Het akkoord is dan ook slap, en ik als scepticus vind dat helemaal geen probleem. Ik zou eerder verbaasd zijn als de rijke landen van de wereld wél hadden ingestemd met de belachelijke eisen van de derde wereld landen. Hun uitstoot is miniem te noemen, en eigenlijk zo goed als afwezig. De enige reden waarom of zij uitgenodigd zijn is om hun geld te geven om de gevolgen enigszins te compenseren.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
De Hunnen zijn allang dood, maar daarnaast: het is natuurlijk vanuit hun optiek een verdrag dat over hun rug wordt gesloten. De grens die als acceptabel gesteld wordt is er eentje die voor hen heel nare gevolgen kan hebben.
Ik kan me voorstellen dat ze daar niet blij mee zijn. Bovendien, niet bindend, dus als VS en China niet aan het verdrag voldoen is er niets om ze juridisch mee aan te spreken. Kortom, het is voor die landen vrij waardeloos. Het is een verdrag dat in feite dient om goede sier te maken door de VS en China: ‘We zeggen dat we het belangrijk vinden, maar we laten alle ruimte open om te handelen alsof we dat niet vinden.’
Er is natuurlijk niemand die hen ertoe verplicht dit belangrijk te vinden, maar als ze dan zulke mooie woorden spreken, als ze dan zeggen het belangrijk te vinden, als ze dan niet de wetenschap in twijfel trekken, dán is het wel wat slap m.i. om dit dan als akkoord te presenteren.
Waarbij niet vaststaat minstens 95% zekerheid is.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:11 schreef JanJanJan het volgende:
Welk soort gevallen bedoel je precies?
Opwarming van de aarde waarbij nog helemaal niet vaststaat of de mens er ook maar enige invloed op heeft bedoel je?
Je bedoelt, onderzoek dat al minstens vijftig jaar plaatsheeft? En waar de afgelopen 20 jaar een consensuspositie is in gevormd met betrekking tot hoofdlijnen?quote:Doe eerst eens een serieus onderzoek.
Volgens mij is dat aardig het geval. Ja, er zijn economen als Labohm die verder geen publicaties op hun naam hebben staan en die het er niet mee eens zijn, maar onder de onderzoekers in het vakgebied is de consensus er toch wel.quote:Laat wetenschappers het eerst eens worden wat er nou gebeurt en wat de invloed van de mens is.
Het komt vooral van links. Uiteraard. Wetenschappers zijn allemaal links. De gletsjers zijn links, de mossen in de alpen zijn links, dieren zijn links, de boomgrens is links, de oceanen zijn links, infraroodstraling is links, het is allemaal een groot links complot dat al een eeuw aan de gang is.quote:Zolang de wetenschappers het niet eens zijn is het belachelijk om een dergelijke top te gaan organiseren, de belastingbetaler op te zadelen met extra lasten etc etc. Het komt vooral van links volgens mij, maar dit is gewoon in drie woorden A SO CIAAL!!
Die uitstoot mag wat mij betreft wel beperkt worden, overigens ben ik het totaal niet eens met het standpunt dat de hele opwarming (voor zover er sprake van is) veroorzaakt wordt door de westerse landen. Ik geloof meer in een perpetueel natuurlijk evenement.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar de Westerse, en Aziatische, uitstoot blijft nog wel even doorgaan. Het is alsof je iemand aanrijdt, hem tien euro ter compensatie aanbiedt en daarna zegt dat hij z'n kans heeft gehad als hij dat weigert en te weinig vindt.
Ik geloof niet dat je Afrika kunt verwijten een hoofdrol te hebben gespeeld in de emissie van antropogene CO2 de afgelopen eeuw.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:15 schreef De_Ruyter het volgende:
Gewoon onze schuld afkopen dus, totaal onzinnig wat mij betreft. We zijn al lang niet meer verantwoordelijk voor Afrika, ze moeten maar eens hun eigen boontjes leren doppen. Als we dan een keer een hand uitstrekken en dan gaan ze als een stel hongerige jonge vogels meteen de hele arm eisen dan kan ik het me voorstellen dat de westerse landen die hand weer terugnemen, laat maar zitten dan.
Jammer dat dat natuurlijke element dat de gehele huidige opwarming verklaart niet echt gemeten kan worden. Misschien dat het daarom ook een geloof is, dat mag.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:16 schreef De_Ruyter het volgende:
Die uitstoot mag wat mij betreft wel beperkt worden, overigens ben ik het totaal niet eens met het standpunt dat de hele opwarming (voor zover er sprake van is) veroorzaakt wordt door de westerse landen. Ik geloof meer in een perpetueel natuurlijk evenement.
Hoe je het wendt of keert: die "opwarming van de aarde" van jullie (van jou dus ook) is sinds de start van die bureaucratische borrel in Kopenhagen op vakantie.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
En m’n buurman is 1,60 en dan zeggen ze dat Nederlanders zo lang zijn! Haha! En m’n andere buurman is 98 en rookt al z’n hele leven en dan zeggen ze dat rokers jonger sterven! Ja, n=1 onderzoek wordt danig onderschat in de wetenschappelijke wereld.
Dat zeg ik toch juist, ze spelen daar totaal geen rol in. Hun uitstoot is zo goed als afwezig op wereldschaal, hun aandeel is zo miserabel dat je het volkomen kan negeren als je wilt. Als je dan toch wil praten over ecologie dan kan je Afrika beter aanpakken op het gebied van grondvervuiling en giftige stoffen in de natuur laten.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je Afrika kunt verwijten een hoofdrol te hebben gespeeld in de emissie van antropogene CO2 de afgelopen eeuw.
Dat kan ook niet, je kan slechts kijken naar voorvallen en fluctuaties in het verleden, en als je wilt eventueel nog naar kosmologische aspecten als de zon. Ik zeg ook niet dat CO2 uitstoot een goed iets is om dat op huidig niveau te laten doorgaan, maar om nou zo drastisch afspraken te maken met zulke torenhoge kosten, terwijl het nogal een betwist wetenschappelijk fenomeen is vind ik onzin.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jammer dat dat natuurlijke element dat de gehele huidige opwarming verklaart niet echt gemeten kan worden. Misschien dat het daarom ook een geloof is, dat mag.
Om met dat laatste te beginnen, ik heb al eens eerder opgeschreven dat ik niet in complotten geloof, dus hier zie ik ook geen complot in. Verder heb ik links aangehaald omdat de linkerkant het altijd heeft dat rechts asociaal is. Nu doen ze het zelf. (Ben overigens zelf wel rechts van het midden maar dat is hier helemaal niet belangrijk. Er zijn zat rechtse standpunten waar ik het niet mee eens ben)quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarbij niet vaststaat minstens 95% zekerheid is.
[..]
Je bedoelt, onderzoek dat al minstens vijftig jaar plaatsheeft? En waar de afgelopen 20 jaar een consensuspositie is in gevormd met betrekking tot hoofdlijnen?
[..]
Volgens mij is dat aardig het geval. Ja, er zijn economen als Labohm die verder geen publicaties op hun naam hebben staan en die het er niet mee eens zijn, maar onder de onderzoekers in het vakgebied is de consensus er toch wel.
[..]
Het komt vooral van links. Uiteraard. Wetenschappers zijn allemaal links. De gletsjers zijn links, de mossen in de alpen zijn links, dieren zijn links, de boomgrens is links, de oceanen zijn links, infraroodstraling is links, het is allemaal een groot links complot dat al een eeuw aan de gang is.
Inderdaad Veel beter te besteden dat geld.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:22 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Dat kan ook niet, je kan slechts kijken naar voorvallen en fluctuaties in het verleden, en als je wilt eventueel nog naar kosmologische aspecten als de zon. Ik zeg ook niet dat CO2 uitstoot een goed iets is om dat op huidig niveau te laten doorgaan, maar om nou zo drastisch afspraken te maken met zulke torenhoge kosten, terwijl het nogal een betwist wetenschappelijk fenomeen is vind ik onzin.
De kosten/baten zijn niet duidelijk genoeg voor dermate hoge uitgaven wat mij betreft, die 100 miljard dollar per jaar vanaf 2020 zijn heel wat beter te besteden. En dan is dat nog maar alleen het bedrag dat we afdragen aan de derde wereld landen, de domestic market zal nog veel meer geld vereisen om dat allemaal aan te passen en reguleren.
Een farce van jewelste.
Nee, dat is het ook niet. Maar als je een voorspelling moet doen over de toekomst, en dat is altijd koffiedikkijken natuurlijk, en 95% van de experts (minstens) zegt: we verwachten toename CO2-concentratie en we verwachten dan een bijbehorende stijging van temperatuur met deze en deze gevolgen. En dit zijn onze argumenten (=50 jaar onderzoek).quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:24 schreef JanJanJan het volgende:
Verder ben ik het niet met je eens dat er consensus is. Wetenschap is niet hetzelfde als "meeste stemmen gelden."
Ah, nou, die hypotheses zijn er, de IPCC maakt geregeld rapporten, en dan doen ze voorspellingen m.b.t. CO2 uitstoot en temperatuurstijging en verwachte effecten. Goed, van de voorlaatste keer valt te zeggen dat de verwachte CO2 uitstoot iets te conservatief was ingeschat, en dat ze iets te optimistisch waren over het poolijs, maar verder zaten ze er goed bovenop.quote:Wetenschap is:
we hebben een hypothese
die gaan we toetsen
als de hypothese klopt dan hebben we een wet
als iemand anders de hypothese aantoonbaar verwerpt dan geldt de wet niet meer.
Dat laatste mis ik hier een beetje.
Aan het klimaat valt best wat te sleutelen hoor. Natuurlijk, het is eng, maar overal blijkt uit dat we er (onbewust) al 100 jaar hard aan sleutelen. Als je er toch psychologie in wilt zoeken, dan is het m.i. eerder dat mensen met allerhande uitvluchten negatief nieuws bagatelliseren. Je ziet hetzelfde met alcohol of roken, lichte voordelen halen altijd het nieuws. Dat alcohol goed is voor je hart, dat weten we. Dat het om gematigd drinken gaat en dat er onderwijl ook nog verhoogde kankervormen zijn, dat negeren mensen. Het halve onderzoek dat zei dat roken misschien toch niet slecht was, dat was de strohalm waar velen aan vast hebben gehouden (ook de industrie). Totdat eindelijk, eindelijk, eindelijk wat al tientallen jaren zeer duidelijk was, 99,9999% duidelijk was, en toen captituleerde zelfs de tabaksindustrie.quote:Volgens mij is het allemaal terug te voeren op wetten uit de psychologie. Ben er niet in thuis dat zeg ik er direct bij. Maar de mens probeert nou eenmaal overal controle over te krijgen. Dat is van nature zo.
Helaas zijn er dingen waarover je geen controle kan uitoefenen. Een ervan is de dood. We weten het aardig uit te stellen, maar onsterfelijk is er nog niemand. OP het klimaat hebben we minder invloed dan op de dood maar toch wordt er "beleid" gemaakt.
Jij hebt de laatste weken het nieuws niet gevolgd of?quote:Op zaterdag 19 december 2009 10:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ook inderdaad, maar tientallen jaren aan wetenschappelijk onderzoek laten zien dat de huidige opwarmingstrend voor het overgrote deel op het conto van door mensen uitgestoten CO2 komt, en dat die CO2-uitstoot voor de nabije toekomst ook de hoofdfactor lijkt in verdere opwarming.
Maar die vraag staat natuurlijk enigermate los van de erkenning van de huidige opwarming en de menselijke rol erin. Je kunt prima zeggen: Nederland moet vooral geld inzetten in technologievernieuwing, en schone energie, dan volgt t.z.t. die CO2-reductie vanzelf als schone energie economisch goedkoper is dan fossiele brandstof.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:22 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Dat kan ook niet, je kan slechts kijken naar voorvallen en fluctuaties in het verleden, en als je wilt eventueel nog naar kosmologische aspecten als de zon. Ik zeg ook niet dat CO2 uitstoot een goed iets is om dat op huidig niveau te laten doorgaan, maar om nou zo drastisch afspraken te maken met zulke torenhoge kosten, terwijl het nogal een betwist wetenschappelijk fenomeen is vind ik onzin.
De kosten/baten zijn niet duidelijk genoeg voor dermate hoge uitgaven wat mij betreft, die 100 miljard dollar per jaar vanaf 2020 zijn heel wat beter te besteden. En dan is dat nog maar alleen het bedrag dat we afdragen aan de derde wereld landen, de domestic market zal nog veel meer geld vereisen om dat allemaal aan te passen en reguleren.
Een farce van jewelste.
Hoezo?quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:46 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Jij hebt de laatste weken het nieuws niet gevolgd of?
Dat ben ik wel met je eens, en ik vind het ook helemaal in orde dat er wat gedaan wordt aan de CO2 uitstoot in de geciviliseerde westerse wereld. Immers, wij zijn de grootste uitstoters dus we kunnen er ook het meeste aan veranderen om een toekomstige leefbare wereld in stand te houden of zelfs te verbeteren.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar die vraag staat natuurlijk enigermate los van de erkenning van de huidige opwarming en de menselijke rol erin. Je kunt prima zeggen: Nederland moet vooral geld inzetten in technologievernieuwing, en schone energie, dan volgt t.z.t. die CO2-reductie vanzelf als schone energie economisch goedkoper is dan fossiele brandstof.
Dus, niet gaan zitten emmeren over zoveel of zoveel uitstoten, maar dat geld (of een deel ervan) in onderzoek stoppen. Kan ik politiek gezien prima begrijpen.
Wat ik niet kan begrijpen is, dat mensen die tegen deze uitgaven zijn, dat in zekere zin wetenschap verwijten. ‘Jullie onderzoek vertelt ons dat de aarde opwarmt, daarom moet men geld uitgeven, dat willen we niet, dus jullie onderzoek zal wel onzin zijn.’
Want dát zie je, die hele discussie is een politiek spel. De voor en tegenstanders vallen politiek in te delen in Nederland. De PVV ‘gelooft niet in opwarming’ en GL wel. Het is gewoon onstellend stupide. En waarom betrekken ze die positie, omdat de aanwending van geld hen niet zint.
Ik snap niet dat de PVV zegt: We zien het probleem, we erkennen het, maar we zien niets in een GL-oplossing, dit is ons idee. Misschien hebben ze het niet, misschien hebben ze het wel maar heeft De Mos het niet begrepen, zou ook kunnen, maar nee, ze bagatelliseren de wetenschap. En dat vind ik zo kwalijk in dezen.
Dit terwijl er bij GL genoeg zijn die maar net weten waar het over gaat doch doorhebben dat het in straatje past en er daarom blij over tetteren.
Een goed voorbeeld van de voorliefde van de populaire media om randonderzoeken die op een marginaal aspect van de gehele theorie van toepassing zijn breed uit te meten en te presenteren alsof het een brede verklaring zou zijn, maar die weinig representatief zijn voor de wetenschappelijke stand van zaken.quote:Op zaterdag 19 december 2009 15:02 schreef baba117 het volgende:
http://www.livescience.co(...)olarsys_warming.html
Voor iedere planeet een ander excuus...
Met name op het zuidelijk halfrond is het ook zo koud natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 december 2009 16:22 schreef JohnDope het volgende:
De extreme kou waar de wereld op dit moment mee te maken heeft, hadden de weergoden niet beter kunnen timen.
Het hoort daar nu ook niet koud te zijn natuurlijk. En in de Australische Alpen hebben ze ook hun sneeuwrecords juist in de afgelopen 10 jaar gebroken.quote:Op zaterdag 19 december 2009 16:25 schreef Iblis het volgende:
[..]
Met name op het zuidelijk halfrond is het ook zo koud natuurlijk.
Zelfs in Texas is er voor het eerst sinds een paar decennia sneeuw gevallen.quote:Op zaterdag 19 december 2009 16:35 schreef kawotski het volgende:
[..]
Het hoort daar nu ook niet koud te zijn natuurlijk. En in de Australische Alpen hebben ze ook hun sneeuwrecords juist in de afgelopen 10 jaar gebroken.
Wauw wat een mooie zin. 90% van de lezers die denkt nu dat je een goed onderbouwd antwoord hebt gegeven aangezien je mooie woorden en een hele grote zin gebruikt. Het hele zonestelsel is warmer aan het worden zonder dat wij daar invloed op kunnen hebben maar een marginale stof op aarde genaamd CO2 is het enige aspect van een brede theorie die gigantisch wordt uitgemeten in de populaire media. Waterdamp, zonneactiviteit en andere invloeden zijn tegenwoordig de randonderzoeken omdat daar geen geld te halen is voor onderzoeksinstituten als de NASA.quote:Op zaterdag 19 december 2009 15:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een goed voorbeeld van de voorliefde van de populaire media om randonderzoeken die op een marginaal aspect van de gehele theorie van toepassing zijn breed uit te meten en te presenteren alsof het een brede verklaring zou zijn, maar die weinig representatief zijn voor de wetenschappelijke stand van zaken.
IJs = IJs.quote:Op zaterdag 19 december 2009 16:41 schreef De_Ruyter het volgende:
Met al die sneeuw betwijfel ik 't, Fries ijs is bagger nu.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |