Het was zelfs in zijn geliefde "unie" geen geheim dat je daarheen werd gestuurd, het lijkt me stug dat iemand die zich zo focuste op dat regime dat hij er niks van wist. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik niet zou weten dat er een Guantanamo Bay was of een Abu Ghraib was.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat viel in 1956 erg tegen, wat we er toen van wisten.
Geheime detentiecentra bestaan al sinds begin jaren 90. De voorbereidingen begonnen al onder Bush sr. blijkt nu. Zelfs in dit zgn vrije westen komen dingen pas veel later naar boven.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:05 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Het was zelfs in zijn geliefde "unie" geen geheim dat je daarheen werd gestuurd, het lijkt me stug dat iemand die zich zo focuste op dat regime dat hij er niks van wist. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik niet zou weten dat er een Guantanamo Bay was of een Abu Ghraib was.![]()
Dat soort dingen hoor je gewoon te weten als je je verdiept in een systeem dat je goed vind, en dan leer je automatisch ook van de negatieve aspecten. Wat hij zegt geloof ik simpelweg geen ene moer van, al helemaal niet omdat het geen geheim was.
Dan heb je werkelijk geen idee van de nieuwsvoorziening destijds.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:05 schreef De_Ruyter het volgende:
Dat zou hetzelfde zijn als dat ik niet zou weten dat er een Guantanamo Bay was of een Abu Ghraib was.![]()
Als leider van een communistische partij heb je wel wat meer bronnen voor je dan de gewone burger, zelfs in de jaren '50 en '60. Je moet niet doen alsof ze totaal geïsoleerd zaten hier in de Lage Landen en puur de poster van Stalin zagen en daar hem om verheerlijkten.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:09 schreef golfer het volgende:
[..]
Dan heb je werkelijk geen idee van de nieuwsvoorziening destijds.
Er was geen TV, geen Internet.
Alleen radio en een paar kranten met correspondenten die nauwelijks werden toegelaten in een aantal landen.
Internet en de 'user generated content' is nog geen garantie dat zaken het collectieve bewustzijn binnendringen, zoals het beleid van China ten opzichte van internet en bloggers laat zien. Westerse bedrijven helpen zelfs mee om dat in stand te houden, ook al zijn ze meestal wel zo netjes om te zeggen dat ze meehelpen (dat feit kun je immers ook verzwijgen).quote:Op donderdag 24 december 2009 22:09 schreef golfer het volgende:
[..]
Dan heb je werkelijk geen idee van de nieuwsvoorziening destijds.
Er was geen TV, geen Internet.
Alleen radio en een paar kranten met correspondenten die nauwelijks werden toegelaten in een aantal landen.
En de CIA vluchten, de coup missies, en ga zo maar door. Het punt is gewoon dat hij het wel heeft moeten weten.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geheime detentiecentra bestaan al sinds begin jaren 90. De voorbereidingen begonnen al onder Bush sr. blijkt nu. Zelfs in dit zgn vrije westen komen dingen pas veel later naar boven.
Mmm, dat weet ik niet in hoeverre het een filiaal was van de Soviet Unie.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:12 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Als leider van een communistische partij heb je wel wat meer bronnen voor je dan de gewone burger, zelfs in de jaren '50 en '60. Je moet niet doen alsof ze totaal geïsoleerd zaten hier in de Lage Landen en puur de poster van Stalin zagen en daar hem om verheerlijkten.
Ze waren niet achterlijk destijds.
NIxon wist naar verluid ook niet alles wat Kissinger allemaal in Zuid-Amerika uitspookte. Het is nog niet zo snel een uitgemaakte zaak maar wat ik weet van de Hongaarse opstand is dat daar wel vrij snel bekend was wat voor dingen er gebeurde.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:13 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
En de CIA vluchten, de coup missies, en ga zo maar door. Het punt is gewoon dat hij het wel heeft moeten weten.
Het is geen geheim dat de Sovjet Unie zich actief bemoeide met communistische partijen in andere landen, ik denk dat er wel degelijk communicatie was tussen de beide partijen, ik denk dan ook niet dat deheer Marcus Bakker simpelweg een stropop was zonder verstand van zaken, hij mocht dan wel communist zijn maar voor achterlijk hou ik hem niet.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mmm, dat weet ik niet in hoeverre het een filiaal was van de Soviet Unie.
Daar geef ik je gelijk in, maar er zit een verschil tussen een CIA geheime missie waar niemand van op de hoogte mocht zijn, of een publiek geheim van vervolging van mensen met een andere mening.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
NIxon wist naar verluid ook niet alles wat Kissinger allemaal in Zuid-Amerika uitspookte. Het is nog niet zo snel een uitgemaakte zaak maar wat ik weet van de Hongaarse opstand is dat daar wel vrij snel bekend was wat voor dingen er gebeurde.
Hoe dan denk je? Behalve dat er vanuit Rusland propagandablaadjes en geschriften deze kant op werden gestuurd?quote:Op donderdag 24 december 2009 22:12 schreef De_Ruyter het volgende:
Als leider van een communistische partij heb je wel wat meer bronnen voor je dan de gewone burger
Nee, dat waren WE niet, maar we hadden wel veel minder middelen en kennis tot ons beschikking.quote:Ze waren niet achterlijk destijds.
Communicatie met Rusland onder andere.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:18 schreef golfer het volgende:
[..]
Hoe dan denk je? Behalve dat er vanuit Rusland propagandablaadjes en geschriften deze kan op werden gestuurd?
Wat had hij verder voor moderne bronnen?
[..]
Nee, dat waren WE niet, maar we hadden wel veel minder middelen en kennis tot ons beschikking.
Maar wat was Nederland nou voor een landje? Ben Bot vroeg in 2005 aan Rice of het waar is van die gevangenissen. Ze zeiden nee.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:16 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Het is geen geheim dat de Sovjet Unie zich actief bemoeide met communistische partijen in andere landen, ik denk dat er wel degelijk communicatie was tussen de beide partijen, ik denk dan ook niet dat deheer Marcus Bakker simpelweg een stropop was zonder verstand van zaken, hij mocht dan wel communist zijn maar voor achterlijk hou ik hem niet.
Hoe? Anders dan door brieven, propaganda en kranten (Pravda) vanuit die kant?quote:Op donderdag 24 december 2009 22:19 schreef De_Ruyter het volgende:
Communicatie met Rusland onder andere.
Een pislandje, maar wat ik al eerder zei, de vervolging van mensen met een andere mening was geen geheim in de Sovjet Unie, het was zelfs iets waar de bonzen voor uit kwamen. Iedere inwoner wist dat ie z'n bek moest houden en de hamer en sikkel moest aanbidden.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar wat was Nederland nou voor een landje? Ben Bot vroeg in 2005 aan Rice of het waar is van die gevangenissen. Ze zeiden nee.
In Nederland waarschijnlijk niet, maar de annexatie van Polen en andere gebieden in Oost-Europa, alsmede het actief propageren van het communisme in Azië leidt er wel toe denken dat hij voor expansie was van de Sovjet Unie, of beter gezegd annexatie van niet-Communistische staten. Ja officieel werd het een "pact" genoemd, maar Hongarije werd het schoolvoorbeeld van wat de realiteit was, iets wat Bakker nota bene weer stond te verdedigen en toe stond te juichen.quote:Als het al zo was dan is nederland niet het belangrijkste filiaal en het staat btw niet vast of stalin uit was op expansie.
Ze hadden al wel zoiets als de telefoon hoor, en daarnaast was een van de meest gebruikte manieren van communicatie de geheime diensten destijds. En reken maar van yes dat die wel wisten wat er speelde in Rusland en de rest van de Unie en het Warschau pact, ze waren er zelf nota bene verantwoordelijk voor die mensen op te sporen en te vervolgen.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Hoe? Anders dan door brieven, propaganda en kranten (Pravda) vanuit die kant?
Daarnaast moet niet vergeten worden dat binnen Rusland het hogere echelon bredere toegang had tot de media, waaronder buitenlandse.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:26 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ze hadden al wel zoiets als de telefoon hoor, en daarnaast was een van de meest gebruikte manieren van communicatie de geheime diensten destijds. En reken maar van yes dat die wel wisten wat er speelde in Rusland en de rest van de Unie en het Warschau pact, ze waren er zelf nota bene verantwoordelijk voor die mensen op te sporen en te vervolgen.
En daar was Marcus Bakker lid van? Die geheime diensten?quote:Op donderdag 24 december 2009 22:26 schreef De_Ruyter het volgende:
Ze hadden al wel zoiets als de telefoon hoor, en daarnaast was een van de meest gebruikte manieren van communicatie de geheime diensten destijds.
Nee natuurlijk niet, maar je weet hoe communistische netwerken over de wereld opereerden in die tijd nietwaar? Zoniet dan zou ik maar wat boeken openslaan, hoe saai ze ook zullen zijn voor je. Zul je aardig wat van leren nog over communicatie en achterdocht in die jaren, en hoe belangrijk de KGB daar in was op communicatief gebied.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:32 schreef golfer het volgende:
[..]
En daar was Marcus Bakker lid van? Die geheime diensten?
Het wordt steeds spannender.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |