Daarom is er uiteindelijk ook besloten voor de huidige opstelling van feestdagen. Dit is niet voor niks tot stand gekomen. Hieraan tornen is (vooralsnog) uit den boze. Helemaal omdat er een groot gedeelte van Nederland Christelijk stemt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef PhysicsRules het volgende:
Het hangt natuurlijk van je baan af of het kan of niet. Ik begrijp prima dat een fabrieksarbeider moeilijk in zijn ééntje aan de lopende band kan gaan staan. In de horeca en retailhandel is het natuurlijk wel een uitkomst.
'Stilstaan bij' als in 'overwegen'. Je haalt twee dingen door elkaar. Ten eerste vind ik twee dagen voor elke christelijke viering teveel - dat zie ik graag één dag per viering worden. Ten tweede heb ik geen bezwaar tegen nog wat vieringen van buiten de christelijke traditie.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:49 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wat houdt dat stil staan dan precies in?
[..]
Tja, die dagen(die vaak alles behalve christelijk zijn, helowwww kerstbomen, kerstmannen, paashazen enzo...) zijn gewoon al heel lang zo, het is handig om wat vaste vrije dagen te hebben en het verzetten gaat bar veel ellende opleveren omdat je altijd wel een groep tekort gaat doen en hoogstwaarschijnlijk wel meer dan 1 groep.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
Is Israel een westers land ?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:41 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Zijn er Westerse landen die religieuze feestdagen hebben die niet Christelijk zijn?
Vanwaar je gevolgtrekking? Hoezo duur? Het is nu juist duur. Als een medewerker met kerst wil doorwerken omdat kerst hem niets doet moet zijn baas hem volgens mij een zondagstarief betalen. Het gevolg is dat bedrijven er niet om staan te springen, zelfs al zou het bedrijfstechnisch interessant zijn.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daarom is er uiteindelijk ook besloten voor de huidige opstelling van feestdagen. Dit is niet voor niks tot stand gekomen. Hieraan tornen is (vooralsnog) uit den boze. Helemaal omdat er een groot gedeelte van Nederland Christelijk stemt.
Het idee is nobel hoor! Echt, maar de uitvoering te duur en te lastig!
Om het even tastbaar te maken; overwegen om naast de uit de christelijke traditie voortgekomen nationale feestdagen ook feestdagen uit het boeddhisme, hindoeïsme, het jodendom, de islam, het taoïsme, etc. op te nemen in de nationale jaarkalender?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:50 schreef Disana het volgende:
[..]
'Stilstaan bij' als in 'overwegen'. Je haalt twee dingen door elkaar. Ten eerste vind ik twee dagen voor elke christelijke viering teveel - dat zie ik graag één dag per viering worden. Ten tweede heb ik geen bezwaar tegen nog wat vieringen van buiten de christelijke traditie.
Welke dagen er in ruil voor de tweede christelijke feestdagen moeten komen, kan altijd besproken worden. Ik denk dat Nederland daar wel uit zou komen. En natuurlijk ben ik voor vaste dagen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, die dagen(die vaak alles behalve christelijk zijn, helowwww kerstbomen, kerstmannen, paashazen enzo...) zijn gewoon al heel lang zo, het is handig om wat vaste vrije dagen te hebben en het verzetten gaat bar veel ellende opleveren omdat je altijd wel een groep tekort gaat doen en hoogstwaarschijnlijk wel meer dan 1 groep.
In de groepen die je dan wel tegemoet komt zal gezeur ontstaan welke feestdag dan genomen moet worden, nog meer onenigheid.
Waarom zoveel ellende door om gewoon wat vaste feestdagen, als je het niet in een christelijk jasje wil dan doe je dat toch niet, ik vier ook geen traditioneel christelijke kerst, ik vier yule.
Ik denk niet dat je realiseerd hoeveel geloofsfeestdagen er zijn van alle verschillende geloven, ik als hobbyheks vier er al 8 per jaar, er zijn er met wel meer dan 20 feestdagen per jaar, wie ga je voorang geven en waarom?
Een baas mag gewoon zeggen dat het bedrijf dicht is, voor iedereen een aparte regeling maken is volgens mij lastiger/ duurder. Ik kan me natuurlijk vergissen hoor.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:53 schreef PhysicsRules het volgende:
Vanwaar je gevolgtrekking? Hoezo duur? Het is nu juist duur. Als een medewerker met kerst wil doorwerken omdat kerst hem niets doet moet zijn baas hem volgens mij een zondagstarief betalen. Het gevolg is dat bedrijven er niet om staan te springen, zelfs al zou het bedrijfstechnisch interessant zijn.
Gewoon goed punt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, die dagen(die vaak alles behalve christelijk zijn, helowwww kerstbomen, kerstmannen, paashazen enzo...) zijn gewoon al heel lang zo, het is handig om wat vaste vrije dagen te hebben en het verzetten gaat bar veel ellende opleveren omdat je altijd wel een groep tekort gaat doen en hoogstwaarschijnlijk wel meer dan 1 groep.
In de groepen die je dan wel tegemoet komt zal gezeur ontstaan welke feestdag dan genomen moet worden, nog meer onenigheid.
Waarom zoveel ellende door om gewoon wat vaste feestdagen, als je het niet in een christelijk jasje wil dan doe je dat toch niet, ik vier ook geen traditioneel christelijke kerst, ik vier yule.
Ik denk niet dat je realiseerd hoeveel geloofsfeestdagen er zijn van alle verschillende geloven, ik als hobbyheks vier er al 8 per jaar, er zijn er met wel meer dan 20 feestdagen per jaar, wie ga je voorang geven en waarom?
Ik heb al gezegd dat ik een referendum geen slecht idee zou vinden. Mij kan niet niet zoveel schelen waardoor die tweede vrije christelijke dagen worden vervangen. Het principe echter dat uitsluitend christelijke dagen nationaal erkend zijn vind ik wel enigszins achterhaald.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:55 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Om het even tastbaar te maken; overwegen om naast de uit de christelijke traditie voortgekomen nationale feestdagen ook feestdagen uit het boeddhisme, hindoeïsme, het jodendom, de islam, het taoïsme, etc. op te nemen in de nationale jaarkalender?
Ik vind het maar bizar.
Dat is juist mijn punt: nu moet een bedrijf voor aparte regeling maken als hij op Kerst open zou willen zijn, ook als hij alleen moslims in dienst zou hebben die gewoon willen werken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:57 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Een baas mag gewoon zeggen dat het bedrijf dicht is, voor iedereen een aparte regeling maken is volgens mij lastiger/ duurder. Ik kan me natuurlijk vergissen hoor.
Die ruimte is er toch?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik bedoel dat Pasen, Pinksteren en Kerstmis elk twee dagen krijgen, in tegenstelling tot vrijwel alle andere westerse landen.
Nee, ik bedoel dat iedereen zich dan twee zo niet drie (zoals deze kerst) dagen moet conformeren aan de christelijke wens om het 'feest' uitgebreid te vieren. Ik pleit voor meer feestdagen uit andere culturen en het terug brengen van de christelijke vieringen naar één dag. Zo'n kerstboom 'verbod' vind ik onwenselijk, maar in het algemeen mag er best meer ruimte komen voor alternatieve vieringen.
Maar dat is nu juist wel wat de overheid doet door ons al die christelijke dagen op te leggen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Die ruimte is er toch?
Ik voel me nooit bezwaard om mijn eigen feestdagen te vieren hoor, nu yule, straks imbolc, dan tot mijn grote plezier beltane, niemand die me een strobreed in de weg legt, sterker nog, wil ik het met een gelijkgestemde groep vieren kan dat ook.
Valt het op een doordeweekse dag dan kan ik ervoor kiezen die dag vrij te houden als ik dat nodig vind, no problem.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat anderen op te dringen, vaste feestdag, allemaal verplicht heksenfeesten vieren!
Laat iedereen dat lekker zelf uitzoeken, er zijn vaste vrije dagen, voor al het andere wat belangerijk is voor je valt gewoon wel wat te regelen.
In 2007 had 47% van de bevolking nog een Christelijk geloof.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het brengen van balans, we zijn allang geen Christelijk land meer.
Wordt daar niet bij stilgestaan dan, ramadan en suikerfeest worden op school behandeld op een leuke manier, die kinderen krijgen gewoon vrij, er wordt over gepraat en leuk over gedaan.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:24 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind het gezien het grote aantal moslims in Nederland helemaal niet zo raar om althans eens een poging te wagen stil te staan bij hun vieringen.
Verder pleit ik voor feesten, niet voor zware zaken waarbij mensen moeten afzien zoals herdenkingen. Vieringen waaraan iedereen plezier kan hebben ongeacht herkomst.
En je snapt niet wat dat jouw voorbeeld een niche betreft. En dat je door een kleine groep te helpen je het voor de grootste groep alleen maar ingewikkelder maakt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef PhysicsRules het volgende:
Dat is juist mijn punt: nu moet een bedrijf voor aparte regeling maken als hij op Kerst open zou willen zijn, ook als hij alleen moslims in dienst zou hebben die gewoon willen werken.
Ondertussen ben ik wel de connectie met de kerstboom kwijt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik heb al gezegd dat ik een referendum geen slecht idee zou vinden. Mij kan niet niet zoveel schelen waardoor die tweede vrije christelijke dagen worden vervangen. Het principe echter dat uitsluitend christelijke dagen nationaal erkend zijn vind ik wel enigszins achterhaald.
Mij gaat het uitsluitend om de officiële grote feestdagen waarop iedereen verplicht vrij heeft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Wordt daar niet bij stilgestaan dan, ramadan en suikerfeest worden op school behandeld op een leuke manier, die kinderen krijgen gewoon vrij, er wordt over gepraat en leuk over gedaan.
Zo met wel meer, er wordt we aandacht aan gegeven, alleen niet via vaste vrije dagen die voor iedereen opgaan.
Je zwabbert ook nogalquote:Op dinsdag 8 december 2009 12:06 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ondertussen ben ik wel de connectie met de kerstboom kwijt.
Een pleidooi voor een referendum ten behoeve van welke religieuze feestdag dan ook, ten koste van de traditionele nationale feestdagen vind ik geen zwabber maar zamboni.quote:
Waarom alleen de moslims paaien? Er bestaan in Nederland nog veel meer religieuze minderheden en wat is de reden deze tekort te doen?quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:24 schreef Frutsel het volgende:
2e pinksterdag wil ik wel ruilen voor 1 mei... das een datum die overal in europa gevierd lijkt te worden behalve bij ons. Koninginnedag + 1 Mei dan vrij
Suikerfeest mag best een nationale feestdag worden, net als de dag na Hemelvaart en 5 december
Hoezo alleen de moslims? 1 mei is dag van de arbeid! De arbeidersklasse is pas een minderheid!quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:26 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Waarom alleen de moslims paaien? Er bestaan in Nederland nog veel meer religieuze minderheden en wat is de reden deze tekort te doen?
Je had het specifiek over het Suikerfeest. Reageer daar eens op.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:29 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hoezo alleen de moslims? 1 mei is dag van de arbeid! De arbeidersklasse is pas een minderheid!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |