Ik merk zelf dat elektrotechnisch ingenieurs veel vaker werken bij hedgefunds/beleggingsfondsen. Misschien is dat omdat signaalverwerking echt hoort bij hun studie. Wat betreft de werktuigers weet ik het niet, die pappen overal wat aan.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het was eigenlijk niet bedoeld als grapje ofzo hoorMaar heb zelf het idee dat juist de mensen die niet een economische studie volgen en dan wel die (werk)kant opwillen meer kans hebben in vergelijking met de gemiddelde economie/finance student
![]()
En er is niks mis met elektrotechniek en werktuigbouwkunde
Precies....dit maal zit er voor ons niks nieuws in. DE technologie die hier de mensen overbodig maakt wordt hier niet gemaakt of ontwikkeld. En als het hier al ontwikkeld wordt dan is het ws te duur. Volgens mij stond offshoring nog nooit op zo'n hoog pitje als nu. Overal valt de term "global factory" en ik heb het gevoel dat wij daar NL iig niet bijhoren. Ik denk dat deze crisis het moment van leegloop gewoon wat jaren naar voren heeft gehaald.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat laatste onderscrhijf ik, maar voor de rest denk ik who cares? Ten eerste altijd wel een Indier, Malay of Chinees die het goedkoper kan en wil doen, en ten tweede, wie zit erop te wachten? Misschien kun je best technisch nog verder gaan, maar who cares? Fijn dat ik straks in the middle of fucking nowhere met m'n touch phone alle Michelin sterren restaurants in Noord Holland kan opvragen, en dan?
Overal zit een grens aan. De moderne mens is erg slecht in accepteren van grenzen. Teken van de tijd. Het keert vanzelf wel een keer om.
Concepten uit de meet- en regeltechniek zijn mooi te gebruiken in zowel macro- als microeconomie.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:00 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik merk zelf dat elektrotechnisch ingenieurs veel vaker werken bij hedgefunds/beleggingsfondsen. Misschien is dat omdat signaalverwerking echt hoort bij hun studie. Wat betreft de werktuigers weet ik het niet, die pappen overal wat aan.
En ik maar denken dat ik met een hoop economen te maken had! Hier nog een werktuigbouwer en ook biomedisch technoloog.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:51 schreef Mendeljev het volgende:
Drive-r werktuigbouw en SeLang elektrotechniek.
Ik heb daar wel eens over nagedacht maar uiteindelijk blijft dat toch beperkt toepasbaar omdat je de dynamica van de markten niet zomaar in een model kunt stoppen. Het hele basic idee van demping, overshoot en steady-state bepalen is natuurlijk wel de natte droom van iedere belegger. Overigens heb ik het vermoeden dat high-volume trading hedgefunds wel al gebruik maken van fuzzy logic systemen om te traden met minimale edges. Het testen van zo'n systeem is wel al een hele wetenschap op zichquote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:07 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Concepten uit de meet- en regeltechniek zijn mooi te gebruiken in zowel macro- als microeconomie.
Zoek de verschillenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:25 schreef LXIV het volgende:
Moet ik dan de eerste bull zijn die dit topic durft te betreden?
[ afbeelding ]
Mensen die denken dat het dipje van zojuist maar enigzins in de buurt komt van de depressie van de jaren 30 kent zijn geschiedenis niet.
[ afbeelding ]
Jaren 30. Mensen alles kwijt, dustbowl, wonen in krotten, honger
[ afbeelding ]
2009. Sommige mensen hebben wat teruggang in koopkracht ervaren. Terug naar 2005 zeker, wat toen een recordjaar was!
Ik heb echt van alles gekocht afgelopen jaar. De mensen om mij heen kochten ook volop. Iedereen deed dit. Het enige zure aan 2009 was dat er zo vaak geen plaats was op het terras met dat zonnige weer!
ik denk dat LXIV appeleert aan het vermogen om ook eens verder dan tabellen te kijken, naar de wereld enzo.....quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:01 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Zoek de verschillen
[ afbeelding ]
Ene is 1929/1930 andere is 2007/2010. Echte crisis in de jaren 30 was in het begin ook niet enorm heftig, dat kwam pas later, zoals het nu waarschijnlijk ook later komt.
Foto die hij laat zien van crisis van de jaren dertig is een foto uit 1936, 3 jaar na de bodem van de beurs dusquote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik denk dat LXIV appeleert aan het vermogen om ook eens verder dan tabellen te kijken, naar de wereld enzo.....
Niet alleen lijkt heden niet op de eind jaren twintig, de wereld is een tikkie veranderd in 80 (zegge: tachtig jaar).
Qua sociale structuren, qua globalisering, qua informatievoorzieningen, qua ontzettend veel.
als schuld ook meetelt als 'geld', wat denk je dat er gebeurt als die schulden niet meer afbetaald worden en (dmv dingen als faillisementen, defaults, etc..) vernietigd worden? die schulden 'verdwijnen' gewoon. eerst gaat het een tijdje in de rondte (leverancier 1 kan niet meer betalen aan 2. 2 krijgt geen geld en kan dus niet meer betalen aan 3, etc...) tot de laatste niet meer door kan schuiven (prince was dat geloof ik met zn stoelendans)en dan is het "poef! woeps!" en weg.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 16:22 schreef Demophon het volgende:
Ik heb je openingsverhaal gelezen, maar snap het nog steeds niet. Maar goed, ik ben niet technisch economisch onderlegd. Als je massa's hoeveelheid goedkoop geld in de economie pompt als overheid zijnde, en dit geld in massa's bijdrukt, dan krijg je toch inflatie? Leg me uit a.u.b....
bedrijfswiskundige hier. met een sausje van statistisch analistquote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:22 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En ik maar denken dat ik met een hoop economen te maken had! Hier nog een werktuigbouwer en ook biomedisch technoloog.
als je de dynamica van vloeistoffen in een model kan stoppen kan je dat ook met de marktenquote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik heb daar wel eens over nagedacht maar uiteindelijk blijft dat toch beperkt toepasbaar omdat je de dynamica van de markten niet zomaar in een model kunt stoppen. Het hele basic idee van demping, overshoot en steady-state bepalen is natuurlijk wel de natte droom van iedere belegger. Overigens heb ik het vermoeden dat high-volume trading hedgefunds wel al gebruik maken van fuzzy logic systemen om te traden met minimale edges. Het testen van zo'n systeem is wel al een hele wetenschap op zich
Alleen is de ene crisis de andere niet. Als je hecht aan lijntjes heb je daar 80 jaar bewijs voor, met diverse crisisen, ..... en nog draait de aarde......quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:11 schreef Vandergeld het volgende:
Wereld is natuurlijk veranderd, maar crisissen zijn van alle tijden en niet alleen van vroeger.
Een simplificatie van de werkelijkheid inderdaad. De vraag is alleen hoe ver je moet gaan om financiele markten te kunnen beschrijven waar de werkelijkheid een bijna oneindig aantal variabelen heeft. Dat een mechanisch model 10% afwijkt van de werkelijkheid kunnen technici nog mee leven, op de beurs echter zit je dan snel op de grens met bankroet (afhankelijk van je systeem). Maarja, misschien kan het ook wel, het gaat alleen mijn pet te boven om er uberhaupt aan te beginnen. Daarnaast is het maken van zo'n model een ding, dan komt het testen nogquote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:18 schreef simmu het volgende:
[..]
als je de dynamica van vloeistoffen in een model kan stoppen kan je dat ook met de marktenje hebt altijd te maken met het idee dat geen enkel model de werkelijkheid altijd correct weergeeft. dit omdat het gewoon nog steeds een model van die werkelijkheid is.
Heb je daar ook een duidelijker plaatje van?quote:
Nee, dat zijn denk ik toch twee heel andere dingen. De dynamica van vloeistoffen is feitelijk een vrij deterministisch geheel van op elkaar reagerende identieke deeltjes. Met een beperkt aantal parameters zoals molgewicht, lading, volume, etc.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:18 schreef simmu het volgende:
[..]
als je de dynamica van vloeistoffen in een model kan stoppen kan je dat ook met de marktenje hebt altijd te maken met het idee dat geen enkel model de werkelijkheid altijd correct weergeeft. dit omdat het gewoon nog steeds een model van die werkelijkheid is.
Louis.. de man heet Laplace, niet zoals de naam van het restaurantquote:
mwach. no offence, maar de laatste keer dat ik in de weer was met (bewegende) vloeistoffen (in combinatie met verwarming & verdamping) was dat niet een eenvoudig simpel deterministisch model met hooguit 20 parameters. ik zeg nergens dat het makkelijk is hoor, alleen dat het heus niet onmogelijk isquote:Op zaterdag 16 januari 2010 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat zijn denk ik toch twee heel andere dingen. De dynamica van vloeistoffen is feitelijk een vrij deterministisch geheel van op elkaar reagerende identieke deeltjes. Met een beperkt aantal parameters zoals molgewicht, lading, volume, etc.
De markt heeft een hele andere dynamica. Daar zijn allerlei, zo niet alle mogelijke elementen bij betrokken. Allemaal mensen die op elkaar reageren (oneindig veel complexer dan één H2O molecuul), computers (wel deterministisch uiteindelijk), gebeurtenissen, etc etc). Het verloop van zo'n signaal is veel chaotischer (zoals in chaos-theorie) en daarom al heel snel volstrekt onvoorspelbaar.
Ik zou het eens precies moeten onderzoeken, maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat één transactie uiteindelijk na 2 jaar een koerssprong van 50 cent ten gevolge heeft. Dat leert ons de chaostheorie!
Heb eerst electrotechniek gestudeerd en naderhand nog heel veel communicatietechniek! Ben dus ook goed op de hoogte van signalen, Fourier, LaPlace, etc.
Het heeft (in combinatie met andere zaken uiteraard) aan de basis gelegen van de tweede wereldoorlog. Dus ach, vergaan zou ik het niet willen noemen. Maar zeggen dat het eigenlijk allemaal wel meeviel gaat me ook wat ver.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:01 schreef simmu het volgende:
[..]
dat ook. maar ze doen het ook altijd net klinken alsof de wereld zowat verging in die tijdsperiode, dat viel ook wel mee hoor. moet je eens grappig doen en de krantenkoppen van toen bekijken
Die tijd is ook voorbij. We zitten nu in het ontluikende tijdperk van de prosumer die de lijnen uitzet voor die bedrijven.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 20:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
1905 is long dead, geen behoefte aan TomTom of Facebook, sorry ook geen mediaspinner die me dat kan wijsmaken, en zelfs 1970 is een flauw excuus om voorbij te gaan aan de echte wereld.
Bedrijven zijn voor de knikkers, en niet voor het spel
Alles heeft een grens, ergens houdt de hype opDe trend van de jaren '10: niet welke hippe trend je achterna loopt, niet welk alter ego je nastreeft, maar wie ben je? Wie ben je echt? Nog niet één 'bedrijf' gezien die die vraag stelde....
Er val wel geld mee te verdienen, maar dan moet je het goed doen. En dat is moeilijk en vergt een denkwijze die men al jaren zegt te hanteren, maar waarvan we allemaal kunnen zien dat het vooral theoretisch geleuter is.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 20:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt omdat daar niet zoveel mee te verdienen valt. Als je bent zoals je bent heb je geen parfum, merkkleding, A-merk, hyves etc nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |