abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76527822
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 18:12 schreef Integrity het volgende:
De Nederlandse staatsschuld stijgt volgend jaar van 341,7 miljard naar 380,9 miljard euro, maar liefst 66,3% van het BNP. Dat heeft het CPB voor RTL Z uitgerekend. De schuld per Nederlander? 23.000 euro!

De staatsschuld van ruim 380 miljard euro eind 2010 is de schuld van de totale overheid (Rijk plus andere overheden). Het gaat hier om de zogenoemde Emu-schuld.

In vier jaar tijd stijgt de schuld uitgedrukt in ons gezamenlijk Bruto Nationaal Produkt (BNP) van 47,4% naar 6,3%. Eind 2010 wonen er ruim 16,5 miljoen mensen in ons land. Iedere Nederlander heeft dan 23.000 euro schuld namens de staat.
Het grote probleem in Nederland is niet zo zeer de staatsschuld (die is met 350 mld vergeleken met elders niet exceptioneel hoog) maar de extreem hoge priveschuld van bijna 700 mld van de burgers in de vorm van hypotheken. Als de huizenprijzen verder onder druk komen kan dat een tijdbom worden onder het hele NL financiele systeem (banken, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, etc.). Niemand weet echter hoe die hypotheekschulden ooit moeten worden terugbetaald.

Ondenkbeeldig? De financiele crisis in Azie tien jaar geleden ontstond ook door overmatige priveschulden en niet door overheidstekorten.
pi_76534290
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 16:43 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Het grote probleem in Nederland is niet zo zeer de staatsschuld (die is met 350 mld vergeleken met elders niet exceptioneel hoog) maar de extreem hoge priveschuld van bijna 700 mld van de burgers in de vorm van hypotheken. Als de huizenprijzen verder onder druk komen kan dat een tijdbom worden onder het hele NL financiele systeem (banken, verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, etc.). Niemand weet echter hoe die hypotheekschulden ooit moeten worden terugbetaald.

Ondenkbeeldig? De financiele crisis in Azie tien jaar geleden ontstond ook door overmatige priveschulden en niet door overheidstekorten.
Dat beleid wordt nu wel aangescherpt, maar wees eerlijk... huizen zijn gewoon belachelijk duur. Te duur voor de werkelijke waarde. Voor appartementen betaal je tegenwoordig nog meer dan een eengezinswoning. Dus dan is het de vraag... wat wil je? Wil je pochen of wil je leven?

Ben net bezig met het kopen van een huisje. Ik weet in elk geval zeker dat ik niet op mijn maximale hypotheek ga zitten en heb gedetailleerd uitgerekend wat mijn kosten zijn. Ik denk dat dit basisvoorwaarden zijn. Plus de keuze voor je hypotheek. Dat vraagt wat verdieping.
  donderdag 7 januari 2010 @ 19:48:29 #203
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76534547
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:43 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat beleid wordt nu wel aangescherpt, maar wees eerlijk... huizen zijn gewoon belachelijk duur. Te duur voor de werkelijke waarde. Voor appartementen betaal je tegenwoordig nog meer dan een eengezinswoning. Dus dan is het de vraag... wat wil je? Wil je pochen of wil je leven?

Ben net bezig met het kopen van een huisje. Ik weet in elk geval zeker dat ik niet op mijn maximale hypotheek ga zitten en heb gedetailleerd uitgerekend wat mijn kosten zijn. Ik denk dat dit basisvoorwaarden zijn. Plus de keuze voor je hypotheek. Dat vraagt wat verdieping.
Als je vind dat de huizen overgewaardeerd zijn, waarom wil je nu dan al kopen? Beter leun je dan nog even achterover om te zien hoe de markt zich verder ontwikkeld.
The End Times are wild
pi_76534629
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 16:43 schreef petertje2 het volgende:

Met alle respect, maar je moet iha in 30 jaar tijd de helft van je hypotheekschuld (uitgaande van volle hypotheek) bijeen zien te sparen.

Normaliter krijg je dan aan het einde van de looptijd het volgende beeld:

Woningwaarde jaar 0 = 100
Hypotheekschuld = 110
Spaar/beleggingsbezit = 55
Woningwaarde jaar 30 indien waardestijging slechts inflatie betreft, uitgaande van 2,5% = 210.

Aan het einde is er dan een schuld minus bezittingen van 55 tegenover een waarde van 210. Hoezo zijn de hypotheekschulden in NL een probleem????

En dan nog iets: in NL sparen we voor pensioenen (excl. AOW deel), in veel andere landen werkt dat met een omslagstelsel (net als ons AOW deel). Nederland een probleem in de toekomst? Nou... nee.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_76540467
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je vind dat de huizen overgewaardeerd zijn, waarom wil je nu dan al kopen? Beter leun je dan nog even achterover om te zien hoe de markt zich verder ontwikkeld.
Mensen zullen niet zo gauw in de schulden willen komen. Als je het huis in betere tijden al duur gekocht hebt, kun je niet te laag in je prijs gaan zitten. Zo hou je die prijs in stand. Als je nu let op eengezinswoningen... die zijn vaak goedkoper gekocht en aangepast. Dan heb je echt een redelijke prijs voor een goed huis.
pi_76540756
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Met alle respect, maar je moet iha in 30 jaar tijd de helft van je hypotheekschuld (uitgaande van volle hypotheek) bijeen zien te sparen.

Hypotheekschuld = 110
Woningwaarde jaar 30 indien waardestijging slechts inflatie betreft, uitgaande van 2,5% = 210.

Aan het einde is er dan een schuld minus bezittingen van 55 tegenover een waarde van 210. Hoezo zijn de hypotheekschulden in NL een probleem????

En dan nog iets: in NL sparen we voor pensioenen (excl. AOW deel), in veel andere landen werkt dat met een omslagstelsel (net als ons AOW deel). Nederland een probleem in de toekomst? Nou... nee.
Aaaah pensioenen. My cup of tea! We hebben in Nederland inderdaad een goed pensioenstelsel. Dat is allemaal opgepot. We hebben ook een hele strenge toezichthouder. Maar... als je niet zo'n hoog inkomen hebt, heb je weinig aanvulling. En zo groeit rijk en arm nog verder uit elkaar.
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:00:51 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76541217
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:53 schreef Integrity het volgende:
En zo groeit rijk en arm nog verder uit elkaar.
En? Wat is dat toch met die verheerlijking van het platslaan, huil huil die hebben zoveel.
Hoe meer nivilering, hoe minder motivatie er is succesvol te worden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76541859
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:53 schreef Integrity het volgende:

Maar... als je niet zo'n hoog inkomen hebt, heb je weinig aanvulling.
Het staat iedereen vrij om te sparen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 7 januari 2010 @ 23:31:25 #209
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76545950
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En? Wat is dat toch met die verheerlijking van het platslaan, huil huil die hebben zoveel.
Hoe meer nivilering, hoe minder motivatie er is succesvol te worden
met een overheid die voor het zorgkartel is en voor veel winst voor de marktwerkingkennissen, overigens heb ik ook weinig vertrouwen in de privatisering van het ABP

De gewone man zal de komende jaren nog fors worden uitgekleed
  donderdag 7 januari 2010 @ 23:54:32 #210
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_76546859
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 18:17 schreef Q. het volgende:

[..]

Same here. Nu hebben ze nog steeds die levensgevaarlijke ALT-A bagger in de boeken staan.
Allemaal ingenomen door de Federal Reserve en op magische wijze onzichtbaar gemaakt door het bijdrukken van nieuw krediet tcoh?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_76546974
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 23:54 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Allemaal ingenomen door de Federal Reserve en op magische wijze onzichtbaar gemaakt door het bijdrukken van nieuw krediet tcoh?
Juist ja. Terug te betalen met rente.
pi_76563322
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hypotheekschuld = 110

Hier ben ik het wel helemaal mee eens, trouwens. Het is vooral de gezondheidszorg dat nu al voor problemen zorgt. Het zijn de investeringen die de overheid moet doen, die risico's met zich meebrengen en het is het tekort aan mogelijkheden voor de overheid om onze open economie te stimuleren, waarmee zelfregulering in ons land belangrijk is.

Als we het hebben over kennisniveau in ons land, hebben we wel een probleem. De kwaliteit van het onderwijs en vooral wat men aflevert... die mentaliteit met het willen doorzetten, het willen weten en een extra tandje bijdoen vormen een probleem. Vooral wanneer lage lonen landen ons hierin met gemak in kunnen halen.

Ook transparantie is een issue... Laat het maar snel komen. Er wordt nu flink misbruik van gemaakt. Neem nu Binck's nieuwe initiatief: de verzekeringen. Die willen ze voor 0,5 % kosten aanbieden. Hou jij maar eens een pensioenadministratie bij. Dan zul je zien hoeveel zoiets kost. Maar ondertussen wordt door ontbreken van kennis wel flink misbruik gemaakt in o.a. verkooppraatjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')