Dat is dus precies de kern van dit topic: Ik wil er juist meer over weten en daarom stel ik vragenquote:Op zondag 13 december 2009 15:43 schreef mediaconsument het volgende:
Je kunt dan ook niet spreken over mensen die ervaringen hebben mbt. geesten dat ze in de regel hallucineren, dat komt in combinatie met de term geestgelover erg neerbuigend over.
Een paar keer tijdens een paddotrip, had verder ook weinig met geesten te maken, hoogstens een aantal interessante dingen meegemaakt. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik tot een aantal jaar terug met regelmaat hallucinaties had, opgewekt door regelmatig alcohol gebruik, oftewel wekelijks een keer wat drinken of een keer gaan stappen. Begon toen zelfs te denken dat stappen/feesten mijn enige bron van vermaak was, net zoals dat ik dacht dat je op feesten moet drinken en je dat de vrouwen die ik daar ontmoette karakter hadden. Niets is minder waar gebleken, oftewel heb ik me dat al die tijd verbeeld. Een dergelijke romantische visie staat dan ook gelijk aan een hallucinatie, daar je eigenlijk gewoon geen zin meer hebt om meer moeite te doen, en dat wil je uiteraard niet zien.quote:Op zondag 13 december 2009 16:22 schreef JoepiePoepie het volgende:
Heb jij weleens hallucinaties gehad, mediaconsument?
Zo ja, vond jij dat je toen bovennatuurlijke dingen waarnam of hallucinaties? Of is het meerdere keren voorgekomen en de ene keer vond je het een geest en de andere keer een hallucinatie?
[..]
Dat is dus precies de kern van dit topic: Ik wil er juist meer over weten en daarom stel ik vragen.
Maar toen vond je die manier van feesten wel leuk, ik begrijp niet waarom je nu vindt dat je je dat verbeeld hebt. Nu heb je blijkbaar gewoon andere interesses. Toen je 4 was vond je het misschien ook wel leuk om met Lego te spelen en nu niet meer, maar dat wil niet zeggen dat je je het verbeeld hebt dat je het leuk vond.quote:Op zondag 13 december 2009 19:02 schreef mediaconsument het volgende:
Begon toen zelfs te denken dat stappen/feesten mijn enige bron van vermaak was, net zoals dat ik dacht dat je op feesten moet drinken en je dat de vrouwen die ik daar ontmoette karakter hadden. Niets is minder waar gebleken, oftewel heb ik me dat al die tijd verbeeld.
Maar denk jij dat die mensen hallucinaties hadden of ga jij erin mee dat het geesten zijn? In het geval van geesten; waarin zit volgens jou het verschil met hallucinaties?quote:Qua geesten kan ik dan ook vrij kort zijn, ik heb hier geen ervaringen mee, echter heb ik enkele mensen ontmoet die dit wel hadden. Zij vallen bij mij dan ook niet onder de groep geestgelovers, eerder waren het mensen die afvroegen wat ze nu eigenlijk hebben meegemaakt,
Dat vind ik niet zo raar. Als je wordt opgevoed met het idee dat een hallucinatie eigenlijk een geest is, dan is de kans groot dat je dat gaat geloven en zo wordt dat doorgegeven van ouders aan kinderen, enzovoort.quote:en hoe het komt dat er in hun familie meer mensen waren met dergelijke ervaringen.
Je bent jezelf niet als je onder invloed bent van alcohol, dat levert conflicten op. Je bent dan ook jezelf niet omdat je remmingen minder zijn, oftewel je de werkelijkheid anders ervaart, en doe je dingen die je normaal nooit zou doen. Veel mensen drinken dan ook omdat het ervoor zorgt dat ze minder verlegen zijn, of omdat ze het nodig hebben om los te komen, omdat ze mijns inziens denken dat ze dat niet zonder kunnen. Daarbij is het een feit dat het alles in je lichaam verdoofd, dus ook de hersenfuncties en de zintuigen, en dat heeft als logisch gevolg dat de werkelijkheid anders ervaren wordt. Niets mis mee, echter is dit mijns inziens wel degelijk hallucineren.quote:Op zondag 13 december 2009 21:19 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Maar toen vond je die manier van feesten wel leuk, ik begrijp niet waarom je nu vindt dat je je dat verbeeld hebt. Nu heb je blijkbaar gewoon andere interesses. Toen je 4 was vond je het misschien ook wel leuk om met Lego te spelen en nu niet meer, maar dat wil niet zeggen dat je je het verbeeld hebt dat je het leuk vond.
En over de mensen die je daar ontmoet hebt of die wel of geen karakter hadden (waarom doel je specifiek op vrouwen eigenlijk?). Dat verschilt toch per persoon... Het is toch niet zo dat iemand die niet van uitgaan houdt meer karakter heeft dan iemand die er wel van houdt? En wat bedoel je eigenlijk met 'karakter'? Ik ga zo vaak stappen (tja, ik heb geen karakter) en net zoals overal kom ik leuke en minder leuke mensen tegen.
Nee. Als je nuchter bent, en je maakt iets dergelijks mee, dan kan het simpelweg geen hallucinatie zijn, daar je bewustzijn niet wordt beïnvloed. Echter ga ik hier niet verder over door, omdat dit sowieso een grijs gebied is voor mij. Ik heb zelf geen ervaringen met het zien of voelen van geesten gehad, oftewel kan ik hier nauwelijks een oordeel over vellen. De mensen die ik hierover sprak, kwamen op mij dan ook betrouwbaar over en liepen hier niet mee te koop.quote:Maar denk jij dat die mensen hallucinaties hadden of ga jij erin mee dat het geesten zijn? In het geval van geesten; waarin zit volgens jou het verschil met hallucinaties?
Heb jij weleens gehallucineerd dan? Of heb jij weleens geesten gezien? Wat waren je ervaringen toen?quote:Dat vind ik niet zo raar. Als je wordt opgevoed met het idee dat een hallucinatie eigenlijk een geest is, dan is de kans groot dat je dat gaat geloven en zo wordt dat doorgegeven van ouders aan kinderen, enzovoort.
De meeste mensen waar ik mee omga, ken ik van het uitgaan en die spreek en zie ik dus ook in nuchtere toestand. En er zijn er ook zoveel die ik alleen maar tijdens het uitgaan spreek, maar dat geeft toch niet? In elke situatie waar mensen samenkomen (werk, school, feestje, enzovoort) spreek je de meeste mensen alleen in die setting en sommige ook daarbuiten. Dus ik vind dat niet zo raar.quote:Op zondag 13 december 2009 21:39 schreef mediaconsument het volgende:
Ik heb het dan ook misschien niet helemaal goed gezegd, veel mensen die ik daar ontmoet heb en waarvan ik dacht dat het vrienden waren, bleken in het echte leven eigenlijk niet zo''n goede vrienden, net zoals bij de vrouwen die ik in het uitgaansleven heb ontmoet, een aantal heb ik nauwelijks gesproken buiten dat uitgaansleven, omdat anders onze karakters botsten. Uitgaan is voor mij dan ook typisch een vorm om te ontsnappen aan de werkelijkheid, en zoals ik al eerder zei, is daar weinig mis mee, en valt het dus wel degelijk onder hallucineren.
Dat kan wel. Bijvoorbeeld door een ziekte: Psychose, koorts, andere ziekte.quote:Nee. Als je nuchter bent, en je maakt iets dergelijks mee, dan kan het simpelweg geen hallucinatie zijn, daar je bewustzijn niet wordt beïnvloed.
Ja.quote:Heb jij weleens gehallucineerd dan?
Nee.quote:Of heb jij weleens geesten gezien? Wat waren je ervaringen toen?
Zeg ik dat ik het raar vind dan? Het is en blijft hallucineren als je onder invloed bent van alcohol, of denk jij van niet? Dan kun je beter eerst een topic openen over wat hallucineren daadwerkelijk is namelijk.quote:Op zondag 13 december 2009 22:01 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
De meeste mensen waar ik mee omga, ken ik van het uitgaan en die spreek en zie ik dus ook in nuchtere toestand. En er zijn er ook zoveel die ik alleen maar tijdens het uitgaan spreek, maar dat geeft toch niet? In elke situatie waar mensen samenkomen (werk, school, feestje, enzovoort) spreek je de meeste mensen alleen in die setting en sommige ook daarbuiten. Dus ik vind dat niet zo raar.
Dat soort uitzonderlijke mogelijkheden zijn er uiteraard, net zoals BDE bijvoorbeeld, dat komt ook niet vaak voor.gelukkig. Of ben jij van mening dat iedereen die niet onder invloed is van alcohol of andere drugs, en een geest ziet, onder deze 3 mogelijkheden vallen?quote:Dat kan wel. Bijvoorbeeld door een ziekte: Psychose, koorts, andere ziekte.
Vertel. Wat heb je toen meegemaakt, en waardoor zijn deze hallucinaties ontstaan?quote:Ja.
Dan lijkt het me verstandig dat je minder laagdunkend doet,over zaken rondom geesten, oftewel je termen als geestgelovers achterwege laat.quote:Nee.
quote:
daar gaat je stelling , je ziet niet eens hetzelfde , jij gelooft maar wat .quote:Op zondag 13 december 2009 14:37 schreef JoepiePoepie het volgende:
De niet-gelovigen zien dat gewoon als hallucinatie, ook al kan het er levensecht uitzien. De niet-gelovigen zien dus dezelfde dingen als de mensen die in geesten geloven.
Volgens mij begrijp jij het topic niet helemaal.quote:Op zondag 13 december 2009 22:11 schreef mediaconsument het volgende:
Dan lijkt het me verstandig dat je minder laagdunkend doet,over zaken rondom geesten, oftewel je termen als geestgelovers achterwege laat.
Voor jou dan ook maar even nogmaals de vraag: Wat is volgens jou het verschil tussen een geest en een hallucinatie?quote:Op zondag 13 december 2009 22:22 schreef Summers het volgende:
daar gaat je stelling , je ziet niet eens hetzelfde , jij gelooft maar wat .
Wat is volgens jou een hallucinatie? Wat is jouw ervaring met hallucineren?quote:Op zondag 13 december 2009 22:23 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij het topic niet helemaal.
Het gaat erom dat als iemand die niet in geesten gelooft een hallucinatie heeft (om wat voor reden dan ook (drugs, koorts, andere ziekte, slecht slapen, drukte/stress, enzovoort) dat een hallucinatie vindt en geen geest.
De vraag is:
Wat is dus volgens een geestgelover het verschil tussen een hallucinatie en een geest?
En voor uitgebreide uitleg van mijn vraag, zie de openingspost.
een hallucinatie is iets wat je alleen zelf ervaart wat niet overeenkomt met de realiteit of je omgeving en geesten kunnen dat wel zijn in de vorm van boodschappen die uitkomen , gedeelde waarnemingen enz , daar ligt voor iemand het bewijs .quote:Op zondag 13 december 2009 22:24 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Voor jou dan ook maar even nogmaals de vraag: Wat is volgens jou het verschil tussen een geest en een hallucinatie?
dan moet eenduidig aangetoond worden dat het meer is dan een hallucinatie. We hallucineren immers allemaal, we hebben allemaal dromen e.d. De vraag is niet of het te bepalen is maar meer : wat maakt deze hallucinatie(mocht het een hallucinatie zijn), juist GEEN hallucinatie, en ... is het niet gewoon een sterke hallucinatie.quote:Op maandag 14 december 2009 08:31 schreef Bastard het volgende:
Hoe kun jij nou beoordelen voor mij dat wat ik zie/zag een hallucinatie is? Alleen maar omdat je wel bekend met hallucineren wil dat niet zeggen dat het spectrum niet groter kan zijn van mogelijke waarnemingen.
Soms zijn de dingen die je niet ziet, het meest echte.
Paas afdelingquote:Op maandag 14 december 2009 11:08 schreef Michielos het volgende:
[..]
Om over mezelf te spreken; nooit last gehad van hallucinaties, maar ik kom weleens op de paaz afdeling i.v.m. interviews en gesprekken, dus sta er wel in contact mee.
Paaz = psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis,sorry zit momenteel te slapenquote:Op maandag 14 december 2009 11:18 schreef Bastard het volgende:
[..]
Paas afdeling![]()
Anyways, jij lijdt toch aan slaapverlamming? Daar zijn hallucinaties nauw bij betrokken anders http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Als ik dat lijstje zo lees.. hoe kunnen we zeggen dat het horen van bellen, zien van gedaanten, open gaan van deuren allemaal onder de noemert slaapverlamming is te plaatsen? Waarom is het slaapverlamming? MOETEN we er een naampje aangeven wat er op past, waarom past het?
Oftewel zijn volgens jou dus alle waarnemingen van geesten hallucinaties, tot het tegendeel bewezen word? Dat is namelijk een standpunt dat in wetenschappelijke fora thuishoort, niet in fora zoals TRU.quote:Op maandag 14 december 2009 11:08 schreef Michielos het volgende:
[..]
dan moet eenduidig aangetoond worden dat het meer is dan een hallucinatie. We hallucineren immers allemaal, we hebben allemaal dromen e.d. De vraag is niet of het te bepalen is maar meer : wat maakt deze hallucinatie(mocht het een hallucinatie zijn), juist GEEN hallucinatie, en ... is het niet gewoon een sterke hallucinatie.
Om over mezelf te spreken; nooit last gehad van hallucinaties, maar ik kom weleens op de paaz afdeling i.v.m. interviews en gesprekken, dus sta er wel in contact mee.
Ja dat zegt hij, hij heeft het nog niet meegemaakt, tweede alinea.quote:Op maandag 14 december 2009 12:00 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Oftewel zijn volgens jou dus alle waarnemingen van geesten hallucinaties, tot het tegendeel bewezen word? Dat is namelijk een standpunt dat in wetenschappelijke fora thuishoort, niet in fora zoals TRU.
Wat is volgens jou een hallucinatie eigenlijk? Heb je er weleens een meegemaakt?
Dit dusquote:Op maandag 14 december 2009 12:04 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja dat zegt hij, hij heeft het nog niet meegemaakt, tweede alinea.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |