Door de klimaatlobby, wordt DAT juist NIET gedaan.quote:Op zaterdag 19 december 2009 22:06 schreef keesjeislief het volgende:
Vreemd, je zou verwachten dat hier wel eerder wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zou zijn?
quote:Op zaterdag 19 december 2009 18:29 schreef Martijn_77 het volgende:
En weer iets wat de milieumaffia ons niet verteldt.
[..]
Bron
Of wel we worden allemaal weer lekker voor gelogen door de milieu / global warming maffia en dus ook een hoop geld uit de zak geklopt.
quote:Nieuwe studie: windmolens zijn zinloos
Windmolens besparen veel minder fossiele brandstoffen en CO2 dan altijd is aangenomen. Het is zelfs niet onmogelijk dat het bouwen van een windmolen juist leidt tot een hoger gebruik van fossiele brandstoffen en dus een hogere uitstoot van het broeikasgas CO2.
De echte opbrengsten van windmolens worden geheim gehouden
Dit blijkt uit een studie die deze week is gepubliceerd in het blad Spil (De brandstofkosten van windenergie; een goed bewaard geheim).
Grillige wind
De studie is uitgevoerd door de fysicus Kees le Pair (gepensioneerd wetenschapsbestuurder) en de geofysicus Kees de Groot (ex-topman van Shell Research). De essentie is dat de wind zo grillig is dat de fluctuaties in de windelektriciteit moeten worden opgevangen door gasturbines, die een veel lager rendement hebben dan gewone elektriciteitscentrales.
De twee onderzoekers hebben zich gebaseerd op Duitse cijfers. Duitsland heeft de afgelopen jaren heel veel windturbines geplaatst en had in 2008 zelfs 23 Gigawatt aan wind. Dat klinkt indrukwekkend maar in werkelijkheid is het rendement maar zo’n zeventien procent daarvan: vaak waait het niet, soms waait het te hard en windmolens leveren eigenlijk alleen maar elektriciteit tussen windkracht vier en acht.
Weinig rendement
Dus is altijd een vangnet nodig van gewone centrales. Het probleem is echter dat een elektriciteitscentrale niet zo maar even aan en uit kan worden gezet. Dus wordt de grilligheid van de windstroom (die zowel in Duitsland als in Nederland voorrang heeft op het elektriciteitsnet - om politieke redenen: leve de duurzaamheid!) opgevangen met behulp van gasturbines.
Die zijn wel snel aan en af te schakelen. Waar een moderne elektriciteitscentrale echter een rendement van ongeveer 55 procent heeft, is dat voor een gasturbine maar 30 procent.
Meer gasturbines
Met andere woorden, wanneer Nederland zoals het kabinet wil steeds meer windmolenparken gaat bouwen, zullen er ook meer gasturbines moerten verrijzen. Daardoor daalt de besparing op fossiele brandstoffen en op de CO2-uitstoot.
De Groot en Le Pair kennen de exacte cijfers over het aantal elektriciteitscentrales en de brandstoffen die ze gebruiken niet, maar ze hebben uitgerekend dat wanneer door de inzet van windmolens (plus de daarvoor benodigde gasturbines) het gemiddelde rendement van de elektriciteitscentrales in een land zakt van 55 naar 45 procent, windmolens zelfs meer fossiele brandstoffen verstoken dan ze besparen.
Openbaarheid
Dan ook bespaart een windmolen geen CO2 maar produceert het. Le Pair en de Groot roepen in hun artikel de overheid en de elektriciteitsbedrijven op om de exacte cijfers over de rendementen openbaar te maken. ‘Het is de hoogste tijd dat de elektriciteitsmaatschappijen eigener beweging de werkelijke gegevens over het extra brandstofgebruik openbaar maken of anders dat ze daartoe worden gedwongen.’
Tja, zo kun je alles wel neersabelen.quote:Op zaterdag 19 december 2009 15:41 schreef Forno het volgende:
Het zal op zich begonnen zijn met goede bedoelingen, daar ben ik van overtuigd. Iemand bedenkt een windmolen. Leuk origineel idee. Dan neemt een andere partij het stokje over, in dit geval de energie-/windmolenwinkel, en worden de wetenschap en publieke opinie gebruikt om geld te verdienen. Pas als de realiteit na enkele decennia is doordrongen tot de publieke opinie, kan er schoon schip gemaakt worden. Dit mechanische is blijkbaar inherent aan het kapitalisme/'democratie'. Enige minpunt van deze redenatie, is dat we dan nog enkele decennia tegen die lelijke windmolens moeten aankijken.
PS: hetzelfde zal gelden voor zonnecellen. Dus die potentiele projecten kunnen ook alvast worden gedelete (wat ik betwijfel), omdat de molen nu pas op gang is gekomen. Leuk voor je eigen woning, dat wel.
Windmolens zijn niet nieuw. Als ik het goed heb zijn ze al 30 of 40 jaar in ontwikkeling en is er in die tijd ook grote vooruitgang geboekt.quote:Op maandag 21 december 2009 13:35 schreef katerwater het volgende:
Zelfs als windmolens niet zo efficiënt zijn als men zegt, is het interessant om erin te investeren. Op een laag niveau, als experiment.
De technologie staat niet stil en het is best mogelijk dat windmolens over 10 jaar wel renderen. En een technologie als 'zinloos' of 'achterlijk' beschouwen is zeer onprofessioneel en onverstandig. Het is altijd interessant om nieuwe ideeën te onderzoeken.
Indertijd ging 5% van de jaarlijkse amerikaanse inkomsten naar de Apollo-missies. Dat is gigantisch. Het was mede mogelijk dankzij de koude oorlog. Als een land of organisatie die inspanning nog eens wil overdoen, zullen ze hard moeten werken. Ik zie het niet gebeuren, tenzij er een gemeenschappelijke vijand is. Daarvoor is de opwarming nog niet erg genoeg.quote:Op maandag 21 december 2009 22:10 schreef Forno het volgende:
Het omslagpunt is natuurlijk het doel, dat weet ik ook wel, maar niet concreet het probleem. Het probleem is volgens mij het beheersen van het plasma. Dat schijnt nogal grillig te zijn. Er gaan al miljarden in dat onderzoek. Maar volgens mij gaat de ontwikkeling van zoiets sneller als je de daadwerkelijk de focus erop legt. Kijk naar de maanraket (Apollo 11), dat hield niemand voor mogelijk. Toch binnen no-time gelukt. Puur en alleen omdat alle tijd, geld en energie daarin werd gestoken.
Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 24 december 2009 20:44 schreef Forno het volgende:
Ik geloof heus dat ze meer energie dan een eend produceren. Maar een getal als 5mW is ook vertekenend. Dat is de maximale opbrengst (in testopstelling), neem ik aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |