abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82234287
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:59 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Zou het een idee zijn om een paar handige tips zoals die in de OP te zetten?
Is nooit weg
  woensdag 2 juni 2010 @ 14:04:37 #127
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_82234392
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:01 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Nog een beter tip; bij twijfel niet doen
Geen goed gevoel lijkt me iets waar je naar moet luisteren
Maar iemand meenemen de 1e keer is altijd wel fijn
Ik bedoelde ook meer bij twijfel
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 2 juni 2010 @ 14:21:36 #128
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_82235216
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:02 schreef Puala het volgende:

[..]

Is nooit weg
Zal vanavond het verhaaltje van Trinity erin verwerken.
Mocht iemand nog een waardevolle tip hebben dan hoor ik die graag.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_82235870
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:57 schreef sanger het volgende:
Nog een tip Als je er geen goed gevoel bij hebt, neem iemand mee (of eigenlijk is dat altijd wel een goede tip)
Ik spreek louter alleen af met fotografen die ik (via via) ken inderdaad. Vooral als iemand geen (goede) portfolio kan overleggen lijkt het me niet geheel risicoloos. Let vooral ook op eventuele tags/signatures in de hoeken van de foto's als iemand deze overlegt. Er zijn (vooral op hyves) ook fotografen bekend die modellen proberen te werven met andermans foto's, niet erg netjes.

Lekker netwerken helpt altijd. Er zijn genoeg sites (waaronder Fok!, maar ook op Hyves zitten goede fotografen, ik noem Mark de Roo) met wie je kunt proberen een TFP (Time For Print, dit is een onbetaalde shoot waar je afdrukken krijgt in ruil voor je tijd als model) of TFCD (TFP maar dan een CDtje met foto's) te regelen of die je eventueel andere fotografen kunnen aanraden.

Probeer vooral in dit topic aan te komen met ideeën die je zelf hebt. Beginnende fotografen en beginnende modellen hebben nog geen stokpaardjes en weten vaak niet zo goed waar ze moeten beginnen. Als je als fotograaf of model in dit topic komt, probeer dan niet alleen jezelf voor te stellen en/of je maten te noemen (:')) maar geef bijvoorbeeld ook een voorbeeld van een leuke foto of een leuk thema waar je graag op zou willen inspelen. Dan is het makkelijker om iemand te vinden die met je samen wil werken. Voorbeeld:
quote:
Ik hou erg van protret en van 'from the waist up'. Graag zou ik met een fotograaf willen samenwerken die al enige ervaring heeft met modellen fotograferen én nabewerken en die mij dit kan laten zien dmv een portfolio. Ik zou graag in de studio willen schieten. Ik zou graag het volgende concept verder willen uitwerken, maar wel vanaf de navel omhoog:

Ik kan zelf zorgen voor wat goedkope witte shirts, misschien dat fotograaf een idee heeft hoe we dit kunnen regelen met verschillende shirts, achtergronden, verf, stiften en een eventuele visagiste? Voor foto's zie fobo. Voor contact PM
Als je het erg leuk hebt gehad met de fotograaf, vergeet dan voor het weggaan niet af te spreken hoe er met de foto's worden omgegaan. Bij TFP en TFCD is het gebruikelijk dat het model vrij kan beschikken over de foto's, mits ze ze onder naamsvermelding en eventuele website van de fotograaf plaatst. Meestal plaatst de fotograaf geen foto's zonder deze eerst te hebben overlegd aan model, opdat zij kan aangeven welke ze liever wel en liever niet terugziet op internet of elders. Er worden een hoop foto's geschoten en het is een beetje lullig als de fotograaf er net een wil plaatsen waar je knippert, minder charmant op staat, een onderkin hebt, een stijve tepel of wat dan ook. als je wil kan je dit zwart op wit of mondeling overeenkomen. Spreek ook een datum af dat je de resultaten wil hebben. Veel fotografen hebben er een handje van om heel laat of gewoon niks van zich te laten horen. Probeer dit voor te zijn door bijvoorbeeld 5 previews te eisen binnen 2 weken en de hele cd met alle foto's (raw en bijvoorbeeld 20 bewerkte of alleen de bewerkte) na pakweg 3 maanden. Als de resultaten goed zijn kun je ze altijd posten in dit topic zodat wij kunnen zien wat model en fotograaf die dag hebben gepresteerd en daar kunnen nieuwe fotografen en modellen in dit topic weer mee uit de voeten .
  woensdag 2 juni 2010 @ 15:13:59 #130
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_82237694
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:36 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Ik spreek louter alleen af met fotografen die ik (via via) ken inderdaad. Vooral als iemand geen (goede) portfolio kan overleggen lijkt het me niet geheel risicoloos. Let vooral ook op eventuele tags/signatures in de hoeken van de foto's als iemand deze overlegt. Er zijn (vooral op hyves) ook fotografen bekend die modellen proberen te werven met andermans foto's, niet erg netjes.

Lekker netwerken helpt altijd. Er zijn genoeg sites (waaronder Fok!, maar ook op Hyves zitten goede fotografen, ik noem Mark de Roo) met wie je kunt proberen een TFP (Time For Print, dit is een onbetaalde shoot waar je afdrukken krijgt in ruil voor je tijd als model) of TFCD (TFP maar dan een CDtje met foto's) te regelen of die je eventueel andere fotografen kunnen aanraden.

Probeer vooral in dit topic aan te komen met ideeën die je zelf hebt. Beginnende fotografen en beginnende modellen hebben nog geen stokpaardjes en weten vaak niet zo goed waar ze moeten beginnen. Als je als fotograaf of model in dit topic komt, probeer dan niet alleen jezelf voor te stellen en/of je maten te noemen (:')) maar geef bijvoorbeeld ook een voorbeeld van een leuke foto of een leuk thema waar je graag op zou willen inspelen. Dan is het makkelijker om iemand te vinden die met je samen wil werken. Voorbeeld:
[..]

Als je het erg leuk hebt gehad met de fotograaf, vergeet dan voor het weggaan niet af te spreken hoe er met de foto's worden omgegaan. Bij TFP en TFCD is het gebruikelijk dat het model vrij kan beschikken over de foto's, mits ze ze onder naamsvermelding en eventuele website van de fotograaf plaatst. Meestal plaatst de fotograaf geen foto's zonder deze eerst te hebben overlegd aan model, opdat zij kan aangeven welke ze liever wel en liever niet terugziet op internet of elders. Er worden een hoop foto's geschoten en het is een beetje lullig als de fotograaf er net een wil plaatsen waar je knippert, minder charmant op staat, een onderkin hebt, een stijve tepel of wat dan ook. als je wil kan je dit zwart op wit of mondeling overeenkomen. Spreek ook een datum af dat je de resultaten wil hebben. Veel fotografen hebben er een handje van om heel laat of gewoon niks van zich te laten horen. Probeer dit voor te zijn door bijvoorbeeld 5 previews te eisen binnen 2 weken en de hele cd met alle foto's (raw en bijvoorbeeld 20 bewerkte of alleen de bewerkte) na pakweg 3 maanden. Als de resultaten goed zijn kun je ze altijd posten in dit topic zodat wij kunnen zien wat model en fotograaf die dag hebben gepresteerd en daar kunnen nieuwe fotografen en modellen in dit topic weer mee uit de voeten .
Goed verhaal
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 2 juni 2010 @ 15:15:33 #131
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_82237768
quote:

[..]

-Knip-

Mag ik deze voor de OP gebruiken?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  FOK!fotograaf woensdag 2 juni 2010 @ 15:55:54 #132
301593 mrmpro
pi_82239760
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:57 schreef sanger het volgende:
Nog een tip Als je er geen goed gevoel bij hebt, neem iemand mee (of eigenlijk is dat altijd wel een goede tip)
Sterker nog. Het is verstandig om, zeker bij de eerste keer, iemand mee te nemen die je kent en vertrouwt. Zowel als een steuntje in de rug, (kan soms best even wennen zijn het middelpunt te wezen) als ook voor je eigen gemoedsrust.
En ik denk persoonlijk dat als je er geen goed gevoel over hebt je er dan zeker over na moet denken om het dan gewoon niet te doen.

Edit:
Note voor mezelf. Eerst alles lezen dan pas reageren.

[ Bericht 7% gewijzigd door mrmpro op 02-06-2010 16:12:07 ]
pi_82240487
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 15:15 schreef Netsplitter het volgende:
Mag ik deze voor de OP gebruiken?
Tuurlijk .

Als je je als model bezwaard voelt om iemand mee te vragen omdat je bang bent dat hij of zij zich gaat vervelen terwijl jullie bezig zijn met schieten, kun je ook besluiten om er een dagje met meerdere modellen (na elkaar of samen) van te maken. Dat is erg gezellig, veilig en ook erg leuk voor de fotograaf. Ook kun je kijken of iemand in je omgeving goed is met visagie, hairstyling of gewoon gevoel heeft voor styling en die meenemen of je voor en tijdens (!) de shoot te helpen met je uiterlijk. Altijd makkelijk om iemand te hebben die je zegt of je glimlach te breed is, je haar even niet goed zit of je een wardrobe malfunction hebt als de fotograaf te verlegen is om dit zelf te doen. En twee paar ogen zien altijd meer en verschillende dingen dan een.
pi_82240757
In Wil je eens anders op de foto? weer wat thema's geplaatst. Hoop op veel reacties....
  FOK!fotograaf woensdag 2 juni 2010 @ 16:27:30 #135
301593 mrmpro
pi_82241279
quote:

Als je het erg leuk hebt gehad met de fotograaf, vergeet dan voor het weggaan niet af te spreken hoe er met de foto's worden omgegaan. Bij TFP en TFCD is het gebruikelijk dat het model vrij kan beschikken over de foto's, mits ze ze onder naamsvermelding en eventuele website van de fotograaf plaatst. Meestal plaatst de fotograaf geen foto's zonder deze eerst te hebben overlegd aan model, opdat zij kan aangeven welke ze liever wel en liever niet terugziet op internet of elders. Er worden een hoop foto's geschoten en het is een beetje lullig als de fotograaf er net een wil plaatsen waar je knippert, minder charmant op staat, een onderkin hebt, een stijve tepel of wat dan ook. als je wil kan je dit zwart op wit of mondeling overeenkomen. Spreek ook een datum af dat je de resultaten wil hebben. Veel fotografen hebben er een handje van om heel laat of gewoon niks van zich te laten horen. Probeer dit voor te zijn door bijvoorbeeld 5 previews te eisen binnen 2 weken en de hele cd met alle foto's (raw en bijvoorbeeld 20 bewerkte of alleen de bewerkte) na pakweg 3 maanden.
Het is zelfs verstandig, en niet ongebruikelijk om de afspraken die je met een fotograaf maakt contractueel vast te leggen. Meestal verzorgt de fotograaf het contract waarin voor beide partijen vermeld staat wat er van hem / haar verwacht wordt. Zoals maar niet uitsluitend, wat voor foto's, waar en wanneer, levertijd, hoeveelheid foto's

Het is voor een fotograaf, naar mijn weten, niet gebruikelijk om alle gemaakte foto's af te geven. De technisch niet geslaagde foto's worden meestal gewoon weg gegooid. Daarnaast is het ook niet gebruikelijk om de RAW bestanden van een fotograaf te verlangen. Vergeet niet dat de fotograaf de rechten op de foto's bezit.
Maar dit alles is contractueel vast te leggen in een contract. Zowel voor een betaalde shoot als een TFP TVCD shoot.
pi_82241563
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 16:27 schreef mrmpro het volgende:
Het is zelfs verstandig, en niet ongebruikelijk om de afspraken die je met een fotograaf maakt contractueel vast te leggen. Meestal verzorgt de fotograaf het contract waarin voor beide partijen vermeld staat wat er van hem / haar verwacht wordt. Zoals maar niet uitsluitend, wat voor foto's, waar en wanneer, levertijd, hoeveelheid foto's

Het is voor een fotograaf, naar mijn weten, niet gebruikelijk om alle gemaakte foto's af te geven. De technisch niet geslaagde foto's worden meestal gewoon weg gegooid. Daarnaast is het ook niet gebruikelijk om de RAW bestanden van een fotograaf te verlangen. Vergeet niet dat de fotograaf de rechten op de foto's bezit.
Maar dit alles is contractueel vast te leggen in een contract. Zowel voor een betaalde shoot als een TFP TVCD shoot.
Wat bedoel je hiermee? Eigendomsrechten? Ik ga met een selecte groep fotografen om van wie ik soms wel alle foto's verlang en dat is dan geen probleem. Weggooien doen ze bij mijn weten niet. Maar met hen leg ik ook niets contractueel vast, omdat het mijn vrienden zijn .
pi_82241839
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 16:32 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee? Eigendomsrechten? Ik ga met een selecte groep fotografen om van wie ik soms wel alle foto's verlang en dat is dan geen probleem. Weggooien doen ze bij mijn weten niet. Maar met hen leg ik ook niets contractueel vast, omdat het mijn vrienden zijn .
Krijg je ook alle onscherpe, slecht belichtte en andere mislukte foto's?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf woensdag 2 juni 2010 @ 16:51:22 #138
301593 mrmpro
pi_82242511
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 16:32 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Kijk alle foto´s verlangen is niet het probleem. maar we hadden het hier toch meer over nieuwe mensen die een paar punten mee kregen toch?
Kijk als het "vrienden" zijn is het mss anders. Maar op het moment dat jij een onbekende fotograaf of model over de vloer krijgt dan doe je er verstandig aan om alles contractueel vast te leggen. Ik wil erbij vermelden dat zelfs bij vrienden het handig is om dingen op papier te hebben. Beetje afhankelijk van de soort foto's die gemaakt zijn.
Ik had het dus niet direct over eigendomsrecht. Maar een fotograaf wil ook niet dat zijn "slechte" foto's naar buiten gebracht worden. Vandaar dat je meestal een aantal foto's afspreekt waarbij dan een aantal ook bewerkt. Nogmaals contractueel vast gelegd.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 2 juni 2010 @ 18:06:02 #139
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_82245583
OP is aangepast.
  FOK!fotograaf woensdag 2 juni 2010 @ 18:08:50 #140
301593 mrmpro
pi_82245659
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 18:06 schreef Netsplitter het volgende:
OP is aangepast.
Goede OP. Maar ik zou toch echt mensen er van willen overtuigen altijd een contract te gebruiken. Zodat je (ook al ken je elkaar) nooit voor verrassingen komt te staan. tenminste geen verrassingen die je wettelijk ongedaan kan maken.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 2 juni 2010 @ 18:12:13 #141
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_82245773
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 18:08 schreef mrmpro het volgende:

[..]

Goede OP. Maar ik zou toch echt mensen er van willen overtuigen altijd een contract te gebruiken. Zodat je (ook al ken je elkaar) nooit voor verrassingen komt te staan. tenminste geen verrassingen die je wettelijk ongedaan kan maken.
Ik heb de volgorde wat aangepast zodat het contractstukje op de oude plaats staat ipv onder het nieuwe stukje.
Dus wat meer in het zicht.
pi_82249638
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 16:37 schreef PdeHoog het volgende:
Krijg je ook alle onscherpe, slecht belichtte en andere mislukte foto's?
Jep.
pi_82254343
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 19:39 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Jep.
Ok. Die zou je bij mij dus niet krijgen En als ik ze wel zou geven dan hooguit in een klein formaat zodat ze te scannen zijn en verder niet bruikbaar. Ik wil niet dat er foto's rondgaan waar ik niet 100% achter sta.

Persoonlijk denk ik ook dat het verstrekken van ALLE foto's gewoon geen toegevoegde waarde biedt aan een model. Net als het geven van alle gelukte foto's van een bepaalde pose. Je kan samen in overleg gaan wat de beste uit de serie zou zijn maar de rest gaat gewoon weg.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_82254532
Ik heb sindskort een supermooi Flamenco showkostuum en ik vroeg me af of er fotografen zijn die dit leuk vinden om te fotograferen (natuurlijk met mij erin).
Ik weet niet wat voor locaties daar goed bij passen, kom zelf niet veel verder dan een studioshoot verzinnen.
  woensdag 2 juni 2010 @ 21:29:29 #145
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_82255707
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:07 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ok. Die zou je bij mij dus niet krijgen En als ik ze wel zou geven dan hooguit in een klein formaat zodat ze te scannen zijn en verder niet bruikbaar. Ik wil niet dat er foto's rondgaan waar ik niet 100% achter sta.

Persoonlijk denk ik ook dat het verstrekken van ALLE foto's gewoon geen toegevoegde waarde biedt aan een model. Net als het geven van alle gelukte foto's van een bepaalde pose. Je kan samen in overleg gaan wat de beste uit de serie zou zijn maar de rest gaat gewoon weg.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Al je tips zijn trouwens heel waardevol, -trinity-
(maar dat wist je zelf ook wel)

[ Bericht 5% gewijzigd door didotcicero op 02-06-2010 21:46:58 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 2 juni 2010 @ 21:51:04 #146
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_82256904
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:10 schreef Sarabi het volgende:
Ik heb sindskort een supermooi Flamenco showkostuum en ik vroeg me af of er fotografen zijn die dit leuk vinden om te fotograferen (natuurlijk met mij erin).
Ik weet niet wat voor locaties daar goed bij passen, kom zelf niet veel verder dan een studioshoot verzinnen.
Dansschool als dat kan?
  FOK!fotograaf woensdag 2 juni 2010 @ 22:45:03 #147
301593 mrmpro
pi_82260270
quote:

[..]

Beter omschreven dan dat ik het deed. Maar hier ben ik het helemaal mee eens. thx
pi_82261822
quote:

Die foto's gaan ook niet rond. Ze hebben voor mij in zoverre toegevoegde waarde omdat ik me altijd wel alle poses etc herinner. Als de fotograaf besluit om bepaalde plaatjes na te bewerken en ik mis er eentje waarvan ik dacht dat dat een interessante plaat was, kan ik altijd nog zeggen hey, wat vind je van img_0001? Die vond ik wel geslaagd en het nabewerken waard namelijk.

[ Bericht 23% gewijzigd door -Trinity- op 02-06-2010 23:15:05 ]
pi_82262480
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dansschool als dat kan?
Nee joh. In een veld met mais die nog niet zo hoog is of koren ofzo.
  woensdag 2 juni 2010 @ 23:27:38 #150
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_82262904
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 21:10 schreef Sarabi het volgende:
ik zie nu pas wat Esmeralda's is

had al wat posters gezien , maar met 80km was het niet echt leesbaar wat er verder op stond
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')