Ik heb een paar jaar geleden in een tijdschrift een interview gelezen met een moeder die er ook van overtuigd was dat ze een Indigokind had. Wat ze zei kwam min of meer overeen met dit artikel: het kind verdraagt geen gezag, wou altijd zijn zin hebben, kreeg dat ook van mama en werd nooit gestraft.quote:Het is een absolute zeldzaamheid maar soms is een stuk in de oude media zo geweldig dat je kunt volstaan met het citeren van enkele stukken tekst. Omdat die tekst zelf al alles zegt wat er gezegd moet worden. Onderstaande citaten zijn afkomstig uit het Volkskrant Magazine van zaterdag 5 december. De tekst is geschreven door Hanna Bervoets (tevens columniste van datzelfde Magazine) en op een briljant onderkoeld ironische wijze laat zij moeders van zogenaamde ’sterrenkinderen’ (‘hoog sensitieve’ kinderen) aan het woord en beschrijft zij een uiterst schrijnend en verontrustend beeld van de bijna misdadige opvoedingsloze omstandigheden waarin de kinderen van deze hysterische reiki-ouders opgroeien. Wie dacht dat het het allemaal niet zieker kon in jeugdhulpverlenend Nederland doet er goed aan even zo’n VK Magazine op de kop te tikken: ouders komen namelijk ongestraft weg met deze middeleeuwse opvoedingspraktijken. Garantie: als u ballen heeft schaamt u ze spontaan uit uw broek. Of u lacht ze uit uw broek, dat kan ook.
“ Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’ Karin ging googlen en vond wat ze zocht. Sites over kinderen als Joshua. Druk, slim, eigenwijs, soms vervelend, maar vooral: verkeerd begrepen. Nu wist Karin zeker: mijn zoon ís niet gek, hij is een indigokind.
Ze worden indigokinderen, sterrenkinderen of regenboogkinderen genoemd. En daarbij soms ‘nieuwetijds’, ‘hoogsensitief’ en ‘paranormaal begaafd’. [...] Standaardwerk is The Indigo Children (vertaald als De Indigo-kinderen: Een nieuwe generatie dient zich aan, uitgeverij Petiet, 2000) van het Amerikaanse medium Lee Carroll. Volgens hem zijn indigo- en sterrenkinderen te herkennen aan hun aura, waarin de kleur indigo (blauwpaars) zou overheersen.Als kenmerken noemt hij: (hoog)gevoeligheid, afzetten tegen autoriteit, nieuwsgierigheid, (bovenmatige) intelligentie en eigenwijsheid. Ze zijn op aarde met een missie om een nieuw tijdperk in te luiden, een tijdperk vrij van oorlog en vervuiling.
Barbara gelooft niet in het reguliere circuit. Heel zweverig is ze niet, maar toen ze zelf niet lekker in haar vel zat, had ze meer aan reiki dan aan therapie. Psychologen praatten haar alleen maar nog dieper de put in.
En dus schreef Barbara de school een brief: ‘Mijn dochter is een sterrenkind en bovendien hoogsensitief.’
Maar boven alles zorgt Barbara ervoor dat Sofie altijd zichzelf kan zijn. Al betekent dat soms dat ze andermans grenzen overschrijdt. Laatst waren ze bij opa, Barbara’s vader. ‘Uw nieuwe auto heeft een lelijke kleur’, zei Sofie. En dat bleef ze maar herhalen. Totdat opa zijn hand hief; hij had haar bijna geslagen. Toen rende Sofie naar de slaapkamer. ‘Je had moeten ingrijpen,’ zei opa later tegen Barbara. ‘Nee’, antwoordde die, ‘dat doe ik niet. Sterrenkinderen zoeken nou eenmaal grenzen op, dus ook Sofie.’ Want als er een ding is dat Barbara heeft geleerd: Sofies gave is het probleem van de omgeving. Niet dat van Sofie. En al helemaal niet het hare.
Soms geeft ze ook praktische tips. Bijvoorbeeld: hoe je het verschil ziet tussen een indigokind en een autist. Autisten hebben tics. Soms drummen ze op tafel: tik tik tik. Indigo’s drummen ook. Maar anders. Geen ‘tik tik tik’, maar ‘tik, tak, baf!’
http://www.dejaap.nl/2009(...)ieve-indigokinderen/
Linkje?quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:33 schreef Ticootje het volgende:
Volgens mij hebben we hier al eens een topic over gehad
Nogaals, linkje?quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:37 schreef Sander het volgende:
Het indigotopic dat er was was van een stel pro-indigozwetsers. Dat was nog veel toffer.
Kip, ei?quote:het kind verdraagt geen gezag, wou altijd zijn zin hebben, kreeg dat ook van mama en werd nooit gestraft.
Indigokinderen?!quote:
quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:32 schreef pagadder het volgende:
Autisten hebben tics. Soms drummen ze op tafel: tik tik tik. Indigo’s drummen ook. Maar anders. Geen ‘tik tik tik’, maar ‘tik, tak, baf!’
Meerdere en mijn reactie was altijdquote:Op woensdag 6 januari 2010 14:33 schreef Ticootje het volgende:
Volgens mij hebben we hier al eens een topic over gehad
quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:40 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Meerdere en mijn reactie was altijdzij het in het begin nog onderbouwd. Tegenwoordig volstaat
omdat onderbouwen toch geen zin heeft. Daarom:
quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Volgensmij kende ik ook zo'n meisje, ze deed altijd een hond na (inclusief grommen, bijten en kruipen).
Toen ging ze naar speciaal onderwijs omdat ze onhandelbaar was.
Hadden ze dat kind maar niet tot haar vierde in een kelder moeten opsluiten, dan krijg je dat soort afwijkingen schijnt.quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Volgensmij kende ik ook zo'n meisje; ze deed altijd een hond na (inclusief grommen, bijten en kruipen).
Toen ging ze naar speciaal onderwijs omdat ze onhandelbaar was.
Soms deed ze ook wel normaal hoor. Af en toe.quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:45 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hadden ze dat kind maar niet tot haar vierde in een kelder moeten opsluiten, dan krijg je dat soort afwijkingen schijnt.
Dat doen honden ook wel eens.quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:45 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Soms deed ze ook wel normaal hoor. Af en toe.
staan wel leuke dingen inquote:
Dat heet geen indigokind, maar een slecht opgevoed kind...quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:32 schreef pagadder het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden in een tijdschrift een interview gelezen met een moeder die er ook van overtuigd was dat ze een Indigokind had. Wat ze zei kwam min of meer overeen met dit artikel: het kind verdraagt geen gezag, wou altijd zijn zin hebben, kreeg dat ook van mama en werd nooit gestraft.
Stel jij je kind bloot aan vrij onderwijs?quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:47 schreef _evenstar_ het volgende:
Mijn eerste reactie is wel een beetje veel van, nu keur ik dat handheffen van opa af , want slaan doe je niet
.
Maaar ik vind het zo jammer dat het altijd in verband wordt gebracht met de vrije school![]()
Alsof er op de vrije school alleen maar Freaks zitten
Juistquote:Op woensdag 6 januari 2010 14:48 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat heet geen indigokind, maar een slecht opgevoed kind...
Idd. Die moeder had het kind een mep moeten verkopen. Maar dat was überhaupt niet nodig geweest, als het fatsoenlijk was opgevoed.quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:47 schreef _evenstar_ het volgende:
Mijn eerste reactie is wel een beetje veel van, nu keur ik dat handheffen van opa af , want slaan doe je niet
.
Maaar ik vind het zo jammer dat het altijd in verband wordt gebracht met de vrije school![]()
Alsof er op de vrije school alleen maar Freaks zitten
Dus fatsoenlijk opvoeden doe je door je kind te meppen?quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:50 schreef Sander het volgende:
[..]
Idd. Die moeder had het kind een mep moeten verkopen. Maar dat was überhaupt niet nodig geweest, als het fatsoenlijk was opgevoed.
Wow, gewoon, wow. Ik wou eigenlijk iets anders posten, maar, wow. Wow.quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:54 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dus fatsoenlijk opvoeden doe je door je kind te meppen?
*riem uit broek haalt
*Opmeet, 4cm dik
Moet lukken toch, luisteren zal ze.
Gewoon op plekken slaan die niet zichtbaar zijn voor publiekquote:Op woensdag 6 januari 2010 14:56 schreef Quir het volgende:
[..]
Wow, gewoon, wow. Ik wou eigenlijk iets anders posten, maar, wow. Wow.
Je hebt mijn bericht gewoon NIET gelezen, of wel soms. Weet je niet wat "überhaupt niet nodig geweest"?quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:54 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dus fatsoenlijk opvoeden doe je door je kind te meppen?
*riem uit broek haalt
*Opmeet, 4cm dik
Moet lukken toch, luisteren zal ze.
quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Stel jij je kind bloot aan vrij onderwijs?
quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:50 schreef Sander het volgende:
[..]
Idd. Die moeder had het kind een mep moeten verkopen. Maar dat was überhaupt niet nodig geweest, als het fatsoenlijk was opgevoed.
quote:Want als er een ding is dat Barbara heeft geleerd: Sofies gave is het probleem van de omgeving. Niet dat van Sofie. En al helemaal niet het hare.
quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:58 schreef Sander het volgende:
[..]
Je hebt mijn bericht gewoon NIET gelezen, of wel soms. Weet je niet wat "überhaupt niet nodig geweest"?
Debiel.
Het was een sarcastische opmerkingquote:Op woensdag 6 januari 2010 14:59 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Mijn Dochter gaat naar de vrije school ja, en ik ben wat dat betreft helemaal geen zweefteef.
En het is een bewuste keuze geweest, niet omdat ze een of ander indigo kidn oid is
Maar er t.o.v. de meeste scholen hier meer individuele aandacht uit gaat naar de mogelijkheden van het kind zelf.
Komt nog boven op dat de andere basischolen stuk of 10 waar ik ben geweest ben of heel katholiek gezind zijn of gereformeerd , wat gewoon neit mijn ding is.
En dit dan nog het beste in het straatje past hoe ik dingen zie.
Dan heb je nog een openbare basisschool, waar hier in het centrum 80% moslim isniks tegen die mensen, maar ik wil neit dat ze arabisch gaat praten
![]()
Plus hoe veel scholen haar al niet afwezen omdat ze geen moeite wilden doen ivm arwen haar allergie.
De school hier , vrije school dus, denkt mee, handelt en denkt samen. Accepteeerd mijn kind met haar gebrek.
Dan kan de vrije school een slechte naam hebben, maar voor haar is het de juiste school.
beter als een bekrompen kut school die haar alleen aanneemt waarbij ik de school schadeloos stel als er wat gebeurt bijv. een reactie en haar behandelen alsof ze een of andere paria is![]()
En da kan ik ruiken van af hierquote:Op woensdag 6 januari 2010 15:00 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Het was een sarcastische opmerking
Het leek me wel duidelijkquote:Op woensdag 6 januari 2010 15:01 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
En da kan ik ruiken van af hier?
quote:
Helemaal mee eens, en ik ben een broodnuchter mens.quote:Op woensdag 6 januari 2010 14:59 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Mijn Dochter gaat naar de vrije school ja, en ik ben wat dat betreft helemaal geen zweefteef.
En het is een bewuste keuze geweest, niet omdat ze een of ander indigo kidn oid is
Maar er t.o.v. de meeste scholen hier meer individuele aandacht uit gaat naar de mogelijkheden van het kind zelf.
Komt nog boven op dat de andere basischolen stuk of 10 waar ik ben geweest ben of heel katholiek gezind zijn of gereformeerd , wat gewoon neit mijn ding is.
En dit dan nog het beste in het straatje past hoe ik dingen zie.
Dan heb je nog een openbare basisschool, waar hier in het centrum 80% moslim isniks tegen die mensen, maar ik wil neit dat ze arabisch gaat praten
![]()
Plus hoe veel scholen haar al niet afwezen omdat ze geen moeite wilden doen ivm arwen haar allergie.
De school hier , vrije school dus, denkt mee, handelt en denkt samen. Accepteeerd mijn kind met haar gebrek.
Dan kan de vrije school een slechte naam hebben, maar voor haar is het de juiste school.
beter als een bekrompen kut school die haar alleen aanneemt waarbij ik de school schadeloos stel als er wat gebeurt bijv. een reactie en haar behandelen alsof ze een of andere paria is![]()
quote:Op woensdag 6 januari 2010 15:06 schreef Ticootje het volgende:
Misschien komt het omdat ik indigo ben en jij niet (of andersom) dat leidt wel vaker tot miscommunicatie.
edit:PI aangepast
Ik heb een indigokat. Hemeltjelief.quote:“ Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’ Karin ging googlen en vond wat ze zocht. Sites over kinderen als Joshua. Druk, slim, eigenwijs, soms vervelend, maar vooral: verkeerd begrepen. Nu wist Karin zeker: mijn zoon ís niet gek, hij is een indigokind.
We hebben een indigo wereld!quote:
Echt, ik kan hier om blijven lachen!quote:“ Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’
quote:“ Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |