Schumacher doet zijn volledig verhaal [23 december - 14:54]
Michael Schumacher doet het volledig verhaal over zijn F1-comeback, zijn vertrek bij Ferrari en zijn passie om terug te vechten voor het wereldkampioenschap. “Ik heb beslist om terug te keren naar de Formule 1. Mercedes GP en ik zijn akkoord gegaan om een team te vormen voor de komende drie seizoenen. En om eerlijk te zijn, ik ben enorm opgewonden door het idee om terug in een F1-cockpit te zitten.”
“Ik wil niet ontkennen dat het idee van een Duits F1-team me enorm verleidt. Ik denk dat elke Duitse piloot zich hetzelfde zou voelen. En natuurlijk speelt het een grote rol dat ik bij Mercedes GP opnieuw kan samenwerken met Ross. Daarenboven is mijn honger voor het racen terug. In Abu Dhabi, toen Ross me vroeg of ik het me kon inbeelden om terug naar de F1 te komen, voelde ik dat ik er niet klaar voor was. Maar twee weken later, toen hij me opnieuw belde, besefte ik dat mijn oude passie er terug was. Opeens stond ik weer in vuur en vlam. Het idee dat ik terug in een F1-wagen zit om te strijden om de wereldkampioenschappen is opwindend en inspireert me enorm.”
“Daarom gaan mijn eerste gedachten uit naar Ferrari. Ik ben heel blij dat de afsplitsing harmonieus is verlopen en dat we nog steeds als vrienden met elkaar kunnen omgaan. Ik wil Luca di Montezemolo en het hele Ferrari-team enorm bedanken voor de tijden die we samen doorbrachten en me de mogelijkheid te bieden om Ferrari in vriendschap te verlaten. Het zijn zulke daden die de ware betekenis van vriendschap inhouden; ook al was het contract nog niet getekend, toch beloofden we elkaar samen te werken door gewoon de hand te schudden. Ik zal altijd een groot deel van Ferrari in mijn hart dragen en ik zal nooit de sympathie en de passie van de tifosi vergeten. Ze hebben me tot over heel de wereld gesteund met hun passie – enorm veel dank daarvoor!”
“Ik ben niet over één nacht ijs gegaan bij het nemen van deze beslissing, en vooral omwille hiervan. Ferrari en ik hebben samengewerkt voor 14 jaar en ik heb veel geweldige momenten met het team kunnen ervaren tijdens deze periode. Het merendeel van mijn leven als F1-piloot is ‘rood’ en er hangt een sterke solidariteit en loyaliteit vast naar deze jongens toe; ze hebben me bijgestaan en hebben altijd geweldige wagens voor me gebouwd. Deze solidariteit zal blijven, ook al zullen onze teams elkaar bekampen op het circuit. Ik ben er zeker van dat Ferrari haar kracht van vroeger terug zal winnen, niet op zijn minst omdat de crew echt sterk en toegewijd is.”
“Mercedes GP zal een nieuwe uitdaging vormen voor mij, en dat trekt me enorm aan. Ik heb er geen twijfels over dat het team heel sterk zal zijn. Ze hebben getoond, door het winnen van twee wereldkampioenschappen, dat er een fantastische mengeling is van professionalisme en de diepste passie. De relatie tussen de competentie van Mercedes en het huidige WK-team is heel aanlokkelijk en belooft goede prestaties. Ik denk dat de strijd op het circuit spannend zal worden. Voor mij is de cirkel eindelijk rond nadat ik al die jaren in de Formule 1 heb vertoefd, want het was bij Mercedes dat ik indertijd mijn eerste contract tekende en het was Mercedes die me steunde toen ik de F1 binnenkwam.”
“Tot een tijdje geleden was ik er absoluut zeker van dat ik mijn carrière had beëindigd als een racepiloot bij Ferrari. Maar soms veranderen de zaken onverwacht en plots. Opeens zijn de omstandigheden niet meer dezelfde. Op dat moment moet je de beslissingen die je gemaakt hebt opnieuw overwegen. En, om eerlijk te zijn, de gefaalde comebackpoging die ik wilde ondernemen afgelopen seizoen gaf mij de reden om mijn situatie te herzien. Ik was verrast hoe snel en hoe sterk ik mezelf terug naar het niveau wilde tillen. Zo te zien werden mijn batterijen volledig opgelaad tijdens de laatste drie jaar. En wanneer – dankzij Ross – de mogelijkheid zich aandient om te rijden voor Mercedes GP, realiseerde ik me dat mijn oude motivatie er terug was, vol energie en met overtuigde daadkracht.”
“Fysiek gezien voel ik me absoluut fit. Ik realiseerde me deze zomer hoe snel ik mijn oude prestatiewaardes terug kon behalen door specifiek te trainen. En sindsdien bleef ik trainen. Mijn nek zorgt voor geen problemen meer. Ik kan nu dezelfde nekoefeningen doen als wanneer ik nog aan het racen was. Dit was afgelopen zomer niet mogelijk omdat er toen maar vijf maanden waren verstreken na mijn accident en mijn nek was daarom niet volledig hersteld. In de tussentijd vormt dit geen probleem meer.”
“Ik heb absoluut genoten van mijn leven in de voorbije drie jaar, ik heb vele zaken gedaan. Er waren geen saaie gevoelens of iets in die aard. Ik reed karting en moto’s zonder problemen. Nu ben ik weer volledig klaar om terug op serieus niveau mee te doen. Ik weet dat mijn ommekeer nogal plots gebeurde en ik denk dat het geweldig is dat Corinna mijn passie apprecieert en dat ze volledig achter mij staat. Toen ik haar vertelde van mijn plannen, voelde ze meteen aan dat het serieus was en ze gaf meteen haar toestemming.”
“Om het in één zin te zeggen: ik ben volledig klaar voor volgend jaar!”
Bron: Vertaald van het exclusieve interview wat ie begin vanmiddag gaf aan BBC World