Goed, volgens mijn berekeningen zou je vervolgens nog kunnen zeggen dat de huidige uitstoot 15 miljard ton per part per miljoen is, 30 miljard / 2 = 15 miljard ton.quote:Op maandag 21 december 2009 15:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, geen probleem, maar ik zie de zinvolheid van de berekening niet helemaal aangezien jij het antwoord al schijnt te hebben en je dus graag een punt wilt maken. Het lijkt me efficiënter dat je in één keer dat punt maakt.
Waar je op doelt (denk ik) is dat de concentratie CO2 de laatste jaren ongeveer stijgt met 2 ppm. Maar, een deel van de antropogene CO2 wordt weer opgenomen dus, het volgt niet direct uit die 30 ton uitstoot.
quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Fossil_fuel
The burning of fossil fuels produces around 21.3 billion tonnes (21.3 gigatonnes) of carbon dioxide per year.
Je bedoelt de huidige CO2 uitstoot is per definitie niet te vertalen in ppm, deeltjes per miljoen?quote:Op maandag 21 december 2009 16:13 schreef ATuin-hek het volgende:
Zoals ik al schreef, dat maak je zo te simpel. Een deel van de CO2 wordt nml ook opgenomen in de oceaan. Daar zijn echter grenzen aan, dus die relatie tussen uitstoot en CO2 concentratie in de lucht is geen simpel lineair verband.
Ik volg jouw berekeningen niet. Zeg dat er 30 miljard ton per jaar uitgestoten wordt, en daarvan wordt ongeveer de helft opgenomen. 15 miljard ton blijft dus over.quote:Op maandag 21 december 2009 15:29 schreef rieboet het volgende:
[..]
Goed, volgens mijn berekeningen zou je vervolgens nog kunnen zeggen dat de huidige uitstoot 15 miljard ton per part per miljoen is, 30 miljard / 2 = 15 miljard ton.
Ik denk niet je het daar mee on eens zal zijn, klopt het dusver?
Geeft niet Iblis, beginnen we overnieuw; ik zou het graag ook zelf willen begrijpen;quote:Op maandag 21 december 2009 16:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik volg jouw berekeningen niet. Zeg dat er 30 miljard ton per jaar uitgestoten wordt, en daarvan wordt ongeveer de helft opgenomen. 15 miljard ton blijft dus over.
Volgens Wikipedia zit er nu 3.000 miljard ton in de atmosfeer. Dat heeft als gevolg dat de concentratie nu ongeveer 385 ppmv is, 385/3000 * 15 = 385/200 ≈ 1,9; een schatting is dus dat de concentratie met 2 ppmv per jaar toeneemt.
Ik heb je een link gegeven. Wat wil je nog meer? Dat ik nu stante pede naar buiten ga om te gaan inventariseren wat er gebeurt? Deze UN-site geeft je data, je kunt op Wikipedia dezelfde gegevens overzichtelijker geordend vinden.quote:Op maandag 21 december 2009 16:24 schreef rieboet het volgende:
[..]
Geeft niet Iblis, beginnen we overnieuw;
Het gaat mij vooral om de de mens veroorzaakte CO2, weet je toevallig hoeveel CO2 er wereldwijd uitgestoten wordt?
Volgens officiële bronnen zou dat momenteel iets van 30 miljard ton CO2 per jaar moeten zijn, klopt dat?
Ik wil graag weten hoeveel ppm CO2 jaarlijks word uitgestoten wereldwijd volgens de U.N.quote:Op maandag 21 december 2009 16:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik heb je een link gegeven. Wat wil je nog meer? Dat ik nu stante pede naar buiten ga om te gaan inventariseren wat er gebeurt? Deze UN-site geeft je data, je kunt op Wikipedia dezelfde gegevens overzichtelijker geordend vinden.
Ik snap er geen biet van.quote:Op maandag 21 december 2009 16:34 schreef rieboet het volgende:
[..]
vervolgens stelde ik vast dat dat 15 miljard ton per part per miljoen is, is dat akkoord met jou of niet?
Ik wil graag weten hoeveel ppm CO2 jaarlijks word uitgestoten wereldwijd volgens de U.N.quote:
Niet op de manier waarop jij dat deed nee. De reden daarvoor heb ik je al gegeven.quote:Op maandag 21 december 2009 16:20 schreef rieboet het volgende:
[..]
Je bedoelt de huidige CO2 uitstoot is per definitie niet te vertalen in ppm, deeltjes per miljoen?
Welk wetenschappelijk onderzoek baseer je dat op?
Nee, dat zou ik niet zo verwoorden. Maar dat heb ik net (met wat grove aannames) uitgerekend. Van die 30 miljard ton wordt namelijk een deel opgenomen, waardoor er nog uiteindelijk 15 miljard in de atmosfeer blijft, en die 15 miljard vormt dan 2 ppmv.quote:Op maandag 21 december 2009 16:39 schreef rieboet het volgende:
[..]
Ik wil graag weten hoeveel ppm CO2 jaarlijks word uitgestoten wereldwijd volgens de U.N.
We wisten 30 miljard ton per jaar dat is toch 2 ppm CO2?
Aha dan weet ik waar het e.e.a. vastloopt..quote:Op maandag 21 december 2009 16:40 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Niet op de manier waarop jij dat deed nee. De reden daarvoor heb ik je al gegeven.
Oceaanquote:Op maandag 21 december 2009 16:44 schreef rieboet het volgende:
[..]
Aha dan weet ik waar het e.e.a. vastloopt..
Dus we zijn niet verder gekomen dan dat per de gegevens van de U.N. dat er wereldwijd 30 miljard ton per jaar uitgestoten word..
En deze waarde zou verder niet in termen van ppm te zijn uit te drukken?
Met andere woorden zouden we niet kunnen zeggen hoeveel die 30 miljard vertaald zou kunnen worden als concentratie in de lucht?
Doorgaans uitgedrukt met de meeteenheid ppm?
Dat dusquote:Op maandag 21 december 2009 16:51 schreef Iblis het volgende:
Je kunt het wel ongeveer schatten, en je kunt het meten (de concentratie CO2 valt gewoon vast te stellen), maar de precieze stromen in kaart brengen is lastig omdat er veel factoren een rol spelen.
Als ik zeg: er wordt 30 ton CO2 uitgestoten, dus de concentratie neemt met 2 ppmv toe, dan is dat alleen onder aardig wat condities een zinnige uitspraak. Immers, de natuur stoot uit zichzelf veel meer dan 30 ton uit. Maar, de natuur neemt dat ook op. Het is dat ‘wij’ de overcapaciteit van de natuur in feite vullen, en dat er dan nog wat overblijft. Je kunt niet in z’n algemeenheid zeggen dat elke 30 ton tot zo’n stijging leidt.
weet je dan de ppm CO2 waarde in lucht nu zonder andere invloeden, en hoe veel zouden die waarden schommelen wegens de invloed van b.v zinkholes?quote:Op maandag 21 december 2009 16:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Oceaan
sinkhole
is een keer vol/raakt verzadigt
Moet ik het nog simpeler maken?
Stel ik heb een emmer water dan voeg je daaraan toe, 1 druppel blauwe kleurstof, dan kun je zonder dit de meten al kunnen weten door dit uit te rekenen.quote:Op maandag 21 december 2009 16:51 schreef Iblis het volgende:
Je kunt het wel ongeveer schatten, en je kunt het meten (de concentratie CO2 valt gewoon vast te stellen), maar de precieze stromen in kaart brengen is lastig omdat er veel factoren een rol spelen.
Als ik zeg: er wordt 30 ton CO2 uitgestoten, dus de concentratie neemt met 2 ppmv toe, dan is dat alleen onder aardig wat condities een zinnige uitspraak. Immers, de natuur stoot uit zichzelf veel meer dan 30 ton uit. Maar, de natuur neemt dat ook op. Het is dat ‘wij’ de overcapaciteit van de natuur in feite vullen, en dat er dan nog wat overblijft. Je kunt niet in z’n algemeenheid zeggen dat elke 30 ton tot zo’n stijging leidt.
Alsjeblieft rieboet, waar wil je heen? Dit soort vragen kan ik wel (proberen) te beantwoorden, maar Wikipedia staat vol met artikelen over b.v. de koolstofcyclus (Bedenk wel, van CO2 is alleen C koolstof), met allerhande diagrammen en weet ik veel wat, en dan moet je het toch zelf kunnen beantwoorden.quote:Op maandag 21 december 2009 16:54 schreef rieboet het volgende:
[..]
weet je dan de ppm CO2 waarde in lucht nu zonder andere invloeden, en hoe veel zouden die waarden schommelen wegens de invloed van b.v zinkholes?
weet je dat dan misschien?
Nou, als je aanneemt dat er geen CO2 uit de atmosfeer verdwijnt, wat een heel bizarre aanname is, dan kun je het wel zo modelleren. Maar ja, wat is het nut?quote:Op maandag 21 december 2009 16:59 schreef rieboet het volgende:
[..]
Stel ik heb een emmer water dan voeg je daaraan toe, 1 druppel blauwe kleurstof, dan kun je zonder dit de meten al kunnen weten door dit uit te rekenen.
Je bedoelt dat de vergelijking niet op zou gaan als de hoeveelheid niet die emmer water zou zijn maar de totale inhoud van de atmosfeer en de blauwe kleurstof gerepresenteerd werd door CO2 uitstoot?
Ik wil de U.N. voorspellingen kunnen narekenen, als we uitgaan van 30 miljard CO2 uitstoot per jaar heb je daar niet veel aan als je dat niet kunt vertalen in termen van concentratie in de lucht.quote:Op maandag 21 december 2009 17:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Alsjeblieft rieboet, waar wil je heen? Dit soort vragen kan ik wel (proberen) te beantwoorden, maar Wikipedia staat vol met artikelen over b.v. de koolstofcyclus (Bedenk wel, van CO2 is alleen C koolstof), met allerhande diagrammen en weet ik veel wat, en dan moet je het toch zelf kunnen beantwoorden.
Mij lijkt het op het moment een vrij nutteloze exercitie om dit te doen, dus daarom, wat is je doel?
Dan wens ik je veel plezier met een studie klimatologiequote:Op maandag 21 december 2009 17:16 schreef rieboet het volgende:
[..]
Ik wil de U.N. voorspellingen kunnen narekenen, als we uitgaan van 30 miljard CO2 uitstoot per jaar heb je daar niet veel aan als je dat niet kunt vertalen in termen van concentratie in de lucht.
De huidige concentratie CO2 per ppm zou momenteel 280 zijn, dat kunnen we toch ook vaststellen?
nou ja volgens mij is 30 miljard ton CO2 uitstoot per jaar 2 ppm maar jullie vinden dat te kort door de bocht..quote:Op maandag 21 december 2009 17:18 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dan wens ik je veel plezier met een studie klimatologie
Voor de derde keer, dat heeft te maken met waar CO2 op wordt geslagen, zoals in de oceaan, en wat de capaciteit daar is...quote:Op maandag 21 december 2009 17:21 schreef rieboet het volgende:
[..]
nou ja volgens mij is 30 miljard ton CO2 uitstoot per jaar 2 ppm maar jullie vinden dat te kort door de bocht..
dat heeft met wiskunde te maken, toch niet met klimatologie?
Ik heb het niet over de oceaan ik heb het over de lucht, en waarom weet men inmiddels niet wat de capaciteit van de oceaan is?quote:Op maandag 21 december 2009 17:23 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Voor de derde keer, dat heeft te maken met waar CO2 op wordt geslagen, zoals in de oceaan, en wat de capaciteit daar is...
Nee, 380ppm. Maar goed, als je serieus wilt rekenen, dan heb ik hier nog een tabel voor je gevonden, en je kunt deze blog gebruiken dat code heeft.quote:Op maandag 21 december 2009 17:16 schreef rieboet het volgende:
[..]
Ik wil de U.N. voorspellingen kunnen narekenen, als we uitgaan van 30 miljard CO2 uitstoot per jaar heb je daar niet veel aan als je dat niet kunt vertalen in termen van concentratie in de lucht.
De huidige concentratie CO2 per ppm zou momenteel 280 zijn, dat kunnen we toch ook vaststellen?
Zoek je zelf ook wel eens wat op, of vraag je maar gewoon in het wilde weg? Maar, de precieze capaciteit is nog een onderwerp van onderzoek, en met name de rek die er nog inzit.quote:Op maandag 21 december 2009 17:27 schreef rieboet het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de oceaan ik heb het over de lucht, en waarom weet men inmiddels niet wat de capaciteit van de oceaan is?
Zonder verdere beperkingen of aannames: Nee.quote:Op maandag 21 december 2009 17:44 schreef rieboet het volgende:
Als we sinkholes in een later stadium in mindering brengen kunnen we dan wel vaststellen dat 30 miljard ton CO2 uitstoot vertaald kan worden naar 2 ppm?
Dan vraag ik jou hoeveel dan in termen van ppm? dan zeg jij dat niet te kunnen zeggenquote:Op maandag 21 december 2009 17:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zonder verdere beperkingen of aannames: Nee.
Je zult op z’n minst een aanname moeten maken over de absorptie, anders kun je niets zinnigs zeggen. En als je eerst aanneemt dat die 0 is, dan komt er geen 2 ppmv uit. Hoeveel wel dan? Hier gaf ik je een tabel, waaruit je kunt aflezen datquote:Op maandag 21 december 2009 17:52 schreef rieboet het volgende:
[..]
Dan vraag ik jou hoeveel dan in termen van ppm? dan zeg jij dat niet te kunnen zeggen
Omdat CO2 qua massa voor (ongeveer) 44/12 uit C bestaat volgt daaruit dus dat 30 ton CO2 30 · (12/44) · 2,13 ≈ 3,8 ppm geeft; mijn vorige berekening was met de aanname dat van die 30 ton 15 ton geabsorbeerd zou worden en dan kom je dus op 2 ppm.quote:1 ppm by volume of atmosphere CO_2 = 2.13 Gt C
Eens. Want Al Gore.quote:Op dinsdag 22 december 2009 02:26 schreef Lyrebird het volgende:
Mark Steyn op dreef. We gaan terug naar feodale tijden.
wat een dramaqueens.quote:Op dinsdag 22 december 2009 02:26 schreef Lyrebird het volgende:
Zolang de zogenaamde libertariërs niet het beleid gaan bepalen dan valt het met de feodale structuren wel mee. Ook de feodale samenleving in Dubai zo lang en luid bejubeld door dat soort types bleek geen succes.quote:Op dinsdag 22 december 2009 02:26 schreef Lyrebird het volgende:
O, echt waar? Dat is zeer interessant! Leg eens uit hoe dat past in de bevindingen van tegenwoordig?quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:01 schreef Schenkstroop het volgende:
CO2-ontwikkeling schijnt warmte-ontwikkeling te volgen met een vertraging van 800 jaar.
Waar zeg ik dat het over reptillians gaatquote:Op zaterdag 26 december 2009 00:05 schreef Monidique het volgende:
O, echt waar? Een soort NWO-Illuminati-Reptilians dus? Jemig, zeg, dat dat kan... zoiets verwacht je toch niet van serieuze wetenschap, maar dus toch.
Metingen in ijs zijn, per definitie, op een plaats waar het vrij koud is en dus een lokaal verschijnsel. Wees dus voorzichtig met extrapoleren. Ten tweede, het is de wetenschap die dat meet, het is wat vreemd om die juist alleen in dit geval te accepteren en verder te verwerpen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:01 schreef Schenkstroop het volgende:
CO2-ontwikkeling schijnt warmte-ontwikkeling te volgen met een vertraging van 800 jaar. Wie debunkt dat? Het meten van CO2-concentraties in ijs, waar Al Gore zijn verhaal op basseert. Zegt precies dát. Al Gore vermeldt dat allean niet. Op een grote afstand lijken de twee lijnen warmte en CO2-ontwikkeling precies op mekaar te passen. Maar dat is niet zo. CO2-ontwikkeling vólgt warmte-onywikkeling en niet amdersom.
Gast, je loopt achter. Die timelag was een artefact in de data, veroorzaakt door een fout in de analyze. Daar heb ik al een keer een Nature artikel over gegeven.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:01 schreef Schenkstroop het volgende:
CO2-ontwikkeling schijnt warmte-ontwikkeling te volgen met een vertraging van 800 jaar. Wie debunkt dat? Het meten van CO2-concentraties in ijs, waar Al Gore zijn verhaal op basseert. Zegt precies dát. Al Gore vermeldt dat allean niet. Op een grote afstand lijken de twee lijnen warmte en CO2-ontwikkeling precies op mekaar te passen. Maar dat is niet zo. CO2-ontwikkeling vólgt warmte-onywikkeling en niet amdersom.
Niet per se. Er komt vaak genoeg zo’n lag voor, althans, er is zo’n lag te vinden in bepaalde scenario’s, maar die ontkrachten geenszins dat CO2 geen opwarming veroorzaakt, noch schrijven die voor dat zo’n lag er altijd moet zijn. Ze schrijven eigenlijk vooral het CO2 veroorzaakt opwarming verhaal.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:33 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Gast, je loopt achter. Die timelag was een artefact in de data, veroorzaakt door een fout in de analyze. Daar heb ik al een keer een Nature artikel over gegeven.
Ik doelde op dezequote:Op zaterdag 26 december 2009 00:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet per se. Er komt vaak genoeg zo’n lag voor, althans, er is zo’n lag te vinden in bepaalde scenario’s, maar die ontkrachten geenszins dat CO2 geen opwarming veroorzaakt, noch schrijven die voor dat zo’n lag er altijd moet zijn. Ze schrijven eigenlijk vooral het CO2 veroorzaakt opwarming verhaal.
Het is de meest praktische manier van het tegengaan van vervuiling. Door er een prijs aan te hangen worden alternatieven nu eenmaal aantrekkelijker.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:47 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben geen wetenschapper maar ik weet voor mezelf dat je enkelt het geld hoeft te volgen om erachter te komen of iets een hoax is of niet. Ik denk nogsteeds dat dit allemaal grootschalige opzet is. En dat het millieu de grote corporaties en overheid eigenlijk geen reet kan schelen. Kijk maar hoe ze willen omgaan met CO2-uitstoot, ze zeggen je mag wel vervuilen als je maar dokt.
Klopt als het puur wetenschap was geweest waren de conclusies stukken harder uitgevallen en waren er fatsoenlijke maatregelen genomen. Het politieke karakter maakt het toch lastiger om vergaande maatregelen voor te stellen. Dit is ook de reden dat de voorspellingen vaak te conservatief/ te laag waren.quote:"The I.P.C.C. like any UN. body is polticial, the final conclusions are politically driven."
Nee dat is niet. Er gebeurt maar heel beperkt wat met het geld, het is dus gewoon een zoveelste bron van inkomsten voor de overheid zonder dat het heen gaat naar waar het voor bedoelt zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:59 schreef du_ke het volgende:
Het is de meest praktische manier van het tegengaan van vervuiling. Door er een prijs aan te hangen worden alternatieven nu eenmaal aantrekkelijker.
Je kan het zo regelen dat het voor de overheid niets oplevert of dat het kostenneutraal is.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee dat is niet. Er gebeurt maar heel beperkt wat met het geld, het is dus gewoon een zoveelste bron van inkomsten voor de overheid zonder dat het heen gaat naar waar het voor bedoelt zou moeten zijn.
Denk jij echt dat er minder gereden gaat worden op fossiele brandstof als het duurder wordt? Net zoiets als rokers minder zouden gaan roken als tabak duurder wordt? En ik vind dat het juist de Politiek is die altijd te drastische maatregelen neemt. Echte wetenschap probeert onpartijdig te blijven.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is de meest praktische manier van het tegengaan van vervuiling. Door er een prijs aan te hangen worden alternatieven nu eenmaal aantrekkelijker.
[..]
Klopt als het puur wetenschap was geweest waren de conclusies stukken harder uitgevallen en waren er fatsoenlijke maatregelen genomen. Het politieke karakter maakt het toch lastiger om vergaande maatregelen voor te stellen. Dit is ook de reden dat de voorspellingen vaak te conservatief/ te laag waren.
Ja dat gebeurt al is de prijselasticiteit van die maatregelen inderdaad beperkt.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:24 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Denk jij echt dat er minder gereden gaat worden op fossiele brandstof als het duurder wordt? Net zoiets als rokers minder zouden gaan roken als tabak duurder wordt?
De achterliggende wetenschappelijke stukken zijn dan ook aardig neutraal en stukken alarmerender dan wat er uiteindelijk in de stukken is komen te staan die namens de regeringen uitgaan. De politiek stelt echt serieus minder vergaande maatregelen voor dan vanuit de wetenschap nuttig en noodzakelijk geacht wordt.quote:En ik vin ddat het juist de Politiek is die altijd te drastische maatregelen neemt. Echte wetenschap probeert onpartijdig te blijven.
Maar dat geld gaat dus niet (of slechts beperkt) naar iets wat de vervuiling 'verhelpt' of 'goedmaakt'. Het is dus gewoon een extra belasting.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:23 schreef du_ke het volgende:
En dan hoor ik van jou graag voorbeelden van maatregelen die in onze samenleving veel beter werken om vervuiling door het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. De vervuiler laten betalen vind ik nog altijd een heel redelijk principe.
Zolang het een min of meer gesloten systeem is van uitgegeven emissierechten heeft de overheid daar volgens mij weinig of geen baat bij. Wanneer bedrijven die rechten onderling verhandelen en daarmee geld verdienen is dat vooral hun zaak.quote:Op zaterdag 26 december 2009 01:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Maar dat geld gaat dus niet (of slechts beperkt) naar iets wat de vervuiling 'verhelpt' of 'goedmaakt'. Het is dus gewoon een extra belasting.
Probleem met luchtvervuiling is dat het heel lastig te bepalen is waar de schade precies vandaan komt. Als er 1 puntbron (een fabriek met 1 pijp) is lukt dat nog wel een keer maar zodra de vervuiling diffuser (meerdere fabrieken of een snelweg bv) is wordt dat al lastig. Dan is een belasting per vervuilingseenheid best iets waar we over na kunnen denken.quote:Ik ben helemaal voor het principe dat de vervuiler betaald, maar dan voor eigen vervuiling en vergoeding voor eigen beschadigd eigendom en niet algemene belastingverhogingen.
Toegegeven dat dit voor klimaat intellectuelen een enig speeltje is om in samenwerking met de main s. media publiekelijk heel fijn over te filosoferen, hiermee te kunnen koketteren en baden in het weelderige licht van de media schijnwerpers en alsof als soortement redders van de wereld op te treden, dit omdat gij de nadruk maar al te goed weet te leggen op die boosdoeners in de atmosfeer die het zeewater wel liefst tot hoogtes van wel zo'n 70 meter in 20 jaar zou kunnen doen stijgen, iets wat al die mindere goden steeds maar over het hoofd willen zien!quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Metingen in ijs zijn, per definitie, op een plaats waar het vrij koud is en dus een lokaal verschijnsel. Wees dus voorzichtig met extrapoleren. Ten tweede, het is de wetenschap die dat meet, het is wat vreemd om die juist alleen in dit geval te accepteren en verder te verwerpen.
Ten derde, en niet als minste, het is een beetje een verhaal waar iemand de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Er zijn artikelen die erover schrijven (b.v. hier), maar in z’n algemeenheid is het systeem dat beschreven wordt een reactie van de temperatuur in de Milankovich cycle – deze lichte opwarming leidt ertoe dat er meer CO2 in de atmosfeer komt, en die toename versterkt (direct) de temperatuur verder. Waardoor de opwarming van de aarde een extra boost krijgt.
De initiële opwarming wordt dus veroorzaakt door een andere factor dan CO2, dan komt er CO2 vrij, en dat ‘neemt dan over’ en zorgt voor meer opwarming.
Dat er altijd zo’n vertraging in moet zeggen, dat staat nergens natuurlijk. En dat toename van CO2 alleen maar door gebeurtenissen van 800 jaar eerder kan komen, dat staat ook nergens. Waar jij aan refereert is een bepaald mechanisme dat ervoor kan zorgen dat temperatuurstijging vergroot wordt door latere toename van CO2.
Wat dit vooral aantoont is hoe gevoelig de aarde voor temperatuurfluctuaties is (ze kunnen zichzelf versterken) en wat voor een belangrijke rol CO2 daarbij heeft.
CO2 als een reactie op iets van eeuwen geleden zien dat zelf verder inert is, dat is de theorie niet zo goed begrepen hebben.
Ik geloof niet dat Iblis of ik tot die 'miepjes' behoren aangezien we beiden al meermaals hebben aangegeven dat individuele rampen of extreme warmte of kou weinig zeggen over eventuele klimaatsverandering.quote:Op donderdag 31 december 2009 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
vind het altijd maar weer erg grappig dat als het een dag warm is, al die miepjes lopen te gillen, global warming, global warming, maar dat we nu op een enorm strenge winter afgaan, dat heeft er niets mee te maken
Welke zogenaamde "miepjes" zijn dat dan precies?quote:Op donderdag 31 december 2009 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
vind het altijd maar weer erg grappig dat als het een dag warm is, al die miepjes lopen te gillen, global warming, global warming, maar dat we nu op een enorm strenge winter afgaan, dat heeft er niets mee te maken
De mensen die dat roepen, je kent ze ook wel, nieuwslezers, mediapresentatoren, bekende nederlandersquote:Op donderdag 31 december 2009 10:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Welke zogenaamde "miepjes" zijn dat dan precies?
En zo overdreven streng is die winter nu ook weer niet hoor. Zelfs met wat we gehad hebben was 2009 nog een erg warm jaar.
Dat zijn sowieso geen mensen die ik erg serieus neem wat betreft hun berichtgeving over wetenschappelijke onderwerpen.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De mensen die dat roepen, je kent ze ook wel, nieuwslezers, mediapresentatoren, bekende nederlanders
maar graag voor het klimaatkarretje spant? Merk uit de klimaathoaxhoek weinig van kritiek op dat soort uitspraken, integendeel.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zijn sowieso geen mensen die ik erg serieus neem wat betreft hun berichtgeving over wetenschappelijke onderwerpen.
Exact. Met zo een weervrouwke: "Dit is de warmste woensdag in de tweede week van mei sinds 37 jaar. Door de klimaatverandering zullen we dit soort weer steeds vaker gaan zien".quote:Op donderdag 31 december 2009 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat valt gewoon onder mijn algehele afkeer van het fenomeen wetenschapsnieuws in de mainstream media. Al was het maar om dat dergelijke karikaturale onjuiste interpretaties natuurlijk voer zijn voor 'sceptici' op allerlei terreinen.quote:Op donderdag 31 december 2009 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar graag voor het klimaatkarretje spant? Merk uit de klimaathoaxhoek weinig van kritiek op dat soort uitspraken, integendeel.
Jep, met zulke stupide uitspraken wordt de propaganda bedrevenquote:Op donderdag 31 december 2009 10:15 schreef iehlaak het volgende:
[..]
Exact. Met zo een weervrouwke: "Dit is de warmste woensdag in de tweede week van mei sinds 37 jaar. Door de klimaatverandering zullen we dit soort weer steeds vaker gaan zien".
[ afbeelding ]
Te weten in de woorden van, Anaximander, Ἀναξίμανδρος ( 6de eeuw v.Chr.) een der grootsten natuurfilosofen uit de geschiedenis;quote:Op donderdag 31 december 2009 09:41 schreef Iblis het volgende:
En verder mag ik graag opmerken dat The only thing constant in the universe is Change, zo het al aan de Grieken is toe te schrijven, eerder een parafrase van Heraclitus dan van Anaximander is.
Er is wel degelijk een verschil tussen het weer en klimaat..quote:Qua weer en klimaat en de de variabiliteit van het een niet die van het ander noodzaakt: bij een roulettetafel kun je prima voorspellen dat op de lange duur ongeveer 1/37e van de keren 0 zal vallen, of 18/37 keren rood (of zwart), maar de volgende beurt voorspelen, dat is lastig.
Ach vang maar wat af op futiliteiten en goedkope praatjes, weet heus het verschil tussen klimaat en het weer wel, doe maar weer lekker kleuter-achtig!quote:Op donderdag 31 december 2009 09:35 schreef Monolith het volgende:
Als je zelf het verschil tussen klimaat en weer al niet weet, dan had jij waarschijnlijk zélf iets minder in de coffeeshop rond moeten hangen.![]()
Een basaal boekje over logica lezen en dan met name het idee dat A -> B niet onjuist wordt door het waarnemen van B zonder A is ook niet onwenselijk.
Maar van Anaximander zijn slechts twee regels overgeleverd ongeveer, en daar is niet precies uit te maken wat jij schrijft, noch lijkt het me echt aan te sluiten bij zijn idee over apeiron dat een onveranderlijke, niet verouderende, eindeloze massa is.quote:Op donderdag 31 december 2009 11:04 schreef rieboet het volgende:
Te weten in de woorden van, Anaximander, Ἀναξίμανδρος ( 6de eeuw v.Chr.) een der grootsten natuurfilosofen uit de geschiedenis;
had ik dat dan niet (duidelijk) aangegeven?
Ja, dus? Jij vraagt mij om vanuit de theorie van klimaatopwarming te verklaren hoe het treinverkeer een week stilstond. Dan heb je het m.i. niet helemaal begrepen.quote:Er is wel degelijk een verschil tussen het weer en klimaat..
Als je over een periode van een jaar de weersomstandigheden in kaart brengt en deze vergelijkt met voorgaande jaren, kunnen we spreken van klimaat onderzoek..
Alhoewel verschillende dingen is er wel een verband er tussen, nu weer tevree?
Wat 'n gemieren neuk man, ga dan de wiki pagina even aanpassen en val mij toch niet lastig met dit geneuzelquote:Op donderdag 31 december 2009 11:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar van Anaximander zijn slechts twee regels overgeleverd ongeveer, en daar is niet precies uit te maken wat jij schrijft, noch lijkt het me echt aan te sluiten bij zijn idee over apeiron dat een onveranderlijke, niet verouderende, eindeloze massa is.
Bij Heraclitus’ ideeën lijkt het wél aan te sluiten.
je trekt dingen uit zijn verband en etaleert mijn zin vervolgens in een andere context om zogenaamd je beter weten te kunnen aantonen, dat leidt af van de kern van waarover ik het heb.quote:[..]
Ja, dus? Jij vraagt mij om vanuit de theorie van klimaatopwarming te verklaren hoe het treinverkeer een week stilstond. Dan heb je het m.i. niet helemaal begrepen.
Jep, en de milieubeweging graaft haar eigen graf met de hele CO2 hype. CO2 is niet milieu onvriendelijk, en de huilies hebben nu bijna de hele wereld zover dat niemand meer aan milieuvervuilende stoffen denkt (bijvoorbeeld de zwavel, chloor en metaalverbindingen die vanavond weer de lucht in gaan) maar alleen nog maar aan CO2.quote:
Ik weet niet waar jij je citaat vandaan hebt.quote:Op donderdag 31 december 2009 11:34 schreef rieboet het volgende:
Wat 'n gemieren neuk man, ga dan de wiki pagina even aanpassen en val mij toch niet lastig met dit geneuzel
quote:Dacht je dat ik daar dan 6de eeuw v.Chr hoogst persoonlijk zelf naast stond, maar jij wel zeker?
Nogmaals pas de wiki pagina aan als je het zoooo goed weet, zoals de yanks zeggen, "put your money where your mouth is"!
trouwens nog een bron verwijzing zou geen kwaad kunnen?
http://el.wikisource.org/wiki/Αποσπάσματα_(Αναξίμανδρος)quote:Ἀναξίμανδρος μἐν Πραξιάδου Μιλήσιος Θαλοῦ γενόμενος διάδοχος καὶ μαθητὴς ἀρχήν τε καὶ στοιχεῖον εἴρηκε τῶν ὄντων τὸ ἄπειρον, πρῶτος τοῦτο τοὔνομα κομίσας τῆς ἀρχῆς. λέγει δ' αὐτὴν μήτε ὕδωρ μήτε ἄλλο τι τῶν καλουμένων εἶναι στοιχείων, ἀλλ' ἑτέραν τινὰ φύσιν ἄπειρον, ἐξ ἧς ἅπαντας γίνεσθαι τοὺς οὐρανοὺς καὶ τοὺς ἐν αὐτοῖς κόσμους· ἐξ ὧν δὲ ἡ γένεσίς ἐστι τοῖς οὖσι, καὶ τὴν φθορὰν εἰς ταῦτα γίνεσθαι κατὰ τὸ χρεών· διδόναι γὰρ αὐτὰ δίκην καὶ τίσιν ἀλλήλοις τῆς ἀδικίας κατὰ τὴν τοῦ χρόνου τάξιν, ποιητικωτέροις οὕτως ὀνόμασιν αὐτὰ λέγων. δῆλον δὲ ὅτι τὴν εἰς ἄλληλα μεταβολὴν τῶν τεττάρων στοιχείων οὗτος θεασάμενος οὐκ ἠξίωσεν ἕν τι τούτων ὑποκείμενον ποιῆσαι, ἀλλά τι ἄλλο παρὰ ταῦτα· οὗτος δὲ οὐκ ἀλλοιουμένου τοῦ στοιχείου τὴν γένεσιν ποιεῖ, ἀλλ' ἀποκρινομένων τῶν ἐναντίων διὰ τῆς αἰδίου κινήσεως.
Ik weet niet precies waar ik omheen draai, jij zei:quote:je trekt dingen uit zijn context om zogenaamd je beter weten te kunnen aantonen, dat leidt af van de kern van waarover ik het heb.
je draait er opzettelijk omheen, hooliganistisch approach ook wel genoemd
Daar heb ik commentaar op geleverd, dat dat m.i. een onjuiste samentrekking van klimaat & weer is.quote:En dat die constant veranderende klimaat omstandigheden op korte termijn, dus van dag tot dag, niet eens altijd precies te voorspellen zijn? laat staan op lange termijn?
Hoe verklaar je anders dat heel Nederlands treinverkeer een week of meer zowat geheel stil stond vanwege een paar onaangekondigde sneeuwvlokken?
Dacht je dat ik daar dan 6de eeuw v.Chr hoogst persoonlijk zelf naast stond? maar jij wel zeker?quote:Op donderdag 31 december 2009 11:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij je citaat vandaan hebt.
[..]
[..]
http://el.wikisource.org/wiki/Αποσπάσματα_(Αναξίμανδρος)
[..]
Niet reageren voordat ik klaar ben met posten Iblis, dank uquote:Ik weet niet precies waar ik omheen draai, jij zei:
[..]
Daar heb ik commentaar op geleverd, dat dat m.i. een onjuiste samentrekking van klimaat & weer is.
Waarom denkt niemand daar meer aan? Er zijn juist zeker groepen die b.v. voor de afschaffing van vuurwerk pleiten vanwege de milieuverontreiniging die het geeft, maar die worden ook meestal als ‘huilies’ neergezet.quote:Op donderdag 31 december 2009 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, en de milieubeweging graaft haar eigen graf met de hele CO2 hype. CO2 is niet milieu onvriendelijk, en de huilies hebben nu bijna de hele wereld zover dat niemand meer aan milieuvervuilende stoffen denkt (bijvoorbeeld de zwavel, chloor en metaalverbindingen die vanavond weer de lucht in gaan) maar alleen nog maar aan CO2.
Ik reageer op een bericht van jou zoals het daar staat. Lijkt me niet meer dan redelijk dat ik dan denk dat het af is.quote:Op donderdag 31 december 2009 11:46 schreef rieboet het volgende:
Niet reageren voordat ik klaar ben met posten Iblis, dank u
Omdat er te weinig media aandacht aan geschonken wordt, iets waar velen, triest genoeg, het meest van hun dagelijkse informatie vandaan halen.quote:Op donderdag 31 december 2009 11:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom denkt niemand daar meer aan?
quote:Er zijn juist zeker groepen die b.v. voor de afschaffing van vuurwerk pleiten vanwege de milieuverontreiniging die het geeft, maar die worden ook meestal als ‘huilies’ neergezet.
Bedank de CO2 lobby maarquote:Op donderdag 31 december 2009 11:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Waarom denkt niemand daar meer aan? Er zijn juist zeker groepen die b.v. voor de afschaffing van vuurwerk pleiten vanwege de milieuverontreiniging die het geeft, maar die worden ook meestal als ‘huilies’ neergezet.
Of de anti-lobby, die proportioneel gezien nog meer in het nieuws zijn.quote:
quote:Op donderdag 31 december 2009 12:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Of de anti-lobby, die proportioneel gezien nog meer in het nieuws zijn.
*Zucht*quote:Op donderdag 31 december 2009 12:03 schreef Monidique het volgende:
Yep. Als het niet aan die nare CO2-lobby lag, dan zouden mensen die vuurwerk willen verbieden heel serieus genomen worden, en waarschijnlijk des te meer door hen die zich zogenaamd "sceptisch" noemen.
Ach nee, wie hou ik nou voor de gek, het is meer concern trolling.
Maar dat CO2 in de zin van giftige stoffen een vervuiler zou zijn beweren ook weinigen. Dat is slechts ten dele het geval, namelijk bij de verzuring van oceanen (koolzuur is immers zuur). En ook niet echt het probleem. Ik snap je punt eigenlijk niet. Vind je CO2 nou wel of geen milieuprobleem?quote:Op donderdag 31 december 2009 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
*Zucht*
Nee Moni, (toon van een moeder tegen een dom kind) je begrijpt het niet. Het issue is dat door de buitenproportionele aandacht voor CO2, wat niet slecht is voor het milieu, er geen aandacht is voor echte milieuproblemen. CO2 is milieu geworden in wetgeving en aandacht in de politiek.
Vuurwerk is slechts een voorbeeld wat ik gebruik omdat het 31 december is.
Je kunt je beter zorgen maken over de metalen, zoals Pietverdriet zegt.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:15 schreef rieboet het volgende:
Trouwens, over vuurwerk gesproken!
Wat gaat dat vanavond een stoot CO2 de lucht in opleveren!
Er moet dus een CO2 tax op elk rotje, niet dat een hond daar iets van zou aantrekken maar er zal wel iemand schandalig rijk van worden! toeval?
De wereld draait steeds ver op de kop. Ipv dat mensen zich zorgen maken over zaken in hun microsfeer, weten ze het om 1 of andere manier altijd weer tot de macro te herleiden.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kunt je beter zorgen maken over de metalen, zoals Pietverdriet zegt.
Die zware metalen gevangenis tralies voor mijn snufferd zodra ik m'n CO2 tax niet bijtijds overmaak aan de fiscus bedoel je?quote:Op donderdag 31 december 2009 12:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kunt je beter zorgen maken over de metalen, zoals Pietverdriet zegt.
Dat is het red-de-wereldsyndroom waar veel mensen--vaak intellectuelen--aan lijden. Heel ernstig.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:20 schreef JohnDope het volgende:
[..]
De wereld draait steeds ver op de kop. Ipv dat mensen zich zorgen maken over zaken in hun microsfeer, weten ze het om 1 of andere manier altijd weer tot de macro te herleiden.
Vroeger zou iemand zich zorgen maken dat er geen vuurwerk bij die persoons lichaam ontploft, maar tegenwoordig is men banger voor de CO2 en andere gassen die van het vuurwerk afkomen
Ja dat is zeker ernstig en dat komt allemaal voort uit zelfhaat.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:24 schreef beeer het volgende:
[..]
Dat is het red-de-wereldsyndroom waar veel mensen--vaak intellectuelen--aan lijden. Heel ernstig.
Nee, dat is het nietquote:Op donderdag 31 december 2009 12:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat CO2 in de zin van giftige stoffen een vervuiler zou zijn beweren ook weinigen. Dat is slechts ten dele het geval, namelijk bij de verzuring van oceanen (koolzuur is immers zuur). En ook niet echt het probleem. Ik snap je punt eigenlijk niet. Vind je CO2 nou wel of geen milieuprobleem?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |