http://www.nrc.nl/binnenl(...)rplicht_naar_taallesquote:Rotterdam, 23 dec. Om de taalachterstand van allochtone ouders met jonge kinderen te bestrijden, overweegt minister Van der Laan (Integratie, PvdA) een leeftijdsonafhankelijke leerplicht.
Het kabinet onderzoekt ook de mogelijkheid van zo’n „bredere participatieplicht” voor iedereen, ongeacht herkomst. Dat staat in een brief die Van der Laan gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Ouders
Van der Laan zou het liefst ouders die zelf een taalachterstand hebben, verplichten tot een taalcursus. De minister had daartoe – samen met staatssecretaris Dijksma (Onderwijs, PvdA) en minister Rouvoet (Jeugd en Gezin, ChristenUnie) – onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit gevraagd onderzoek te doen naar de juridische mogelijkheid van een verbrede leerplicht. Op grond van de huidige wetgeving kan dat niet.
Een bredere participatieplicht sluit aan bij het advies van de commissie-Bakker voor een leeftijdsonafhankelijke leerplicht. „Uitgangspunt daarvan is dat je je hele leven blijft leren”, zei Van der Laan gisteren tegen de nieuwssite nu.nl. De minister was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar. „Zeker als je kinderen hebt, moet je een minimaal niveau hebben en meegroeien.” Minister Donner (Sociale Zaken, CDA) onderzoekt hoe dat vorm zou kunnen krijgen.
Taalvaardigheid
Volgens de universitaire onderzoekers is er geen direct verband aangetoond tussen taalvaardigheid van de ouders en de schoolprestaties van hun kind. Van der Laan meent desondanks dat het „onomstotelijk” vaststaat dat ouders, kinderen en de maatschappij erbij gebaat zijn wanneer de ouder zo goed mogelijk de Nederlandse taal beheerst.
Zó ken ik ons kabinet weerquote:Volgens de universitaire onderzoekers is er geen direct verband aangetoond tussen taalvaardigheid van de ouders en de schoolprestaties van hun kind. Van der Laan meent desondanks dat het „onomstotelijk” vaststaat dat ouders, kinderen en de maatschappij erbij gebaat zijn wanneer de ouder zo goed mogelijk de Nederlandse taal beheerst.
Volgens mij staat inmiddels meer dan onomstotelijk vast dat we vast zitten aan een kabinet met druiloren.quote:Volgens de universitaire onderzoekers is er geen direct verband aangetoond tussen taalvaardigheid van de ouders en de schoolprestaties van hun kind. Van der Laan meent desondanks dat het „onomstotelijk” vaststaat dat ouders, kinderen en de maatschappij erbij gebaat zijn wanneer de ouder zo goed mogelijk de Nederlandse taal beheerst.
We richten wel een commissie op die dat gaat onderzoeken, op kosten van de belastingbetaler uiteraard.quote:Op woensdag 23 december 2009 19:41 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens mij staat inmiddels meer dan onomstotelijk vast dat we vast zitten aan een kabinet met druiloren.
Iemand nog een ander idee om aan burgers op te dringen, bij voorkeur tegen betaling?
Dat natuurlijk, maar ik ben wel van mening, evenals het kabinet, dat het niveau Nederlands op een goed niveau moet zijn en dat daar ook naartoe gewerkt dient te worden. Dan maakt leeftijd an sich weinig meer uit, tenzij je al de leeftijd hebt dat je eerder het loodje zal leggen dan dat de opleiding Nederlands voltooid is.quote:Op woensdag 23 december 2009 19:58 schreef heavyyield het volgende:
Wat dacht je ervan dat je er eerst voor zorgt dat immigranten goed Nederlands kunnen spreken VOORDAT je ze een paspoort geeft? Prutsers weer, christendemocraten
Ja, zoals nu dus?quote:Op woensdag 23 december 2009 19:58 schreef heavyyield het volgende:
Wat dacht je ervan dat je er eerst voor zorgt dat immigranten goed Nederlands kunnen spreken VOORDAT je ze een paspoort geeft? Prutsers weer, christendemocraten
Het gaat om allochtonen.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:09 schreef sigme het volgende:
Waarom zou een Nederlander correct Nederlands moeten kunnen? En waarom zou in godesnaam de regering haar burgers opleggen welke taal ze moeten beheersen. En wie bestaat het te denken dat de regering haar burgers mag verplichten een taal goed genoeg te beheersen?
Besides, the Netherlandse state does communicate half the time in some english.
"Het kabinet onderzoekt ook de mogelijkheid van zo’n „bredere participatieplicht” voor iedereen, ongeacht herkomst. "quote:
En dat moet dan weer doordat er jarenlang niet is vooruitgedacht. Mensen binnenloodsen die de taal niet of nauwelijks spreken. En ja, dat geeft grote problemen. Het zou dus voor de toekomst een goed idee zijn om vooraf al te eisen dat mensen de taal spreken indien ze hier langdurig (permanent) willen wonen.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:14 schreef sigme het volgende:
[..]
"Het kabinet onderzoekt ook de mogelijkheid van zo’n „bredere participatieplicht” voor iedereen, ongeacht herkomst. "
Het maakt voor het principe geen reet uit wie er beoogd wordt.
En in de praktijk ook niet. Stel dat er zo'n soort regel doorheen komt, dan wordt het vanzelf een onderdeel van het ' pakket aan maatregelen' dat ambtenaren, gerechtsdienaren, maatschappelijke ' hulpverleners' en ander bemoeizuchtig tuig aan volwassen, stemgerechtigde, handelingsbekwame burgers kan en mag opleggen.
Niet om het een of ander, maar het gaat hier om de kinderen. Omdat we op een of andere manier een schoolstelsel hebben dat blijjkbaar niet in staat is normale kindertjes de standaardtaal te leren (en dat is een prestatie van formaat, want dat lukt wereldwijd sinds mensenheugnis).quote:Op woensdag 23 december 2009 20:16 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En dat moet dan weer doordat er jarenlang niet is vooruitgedacht. Mensen binnenloodsen die de taal niet of nauwelijks spreken. En ja, dat geeft grote problemen. Het zou dus voor de toekomst een goed idee zijn om vooraf al te eisen dat mensen de taal spreken indien ze hier langdurig (permanent) willen wonen.
Oh en laten we niet vergeten dat een aanzienlijk deel van deze mensen leeft van sociale voorzieningen 'omdat ze niet kunnen werken'. Dat komt natuurlijk mede door diezelfde taalachterstand!
Daar kan ik nog wel een aantal redenen voor verzinnen hoor. Het gaat mij alleen om de manier waarop: er stelt iemand (lees: grotebek-HBO-er) een aantal selectiecriteria op (lees: checklist) en die gaan ze dan leggen langs van alles wat in beeld komt bij de overheid (lees: iets aanvraagt waar ze recht op hebben) en dan wordt dat lijstje ineens een dwangmiddel om dat waar ze recht op hebben afhankelijk te maken van zo'n verzonnen criterium.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:09 schreef sigme het volgende:
Waarom zou een Nederlander correct Nederlands moeten kunnen? En waarom zou in godesnaam de regering haar burgers opleggen welke taal ze moeten beheersen. En wie bestaat het te denken dat de regering haar burgers mag verplichten een taal goed genoeg te beheersen?
Besides, the Netherlandse state does communicate half the time in some english.
Ikke niet hoor. Als ik platgronings wil zijn, lijkt me dat mijn volste recht. Of uitsluitende een andere officiele landstaal sprekende (Fries). En de overheid heeft er ook helemaal niks mee te schaften als een Nederlands staatsburger helegaar geen taal spreekt. Of een buitenlandse.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Daar kan ik nog wel een aantal redenen voor verzinnen hoor.
Dat is wel erg kort door de bocht natuurlijk. Scholen kunnen het niet alleen, net zo min als een paar goede ouders met een kind op een slechte school veel kunnen. Het moet van twee kanten komen. En het is hoe dan ook niet erg bevorderlijk als de ouders van een schoolgaand kind niet eens degelijk kunnen communiceren over hun kind.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar het gaat hier om de kinderen. Omdat we op een of andere manier een schoolstelsel hebben dat blijjkbaar niet in staat is normale kindertjes de standaardtaal te leren (en dat is een prestatie van formaat, want dat lukt wereldwijd sinds mensenheugnis).
Maar omdat we (de overheid) dat in Nederland niet voor elkaar hebben, kiest onze overheid de oplossing om burgers te gaan heropvoeden. Nare vervelende hinderlijke burgers die de opleiding van onze nieuwe burgertjes dwarsbomen.
Een overheid heeft daar wel iets mee te schaften als iemand door het niet spreken van Nederlands niet aan het werk komt toch?quote:Op woensdag 23 december 2009 20:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Ikke niet hoor. Als ik platgronings wil zijn, lijkt me dat mijn volste recht. Of uitsluitende een andere officiele landstaal sprekende (Fries). En de overheid heeft er ook helemaal niks mee te schaften als een Nederlands staatsburger helegaar geen taal spreekt. Of een buitenlandse.
Idd.quote:En de overheid heeft al helemaal niet te vinden dat al haar onderdanigen levenslang moeten leren omdat dat zo leuk staat op de BBSC.
Aan de éne kant begrijpelijk, helder en vooruitstrevend beleid (althans: in conceptuele zin).quote:Op woensdag 23 december 2009 19:06 schreef sigme het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/binnenl(...)rplicht_naar_taalles
.....
Sprakeloos. De oren vallen van m'n hoofd.
Geloof het of niet, maar dat bestaat ook bij autochtonen.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:46 schreef MrX1982 het volgende:
Dus omdat er allochtone ouders zijn die falen zijn autochtonen de sigaar? Welkom in Nederland 2009.
Dit idee kan alleen maar komen van een kabinet wat sowieso al bezig is een synoniem te worden voor het begrip paternalisme. Het is echt van de pot gerukt dat de groep die problemen heeft niet aangepakt kan worden.
Allochtone ouders die kinderen nemen maar zelf amper weten dat ze voor van achteren leven zijn extreem laakbaar.
Is er dan wat mis met dit kabinetquote:Op woensdag 23 december 2009 20:15 schreef Chriz2k het volgende:
Tof man, de volgende stap is dat we met z'n allen verplicht naar heropvoedingskampen worden gestuurd om de liefde voor onze regering aan te wakkeren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |