Jongeren: Pechtold beste politicus 2009 :-Pechtold-beste-politicus-2009-.htmlquote:Alexander Pechtold is door jongeren uitgeroepen tot beste Politicus van het Jaar. Na een spannende race kreeg hij net iets meer stemmen dan Geert Wilders. Femke Halsema eindigt als derde. Dit blijkt uit onderzoek van Top-X, het jongerenpanel van EenVandaag, in samenwerking met Coolpolitics en FOK!. Er deden 2400 jongeren tussen 12 en 24 jaar mee. Geert Wilders werd gekozen tot slechtste politicus.
Pechtold populair
De deelnemers noemen de D66-leider omdat hij goed kan debatteren en ‘als enige politicus tegen Wilders ingaat’. Pechtold is vooral populair onder jongeren boven de 18 en universiteitsstudenten. Pechtold reageert enthousiast: ‘Wat leuk dat ik ben gekozen! Er wordt wel gezegd dat er een kloof is tussen jongeren en politiek, maar ze zijn volgens mij wél bezig met nieuws en politiek.”
Jongens kiezen Wilders
Bij jongeren onder de 18 jaar is Wilders favoriet. De politicus uit Venlo doet het ’t beste bij jongens en MBO’ers. De PVV-leider moet echter nodig zijn charmes inzetten: de helft van de meisjes verkiest Wilders als slechtste politicus. “Boe-roeper zonder concrete voorstellen”, aldus een deelneemster.
Sexy Thieme
Marianne Thieme heeft volgens zowel jongens als meisjes het meeste sex appeal. Maar gaat het om een avondje doorzakken in de kroeg, dan wordt Wilders bestempeld als beste ‘partner in crime’.
Welk nieuws dit jaar is de respondenten het best bijgebleven? De inauguratie van Obama wordt het meest genoemd, daarna volgt de aanslag op de Koningin en het overlijden van popicoon Michael Jackson.
De uitslag van het onderzoek is woensdag 9 december te zien bij het tv-programma EenVandaag. (Nederland 1, 18:15 uur)
quote:Heb hier trouwens nog wat uitslagen!
Beste politicus 2009
Pechtold 22 %
Wilders 19 %
Halsema 9 %
Waarom?
Pechold: kan goed debatteren en kan als enige tegen Wilders ingaan
Wilders: durft eindelijk te zeggen wat het volk denkt, duidelijke taal
Slechtste politicus 2009
Wilders 38 %
Balkenende 12 %
Verdonk 5 %
Meest sexy politicus 2009
Thieme 31 %
Bos 8,4 %
Halsema 8,2 %
Met welke politicus avondje doorzakken?
Wilders 12%
Bos 9 %
Halsema 7 %
Om welke politicus hardst gelachen?
Wilders 39 %
Balkenende 14 %
Pechtold 7 %
Welke politici ken je het best/ welke niet?
Balkenende en Bos meest bekend
Van der Laan en Cramer minst bekend
Welke gebeurtenis nieuws meest bijgebleven?
1. Obama officieel president
2. aanslag Koninginnedag
3. overlijden MJ
Vooral middelbare scholieren en universiteitsstudenten hebben Obama ingevuld
Bij politiek denken jongeren aan:
1. regels en wetten
2. veel woorden, weinig daden
3. vergaderen
Interesse in politiek?
2/3 (tamelijk) geïnteresseerd
1/3 niet (zo) geïnteresseerd
Middelabre scholieren/ MBO niet veel interesse, hoger opgeleid wel veel interesse
Vertrouwen politiek?
1/3 vertrouwen
2/3 weinig - geen vertrouwen
Meeste jongeren stemmen D66, daarna PVV
Waarom politiek voor jongeren saai?
1. veel praten, weinig resultaat
2. taalgebruik te hoogdravend
3. jongeren worden niet betrokken
Verschil man/ vrouw
Jongens veel meer geïnteresseerd in politiek dan meisjes.
Beste politicus?
Man:
1. Pechtold
2. Wilders
3. Bos
Vrouw:
1. Pechtold
2. Halsema
3. Wilders
Helft vrouwen vindt Wilders slechtste politicus (t.o 30 % mannen)
Met welke politicus avondje doorzakken?
vrouw: Halsema/ Bos
man: Wilders/ Plasterk
Meest sexy politicus 2009
vrouw: Thieme/ Bos
man: Thieme/ Halsema
Mannen stemmen veel meer op PVV dan vrouwen. (25% t.o 9%)
Opleiding:
Pechtold heel populair bij jonge werkenden en Universiteitsstudenten
Wilders bij MBO’ers en werkzoekenden
Hoe hoger opleiding, hoe meer vertrouwen in kabinet
Ik heb bij die man ook altijd het idee dat 'ie z'n voorstellen in de kroeg heeft verzonnen.quote:Maar gaat het om een avondje doorzakken in de kroeg, dan wordt Wilders bestempeld als beste ‘partner in crime’.
en na het drinken van heel veel glazen bier.quote:Op woensdag 9 december 2009 10:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb bij die man ook altijd het idee dat 'ie z'n voorstellen in de kroeg heeft verzonnen.
Die komen nog aan bod volgens mijquote:Op woensdag 9 december 2009 10:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom wordt het eigenlijk aan jongeren gevraagd en niet aan mensen die de jaren des onderscheids al bereikt hebben, en die wel mogen stemmen?
Verbaast het je?quote:
Je kunt mensen toch gewoon een lijstje voorleggen met namen en vragen wie ze niet kennen?quote:Op woensdag 9 december 2009 13:59 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe kan er nu een antwoord komen op de vraag wie de minst bekende politicus is ? Het enige antwoord zou toch blanco moeten zijn
Nou ja, als dit de vraagstelling Welke politici ken je het best/ welke niet? is niet natuurlijkquote:Op woensdag 9 december 2009 14:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt mensen toch gewoon een lijstje voorleggen met namen en vragen wie ze niet kennen?
Opvallend.quote:Opleiding:
quote:Op woensdag 9 december 2009 11:27 schreef BasEnAad het volgende:
Pechtold is nou niet echt de oplossing volgens mij. Hij roept alleen maar boe tegen Wilders.
Alternatieven heb ik niet gehoord. Maar misschien moet ik beter luisteren.
Lijkt mij onzin. Het vertrouwen in de regeringspartijen is volgens mij niet al te hoog en D66 is dan een alternatief dat in overweging genomen wordt. Pechtold weet zaken vrij helder te formuleren over het algemeen en dat spreekt mensen tegenwoordig aan.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:50 schreef Dr.Nikita het volgende:
Pechtold is een luchtkasteel.
Zonder Wilders was de naam Pechtold net zo miezerig klein als het aantal huidige zetels van D66.
D'66 is inhoudelijk een alternatief op het huidige regeringsbeleid voor degenen die zich daar heel graag in willen verdiepen, maar om nu te stellen dat deze verkiezing en uitslag zich daarmee kenmerkt vind ik volstrekt ongeloofwaardig.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:12 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Lijkt mij onzin. Het vertrouwen in de regeringspartijen is volgens mij niet al te hoog en D66 is dan een alternatief dat in overweging genomen wordt. Pechtold weet zaken vrij helder te formuleren over het algemeen en dat spreekt mensen tegenwoordig aan.
Hij was wel een van de eerste die wist hoe hij het fenomeen Wilders in zijn voordeel in kon zetten. In mijn ogen slaat D66 daar nu wel een beetje in door.
Was het maar waar dat het gros van de jongeren helder uiteen kunnen zetten waar de discrepantie ligt in de standpunten van D'66 ten opzichte van het huidige regeringsbeleid.quote:De deelnemers noemen de D66-leider omdat hij goed kan debatteren en ‘als enige politicus tegen Wilders ingaat’.
Pechtold, wie was dat ook al weer?quote:Op woensdag 9 december 2009 09:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Beste politicus 2009
Pechtold 22 %
Slechtste politicus 2009
Balkenende 12 %
Verdonk 5 %
Wat is daar vreemd aan?quote:Op woensdag 9 december 2009 19:24 schreef ASroma het volgende:
altijd zo mooi, wilders scoort hoog als beste en als slechtste. Goed onderzoek
waar zeg ik dat het vreemd is? wat ik probeer te zeggen is dat er helemaal niet op inhoudelijk punten wordt beoordeelt maar puur op, mee eens of niet mee eens zijn. Heel kortzichtig dus.quote:
Hoezo? Als het andersom zou zijn. Dus wanneer Wilders hoog opgeleiden en werkenden als aanhangers zou hebben dan was het opvallend. Nu is het slechts een bevestiging van het bestaande beeld.quote:
"Mee eens zijn" heeft toch betrekking op de inhoud?quote:Op woensdag 9 december 2009 19:33 schreef ASroma het volgende:
[..]
waar zeg ik dat het vreemd is? wat ik probeer te zeggen is dat er helemaal niet op inhoudelijk punten wordt beoordeelt maar puur op, mee eens of niet mee eens zijn. Heel kortzichtig dus.
Het maakt dus geen fuck uit wat hij zegt zolang hij maar tegen Wilders in gaat???quote:Pechtold populair
De deelnemers noemen de D66-leider omdat hij goed kan debatteren en ‘als enige politicus tegen Wilders ingaat’.
Ik denk dat mbo-ers in de randstad sowieso niks met Wilders hebben.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:22 schreef SimonBalk het volgende:
Mee eens. Inhoudelijk zegt hij de beste dingen. of eigenlijk als 1 van de weinige. Goed dat de dames Wilders doorhebben nu nog wachten op die mbo-ers. Dat zal wel langer duren.
Zo dom is het ook weer niet, mijn inziens. Pechtold afficheert zich namelijk ook hoofdzakelijk als one-issue partij.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:15 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het maakt dus geen fuck uit wat hij zegt zolang hij maar tegen Wilders in gaat???
En dan noemen ze vmbo'ers dom.![]()
Jouw vaardigheid in het trekken van conclusies is vast iets waar je moeder trots op is.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:15 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het maakt dus geen fuck uit wat hij zegt zolang hij maar tegen Wilders in gaat???
En dan noemen ze vmbo'ers dom.![]()
Dat staat letterlijk zo in de tekst, heb ik niks aan gedaan.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Jouw vaardigheid in het trekken van conclusies is vast iets waar je moeder trots op is.
Tja ik wil nou niet negatief doen, maar het blijkt ongeveer uit elk onderzoek.quote:Opleiding:
Hoe hoger opleiding, hoe meer vertrouwen in kabinet
Op basis van die tekst kan Pechtold op de eerste plaats goed debatteren en ten tweede is hij de enige die tegen Wilders ingaat. Dat zijn twee punten die gewaardeerd worden. Over dat eerste punt lees je nogal heen.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:41 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat staat letterlijk zo in de tekst, heb ik niks aan gedaan.
Dus in dit geval 1+1=2.
Kan ik er wat aan doen dat het in dit geval nog klopt ook.
Ach, ik mag Pechtold niet zo.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:46 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Op basis van die tekst kan Pechtold op de eerste plaats goed debatteren en ten tweede is hij de enige die tegen Wilders ingaat. Dat zijn twee punten die gewaardeerd worden. Over dat eerste punt lees je nogal heen.
Dat hij op inhoud Wilders en consorten ook in de debatten aftroeft zal vast ook helpenquote:Op woensdag 9 december 2009 21:01 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ach, ik mag Pechtold niet zo.
Maar ik vind het frappant dat men zo afgeeft op het mindere vmbo volk terwijl ze zelf kiezen voor iemand die tegen Wilders in gaat en goed kan debatteren.
Of die goede punten heeft is dan niet belangrijk blijkbaar.
Dat gaat hij in Nederland nooit worden. Als D66 ooit gaat regeren blijft hij hopelijk ook gewoon in de kamer zitten.quote:
Vrouwelijke politici zijn blijkbaar zó saai/lelijk dat mannen nog liever een avondje gaan stappen met een kerel met een hoed en een kerel met een geblondeerde pruik.quote:Met welke politicus avondje doorzakken?
vrouw: Halsema/ Bos
man: Wilders/ Plasterk
Wat ook opvallend is, is dat Bos een vrouw is!quote:Op woensdag 9 december 2009 21:48 schreef Pool het volgende:
De opvallendste uitslag:
[..]
Vrouwelijke politici zijn blijkbaar zó saai/lelijk dat mannen nog liever een avondje gaan stappen met een kerel met een hoed en een kerel met een geblondeerde pruik.
Het is slechts 1 van de vele punten die is genoemd natuurlijk, en die zit jij nu overdreven uit te melken.quote:Op woensdag 9 december 2009 21:01 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ach, ik mag Pechtold niet zo.
Maar ik vind het frappant dat men zo afgeeft op het mindere vmbo volk terwijl ze zelf kiezen voor iemand die tegen Wilders in gaat en goed kan debatteren.
Of die goede punten heeft is dan niet belangrijk blijkbaar.
Een integratievisie ontbeert de heer Wilders ook totaal. Voor hem is het assimilatie of oprotten. Dat lijkt me heel wat andersquote:Op donderdag 10 december 2009 15:29 schreef Dutchguy het volgende:
Je kunt het jongeren niet kwalijk nemen dat ze vooral zien dat Pechtold Wilders aanpakt, maar zelf 0,0 integratievisie heeft.
Dat klopt. Ik heb beide heren dan ook niet hoog zitten. Allebei geen integratievisie dus.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een integratievisie ontbeert de heer Wilders ook totaal. Voor hem is het assimilatie of oprotten. Dat lijkt me heel wat anders
Geen valt een beetje mee hoor. Van d66.nlquote:Op donderdag 10 december 2009 18:55 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik heb beide heren dan ook niet hoog zitten. Allebei geen integratievisie dus.
quote:Staat kan integratie niet forceren
Na de verkiezingsnederlaag van de PvdA verwachtte ik vooral zelfreflectie. Maar de pijlen richten zich op mij. Bos weet dat ik Wilders bestrijd, maar niet waarom. Uit de Volkskrant van zaterdag 13 juni begrijp ik dat hij mijn veelvuldig geuite opvattingen over integratie niet kent. Om hem en zijn PvdA-vrienden te verlossen van hun opdracht zich dagelijks publiekelijk over deze kennisachterstand te beklagen, hier wat ik vind:
1. Als voormalig wethouder, burgemeester, en minister voor het Grotestedenbeleid weet ik wat mensen chagrijnig maakt en kwaad. Verloedering van buurten, pesterij, intimidatie of erger. En heb ik enige ervaring in de omgang met en aanpak van jeugd, inclusief Marokkaans-Nederlandse, die maar niet wil deugen. Ik hoef dan ook niet op stel en sprong voor het oog van de camera naar Venlo of Dordrecht af te reizen of thee te drinken in een koffiehuis om te weten wat er speelt in de samenleving.
2. Veroorzakers van ongerief en leed moeten worden aangepakt door hulpverleners, politie en justitie, zonder verschil. Dat gebeurt met meer of minder succes, al naar gelang de kwaliteit en inzet van lokale bestuurders. De stedelijke democratie, waarin de PvdA overigens al decennia domineert, is als eerste aanspreekbaar op tekortschietende huisvesting, rellen in buurten, overlast en criminaliteit, ontspoorde jongeren en ouders die niet weten hoe hun betrokkenheid te tonen.
3. De gedachte dat de staat integratie kan forceren is een misverstand. De kern van de PvdA-integratienota is aanpassen en aanleren, het 'wegpoetsen' van cultuurverschillen door dwang en drang. De PvdA ziet integratie, net als Wilders, vooral als een cultureel probleem. Ook als je je aan de wet houdt en werkt, ben je nog niet geïntegreerd. Bos bepleit 'beschaafd nationalisme', wat zo veel betekent als een door de staat opgedrongen meerderheidscultuur.
De nieuwbakken euroscepsis van de PvdA is een loot aan dezelfde boom. Bos stemde zelf niet op zesde-keus-lijsttrekker Berman, maar op euroscepticus Cuperus. Blijkbaar is er binnen de sociaal-democratie geen ruimte om je zowel Nederlander als Europeaan te voelen, zowel Turk als Nederlander, of Rotterdammer en Nederlander.
Dit integratiebeleid is tot mislukken gedoemd. Want het zet mensen tegen elkaar op en reduceert een individu tot een ondergeschikt deel van een groep. Orthodoxe imams voelen zich hier prima bij, maar vrijzinnige moslims worden in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Niet de staat, maar mensen zelf gaan over wie zij zijn en willen worden.
4. Het gaat om gelijke kansen en daarbij heeft de overheid wél een rol. In het onderwijs: serieuze investeringen, ervoor zorgen dat iedereen goed Nederlands leert, maximaal profiteert van ons onderwijs en een diploma haalt. Geen spielerei als gratis schoolboeken of maatschappelijke stages. Wat heeft een jongere - allochtoon of autochtoon - aan gratis schoolboeken van 300 miljoen euro per jaar, als hij niet meekomt door taalachterstand? Hiernaast is het bestrijden van schooluitval cruciaal, met name in het vmbo.
In mijn visie op integratie speelt de arbeidsmarkt een hoofdrol. Niet voor niets zorgt het D66-programma voor de meeste banen, volgens het Centraal Planbureau. Het ontslagrecht bijvoorbeeld, dat uit de jaren veertig van de vorige eeuw stamt, houdt jongeren, vrouwen en allochtonen buiten. Vooral kleine bedrijven zijn huiverig om mensen aan te nemen. Nieuwkomers krijgen zo geen eerlijke kans om zichzelf te bewijzen. De liberaal Bos uit 2006 was dit met mij eens, maar heeft elke hervorming onder druk van zijn partij ingeslikt.
5. D66 heeft eerder verantwoordelijkheid gedragen voor de hervorming van de WAO en de WW. Tijdens twintig jaar wegkijken, kwam het aantal arbeidsongeschikten soms dicht bij één miljoen mensen. Waaronder relatief veel allochtonen. Door uit te gaan van wat mensen wél kunnen, zijn velen van hen nu weer aan het werk. Oppositieleider Bos noemde deze hervormingen destijds asociaal. Ik noem dit integratie: van verzorgingsstaat naar kansenmaatschappij.
In de analyse van Bos - we werden op veel zelfkastijding getrakteerd - is de nederlaag van de PvdA vooral te wijten aan gebrekkige communicatie. De PvdA heeft op het vlak van integratie immers 'verschrikkelijk veel te bieden' volgens Bos. De PvdA biedt mensen geen zicht op een baan of een opleiding, maar bemoeit zich wel met hun identiteit. Misschien moet Bos toch eens overwegen of het hier niet gaat om een communicatief, maar een inhoudelijk probleem.
Dit opiniestuk verscheen op maandag 15 juni in de Volkskrant.
quote:Integratiebeleid
Een terugkerend thema in de toespraak van Pechtold was de toenemende illusie dat de samenleving maakbaar zou zijn. Als voorbeeld hiervan noemde hij het integratiebeleid. Volgens de sociaal liberaal is de huidige gedachte dat we integratie kunnen forceren en sturen een misverstand. Pechtold: ''We focussen op aanpassen en aanleren, terwijl integratie eerst en vooral een proces van emancipatie is.'' Volgens de sociaal liberaal is het veel belangrijker dat allochtonen naar school gaan, een baan hebben en zich laten horen in debat. ''De tweede generatie nieuwkomers doet het stukken beter dan de eerste. Deelname in het hoger onderwijs stijgt en er komt een allochtone middenklasse. Het heeft even geduurd, maar het gebeurt nu vanzelf en niet geforceerd.''
Sjonge, het is nog vager dan ik dacht. Maar het legt hem vooralsnog geen windeieren.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Geen valt een beetje mee hoor. Van d66.nl
Waar het vooral op neerkomt is integratie door emancipatie, dus door mee te doen in de samenleving door te werken, leren etc.
[..]
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |