Bronquote:Ter Horst wil verplichte aanrijtijd brandweer afschaffen
Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) wil de regels rond de aanrijtijd van de brandweer loslaten. De hulpverleners moeten nu binnen acht minuten na een 112-melding ter plaatste zijn, maar dat mogen gemeente straks zelf bepalen. Ook wil Ter Horst de minimale bezetting terugbrengen van zes naar vier man.
De brandweer mag er langer over doen om ter plaatse te zijn.
Dat meldt De Telegraaf.
De minister wil de regels versoepelen om te bezuinigen. Vakorganisaties van de brandweer zijn tegen de ontwikkelingen. 'Dit gaat levensgevaarlijke situaties voor de burger opleveren,' schrijft de Vakvereniging Brandweervrijwilligers (VBV).
Wachten op tweede voertuig
'Met vier personen kun je niks, dus dan moet je sowieso nog vier tot zes minuten wachten tot het tweede voertuig ter plaatse is. Dus pas actie na twaalf tot zestien minuten. Over de eventuele taferelen die zich dan voor zo'n brandende woning afspelen, zullen we maar niet spreken' schrijven de vakbonden ABVAKABO en CNV met brandweerverenigingen VBV en de belangenvereniging Brandweer (BVB) in een reactie op de plannen. (pdf)
Voor elk gebouw gelden andere regels over hoe lang de brandweer er over mag doen om ter plaatse te zijn. Hoe beter het gebouw brandwerend is gemaakt, des te langer mag de brandweer er over doen om ter plaatse te zijn.
Extra kosten
Als een gemeente de omkomsttijd verlengd, moete veel gebouwen voor extra maatregelen zorgen, zoals sprinklerinstallaties. Dat gaat heel veel geld kosten, zegt Cees van Beek, voorzitter van de Vakvereniging Brandweervrijwilligers.
Morgen vergadert de Tweede Kamer over de plannen
Dat gebeurt dus niet, tenminste, mbt de responsetijd. De gemeente kan wel burgers met extra kosten opzadelen door de responsetijd te verhogen. Als ik het goed begrijp.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:29 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ter Horst slaat echt door ze wel nu gewoon de burgers met meer schade / risico's opzadelen en dat alleen maar om geld te besparen.
...
Dat vroeg ik me ook af - wat is de sanctie als het 9 minuten duurt?quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:35 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Wat als je niet aan die 8 minuten kon houden dan?
Dan moeten ze terug naar de kazerne om het nog een keer te proberen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af - wat is de sanctie als het 9 minuten duurt?
Overdag is er in sommige regio's een tekort aan vrijwilligers. Dus dan rukken ze met 4 man uit (oa om die 8 min te halen), en komt er nog een brandweerauto van een andere post.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:40 schreef trancethrust het volgende:
Wat het idee is achter van 6 naar 4 man gaan weet ik niet.
Ik denk dat als het de spuigaten uitloopt de brandweercommandant naar het UWV mag. Verder zal er uiteraard ook mogelijkheid zijn tot juidische stappen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af - wat is de sanctie als het 9 minuten duurt?
Erg hypocriet ja. Qua privacybeperking gaat ze namelijk heel erg ver, ook voor de veiligheid van de burgers...quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Verder natuurlijk een nieuw pervers plan van onze Guusje. Bezuinigen op veiligheid van je burgers, pffff
Bij de politie is genoeg te bezuinigen lijkt me.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef HarryP het volgende:
De voorzienigen moeten toch door iemand betaald worden. En die groep werkende wordt steeds kleiner. Liever wat bezuinigen op de brandweer dan op de politie.
Dat valt nogal mee met die levens redden, volgens mij. In de praktijk is het toch vooral beperking van materiële schade. Het komt niet zo vaak voor dat een helfdhaftige brandweerman op het laatste moment nog een baby uit een huis haalt.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Bij de politie is genoeg te bezuinigen lijkt me.
Op een brandweerkorps dat levens moet redden zou ik niet snel gaan bezuinigen.
Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar in dit opzicht is het misschien wel gevaarlijk:quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat valt nogal mee met die levens redden, volgens mij. In de praktijk is het toch vooral beperking van materiële schade. Het komt niet zo vaak voor dat een helfdhaftige brandweerman op het laatste moment nog een baby uit een huis haalt.
quote:Wachten op tweede voertuig
'Met vier personen kun je niks, dus dan moet je sowieso nog vier tot zes minuten wachten tot het tweede voertuig ter plaatse is. Dus pas actie na twaalf tot zestien minuten. Over de eventuele taferelen die zich dan voor zo'n brandende woning afspelen, zullen we maar niet spreken' schrijven de vakbonden ABVAKABO en CNV met brandweerverenigingen VBV en de belangenvereniging Brandweer (BVB) in een reactie op de plannen. (pdf)
Natuurlijk kun je wel wat met 4 man (2 man aanvalsploeg, chauffeur, bevelvoerder), zoals het opbouwen van de watervoorziening e.d. Maar een binnenaanval kan niet, die voer je uit met 2 man. En aangezien de eigen veiligheid voor gaat, wil je 2 man reserve hebben, mocht er met de eerste aanvalsploeg iets mis gaan. En die taak kun je niet bij de chauffeur en bevelvoerder leggenquote:Ik mis de motivatie waarom je met vier personen niks zou kunnen. Maar goed, ik heb er ook niet veel verstand van.
Dat ben ik niet met je eens. Waarom zou die 8 minuten heilig zijn? Het staat gemeenten dan ook vrij om er 6 minuten van te maken. Maar dat gaat dan extra geld kosten. Waarom zou een gemeente dat niet zelf mogen bepalen? Veiligheid is altijd een grijs gebied van risico's. Wellicht dat er een wettelijk veiligheidsrecht/-minimum zou moeten komen, maar waarom dat perse 8 minuten zou moeten zijn?a Voor kleine kernen is die 8 minuten heel moeilijk te halen, die geven hun geld wellicht liever uit aan een betere brandweerauto, zodat de aanrijtijden toenemen, maar men vervolgens beter kan helpen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:12 schreef Hexagon het volgende:
Verder natuurlijk een nieuw pervers plan van onze Guusje. Bezuinigen op veiligheid van je burgers, pffff
Het is ook een richtlijn, en geen wetquote:Dat ben ik niet met je eens. Waarom zou die 8 minuten heilig zijn? Het staat gemeenten dan ook vrij om er 6 minuten van te maken. Maar dat gaat dan extra geld kosten. Waarom zou een gemeente dat niet zelf mogen bepalen? Veiligheid is altijd een grijs gebied van risico's. Wellicht dat er een wettelijk veiligheidsrecht/-minimum zou moeten komen, maar waarom dat perse 8 minuten zou moeten zijn?a
Een brandweerauto is standaard opgebouwd, dus daar zit niet echt veel speelruimte. Als het ergens om snelheid gaat is, dan is het wel bij brand. Dan liever investeren in werving, om gewoon die 6 man snel op de auto te hebben.quote:Voor kleine kernen is die 8 minuten heel moeilijk te halen, die geven hun geld wellicht liever uit aan een betere brandweerauto, zodat de aanrijtijden toenemen, maar men vervolgens beter kan helpen.
Ik denk dat je toch anders piept als je huis in de fik staat.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef HarryP het volgende:
De voorzienigen moeten toch door iemand betaald worden. En die groep werkende wordt steeds kleiner. Liever wat bezuinigen op de brandweer dan op de politie.
Of je koopt elke vijf jaar een nieuwe auto, i.p.v. elke 15 jaar. Het ging mij alleen even om het idee dat er op meerdere manieren veiligheid gekocht kan worden, niet alleen met tijd. Dat kan i.d.d. ook met betere scholing van het personeel. In jouw voorbeeld om er sneller te zijn, maar je zou een brandweerman ook andere kunstjes kunnen leren, zoals sneller een auto open kunnen knippen b.v.quote:Op woensdag 16 december 2009 09:32 schreef Piles het volgende:
Een brandweerauto is standaard opgebouwd, dus daar zit niet echt veel speelruimte. Als het ergens om snelheid gaat is, dan is het wel bij brand. Dan liever investeren in werving, om gewoon die 6 man snel op de auto te hebben.
Dan moet je gewoon niet stemmen op incompetente PvdA'ers.quote:Op woensdag 16 december 2009 10:53 schreef Cheiron het volgende:
Kunnen ze dat mens niet gewoon afvoeren. Bezuinigen we meteen op haar salaris...
En natuurlijk "de gemeenten mogen ook kiezen voor 6 minuten". Alsof dat zo werkt. Die hebben een prestigeproject; daar gaat het geld naartoe en als de brandweer dezelfde dag nog aankomt is het mooi meegenomen.
No offence maar dit klopt van geen kanten... techniek en methodes worden continue geïnnoveerd en je hebt altijd nog tal van veiligheidsaspecten waar men op moet letten.. momenteel kan er alleen worden geknipt in tijd/geld/regeltjesquote:Op woensdag 16 december 2009 12:08 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Of je koopt elke vijf jaar een nieuwe auto, i.p.v. elke 15 jaar. Het ging mij alleen even om het idee dat er op meerdere manieren veiligheid gekocht kan worden, niet alleen met tijd. Dat kan i.d.d. ook met betere scholing van het personeel. In jouw voorbeeld om er sneller te zijn, maar je zou een brandweerman ook andere kunstjes kunnen leren, zoals sneller een auto open kunnen knippen b.v.
Wat klopt er dan niet aan? Een gemeente is vrij om nieuwe auto's te kopen wanneer ze willen. En nieuwe auto's kunnen meer dan oude auto's. Opleidingen kunnen altijd beter.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:25 schreef Thrilled het volgende:
[..]
No offence maar dit klopt van geen kanten... techniek en methodes worden continue geïnnoveerd en je hebt altijd nog tal van veiligheidsaspecten waar men op moet letten.. momenteel kan er alleen worden geknipt in tijd/geld/regeltjes
Niet alleen de politie en de brandweer, de ambulancediensten willen gaan ze ook aanbesteden, omdat 'het dan beter wordt'...quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:29 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ter Horst slaat echt door ze wel nu gewoon de burgers met meer schade / risico's opzadelen en dat alleen maar om geld te besparen.
Eerst de politie nu de brandweer....
Nou, naar de doe-het-zelver en de makelaar, want omdat onze overheid incompetent is mogen er naast moord en diefstal nu ook huizen afbranden. En staks na de 'privatisering' van de ambulances mag je zelf met je brandwonden naar het ziekenhuis gaan dat jouw zorgverzekeraar voor je geselecteerd heeft.quote:Waar gaat dit naar toe met Nederland.....
Alsof iemand dat hier zegtquote:Op woensdag 16 december 2009 11:53 schreef waht het volgende:
Ter Horst is inderdaad de oorzaak dat er moet worden bezuinigd.
Dat is zo.. maar sneller knippen is niet altijd beter.. zoals ik zei, veiligheid speelt de hoofdrol bij elk incident.. als iets niet veilig is ga je niet knippen bijvoorbeeld.. en als je een opleiding wel zou kunnen verbeteren op snelheid zoals jij zegt, dan moet je alsnog eerst ter plaatse komen voordat er uberhaupt iets gebeurd.. en als men pas na 12 minuten komt dan heeft het geen zin dat je 1 minuut sneller kan knippen dan wanneer je met een 'oude' opleiding 1 minuut langzamer knipt maar wel met 8 minuten ter plaatse bent bijv..quote:Op woensdag 16 december 2009 12:30 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet aan? Een gemeente is vrij om nieuwe auto's te kopen wanneer ze willen. En nieuwe auto's kunnen meer dan oude auto's. Opleidingen kunnen altijd beter.
Hoezo dat? Van de politie is er binnen 4 minuten 25 man ter plekke hoor, als er een wildplasser opgepakt moet worden. Dat mag best wat minder.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef HarryP het volgende:
Natuurlijk knipt men niet maar gewoon wat raak.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:46 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Dat is zo.. maar sneller knippen is niet altijd beter.. zoals ik zei, veiligheid speelt de hoofdrol bij elk incident.. als iets niet veilig is ga je niet knippen bijvoorbeeld.. en als je een opleiding wel zou kunnen verbeteren op snelheid zoals jij zegt, dan moet je alsnog eerst ter plaatse komen voordat er uberhaupt iets gebeurd.. en als men pas na 12 minuten komt dan heeft het geen zin dat je 1 minuut sneller kan knippen dan wanneer je met een 'oude' opleiding 1 minuut langzamer knipt maar wel met 8 minuten ter plaatse bent bijv..
Klopt. Er is een consensus dat Ter Horst faalt, en wel op alle mogelijke manieren. Elke keer als ik een dergelijke consensus waarneem bij een willekeurig nieuwsbericht wordt ik sceptisch. Het komt over als hysterie.quote:
Nou, die Ter Horst is nou niet bepaald iemand die het beste voor heeft met ons. En als het om brand gaat is het denk ik juist goed om een standaard aanrijtijdsregel te hebben die overal geldt, juist omdat het voor sommige gemeentes erg duur (en dus onaantrekkelijk) is om een snelle responsetijd aan te houden. Fijn dat het leuk staat op de balans van de gemeente dat ze mijn complete flat hebben uit laten branden, maar ik heb liever dat die keukenbrand bij de buren snel geblust wordt en dat er dan maar wat minder geld overblijft voor verkeersdrempels, de aanleg van nieuwe busbanen en andere ellende.quote:Op woensdag 16 december 2009 13:24 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt. Er is een consensus dat Ter Horst faalt, en wel op alle mogelijke manieren. Elke keer als ik een dergelijke consensus waarneem bij een willekeurig nieuwsbericht wordt ik sceptisch. Het komt over als hysterie.
Weet iemand hier het volledige verhaal omtrent deze maatregelen? Motieven, oorzaken, afwegingen, alternatieven, onderzoeken, rapporten etc.? Mijn vermoeden is neen.
Nu weet ikzelf zeker niet het volledige verhaal maar het lijkt mij sterk dat Ter Horst graag Nederlanders in brand op ziet gaan dus vermoed ik dat er een redelijke uitleg is.
Gebouwen mogen sowieso afbranden, ook volgens de huidige regels. Als je kijkt naar de regels die (in het Bouwbesluit) zijn gesteld t.a.v. de brandveiligheid, dan zijn die er in eerste instantie om letsel te voorkomen - materiële schade is van veel minder belang. Het gebouw moet zodanig zijn gebouwd dat er bij brand veilig gevlucht kan worden, daarna mag het gebouw - gechargeerd gezegd - in elkaar donderen.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:39 schreef Stupendous76 het volgende:
Nou, naar de doe-het-zelver en de makelaar, want omdat onze overheid incompetent is mogen er naast moord en diefstal nu ook huizen afbranden.
Deze plannen geven aan dat gemeenten zelf aanrijtijden mogen bepalen, waardoor sommige gebouwen zullen afbranden terwijl die misschien wel gered hadden kunnen worden. Woon je in de gemeente ernaast, dan kan je een totaal andere situatie hebben, enkel door dit plan van de minister, gewoon een dom plan dus, iedere Nederlander heeft recht op dezelfde zorg door politie/brandweer/ambulance (ook als dat geld kost, iets wat in Nederland nogal wordt vergeten)quote:Op woensdag 16 december 2009 15:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Gebouwen mogen sowieso afbranden, ook volgens de huidige regels. Als je kijkt naar de regels die (in het Bouwbesluit) zijn gesteld t.a.v. de brandveiligheid, dan zijn die er in eerste instantie om letsel te voorkomen - materiële schade is van veel minder belang. Het gebouw moet zodanig zijn gebouwd dat er bij brand veilig gevlucht kan worden, daarna mag het gebouw - gechargeerd gezegd - in elkaar donderen.
Dat is inderdaad wat het gros van de mensen denkt.. helaas, jammer maar waarquote:Op donderdag 17 december 2009 08:06 schreef Woeste_Woerd het volgende:
Wat een prachtige reacties toch weer.Jammer dat sommige gebruikers het niet inzien dat in sommige plaatsen (denk aan Friesland, of het schilderachtige achterhoek waar deze user vandaan komt), waar het gewoon niet haalbaar is om de aanrij-tijden te halen. Je kan niet van een vrijwillige brandweer verwachten dat ze binnen 8 minuten bij elkaar zijn (werk, etc), dat ze dan ook nog eens naar brandhaard gaan die 10 km verderop is en op tijd zijn. Dan snap ik wel dat ze de aanrij-tijden wil afschaffen, om bepaalde claims te voorkomen.
En het is echt niet zo dat brandweer nu lekker achterover hangen en denken; "Oh, geen aanrij-tijd? Dan nemen wij even ons gemakje.. Goh Jan, nog een bakkie koffie?" Het zijn professionele mensen die over het algemeen het belang van hun taak wel inzien, anders zouden ze niet dat soort werk doen.
Wat een nuance, volgens mij zit je op het verkeerde forumquote:Op donderdag 17 december 2009 08:06 schreef Woeste_Woerd het volgende:
Wat een prachtige reacties toch weer.Jammer dat sommige gebruikers het niet inzien dat in sommige plaatsen (denk aan Friesland, of het schilderachtige achterhoek waar deze user vandaan komt), waar het gewoon niet haalbaar is om de aanrij-tijden te halen. Je kan niet van een vrijwillige brandweer verwachten dat ze binnen 8 minuten bij elkaar zijn (werk, etc), dat ze dan ook nog eens naar brandhaard gaan die 10 km verderop is en op tijd zijn. Dan snap ik wel dat ze de aanrij-tijden wil afschaffen, om bepaalde claims te voorkomen.
En het is echt niet zo dat brandweer nu lekker achterover hangen en denken; "Oh, geen aanrij-tijd? Dan nemen wij even ons gemakje.. Goh Jan, nog een bakkie koffie?" Het zijn professionele mensen die over het algemeen het belang van hun taak wel inzien, anders zouden ze niet dat soort werk doen.
Maar de minister brengt het als bezuiniging. Wat is dan de bezuiniging dan, als er volgens jou in de praktijk niets gaat veranderen?quote:Op donderdag 17 december 2009 08:06 schreef Woeste_Woerd het volgende:
Helaas heb je hier overheen gelezen:quote:Op donderdag 17 december 2009 08:06 schreef Woeste_Woerd het volgende:
Ofwel ze wil niet de aanrijtijd verminderen omdat dat in de praktijk niet haalbaar is maar om te kunnen bezuinigen op personeel!!!quote:Ook wil Ter Horst de minimale bezetting terugbrengen van zes naar vier man.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |