abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76482181
(Ik kijk hier verder nooit, maar zat nu toch met iets.)

In KLB is er een topic over Indigokinderen. In de OP wordt ondermeer volgend artikel aangehaald:
quote:
Het is een absolute zeldzaamheid maar soms is een stuk in de oude media zo geweldig dat je kunt volstaan met het citeren van enkele stukken tekst. Omdat die tekst zelf al alles zegt wat er gezegd moet worden. Onderstaande citaten zijn afkomstig uit het Volkskrant Magazine van zaterdag 5 december. De tekst is geschreven door Hanna Bervoets (tevens columniste van datzelfde Magazine) en op een briljant onderkoeld ironische wijze laat zij moeders van zogenaamde ’sterrenkinderen’ (‘hoog sensitieve’ kinderen) aan het woord en beschrijft zij een uiterst schrijnend en verontrustend beeld van de bijna misdadige opvoedingsloze omstandigheden waarin de kinderen van deze hysterische reiki-ouders opgroeien. Wie dacht dat het het allemaal niet zieker kon in jeugdhulpverlenend Nederland doet er goed aan even zo’n VK Magazine op de kop te tikken: ouders komen namelijk ongestraft weg met deze middeleeuwse opvoedingspraktijken. Garantie: als u ballen heeft schaamt u ze spontaan uit uw broek. Of u lacht ze uit uw broek, dat kan ook.

“ Joshua zat inmiddels op een Vrije School, en op een dag draaide hij weer rondjes om zijn eigen as. ‘Weet je wat dit is’, zei een andere moeder, ‘hij pikt trillingen uit de kosmos op.’ Karin ging googlen en vond wat ze zocht. Sites over kinderen als Joshua. Druk, slim, eigenwijs, soms vervelend, maar vooral: verkeerd begrepen. Nu wist Karin zeker: mijn zoon ís niet gek, hij is een indigokind.

Ze worden indigokinderen, sterrenkinderen of regenboogkinderen genoemd. En daarbij soms ‘nieuwetijds’, ‘hoogsensitief’ en ‘paranormaal begaafd’. [...] Standaardwerk is The Indigo Children (vertaald als De Indigo-kinderen: Een nieuwe generatie dient zich aan, uitgeverij Petiet, 2000) van het Amerikaanse medium Lee Carroll. Volgens hem zijn indigo- en sterrenkinderen te herkennen aan hun aura, waarin de kleur indigo (blauwpaars) zou overheersen.Als kenmerken noemt hij: (hoog)gevoeligheid, afzetten tegen autoriteit, nieuwsgierigheid, (bovenmatige) intelligentie en eigenwijsheid. Ze zijn op aarde met een missie om een nieuw tijdperk in te luiden, een tijdperk vrij van oorlog en vervuiling.

Barbara gelooft niet in het reguliere circuit. Heel zweverig is ze niet, maar toen ze zelf niet lekker in haar vel zat, had ze meer aan reiki dan aan therapie. Psychologen praatten haar alleen maar nog dieper de put in.
En dus schreef Barbara de school een brief: ‘Mijn dochter is een sterrenkind en bovendien hoogsensitief.’

Maar boven alles zorgt Barbara ervoor dat Sofie altijd zichzelf kan zijn. Al betekent dat soms dat ze andermans grenzen overschrijdt. Laatst waren ze bij opa, Barbara’s vader. ‘Uw nieuwe auto heeft een lelijke kleur’, zei Sofie. En dat bleef ze maar herhalen. Totdat opa zijn hand hief; hij had haar bijna geslagen. Toen rende Sofie naar de slaapkamer. ‘Je had moeten ingrijpen,’ zei opa later tegen Barbara. ‘Nee’, antwoordde die, ‘dat doe ik niet. Sterrenkinderen zoeken nou eenmaal grenzen op, dus ook Sofie.’ Want als er een ding is dat Barbara heeft geleerd: Sofies gave is het probleem van de omgeving. Niet dat van Sofie. En al helemaal niet het hare.

Soms geeft ze ook praktische tips. Bijvoorbeeld: hoe je het verschil ziet tussen een indigokind en een autist. Autisten hebben tics. Soms drummen ze op tafel: tik tik tik. Indigo’s drummen ook. Maar anders. Geen ‘tik tik tik’, maar ‘tik, tak, baf!’
http://www.dejaap.nl/2009(...)ieve-indigokinderen/
Ik heb een paar jaar geleden in een tijdschrift een interview gelezen met een moeder die er ook van overtuigd was dat ze een Indigokind had. Wat ze zei kwam min of meer overeen met dit artikel: het kind verdraagt geen gezag, wou altijd zijn zin hebben, kreeg dat ook van mama en werd nooit gestraft.

Volgens mijn persoonlijke mening is dit allemaal new-age gezwets en wordt hier vooral in geloofd door moeders die opzoek zijn naar wat spiritualiteit. Ze kunnen volgens mij de drukte van hun kind niet aan en vinden ze in de theorie van Indigokinderen een excuus om niet te hoeven optreden tegen hun kind.
Het is ook negatief voor een kind. Een kind heeft volgens mij nood aan regels en grenzen. Natuurlijk moet het kind de mogelijkheid hebben om zichzelf te ontplooien, de wereld te ontdekken, en de grenzen op te zoeken en eventueel te overschrijden maar moet dit gecorrigeerd worden door de ouders.

Ook vind ik het schrijnend dat Barbara vindt dat de omgeving zich maar moet aanpassen aan haar kind, niet andersom. Dit kan misschien werken in intieme kring, maar wat later als het kind volwassen is en het alleen in de samenleving moet redden?

Gezien de grootte van dit forum zullen er hier volgens mij wel ouders zijn die een Indigokind hebben, of zullen hier users zijn die al in aanraking gekomen zijn met zo'n kind. Ik ben dan ook benieuwd hoe zij het zien.
pi_76482224
Volgens mij hebben we hier al eens een topic over gehad
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_76482309
OMG, is dit serieus?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76482389
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:33 schreef Ticootje het volgende:
Linkje?
  woensdag 6 januari 2010 @ 14:37:55 #5
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76482444
Het indigotopic dat er was was van een stel pro-indigozwetsers. Dat was nog veel toffer.
pi_76482460
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:37 schreef Sander het volgende:
Het indigotopic dat er was was van een stel pro-indigozwetsers. Dat was nog veel toffer.
Nogaals, linkje?
pi_76482468
quote:
het kind verdraagt geen gezag, wou altijd zijn zin hebben, kreeg dat ook van mama en werd nooit gestraft.
Kip, ei?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_76482494
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:36 schreef HSG-BOMBER het volgende:

[..]

Linkje?
Indigokinderen?!
  woensdag 6 januari 2010 @ 14:39:15 #9
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76482510
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:32 schreef pagadder het volgende:
Autisten hebben tics. Soms drummen ze op tafel: tik tik tik. Indigo’s drummen ook. Maar anders. Geen ‘tik tik tik’, maar ‘tik, tak, baf!’
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
  woensdag 6 januari 2010 @ 14:40:44 #11
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_76482557
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:33 schreef Ticootje het volgende:
Meerdere en mijn reactie was altijd zij het in het begin nog onderbouwd. Tegenwoordig volstaat omdat onderbouwen toch geen zin heeft. Daarom:

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_76482588
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:40 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Meerdere en mijn reactie was altijd zij het in het begin nog onderbouwd. Tegenwoordig volstaat omdat onderbouwen toch geen zin heeft. Daarom:

pi_76482652
Volgensmij kende ik ook zo'n meisje, ze deed altijd een hond na (inclusief grommen, bijten en kruipen).
Toen ging ze naar speciaal onderwijs omdat ze onhandelbaar was.
pi_76482669
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Volgensmij kende ik ook zo'n meisje, ze deed altijd een hond na (inclusief grommen, bijten en kruipen).
pi_76482711
Hilarisch.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_76482730
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:42 schreef -Strawberry- het volgende:
Volgensmij kende ik ook zo'n meisje; ze deed altijd een hond na (inclusief grommen, bijten en kruipen).
Hadden ze dat kind maar niet tot haar vierde in een kelder moeten opsluiten, dan krijg je dat soort afwijkingen schijnt.
pi_76482763
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:45 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Hadden ze dat kind maar niet tot haar vierde in een kelder moeten opsluiten, dan krijg je dat soort afwijkingen schijnt.
Soms deed ze ook wel normaal hoor. Af en toe.
pi_76482764
Best een mooie kleur indigo, maar 't staat mijn kind niet zo
  woensdag 6 januari 2010 @ 14:47:59 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_76482843
Mijn eerste reactie is wel een beetje veel van , nu keur ik dat handheffen van opa af , want slaan doe je niet .
Maaar ik vind het zo jammer dat het altijd in verband wordt gebracht met de vrije school

Alsof er op de vrije school alleen maar Freaks zitten
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_76482859
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:45 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Soms deed ze ook wel normaal hoor. Af en toe.
Dat doen honden ook wel eens.
pi_76482861
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_76482879
Het is dieptreurig dat mensen zo verrekte krampachtig zoeken naar manieren om te ontkennen dat er iets mis (anders?) is met hun kids en ze dus waarschijnlijk hulp die ze kan helpen beter in de maatschappij mee te kunnen ontberen.

Of had ik gewoon moeten posten..
pi_76482886
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:32 schreef pagadder het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden in een tijdschrift een interview gelezen met een moeder die er ook van overtuigd was dat ze een Indigokind had. Wat ze zei kwam min of meer overeen met dit artikel: het kind verdraagt geen gezag, wou altijd zijn zin hebben, kreeg dat ook van mama en werd nooit gestraft.
Dat heet geen indigokind, maar een slecht opgevoed kind...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 6 januari 2010 @ 14:49:10 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_76482901
Ja mijn ex wist ook te melden dat onze dochter een "nieuwetijdskind" was.

Uhu.

Was meteen weer duidelijk waarom het mijn ex is. zweefteef.

Mijn dochter is inmiddels 12 en ze is gewoon een bakvis van een pubert. Nix nieuwetijds geen cosmische stralingen die haar leiden etc etc etc.
pi_76482907
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 14:47 schreef _evenstar_ het volgende:
Mijn eerste reactie is wel een beetje veel van , nu keur ik dat handheffen van opa af , want slaan doe je niet .
Maaar ik vind het zo jammer dat het altijd in verband wordt gebracht met de vrije school

Alsof er op de vrije school alleen maar Freaks zitten
Stel jij je kind bloot aan vrij onderwijs?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')