abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75619819
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT--== de OV-jaarkaart!

Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de website of klantenservice van de IB Groep (die met ingang van 1 januari 2010 Dienst Uitvoering Onderwijs ofwel DUO gaat heten) niet altijd uitkomst bieden nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder al beantwoord en veel is te vinden op de onderstaande websites. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

======================================================================================
[b]Vragen en antwoorden!

======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar
vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een
week- of weekendabonnement. Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met
een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je week- of weekendabonnement staat niet automatisch op je Studenten OV-chipkaart,
je moet daar zelf voor zorgen. Je kunt je abonnement activeren vanaf twee weken
voordat je recht op studiefinanciering ingaat. De precieze datum kun je vinden als je inlogt op je
persoonlijke gegevens via www.ocwduo.nl Je kunt met het studentenreisproduct reizen vanaf het moment dat je recht op studiefinanciering ingaat. Je kunt je week- of weekendabonnement snel en eenvoudig ophalen bij een van de ophaalpunten. Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Zo haal je je studentenreisproduct op.
quote:
Besloten is dat tot en met 31 januari 2010 het plastic reisbewijs geactiveerd kan worden om ellenlange wachtrijen te voorkomen.

In de eerste maand van het volgende jaar blijft de gewone OV-kaart nog het geldig reisbewijs in Nederland, dus ook in Amsterdam en Rotterdam, die al volledig waren overgestapt op de chipper. Bron.
Zie ook de mail die iedereen hierover heeft ontvangen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met www.studentenreisbewijs.nl . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten. Pasfoto's kunnen alleen worden ingeleverd bij een postkantoor en dus niet los worden opgestuurd. Heb jij je pasfoto onlangs opgestuurd en nog niets ontvangen? Kijk dan op www.studentenreisbewijs.nl voor meer info.

Ook wordt er gezocht naar oplossingen voor mensen die op 1 januari 2010 nog géén OV-Chipkaart hebben ontvangen: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/18250

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig
studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.

Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

Maar het is nog geen 1 januari 2010, en ik heb al wel zo'n kaart? Kan ik daar ook gewoon mee reizen?

Tot en met 31 december 2009 geldt alleen je oude OV-jaarkaart ('papieren versie') als je OV-jaarkaart. Op vertoonvan deze pas kun je in bus, trein, tram en metro gratis reizen. Je kunt al wel met korting reizen: zodra je je pas oplaadt bij een van de oplaadpunten en daarna met bijvoorbeeld de bus reist, ziet hij de betaling als eentje met 40% korting.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart (icm papieren versie) op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.

Stel ik ben mijn papieren kwijt maar heb gelukkig al wel mijn OV-Chipkaart ontvangen? Kan ik dan die gebruiken?

Nee. Om je OV-Chipkaart als OV-jaarkaart te laten gebruiken, waarmee je op vertoon gratis kunt reizen, dien je deze te activeren zoals boven is beschreven. Aangezien deze activatie pas vanaf 1 januari 2010 geldt, is je OV-Chipkaart tot die tijd geen vrijbrief om gratis te reizen: hiervoor dien je je papieren pas te tonen. Voor stations waarvoor toegang reeds slechts mogelijk is door het gebruik van een chipkaart, geldt bovenstaande.

In 2009 zijn er drie mogelijke situaties:

• Je hebt naast de papieren kaart een OV-chipkaart nodig om te kunnen reizen; dit geldt in de metro van Rotterdam en vanaf 27 augustus in de metro van Amsterdam
  • Je kunt reizen met OV-chipkaart, samen met de papieren kaart
  • Je kunt niet reizen met OV-chipkaart, maar alleen met de papieren kaart

Over deze opties zal ik nog wat uitgebreide informatie opzoeken. Mocht je deze hebben en netjes kunnen formuleren, post ze hier, dan neem ik ze op in de FAQ

Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers

www.ib-groep.nl (tot 31 december 2009)
    www.ocwduo.nl (vanaf 1 januari 2010)
    http://www.studentenreisbewijs.nl/

en in het bijzonder:

http://www.studentenreisbewijs.nl/veelgestelde-vragen
    http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

[ Bericht 1% gewijzigd door motorbloempje op 14-12-2009 20:02:52 ]
  • Ja doei.
    pi_75620113
    Ik hoop dat ik hem voor het einde van het jaar nog krijg. Vorige week de (derde) aanvraag gedaan.

Ook vreemd dat ik het elke keer op een andere manier aan moet vragen, eerst gewoon bij het postkantoor, daarna per post waarbij ze mijn OV nummer nodig hadden, en nu een keer zonder dat ik dat nummer ingevuld had.
    I hear thunder but there's no rain
    this kind of thunder breaks walls and window panes
    pi_75620145
    ok! ho! Jij mocht hem dus buiten het postkantoor om invullen?

Informatie please!
    Ja doei.
      Moderator maandag 14 december 2009 @ 17:59:41 #4
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_75620173
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 17:58 schreef motorbloempje het volgende:

Informatie please!
    Ik ook! Kreeg een invulformulier waar ik zelf een foto op moest plakken en zo!
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_75620191
    Ik ben mijn chipkaart + OV kwijtgeraakt... Wat moet ik nu doen ?
    pi_75620208
    https://www.ov-chipkaart.(...)zen/waartegebruiken/

Hier kan je zien waar je kan reizen met de OV-chipkaart als je recht heb om met korting te reizen, nog niet iedere vervoerder doet mee namelijk, houdt daar dus rekening mee (stond nog niet in de OP dacht ik).
    pi_75620220
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 18:00 schreef P.F het volgende:
    Ik ben mijn chipkaart + OV kwijtgeraakt... Wat moet ik nu doen ?
    Zoals ik eerder al zei: van die eerste zo snel mogelijk een nieuwe aanvragen en van de laatste je afvragen of het nog zin heeft om die aan te vragen, aangezien het 10 werkdagen duurt voordat je een nieuwe hebt en het dan al nagenoeg 31 december is.

Verder gaat het hier niet echt om 'kwijt' zijn, maar vooral over de stress hoe het werkt en het voorkomen van boetes en zulks
    Ja doei.
    pi_75620262
    Je kunt in de tram in Amsterdam doordeweeks in checken als je een week OV hebt, dan is het ook gewoon gratis. (Je moet wel je papieren kaart kunnen tonen geloof ik...)
    pi_75620264
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 18:01 schreef Dennis101 het volgende:
    https://www.ov-chipkaart.(...)zen/waartegebruiken/

Hier kan je zien waar je kan reizen met de OV-chipkaart als je recht heb om met korting te reizen, nog niet iedere vervoerder doet mee namelijk, houdt daar dus rekening mee (stond nog niet in de OP dacht ik).
    nu wel! dank
    Ja doei.
    pi_75620301
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 18:01 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Zoals ik eerder al zei: van die eerste zo snel mogelijk een nieuwe aanvragen en van de laatste je afvragen of het nog zin heeft om die aan te vragen, aangezien het 10 werkdagen duurt voordat je een nieuwe hebt en het dan al nagenoeg 31 december is.

Verder gaat het hier niet echt om 'kwijt' zijn, maar vooral over de stress hoe het werkt en het voorkomen van boetes en zulks
    Hmmm ik wil liever niet bellen.. Maar kon ook niet echt een website vinden. En om hem online te deactiveren heb ik het nummer nodig wat er op staat - wat ik natuurlijk niet meer heb...
    pi_75620321
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 17:58 schreef motorbloempje het volgende:

Informatie please!

Ik heb hem jaren terug bij het postkantoor ingeleverd, en opeens in oktober kreeg ik een formulier dat ze mijn pasfoto wilde hebben. Nouja, opgestuurd maar. Eind november gebeld, maar ze hadden niks ontvangen. Had keurig mijn ov-nummer op de pasfoto geschreven en deze opgeplakt.

Daarna een nieuw formulier aangevraagd, een heel ander formulier. Vrijdag op de bus gedaan, weer met pasfoto op de juiste plek.
      Moderator maandag 14 december 2009 @ 18:06:26 #12
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_75620373
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 18:04 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Ik heb hem jaren terug bij het postkantoor ingeleverd, en opeens in oktober kreeg ik een formulier dat ze mijn pasfoto wilde hebben. Nouja, opgestuurd maar. Eind november gebeld, maar ze hadden niks ontvangen. Had keurig mijn ov-nummer op de pasfoto geschreven en deze opgeplakt.

Daarna een nieuw formulier aangevraagd, een heel ander formulier. Vrijdag op de bus gedaan, weer met pasfoto op de juiste plek.
    Dito.
    pi_75620415
    Ik kreeg van de week een brief waarin stond dat ik geen OV-chipkaart heb, terwijl ik die vorig jaar in december al had afgehaald. Nu moest ik er weer een aanvragen en krijg dan een formulier opgestuurd om weer een kaart af te halen. Wat een faaladministratie daarzo.
    pi_75620919
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 18:04 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

ik heb in september nog lopen utteren met die lui van studentenreisbewijs en het postkantoord, want er was geen enkele andere manier om het te regelen zeiden ze
    Ja doei.
    pi_75625004
    Weet iemand de consequenties van niet ingecheckt zijn als student zijnde? 35 euro boete + ritprijs?
    pi_75625109
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:02 schreef KoekjesTwister het volgende:
    Weet iemand de consequenties van niet ingecheckt zijn als student zijnde? 35 euro boete + ritprijs?
    Afhankelijk van de vervoerder Bij de RET werkt het zo inderdaad.
      maandag 14 december 2009 @ 20:10:47 #17
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75625392
    quote:
    Ook wordt er gezocht naar oplossingen voor mensen die op 1 januari 2010 nog géén OV-Chipkaart hebben ontvangen: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/18250
    Tegen mij zeiden ze aan de telefoon bij de klantenservice dat je tot 31 januari nog met de papieren versie kan reizen. Dus dat is volgens mij de oplossing die ze totnutoe bedacht hebben.
    pi_75625546
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Afhankelijk van de vervoerder Bij de RET werkt het zo inderdaad.
    Met de bus is het soms niet mogelijk in te checken. Bus 12 in Utrecht, degene die hem kennen weten wel waar ik het over heb.

Dan zou het wel fors minder zijn als dat je een boete kost, want dat is nu niet zo.
    pi_75625679
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:13 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Met de bus is het soms niet mogelijk in te checken. Bus 12 in Utrecht, degene die hem kennen weten wel waar ik het over heb.

Dan zou het wel fors minder zijn als dat je een boete kost, want dat is nu niet zo.
    Je bedoeld niet inchecken wanneer je recht hebt op vrij reizen? Wanneer je nog niet in kan checken zal dat uiteraard ook niet hoeven Alleen bij de metro in Rotterdam en Amsterdam moet je voorlopig verplicht inchecken. In de trein kunnen we als het goed is ook nog niet (overal) inchecken.
    pi_75625736
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:10 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Tegen mij zeiden ze aan de telefoon bij de klantenservice dat je tot 31 januari nog met de papieren versie kan reizen. Dus dat is volgens mij de oplossing die ze totnutoe bedacht hebben.
    wat ik wonderlijk vind, aangezien die kaart maar tot 31 december 2009 geldig is
    Ja doei.
    pi_75625754
    Het is nu heeeel druk bij de OV chipkaart aan de telefoon
    of ik een andere keer terug wil bellen
    pi_75625800
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:16 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Je bedoeld niet inchecken wanneer je recht hebt op vrij reizen? Wanneer je nog niet in kan checken zal dat uiteraard ook niet hoeven Alleen bij de metro in Rotterdam en Amsterdam moet je voorlopig verplicht inchecken. In de trein kunnen we als het goed is ook nog niet (overal) inchecken.
    Haha, sorry. Ik bedoel dat je door de immense drukte niet in kan checken, omdat je of de bus ingedrukt wordt, of je je de bus in perst en je niet bij de automaat kan.
      maandag 14 december 2009 @ 20:20:45 #23
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75625875
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:17 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

wat ik wonderlijk vind, aangezien die kaart maar tot 31 december 2009 geldig is
    Jep. Mijn vraag op die mededeling was dan ook: "met mijn kaart die tot december dit jaar geldig is?" En belmiep: "ja" Maar ik hoop wel dat ze nog even persberichten de wereld in sturen, want ik zie me al bij de conducteur aankomen "ja, aan de telefoon zeiden ze dat het mocht..."
    pi_75625893
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:19 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Haha, sorry. Ik bedoel dat je door de immense drukte niet in kan checken, omdat je of de bus ingedrukt wordt, of je je de bus in perst en je niet bij de automaat kan.
    Nou weet ik niet wat voor bussen er in Utrecht rijden, maar hier in Rotterdam en omstreken staat er bij elke bus een incheckapparaat bij de ingang, zou niet weten hoe je dan niet in kan checken?
    pi_75625981
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:21 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou weet ik niet wat voor bussen er in Utrecht rijden, maar hier in Rotterdam en omstreken staat er bij elke bus een incheckapparaat bij de ingang, zou niet weten hoe je dan niet in kan checken?
    Wij in Utrecht stappen ook achterin in, omdat er +/- 150 man in de bus moet. Daar staan ook automaten, maar als het echt goed vol zit kun je daar niet bij. Daarnaast wordt je al snel het gangpad in gedrukt.
    pi_75626073
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:20 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Jep. Mijn vraag op die mededeling was dan ook: "met mijn kaart die tot december dit jaar geldig is?" En belmiep: "ja" Maar ik hoop wel dat ze nog even persberichten de wereld in sturen, want ik zie me al bij de conducteur aankomen "ja, aan de telefoon zeiden ze dat het mocht..."
    als ik morgen op 't werk ( ) de tijd heb ga ik wel even bellen/mailen
    Ja doei.
    pi_75626094
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:23 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Wij in Utrecht stappen ook achterin in, omdat er +/- 150 man in de bus moet. Daar staan ook automaten, maar als het echt goed vol zit kun je daar niet bij. Daarnaast wordt je al snel het gangpad in gedrukt.
    Apart, maar goed, daar heb ik even geen antwoord op. Lijkt me sowieso niet dat je daar een boete voor zou krijgen, sowieso word je in de bus nauwelijks gecontroleerd en als een bus zo vol zit als jij stelt valt er ook niet te controleren.
    pi_75626247
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:25 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Apart, maar goed, daar heb ik even geen antwoord op. Lijkt me sowieso niet dat je daar een boete voor zou krijgen, sowieso word je in de bus nauwelijks gecontroleerd en als een bus zo vol zit als jij stelt valt er ook niet te controleren.
    Daar heb je een punt. Ik was gewoon even bang voor een financiële klappert. Er zijn namelijk af en toe controles op het station. Dat ze voor de deuren staan en je de bus pas uit mag als je een geldig vervoersbewijs hebt.
    pi_75626309
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:28 schreef KoekjesTwister het volgende:

[..]

Daar heb je een punt. Ik was gewoon even bang voor een financiële klappert. Er zijn namelijk af en toe controles op het station. Dat ze voor de deuren staan en je de bus pas uit mag als je een geldig vervoersbewijs hebt.
    In dat soort situaties zullen ze heus niet te moeilijk doen, zeker niet als je gewoon vrij mag reizen.

Maar de vraag of je sowieso moet gaan inchecken als student zijnde vind ik wel een goede, volgens ben ik een keer ergens tegengekomen dat dat wel de bedoeling is, maar heb daar nog niet echt een goede bron voor gevonden.

Edit: al gevonden, als er geen mogelijkheid is tot inchecken volstaat het tonen van je OV-chipkaart, verder is het wel de bedoeling dat we inchecken waar dat mogelijk is.
      maandag 14 december 2009 @ 20:30:56 #30
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75626345
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

als ik morgen op 't werk ( ) de tijd heb ga ik wel even bellen/mailen
    Woehoe!

Ik word er echt zo sjacherijnig van, de communicatie is zo slecht... En ik doe mn best alles goed aan te vragen en uit te zoeken en nog gaat het mis. Aargh!
    pi_75626378
    In dit topic had ik ook al bericht geplaatst.
    Inmiddels ook al 3 pasfoto's ingeleverd die ze allemaal kwijt zijn geraakt.

Heb nu een nieuw formulier aangevraagd.
    Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
    pi_75626565
    Is het bij het uitchecken niet heel druk? Ik zit vaak in een bus met zo'n 75 studenten. Als die allemaal eruit moeten duurt het uitchecken net zo lang als de busrit zelf.
    pi_75626622
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:37 schreef leukvoorlater het volgende:
    Is het bij het uitchecken niet heel druk? Ik zit vaak in een bus met zo'n 75 studenten. Als die allemaal eruit moeten duurt het uitchecken net zo lang als de busrit zelf.
    Ik herken het, maar ik zou het persoonlijk niet doen (tenzij de chauffeur dit eist....). Al is even je pasje langs dat apparaat halen nou ook weer niet zoveel werk.
    pi_75627109
    quote:
    Ik neem aan dat wat er op NOS wordt geschreven waar is. Iemand die dat nog extra kan benadrukken?

Ergens in November heb ik mijn pasfoto bij het postkantoor ingeleverd en nog steeds niks ontvangen. Er stond voor 30 november, als je voor 1 januari met de OV chipkaart wil reizen. Verder heb ik ook niks gelezen over een 3e,4e,8e pasfoto, maar ik lees op het internet dat dat soms gebeurd.
      maandag 14 december 2009 @ 20:51:41 #35
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75627263
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:48 schreef Tomoya het volgende:

[..]

Ik neem aan dat wat er op NOS wordt geschreven waar is. Iemand die dat nog extra kan benadrukken?

Ergens in November heb ik mijn pasfoto bij het postkantoor ingeleverd en nog steeds niks ontvangen. Er stond voor 30 november, als je voor 1 januari met de OV chipkaart wil reizen. Verder heb ik ook niks gelezen over een 3e,4e,8e pasfoto, maar ik lees op het internet dat dat soms gebeurd.
    Dat had ik ook, ik ontving niets. Toen heb ik gebeld naar de klantenservice en daar waren ze mn aanvraag kwijt. Snel even bellen dus en waarschijnlijk moet je opnieuw aanvragen.
    pi_75627325
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:48 schreef Tomoya het volgende:

[..]

het staat al in de OP, als ik morgen tijd heb ga ik er even achteraan
    Ja doei.
      maandag 14 december 2009 @ 20:55:59 #37
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75627458
    quote:
    De IB-Groep zegt iedere student in Nederland dit weekend een brief te sturen met meer informatie omtrent de invoering van de chipkaart en het ophalen van de één maand geldige papieren kaart.
    Op: http://www.ans-online.nl/blog/invoering-ov-chipkaart-vertraagd (uit de op)

Waah! één maand geldige papieren kaart! Nou, daar mogen ze wel heel snel mee opschieten dan.
    pi_75627506
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:51 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Dat had ik ook, ik ontving niets. Toen heb ik gebeld naar de klantenservice en daar waren ze mn aanvraag kwijt. Snel even bellen dus en waarschijnlijk moet je opnieuw aanvragen.
    Ze konden niets zeggen of de pasfoto wel in het systeem zat. Ze vroegen alleen naar mijn gegevens (postcode, geboortedatum etc). Daarna zouden ze me deze week een mail sturen over de status van mijn chipkaart, maar ik heb nog niks gehoord. Overmorgen bel ik nog een keer, want time is running out.

Thanks, motorbloempje. Zou me veel stress besparen, als dat waar zou zijn.
    pi_75628391
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:55 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Op: http://www.ans-online.nl/blog/invoering-ov-chipkaart-vertraagd (uit de op)

Waah! één maand geldige papieren kaart! Nou, daar mogen ze wel heel snel mee opschieten dan.
    Nee. Er komt geen één maand geldige papieren kaart. Op je Studenten OV-chipkaart staat nu een tijdelijk week- of weekendabonnement (wat je niet hoeft te activeren) en hiermee kun je tot 31 januari 2010 reizen.
    How old were you when you first let a man make love to you?
    Next, who was he? Next, how did you feel at the time?
    What did you feel, what did you think, were you pleased, frightened, ecstatic, disgusted?
    pi_75628552
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:14 schreef GLITCH. het volgende:

[..]

Nee. Er komt geen één maand geldige papieren kaart. Op je Studenten OV-chipkaart staat nu een tijdelijk week- of weekendabonnement (wat je niet hoeft te activeren) en hiermee kun je tot 31 januari 2010 reizen.
    Al iets bekend over maatregelen voor studenten die op 1 januari nog geen OV-chipkaart hebben, zodat zij toch kunnen reizen? Of moeten we daarvoor even tot volgende week wachten, zoals de NOS stelt?
      maandag 14 december 2009 @ 21:18:30 #41
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75628620
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:14 schreef GLITCH. het volgende:

[..]

Nou, niet op mijn Studenten-ov-chipkaart want die heb ik nog niet! Aangezien ze al twee keer mijn foto zijn kwijtgeraakt en ik nu weer op een nieuw aanvraagformulier zit te wachten.
    pi_75628656
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Al iets bekend over maatregelen voor studenten die op 1 januari nog geen OV-chipkaart hebben, zodat zij toch kunnen reizen? Of moeten we daarvoor even tot volgende week wachten, zoals de NOS stelt?
    Niet dat ik weet iig, omdat de IB-Groep niet over de aanmaak van de OV-chipkaart gaat. De abonnementen hebben wij al een poosje klaarstaan. Wacht even op wat de media of www.studentenovchipkaart.nl aangeeft.

Maar je hebt er toch al wel één aangevraagd he? Anders als de donders opschieten!
    What did you feel, what did you think, were you pleased, frightened, ecstatic, disgusted?
    pi_75628714
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:18 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Nou, niet op mijn Studenten-ov-chipkaart want die heb ik nog niet! Aangezien ze al twee keer mijn foto zijn kwijtgeraakt en ik nu weer op een nieuw aanvraagformulier zit te wachten.
    Vervelend, je bent niet de enige. Ik zal me neutraal houden over de bedrijven waar wij mee samenwerken.
    pi_75628787
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:19 schreef GLITCH. het volgende:

[..]

Niet dat ik weet iig, omdat de IB-Groep niet over de aanmaak van de OV-chipkaart gaat. De abonnementen hebben wij al een poosje klaarstaan. Wacht even op wat de media of www.studentenovchipkaart.nl aangeeft.

Maar je hebt er toch al wel één aangevraagd he? Anders als de donders opschieten!
    Ik heb de mijne al bijna 2 jaar in gebruik Die vraag was meer voor de andere hier, aangezien ik weet dat jij bij de IB-groep werkt
      maandag 14 december 2009 @ 21:25:17 #45
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75628953
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:20 schreef GLITCH. het volgende:

[..]

Vervelend, je bent niet de enige. Ik zal me neutraal houden over de bedrijven waar wij mee samenwerken.
    Haha, ja het is nogal euh prut. Is ook een ander bedrijf geworden geloof ik, belmiep van de klantenservice van de chipkaart zei dat ze het net pas overgenomen hadden. Maar ik zag al ov-chipkaart-laaddingen staan bij de AH en bij mn universiteitsbieb, zonder lange rijen ervoor, dus ik denk dat ALS ik die kaart eenmaal heb het wel goed gaat. Hoop ik. *Klopt af*
    pi_75628965
    Ah, wat een leuk topic.
    Ik reis iedere ochtend het traject Hardinxveld-giessendam Delft.
    Ik reis dan tot dordrecht met een arriva trein. Gaat arriva nog voor het einde van het jaar werkende poortjes bouwen? En als dat niet zo is. Hoe reis je dan legaal?
    En als ik dan op Dordrecht meestal maar 1 minuut heb om in de trein naar Delft te springen(arriva in de spits in zonder uitzondering te laat) Hoe moet dat dan als je met meer dan 300 studenten uit de arriva trein moet gaan vechten om dat ene paaltje wat er staat op dat deel van perron 1?
    It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
    pi_75629111
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:25 schreef Ascendancy het volgende:
    Ah, wat een leuk topic.
    Ik reis dan tot dordrecht met een arriva trein. Gaat arriva nog voor het einde van het jaar werkende poortjes bouwen? En als dat niet zo is. Hoe reis je dan legaal?
    En als ik dan op Dordrecht meestal maar 1 minuut heb om in de trein naar Delft te springen(arriva in de spits in zonder uitzondering te laat) Hoe moet dat dan als je met meer dan 300 studenten uit de arriva trein moet gaan vechten om dat ene paaltje wat er staat op dat deel van perron 1?
    Er staan een paar links in de OP die in principe jouw vragen beantwoorden. Zolang Arriva de chipkaart nog niet heeft ingevoerd volstaat het tonen van de kaart. Tegen de tijd dat ze hem invoeren zullen ze ook wel meer in- en uitcheckpunten neerzetten.
      maandag 14 december 2009 @ 21:31:17 #48
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75629264
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:25 schreef Ascendancy het volgende:
    Ah, wat een leuk topic.
    Moet je dan uit- en inchecken bij het overstappen? Of is dat omdat je van Arriva naar NS gaat?

OMFG! Geweldige banner hier naast dit bericht! Argh!

Zo´n zelfde reclame stond ook op de metro van 11 december. Ik heb mn foto gewoon op tijd ingeleverd, al twee keer! (Sorry, die info spui ik een beetje vaak misschien...) Inleveren voor 30 november 2010 gaat in ieder geval wel lukken, hoop ik.
    pi_75629367
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:21 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik heb de mijne al bijna 2 jaar in gebruik Die vraag was meer voor de andere hier, aangezien ik weet dat jij bij de IB-groep werkt
    Ahh, dé loyaliteit
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:25 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Haha, ja het is nogal euh prut. Is ook een ander bedrijf geworden geloof ik, belmiep van de klantenservice van de chipkaart zei dat ze het net pas overgenomen hadden. Maar ik zag al ov-chipkaart-laaddingen staan bij de AH en bij mn universiteitsbieb, zonder lange rijen ervoor, dus ik denk dat ALS ik die kaart eenmaal heb het wel goed gaat. Hoop ik. *Klopt af*
    Ik denk dat het krijgen van de kaart idd het grootste probleem is. Het opladen moet in principe vlekkeloos verlopen. Is erg eenvoudig, en omdat studenten verschillende oplaaddata krijgen moet het zoveel mogelijk gespreid worden. Maargoed, we moeten het allemaal afwachten.
    pi_75629452
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:31 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Moet je dan uit- en inchecken bij het overstappen? Of is dat omdat je van Arriva naar NS gaat?

[ afbeelding ]

Zo´n zelfde reclame stond ook op de metro van 11 december. Ik heb mn foto gewoon op tijd ingeleverd, al twee keer! (Sorry, die info spui ik een beetje vaak misschien...) Inleveren voor 30 november 2010 gaat in ieder geval wel lukken, hoop ik.
    Hahahaha die banner, toepasselijk !

Ik heb er één over de kerstvakantie. Zucht, welke kerstvakantie? Wordt druk aan het werk de komende periode
    pi_75629493
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:31 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De arriva is nog niet echt bezig met OV-chipkaarten in mijn regio. Dus ik neem aan dat ik op dordrecht moet inchecken.
    Dat gewoon je kaart laten zien is toch raar? dan kan ik ook in het weekend gratis reizen.
    En nu lees ik weer in een faq dat je in 2010 nog helemaal niet hoeft in en uit te checken.

En de belangrijkste vraag eigenlijk. Waarom moet ze met ons, als studenten, meteen de grootste groep van Nederland als testers gebruiken.
    pi_75629585
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:36 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

De arriva is nog niet echt bezig met OV-chipkaarten in mijn regio. Dus ik neem aan dat ik op dordrecht moet inchecken.
    Dat gewoon je kaart laten zien is toch raar? dan kan ik ook in het weekend gratis reizen.
    In de bus zou je hier nog wel mee kunnen wegkomen omdat je daar nauwelijks gecontroleerd wordt. In de metro, tram en trein is de kans op controle veel groter.
    quote:
    En nu lees ik weer in een faq dat je in 2010 nog helemaal niet hoeft in en uit te checken.
    Heb je daar een quote van? Ik kwam namelijk tegen van wel.
    pi_75629738
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:38 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

In de bus zou je hier nog wel mee kunnen wegkomen omdat je daar nauwelijks gecontroleerd wordt. In de metro, tram en trein is de kans op controle veel groter.
    [..]

Heb je daar een quote van? Ik kwam namelijk tegen van wel.

quote:
    Als je overstapt naar een ander vervoermiddel, bijvoorbeeld van de metro naar de bus, moet je bij de metro uitchecken en bij de bus weer inchecken. Stap je over van de metro naar de trein, dan check je uit bij de metro. Bij de trein hoef je in 2010 voorlopig nog niet in- en uit te checken. In de kortingsuren koop je voor de trein een papieren kortingskaartje.
    In de faq over overstappen tussen vervoerders.

Ik heb het over een trein van arriva. De merwede-lingelijn. en itt tot de NS, controleert de arriva en heb je het idee dat er personeel aan boord is.
    En daarnaast zijn de bussen van arriva vaak kleine busjes op de minder drukke trajecten. Ook geen apparatuur.
    pi_75629827
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:41 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

[..]

In de faq over overstappen tussen vervoerders.

Ik heb het over een trein van arriva. De merwede-lingelijn. en itt tot de NS, controleert de arriva en heb je het idee dat er personeel aan boord is.
    En daarnaast zijn de bussen van arriva vaak kleine busjes op de minder drukke trajecten. Ook geen apparatuur.
    Dit komt omdat NS de chipkaart gefaseerd in gaat voeren, bij vervoerders die met de chipkaart werken moet je gewoon inchecken. Arriva heeft dat ding ook nog niet ingevoerd.
    pi_75629935
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dit komt omdat NS de chipkaart gefaseerd in gaat voeren, bij vervoerders die met de chipkaart werken moet je gewoon inchecken. Arriva heeft dat ding ook nog niet ingevoerd.
    En dat Trein en niet in-uitchecken dan? Dat is niet voor interpretatie vatbaar lijkt me.
    En als je wel moet inchecken. 3 palen op dordrecht op spoor 1, dat in de spits te vol staat om helemaal over te lopen. Dat gaat toch nooit werken. Ze zitten daar middenin een spoorrenovatie, dus poortjes zullen er nu nog niet komen.

Het wordt gewoon een ramp volgend jaar. Daar durf ik geld op te wedden.
    pi_75629987
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En dat Trein en niet in-uitchecken dan? Dat is niet voor interpretatie vatbaar lijkt me.
    En als je wel moet inchecken. 3 palen op dordrecht op spoor 1, dat in de spits te vol staat om helemaal over te lopen. Dat gaat toch nooit werken. Ze zitten daar middenin een spoorrenovatie, dus poortjes zullen er nu nog niet komen.

Nogmaals, studenten kunnen niet eens inchecken bij de NS, ze gaan dat ding in fases invoeren.
    pi_75630009
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Tel daarbij 15-30 minuten reistijd op. jibun woo!
    pi_75630194
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:47 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nogmaals, studenten kunnen niet eens inchecken bij de NS, ze gaan dat ding in fases invoeren.
    Hoe bewijs ik dan dat ik geldig reis in 2010?
    pi_75630225
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:51 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Hoe bewijs ik dan dat ik geldig reis in 2010?
    Praat ik tegen een muur hier? Conducteurs kunnen je kaart controleren.
    pi_75630373
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:52 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Praat ik tegen een muur hier? Conducteurs kunnen je kaart controleren.
    Doe eens even rustig ofzo.
    Dat het voor jou helemaal duidelijk is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is.
    Als je me niet wil helpen mag je best weggaan hoor.

Feit is wel dat nu iedereen overspoeld wordt met tegenstrijdige informatie.
    Ik heb in mijn omgeving niet anders gehoord dan dat vanaf 2010 iedere student moet in en uitchecken bij de NS. De Arriva(waar ik het in eerste instantie over had) Heeft tevens geen aparatuur om het abo op mijn chipkaart te bekijken, en de informatie die verstrekt wordt is niet eenduidig en duidelijk.

Zeg nu zelf. Als je zo'n grote faq, verdeeld over 3 sites, nodig hebt
    pi_75630564
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:55 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Doe eens even rustig ofzo.
    Dat het voor jou helemaal duidelijk is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is.
    Als je me niet wil helpen mag je best weggaan hoor.

Feit is wel dat nu iedereen overspoeld wordt met tegenstrijdige informatie.
    Ik heb in mijn omgeving niet anders gehoord dan dat vanaf 2010 iedere student moet in en uitchecken bij de NS. De Arriva(waar ik het in eerste instantie over had) Heeft tevens geen aparatuur om het abo op mijn chipkaart te bekijken, en de informatie die verstrekt wordt is niet eenduidig en duidelijk.

Zeg nu zelf. Als je zo'n grote faq, verdeeld over 3 sites, nodig hebt
    Jij stelt tot 2x dezelfde vragen waar ik antwoord heb gegeven, dan heb ik het idee dat ik voor niets reageer hier, dus zeur niet dat ik je niet wil helpen, maar lees gewoon even
    pi_75630623
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 21:59 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Jij stelt tot 2x dezelfde vragen waar ik antwoord heb gegeven, dan heb ik het idee dat ik voor niets reageer hier, dus zeur niet dat ik je niet wil helpen, maar lees gewoon even
    Het waren 2 verschillende vragen die ik over de NS stelde. De rest ging over arriva, een heel ander bedrijf.
    En antwoord dan gewoon niet
    pi_75630719
    Tuttuttut, lief zijn mannen!

Zoals ik al zei moeten we het gewoon nog maar afwachten. Er zijn nu nog zoveel onduidelijkheden. Zolang je maar voor 1 januari de Studenten OV-chipkaart kun je gewoon gratis reizen en is er niets aan de hand.
    pi_75630770
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:01 schreef GLITCH. het volgende:

Zoals ik al zei moeten we het gewoon nog maar afwachten. Er zijn nu nog zoveel onduidelijkheden. Zolang je maar voor 1 januari de Studenten OV-chipkaart kun je gewoon gratis reizen en is er niets aan de hand.
    Zelfs dat is voor veel studenten al stressvol, denk niet dat iedereen voor die tijd een kaart heeft, maar ook daar zal vast een oplossing voor komen.
    pi_75630773
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:01 schreef GLITCH. het volgende:

van dattum.

En nu lief doen, want ik ga slapen
    Ja doei.
    pi_75630898
    Ik heb er 2
    pi_75631048
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 18:07 schreef leukvoorlater het volgende:
    Ik kreeg van de week een brief waarin stond dat ik geen OV-chipkaart heb, terwijl ik die vorig jaar in december al had afgehaald. Nu moest ik er weer een aanvragen en krijg dan een formulier opgestuurd om weer een kaart af te halen. Wat een faaladministratie daarzo.
    Ik heb precies dezelfde brief gehad. En dat terwijl ik ook al een tijdje met die chipkaart gereisd heb. Heb jij een nieuwe aangevraagd, moet je die oude dan inleveren? Of kan ik gewoon deze activeren en die brief maar als fout beschouwen? Mijn moeder dacht dat ik er nu maybe wel 2 kon regelen . Met die faaladministratie denk ik dat dat misschien nog wel gaat lukken ook
    pi_75631106
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:08 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Hey, ik heb precies dezelfde brief gehad. En dat terwijl ik ook al een tijdje met die chipkaart gereisd heb. Heb jij een nieuwe aangevraagd, moet je die oude dan inleveren? Of kan ik gewoon deze activeren en die brief maar als fout beschouwen? Mijn moeder dacht dat ik er nu maybe wel 2 kon regelen . Met die faaladministratie denk ik dat dat misschien nog wel gaat lukken ook
    je kunt er dan wellicht wel 2 ontvangen (waar je allebei geld op kunt zetten) maar ik denk niet dat je op 2 kaarten je Studenten-Jaarkaart kunt activeren

nu echt weg
    Ja doei.
    pi_75631279
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:08 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Ik heb precies dezelfde brief gehad. En dat terwijl ik ook al een tijdje met die chipkaart gereisd heb. Heb jij een nieuwe aangevraagd, moet je die oude dan inleveren? Of kan ik gewoon deze activeren en die brief maar als fout beschouwen? Mijn moeder dacht dat ik er nu maybe wel 2 kon regelen . Met die faaladministratie denk ik dat dat misschien nog wel gaat lukken ook
    Ik heb via de site die ook in die brief stond een formulier aangevraagd, maar ik weet zo niet of ik wel goed gehandeld heb. Ik heb nog geen formulier ontvangen voor een nieuwe kaart. Morgen ga ik maar eens bellen en vragen hoe het zit, want voor de 3e keer een pasfoto inleveren...
    pi_75631310
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:02 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

van dattum.

En nu lief doen, want ik ga slapen
    Slaap lekker! Ik ga een voorbeeld aan je nemen,
    pi_75632397
    Vandaag ook maar een nieuw formulier aangevraagd hoewel er nog naar de status van mijn chipkaart gekeken zou worden. Aangezien dit volgens een andere user toch geen probleem was kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Wat een amateurs daar. Ze hadden toch wel na kunnen gaan dat je niet tienduizenden studenten in twee maanden kunt voorzien van een kaart
    You dream it, I live it.
      maandag 14 december 2009 @ 22:41:42 #72
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75632678
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:35 schreef Meddo het volgende:
    Vandaag ook maar een nieuw formulier aangevraagd hoewel er nog naar de status van mijn chipkaart gekeken zou worden. Aangezien dit volgens een andere user toch geen probleem was kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Wat een amateurs daar. Ze hadden toch wel na kunnen gaan dat je niet tienduizenden studenten in twee maanden kunt voorzien van een kaart
    Zeker niet als ze alles kwijtraken ofzo.
      maandag 14 december 2009 @ 23:19:16 #73
    149961 DjRex89
    Voor al uw feesten en partijen
    pi_75634466
    Zoals ik in het andere topic al verteld heb is mijn formulier ook spoorloos verdwenen en heb hem vorige week opnieuw opgestuurd, ben benieuwd

Hoe zit het trouwens als mensen met mij mee reizen zonder OV. Nu krijgen die nog 40% korting maar hoe gaat dat in de toekomst?
    Op woensdag 2 september 2009 19:28 schreef L.no het volgende:
    Wat nou. :( Je bént cute. :(
    Op woensdag 7 december 2016 22:05 schreef Yvie_lu het volgende:
    Dus ter bevestiging. Jij bent speciaal hoor O+
    pi_75634587
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 23:19 schreef DjRex89 het volgende:
    Zoals ik in het andere topic al verteld heb is mijn formulier ook spoorloos verdwenen en heb hem vorige week opnieuw opgestuurd, ben benieuwd

Hoe zit het trouwens als mensen met mij mee reizen zonder OV. Nu krijgen die nog 40% korting maar hoe gaat dat in de toekomst?
    Meereiskorting blijft bestaan

(Korting op alle binnenlandse treinreizen voor maximaal drie personen die met je meereizen (door de week na 09.00 uur, in het weekend, op feestdagen en in juli en augustus de hele dag.)
      maandag 14 december 2009 @ 23:28:06 #75
    149961 DjRex89
    pi_75634842
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 23:21 schreef GLITCH. het volgende:

[..]

Meereiskorting blijft bestaan

(Korting op alle binnenlandse treinreizen voor maximaal drie personen die met je meereizen (door de week na 09.00 uur, in het weekend, op feestdagen en in juli en augustus de hele dag.)
    Ja maar hoe gaat dat in praktijk dan in zijn werk? Hoe weet een poortje dat iemand anders met mij meereist en dus 40% korting moet krijgen?
    pi_75634857
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 23:19 schreef DjRex89 het volgende:

Dat gaat op dezelfde manier als nu, gewoon een kaartje kopen met korting
      maandag 14 december 2009 @ 23:35:02 #77
    149961 DjRex89
    pi_75635139
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 23:28 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat gaat op dezelfde manier als nu, gewoon een kaartje kopen met korting
    Dat zou dan toch iedereen kunnen doen? Aangezien er nu door de poortjes gecontroleerd wordt en die kunnen toch niet weten wie bij wie hoort?
    pi_75635182
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 23:35 schreef DjRex89 het volgende:

[..]

Dat zou dan toch iedereen kunnen doen? Aangezien er nu door de poortjes gecontroleerd wordt en die kunnen toch niet weten wie bij wie hoort?
    Momenteel werkt NS nog niet met poortjes of inchecken (voor studenten dan), maar hoe ze dat in de toekomst willen gaan oplossen weet ik niet.
    pi_75635448
    Ik heb dus al maanden zo'n ding en ik reis er regelmatig mee in Amsterdam.. moet ik nu net als de rest dat ding opnieuw(?) gaan activiren of hoe zit dat?
    Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
    pi_75635539
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 23:43 schreef Teteteterek het volgende:
    Ik heb dus al maanden zo'n ding en ik reis er regelmatig mee in Amsterdam.. moet ik nu net als de rest dat ding opnieuw(?) gaan activiren of hoe zit dat?
    Zie de spoiler in de OP of kies 1 van de linkjes uit.
    pi_75635570
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 23:43 schreef Teteteterek het volgende:
    ja dus, je hebt een tijdelijk abonnement
    You dream it, I live it.
    pi_75641961
    Als je hem kwijt bent moet je dat telefoonnummer bellen en hem laten blokkeren

Daarna moet je naar deze site gaan en een nieuwe aanvragen:
    http://www.studentenov-chipkaart.nl/aanvragen#
    pi_75662575
    Voor degenen die in A'dam wonen en nog geen chipkaart hebben:

Ik ben vandaag naar zo'n GVB helpdesk gegaan (bij het metrostation op het CS) en op vertoon van mijn 'gewone' OV kaart (die tot 31/12/09 geldig is) heb ik een tijdelijke OV chipkaart gekregen. Volgens het meisje achter de balie is 'ie 2 maanden geldig, daarna moet hij weer ingeleverd worden bij de helpdesk.

Heb dus ook nog steeds m'n gewone chipkaart niet zoals de meesten hier, wordt er echt zo moe van ;\ maar kan nu iig met de metro reizen.
    pi_75668949
    Zo eentje heb ik ook ooit voor Rotterdam gehad... maargoed, zo´n tijdelijke is dus alleen geldig icm je papieren OV kaart.. vanaf januari is die niet meer geldig, dus heb je denk ik ook niets meer aan je tijdelijke kaart... hoe ze dat op gaan lossen? geen idee!

opzich vind ik de hele gedachte achter de OV-chipkaart prima! het is immers belachelijk dat we in 2009 nog reizen met een papieren kaart die eigenhandig door een medewerkster van het postkantoor in elkaar geknutseld wordt als je hem ophaalt. maar de hele uitvoering en onduidelijkheden die er zijn, is echt zo ontzettend slecht!

het begint echt steeds waziger te worden allemaal... trein wel of niet inchecken? als je een weekkaart hebt in het weekend kaartje kopen of toch met je chipkaart met saldo reizen? hoe zit het met veolia in breda waar geen ov chipkaart apparatuur is? mogelijkheid om 24/7 te reizen met een weekkaart?

volgens mij mag ik al heel blij zijn dat ik uberhaupt zo'n persoonlijke kaart bezit
      woensdag 16 december 2009 @ 13:57:25 #85
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_75686908
    Amazing! Ik heb het formulier om mn ov-kaart voor de derde keer aan te vragen al binnen! Binnen een week! Nu even opnieuw pasfoto's laten maken en dan weer inleveren.

Ik dacht eigenlijk, is het niet mogelijk een petitie te starten om geld terug te eisen voor al die pasfoto's die ze verkloten? Compensatie ofzo?
    pi_75688058
    Vandaag op het station wilde ik even proberen me ov-chipkaart te activeren.
    Pasje voor het kaartjesautomaat gehouden, abonnement ophalen geklikt stond er dat ik geen abonnement had klaarstaan.
    Ben er achter gekomen dat ik eerst via ov-chipkaart.nl een account moet aanmaken.
    Dit heb ik gedaan, maar nu weet ik niet wat ik moet doen om het abonnement wel klaar te zetten

[ Bericht 0% gewijzigd door David891 op 16-12-2009 14:44:01 ]
    pi_75688804
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 14:25 schreef David891 het volgende:
    Vandaag op het station wilde ik even proberen me oc-chipkaart te activeren.
    Pasje voor het kaartjesautomaat gehouden, abonnement ophalen geklikt stond er dat ik geen abonnement had klaarstaan.
    Ben er achter gekomen dat ik eerst via ov-chipkaart.nl een account moet aanmaken.
    Dit heb ik gedaan, maar nu weet ik niet wat ik moet doen om het abonnement wel klaar te zetten
    Even proberen? Waarschijnlijk ben je nog niet aan de beurt..

Dit staat er bij mij:

Jouw studentenreisproduct staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar. De jou geadviseerde ophaalperiode is van 4 januari tot en met 13 januari 2010.

Maar ja, zonder kaart heb ik er niet veel aan
    You dream it, I live it.
    pi_75689559
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 14:45 schreef Meddo het volgende:

[..]

Even proberen? Waarschijnlijk ben je nog niet aan de beurt..

Dit staat er bij mij:

Jouw studentenreisproduct staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar. De jou geadviseerde ophaalperiode is van 4 januari tot en met 13 januari 2010.

Maar ja, zonder kaart heb ik er niet veel aan
    Waar kan ik dan zien of je aan de beurt bent? want op 0v-chipkaart.nl kan ik niks vinden.
    De ov-chipkaart zelf heb ik al wel een tijdje binnen, nu 'alleen' me abonnement nog activeren.
    Heb dus account aangemaakt op ov-chipkaart.nl maar ik heb geen idee wat ik nu verder moet doen.
    pi_75689641
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 13:57 schreef egeltje1985 het volgende:
    Amazing! Ik heb het formulier om mn ov-kaart voor de derde keer aan te vragen al binnen! Binnen een week! Nu even opnieuw pasfoto's laten maken en dan weer inleveren.

Ik dacht eigenlijk, is het niet mogelijk een petitie te starten om geld terug te eisen voor al die pasfoto's die ze verkloten? Compensatie ofzo?
    hier heb ik een keer over gebeld en je kunt per post een klachtenbrief schrijven en vermelden hoeveel pasfoto's je hebt moeten sturen en wellicht kreeg je dan je geld terug.. wellicht..
    Ja doei.
    pi_75689870
    Ok, van de IBG heb ik twee weken geleden een brief hegad met de strekking: abonnement staat klaar.

Maar vandaag krijg ik een brief van die 'studenten ov-chipkaart' dat ik volgens hen geen chipkaart heb en moet aanvraen? Terwijl ik al er al een jaar mee reis ( r'dam)?
    pi_75689995
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 15:06 schreef David891 het volgende:

[..]

Waar kan ik dan zien of je aan de beurt bent? want op 0v-chipkaart.nl kan ik niks vinden.
    De ov-chipkaart zelf heb ik al wel een tijdje binnen, nu 'alleen' me abonnement nog activeren.
    Heb dus account aangemaakt op ov-chipkaart.nl maar ik heb geen idee wat ik nu verder moet doen.
    http://www.studentenreisbewijs.nl/

Links onder in de hoek.
    You dream it, I live it.
    pi_75690576
    Sjongejonge, moet je door zo'n ellenlang keuzemenu dat echt te traag wordt uitgesproken. Weet iemand een mailadres waar ik mijn vraag naartoe kan mailen?
      woensdag 16 december 2009 @ 17:16:30 #93
    164101 Thormodo
    Nu inclusief tweede aap!
    pi_75695016
    Ook hier maar even posten dan:
    quote:
    Beste student,

Het is bijna zover: vanaf 1 januari 2010 gaan alle studenten reizen met een Studenten OV-chipkaart. Om in 2010 te kunnen reizen, moet je je abonnement activeren bij een ophaalautomaat.

Wat moet je nu doen?
    Heb je al een Studenten OV-chipkaart? Dan is deze kaart voorzien van een tijdelijk week- of weekendabonnement, zodat je in elk geval vanaf 1 januari direct kunt reizen. Vanaf 16 december 2009 word je via de website www.studentenov-chipkaart.nl geïnformeerd in welke periode je abonnement klaarstaat bij een ophaalautomaat. Activeer je abonnement in de aangegeven periode, maar in ieder geval vóór 31 januari 2010. Je kunt dan ook daarna blijven reizen met het openbaar vervoer zolang je recht hebt op studiefinanciering.

Heb je nog geen Studenten OV-chipkaart? Zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk een kaart aanvraagt.

Meer informatie
    Kijk op www.studentenov-chipkaart.nl als je meer wilt weten over:
    • hoe en waar je je abonnement moet activeren
    • het aanvragen van een Studenten OV-chipkaart
    • reizen met de Studenten OV-chipkaart.

Kijk op www.ib-groep.nl (vanaf 1 januari 2010: www.ocwduo.nl) voor meer informatie over:
    • je recht op studiefinanciering
    • wat je moet doen om je abonnement te wisselen of stop te zetten.
    Je OV op je OV-chip zetten moet bij een supermarkt o.i.d. doen bij je in de buurt. De oplaadpalen zijn namelijk niet hetzelfde als de opwaardeerpalen. En die laatste staan niet op het station (of je moet een AH to go o.i.d. op je station hebben staan).
    Zie http://www.ov-chipkaart.n(...)npkaart/adresvinder/ voor het dichtstbijzijnde punt.

Geadviseerde ophaaldatum is onzin, dat hadden ze ook al bij de papieren OV, toen hoefde je je daar ook niks van aan te trekken.

Inchecken/uitchecken hoeft inderdaad niet, alleen als je door een poortje moet heb je hem nodig. Een conducteur kan dan in je trein controleren of je een OV op je pasje hebt staan.

Oh en dan nog dit:
    quote:
    Totdat je het studentenreisproduct hebt geactiveerd, kun je gewoon reizen met je Studenten OV-chipkaart; hier staat namelijk een tijdelijk reisproduct op, dat geldig is tot en met 31 januari 2010.
    http://www.studentenreisb(...)studentenreisproduct

[ Bericht 6% gewijzigd door Thormodo op 16-12-2009 17:24:14 ]
      Moderator woensdag 16 december 2009 @ 19:02:10 #94
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_75698723
    Het wordt er niet beter makkelijker op !
    pi_75700229
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 19:02 schreef Renesite het volgende:
    Het wordt er niet beter makkelijker op !
    Ach, als je idd niet hoeft in en uit te checken, zoals Thormodo zegt, dan maakt het toch weinig uit?
      woensdag 16 december 2009 @ 20:37:57 #96
    164101 Thormodo
    Nu inclusief tweede aap!
    pi_75703128
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 19:38 schreef David891 het volgende:

[..]

Ach, als je idd niet hoeft in en uit te checken, zoals Thormodo zegt, dan maakt het toch weinig uit?
    Meh dat klopt ook niet helemaal kwam ik achter. Je hoeft voorlopig nog niet in en uit te checken bij de NS.

Voor de studenten OV-chipkaart
    quote:
    In principe zijn de regels als volgt:
    Gebieden waar de OV-chipkaart al is ingevoerd:
    Zowel in je vrij reizen periode, als in de kortingsuren check je altijd in en uit. In de trein kan dat voorlopig nog niet.
    Reis je in je kortingsuren? In tram/bus/metro kun je eenvoudig met saldo reizen. Maak je tijdens je reis een overstap naar een ander vervoermiddel? Probeer zoveel mogelijk met de Studenten OV-chipkaart te reizen. Dit voorkomt dat je dubbel basistarief betaalt (basistarief OV-chipkaart en basisstrip).
    In de trein hoef je voorlopig nog NIET in/uit te checken. NS voert de OV-chipkaart gefaseerd in. Voor de trein moet je in de kortingsuren nog een papieren kortingskaartje kopen.

Gebieden waar de OV-chipkaart nog niet (volledig) is ingevoerd:
    Reis je in je vrij reizen periode? Toon dan je Studenten OV-chipkaart aan de chauffeur /bestuurder/controleur als je niet kunt in- en uitchecken.
    Reis je in je kortingsuren? Voor tram/bus zorg je dat je in het bezit bent van een roze strippenkaart. Voor de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje.
    En ik snap het nut van dat ding ook nog steeds niet. Straks moet iedereen in en uit gaan checken , dat gaat heus niet sneller dan de kaartjes van nu. 100+ mensen die uit een trein stappen en allemaal tegelijk moeten uitchecken bij één of twee palen .
    pi_75703247
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 20:37 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Meh dat klopt ook niet helemaal kwam ik achter. Je hoeft voorlopig nog niet in en uit te checken bij de NS.

Voor de studenten OV-chipkaart
    [..]
    Je moet inderdaad gewoon inchecken en uitchecken (behalve dus bij vervoerders die de kaart nog niet ingevoerd hebben), is ook al eerder beantwoord ergens in het topic.
    quote:
    En ik snap het nut van dat ding ook nog steeds niet. Straks moet iedereen in en uit gaan checken , dat gaat heus niet sneller dan de kaartjes van nu. 100+ mensen die uit een trein stappen en allemaal tegelijk moeten uitchecken bij één of twee palen
    Ik zie daar het nut ook nog niet helemaal van in, maar ik mag wel hopen en enigszins aannemen dat er meerdere poortjes/paaltjes komen op de stations.
      woensdag 16 december 2009 @ 20:49:26 #98
    164101 Thormodo
    Nu inclusief tweede aap!
    pi_75703655
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 20:40 schreef Dennis101 het volgende:
    [..]

Ik zie daar het nut ook nog niet helemaal van in, maar ik mag wel hopen en enigszins aannemen dat er meerdere poortjes/paaltjes komen op de stations.
    Op het station in Enschede staat maar één paaltje (of misschien twee) en daar komen echt wel 100+ mensen uit de trein tegelijk als het een beetje druk is. Ik denk ook niet dat er nog meer bij gaan komen, aangezien ze er een bord boven hebben hangen met "hier uit- en inchecken". Misschien dat ze er later nog achter komen dat dat wel heen weinig is, maar we zullen zien.
    Maar ik ga morgen maar eens naar de Albert Heijn in Enschede na school, kijken of ik de OV op mijn chipkaart kan krijgen. Aangezien ze in Holten natuurlijk nergens zo'n paal hebben staan -,- .
    pi_75703771
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 20:49 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Op het station in Enschede staat maar één paaltje (of misschien twee) en daar komen echt wel 100+ mensen uit de trein tegelijk als het een beetje druk is. Ik denk ook niet dat er nog meer bij gaan komen, aangezien ze er een bord boven hebben hangen met "hier uit- en inchecken".
    Maar ik ga morgen maar eens naar de Albert Heijn in Enschede na school, kijken of ik de OV op mijn chipkaart kan krijgen. Aangezien ze in Holten natuurlijk nergens zo'n paal hebben staan -,- .
    Dat lijkt me niet zo vreemd aangezien er voorlopig nog niet veel mensen zo'n chipkaart reizen met de trein. Maar we zullen het zien de komende tijd.
      woensdag 16 december 2009 @ 20:55:24 #100
    164101 Thormodo
    Nu inclusief tweede aap!
    pi_75703943
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 20:51 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet zo vreemd aangezien er voorlopig nog niet veel mensen zo'n chipkaart reizen met de trein. Maar we zullen het zien de komende tijd.
    Die hele chip-kaart is nog niet geldig hier in de buurt. Ze hebben de palen er van te voren alvast neergezet op alle stations.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')