Dat dus. Baasje zal eerst langs het UWV moeten om toestemming te krijgenquote:Op woensdag 16 december 2009 16:17 schreef Twinkle20 het volgende:
Je kunt niet zomaar na 12 jaar je ontslag krijgen. Daar is wel iets meer voor nodig.
Maar als de vriend in kwestie de sfeer verziekt heeft, en daar is een logboek oid van bijgehouden door de eigenaar, dan zal die toestemming er wel komen lijkt me?quote:Op woensdag 16 december 2009 16:19 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat dus. Baasje zal eerst langs het UWV moeten om toestemming te krijgen
En alle communicatie per mail doen.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
nou de titel zegt het al: waar te beginnen als je ontslag krijgt?
moet je tegenwoordig nog bezwaarschriften indienen?
waar te beginnen? en wat dan?
het betreft een schildersbedrijf waar de sfeer nogal verziekt is waar vrijdag de mensen waar de baas de meeste pest aan heeft waarschijnlijk de laan uitgestuurd zullen worden. (lees: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid)
mijn vriend werkt daar al een jaar of 12.
nou ja, hij wil dus weten wat hij moet doen, want hij ziet de bui al hangen.
wie kan helpen met tips, handige links of weet ik wat?
quote:Op woensdag 16 december 2009 16:26 schreef Conflict het volgende:
Hij moet dreigen dat hij de arbodienst op de hoogte stelt van het feit dat ze daar gewoon wel verf met oplosmiddelen gebruiken
Dat hoef je mij niet te vertellen!quote:Op woensdag 16 december 2009 16:34 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
fijne vent...
alkahyde verf geeft tenminste een mooi resultaat ipv die water handel..
Waterverf gebruik je op de kleuterschool hoor
Niet na 12 jaar. Dan had werkgever eerder er een zaak van moeten maken. En een logboek maakt niets uit als daarin niet vermeldt is dat er een aangetekende vermaning is verstuurd (waarvan het bewijs dan natuurlijk aanwezig moet zijn).quote:Op woensdag 16 december 2009 16:23 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Maar als de vriend in kwestie de sfeer verziekt heeft, en daar is een logboek oid van bijgehouden door de eigenaar, dan zal die toestemming er wel komen lijkt me?
En wat "moet" de arbodienst met die infoquote:Op woensdag 16 december 2009 16:26 schreef Conflict het volgende:
Hij moet dreigen dat hij de arbodienst op de hoogte stelt van het feit dat ze daar gewoon wel verf met oplosmiddelen gebruiken
Dat dus. Bovendien moet de baas dan naar de Kantonrechter voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:40 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Niet na 12 jaar. Dan had werkgever eerder er een zaak van moeten maken. En een logboek maakt niets uit als daarin niet vermeldt is dat er een aangetekende vermaning is verstuurd (waarvan het bewijs dan natuurlijk aanwezig moet zijn).
quote:Op woensdag 16 december 2009 16:24 schreef Kevincy het volgende:
[..]
En alle communicatie per mail doen.
Kan je tenminste alles aan tonen.
Heb je rechtsbijstand verzekering?
Sluikreclamequote:Op woensdag 16 december 2009 17:10 schreef lady-wrb het volgende:Jawel,zag dit al aankomen naar aanleiding van eerdere aanvaringen...dus DAS geregeld ;-)
quote:
Nog maar een keer dan:quote:Op woensdag 16 december 2009 19:05 schreef lady-wrb het volgende:
Nieuw werk zoeken moet dan zowiezo...maar belangrijkste is...hoe te handelen nadat ontslag is aangezegd...
[..]
quote:Op woensdag 16 december 2009 19:07 schreef Rewimo het volgende:
Protest aantekenen volgens mij. Is hij lid van een vakbond? Dan kun je daar ook aankloppen om advies.
quote:Op woensdag 16 december 2009 19:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan:
Is het al aangezegd? Schriftelijk, met de juiste opzegtermijn? Zijn er schriftelijke waarschuwingen geweest? Heeft de werkgever een ontslagvergunning aangevraagd en gekregen? Is er een zaak bij de Kantonrechter geweest om ontslag aan te vragen?
DAS niet zo erg, je hebt al een RBVquote:Op woensdag 16 december 2009 19:09 schreef lady-wrb het volgende:
Helaas Rewimo....ben geen lid
Hoort die auto bij zijn functie? Dan kan dat helemaal niet volgens mij.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:11 schreef lady-wrb het volgende:
Van dit alles nog helemaal niets Lord_Vetinari,maar zit er vrijdagmiddag voor 99% zeker aan te komen....De bedrijfswagen moet dan ingeleverd worden.
Onzin. ook bij een ontbinding op verzoek van de werknemer blijft er recht bestaan op WW. Voorwaarden zijn wel dat de opzegtermijn in acht wordt genomen en dat er sprake is van wederzijds goedvinden. Dit moet dan worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst/beeindigingsovereenkomst (zie ook modelovereenkomst op de site van het UWV).quote:Op woensdag 16 december 2009 16:16 schreef error_404 het volgende:
Een nieuwe baan zoeken?
Als hij ui zichzelf opstapt, heeft hij geen echt op een uitkering, dacht ik. Bij ontslag kun je er nog een vergoeding uithalen.
Waarom niet? Als hij het met een ontslag eens is kan hij gewoon tekenen.quote:
Aangetekend hoeft niet (meer) per se. Een rechtbank gaat er vanuit dat de posterijen hun werk goed genoeg doen. Neemt niet weg dat het een positie wel sterker zou maken.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:40 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Niet na 12 jaar. Dan had werkgever eerder er een zaak van moeten maken. En een logboek maakt niets uit als daarin niet vermeldt is dat er een aangetekende vermaning is verstuurd (waarvan het bewijs dan natuurlijk aanwezig moet zijn).
Kan de werkgever je wel op non-actief stellen en je auto innemen?quote:Op woensdag 16 december 2009 20:42 schreef sanger het volgende:
Zonder vergunning van het UWV of uitspraak van een kantonrechter is een ontslag niet rechtsgeldig.
Met een goede reden zou dat kunnen jaquote:Op woensdag 16 december 2009 20:47 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Kan de werkgever je wel op non-actief stellen en je auto innemen?
Nee.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Altijd bezwaar hebben en het er niet mee eens zijn.
In elk geval krijgt 'ie 12 maandsalarissen mee.
quote:Op woensdag 16 december 2009 20:55 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja, en nogmaals sowieso niks tekenen en of ja zeggen. Altijd bezwaar hebben en het er niet mee eens zijn.
In elk geval krijgt 'ie 12 maandsalarissen mee.
Maar een werkgever mag toch niet zomaar op vrijdagmiddag zeggen: "Ik ga je ontslaan. Wil je even je sleutels inleveren? De bus rijdt elk half uur; wel thuis!"quote:Op woensdag 16 december 2009 20:52 schreef sanger het volgende:
Met een goede reden zou dat kunnen ja
Dat kan dus niet. Werkgever is een beetje aan het bluffen, denk ik. Werknemers zijn hier iets beter beschermd dan hij denkt. Hij kan vrijdag ontslag aanzeggen, maar dan nog heeft hij zich te houden aan de regeltjes, dus:quote:Op woensdag 16 december 2009 19:11 schreef lady-wrb het volgende:
Van dit alles nog helemaal niets Lord_Vetinari,maar zit er vrijdagmiddag voor 99% zeker aan te komen....De bedrijfswagen moet dan ingeleverd worden.
[..]
Nee. Dat is onredelijk. Hij kan wel zeggen: Je moet die bus voor maandagmiddag 12 uur inleveren.quote:Op woensdag 16 december 2009 21:16 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar een werkgever mag toch niet zomaar op vrijdagmiddag zeggen: "Ik ga je ontslaan. Wil je even je sleutels inleveren? De bus rijdt elk half uur; wel thuis!"
Of hij kan nu reeds zeggen dat vrijdag de sleutels ingeleverd moeten worden (wat volgens mij al gebeurt is).quote:Op woensdag 16 december 2009 21:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. Dat is onredelijk. Hij kan wel zeggen: Je moet die bus voor maandagmiddag 12 uur inleveren.
Jij als werkgever dient aan te tonen dat het desbetreffende personeelslid die ''sanctie/waarschuwing'' gekregen heeft. In sommige gevallen dien je er een handtekening voor te zetten, die dan dus geldig zou zijn in een eventuele procedure. Vraag je er geen handtekening voor dan is er geen enkel bewijs dat er zo'n brief de deur uit gegaan is. En dan zal de rechtbank die sanctie dus negeren in zijn/haar besluit. En ook al heb je er 1 gekregen dan nog zal dat nooit een geldige reden zijn om op later tijdstip iemand te ontslaan.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Aangetekend hoeft niet (meer) per se. Een rechtbank gaat er vanuit dat de posterijen hun werk goed genoeg doen. Neemt niet weg dat het een positie wel sterker zou maken.
Nee hoor. heb al een aantal malen meegemaakt dat alleen het aantonen dat de brief gemaakt is voldoende was. De redenering van de rechtbank was dat de posterijen dusdanig betrouwbaar zijn dat het vreemd is als geen van de drie officiele waarschuwingen zouden zijn aangekomen.quote:Op woensdag 16 december 2009 22:03 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Jij als werkgever dient aan te tonen dat het desbetreffende personeelslid die ''sanctie/waarschuwing'' gekregen heeft. In sommige gevallen dien je er een handtekening voor te zetten, die dan dus geldig zou zijn in een eventuele procedure. Vraag je er geen handtekening voor dan is er geen enkel bewijs dat er zo'n brief de deur uit gegaan is. En dan zal de rechtbank die sanctie dus negeren in zijn/haar besluit. En ook al heb je er 1 gekregen dan nog zal dat nooit een geldige reden zijn om op later tijdstip iemand te ontslaan.
De werkgever zal moeten aantonen dat die brief geschreven én verstuurd is. En zonder aangetekende versturing of bevestiging van de werknemer is er binnen alle redelijkheid 0% bewijs dat die brief daadwerkelijk geschreven/verstuurd is. Aangezien het gewoon té makkelijk is om de data in je pc aan te passen en het naderhand te typen zal geen enkele rechtbank dus een PC scriptie accepteren.quote:Op woensdag 16 december 2009 22:06 schreef sanger het volgende:Nee hoor. heb al een aantal malen meegemaakt dat alleen het aantonen dat de brief gemaakt is voldoende was. De redenering van de rechtbank was dat de posterijen dusdanig betrouwbaar zijn dat het vreemd is als geen van de drie officiele waarschuwingen zouden zijn aangekomen.
De praktijk wijst anders uit, in mijn geval. Wellicht ook omdat er aantoonbaar interne e-mails waren waarin ik HR verzocht de brief te maken en versturen.quote:Op woensdag 16 december 2009 22:50 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De werkgever zal moeten aantonen dat die brief geschreven én verstuurd is. En zonder aangetekende versturing of bevestiging van de werknemer is er binnen alle redelijkheid 0% bewijs dat die brief daadwerkelijk geschreven/verstuurd is. Aangezien het gewoon té makkelijk is om de data in je pc aan te passen en het naderhand te typen zal geen enkele rechtbank dus een PC scriptie accepteren.
Werkgever betaald voor de auto, dus in feite kan dat wel idd.quote:Op woensdag 16 december 2009 21:16 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar een werkgever mag toch niet zomaar op vrijdagmiddag zeggen: "Ik ga je ontslaan. Wil je even je sleutels inleveren? De bus rijdt elk half uur; wel thuis!"
Kan ook zijn dat de werkgever achterstand heeft met het betalen van de leasetermijnen. Kan zomaar zijn dat de leasemaatschappij de auto komt ophalen. (mits het een leaseauto is natuurlijk)...quote:Op woensdag 16 december 2009 19:11 schreef lady-wrb het volgende:
Ligt er aan of de auto een arbeidsvoorwaarde is. Dan kan de werkgever hem zelfs bij ziekte pas na een maand of 6 terughalen.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Werkgever betaald voor de auto, dus in feite kan dat wel idd.
Nou ja, het hangt er ook weer een beetje vanaf wat er in het contract staat en wat er in de autoregeling staat. Bijvoorbeeld bij ziekte kan de auto over het algemeen vrij makkelijk teruggehaald worden.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:14 schreef sanger het volgende:
[..]
Ligt er aan of de auto een arbeidsvoorwaarde is. Dan kan de werkgever hem bij ziekte pas na een maand of 6 terughalen.
Feit dat je bijtelling betaald maakt niets uit. Die stopt op het moment dat de auto is ingenomen.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:24 schreef klusfoobje het volgende:
ff voor wat betreft die auto...
Ik doe even de aanname dat die auto geen bus is waar al het materiaal voor werk instaat enzo, maar een leasewagen betreft waar je fijn bijtelling over betaald en die je contractueel toekomt.
Als dat idd zo is...
Vrijdag die wagen NIET op het bedrijfs terrein parkeren maar op de openbare weg. Op het bedrijfsterrein mag de de directie de wagen in nemen, op de openbare weg niet.
Als iets dergelijks mij zou overkomen en ik wist al wat voor een gesprek het zou worden en de sfeer, zou ik dat gesprek in gaan met een memo recordertje in de binnenzak.....
quote:Op woensdag 16 december 2009 23:28 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nou ja, het hangt er ook weer een beetje vanaf wat er in het contract staat en wat er in de autoregeling staat. Bijvoorbeeld bij ziekte kan de auto over het algemeen vrij makkelijk teruggehaald worden.
quote:Op woensdag 16 december 2009 23:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Feit dat je bijtelling betaald maakt niets uit. Die stopt op het moment dat de auto is ingenomen.
Maar hoe kom je erbij dat de auto op bedrijfsterrein wel mag worden ingenomen en op de openbare weg niet? Dat maakt niet uit namelijk. Sleutels inleveren is sleutels inleveren, waar de auto ook staat.
Als de werkgever in z'n recht staat dan mag de auto zelfs voor de deur van de werknemer thuis worden weggesleept. (mits niet op eigen terrein denk ik).
Ze kunnen de auto niet innemen als hij onderdeel is van de arbeidsvoorwaarden. Simpelweg omdat het eigenlijk een loonbestandsdeel is.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:24 schreef klusfoobje het volgende:
Ik doe even de aanname dat die auto geen bus is waar al het materiaal voor werk instaat enzo, maar een leasewagen betreft waar je fijn bijtelling over betaald en die je contractueel toekomt.
Als dat idd zo is...
Vrijdag die wagen NIET op het bedrijfs terrein parkeren maar op de openbare weg. Op het bedrijfsterrein mag de de directie de wagen in nemen, op de openbare weg niet.
Als iets dergelijks mij zou overkomen en ik wist al wat voor een gesprek het zou worden en de sfeer, zou ik dat gesprek in gaan met een memo recordertje in de binnenzak.....
Die bijtelling stopt op dat moment hoe dan ook. Die gaat alleen over de periode dat je de auto ter beschikking hebt en als je de auto moet inleveren heb je deze niet meer tot je beschikking.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:37 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Dan vergis je je hoor.
Zelfs bij een failisement mag dat niet zomaar. De arbeidsovereenkomst loopt immers nog door TOTDAT deze officieel is ontbonden. Ik ga er even vanuit dat er geen ontslag en staande voet situatie is.
Zelf een faillisement tot 2 keer meegemaakt. Zelfs de curator moest dat respecteren en schreef een briefje met de mededeling dat de auto moest worden ingeleverd per die en die datum . Die datum betrof het moment dat men offcieel overging van werknemer status naar werkloze.
quote:Op woensdag 16 december 2009 23:48 schreef sanger het volgende:
[..]
Ze kunnen de auto niet innemen als hij onderdeel is van de arbeidsvoorwaarden. Simpelweg omdat het eigenlijk een loonbestandsdeel is.
Jij ziet schilders in iets anders als werkbussen rijden?quote:Op woensdag 16 december 2009 23:24 schreef klusfoobje het volgende:
Doet ie niet, hij is schilder (ik ken TS persoonlijk).quote:Op donderdag 17 december 2009 15:27 schreef klusfoobje het volgende:
en wie zegt dat hij niet de commerciele zaken doet bij een schildersbedrijf?
Een waarschuwing waarvóór? En pleine public?quote:Op donderdag 17 december 2009 21:03 schreef klusfoobje het volgende:
iedereen verzamelen actie bedoel je ?
Dan denk ik niet dat je de zak krijgt. Ik denk eerder dat er harde woorden gesproken gaan worden en dat sommigen een waarschuwing krijgen.
Om iemand voor de hele club te ontslaan is walgelijk en brengt absoluut enorme schade met zich mee.
kerstpakketten ? bij dit bedrijf?quote:Op donderdag 17 december 2009 21:39 schreef klusfoobje het volgende:
hoezo zou het idd niet een kerstpakketten actie kunnen zijn?
denk je dat die pakketten op eigen pootje snaar de directie kamer lopen ?
ook een optie...
directeur;
ik heb hier voor iedereen een envelope in mijn hand. in sommige zit een bonus, in sommige een ontslag brief. jullie mogen allemaal een envelope trekken en de inhoud is dan voor jou![]()
Rechtsbijstand inschakelen dus! Wat een hork van een werkgeverquote:Op vrijdag 18 december 2009 19:07 schreef lady-wrb het volgende:
zijn maat heeft per direkt ontslag gehad
hij en zijn andere collega mogen blijven. omdat de baas niets tegen hen heeft kunnen vinden om ze te ontslaan.
maar er is hun wel verzocht zo snel mogelijk op te rotten.
vanaf 11 januari zal het hun zo moeilijk mogelijk gemaakt worden.
kortom hij wil ze wegpesten bij gebrek aan ontslagmogelijkheden.
En wat verandert dat aan de situatie? Hij gaat het ze toch al zo moeilijk mogelijk maken.quote:Op vrijdag 18 december 2009 20:44 schreef moussy het volgende:
Misschien iets stoms hoor, maar als het echt zo'n botte lul is, hoop ik dat hij niet achter dit topic komt.. anders zou dat ook nog wel eens negatief kunnen vallen bij die man.
Wij hebben ook zo'n soort situatie achter de rug en daar werd gezegd dat negatieve uitingen over het bedrijf of wat ook een op staande voet op kon leveren. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten, vooral ook omdat het uwv dit zou kúnnen zien als verwijtbaar werkeloos en dan kan je naar je WW fluiten.quote:Op zaterdag 19 december 2009 12:52 schreef sanger het volgende:
[..]
En wat verandert dat aan de situatie? Hij gaat het ze toch al zo moeilijk mogelijk maken.
Fijne boodschap zo vlak voor het kerstreces.quote:Op vrijdag 18 december 2009 19:07 schreef lady-wrb het volgende:
zijn maat heeft per direkt ontslag gehad
hij en zijn andere collega mogen blijven. omdat de baas niets tegen hen heeft kunnen vinden om ze te ontslaan.
Een grond voor ontslag op staande voet is dit zeker niet. Sterker nog, het inwinnen van info op internet (waar het inet voor bedoeld is in principe) is helemaal geen ontslaggrond. Zelfs niet alse r een naam of wat dan ook zou staan.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:03 schreef moussy het volgende:
[..]
Wij hebben ook zo'n soort situatie achter de rug en daar werd gezegd dat negatieve uitingen over het bedrijf of wat ook een op staande voet op kon leveren. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten, vooral ook omdat het uwv dit zou kúnnen zien als verwijtbaar werkeloos en dan kan je naar je WW fluiten.
Doe hem een tegenvoorstel; betaal me een x aantal maanden uit, teken de vaststellingsovereenkomst/beeindigingsovereenkomst voor een opzegging met wederzijds goedvinden, houde opzegtermijn in de gaten en gaquote:Op vrijdag 18 december 2009 19:07 schreef lady-wrb het volgende:
Maar dan nog, het geeft zo'n getouwtrek, waarbij je een kans hebt dat er geen inkomen komt tot het uitgevochten is. Zelf zou ik in zulke gevallen gewoon liever op safe spelen en 10 stappen vooruit denken.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Een grond voor ontslag op staande voet is dit zeker niet. Sterker nog, het inwinnen van info op internet (waar het inet voor bedoeld is in principe) is helemaal geen ontslaggrond. Zelfs niet alse r een naam of wat dan ook zou staan.
Informeren naar rechten (en plichten) bij een mogelijk ontslag is verwijtbaar? Het moet niet veel gekker worden. En er is ook geen bedrijfsnaam genoemd, of iets anders dat direct naar het bedrijf linkt. Een schildersbedrijf in Noord-Holland, daar zijn er veel van. Het is geen lampenfabrikant in Eindhoven.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:03 schreef moussy het volgende:
[..]
Wij hebben ook zo'n soort situatie achter de rug en daar werd gezegd dat negatieve uitingen over het bedrijf of wat ook een op staande voet op kon leveren. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten, vooral ook omdat het uwv dit zou kúnnen zien als verwijtbaar werkeloos en dan kan je naar je WW fluiten.
Als het inkomen te laat komt dan laat je via je advocaat derdenbeslag leggen. Wedden dat hij dan wel snel stortquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:24 schreef moussy het volgende:
[..]
Maar dan nog, het geeft zo'n getouwtrek, waarbij je een kans hebt dat er geen inkomen komt tot het uitgevochten is. Zelf zou ik in zulke gevallen gewoon liever op safe spelen en 10 stappen vooruit denken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |