Nogmaals, als je 5-jarige kind nergens bekend is, op geen een school, dan komen ze een kijkje nemen om te controleren waarom dat kind nergens bekend is en of het kind wel bestaat. Als je dán medewerking weigert, wordt inderdaad de kinderbijslag gestopt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:15 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wat een onschuldig iemand dus geld kost. En dat terwijl je zelf toegeeft dat het ook op een andere manier kon.
Oftewel, de kosten liggen bij de onschuldigen die dubbel gepakt worden want het gebeurt door belastinggeld waar ze zelf belasting voor hebben betaald. Tot ziens principe "onschuldig tot schuld bewezen "
Heb je door dat je dit impliceert en dat dit dus gevolgens kunnen zijn van bepaalde maatregelen die in eerste instantie alleen maar goed lijken te zijn?
gatsamme zeg, welk gedeelte van 'Ook wanneer er geen concreet vermoeden van fraude is, mogen controles worden uitgevoerd' begrijp je niet?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Het punt is dat ze niet zomaar naar binnen dringen. In dit geval was er én de tip, én de afwijkende meterstanden. Daarna zijn ze op huisbezoek gegaan. Toen bleek er overigens van nog een fraudegeval sprake te zijn. Iemand die zei op dat adres te wonen, bleek er niet ingeschreven te staan.
Sowieso moet een geconstateerd feit gecontroleerd worden middels een controle bezoek.
Nu mag je dat bezoek weigeren, straks niet meer.
Maar de werkwijze gaat echt niet drastisch veranderen. Ik denk overigens ook niet dat het controleren zonder vermoeden er wettelijk door zal komen. Maar het punt van 'niet mogen weigeren' wel.
Wat ik al zei, ik denk dat dat punt er niet door komt, maar wel de verplichting mee te werken in geval er wel een concrete verdenking of tip is.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:25 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Nu wordt het een definitie spelletje. Als ik mij tegen de overheid moet verdedigen met een definitiespelletje dan lijkt mij dat het sterkste argument dit niet in te voeren. Zie de Tweede Kamer voor een heleboel ondersteuning daarvan.
Het levert per saldo meer op dan dat het kost. Eén sociaal rechercheur pakt jaarlijks zoveel fraudegevallen dat zijn loon ruimschoots verdiend is.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:27 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dit lees ik dan maar als een nee over mijn vraag over het lineair verband.
Met politie en al? Waar haal je dat nou weer vandaan. En dan verzin ik er vanalles bij.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:30 schreef moussie het volgende:
[..]
zonder concreet vermoeden, Gia, er is geen sprake van verdenking, nog niet eens van een concreet vermoeden, je zit gewoon onschuldige mensen met politie en al te overvallen enkel en alleen omdat zij een of andere uitkering ontvangen
Het is maar wat je regelmatig noemt. In mijn jaren als consulent in een grote stad kwam dat enkele keren per jaar voor op 4000+ uitkeringen. En dan meestal samenwoonzaken.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn terugvorderingen bekend van 30 000 euro of meer. Komt regelmatig voor. Dat is toch een jaarsalaris voor de gewone man.
Wat begrijp jij niet van 'ik denk niet dat dát deel van het voorstel erdoor komt, maar het verplicht meewerken wel'?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:34 schreef moussie het volgende:
[..]
gatsamme zeg, welk gedeelte van 'Ook wanneer er geen concreet vermoeden van fraude is, mogen controles worden uitgevoerd' begrijp je niet?
Oh ja, net als toen ik die brief kreeg van de leerplichtambtenaar waarom hij niet ingeschreven stond op een school om er nog even extra in te wrijven dat mijn zoon geestelijk gehandicapt is. Wat dus 10x meer gaat voorkomen dan vijfjarigen die verzonnen zijn voor de bijstand. Dát zijn ook de connotaties die je bij mensen gaat scheppen met dit soort bezoeken, en dit is er maar eentje. Ik woon samen met iemand die mee heeft gemaakt dat de politie langs de deur kwam om even gezellig etnisch te zuiveren. Wel een hele extreme, maar denk je even in wat er bij zulke achtergronden loskomt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Nogmaals, als je 5-jarige kind nergens bekend is, op geen een school, dan komen ze een kijkje nemen om te controleren waarom dat kind nergens bekend is en of het kind wel bestaat. Als je dán medewerking weigert, wordt inderdaad de kinderbijslag gestopt.
Ik neem aan dat het een kleinigheidje is om zoiets op te helderen. Misschien ligt de fout bij de school? Ga je daar gewoon samen even naartoe, klaart de directeur de boel wel op.
Men gaat niet na een inschrijving van een pasgeboren baby'tje zomaar op kraamvisite ter controle. Echt niet.
Ik hoor bijna wekelijks deze verhalen. Gaat vaak echt om jarenlange fraude. Ook in het buitenland bijvoorbeeld. Moeder heeft een AOW uitkering en komt te overlijden. Kinderen laten die uitkering rustig doorlopen, totdat ontdekt wordt dat moeder al tientallen jaren dood is. En dan komt er een terugvordering op alle kinderen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:39 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Het is maar wat je regelmatig noemt. In mijn jaren als consulent in een grote stad kwam dat enkele keren per jaar voor op 4000+ uitkeringen. En dan meestal samenwoonzaken.
Zwartwerken was vaak niet meer dan een tijdelijk schoonmaakbaantje of obscure handeltjes en banen als dj op feestjes en partijen of roti´s vouwen in de plaatselijke snackbar. En daar kom je gewoon nauwelijks achter behalve door tips of onbenullig gedrag van de fraudepleger zelf. Zoals opeens nooit meer uitgaven doen in de supermarkt (afschriften worden periodiek gecheckt). Dan ga je je toch afvragen waar zo´n vrouw van eet (meeste uitkeringstrekkers zijn vrouwen btw). Meeste uitkeringstrekkers hebben trouwens ook vette schulden en afbetalingsregelingen. Lijkt me niet dat je een TV koopt op afbetaling en die aflossingen niet kan voldoen als je zo veel zwart bij verdient. Of je moet heel slim de sociale dienst aan het misleiden zijn. En zo slim schat ik de meesten niet in.
Meestal gaat het om kleine bedragen vaak 100,- tot 5000,- max.
Ik denk persoonlijk dat met name PVV en VVD de mogelijke fraudegevallen veel en veel te hoog inschat. En dat ze nu hele hoge kosten gaan maken om iets wat simpelweg niet die kosten oplevert.
Nee hoor, als je weigert komen ze terug met de politie.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Met politie en al? Waar haal je dat nou weer vandaan. En dan verzin ik er vanalles bij.
Jouw zoon is altijd thuis, komt niet bij artsen, is bij geen enkele instantie bekend?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:42 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh ja, net als toen ik die brief kreeg van de leerplichtambtenaar waarom hij niet ingeschreven stond op een school om er nog even extra in te wrijven dat mijn zoon geestelijk gehandicapt is. Wat dus 10x meer gaat voorkomen dan vijfjarigen die verzonnen zijn voor de bijstand.
Nee, het gaat mij erom dat ik de controle verlies over wie er mijn huis binnenkomt, sterker nog, dat zo iemand mij in mijn huis gaat vertellen dat ik even dit moet laten zien of dat hij daarin gaat kijken. Gaat. Niet "mag ik even", nee, het gebeurt gewoon. En dat dan op een tijdstip wat ik niet zelf bepaal.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:47 schreef Modus het volgende:
Wat is er nou helemaal zo erg aan iemand je huis binnen laten? Ben je bang dat je inflatable buttplug nog ergens rondslingert? En als dat zo mocht zijn, wat dán? Wat gebeurt er dan?
Je mag de deur dicht houden, krijg je wel boetes of intrekking AOW/Bijstandquote:Op vrijdag 15 januari 2010 17:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het slaat er op dat je de deur *niet* hoeft te openen.
Nee natuurlijk niet! Daarom juist is het belachelijk dat dit zo gebeurde!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Jouw zoon is altijd thuis, komt niet bij artsen, is bij geen enkele instantie bekend?
Nee, ik wil niet verbieden dat een leerplichtonderzoek doet naar zo'n situatie. Dat zeg ik ook nergens. Ik zeg a) dat er dus fouten plaatsvinden in de signalering (verdenking) en b) dat gedwongen toegang tot woningen voor zoiets een methode is die teveel inbreuk maakt op de privacy plus dat c) er voldoende alternatieven zijn voor deze methode.quote:Lijkt me sterk, maar in dat geval is een onderzoek wel op zijn plaats. Als jij dan aantoont dat je zoon wel bestaat, is dat toch opgelost.
Moet een leerplichtambtenaar dan maar geen onderzoek doen als blijkt dat een in Nederland wonend kind, geen school bezoekt en er niet bekend is waarom niet. Enkel en alleen omdat weleens kan blijken dat het om een gehandicapt kind gaat.
Ik ken zat mensen met geestelijk gehandicapte kinderen, overigens, maar die zaten wel in een instelling waar ze van alles leerden. Voor die kinderen is dat dan 'school'. Dergelijke instellingen zijn gewoon bekend bij de leerplichtambtenaar.
't Is toch van de zotte dat je wilt verbieden dat een leerplichtambtenaar onderzoek doet naar een kind dat niet bekend is op een school of in een instelling.
Komt toch wel voor, hoor. Er zijn hele volksstammen die bevallen zonder verloskundigen. Overigens kunnen ook verloskundigen corrupt zijn. Zo'n kaartje is overigens ook vrij eenvoudig na te maken, c.q. te veranderen. Ik heb het na de aangifte van mijn kinderen gewoon teruggekregen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:49 schreef Vandaag... het volgende:
Gia, jij hoort alleen de fraudegevallen omdat jouw man daar blijkbaar onderzoek naar doet (ik heb niet gelezen wat hij precies doet). Ik zag het complete plaatje, namelijk ook al die mensen die géén fraude plegen. En dan valt het relatief best mee.
De kinderen namen ze helaas vaak krijsend mee de spreekkamer in dus die zagen we wel. Ik vraag me trouwens ernstig af hoe je vandaag de dag nog aangifte kan doen zonder bewijsje van de verloskundige. Je kan niet zomaar het stadhuis inwandelen van joehoe ik heb een kind dat ik wil inschrijven.
Ik heb het dan over AOW of ANW. Mijn man werkt bij de SVB.quote:En mensen in de bijstand hebben zelden of nooit een koophuis.
Tja, kan, maar gebeurt echt heel vaak.quote:AOW en kinderbijslagfraude weet ik overigens niets van.
Over welk percentage hebben we het van de totale aantallen kinderbijslag?quote:
En hoe groot acht je de kans dat ze jou gaan bezoeken wegens al dan niet terechte vermoedens richting fraude?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:51 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee, het gaat mij erom dat ik de controle verlies over wie er mijn huis binnenkomt, sterker nog, dat zo iemand mij in mijn huis gaat vertellen dat ik even dit moet laten zien of dat hij daarin gaat kijken. Gaat. Niet "mag ik even", nee, het gebeurt gewoon. En dat dan op een tijdstip wat ik niet zelf bepaal.
Daarnaast gaat het mij erom wat voor soort mensen ik dan binnen krijg. Mensen van instanties die nou niet direct bekend staan om foutloze werkprocessen.
Gelul.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen concreet vermoeden houdt niet meer in dan dat er bijvoorbeeld geen tip is, of andere concrete grond om een vermoeden te hebben. Een vermoeden is er dan natuurlijk wel, alleen nergens op gebasseerd.
En dan nog: laat die mensen gewoon binnen, geef ze een kopje koffie, werk gewoon mee en dan is er niks aan de hand. Sterker nog, je wordt geloofwaardiger als je gewoon even meewerkt. Kan in een kwartiertje tijd gebeurd zijn.
Mijn man heeft ook weleens huisbezoekjes afgelegd. Hij mocht altijd overal binnen. Soms zaten er wel 6 mensen binnen. Daarvan gaan ze dan echt niet meteen denken dat die er ook wonen of zo. Mijn man had overigens geen bevoegdheid om onderzoek te doen naar zaken als aantal tandenborstels, scheerapparaat, kleren van eventuele partner enz....Was dus echt alleen maar een informatief huisbezoekje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |