abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92236474
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 18:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

In het geval van een Glock hebben ze 17 kogels tot hun beschikking. Het moet wel erg raar lopen als de politie daar niet genoeg aan heeft. Het rechtvaardigd imo iig niet de dubbele bediening.
Daar valt over te discussieren, maar het is imho maar een kleine extra investering.

En ik denk dat als de agenten een 17-schots Glock hadden gehad in HvH ipv een 8 schots P5, er toch nog wel een paar hun wapen hadden leeggeschoten.

Het zijn onwaarschijnlijke situaties, maar dat het dienstwapen in Nederland gebruikt moet worden is sowieso onwaarschijnlijk. Je kunt niet met alles rekening houden, maar je zal maar net in een heel onwaarschijnlijke situatie terecht komen...
quote:
[..]

Dat zal allemaal best, je hebt het nu natuurlijk over pistool schieten. Kom maar eens terug met een lange buks, dan zullen we eens zien waar de sportschutters blijven als we op de militaire manier gaan schieten.

Er zijn ook sportschutters die zich bezig houden met geweerschieten. En ook daar zijn dynamische disciplines voor, IPSC rifle en Dynamic Service Rifle. En ook daar heb ik dezelfde ervaringen.

Het grote verschil met militairen is dat sportschutters met semi-automaten schieten.
quote:
[..]

Stel dat mijn rechterarm eraf geschoten wordt, ik schiet met links door tot mijn magazijn leeg is (want dan begint het spek pas te stinken). Hoe ga ik met 1 arm een vol magazijn plaatsen? Die dubbele bediening is dan je minste probleem.

Een verwonding aan een zenuw is voldoende een arm uit te schakelen. En als je tegenstander nog aan het schieten is ga je natuurlijk niet stoppen omdat je wapen leeg is. Bij die trainingen voor één arm (of andere ledematen) gewond, worden mensen ook opgeleid om eenhandige magazijnwissels uit te voeren.

Onwaarschijnlijkheid is geen reden om ergens geen rekening mee te houden.
quote:
[..]

K, zal er eens induiken.

[..]

Combat pistol shooting... Leuk. Soepel tenue?
Ga eens kijken bij een schietvereniging in je buurt waar NPSA/IPSC wedstrijden worden geschoten. Misschien houd je er een nieuwe hobby aan over.
  woensdag 2 februari 2011 @ 19:00:24 #152
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_92237139
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 18:48 schreef apple_pie het volgende:

Daar valt over te discussieren, maar het is imho maar een kleine extra investering.

En ik denk dat als de agenten een 17-schots Glock hadden gehad in HvH ipv een 8 schots P5, er toch nog wel een paar hun wapen hadden leeggeschoten.

Het zijn onwaarschijnlijke situaties, maar dat het dienstwapen in Nederland gebruikt moet worden is sowieso onwaarschijnlijk. Je kunt niet met alles rekening houden, maar je zal maar net in een heel onwaarschijnlijke situatie terecht komen...
Ben ik met je eens, maar kom op, 17 kogels. Dat zijn op zijn minst 16 dooien. (ja, een misser kan ik mee leven).

quote:
Er zijn ook sportschutters die zich bezig houden met geweerschieten. En ook daar zijn dynamische disciplines voor, IPSC rifle en Dynamic Service Rifle. En ook daar heb ik dezelfde ervaringen.
Weet ik, maar dan heb je het over relatief korte afstanden. Ik heb het over 100 tot 300 meter +.

quote:
Het grote verschil met militairen is dat sportschutters met semi-automaten schieten.
Ook ik heb een semi-automaat. Met de mogelijkheid tot burst (3 schots). Automatisch schieten levert niets op.

quote:
Een verwonding aan een zenuw is voldoende een arm uit te schakelen. En als je tegenstander nog aan het schieten is ga je natuurlijk niet stoppen omdat je wapen leeg is. Bij die trainingen voor één arm (of andere ledematen) gewond, worden mensen ook opgeleid om eenhandige magazijnwissels uit te voeren.
Als je in staat bent om enkelhandig een magazijn te wisselen ben je ook in staat om die zg. rechtshandige klusjes op te lossen vwb bediening wapen.

quote:
Ga eens kijken bij een schietvereniging in je buurt waar NPSA/IPSC wedstrijden worden geschoten. Misschien houd je er een nieuwe hobby aan over.
Denk het niet, ben in mijn spaarzame vrije tijd al druk genoeg met andere dingen. (ben trouwens wel lid geweest van een schietvereniging, toen kon ik dat nog wat makkelijker combineren).
pi_92237182
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ben ik met je eens, maar kom op, 17 kogels. Dat zijn op zijn minst 16 dooien. (ja, een misser kan ik mee leven).
Misschien overschat je de schietvaardigheid van de gemiddelde politieman nu een beetje.
pi_92237561
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Weet ik, maar dan heb je het over relatief korte afstanden. Ik heb het over 100 tot 300 meter +.

Nee. Er zijn in Nederland ook civiele banen van 300 meter. En in andere delen van Europa gaan ze tot 1500 meter. Harskamp was tot voor kort ook open voor sportschutters, dat is een 500 meter baan volgens mij.

quote:
[..]

Als je in staat bent om enkelhandig een magazijn te wisselen ben je ook in staat om die zg. rechtshandige klusjes op te lossen vwb bediening wapen.
Maar het gaat om fracties van seconden.
  woensdag 2 februari 2011 @ 19:22:02 #155
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_92238326
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:08 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Nee. Er zijn in Nederland ook civiele banen van 300 meter. En in andere delen van Europa gaan ze tot 1500 meter. Harskamp was tot voor kort ook open voor sportschutters, dat is een 500 meter baan volgens mij.
Er zijn meerder banen (erg veel trouwens) op de Harskamp.

quote:
Maar het gaat om fracties van seconden.
Dus, een magazijn wisselen met 1 hand is "fractie van seconden" werk?
pi_92238375
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er zijn meerder banen (erg veel trouwens) op de Harskamp.

[..]

Dus, een magazijn wisselen met 1 hand is "fractie van seconden" werk?
Het is in ieder geval een fractie van een seconde extra als de sledevangpal niet bij je duim zit.
  woensdag 2 februari 2011 @ 19:34:30 #157
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_92238992
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:22 schreef apple_pie het volgende:

Het is in ieder geval een fractie van een seconde extra als de sledevangpal niet bij je duim zit.
Tsja, die pal kun je ook prima met je linkerhand bedienen. Eerst alle zeilen bijzetten om met 1 hand een magazijn te plaatsen (het kan, maar kost tijd) en je dan druk maken over een sledevangpal... Ik vind het een non-argument.
pi_92247845
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tsja, die pal kun je ook prima met je linkerhand bedienen. Eerst alle zeilen bijzetten om met 1 hand een magazijn te plaatsen (het kan, maar kost tijd) en je dan druk maken over een sledevangpal... Ik vind het een non-argument.
Veel personen gebruiken geeneens een sledevangpal, zoals ik.

quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 00:01 schreef Esses het volgende:
Overigens even een pracht toevoeging op het links en rechtshandige bullshit. De Glock 17 is niet twee-handig, toch loop ik met collega's op straat die linkshandig zijn, met collega's op straat die ook de schietoefeningen halen binnen de gestelde tijd met vrijwel alle treffers. Het is onzin dat je er niet op zou kunnen trainen. Ik zie het dagelijks.

Overigens, dat de politie niet bekwaam genoeg is met het pistool wat ik hier o zo vaak lees. Wat een verschrikkelijke bullshit. De KMar heeft wel is wedstrijdjes schieten tegen sportschutters, en waarachtig, de sportschutters winnen op het roosjes schieten en het prachtige "raak het stilstaande bordje in een X tijd waarbij je zelf ook stil staat enz. enz. enz.". Maar vreemd genoeg is het politieparcours iets anders ingesteld, iets met lopen, herladen, schieten, minimaal aantal treffers e.d. PLUS dan nog het feit dat je razendsnel een ambtsinstructie technische afweging moet maken of je al dan wel moet willen schieten. Vreemd is het dan ook niet, dat bij dit onderdeel de KMar als winnaar uit de bus komt... Maarja... Sportschutters, om te kotsen.
Idd, die sportschutters bakken er niets van tegenover de kmar:

:'(
pi_92247916
Wat is een sledevangpal en wat doet het?
pi_92248831
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:52 schreef Sloggi het volgende:
Wat is een sledevangpal en wat doet het?
De sledevangpal houdt de slede van het wapen (ofwel het gedeelte van het wapen dat je met de hand heen en weer kan bewegen) vast op het moment dat je al je munitie hebt verschoten. Zo kan je snel een nieuw magazijn erin doen en op de sledevangpal drukken zodat de slede naar voren valt. Je hoeft dan niet weer de slede naar achter te trekken bij het laden.

(knopje net boven de handgreep)
pi_92249186
Duidelijk, bedankt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')