1. Them Crooked Vultures - Them Crooked VulturesHet gehele jaar stond de nummer 2 op de eerste plaats. In de laatste maand is hij ingehaald. Met piepende banden komt hij tot stil stand. Op Lowlands werd ik nieuwsgierig gemaakt, de single New Fang was heerlijk maar dat hele album is zo ontzettend strak. Queens of the Stone Age met Led Zeppelin invloeden. Want laten we eerlijk zijn, Dave is op deze cd gewoon de drummer. Ze zijn al bezig met het opnemen van plaat 2. En er zit nog zoveel meer in. Ik ben al benieuwd!
Toptracks: "No One Loves Me & Neither Do I", "Mind Eraser, No Chaser", "New Fang" en "Scumbag Blues"
2. White Lies - To Lose My Life...Dit is een persoonlijke nummer twee. Toen ik het album voor het eerst hoorde, dacht ik: "Hey, onbekend werk van Joy Division". Voornamelijk door de zware bas, was de link snel gelegd. Misschien is dit album nog een beetje geforceerd maar deze jongens zijn op de juiste weg.
Toptracks: Death, To Lose My Life en Farewell to the Fairground
.
.
.
.
3. Mando Diao - Give Me Fire!Dit jaar was een prima jaar voor mij om 3FM te luisteren. Bandje na bandje waar ik fan van ben, werden "ontdekt". Alleen vaak wel tot treurnis toe gedraaid. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Mando Diao. Eerste wapenfeit dat ik hoorde was Gloria. En dat vond ik weer een ouderwets fantastisch nummer. Blind het album gehaald en voor mij het beste werk van de heren. Ze graven lekker terug naar de 70's, gieten er een flinke teug indierock over en je hebt het album.
Toptracks: Dance With Somebody, Gloria en Crystal
.
.
4. The Swell Season - Strict JoyHeerlijke singer-songwriter plaat. Als grote fan van The Frames, heb ik meteen de film Once gekocht. De dvd is zo vaak uitgeleend dat hij afgelopen tijd weinig in de dvdspeler zat. Dan hier het eerste volwaardige album van dit duo. Strict Joy is echter meer. Naast het duo, deden ook de rest van de bandleden van The Frames mee. Hierdoor lijkt het album completer en het geluid voornamelijk voller. Bonuspunten ook voor de special edition. Een mooie hoes, een concert dvd, live cd en dan het album. Wat een mooi compleet pakketje voor de prijs van een normale cd.
Toptracks: Low Rising, In These Arms en The Rain
.
5. Lily Allen - It's Not Me, It's YouNooit verwacht dat een album van deze dame mijn top 20 zou belanden. Het is niet een album dat ik aandachtig beluister van voor naar achter. Hij staat vaak op de achtergrond aan. Lekkere vrolijke deuntjes met sarcastische teksten. Toen ik een maandje geleden keek naar de tracklist, viel me pas op dat het album eigenlijk vol staat met "hits". Iets wat me nooit was opgevallen omdat ik er als een geheel naar keek. Elk lied is sterk op zijn eigen manier. Al is het iets te wispelturig om echt in de top 3 te belanden.
Toptracks: Everyone's at It, The Fear en Fuck You
.
6. Tim Christensen - SuperiorIn Denemarken is dit album in 2008 uitgegeven onder Mermaid. Door de plotselinge aandacht in Nederland is hij hier onder Pias nogmaals uitgebracht. En terecht want hij verdiend meer aandacht. De ex-zanger van de band Dizzy Mizz Lizzy is een andere kant opgegaan. Minder fustratie en meer gevoel. De eerste maal viel het kwartje niet. In de Bosuil (Weert) viel het kwartje tijdens het concert. Weer een plaat vol pareltjes. Het titelnummer is het paradepaardje. Waar het begint als een klein liedje, bouwt hij hem helemaal uit.
Toptracks: Superior, Hard to Make You Mine, Two Is a Crowd
.
7. Mark Knopfler - Get LuckyMark Knopfler is terug. Nu met een iets Ierse muziekstijl. Nog steeds jengelt hij verrukkulluk aan zijn gitaartje. Bij het beluisteren van deze cd krijg ik spontaan zin in het concert volgend jaar in de HMH.
Toptracks: Border Reiver, Get Lucky en Piper to the End
.
.
.
.
.
8. Muse - The ResistanceHet album waar ik het meest van verwachtte. Viel hij tegen? Nee. Was hij geniaal? Dat ook niet. Het hangt een beetje tussen in. Bij vlagen is het de oude vertrouwde gitaren raggen Muse (Uprising), aan de andere kant proberen ze experimenteel te zijn (Exogenesis) en 1 maal proberen ze met een foute Timbaland plaat de top 40 te bereiken (Undisclosed Desires). Het zorgt voor een rommelige collectie van goede, matige en foute nummers. Erg jammer, dat er geen geheel kan worden gevormd. Toch maken de enkele knallers veel goed.
Toptracks: MK Ultra, Uprising en United States of Eurasia
.
9. Franz Ferdinand - TonightNa het teleurstellende tweede album komen de heren van Franz Ferdinand met een stijlwisseling. Het is dan oppassen om je fans niet teleur te stellen. Dat doen ze niet. Het is nog steeds Franz maar dan slomer. Meer groove en meer soul. Het gaat allemaal net wat dieper. Hiermee creëren ze meer rust in de live shows, wat een verademing is. Het album is daarmee wel een vreemde eend in de bijt maar verveelt nergens. Lekkere cd om op de achtergrond aan te hebben.
Toptracks: Ulysses, No you girls en Can't stop feeling
.
.
10. Editors - In This Light and on This EveningOver stijlwisselingen gesproken. Ook de Editors gingen experimenteren. En ook is deze cd ideaal voor op de achtergrond. Maar waar Franz iets gevatter is, is deze cd veel meer emotie. In elk geluidje zit een gevoel. Pappilon is een heerlijke track maar de rest is allemaal ok. Het is niet zo geniaal als ik had verwacht. Toch is het geheel niet teleurstellend, maar had er net iets meer van verwacht.
Toptracks: Papillon, You Don't Know Love en Eat Raw Meat = Blood Drool
.
.
.
11. Mumford & Sons - Sigh No MoreDit kunstwerkje maakt de top 11 af. Raar om een kunstwerk op 11 te zetten. Toch heeft het een logische redenatie. Voorbeeld: Ik kan Piet Mondriaan zeer waarderen. In het museum hangt hij prachtig. Wil ik hem zelf aan de muur hangen? Nee. Dit is hetzelfde. Ik vind het een mooie cd, maar als ik in de platenkast doorblader zet ik hem niet 1-2-3 op. Daardoor streven andere albums voorbij. Maar nog steeds kan ik zo nu en dan genieten van dit album. Zoals in een museum, om daarna door te knallen met wat commerciëlere muziek.
Toptracks: Roll Away Your Stone, Winter Winds en White Blank Page.
12. Wolfmother - Cosmic Egg Wolfmother is terug met een lekker vunzig cd'tje. Geen uitspringers maar ook geen dieptepunten.13. Rammstein - Liebe Ist Für Alle DaOnze Duitse vrienden zijn terug met een zeker aardig album. En soms klinken ze vanouds heerlijk maar waarom een lied als Pussy.14. Arctic Monkeys - HumbugNog een stijlwisseling maar deze pakt minder goed uit. Vroegere werk was veel beter.15. Mika - The Boy Who Knew Too MuchMika brengt een prima popalbum uit. Maar geen nieuwe knaller zoals Grace Kelley. Rain is wel aanrader16. The Fray - The FrayThe Fray behaalt deze positie alleen al door de fantastische single You Found Me. Rest van het album zeer aardig17. Antony and the Johnsons - The Crying LightHet andere kunstwerkje in de lijst. Verwacht als top 10 album maar het album viel ietsje tegen. Het gebabbel over het milieu is minder als zijn "genderissues"18. The Prodigy - Invaders Must DieTuut tuut tuut tuut. De 90's zijn weer terug. Lekker terug naar die "goede oude tijd"19. John Mayer - Battle Studies"Who says I can't get stoned?" Ik, want je muziek dut er wat van in. 20. 30 Seconds to Mars - This is WarDe publieksfavoriete emoband is terug. Met warempel een aardig album. Alleen waarom zoveel kinderkoren.21. Jack Penate - Everything is newSlechts negen tracks die naar veel meer smaken. Dit had echt langer gemoeten.22. The Rifles - Great Escape
23. The Decemberists - The Hazards of Love
24. Morrissey - Years of Refusal
25. The Death Letters - The Death Letters
26. Little Boots - Hands
27. Maxïmo Park - Quicken the Heart
28. Florence + The Machine - Lungs
29. Robbie Williams - Reality Killed the Video Star
30. Depeche Mode - Sounds of the Universe
31. Pet Shop Boys - Yes
32. The Temper Trap - Conditions
33. Placebo - Battle for the Sun
34. Paolo Nutini - Sunny Side Up
35. Alberta Cross - Broken Side Of Time
36. Gossip - Music For Men
37. The Asteroids Galaxy Tour - Fruit
38. Big Pink - A Brief History Of Love
39. The View - Which Bitch
40. The Answer - Everyday Demons
41. Noisettes - Wild Young Hearts
42. Röyksopp - Junior
43. Biffy Clyro - Only Revolutions
44. Julian Plenti - Julian Plenti Is... Skyscraper
45. The Whitest Boy Alive - Rules
46. Johan - 4
47. Soulsavers - Broken
48. Doves - Kingdom of Rust
49. Air - Love 2
50. Passion Pit - Manners
[ Bericht 0% gewijzigd door chansadres op 26-12-2009 12:25:28 ]