abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:06:52 #1
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75636393
Naar aanleiding van het bericht waar Italiaanse gevangenen, die een levenslange gevangenisstraf uitzitten, pleiten voor de doodstraf, poneer ik de stelling:

''De levenslange gevangenisstraf moet worden afgeschaft''.

Ik ben het duidelijk eens met de stelling: de levenslange gevangenisstraf moet worden afgeschaft. Mocht ik hier ooit over gaan, dan zou ik als alternatief pleiten voor een maximale straf van 25 jaar. Dat is voor de gemiddelde mens ongeveer 1/3 van zijn leven. Na die 25 jaar zou nog een keer goed naar de zaak moeten worden gekeken, en daarbij een aantal punten worden afgewogen:

- Heeft de gevangene gedurende zijn gevangenschap een studie afgerond, zodat hij bij vrijlating een reėle kans op werk heeft?
- Heeft de gevangene zich, gedurende zijn gevangenschap goed gedragen?
- Heeft de gevangene oprechte spijt van hetgeen wat hij heeft gedaan?

Dit is overigens vijf minuten werk. Zou ik dus echt de mogelijkheid hebben om een dergelijke pleidooi te houden, dan zou ik hier natuurlijk langer over moeten nadenken. Maar ik ben al tijden van mening dat een levenslange gevangenisstraf niet meer van deze tijd is, elk mens verdient naar mijn mening een tweede kans, maar hier kom ik later nog op terug.

Maar wat vinden jullie?
pi_75636420
- offtopic -

[ Bericht 86% gewijzigd door Bowlingbal op 15-12-2009 00:33:17 ]
Op dinsdag 23 december 2008 13:19 schreef Slarioux het volgende:
Wauw, wat een grap. Ik heb niet meer zo gelachen sinds 11 september.
pi_75636464
Sorry, maar sommigen mensen hebben niets te zoeken in onze samenleving, laat die maar heel hun leven in het gevang zitten.
pi_75636473
dus wat je voorstelt is eigenlijk gewoon levenslang met kans op vervroegde vrijlating vanaf 25 jaar?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_75636509
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:08 schreef FunkyHomosapien het volgende:
dus wat je voorstelt is eigenlijk gewoon levenslang met kans op vervroegde vrijlating vanaf 25 jaar?
Volgens mij kan dat nu ook al inderdaad.
pi_75636517
If you can't do the time, don't do the crime.
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_75636585
- offtopic -

[ Bericht 84% gewijzigd door Bowlingbal op 15-12-2009 00:33:32 ]
Wir haben es gewusst
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:13:47 #8
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75636640
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:08 schreef FunkyHomosapien het volgende:
Het verschil tussen het alternatief dat ik opper en kans op vervroegde vrijlating, zit hem erin dat bij een vervroegde vrijlating de gevangene enkel kan hopen op de vergevingsgezindheid van diegene die erover gaat. Ik ben van mening dat bij elke levenslange gevangenisstraf na een periode opnieuw naar de zaak moet worden gekeken.
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:14:42 #9
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75636665
Kunnen de kleutertjes ergens anders heen gaan? Ik probeer een serieuze discussie op gang te krijgen.
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:16:17 #10
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75636706
Het systeem in Nederland is er op gebaseerd om mensen voor te bereiden op een terugkeer in de maatschappij.

Er zijn echter altijd gevallen waarbij het niet wenselijk is dat mensen terugkeren in de maatschappij, omdat ze bijvoorbeeld een gevaar vormen voor hun omgeving of de kans dat ze terug zullen vallen in een bepaald gedrag te groot is. Voor de mensen zou je dan ook faciliteiten moeten bieden.

Daarnaast zijn er in Nederland volgens mij nog geen 100 personen die een dergelijk straf gekregen hebben. In Nederland kun je dan na 20 jaar gratie aanvragen. Tegenwoordig maakt men veelal gebruik van TBS om mensen voor een langere periode te weren uit de maatschappij.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_75636722
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:13 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Het verschil tussen het alternatief dat ik opper en kans op vervroegde vrijlating, zit hem erin dat bij een vervroegde vrijlating de gevangene enkel kan hopen op de vergevingsgezindheid van diegene die erover gaat. Ik ben van mening dat bij elke levenslange gevangenisstraf na een periode opnieuw naar de zaak moet worden gekeken.
hoe wil je de zaak opnieuw bekeken zien, zoals beschreven staat in de OP? er zijn genoeg goede leugenaars in het gevangenisleven. hoe ga je het probleem dat je zelf onderkent, namelijk de vergevingsgezindheid van diegene die over de vrijlaten gaat, oplossen?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:16:47 #12
73485 Niox
I'm sorry, who?
pi_75636723
Iemand naar de gevangenis sturen doe je niet alleen om hem te straffen, maar ook om de samenleving tegen hem te beschermen. Sommige mensen zijn niet te rehabiliteren, en dan moet er de mogelijkheid zijn iemand levenslang op te sluiten. Simpelweg omdat het dan niet verantwoord is om zo iemand los te laten lopen.

Nooit te lichtzinnig omspringen met het opleggen van zo'n straf en waar het kan moet je het voorkomen, maar voor de gevallen waar het echt nodig is moet je de optie open houden.
Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:24:19 #13
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75636903
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:16 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Het systeem in Nederland is er op gebaseerd om mensen voor te bereiden op een terugkeer in de maatschappij.

Er zijn echter altijd gevallen waarbij het niet wenselijk is dat mensen terugkeren in de maatschappij, omdat ze bijvoorbeeld een gevaar vormen voor hun omgeving of de kans dat ze terug zullen vallen in een bepaald gedrag te groot is. Voor de mensen zou je dan ook faciliteiten moeten bieden.

Daarnaast zijn er in Nederland volgens mij nog geen 100 personen die een dergelijk straf gekregen hebben. In Nederland kun je dan na 20 jaar gratie aanvragen. Tegenwoordig maakt men veelal gebruik van TBS om mensen voor een langere periode te weren uit de maatschappij.
Maar natuurlijk: de mensen bij wie een kans op recidive na die periode nog steeds (even) groot is, moeten natuurlijk niet vrijgelaten worden; dat lijkt mij heel logisch. Maar er zijn genoeg mensen die een levenslange gevangenisstraf uitzitten, maar bij wie het recidivegevaar niet meer aanwezig is. Juist voor die mensen zou een dergelijke regeling moeten worden ingesteld.

[ Bericht 0% gewijzigd door AryaMehr op 15-12-2009 00:52:31 ]
pi_75636995
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:24 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Maar natuurlijk: de mensen bij wie een kans op recidive na die periode nog steeds (even) groot is, moeten natuurlijk niet vrijgelaten worden
Ja, maar dan zitten ze toch hun leven lang vast. Dus dan heb je toch een levenslange gevangenisstraf? Dus dan spreek je jezelf toch tegen?
Wir haben es gewusst
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:29:14 #15
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75637027
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:16 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

hoe wil je de zaak opnieuw bekeken zien, zoals beschreven staat in de OP? er zijn genoeg goede leugenaars in het gevangenisleven. hoe ga je het probleem dat je zelf onderkent, namelijk de vergevingsgezindheid van diegene die over de vrijlaten gaat, oplossen?
Natuurlijk zijn er genoeg leugenaars, alleen zijn er ook genoeg deskundigen die door zulke leugens heen prikken. Net zoals dat deskundigen ook aan te pas komen wanneer zij advies moeten geven of iemand wel (on)toerekeningsvatbaar is.
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:30:05 #16
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_75637056
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:28 schreef trekhengel het volgende:

[..]

Ja, maar dan zitten ze toch hun leven lang vast. Dus dan heb je toch een levenslange gevangenisstraf? Dus dan spreek je jezelf toch tegen?
Nee, niet per definitie. Er zijn ook gevallen waarbij de kans op recidive niet aanwezig is. Nederland en Estland zijn de enige Europese landen waar levenslang ook echt levenslang is. In mijn ogen mag dat na een bepaald aantal jaar wel geėvalueerd worden.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_75637086
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:30 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Nee, niet per definitie. Er zijn ook gevallen waarbij de kans op recidive niet aanwezig is. Nederland en Estland zijn de enige Europese landen waar levenslang ook echt levenslang is. In mijn ogen mag dat na een bepaald aantal jaar wel geėvalueerd worden.
huh? ik dacht dat levenslang in nederland juist maximaal 30 jaar was.
pi_75637094
tja aan de ene kant denk ik....wat heb je aan die mensen als ze in de bak zitten?
en aan de andere kant vind ik dat ze allemaal dood mogen..
...moelijk...moelijk...iets als been of arm afhakken? klinkt als een compromis voor mij
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:31:51 #19
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75637103
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:28 schreef trekhengel het volgende:

[..]

Nee, ik zou dan opperen dat wanneer na die 25 jaar een gevangene op basis van het recidivegevaar niet vrijgelaten wordt, er dan na 5/10 jaar opnieuw naar de zaak moet worden gekeken. Zo houdt een gevangene dus altijd uitzicht op een toekomst en stimuleer je de gevangene ook zijn eigen ''gedrag'' aan te passen. Iemand opsluiten zonder enig uitzicht op de toekomst, wat het leven dus volkomen nutteloos maakt, is barbaars en niet meer van deze tijd.
pi_75637114
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:31 schreef Djinx het volgende:
tja aan de ene kant denk ik....wat heb je aan die mensen als ze in de bak zitten?
en aan de andere kant vind ik dat ze allemaal dood mogen..
...moelijk...moelijk...iets als been of arm afhakken? klinkt als een compromis voor mij
het gaat hier niet eens over de doodstraf.
pi_75637224
wat moet je nou met je nep sovjet plaatje
pi_75637238
Sommige vergrijpen zijn dermate ernstig dat een levenslange gevangenisstraf op z'n plaats is. Eventueel kun je ook een doodstraf voor bepaalde gruweldaden invoeren, maar die is onomkeerbaar.
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:42:25 #23
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75637358
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:36 schreef isogram het volgende:
Sommige vergrijpen zijn dermate ernstig dat een levenslange gevangenisstraf op z'n plaats is. Eventueel kun je ook een doodstraf voor bepaalde gruweldaden invoeren, maar die is onomkeerbaar.
Naar mijn mening moet dus niet gekeken worden naar het vergrijp, maar puur naar de gevangene; op de wijze waarop hij zich gedurende de gevangenschap heeft gedragen. Waarom zou iemand die een gruweldaad heeft gepleegd toen hij bijvoorbeeld erg jong en roekeloos was, levenslang gestraft moeten worden als hij oprecht spijt heeft en zijn leven wilt verbeteren?
pi_75637359
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 00:31 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Nee, ik zou dan opperen dat wanneer na die 25 jaar een gevangene op basis van het recidivegevaar niet vrijgelaten wordt, er dan na 5/10 jaar opnieuw naar de zaak moet worden gekeken. Zo houdt een gevangene dus altijd uitzicht op een toekomst en stimuleer je de gevangene ook zijn eigen ''gedrag'' aan te passen. Iemand opsluiten zonder enig uitzicht op de toekomst, wat het leven dus volkomen nutteloos maakt, is barbaars en niet meer van deze tijd.
Als je een vliegtuig laat neerstorten op een stad waarbij meer dan nul doden vallen dan is je leven nutteloos. Moorden, verkrachten, moedwillig het leven van een ander vernietigen is barbaars en niet meer van deze tijd.
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_75637439
agreed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')