abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76756875
Ik heb dit net afgelopen week van een afstandje meegemaakt. Mijn opa is nu 89 en zal waarschijnlijk niet heel lang meer leven. Tot nu toe hebben hij en mijn oma nog redelijk zelfstandig met zijn tweeën thuis kunnen leven. De laatste jaren ging opa lichamelijk wel achteruit en werd de belasting voor oma steeds hoger, maar ze kon het nog aan met hulp van wat normale dienstverlening zoals een werkster. Nu kreeg mijn opa rond de kerst een buikgriep en meteen nadat hij daarvan hersteld was een longontsteking. Ziekenhuis opname. 1 dag leek het heel ernstig en mijn oma moest opeens beslissen of ze wilde dat hij gereanimeerd zou worden indien dat nodig zou zijn.

Ik schrok daar wel van, niet van die vraag van het ambulance personeel, maar van het feit dat ze daar met zijn tweeën blijkbaar niet al lang geleden een besluit over hadden genomen. Ze hebben daar namelijk altijd veel over nagedacht, ik kijk altijd met plezier in hun boekenkast als ik er ben, stapels boeken over levensbeschouwelijke onderwerpen.

De keuze is, niet reanimeren maar die wordt nu gemaakt door vrouw en kinderen, en niet door de persoon zelf. Het was overigens niet nodig, de medicijnen hebben goed gewerkt. Maar de toekomst is heel onzeker en beangstigend voor alle betrokkenen, wat als het herstel niet goed genoeg is om met een minimale kwaliteit van leven verder te gaan? Het is wel duidelijk dat het de wens van beide grootouders is om samen thuis in hun eigen huis oud te worden en te sterven, zonder verpleeghuizen. Ze hebben gelukkig ook de omstandigheden om de dat mogelijk te maken. Tot nu toe....... Maar dan moet de conditie niet slechter worden.

Nu ik dit gezien heb, is het voor mij wel duidelijk wat ik zelf wil.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 15:20:23 #177
218864 SnakeEater
YETER ULAN YETERRRR
pi_81135491
Het is zonde om je zorgen te maken over de dood terwijl je nog maar 22 jaartjes oud bent, ik ga ervan uit dat je nergens in gelooft? Want je zegt dat je zal verdwijnen als je doodgaat, naar mijn mening is dit niet helemaal waar want ik geloof uiteindelijk wel in het hiernamaals, daarom zit ik niet echt in over de dood. Er is zeker wel wat na de dood maar daar kom ik over 60 jaar wel achter.

Geniet van je leven en denk hier niet over na, dat doe je wel als je 85 bent.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 15:32:17 #178
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_81136221
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 15:20 schreef SnakeEater het volgende:
Het is zonde om je zorgen te maken over de dood terwijl je nog maar 22 jaartjes oud bent, ik ga ervan uit dat je nergens in gelooft? Want je zegt dat je zal verdwijnen als je doodgaat, naar mijn mening is dit niet helemaal waar want ik geloof uiteindelijk wel in het hiernamaals, daarom zit ik niet echt in over de dood. Er is zeker wel wat na de dood maar daar kom ik over 60 jaar wel achter.

Geniet van je leven en denk hier niet over na, dat doe je wel als je 85 bent.
Kan weleens te laat zijn.
[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
  vrijdag 7 mei 2010 @ 15:35:33 #179
218864 SnakeEater
YETER ULAN YETERRRR
pi_81136414
Tja als je zo gaat denken kom je je kamer niet meer uit, afleiding zoeken werkt echt het beste tegen dit soort gedachtes.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 16:01:53 #180
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_81137737
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 15:35 schreef SnakeEater het volgende:
Tja als je zo gaat denken kom je je kamer niet meer uit, afleiding zoeken werkt echt het beste tegen dit soort gedachtes.
Dat is ook weer een ander uiterste. Gewoon reeel blijven en down to earth.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 16:49:34 #181
218864 SnakeEater
YETER ULAN YETERRRR
pi_81140004
Een mens kan niet normaal leven als hij elke dag, elke minuut en elke seconde gaat nadenken wannneer hij dood zal gaan.

Het is juist beter dat je dit niet weet anders zou je jezelf opsluiten in je huis. Voor een ongelovige is dit nogal lastig te begrijpen want die gelooft nergens in, dus ook niet in het feit dat er een hiernamaals is, dat soort mensen geloven dat er niets meer is na de dood, dan kan ik mij wel voorstellen dat je bang wordt.

Er werd al eerder in dit topic geschreven dat je na je dood in een hele andere dimensie komt, ga er maar van uit dat deze dimensie anders zal zijn dan het aardse leven, je zult niks missen.

Ik zie het als een voordeel om bijvoorbeeld nooit meer te hoeven eten, ook zullen er geen oorlogen meer zijn, heerlijk toch? Ik geloof er ook sterk in dat ik mijn dierbaren weer terug zal zien in het volgende leven, no fear for me.

[ Bericht 4% gewijzigd door SnakeEater op 07-05-2010 17:53:58 ]
pi_81142934
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 16:49 schreef SnakeEater het volgende:
Er werd al eerder in dit topic geschreven dat je na je dood in een hele andere dimensie komt, ga er maar van uit dat deze dimensie anders zal zijn dan het aardse leven, je zult niks missen.
Waar baseer je dat nu weer op?
HÆLP.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 18:10:19 #183
218864 SnakeEater
YETER ULAN YETERRRR
pi_81143091
Op een hoop dingen, je lichaam is slechts een kooi waar je ziel in zit, wanneer je doodgaat zal je ziel je lichaam verlaten.

Het hiernamaals is een geestelijke onstoffelijke wereld, het tegenovergestelde van de stoffelijke aardse wereld.

Dit is waar ik in geloof uiteraard, ik wil jullie niets opleggen hoor, maar dit geeft mij wel innerlijke rust, ik pieker niet meer over de dood, ik denk er wel over na ja maar pieker er absoluut niet meer over.

Lees het boek van Pim van Lommel maar eens; Eindeloos bewustzijn.
Je bewustzijn gaat zelfs door als je dood bent, het stopt nooit.

De kans dat er na de dood helemaal niets meer is acht ik dus zeer klein.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 18:14:06 #184
301363 Nocturnal_Johnny
Utterly Insane
pi_81143216
M'n levensmotto is : Death Is A Price , dus ik beschouw de dood eerder als een beloning dan als 'het einde' . Ik denk dan ook dat je als je dood bent eindelijk àlles gaat snappen over het leven aangezien dat nu achter je ligt , je gaat naar een hogere dimensie of een hoger niveau , meer bepaald het hiernamaaals.
Vretend in de regen op de camping met me vriendinnetje zonder reet en geen hersens.
I get a clean shave , bathe go to a rave , die from an overdose and dig myself outta my grave.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 18:18:01 #185
218864 SnakeEater
YETER ULAN YETERRRR
pi_81143362
Vergelijk deze situatie alsof je verhuist naar een andere stad, op een gegeven moment ben je je oude woning helemaal vergeten en voel je je fijn in je nieuwe woning.

Zo moet je de dood ook zien, het enige verschil is dan dat je nooit het vieze gevoel gaat krijgen dat je je leven op aarde zal gaan missen, dat gevoel zal in 1 keer weggespoeld worden.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:34:20 #186
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_81146960
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 18:18 schreef SnakeEater het volgende:
Vergelijk deze situatie alsof je verhuist naar een andere stad, op een gegeven moment ben je je oude woning helemaal vergeten en voel je je fijn in je nieuwe woning.

Zo moet je de dood ook zien, het enige verschil is dan dat je nooit het vieze gevoel gaat krijgen dat je je leven op aarde zal gaan missen, dat gevoel zal in 1 keer weggespoeld worden.
Wat een aannames.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 21:47:25 #187
218864 SnakeEater
YETER ULAN YETERRRR
pi_81155188
Ik probeer enkel de topicstarter gerust te stellen, hij is pas 22 jaar, dit zou niet zijn leven moeten beheersen.

Lees het boek van Pim van Lommel maar eens, misschien biedt dat je wel wat rust, het is toch geweldig dat ons bewustzijn eindeloos is? Het enige nare wordt dan het moment van doodgaan zelf, je zult sowieso pijn lijden maar daarna wordt alles mooi. Na regen kom zonneschijn zeg ik altijd.

Heel veel mensen die een BDE gehad hebben verklaren dit ook, de dood is niet het einde maar slechts een vervolg, ons ziel is onsterfelijk.
pi_81163522
"Death is only a transition"
Have fun...
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:51:51 #189
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_81164901
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 21:47 schreef SnakeEater het volgende:
Ik probeer enkel de topicstarter gerust te stellen, hij is pas 22 jaar, dit zou niet zijn leven moeten beheersen.

Lees het boek van Pim van Lommel maar eens, misschien biedt dat je wel wat rust, het is toch geweldig dat ons bewustzijn eindeloos is? Het enige nare wordt dan het moment van doodgaan zelf, je zult sowieso pijn lijden maar daarna wordt alles mooi. Na regen kom zonneschijn zeg ik altijd.

Heel veel mensen die een BDE gehad hebben verklaren dit ook, de dood is niet het einde maar slechts een vervolg, ons ziel is onsterfelijk.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Sommigen zeggen dat het een soort hersenspinsel is door tekort aan zuurstof in de hersenen o.i.d. Ik geloof dat ook wel. De hersenen/geest speelt de mens in het gewone leven ook behoorlijk parten, zoals we allemaal weten. Waarom zou het bij het doodgaan anders zijn?
pi_81166360
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:57 schreef Stekke87 het volgende:
Heb toen ik 8 jaar was ook al eens dicht bij de dood gestaan enzo, heb hersentumor gehad op deze jonge leeftijd, en ik besef ook wel langs ene kant dat ik nog blij mag zijn om hier rond te lopen, maar toch, als je daaraan terug denkt, besef je dat het elk moment kan gedaan zijn, morgen of binnen 60 jaar, en het zet je echt aan het denken over "de dood", en het accepteren, dat kan ik niet, ik hoop dat ik dit ooit wel kan, als ik kinderen en kleinkinderen heb, als ik pijn heb of moegestreden ben in dit leven, daar hoop ik echt op... Ik hoop zelfs soms dat ik later dement word, dat ik niet meer besef dat er een dood is... Achja...
Hoe zie je je leven na je dood?
pi_81166388
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 15:32 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Kan weleens te laat zijn.
:p gemiddelde levensverwachting is iets van 78 voor een man. Inderdaad ben je dan te laat:P
  zaterdag 8 mei 2010 @ 01:54:53 #192
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_81166579
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 01:45 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

:p gemiddelde levensverwachting is iets van 78 voor een man. Inderdaad ben je dan te laat:P
Het kan ook veel eerder afgelopen zijn. Sla de krant er eens op na.
pi_81167342
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 01:54 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Het kan ook veel eerder afgelopen zijn. Sla de krant er eens op na.
Ben je er klaar voor?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 02:44:30 #194
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_81167376
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:12 schreef Stekke87 het volgende:
Momenteel tel ik mijn jaren af, tot de dood er komt, ook al ben ik nog maar 22, en heb ik wrs nog een heel leven voor mij... Toch komt er ooit die dag, dat moment, dat ik niet meer hierben, en dan ben ik voor eeuwig en altijd weg...
Laat ik het zo zeggen dat je dood gaat is eigenlijk de enige echte zekerheid in het leven. Niets om je druk om te maken. Ik had vrij recent zo dood kunnen zijn. Ik heb er geen nacht minder om geslapen. De dood is vaak heel dicht bij. Als een engel die op je schouder mee kijkt als het ware.

[ Bericht 7% gewijzigd door Megumi op 08-05-2010 02:56:31 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 12:10:23 #195
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_81172528
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 02:41 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Ben je er klaar voor?
Nee. Heb nog teveel te doen.
pi_81390323
Als de tijd gekomen is dat je dood ben dan besef je dat toch niet meer. Je kan beter van elke dag genieten en lol hebben dan dat je elke dag maar zit te piekeren wat er allemaal kan gebeuren. Het kan altijd gebeuren, met iedereen, maar je kan beter hebben dan je 40 wordt maar een fanastisch leven heb gehad en allemaal leuke dingen heb gedaan. dan dat je 100 wordt maar elke dag in angst heb geleeft wat er kan gebeuren als je op straat loopt en dat een vliegtuig kan neer storten en precies op je hoofd land ofzo.

Mijn advies : geniet van elke dag!
pi_81391810
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:24 schreef anne32 het volgende:
Als de tijd gekomen is dat je dood ben dan besef je dat toch niet meer. Je kan beter van elke dag genieten en lol hebben dan dat je elke dag maar zit te piekeren wat er allemaal kan gebeuren. Het kan altijd gebeuren, met iedereen, maar je kan beter hebben dan je 40 wordt maar een fanastisch leven heb gehad en allemaal leuke dingen heb gedaan. dan dat je 100 wordt maar elke dag in angst heb geleeft wat er kan gebeuren als je op straat loopt en dat een vliegtuig kan neer storten en precies op je hoofd land ofzo.

Mijn advies : geniet van elke dag!
Hoe kan je genieten als je weet dat het daarna allemaal over is?
---o---
pi_81391843
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:57 schreef mariox het volgende:

[..]

omdat je weet dat daarna alles over is
pi_81392015
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:58 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

omdat je weet dat daarna alles over is
Juist dat is het punt. Als je weet dat jer er straks niet meer bent, moet je je continu bezig houden met bezigheidstheraptie om niet aan dat eind te denken. Dat zal zich allemaal vertalen in allerlei geestesziektes.
---o---
pi_81392180
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 19:57 schreef mariox het volgende:

[..]

Jij geniet nooit van een vakantie omdat het niet voor altijd is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')