abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76769066
Maar dan vraag ik mij wel af of bepaalde dingen die raakvlakken hebben, of ze nu aangeboren of aangeleerd zijn, niet te snel onder pdd-nos bijv worden geschaard om het maar een naampje te geven.

Wat als je zo gruwelijk gepest bent, of onderdrukt door je ouders, dat je sociaal gewoon stukken minder capabel bent? En daar op latere leeftijd achter komt?
Om maar een voorbeeldje te noemen. Ik wilde een heel verhaal tikken maar dat raakt mij nog net iets te persoonlijk. Ik weet alleen wel dat ik dit topic 10 delen geleden ben in gestapt omdat ik erg nieuwsgierig was of een autist nu echt 100% autistisch was, of dat bepaalde ervaringen en gedragingen ervoor zorgen dat de verwachting geleefd wordt
  woensdag 13 januari 2010 @ 17:15:47 #77
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_76769449
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 16:38 schreef Cassandra87 het volgende:
Het valt mij op dat er steeds meer mensen binnenvallen met een (vermoedelijke) diagnose, alsof t stempeltje steeds eerder wordt gegeven en ook veel makkelijker

Nou moet ik zeggen dat ik steeds meer en meer herken van een autist in mij zelf terwijl ik toch wel vrij zeker kan zeggen dat ik geen autisme heb. Maar bij mij is het meer nurture dan nature, dingen die mij hebben gevormd in t verleden waardoor ik moeite heb met bepaalde dingen, dan dat dit iets is wat ín mij zit oid. Dus ik krijg het vermoeden dat een dergelijk stempel inderdaad veel te makkelijk wordt gegeven (en vermoedens veel te snel worden uitgesproken)
Maar dat schijnt een nieuwe trend te zijn tegenwoordig
Na drie jaar therapie zou ik niet zeggen dat ik even binnen kom vallen met een diagnose..
  woensdag 13 januari 2010 @ 17:16:08 #78
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_76769464
Uiteraard is het mogelijk om je bewust sociaal af te sluiten, echter zal een "normaal" sociaal mens dit niet snel doen en het heel zwaar vinden. Zo iemand zou echter wel een naampje onterecht kunnen krijgen. Dat betekent echter net dat deze persoon er geen baat bij heeft.

En pdd-nos is wel een verzamelnaam, nos=niet anders omschreven.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_76769516
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 16:38 schreef Cassandra87 het volgende:
Het valt mij op dat er steeds meer mensen binnenvallen met een (vermoedelijke) diagnose, alsof t stempeltje steeds eerder wordt gegeven en ook veel makkelijker

Nou moet ik zeggen dat ik steeds meer en meer herken van een autist in mij zelf terwijl ik toch wel vrij zeker kan zeggen dat ik geen autisme heb. Maar bij mij is het meer nurture dan nature, dingen die mij hebben gevormd in t verleden waardoor ik moeite heb met bepaalde dingen, dan dat dit iets is wat ín mij zit oid. Dus ik krijg het vermoeden dat een dergelijk stempel inderdaad veel te makkelijk wordt gegeven (en vermoedens veel te snel worden uitgesproken)
Maar dat schijnt een nieuwe trend te zijn tegenwoordig
Ja, ik houd daar eigenlijk niet van. Laat de diagnose maar aan deskundigen over, die ervoor geleerd hebben. Er worden de laatste jaren inderdaad bijzonder veel diagnoses in het autistisch spectrum gegeven. Als je op een paar (sociaal gerelateerde) vlakken moeite hebt, is de kans reëel om de diagnose PDD-NOS of Asperger te krijgen.
pi_76769715
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:16 schreef ikke043 het volgende:
Uiteraard is het mogelijk om je bewust sociaal af te sluiten, echter zal een "normaal" sociaal mens dit niet snel doen en het heel zwaar vinden. Zo iemand zou echter wel een naampje onterecht kunnen krijgen. Dat betekent echter net dat deze persoon er geen baat bij heeft.

En pdd-nos is wel een verzamelnaam, nos=niet anders omschreven.
Dat weet ik dat het een verzamelnaam is. Maar daarom vroeg ik het mij gewoon af. Inderdaad zoals sempron zegt, als er moeite is op meerdere (sociale) vlakken, wordt dat vaak toegeschreven. En als het niet bij (klassiek) autisme of aspergers ofzo past valt t onder NOS. Terecht of onterecht.

True sommige mensen zullen er toch wel baat bij hebben omdat er hulp wordt geboden, hetzij dan via een omweg. Maar waar ik altijd bang voor ben is dat er veel mensen zijn die onterecht te veel gewicht aan een label hangen.
Aan de ene kant is een dergelijk label namelijk een houvast (er is een reden waarom je hard je best doet niet anders te zijn, maar hier niet onderuit komt en die reden ligt niet aan jou persoonlijk) maar aan de andere kant zorgt het ook voor een schuilmogelijkheid. Ach ik kan er niets aan doen wánt ik ben autistisch. Bijv.
pi_76769814
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:15 schreef Windigo het volgende:

[..]

Na drie jaar therapie zou ik niet zeggen dat ik even binnen kom vallen met een diagnose..
Sorry windigo ik bedoel het absoluut niet persoonlijk. Meer een algemene observatie, ook via andere topics en de 'zelfdiagnose'topics op t forum bijv.

Mijn ouders probeerden vroeger altijd een stempel gedrukt te krijgn bij mij en dat was ook bijna gelukt, vorig jaar in een hulptraject gezeten, kort gesprekje gehad en direct doorverwezen naar een instantie om borderline vast te stellen.

En dit vermoeden werd dus uitgesproken op basis van moeilijkheden die ik had in mijn jeugd, en die had opgekropt.
pi_76769907
Het is een 'combinatie van..'.
Er werken teveel incapabele mensen in de geestelijke gezondheidszorg. Dat zorgt voor verkeerde diagnoses, one way or another.
Verder is het natuurlijk ook zo dat we steeds beter kunnen diagnosticeren. Wat men niet moet vergeten is dat de namen van dit soort aandoeningen, zoals bijvoorbeeld autisme, eigenlijk vooral bedoeld zijn als een verzamelnaam van symptomen. Niet van oorzaken. Dat er wel vaak oorzaken aan gekoppeld worden e.d. wil verder niet zoveel zeggen. Bijvoorbeeld autisme; de symptomen moeten ook al zichtbaar zijn geweest in de jeugd. Dat suggereert eigenlijk al dat ze er vanuit gaan dat iemand met 'autistische problemen' dit al in zijn jeugd vertoont en dat het dus waarschijnlijk aangeboren is. Wat echter vooral het doel / nut is van een diagnose, is het omschrijven van de problemen waartegen een patiënt aanloopt. Op die manier is het niet nodig om telkens een hele riedel op te gaan noemen met alle problemen, maar weet men waar men mee te maken heeft. Daarnaast kan het prettig zijn voor mensen om te weten tot welke categorie ze behoren. Uiteindelijk zijn we gewoon kuddedieren, zelfs autisten, alleen dan op hun eigen manier. Men wil weten waarom men anders is dan 'die anderen', en vooral: 'waar men dan wel bij hoort'. Zou je immers opgroeien in een wereld vol autisten, dan was je niet anders geweest.
pi_76770050
Overigens is het gewicht dat iemand hangt aan een label, en in hoeverre iemand zichzelf erachter verschuilt en zichzelf als onveranderbaar beschouwd natuurlijk volledig aan diegene zelf. Daar is de diagnostiek niet schuld aan.
  woensdag 13 januari 2010 @ 17:30:15 #84
247161 ikke043
pi_76770106
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:22 schreef Cassandra87 het volgende:

[..]
Mijn ouders probeerden vroeger altijd een stempel gedrukt te krijgn bij mij en dat was ook bijna gelukt, vorig jaar in een hulptraject gezeten, kort gesprekje gehad en direct doorverwezen naar een instantie om borderline vast te stellen.
Klinkt alsof je ouders zelf een stempeltje kunnen gebruiken.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_76770164
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:30 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Klinkt alsof je ouders zelf een stempeltje kunnen gebruiken.
Hebben ze ook, zo perfectionistisch dat ze faalden in hun opvoeding
pi_76770218
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:28 schreef RRGJL het volgende:
Overigens is het gewicht dat iemand hangt aan een label, en in hoeverre iemand zichzelf erachter verschuilt en zichzelf als onveranderbaar beschouwd natuurlijk volledig aan diegene zelf. Daar is de diagnostiek niet schuld aan.
Uiteraard. Maar blijft toch jammer.
Zeker als je hard vecht tegen je eigen verbeterpunten maar dan (onterecht) tot de conclusie komt dat niet álles te verbeteren valt, moet een bittere pil zijn om te slikken en indien onterecht des te zuurder (over rare uitspraken gesproken )
pi_76770386
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:33 schreef Cassandra87 het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar blijft toch jammer.
Zeker als je hard vecht tegen je eigen verbeterpunten maar dan (onterecht) tot de conclusie komt dat niet álles te verbeteren valt, moet een bittere pil zijn om te slikken en indien onterecht des te zuurder (over rare uitspraken gesproken )
Eens, maar persoonlijk vind ik dat een te eenvoudige keuze van de patiënt, als ik zo eerlijk mag zijn.
Je moet gewoon per definitie streven naar verbetering. Het hoeft geen strijd tot het bittere eind te zijn; gewoon stapje voor stapje. En als je vooruit gaat is dat mooi. Doe je dat niet, nou, dan heb je het toch geprobeerd? Iedereen werkt aan zichzelf in zijn leven, en ik denk dat je gewoon op moet letten dat je je niet stiekem gemakkelijk er vanaf maakt. Een diagnose kan, hoe vervelend ogenschijnlijk ook, ook een 'safe haven' vormen. Je weet wel waar je aan toe bent, en dat weet je niet wanneer je aan jezelf gaat werken (misschien word je je eigen tegenstelling immers, wanneer vervolgens blijkt dat je je 'negatieve' punten toch wél kunt verbeteren).
  woensdag 13 januari 2010 @ 17:38:02 #88
247161 ikke043
pi_76770411
Maar asperger en pdd-nos zijn toch ontwikkelinsstoornissen? Dat verbetert toch vanzelf met wat geduld & inzet.

@RRGJL, dat perfectionisme kan behoorlijk terugkomen bij autisme. Misschien ben je wel iets te streng t.o.v anderen, op dat punt :'p
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_76770455
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:38 schreef ikke043 het volgende:
Maar asperger en pdd-nos zijn toch ontwikkelinsstoornissen? Dat verbetert toch vanzelf met wat geduld & inzet.
Deels. Het zal nooit worden zoals 'het moet zijn' (indien juist gediagnosticeerd).
Het gaat ook om delen van de hersenen die simpelweg onderontwikkeld zijn sinds de jeugd. Dat trek je niet meer bij met oefening, dat is gewoon 'teveel'.
  woensdag 13 januari 2010 @ 17:43:52 #90
247161 ikke043
pi_76770611
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:39 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Deels. Het zal nooit worden zoals 'het moet zijn' (indien juist gediagnosticeerd).
Het gaat ook om delen van de hersenen die simpelweg onderontwikkeld zijn sinds de jeugd. Dat trek je niet meer bij met oefening, dat is gewoon 'teveel'.
Noujah onderontwikkeld, aspergers zijn letterlijk anders aangesloten t.o.v andere mensen, en dt kun je natuurlijk niet veranderen. Op zich (vind ik) dat er ook niets mis is met asperger, het geeft net die extra drive die je bij viel ingenieurs en andere béta's terugvind.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_76770752
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:43 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Noujah onderontwikkeld, aspergers zijn letterlijk anders aangesloten t.o.v andere mensen, en dt kun je natuurlijk niet veranderen. Op zich (vind ik) dat er ook niets mis is met asperger, het geeft net die extra drive die je bij viel ingenieurs en andere béta's terugvind.
Klopt, Aspergers wel. Maar bijvoorbeeld mensen met ADD en ADHD, daarvan wordt gedacht dat ze o.a. een lichte beschadiging hebben in gebieden die te maken hebben met inhibitie (of daar anders aangesloten zijn, zoals jij zegt. Soms is dat ook hetzelfde. Minder connecties kun je ook zien als een beschadiging ten opzichte van wat normaal is). Over PDD-Nos'ers wordt dit volgens mij ook gedacht, maar dat is dan ook een beetje de afvalbak dus daar kun je alles wel aan hangen.

Overigens denk ik niet dat die drive iets met Asperger te maken heeft. Hooguit de mogelijkheid zich te concentreren op de taak. Gedrevenheid is gewoon karakter, en wellicht een stuk intelligentie.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2010 17:49:15 ]
  woensdag 13 januari 2010 @ 18:22:23 #92
247161 ikke043
pi_76771888
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:48 schreef RRGJL het volgende:

[..]Overigens denk ik niet dat die drive iets met Asperger te maken heeft. Hooguit de mogelijkheid zich te concentreren op de taak. Gedrevenheid is gewoon karakter, en wellicht een stuk intelligentie.
Ja maar. Een asperger is(normaal gesproken) meer- of hoogbegaafd en de manier van focussen maakt i.m.o toch wel een belangrijk onderdeel van het karakter uit. Maar goed dat is niet aan mij, dat laat ik over aan de sociale PHD'ers en andere "belangrijke opgeleide" mensen.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  woensdag 13 januari 2010 @ 20:09:39 #93
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_76776453
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:08 schreef Cassandra87 het volgende:
Maar dan vraag ik mij wel af of bepaalde dingen die raakvlakken hebben, of ze nu aangeboren of aangeleerd zijn, niet te snel onder pdd-nos bijv worden geschaard om het maar een naampje te geven.

Wat als je zo gruwelijk gepest bent, of onderdrukt door je ouders, dat je sociaal gewoon stukken minder capabel bent? En daar op latere leeftijd achter komt?
Om maar een voorbeeldje te noemen. Ik wilde een heel verhaal tikken maar dat raakt mij nog net iets te persoonlijk. Ik weet alleen wel dat ik dit topic 10 delen geleden ben in gestapt omdat ik erg nieuwsgierig was of een autist nu echt 100% autistisch was, of dat bepaalde ervaringen en gedragingen ervoor zorgen dat de verwachting geleefd wordt
In principe heeft iedereen trekjes die onder autisme vallen. Enkel, bij 'echte' autisten overheersen die. Waar het moeilijk wordt is bij hoogfunctionerende autisten of autisten die 'gewend/geconditioneerd' zijn: die vallen gewoon niet (meer) op.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 13 januari 2010 @ 20:09:55 #94
188877 Stupendous76
pi_76776463
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:38 schreef ikke043 het volgende:

@RRGJL, dat perfectionisme kan behoorlijk terugkomen bij autisme. Misschien ben je wel iets te streng t.o.v anderen, op dat punt :'p
&
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:43 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Volgens mij klopt de term 'ontwikkelingsstoornis' dan ook niet: autisme is volgens mij letterlijk anders denken. De reden, tja, dat blijft gissen en onderzoeken.
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 13 januari 2010 @ 20:14:19 #95
188877 Stupendous76
pi_76776629
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 17:25 schreef RRGJL het volgende:
Het is een 'combinatie van..'.
Er werken teveel incapabele mensen in de geestelijke gezondheidszorg. Dat zorgt voor verkeerde diagnoses, one way or another.
Verder is het natuurlijk ook zo dat we steeds beter kunnen diagnosticeren. Wat men niet moet vergeten is dat de namen van dit soort aandoeningen, zoals bijvoorbeeld autisme, eigenlijk vooral bedoeld zijn als een verzamelnaam van symptomen. Niet van oorzaken. Dat er wel vaak oorzaken aan gekoppeld worden e.d. wil verder niet zoveel zeggen. Bijvoorbeeld autisme; de symptomen moeten ook al zichtbaar zijn geweest in de jeugd. Dat suggereert eigenlijk al dat ze er vanuit gaan dat iemand met 'autistische problemen' dit al in zijn jeugd vertoont en dat het dus waarschijnlijk aangeboren is.
Grappig dat je dit nu typt, want ik bedacht mij vandaag de volgende vraag: als een kind (ook al) hoogfunctionerend autistisch is, hoe kan je dan op dat moment een diagnose stellen?
En veel belangrijker: als je je jeugd zonder problemen doorkomt en op latere leeftijd een diagnose wilt laten stellen, hoe kan je dan voldoen aan die criteria? (Immers, als hoogfunctionerende zal je het meeste gecamoufleerd en/of gecompenseerd hebben, dus blijft er weinig over om te diagnosticeren.)
quote:
Wat echter vooral het doel / nut is van een diagnose, is het omschrijven van de problemen waartegen een patiënt aanloopt. Op die manier is het niet nodig om telkens een hele riedel op te gaan noemen met alle problemen, maar weet men waar men mee te maken heeft. Daarnaast kan het prettig zijn voor mensen om te weten tot welke categorie ze behoren. Uiteindelijk zijn we gewoon kuddedieren, zelfs autisten, alleen dan op hun eigen manier. Men wil weten waarom men anders is dan 'die anderen', en vooral: 'waar men dan wel bij hoort'. Zou je immers opgroeien in een wereld vol autisten, dan was je niet anders geweest.
Daarom vind ik het ook zo verkeerd om te praten over achterstanden/stoornissen/handicap/etc. Ik vermoed dat autisme een andere vorm/type van mens is. Daar zijn zowel voor- als nadelen aan verbonden, maar tot nu toe ondervinden autisten met name de nadelen.
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 13 januari 2010 @ 21:58:53 #96
247161 ikke043
pi_76782088
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 20:14 schreef Stupendous76 het volgende:Daarom vind ik het ook zo verkeerd om te praten over achterstanden/stoornissen/handicap/etc. Ik vermoed dat autisme een andere vorm/type van mens is. Daar zijn zowel voor- als nadelen aan verbonden, maar tot nu toe ondervinden autisten met name de nadelen.
Of je nou anders bent of een stoornis/handicap/achterstand hebt, het komt op hetzelfde neer. Alleen vind je anders waarschijnlijk minder pijnlijk klinken.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_76783365
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 20:14 schreef Stupendous76 het volgende:
...
Daarom vind ik het ook zo verkeerd om te praten over achterstanden/stoornissen/handicap/etc. Ik vermoed dat autisme een andere vorm/type van mens is. Daar zijn zowel voor- als nadelen aan verbonden, maar tot nu toe ondervinden autisten met name de nadelen.
Een sociale beperking maakt het nu eenmaal een stuk moeilijker. Ik zie het wel als een handicap. Zelf heb ik obsessies en ben ik minder belastbaar dan normale mensen. 36 uur werken zie ik op dit moment wel als het maximum, voor veel mensen begint het dan pas. Ik heb het idee dat het hen vrij gemakkelijk afgaat. Zij werken meestal 40 uur en maken hun compensatiedagen bij lange na niet op. Sociale dingen als recepties of mijn verjaardag vieren: kost mij meer energie dan normale mensen.

In plaats van autisten/Aspergers is het trouwens mensen met autisme of Asperger. Als ik een Asperger zou zijn, dan voel ik me zo gescheiden van de normalen.
pi_76785188
Dat vind ik dan wel weer leuk aan 'autisten' (voor zover als dat überhaupt een homogene groep is): ze zijn altijd in voor een discussie of diepgaand gesprek
pi_76785265
niet autisten ook hoor
pi_76785322
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:51 schreef Cassandra87 het volgende:
niet autisten ook hoor
Niet allemaal het grootste deel van de autisten (ASS'ers, Aspergers, PDD-NOS'ers. Met klassiek-autisten heb ik die ervaring niet zo) wel.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2010 22:53:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')