met een zaklamp kan je je niet goed verdedigen.quote:Op zondag 6 december 2009 10:23 schreef Sakura het volgende:
Dan blijft het nog steeds verboden wapenbezit en daar staat nu eenmaal een fikse straf op.
Aan de andere kant is het wel altijd makkelijk een goede zaklamp in de auto te hebben voor als je een keer snachts met pech komt te staan![]()
[ afbeelding ]
Euh. heb je wel eens een mag lite gezienquote:Op zondag 6 december 2009 10:26 schreef Esmerallda17 het volgende:
[..]
met een zaklamp kan je je niet goed verdedigen.
Maglite is ook gewoon een wapen. Zodra je er je auto mee uitloopt begin je al een beetje strafbaar te worden.quote:Op zondag 6 december 2009 10:23 schreef Sakura het volgende:
Dan blijft het nog steeds verboden wapenbezit en daar staat nu eenmaal een fikse straf op.
Aan de andere kant is het wel altijd makkelijk een goede zaklamp in de auto te hebben voor als je een keer snachts met pech komt te staan![]()
[ afbeelding ]
Dat denk ik ook welquote:Op zondag 6 december 2009 10:31 schreef tjoektjoek het volgende:
[..]
Euh. heb je wel eens een mag lite gezien![]()
Reken maar dat je er iemand mee buiten westen kan meppen hoor
Waar staat dat het lopen met een Maglite strafbaar is?quote:Op zondag 6 december 2009 10:32 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Maglite is ook gewoon een wapen. Zodra je er je auto mee uitloopt begin je al een beetje strafbaar te worden.
Bij ons in het ziekenhuis lopen de bewakers er ook altijd heel trots mee rond, niet wetend dat ze gewoon strafbaar zijn
Daar waar staat dat het lopen met een honkbalknuppel of keukenmes strafbaar isquote:Op zondag 6 december 2009 10:33 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel
[..]
Waar staat dat het lopen met een Maglite strafbaar is?
ja oke :pquote:Op zondag 6 december 2009 10:31 schreef tjoektjoek het volgende:
[..]
Euh. heb je wel eens een mag lite gezien![]()
Reken maar dat je er iemand mee buiten westen kan meppen hoor
quote:7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieėn vallen.
quote:Op zondag 6 december 2009 10:35 schreef Bragi het volgende:
Grote metalen zaklamp, mag-lite, zijn die legaal?
Anyway, deze X-marker is legaal.quote:Op zondag 6 december 2009 10:25 schreef Bragi het volgende:
http://www.urbansurvival.nl/index.php?item=x-marker&action=article&group_id=47&aid=1603&lang=NL
quote:X-marker is een zelfverdedigingsspray,(Qua uitelijk zou hij verward kunnen worden door het wettelijk verboden traangas of pepperspray maar x-marker is niet verboden door de Nederlandse wetgeving). Dit houdt in dat hij alleen in noodsituaties gebruikt mag worden. Dit betekent grofweg wanneer lijf, eerbaarheid of goederen in gevaar zijn of zullen gaan komen. Een kanttekening is dat dit alleen mag als er echt geen andere optie is om deze "aanval" af te wenden. Dus, als men weg kan komen moet men het ook doen. Als men zeker weet het bovenstaande van toepassing is mag x-marker gebruikt gaan worden.
Het product heeft de volgende werking:
Na het verlaten van de spray zal de blauwe vloeistof vrijwel direct na impact op het lichaam, (lees gezicht), zich omvormen tot een schuimerige laag. Het beste is dit te vergelijken met het opschuimen van scheerschuim.
Doordat de dader het zicht wordt ontnomen zal hij zijn aanval staken om het schuim uit zijn ogen te verwijderen. Vanaf dit moment zal het slachtoffer de tijd krijgen om te ontkomen aan de aanvaller en zich in veiligheid te brengen. Om een dader te pakken te krijgen zal men aangifte moeten doen en zal men een persoonsomschrijving moeten maken. Omdat de aanval een grote mate van stress en angst met zich meebrengt en vaak volkomen onverwachts plaatsvind is het voor de meeste slachtoffers vaak onmogelijk om een correcte en complete persoonbeschrijving te doen. Dit met gevolg dat een dader vaak niet kan of mag worden vervolgd.
Wat probeer je nou te zeggen?quote:Op zondag 6 december 2009 10:36 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Sla iemand eens op z'n bek met je maglite... Of loop eens met je maglite op een ruzie af.
Kom dan gerust terug
Wat ik probeer te zeggen is dat je link niet helemaal duidelijk wasquote:Op zondag 6 december 2009 10:39 schreef Bragi het volgende:
[..]
Wat probeer je nou te zeggen?Ik ondersteun je eerdere opmerking alleen maar.
En een aansteker, en je hebt een wapen idd..quote:Op zondag 6 december 2009 11:09 schreef rene90 het volgende:
Gewoon deo in je auto hebben...
Hoger.quote:Op zondag 6 december 2009 11:27 schreef bijderechter het volgende:
Je bent in bezit van een verboden wapen.
Je gebruikt een verboden wapen.
Je pleegt mishandeling.
Alles bij elkaar gaan we denk ik naar een euro of 300-400, misschien nog een voorzichtige schatting.
Ligt eraan. Als het in de wet op wapens en munitie is opgenomen is het gewoon een wapen. Ongeacht de context.quote:Op zondag 6 december 2009 10:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Het is sowieso context gebonden of iets een wapen is of niet.
Ga nou niet wijs doen vriend.quote:Op zondag 6 december 2009 10:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Daar waar staat dat het lopen met een honkbalknuppel of keukenmes strafbaar is
Ga nou niet wijs doen. Het gaat er om dat het een wapen wordt zodra er geen duidelijke reden is waarom je er mee rond loopt.
Dan is de prijs mooi gestegen, voor een wapen van de 2e categorie, pepperspray dus, (voorhanden hebben), staat nu een max. boete van 7400 euro.quote:Op zondag 6 december 2009 11:39 schreef Kreator het volgende:
Vroeger hingen er altijd van die posters in het politiebureau.
Daar stonden dan wapens op en daaronder: "Verboden wapenbezit? 10.000 gulden!"
Belachelijk. Je moet je als vrouw ook kunnen verdedigen. Je verblindt er alleen iemand mee, meer niet. Een dolk, stanleymes, vlindermes, okay, logisch, Maar peppersprayquote:Op zondag 6 december 2009 11:55 schreef GuitarJJ het volgende:
Pepperspray of traangas
U mag geen busje pepperspray of traangas in uw handtas hebben. Ook niet als het puur bedoeld is voor zelfverdediging. Pepperspray en traangas vallen onder categorie II en zijn verboden. Ze mogen alleen door daartoe bevoegde wapenhandelaren in Nederland worden verkocht aan personen die bevoegd zijn deze wapens voorhanden te hebben.
http://www.justitie.nl/on(...)egorieen/#paragraph2
---
Heb zelf een tijd geleden ook pepperspray voor mijn moeder+zus gekocht. Er loopt wel eens raar volk rond na het uitgaan, toch wat zelfverdediging als er wat gebeurd.
Dus moet je maar met een wapen over straat? Leer dan een degelijke vechtsport.quote:Op zondag 6 december 2009 11:58 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Belachelijk. Je moet je als vrouw ook kunnen verdedigen. Je verblindt er alleen iemand mee, meer niet. Een dolk, stanleymes, vlindermes, okay, logisch, Maar pepperspray
Maar een wapen richt wel blijvende schade aan, pepperspray nou niet bepaald..quote:Op zondag 6 december 2009 12:19 schreef Koekz het volgende:
[..]
Dus moet je maar met een wapen over straat? Leer dan een degelijke vechtsport.
Volgens jouw beredenering mag je dus ook zomaar met een pistool over straat? Het is dan wel een ander soort wapen maar een wapen is een wapen.
Echt? Wonden genezen toch? Is nou niet echt blijvend.quote:Op zondag 6 december 2009 12:23 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Maar een wapen richt wel blijvende schade aan, pepperspray nou niet bepaald..
Dat zeg ik nergens. Maar met pepperspray schakel je tijdelijk iemand uit. Je trekt je busje, sprayt in iemands gezicht en loopt gewoon weg. Moet je maar niet zo laf zijn vrouwen aan te randen/ aan te vallen.quote:Op zondag 6 december 2009 12:19 schreef Koekz het volgende:
[..]
Dus moet je maar met een wapen over straat? Leer dan een degelijke vechtsport.
Volgens jouw beredenering mag je dus ook zomaar met een pistool over straat? Het is dan wel een ander soort wapen maar een wapen is een wapen.
Zelfs voor inbrekers slaan met speelgoed honkbalknuppels krijg je al straf in dit landquote:Op zondag 6 december 2009 10:23 schreef Sakura het volgende:
[ afbeelding ]
Daar hebben we lichtknopjes voorquote:Op zondag 6 december 2009 11:42 schreef Koekz het volgende:
[..]
Ga nou niet wijs doen vriend.
Een beveiliger mag wel degelijk met een maglite rondlopen. Simpelweg om het feit dat ze ook op donkere plekken komen in het pand waar ze werken.
Ik heb zelf een 4D Maglite, en ik kan je verzekeren dat als ik je daarmee een mep geef stel je je mening zeker bij.steld.quote:Op zondag 6 december 2009 10:26 schreef Esmerallda17 het volgende:
[..]
met een zaklamp kan je je niet goed verdedigen.
Nee, het is ook niks voor dagelijks gebruik. Het busje is 3 jaar houdbaar, en ik zie het me al over die tijd weggooien omdat het toch niet gebruikt is.quote:Op zondag 6 december 2009 15:29 schreef Palomar het volgende:
Ik zou het zelf niet snel doen, omdat je niet weet hoe je 'belager' gaat reageren als jij met pepperspray gaat spuiten. Het risico lijkt me te groot dat het alleen maar verder gaat escaleren. Kun je beter je auto in de achteruit zetten en gassen
Tsja, om je eigen woorden nogmaals te herhalen: Ga nou niet wijs doenquote:Op zondag 6 december 2009 14:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Daar hebben we lichtknopjes voor
Zodra de bewaker met een maglite in zijn handen door een pand loopt waar allemaal mensen lopen en gewoon lampen hangen, dan heeft die bewaker ofwel een bestemming voor die maglite en kan hij deze aantonen, of hij is strafbaar.
Al helemaal als hij ermee naar een melding van een ruzie of vechtpartij gaat.
Daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens.quote:Op zondag 6 december 2009 16:47 schreef JohnLocke het volgende:
Belachelijk dat Nederland hierin zo afwijkt van de rest van de Europa, zegt ook wel iets over de waarde die de Nederlandse politiek aan slachtoffers toekent.
Klopt, en welke daarvan hebben een accu?quote:Op zondag 6 december 2009 16:57 schreef Repeat het volgende:
Sowieso heb je zaklampen die 1/5e van het formaat van een Maglite hebben en veel meer licht geven....
Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaanquote:Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef mighty_myte het volgende:
Ik heb ook pepperspray gekocht voor mijn vriendin.
Ze voelt zich er veiliger mee.
Als ze het ooit gebruikt zal ze daar wel een goede reden voor hebben.
Ik neem ook aan dat een 'aanvaller' niet van plan is even later aangifte
te doen bij de politie.
quote:Op maandag 7 december 2009 16:38 schreef Koekz het volgende:
[..]
Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaan
Ligt eraan welke MagLite het over gaat, maar er zijn er genoeg.quote:Op zondag 6 december 2009 17:20 schreef Koekz het volgende:
[..]
Klopt, en welke daarvan hebben een accu?
Nou... Weet niet waar het aan ligt maar heb al 6 jaar dezelfde MacCharger. 1 keer het lampje moeten vervangen nadat ik hem heb late vallenquote:Op dinsdag 8 december 2009 18:25 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ligt eraan welke MagLite het over gaat, maar er zijn er genoeg.
MagLite is een overgewaardeerd kutmerk.
Wij zijn servicecenter en distribueren een flink deel van de MagLites voor Nederland maar we krijgen er echt veel terug voor reparatie.
Daarna verbruiken ze echt heel veel batterijen en lampjes, en de led maglites zijn helemaal om te janken.
5 en 6 cellen worden trouwens niet meer gemaakt, hebben we ook amper geen vraag meer naar.
Jammer maar helaasch dan, had meneertje maar niet 50-cent-wannabee/AEL-fanboi/kaalkopje/pikey moeten wordenquote:Op zondag 6 december 2009 12:26 schreef Koekz het volgende:
[..]
Echt? Wonden genezen toch? Is nou niet echt blijvend.
En pepperspray kan ook even hard fout gaan, allergische reacties bijvoorbeeld.
maw, zijn vriendin moet het zich maar laten welgevallen dat zij gedutrouxed wordt? eens kijken of jij nog zo politiek correct reageert als we jou of jouw vriendin/moeder eventjes bewerken; dan kom jij ook maar wat snel terug op je gegeil op de wetquote:Op maandag 7 december 2009 16:38 schreef Koekz het volgende:
Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaan
Nee, hij of zijn vriendin had maar moeten regelen dat ze er iets tegen kan doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 21:31 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
maw, zijn vriendin moet het zich maar laten welgevallen dat zij gedutrouxed wordt? eens kijken of jij nog zo politiek correct reageert als we jou of jouw vriendin/moeder eventjes bewerken; dan kom jij ook maar wat snel terug op je gegeil op de wet
btw; slechte stroman in jouw vorige post
Binnen de wettelijke kaders zijn je mogelijkheden daartoe nogal beperkt, to say the least. Beetje ongelijke strijd tegen thug-wannabees die hun bad rep moeten halen halen uit hun pipa's en kniffa's.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:09 schreef Koekz het volgende:
Nee, hij of zijn vriendin had maar moeten regelen dat ze er iets tegen kan doen.
Wat zou he een stuk rustiger zijn als we dat nou eens consequent gaan toepassenquote:Het is geen gegeil op de wet, het is meer de haat aan wapens. Iedereen die met een wapen op straat gaat zonder daar nadrukkelijk toestemming voor te hebben verdient gewoon met dat wapen zelf gepakt te worden.
Nou niet zo neequote:Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Binnen de wettelijke kaders zijn je mogelijkheden daartoe nogal beperkt, to say the least. Beetje ongelijke strijd tegen thug-wannabees die hun bad rep moeten halen halen uit hun pipa's en kniffa's.
Sorry maat, maar zo'n "zou u me aub niet in elkaar willen slaan/neersteken/-schieten? dank je wel" mentaliteit die onze grrristenlijke regering door onze strotten heen probeert rammen getuigt van een kinderlijke naļviteit. Neuh, dan kan je beter vertrouwen op wapens waarmee je heel overdreven om moet wil je echt zwaar letsel bezorgen.
[..]
Ja hequote:Wat zou he een stuk rustiger zijn als we dat nou eens consequent gaan toepassen [ afbeelding ]
Het blijft een zaklamp (ok in je zak past ie niet meer.... een draagbare lamp danquote:Op zondag 6 december 2009 10:52 schreef Knuffelzacht het volgende:
wat mij ooit eens is verteld is dat de maglite vanaf 5 batterijen als slagwapen wordt gerekend of het waar is is een ander verhaal
Waarmee je dus ook problemen kan krijgen als ie los in je auto ligt, ook al is het een autogereedschap.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:10 schreef Repeat het volgende:
Ik heb iig deze in de auto liggen, geeft dan wel geen licht, maar kan je iemand toch wel aardig mee raken
[ afbeelding ]
Is -80°Cquote:Op zondag 6 december 2009 10:40 schreef ne0n het volgende:
gewoon de brandblusser gebruiken.. dat is -50°C, lekker koel 8)
Ben je niet bang hier een strafblad door op te lopen? Of krijg je dat hier niet voor. (gezien de maximale straffen, tienduizenden euro's boete, en jaren celstraf, lijkt het mij dat je ook een strafblad krijgt mocht je gesnapt worden)quote:Op woensdag 9 december 2009 22:34 schreef Locusta het volgende:
Ik heb een busje pepperspray in mijn handtas zitten. Een keer gekocht op vakantie in Duitsland.
Ook ik voel me er veiliger mee. Mocht ik een keer in een onveilige situatie bevinden, hoop ik dat alleen al dreigen misschien wel genoeg helpt om er snel vandoor te kunnen gaan (). En zo niet, dan kan ik mij altijd verdedigen met een niet-dodelijk wapen.
Het belangrijkste is toch wel dat het mij zelf een gevoel van veiligheid geeftVriendlief heeft ook nog aangeboden om een maglite voor me te kopen, dus dan ben ik ook in de auto "veilig"
Hmmm, ik heb niet het idee dat het zo'n vaart loopt. Volgens mij is de boete voor verboden wapenbezit 75 euro en dat heb ik er wel voor over. Als de keus is om verkracht te worden zonder me te kunnen verdedigen (ik ben niet erg groot of sterk) of een busje pepperspray leeg te spuiten in het gezicht van mijn aanvaller en daar eventueel een (fikse) boete voor te krijgen, dan kies ik voor dat laatste.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:45 schreef Gulo het volgende:
Ben je niet bang hier een strafblad door op te lopen? Of krijg je dat hier niet voor. (gezien de maximale straffen, tienduizenden euro's boete, en jaren celstraf, lijkt het mij dat je ook een strafblad krijgt mocht je gesnapt worden)
In praktijk zal het wel meevallen denk ik inderdaad, al denk ik wel dat je meer dan 75 euro kwijt zult zijn. Het wordt immers zwaarder aangerekend dan wanneer je met een mes rondloopt (zie categorie-indeling van de wapenwet, valt in zelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens)quote:Op woensdag 9 december 2009 22:49 schreef Locusta het volgende:
[..]
Hmmm, ik heb niet het idee dat het zo'n vaart loopt. Volgens mij is de boete voor verboden wapenbezit 75 euro en dat heb ik er wel voor over. Als de keus is om verkracht te worden zonder me te kunnen verdedigen (ik ben niet erg groot of sterk) of een busje pepperspray leeg te spuiten in het gezicht van mijn aanvaller en daar eventueel een (fikse) boete voor te krijgen, dan kies ik voor dat laatste.
Ik loop er verder ook niet mee te koop dat ik dat heb (behalve anoniem op een forum![]()
) en ga er zeker niet stoer mee lopen doen. Het zit in mijn tas en die wetenschap geeft mij een gevoel van veiligheid.
Ach ja... aan de andere kant zie je mensen die dood door schuld ten laste worden gelegd wegkomen met 1 jaar rijontzegging (vandaag in de praktijk meegemaakt) en mensen die zichzelf moeten verdedigen een fikse celstraf krijgen... dus daar wil ik mij ook niet blind op staren. Ik ken de risico's en desondanks heb ik nog steeds het busje in mijn handtas zitten (overigens is het anti-dog sprayquote:Op woensdag 9 december 2009 23:02 schreef Gulo het volgende:
In praktijk zal het wel meevallen denk ik inderdaad, al denk ik wel dat je meer dan 75 euro kwijt zult zijn. Het wordt immers zwaarder aangerekend dan wanneer je met een mes rondloopt (zie categorie-indeling van de wapenwet, valt in zelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens)
Wikipedia zegt hier overigens het volgende over:
Belgiė en Nederland is pepperspray een verboden wapen. Het valt in categorie II van de WWM (wapenwet) en bezit in het openbaar wordt derhalve bestraft met een geldboete van de derde categorie of vierde categorie of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar.
Maar zover zal het zoals gezegd wel niet komen, boete van 4e categorie is echt enorm namelijk.
Toch raad ik je aan een vechtsport te leren zoals pencak silat of krav maga. Dan hoef je namelijk niet je handtas door te zoeken naar je wapen maar weet je gewoon gelijk wat je moet doen. En is bovendien niet strafbaar.quote:Op woensdag 9 december 2009 23:15 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ach ja... aan de andere kant zie je mensen die dood door schuld ten laste worden gelegd wegkomen met 1 jaar rijontzegging (vandaag in de praktijk meegemaakt) en mensen die zichzelf moeten verdedigen een fikse celstraf krijgen... dus daar wil ik mij ook niet blind op staren. Ik ken de risico's en desondanks heb ik nog steeds het busje in mijn handtas zitten (overigens is het anti-dog spray)
Maar zoals ik al zei: ik loop er niet mee te koop en heb ook niet echt zozeer de intentie om het te gebruiken, het geeft mij gewoon een gevoel van veiligheid. En dat is onbetaalbaar
Onzin.quote:Op woensdag 9 december 2009 00:23 schreef Henno het volgende:
Waarmee je dus ook problemen kan krijgen als ie los in je auto ligt, ook al is het een autogereedschap.
Alsof een vrouw met een busje spul in haar handtasje wel een man aankan..quote:Op donderdag 10 december 2009 15:26 schreef fs180 het volgende:
[..]
En mensen die stellen dat vrouwen maar een vechtsport moeten leren..
Alsof een vrouw met een beetje techniek wel een man aan kan![]()
Het is inderdaad effectiever, als je het ook gebruikt.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:12 schreef fs180 het volgende:
Nou zover ik weet is pepperspray een stuk effectiever dan een vrouwenhand tegen je wang. Vriendin wist niet had ik een aantal jaar terug thuis kwam, dus ik kreeg bij binnenkomst iets tegen mijn hoofd geslingerd, meer dan 'auw' kwam er niet uit. Vrouwen zijn gewoon niet sterk en dat mag je best compenseren.
Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:33 schreef fs180 het volgende:
Je punt? Je kan ook ondertussen terwijl je in je handtasje graait gezien worden door een oud vrouwtje die schrikt, en rent de straat op, iemand in een auto mist haar nog maar net en rijdt daarna jouw overvaller aan. JA DAT KAN OOOOK
En waarschijnlijk zelf ook slachtoffer wordt van de wolk pepperspray wat het voor de dader een stuk makkelijker maakt. Uit onderzoek is ook al duidelijk geworden dat mensen die zichzelf bewapend hebben vaker slachtoffer zijn en vaker mishandeld worden. Waarom ? Omdat ze geneigd zijn meer risico te nemen door de schijnveiligheid van een wapen.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.
Ik ben 1.65 en weeg zo'n 55 kg met 0,0 conditie. Wat kan ik uithalen tegen een aanvaller? Buiten het feit dat ik dan misschien in paniek ben, ben ik ook geen topatleet met superkracht en supersnelheid.quote:Op donderdag 10 december 2009 11:02 schreef Koekz het volgende:
Toch raad ik je aan een vechtsport te leren zoals pencak silat of krav maga. Dan hoef je namelijk niet je handtas door te zoeken naar je wapen maar weet je gewoon gelijk wat je moet doen. En is bovendien niet strafbaar.
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.quote:En trouwens. Over die boete die je krijgt. Prima. Maar stel, je wil over 10 jaar voor de overheid werken. Dan zeggen ze heel simpel nee, mevrouw heeft een strafblad.
Volgens de wapenwet is het een oorlogsgas en valt het daarmee in dezelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:10 schreef Synthesist het volgende:
pepperspray kan je gewoon via duitse webshops bestellen. ze versturen het gewoon naar NederlandMaak je maar niet zo druk over verboden wapenbezit, het is geen pistool ofzo
Het risico bestaat er ook niet zozeer uit dat je het een keer gebruikt (die kans lijkt me tamelijk gering). De kans dat je bij een (preventieve) fouillering tegen de lamp loopt lijkt me groter. Althans er zijn best wel wat gebieden waar de apv preventief fouilleren toestaat.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:30 schreef Locusta het volgende:
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.
Het risico is dusquote:Op donderdag 10 december 2009 18:30 schreef Locusta het volgende:
[..]
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.
Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengtquote:Op donderdag 10 december 2009 18:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Het risico is dus
- De tijd om naar je spray te grijpen kun je beter gebruiken om te vluchten.
- De Spray kan afgepakt en tegen je gebruikt worden.
- Je kan zelf de spray inademen en zodoende uitgeschakeld worden.
- De aanvaller kan extra agressief worden omdat jij een wapen pakt.
- De spray heeft niet altijd op iedereen hetzelfde effect, bij sommigen doet het zelfs niets.
- De situatie is zelden optimaal zodat je uberhaupt geen tijd hebt om je spray te zoeken en omdat de situatie nieuw is en je niet getrained bent in het gebruik van spray vergeet je het zelfs te pakken.
Echt, mocht je echt wat willen doen dan is een schop in het kruis een stuk effectiever dan het gebruik van pepperspray.
Het is geen ideale oplossing nee, daarom is het ook geen standaard uitrusting van een vrouw nee. Maar het is beter dan niets, en wegrennen activeert alleen maar het prooi idee, sta je nog machtelozer als hij je na 3 stappen al beet heeftquote:Op donderdag 10 december 2009 18:41 schreef gelly het volgende:
[..]
Het risico is dus
- De spray heeft niet altijd op iedereen hetzelfde effect, bij sommigen doet het zelfs niets.
- De situatie is zelden optimaal zodat je uberhaupt geen tijd hebt om je spray te zoeken en omdat de situatie nieuw is en je niet getrained bent in het gebruik van spray vergeet je het zelfs te pakken.
Echt, mocht je echt wat willen doen dan is een schop in het kruis een stuk effectiever dan het gebruik van pepperspray.
Bovendien, alles beter dan je als de spreekwoordelijke gewillige sitting duck te laten aftuigen of tjoelkeren door een straataap/pikey.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:48 schreef Gulo het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengt)
Juist dat (misplaatste) gevoel van veiligheid zorgt ervoor dat mensen die een wapen op zak hebben de confrontatie vaker opzoeken i.p.v. te vermijden wat ze normaal gesproken zouden doen. Bijvoorbeeld tegen iemand die 's avonds de weg wil vragen.. of op een andere manier "eng" overkomt. In veruit de meeste gevallen zijn er tig andere (legale) manieren effectiever dan het gebruik van pepperspray. Wegrennen, schreeuwen, etc. Ongetrainde mensen die pepperspray gebruiken zijn voornamelijk een gevaar voor zichzelf en anderen.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:48 schreef Gulo het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengt)
Meen je dat? Dat vind ik moeilijk te geloven. Kan je dit met enige gegevens onderbouwen, of stoelt het alleen op eigen vermoedens?quote:Op donderdag 10 december 2009 19:08 schreef gelly het volgende:
[..]Vrouwen zijn bijvoorbeeld meestal slachtoffer van geweld/aanranding door een bekende, niet door een man met een lange jas op een donker plekje. Die kans is ongeveer even groot als aangereden te worden door een trein.
B.v.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:10 schreef Gulo het volgende:
[..]
Meen je dat? Dat vind ik moeilijk te geloven. Kan je dit met enige gegevens onderbouwen, of stoelt het alleen op eigen vermoedens?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eksueel-geweld.dhtmlquote:DEN HAAG - Bijna een kwart van de meisjes en vrouwen tussen de 15 en 25 jaar heeft ooit te maken gehad met seksueel geweld. Bij jongens ligt dit met 4 procent een stuk lager. De meeste daders waren bekenden van het slachtoffer.
http://www.seksueelgeweld.info/doc/websheet_sg_jan_09.pdfquote:• Het merendeel van de plegers is een bekende van het slachtoffer. Bij vrouwelijke
slachtoffers is de pleger vaak de partner of ex-partner (21 resp.16 procent) of een
vage kennis (15 procent). Bij mannelijke slachtoffers is de pleger vaak een buurtgenoot
(25 procent), vage kennis (23 procent) of ‘iemand anders’ (21 procent).
• Meisjes zijn vooral het slachtoffer van hun vader (19 procent), een ander familielid
(32 procent) of een buurtgenoot (23 procent). Jongens zijn vooral slachtoffer van
een buurtgenoot (32 procent), een vage kennis (19 procent) of ‘iemand anders’ (46
procent). In 14 procent is de vader de pleger, een ander familielid wordt niet
genoemd.
Geef mij maar een busje pepperspray die ik onverwachts in iemand met 10 jaar Krav Maga ervaring spuit. Even kijken wie er wintquote:Op donderdag 10 december 2009 16:00 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Alsof een vrouw met een busje spul in haar handtasje wel een man aankan..
Het gaat sowieso om schijnveiligheid. Je hebt vertrouwen in een busje spul, of je hebt vertrouwen in je lichaam.
Ah zo. Ik begrijp je even verkeerd. Ik dacht dat je het had over bekenden die ze op straat tegen zouden komen waar ze dan door aangerand zouden worden. Dat leek me al vreemd.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:19 schreef gelly het volgende:
[..]
B.v.
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eksueel-geweld.dhtml
[..]
http://www.seksueelgeweld.info/doc/websheet_sg_jan_09.pdf
Als je als meisje al een paar minuten achtervolgt wordt door een onbekende man dan heb je alle tijd om in je handtasje te zoeken naar de pepperspray.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.
En dan ? Dan laat je 'm zo dichtbij komen dat de spray effect heeft of is het slimmer om weg te rennen, ergens aan te bellen , iemand aan te spreken of hard te gaan schreeuwen ? Zoals ik al zei, de situatie is zelden zo dat een ongetraind persoon z'n situatie veiliger kan maken door het gebruik van pepperspray.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:25 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Als je als meisje al een paar minuten achtervolgt wordt door een onbekende man dan heb je alle tijd om in je handtasje te zoeken naar de pepperspray.
En zoals jij hier allerlei scenario's bedenkt zijn er ook tig scenario's te bedenken waarin pepperspray wel de beste oplossing geweest. Ligt er maar aan door welke kleur bril je kijkt.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:28 schreef gelly het volgende:
[..]
En dan ? Dan laat je 'm zo dichtbij komen dat de spray effect heeft of is het slimmer om weg te rennen, ergens aan te bellen , iemand aan te spreken of hard te gaan schreeuwen ? Zoals ik al zei, de situatie is zelden zo dat een ongetraind persoon z'n situatie veiliger kan maken door het gebruik van pepperspray.
- De spray in de ogen spuiten geeft je juist de tijd om te vluchtenquote:Op donderdag 10 december 2009 18:41 schreef gelly het volgende:
Ik ben op zoek naar de eerste, help je mee ?quote:Op donderdag 10 december 2009 19:36 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
En zoals jij hier allerlei scenario's bedenkt zijn er ook tig scenario's te bedenken waarin pepperspray wel de beste oplossing geweest. Ligt er maar aan door welke kleur bril je kijkt.
Er zijn genoeg onderzoeken gedaan naar zelfverdediging en ook naar pepperspray. Misschien verstandiger om die eerst eens te zoeken en door te nemen, ipv losse flut-uitspraken doen gebaseerd op niets meer dan je beperkte fantasie, vooroordelen en politieke achtergrond.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:39 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik ben op zoek naar de eerste, help je mee ?
quote:Op donderdag 10 december 2009 19:36 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
En zoals jij hier allerlei scenario's bedenkt zijn er ook tig scenario's te bedenken waarin pepperspray wel de beste oplossing geweest. Ligt er maar aan door welke kleur bril je kijkt.
Ik krijg altijd jeuk van dat soort onderzoeken die impliceren dat een pets op dr kont qua impact op gelijke hoogte te stellen zijn met full-blown (pogingen tot) verkrachting. Bovendien zijn vrouwen verre van betrouwbare wezens als het op sexueel geweld/misbruik aankomt; zodra de man in kwestie heeft afgedaan in de relatie wordt de vuile was buiten gehangen, en vaker dan niet wordt er niet geschroomd een en ander te overdramatiseren. Ik heb op dit forum cijfers voorbij zien komen die stelden dat 50% van alle aangiften daarvan gelogen is tijdens de scheiding. Gewoon pure wraakacties om de voogdij over de kinderen te krijgen en de vader buitenspel en als kop van jut neer te zetten plus een flinke zak alimentatie op de koop toe.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:19 schreef gelly het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eksueel-geweld.dhtml
En dat klopt dan weer wel; verkrachting en sexueel misbruik heeft heel weinig met het popiejopie dogma "nerd met sexgebrek" maar praktisch alles met "show the bitch who's boss".quote:
Oh, kloontje, ik zie het alweer. Succes met je volgende.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:41 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Er zijn genoeg onderzoeken gedaan naar zelfverdediging en ook naar pepperspray. Misschien verstandiger om die eerst eens te zoeken en door te nemen, ipv losse flut-uitspraken doen gebaseerd op niets meer dan je beperkte fantasie, vooroordelen en politieke achtergrond.
True, bij een keuze tussen teveel geweld waarbij je een strafblad krijgt of te weinig waardoor je het slachtoffer wordt en het ziekenhuis ingaat kies ik het eerste.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:52 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Bovendien, alles beter dan je als de spreekwoordelijke gewillige sitting duck te laten aftuigen of tjoelkeren door een straataap/pikey.
slinkse "logica" zullen we maar zeggenquote:Op donderdag 10 december 2009 19:56 schreef fs180 het volgende:
Los hiervan vind ik wel dat de nederlandse wet hier de weinig ruimte voor geeft. je moet je af laten tuigen en hopen dat het goedkomt, terwijl ik geen moment zou twijfelen om een mes in iemand ribben te gooien als de situatie dat vereist. Geef de zwakkeren maar iets om zich te verdedigen.
Leg uit?quote:Op donderdag 10 december 2009 19:57 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
slinkse "logica" zullen we maar zeggen
Het zijn met name de mensen uit dat kamp die op dit vlak de mensen die wensen zich te (kunnen) verdedigen opeens wčl regeltjesgeil met het wetboek om de oren slaan, en dan vaak ook nog op een toontje waarmee ze impliceren dat zģj de grote criminelen zijn ipv de tokkies die bij het minste geringste al gelijk met wapengekletter komen.quote:
verkapte ik-heb-geen-argumenten-meer-dus-ga-ik-maar-uit-wanhoop-de-spelling-nazi-uithangen-postquote:Op donderdag 10 december 2009 20:54 schreef fs180 het volgende:
dat is geeneens een normale zin mčnformuleer er een leesbare zin van en ik reageer inhoudelijk
![]()
Ik vind niet dat je dit zo kunt zeggen. Hoe kun jij in hemelsnaam stellen dat ik (want ik voel mij hier toch aangesproken) door mijn busje pepperspray het gevaar meer op ga zoeken?quote:Op donderdag 10 december 2009 19:08 schreef gelly het volgende:
Juist dat (misplaatste) gevoel van veiligheid zorgt ervoor dat mensen die een wapen op zak hebben de confrontatie vaker opzoeken i.p.v. te vermijden wat ze normaal gesproken zouden doen. Bijvoorbeeld tegen iemand die 's avonds de weg wil vragen.. of op een andere manier "eng" overkomt. [...]
Oftewel : The best defence is the attack without mercy.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:49 schreef slashdotter3 het volgende:
Het is achteraf gepraat maar die jongen had in dit voorbeeld beter teveel geweld kunnen gebruiken dan te weinig (waardoor de tegenstander een mes kon pakken).
Ok, maar wat nou als je als vrouw een dronken handtastelijk ventje bespuit, en hij in al zijn blinde pijn voor een aanstormende taxi komt oid?quote:Op zondag 6 december 2009 11:58 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Belachelijk. Je moet je als vrouw ook kunnen verdedigen. Je verblindt er alleen iemand mee, meer niet. Een dolk, stanleymes, vlindermes, okay, logisch, Maar pepperspray
Het lijkt me niet aannemelijk dat iemand je minutenlang achtervolgt alvorens toe te slaan.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:25 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Als je als meisje al een paar minuten achtervolgt wordt door een onbekende man dan heb je alle tijd om in je handtasje te zoeken naar de pepperspray.
Zonde van de taxi.quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ok, maar wat nou als je als vrouw een dronken handtastelijk ventje bespuit, en hij in al zijn blinde pijn voor een aanstormende taxi komt oid?
jurisprudentie schrijf je hetquote:Op vrijdag 11 december 2009 14:57 schreef Locusta het volgende:
Het punt dat het verboden is en risico's met zich meebrengt was mij, en nu ook de rest van de lezers die het nog niet wisten, zelfs voor het begin van dit topic al duidelijk![]()
Dus kunnen we misschien even weer terug naar de vraag van TS?
Hoe zit het als je een busje pepperspray hebt, ondanks de risico's, en het gebruikt ter zelfverdediging? Is hier misschien jurispundentie (schrijf ik dat goed?) over?
Voor wat betreft punt 1 en 2; voorgezette handeling. Dat is één feit. Mishandeling kan je pareren met noodweer. Mijn schatting is dat je een boete krijgt voor verboden wapenbezit, zo rond de 150.quote:Op zondag 6 december 2009 11:27 schreef bijderechter het volgende:
Je bent in bezit van een verboden wapen.
Je gebruikt een verboden wapen.
Je pleegt mishandeling.
Alles bij elkaar gaan we denk ik naar een euro of 300-400, misschien nog een voorzichtige schatting.
quote:Op vrijdag 11 december 2009 11:21 schreef Koekz het volgende:
Even terugkomend op de hoogte van de boete als je gepakt wordt
De straf die er op staat is een geldboete in de derde categorie of een celstraf van ten hoogste 4 jaar.
Dus... Je gaat 4 jaar de cel in, lijkt me sterk bij eerste vergrijp, of, wat aannemelijk is, je krijgt een boete.
De derde categorie loopt tot ¤7.400.
Succes met betalen zou ik zeggen.
De hoogte van een boete is van zoveel zaken afhankelijk. Dit is geen reele schatting.
Edit:
Bovenstaande is verboden wapenbezit.
Onderstaande komt er bovenop als je het gebruikt:
Artikel 301, lid 1: Mishandeling met voorbedachten rade:
Celstraf van ten hoogste 4 jaar of boete van vierde categorie
Er is geen voorbedachte rade
Artikel 304: De in de artikelen 300-303 bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd:
Artikel 304, lid 3: "Indien het misdrijf wordt gepleegd door toediening van voor het leven of de gezondheid schadelijke stoffen." << Ja dat is pepperspray
Discutabel.
Uiteindelijk kom je dan uit op een celstraf van ten hoogste 8 jaar welke verlengd mag worden met een derde wat betekend dat je maximaal 10 jaar en 8 maanden gevangenis straf krijgt.
Mocht je de geld boete krijgen kan je maximaal ¤25.950 (ex. verhoging) en ¤34.600 incl. verhoging.
Je loopt nu allemaal niet relevante artikelen aan elkaar te koppelen, met dien verstande dat er ook artikelen bijzitten die echt nergens op slaan gegeven de situatie van TS.
Gaan we nog even verder want er werd iets gezegd wat er nou gebeurt als die persoon voor een taxi loopt...
Artikel 301, lid 1 wordt dan vervangen met Artikel 301, lid 3.
Hierin staat: "Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Niet voorzienbaar, echt een nihile kans dat je hiervoor veroordeeld wordt. Sowieso, feiten bij een zaak verzinnen
Het maximum van de 5e categorie geldboete is ¤74.000.
Dit is wel allemaal een worst case scenario maar het is wel reėel.
Ik stel voor dat je je in een studie rechtsgeleerdheid gaat verdiepen.
Dat verschilt heel erg per persoon. Ik zie hier wekelijks 30 mensen bespoten worden met pepperspray op het werk (in het kader van training) en er zitten toch aardig wat mensen tegen die er niet zo heel veel last van hebben. En vooral gasten met drugs op reageren soms niet op de spray, op youtube genoeg voorbeelden. Vooral met coke e.d. merk je het minder snel.quote:Op zondag 6 december 2009 16:06 schreef Osramp het volgende:
Daar ga je gewoon echt van out omdat de pijn zo groot is dat je je daar helemaal op richt, en niet op iets anders.
quote:Op zondag 6 december 2009 10:18 schreef Osramp het volgende:
Ben laatst bedreigd door een andere automobilist, omdat ik 55 reed waar je 50 mocht en hij dat te langzaam vond. Passeren was daar helaas niet mogelijk dus had ik sneller moeten rijden volgens die man. Dat kwam hij me even vertellen nadat hij me had klemgereden.
Niet leuk, aangifte gedaan maar dat was zinloos aangezien het nummerbord vals was (in elk geval niet bij die auto/man hoorde, was van een 56jarige dame).
Enfin, voor mijn eigen veiligheid heb ik nu een busje pepperspray in de auto. Maar wat is nu mijn risico als ik het in zo'n geval gebruik? De aanvaller zal er niets blijvends van overhouden, maar ik gebruik wel een verboden wapen. Een boete van 50-100 euro vind ik niet echt een probleem, maar als het meer wordt dan zal ik moeten oppassen met gebruiken.
Ik weet dat het een verboden wapen is, en dat op bezit en gebruik een flinke straf staat. Maar wat bij zelfverdediging?
quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:14 schreef Osramp het volgende:
[..]
Nee! De automobilisten die ik tegenkom, zijn dus net zo kortzichtig als wat ik hier lees. Dan kunnen we net zo goed overal enkelbaans wegen aanleggen, als normaal ritsen als aso wordt gezien. Maar ik ga me wel wat asocialer opstellen tegenover hufters die uit de rij komen. Zal wel eens uitstappen en de pepperspray testen.
quote:Op maandag 14 december 2009 11:33 schreef eriksd het volgende:
De hoogte van een boete is van zoveel zaken afhankelijk. Dit is geen reele schatting.
Absoluut! Maar het kan wel!
Er is geen voorbedachte rade.
En geen voorbedachte rade? Je bewapend jezelf van te voren en bent van plan dit wapen te gebruiken tegen een persoon (welke nog onbekend) die je bedreigt.
Discutabel.
Je vindt pepperspray geen schadelijke stof? Het is voor niets opgenomen in de wet wapens en munitie? Als je het discutabel vindt. Leg dan eens uit waarom.
Je loopt nu allemaal niet relevante artikelen aan elkaar te koppelen, met dien verstande dat er ook artikelen bijzitten die echt nergens op slaan gegeven de situatie van TS.
Nee hoor. Ik pak gewoon alles waarvoor je aangehouden kan worden op zo'n moment. dat wil niet zeggen dat je er ook veroordeeld kan worden. Voorbeeld:
Iemand bedreigd jou. Jij slaat hem. Je wordt aangehouden en beroept je op noodweer.
Dan word je nog wel vrijgesproken waarschijnlijk en hoef je ook niet in voorarrest (voor mishandeling) maar je bent op dat moment toch aangehouden.
Niet voorzienbaar, echt een nihile kans dat je hiervoor veroordeeld wordt. Sowieso, feiten bij een zaak verzinnen.
Ik haalde het erbij omdat iemand anders ermee kwam. En het inderdaad een immens kleine kans dat het gebeurt maar de mogelijk bestaat wel.
Ik stel voor dat je je in een studie rechtsgeleerdheid gaat verdiepen.
NeeDat doe jij toch al
![]()
Vertel ik hoe ik het zie en gooi jij dat omver met jouw studie
Ik spreek uit ervaring. Het werkt NIET bij iedereen. Vaak genoeg mensen vol in het verzet gezien die eerst vollebak gepepperd zijn. Op mij werkt het wel ik krijg last maar bij een aantal klasgenoten van mij werkte het ook niet. Die voelde het hooguit een beetje prikken en een iritant gevoel maar die konden hun ogen gewoon openhouden. Dat betekend dat je dus NIET ben uigeschakeld.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:37 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
- De spray in de ogen spuiten geeft je juist de tijd om te vluchten
- als je in de situatie komt dat je gedwongen bent het te pakken moet je gelijk spuiten ipv dreigen en de gelegenheid geven om het te laten afpakken
- idd, niet tegen de wind in spuiten
- en daarom moet je dus gelijk spuiten
- dat is onzin, het werkt bij iedereen, het verschil is alleen dat de een uitgeschakeld op de grond valt en de ander blijft staan en zich nog prima kan verzetten in een worsteling/arrestatie. Maar niemand rent met dat spul in de ogen achter je aan.
- niet elke situatie leent zich ervoor idd maar bijvoorbeeld wel als je al een tijdje achterna gelopen wordt door iemand.
Pepperspray en daarna een schop in het kruis werkt nog effectiever
Ik denk dat je vergeet dat je wel degelijk geweld mag gebruiken om jezelf te VERDEDIGEN. Maar van te voren pepperspray in je tas stoppen dan als iemand je LASTIG valt meteen te sprayen is beetje teveel van het goede.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:49 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
True, bij een keuze tussen teveel geweld waarbij je een strafblad krijgt of te weinig waardoor je het slachtoffer wordt en het ziekenhuis ingaat kies ik het eerste.
Vorig jaar werd een jongen in z'n nek gestoken, waarna hij permanent verlamd raakte. Twee weken later pleegde hij vrijwillig euthanasie omdat hij niet de rest van z'n leven als een kasplantje wilde doorbrengen.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1748320.ece
Het is achteraf gepraat maar die jongen had in dit voorbeeld beter teveel geweld kunnen gebruiken dan te weinig (waardoor de tegenstander een mes kon pakken).
Als jij hem een paar hoeken kunt geven heb je bar weinig aan een spray ja. Ik zal ook nooit iets meenemen om die paar marokkaantjes af te weren. Maar als vrouw zijnde zou ik het waarschijnlijk wel meenemen. Vooral met het gedrag van de jeugd van tegenwoordig, als je iemand verkeerd aankijkt worden ze al boosquote:Op maandag 14 december 2009 18:30 schreef Pro_Shifty het volgende:
[..]
Ik denk dat je vergeet dat je wel degelijk geweld mag gebruiken om jezelf te VERDEDIGEN. Maar van te voren pepperspray in je tas stoppen dan als iemand je LASTIG valt meteen te sprayen is beetje teveel van het goede.
Valt iemand jou echt aan en wordt je mishandeld of iets anders en je verkoopt die vent een aantal hoeken zal jij echt niet veroordeeld worden. (elke zaak anders natuurlijk).
dat gebeurt echt wel hoor... niet bij ruziezoekers, maar echt wel bij aanrandingen e.d.quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:16 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het lijkt me niet aannemelijk dat iemand je minutenlang achtervolgt alvorens toe te slaan.
Die heb ik gekocht bij Hes van Zweeden: http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d38.html (staatie niet op ,maar in de winkel hebben ze 'm wel)quote:
Uhm, dat gebeurt allemaal haha. Aan zo'n compositie foto heb je geen kont want die lijken vrijwel nooit. Maar als er info is dan staat dat regelmatig op het internet of het komt op de tv.quote:Op maandag 14 december 2009 20:38 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind dat de politie eigenlijk ook meer moeite zou moeten doen om zo'n figuur te pakken. Natuurlijk moet zo'n hufter keihard gestraft worden en het rijbewijs moet worden ingetrokken. Laat de politie maar een compositietekening maken en zet die maar op internet met bijbehorende informatie. Elk dorp en stad zou een site moeten hebben met dat soort informatie, waarop burgers kunnen reageren en mee kunnen helpen met de opsporing.
Zoals al is opgemerkt kan een wapen heel goed tegen je gebruikt worden. Daarnaast is de kans op vervolging door justitie bij zelfverdediging tegen zo'n hufter aanwezig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |