abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 januari 2010 @ 18:52:43 #176
277802 _Calimero_
They are big and I am small.
pi_76862151
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 17:12 schreef beertenderrr het volgende:
Calimero, wat studeer je? Heb je nog meer van dit soort nieuws?

Binnenkort hebben we fok!sportwater
Weet je dat je vóór een lang durende wedstrijd,de voorraad opgeslagen glycogeen in je spieren/lichaam flink kunt verhogen op twee verschillende manieren?
Glycogeen stapelen, wordt het ook wel genoemd.
1.= Je traint naar het event toe intensief en daarbij let je goed op je voeding en eet je voldoende KH. Naarmate de wedstrijd dichterbij komt, bouw je het trainen af, maar moet je dezelfde hoeveelheid KH blijven eten,of liefst zelfs meer naarmate de wedstrijd dichterbij komt. Op deze manier slaat het lichaam meer op dan normaal en kun je hier tijdens de wedstrijd je voordeel mee doen.
2= Je traint 1 week voor de wedstrijd zo intensief dat alle glycogeenvoorraden worden uitgeput. De 3 dagen erna eet je KH-arm. De laatste 3 dagen voor de wedstrijd eet je juist heel veel KH, in deze hele week wordt niet getraind. Ook hier gaat het lichaam extra voorraden aanmaken die ten goede van je prestatie zullen komen op de dag van de wedstrijd. Nadeel is wel dat je na een intensieve training dus weinig KH eet, wat slechter is voor je herstel en dat je een hele week niets aan training doet.

Wat ik studeer komt niet zo heel veel voor, dat zet ik hier liever niet zo neer. Maar dit soort dingen heb ik van het vak inspanningsfysiologie geleerd. Mocht je echt willen weten wat ik studeer, mag je me een PM sturen
I'm not G.I. Jane, I'm attachment barbie
  vrijdag 15 januari 2010 @ 19:09:21 #177
277802 _Calimero_
pi_76862858
oh ik heb er nog 1
het is algemeen bekend (al dan niet door eigen ervaring) dat je best je laatste maaltijd zo'n 2-3 uur voor de inspanning nuttigt. Maar sommige mensen nemen vlak voor de inspanning nog een druivensuikertje ofzo iets. Dat geeft het tegenovergestelde effect, van wat je er mee hoopt te bereiken.
doordat je zo'n dosis glucose in de maag hebt, gaat je alvleesklier insuline aanmaken om het glucosegehalte weer op peil te krijgen--> gevolg hiervan is dat je glucosewaarde juist lager wordt dan vóór je de suiker hebt ingenomen. Dit wil je dus juist niet! als je tijdens inspanning glucose inneemt, zijn je spieren actief en gebruiken deze de glucose om te verbranden, en hoeft de alvleesklier geen insuline aan te maken.
Dus: Laatste (KH rijke) maaltijd minstens 2 uur van tevoren eten en dan pas weer suiker nadat je bent begonnen met bewegen (en dan dus weer in de 6-8 *%)
pi_76882367
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 15:23 schreef _Calimero_ het volgende:
na anderhalf tot 2 uur sporten is die voorraad doorgaans opgebruikt en zal je prestatie ook drastisch afnemen. Het is belangrijk om je glycogeenvoorraad aangevuld te houden
Het is alleen belangrijk om die voorraad aangevuld te houden als je langer loopt dan anderhalf a 2 uur loopt of misschien als je topsporter bent en de dag erna ook een topprestaties moet leveren.
Iemand die een paar keer in de week een uurtje hardloopt voor de lol hoeft echt geen zorgen te maken over het aanvullen van de glycogeenvoorraad.

PS
Het dooit!
Ik was gisteren in Den haag en daar was alle sneeuw allang weg, nu in amsterdam eindelijk ook grotendeels. In het bos/duinen zal het wel een zompige zooi zijn voorlopig.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 09:34:33 #179
277802 _Calimero_
pi_76882762
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 08:00 schreef computergirl het volgende:

[..]

Het is alleen belangrijk om die voorraad aangevuld te houden als je langer loopt dan anderhalf a 2 uur loopt of misschien als je topsporter bent en de dag erna ook een topprestaties moet leveren.
Iemand die een paar keer in de week een uurtje hardloopt voor de lol hoeft echt geen zorgen te maken over het aanvullen van de glycogeenvoorraad.

PS
Het dooit!
Ik was gisteren in Den haag en daar was alle sneeuw allang weg, nu in amsterdam eindelijk ook grotendeels. In het bos/duinen zal het wel een zompige zooi zijn voorlopig.
niet helemaal mee eens. het is natuurlijk onnodig om tijdens het lopen te gaan eten of drinken als je niet langer dan een uur of anderhalf uur ofzo gaat lopen, maar dan is het wel belangrijk om gelijk ná je training iets te eten of te drinken om die voorraad weer te vullen zodat je kunt herstellen.

en inderdaad,wat ben ik blij dat het dooit! Kan tenminste weer normaal van A naar B zonder steeds bang te zijn om onderuit te gaan en iets te breken
  zaterdag 16 januari 2010 @ 10:32:19 #180
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_76883384
Weg met de sneeuw! Jippyy!!

Vandaag heb ik geen tijd om te lopen, maar morgen ga ik weer.
I'm just a girl in the world.
pi_76883487
tijd zat, ben al sinds vanochtend bezig om zin te maken
Kom eens van je kont af trut
  zaterdag 16 januari 2010 @ 10:52:21 #182
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_76883724
het blijft alsnog koud buiten, ook niet echt motiverend en er ligt nog een hoop bende waardoor je na 3 stappen doorweekte sokken hebt. Ik wacht nog een paar dagen

* beertenderrr raakt gehecht aan de dagelijkse fietssessies
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:24:23 #183
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_76884380
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 10:39 schreef computergirl het volgende:
tijd zat, ben al sinds vanochtend bezig om zin te maken
Kom eens van je kont af trut
Ja, doe eens wat!

Ik heb alweer een stukje gedaan vandaag.
Was van plan om 10km te doen, maar toen ik in de polder kwam stond er nogal een stevige koude wind, dus heb ik het rondje maar iets ingekort naar 6km.
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
pi_76884804
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 18:52 schreef _Calimero_ het volgende:

[..]

Weet je dat je vóór een lang durende wedstrijd,de voorraad opgeslagen glycogeen in je spieren/lichaam flink kunt verhogen op twee verschillende manieren?
Glycogeen stapelen, wordt het ook wel genoemd.
1.= Je traint naar het event toe intensief en daarbij let je goed op je voeding en eet je voldoende KH. Naarmate de wedstrijd dichterbij komt, bouw je het trainen af, maar moet je dezelfde hoeveelheid KH blijven eten,of liefst zelfs meer naarmate de wedstrijd dichterbij komt. Op deze manier slaat het lichaam meer op dan normaal en kun je hier tijdens de wedstrijd je voordeel mee doen.
2= Je traint 1 week voor de wedstrijd zo intensief dat alle glycogeenvoorraden worden uitgeput. De 3 dagen erna eet je KH-arm. De laatste 3 dagen voor de wedstrijd eet je juist heel veel KH, in deze hele week wordt niet getraind. Ook hier gaat het lichaam extra voorraden aanmaken die ten goede van je prestatie zullen komen op de dag van de wedstrijd. Nadeel is wel dat je na een intensieve training dus weinig KH eet, wat slechter is voor je herstel en dat je een hele week niets aan training doet.

Wat ik studeer komt niet zo heel veel voor, dat zet ik hier liever niet zo neer. Maar dit soort dingen heb ik van het vak inspanningsfysiologie geleerd. Mocht je echt willen weten wat ik studeer, mag je me een PM sturen
Over deze tweede methode heb ik gelezen in een boek over marathontraining. Deze methode die het Saltindieet (naar een Fin Saltin) wordt genoemd werd daarin met enige voorzichtigheid besproken.
De reden beschrijf jij hier ook al, slechter herstel en tevens kan niet iedere maag ertegen.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:43:17 #185
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_76886638
Ben benieuwd naar wat de meerwaarde in tijden dan zijn van een dergelijke aanpak. Scheelt dit echt minuten?
pi_76887504
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:24 schreef djayzz het volgende:

Ik heb alweer een stukje gedaan vandaag.
Was van plan om 10km te doen, maar toen ik in de polder kwam stond er nogal een stevige koude wind, dus heb ik het rondje maar iets ingekort naar 6km.
met heel veel moeite er 17 km uit weten te persen. Tering wat een koude harde wind stond er inderdaad.........eerste helft van ronde had ik wind tegen.

@beertenderrr: krijg je het met fietsen niet kouder dan bij hardlopen? Alleen je benen bewegen en je hebt veel meer last van de wind, lijkt mij.
pi_76893917
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:09 schreef computergirl het volgende:

[..]

met heel veel moeite er 17 km uit weten te persen. Tering wat een koude harde wind stond er inderdaad.........eerste helft van ronde had ik wind tegen.

@beertenderrr: krijg je het met fietsen niet kouder dan bij hardlopen? Alleen je benen bewegen en je hebt veel meer last van de wind, lijkt mij.
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 18:53 schreef beertenderrr het volgende:
als ik meedoe aan die van New York, is mijn doel om die onder de 3 uur te lopen Aangezien het mijn eerste is, maakt het me niet heel veel uit of het wel of niet lukt, uitlopen staat centraal. Echter wil ik wel meedoen door middel van me te kwalificeren. Ik moet dan een halve marathon lopen in 1:23:00, bijna 20 minuten sneller dan mijn huidige pr Maar ik acht het niet onmogelijk. Dit jaar zijn de voorbereidingen begonnen, heb deze week al 3,45 uur op mn racefiets binnen gezeten, en wil dat eigenlijk het hele jaar wel volhouden. Elke kilo minder is een minuut sneller oid, dus er zijn zeker nog 10 minuten op deze manier te winnen
Ik denkd at het mij valt met de kou
pi_76894347
3,45 uur?
Jimmy Carter:
"Sometimes God answers prayers with 'Yes'
Sometimes He answers prayers with 'No'
Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
  zaterdag 16 januari 2010 @ 17:02:18 #189
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_76894479
quote:

[..]

zo, dat is niet niks!

Ik begon met wind mee, dus had geen zin om de tweede helft tegen de wind in te lopen
pi_76894611
Zo, eindelijk weer hardgelopen vandaag, wel maar 6km, toch alweer paar weekjes praktisch geen mogelijkheden om te rennen.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  zaterdag 16 januari 2010 @ 17:19:47 #191
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_76895015
quote:

[..]

ik heb mijn racefiets binnen op een standaard staan
pi_76895022
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 16:45 schreef Ruud_Kawasaki het volgende:

[..]

[..]

Ik denkd at het mij valt met de kou
helemaal overheen gelezen
Voor de tv op de racefiets, anders verveel je je te pletter natuurlijk

Ik zie wel veel bikkels op de racefiets nu buiten, mij echt niet gezien
  zaterdag 16 januari 2010 @ 17:54:10 #193
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_76896083
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 17:19 schreef computergirl het volgende:

[..]

helemaal overheen gelezen
Voor de tv op de racefiets, anders verveel je je te pletter natuurlijk

Ik zie wel veel bikkels op de racefiets nu buiten, mij echt niet gezien
Nou, nu fietsen is op zich best lekker hoor.

Gewoon vol gaan en dan binnen een half uur kapot zijn

Alleen dan moet ik mijn fiets eerst helemaal nakijken
pi_76905896
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 17:54 schreef djayzz het volgende:

[..]

Nou, nu fietsen is op zich best lekker hoor.

Gewoon vol gaan en dan binnen een half uur kapot zijn

Alleen dan moet ik mijn fiets eerst helemaal nakijken
Ja best te doen, ben gisteren ook gewoon naar m'n werk gefietst (23km enkele reis). Maar wel goed gekleed tegen de kou. Vandaag nog even wat intervaltraining gedaan, maar heb iets te hard gerend...
pi_76906010
Die snijdende wind... ie.
Jimmy Carter:
"Sometimes God answers prayers with 'Yes'
Sometimes He answers prayers with 'No'
Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
  maandag 18 januari 2010 @ 09:06:10 #196
48695 Grollie
Run Forrest, Run!
pi_76954497
Zaterdagmiddag de laatste wedstrijd uit het lokale loopcircuit gelopen, was uitgesteld ivm de sneeuw. Nu kon ie wel gelopen worden op een alternatief parcours van 4x 2,5km.
Kon merken dat ik 3 weken niet gelopen heb (slecht ik weet het), uiteindelijk op 41:05 uitgekomen.
Maar wel de 13e plek in het eindklassement over alle loopjes van het circuit in 2009 en dat vond ik best okee!

Nu op naar de 30km van Schoorl...
Carpe Diem
  maandag 18 januari 2010 @ 09:42:04 #197
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_76957083
Hey,

Leuk hardloop topic! Weet iemand nog een leuke route in Utrecht om te lopen? Woon zelf in Tuindorp en ga vaak naar het Griftpark, maar wil ook weleens wat anders proberen. Alvast bedankt
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_76963585
Net weer hardgelopen dit keer met een grote zweetband om mijn buik, wat is jullie mening hierover ?

Zweet echt aanzienlijk meer maar helpt het ook bij het afvallen of verlies je alleen wat extra vocht ? Begon rustig aan, lang niet gelopen. Net 3km gelopen binnen 20min, toch ruim 200 cal. verbrand en voor het ontbijt gelopen
  maandag 18 januari 2010 @ 15:19:38 #200
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_76967060
ik heb geen ervaring met zo'n zweetband eigenlijk, dus zou het niet weten. Het lijkt mij dat het vooral resulteert in veel vochtverlies. Nu in de winter kan dat nog wel, maar als de temperaturen weer op gaan lopen, wil je toch zo veel mogelijk vocht hebben, aangezien je er een hoop uitzweet. Als je dan ook nog een zweetband om hebt, zal ik niet raar staan te kijken als je dan van je stokje gaat. Veel problemen tijdens hardloopevenementen in mooi weer hebben ook betrekking tot uitdroging.

Verder weet ik niet in hoeverre er meerwaarde aan zit (hogere temperatuur --> hogere vetverbranding?) maar zelf doe ik er niet aan. Als je wilt afvallen is hardlopen natuurlijk prima en hoe meer arbeid je er in stopt, hoe groter het resultaat zal zijn op je fysieke gesteldheid. Je hebt er dus meer aan om hardlopen als vast ritueel te maken dan een zweetband gebruiken om af te vallen naar mijn inzicht. In ieder geval succes heb je ook doelen buiten het afvallen? Een marathon lopen over een bepaalde tijd o.i.d.? Dan zit je hier ook goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')