Moeten ze daar genoegen meenemen?quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:59 schreef Horloge het volgende:
Jaja lekker, kabinetsreactie laat wéér op zich wachten. Hier wordt een spelletje gespeeld, niet te geloven.
Precies.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Zo is het wel, maar zijn eerste reactie klopt dan nog steeds niet
Te oudquote:Op woensdag 13 januari 2010 21:59 schreef Herr_Uberfrutzel het volgende:
[..]
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar:
[ afbeelding ]
???
quote:Op woensdag 13 januari 2010 21:57 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het liefst het standpunt van de regering over het rapport van de commissie Davids.
Dit kan ook een grapje zijn van Boris, anders is Balkenende echt klaar voor de schandpaalquote:Op woensdag 13 januari 2010 22:00 schreef Blistering het volgende:
...deel u mede dat het kabinet voornemen heeft in februari 2010 een reactie op het rapport van de commissie Davids aan kamers te zenden
less than 10 seconds ago from web
Sissertje, klaar![]()
Ze kunnen volgens mij wel een spoeddebat organiseren vanavond nog. Maar dan gaan daar een aantal kabinetsleden gewoon vragen staan afwimpelen, daar heb je niets aan lijkt me.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Moeten ze daar genoegen meenemen?
Punt blijft dat er over 6 weken gemeenteraads verkiezingen zijn, op het moment dat je deze crisis daar niet over heen weet te tillen, kun je het komende anderhalfjaar een belgische situatie verwachten waarin iedereen elkaar tegenstaat en er niet geregeert gaat worden.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Moeten ze daar genoegen meenemen?
PvdA zit zwetend in overleg om die brief voor mekaar te krijgen. Wat moeten ze anders dan?quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:01 schreef Citizen.Erased het volgende:
PvdA heeft zich weer laten kennen door weer in te stemmen met uitstel.
Dat was ik me ook aan het bedenken. Met het rekken van die brief hebben ze voor vanavond al een hoop tijd gewonnen. Als ze vragen krijgen over de inhoud dan wijzen ze naar de brief waarin staat dat ze tot februari moeten wachten.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:03 schreef Horloge het volgende:
[..]
Ze kunnen volgens mij wel een spoeddebat organiseren vanavond nog. Maar dan gaan daar een aantal kabinetsleden gewoon vragen staan afwimpelen, daar heb je niets aan lijkt me.
Waar heb je deze vandaan?quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:01 schreef MrCaBLeGuY het volgende:
Bij deze:
De Brief / Deel 1
JPB:
k heb in deze verklaring gezegd dat door de commissie een gedegen studie is verricht naar de gebeurtenissen in 2002/3. Het is zaak om het rapport van de commissie Davids de komende tijd grondig te bestuderen ten behoeve van een nadere kabinetsreactie. Daar zal enige tijd mee gemoeid zijn. In de kabinetsreactie zal vanzelfsprekend worden ingegaan op de conclusies van de commissie.
Daarnaast zullen aan de kabinetsreactie worden gevoegd de antwoorden op de door de Tweede en Eerste Kamer gestelde vragen voor zover.e niet in het rapport van de commissie worden geadresseerd. nder verwijzing naar het verzoek van uw vaste commissie voor Buza 1 dec 2009 deel u mede dat het kabinet voornemen heeft in februari 2010 een reactie op het rapport van de commissie Davids aan kamers te zenden. Het kabinet zal rapport van commissie leidend laten zijn bij een kritische terugblik op het verleden en het trekken van lessen toekomst.
quote:Het kabinet erkent dat met de kennis
van nu een beter volkenrechtelijk
mandaat nodig was geweest voor de inval
in Irak.Dat schrijft premier Balkenende
in een brief aan de Tweede Kamer.Over
de tekst is de hele dag onderhandeld.
Dit pikt de PvdA toch niet?quote:februari 2010
Terecht. Het hoort geen cabaret te zijnquote:Op woensdag 13 januari 2010 22:04 schreef Scorpie het volgende:
Glas, plas, alles blijft zoals het was.
quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Terecht. Het hoort geen cabaret te zijn
Gemeenteraadsverkiezingen staan daar gewoon los van. Mocht het tot een val van het kabinet komen, dan blijft het huidige kabinet nog minstens enkele maanden demissionair doorregeren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:03 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Punt blijft dat er over 6 weken gemeenteraads verkiezingen zijn, op het moment dat je deze crisis daar niet over heen weet te tillen, kun je het komende anderhalfjaar een belgische situatie verwachten waarin iedereen elkaar tegenstaat en er niet geregeert gaat worden.
Boris (d66) copy paste de brief @ twitter ...quote:
Ik begrijp het standpunt van de PvdA niet. Ze hadden die brief ook al eerder vanavond kunnen presenteren. Daarom ben ik benieuwd welke overwegingen er gemaakt zijn om het zo lang uit te stellen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:03 schreef Hukkie het volgende:
[..]
PvdA zit zwetend in overleg om die brief voor mekaar te krijgen. Wat moeten ze anders dan?
Over die ene zin hebben ze dan anderhalve dag onderhandeld. Wat een waanzin ook.:')quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:05 schreef Toad het volgende:
Ah, JP komt de PvdA tegemoet.
Maar dat heeft natuurlijk wel onlosmakelijk een grote impact op het kiesgedrag tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:05 schreef Horloge het volgende:
[..]
Gemeenteraadsverkiezingen staan daar gewoon los van. Mocht het tot een val van het kabinet komen, dan blijft het huidige kabinet nog minstens enkele maanden demissionair doorregeren.
quote:Brief kabinet over rapport cie-Davids
Hieronder de tekst van de brief die het kabinet heeft gestuurd naar de Tweede Kamer over het onderzoek van de commissie-Davids.
"Onder verwijzing naar de regeling van werkzaamheden van uw Kamer van heden hecht ik eraan om te bevestigen dat ik gisteren na afstemming met de vice-ministerpresidenten en de meest betrokken bewindspersonen, namens het kabinet een eerste verklaring heb afgelegd.
Ik heb in deze verklaring gezegd dat door de commissie Davids een gedegen studie is verricht naar de gebeurtenissen in 2002 en 2003. Daarbij is intensief gebruik gemaakt van al het voorhanden bronnenmateriaal. Uit de verantwoording van de commissie blijkt nog eens dat de commissie haar werkzaamheden in volledige onafhankelijkheid heeft kunnen uitvoeren. Zij heeft toegang gehad tot alle informatie die zij nodig achtte, inclusief de notulen van de ministerraad en informatie van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Nooit eerder heeft een onderzoekscommissie zo uitgebeid kunnen putten uit onze informatiebronnen.
Het is zaak om het rapport van de commissie Davids de komende tijd grondig te bestuderen ten behoeve van een nadere kabinetsreactie. Daar zal enige tijd mee gemoeid zijn. In de kabinetsreactie zal vanzelfsprekend worden ingegaan op de conclusies van de commissie.
Daarnaast zullen aan de kabinetsreactie worden gevoegd de antwoorden op de door de Tweede en Eerste Kamer gestelde vragen voor zover die niet in het rapport van de commissie worden geadresseerd.
Onder verwijzing naar het verzoek van uw vaste commissie voor Buitenlandse Zaken van 1 december 2009 (kenmerk 2009Z21041/2009D60798) deel ik u mede dat het kabinet het voornemen heeft begin februari 2010 een reactie op het rapport van de commissie Davids aan de Staten-Generaal te verzenden.
Het kabinet zal het rapport van de commissie Davids leidend laten zijn bij een kritische terugblik op het verleden en het trekken van lessen voor de toekomst.
Een onderwerp dat zeker in de reactie terug zal komen is het volkenrechtelijke mandaat. Destijds was de Nederlandse regering evenals die van verscheidene andere staten van oordeel dat de betreffende VR-resoluties een toereikende grondslag vormde voor het - door Nederland politiek ondersteunde - militaire optreden van de door de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk geleide coalitie. Gebleken is dat dit standpunt in de internationale gemeenschap onvoldoende steun heeft gevonden en ook door andere landen niet langer wordt aanvaard.
Het toenmalig kabinet was er echter van overtuigd dat er toen een zuivere en integere afweging is gemaakt. Hierover is uitvoerig met uw Kamer van gedachten gewisseld. Een ruime Kamermeerderheid heeft het kabinet toen daarin gesteund.
In het coalitieakkoord dat ten grondslag ligt aan het huidige kabinet is reeds bepaald dat een adequaat volkenrechtelijk mandaat is vereist bij deelname van een missie met Nederlandse militairen. Deze bepaling is mede opgenomen tegen de achtergrond van de discussie die bestond over de rechtgrondslag van de inval in Irak (zie ook de brief van de ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie van 22 juni 2007). In het licht van deze ontwikkelingen en met de kennis van nu aanvaardt het kabinet dat voor een dergelijk optreden een adequater volkenrechtelijk mandaat nodig zou zijn geweest."
DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,
mr.dr. J.P. Balkenende
Ja, maar expliciet met de kennis van nu. Dat zei Balkenende gisteren ook al meerdere keren, je moet met de kennis van toen kijken naar de beslissing. Met andere woorden, dit betekent geen ene moer. Zeker geen politieke consequenties, misschien een "hier zullen we rekening mee houden in de toekomst".quote:
Met de knieval van JP dat er een beter volkenrechtelijk mandaat nodig was geweest.quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:06 schreef Route66runner het volgende:
Ze hebben er zo lang voor nodig om te beslissen de boel tot februari uit te stellen?
Ik zit naast jequote:
Dit stukje is frappant, gezien het oordeel van de commissie Davids dat de Kamer niet goed geïnformeerd was.quote:Het toenmalig kabinet was er echter van overtuigd dat er toen een zuivere en integere afweging is gemaakt. Hierover is uitvoerig met uw Kamer van gedachten gewisseld. Een ruime Kamermeerderheid heeft het kabinet toen daarin gesteund.
Dat onvolledig informeren ging volgens mij alleen over de militaire bijdrage (of VS daarom gevraagd had of niet).quote:Op woensdag 13 januari 2010 22:09 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dit stukje is frappant, gezien het oordeel van de commissie Davids dat de Kamer niet goed geïnformeerd was.
Ze hielden alleen informatie achterquote:Het toenmalig kabinet was er echter van overtuigd dat er toen een zuivere en integere afweging is gemaakt. Hierover is uitvoerig met uw Kamer van gedachten gewisseld. Een ruime Kamermeerderheid heeft het kabinet toen daarin gesteund.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |