Vreemd, ik zou gewoon 1949 aanhouden, de Indonesische Republiek was helemaal niet de baas over het volledige archipel voor die tijd, en doelwit van meerdere bezettingen en acties door Nederlandse troepen. Indonesië zoals het er nu ligt is niet onafhankelijk geweest van het Koninkrijk der Nederlanden voor 1949.quote:Op woensdag 23 december 2009 11:47 schreef EricT het volgende:
[..]
Zorgelijke ontwikkeling wat mij betreft
Pas vanaf 1966 zag het land eruit zoals het er nu (weer) uitziet. Voor die tijd was Papua nog een Nederlandse kolonie en was Timor nog Portugees.quote:Op woensdag 23 december 2009 13:35 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Vreemd, ik zou gewoon 1949 aanhouden, de Indonesische Republiek was helemaal niet de baas over het volledige archipel voor die tijd, en doelwit van meerdere bezettingen en acties door Nederlandse troepen. Indonesië zoals het er nu ligt is niet onafhankelijk geweest van het Koninkrijk der Nederlanden voor 1949.
Idd. De staat is pas onafhankelijk zodra het als dusdanig internationaal erkend wordt.quote:Op woensdag 23 december 2009 13:45 schreef Klopkoek het volgende:
Ondanks dat ik Bernhard een schoft vind en Nederland zich hier voor moet schamen slaat dit natuurlijk nergens op. Onafhankelijkheidsdata gelden pas als de onafhankelijkheid wordt erkend door de internationale gemeenschap. Wat dan die internationale gemeenschap is en in hoeverre daar consensus in moet zijn kun je over discuseren maar een unilaterale uitroeping van de onafhankelijkheid is niet voldoende.
natuurlijk nietquote:Op woensdag 23 december 2009 13:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Idd. De staat is pas onafhankelijk zodra het als dusdanig internationaal erkend wordt.
quote:November 16, 1776, The Dutch island of St. Eustatius gives first foreign salute to the American flag. But Holland will not formally recognize the independence of the United States, until 1778, the second country to do so. bron
quote:Morocco was the first country to recognize the independence of the United States of America from the Kingdom of Great Britain in 1777. The two countries signed the Moroccan-American Treaty of Friendship ten years later. Friesland, one of the seven United Provinces of the Dutch Republic, was the next to recognize American independence (on February 26, 1782, followed by the Staten-Generaal of the Dutch Republic on April 19, 1782). John Adams became the first US Ambassador in The Hague. bron
Ik vraag me ook af hoe de amnestieregeling van 1949 en de regeling voor financiële compensatie van 1966-2003 binnen dit verhaal passen.quote:Op woensdag 23 december 2009 13:43 schreef EricT het volgende:
[..]
Pas vanaf 1966 zag het land eruit zoals het er nu (weer) uitziet. Voor die tijd was Papua nog een Nederlandse kolonie en was Timor nog Portugees.
Ben benieuwd hoe ze dit juridisch zien. 1945 aanhouden betekent dat men de eenheidsstaat erkent en de Ronde Tafel Conferentie Akkoorden die leidden tot de Verenigde Staten van Indonesië niet houdbaar meer zijn. Gevolg daarvan is dat de legitimiteit van separatistische bewegingen binnen Indonesië wegvalt.
Aan de andere kant is het aanhouden van de proclamatie van 1945 ook interessant. Sukarno proclameerde namelijk van Sabang (Aceh) tot Ambon (Maluku). Papua werd er pas later aan toegevoegd, al is dat niet meer terug te vinden in de huidige Indonesische geschiedenisboeken.
heb je daar linkjes van toevallig?quote:Op woensdag 23 december 2009 15:47 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af hoe de amnestieregeling van 1949 en de regeling voor financiële compensatie van 1966-2003 binnen dit verhaal passen.
Ik weet er het fijne niet van, maar dat is waar Verhagen telkens naar verwijst ter rechtvaardiging van het standpunt van de regering in deze zaak: zie hier en hier. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de inhoud van die verdragen.quote:Op woensdag 23 december 2009 16:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
heb je daar linkjes van toevallig?
ja allicht maar de onafhankelijkheidsdag word erkend als 1581 (toch opgezocht) dat stukje erkenning wil Indonesie dus ookquote:Op woensdag 23 december 2009 17:29 schreef Klopkoek het volgende:
Amerikanen zijn een beetje gek. Die denken dat de wereld om hen draait en denken dat ze op de 4 juli onafhankelijk waren.
Nederland is niet sinds de Acte van Verlatinghe een staat maar ook pas toen het erkend werd.
De Indonesische regering maakt zich er helemaal niet druk over...quote:Op woensdag 23 december 2009 20:38 schreef sp3c het volgende:
dat stukje erkenning wil Indonesie dus ook
Wat is er zorgelijk aan .? Het is gewoon niet zo van belang.quote:Op woensdag 23 december 2009 11:47 schreef EricT het volgende:
Zorgelijke ontwikkeling wat mij betreft
De leuze was "van Sabang tot Merauke" .... En merauke ligt op Nieuw Guinea, tegen de grens aan met het Australische deel.quote:Op woensdag 23 december 2009 13:43 schreef EricT het volgende:
Aan de andere kant is het aanhouden van de proclamatie van 1945 ook interessant. Sukarno proclameerde namelijk van Sabang (Aceh) tot Ambon (Maluku). Papua werd er pas later aan toegevoegd, al is dat niet meer terug te vinden in de huidige Indonesische geschiedenisboeken.
De slogan was zeker niet van Sabang tot Merauke. Merauke is er pas later aan toegevoegd toen Sukarno zijn Indonesia Raya idee kreeg. Dit is ook de reden dat Papua buiten de RTC akkkoorden gehouden werd, en nog een decennium in Nederlandse handen bleef.quote:Op woensdag 23 december 2009 22:39 schreef Bluesdude het volgende:
De leuze was "van Sabang tot Merauke" .... En merauke ligt op Nieuw Guinea, tegen de grens aan met het Australische deel.
Dat heet dus 'geschiedenis door het oog van de overwinnaar'. Altijd een slechte zaak, maar vaak de enige manier van 'geschiedenis'.quote:Op donderdag 24 december 2009 00:25 schreef EricT het volgende:
[..]
= knip =
Nu is het zo dat Indonesische scholieren leren dat de 'eenheid' van het land al in 1945 werd bereikt, waarmee ze dus voorbij gaan aan die expansiepolitiek van Sukarno en Suharto en de decennialange strijd tegen de Javaanse overheersing in de buitengebieden. Denk dat de erkenning van '45 door Nederland dit alleen maar erger maakt.
Nee, als de iure moment van onafhankelijkheid geldt het tekenen van de Vrede van Munster in 1648, hoewel de Nederlanden de facto al in 1609 (begin 12-jarig bestand) gezien kunnen worden als een souvereine staat. Dat Spanje nog 25 jaar doorging met proberen na 1621, tja.. Ze geloofden er eigenlijk zelf al niet meer in, maar het prestige, he?.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja allicht maar de onafhankelijkheidsdag word erkend als 1581 (toch opgezocht) dat stukje erkenning wil Indonesie dus ook
Inderdaad, maar net als bij de VS en Indonesië werd die de facto soevereine status al voor die officiële onafhankelijkheid internationaal erkend (in 1609 dus):quote:Op donderdag 24 december 2009 06:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, als de iure moment van onafhankelijkheid geldt het tekenen van de Vrede van Munster in 1648, hoewel de Nederlanden de facto al in 1609 (begin 12-jarig bestand) gezien kunnen worden als een souvereine staat. Dat Spanje nog 25 jaar doorging met proberen na 1621, tja.. Ze geloofden er eigenlijk zelf al niet meer in, maar het prestige, he?.
Geoffrey Parker, The Dutch Revolt, pp. 239-40.quote:Above all, the rebels were accorded immediate diplomatic recognition by the other states of Europe. The envoys of the States-General were henceforth treated as full ambassadors by England, France and Venice, and in October 1609 James VI and I promoted his envoy in the Hague to the rank of ambassador. Other potentates followed suit.
Heb je een bron hiervoor?quote:Op donderdag 24 december 2009 05:58 schreef reem het volgende:
In het Internationaal Recht is er geen consensus over of een staat onafhankelijk is sinds haar declaratie, of sinds de erkenning door andere landen - dus het lijkt me redelijk nutteloos om daar over hier te discussieren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |