abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75332018
Ben laatst bedreigd door een andere automobilist, omdat ik 55 reed waar je 50 mocht en hij dat te langzaam vond. Passeren was daar helaas niet mogelijk dus had ik sneller moeten rijden volgens die man. Dat kwam hij me even vertellen nadat hij me had klemgereden.
Niet leuk, aangifte gedaan maar dat was zinloos aangezien het nummerbord vals was (in elk geval niet bij die auto/man hoorde, was van een 56jarige dame).

Enfin, voor mijn eigen veiligheid heb ik nu een busje pepperspray in de auto. Maar wat is nu mijn risico als ik het in zo'n geval gebruik? De aanvaller zal er niets blijvends van overhouden, maar ik gebruik wel een verboden wapen. Een boete van 50-100 euro vind ik niet echt een probleem, maar als het meer wordt dan zal ik moeten oppassen met gebruiken.

Ik weet dat het een verboden wapen is, en dat op bezit en gebruik een flinke straf staat. Maar wat bij zelfverdediging?
pi_75332044
pfoe ik heb geen idee..
maar lijkt me wel eng om zo iets mee te maken
-
pi_75332050
Dan blijft het nog steeds verboden wapenbezit en daar staat nu eenmaal een fikse straf op.

Aan de andere kant is het wel altijd makkelijk een goede zaklamp in de auto te hebben voor als je een keer snachts met pech komt te staan

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  zondag 6 december 2009 @ 10:25:52 #4
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_75332071
Because I am so handsome and I am so bored
So entertain me, tell me a joke
Make it long, make it last
Make it cruel just make me laugh
pi_75332076
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:23 schreef Sakura het volgende:
Dan blijft het nog steeds verboden wapenbezit en daar staat nu eenmaal een fikse straf op.

Aan de andere kant is het wel altijd makkelijk een goede zaklamp in de auto te hebben voor als je een keer snachts met pech komt te staan

[ afbeelding ]
met een zaklamp kan je je niet goed verdedigen.
-
pi_75332122
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:26 schreef Esmerallda17 het volgende:

[..]

Euh. heb je wel eens een mag lite gezien

Reken maar dat je er iemand mee buiten westen kan meppen hoor
  zondag 6 december 2009 @ 10:32:54 #7
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75332133
quote:

[ afbeelding ]
Maglite is ook gewoon een wapen. Zodra je er je auto mee uitloopt begin je al een beetje strafbaar te worden.

Bij ons in het ziekenhuis lopen de bewakers er ook altijd heel trots mee rond, niet wetend dat ze gewoon strafbaar zijn
Intelligent, but fucked up.
pi_75332139
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:31 schreef tjoektjoek het volgende:

[..]

Dat denk ik ook wel
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:32 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Maglite is ook gewoon een wapen. Zodra je er je auto mee uitloopt begin je al een beetje strafbaar te worden.

Bij ons in het ziekenhuis lopen de bewakers er ook altijd heel trots mee rond, niet wetend dat ze gewoon strafbaar zijn
Waar staat dat het lopen met een Maglite strafbaar is?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 6 december 2009 @ 10:34:53 #9
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75332151
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:33 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Dat denk ik ook wel
[..]

Waar staat dat het lopen met een Maglite strafbaar is?
Daar waar staat dat het lopen met een honkbalknuppel of keukenmes strafbaar is

Ga nou niet wijs doen. Het gaat er om dat het een wapen wordt zodra er geen duidelijke reden is waarom je er mee rond loopt.
  zondag 6 december 2009 @ 10:35:56 #10
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_75332157
pi_75332158
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:31 schreef tjoektjoek het volgende:

[..]

ja oke :p
je hebt gelijk
-
  zondag 6 december 2009 @ 10:36:42 #12
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_75332169
quote:
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieėn vallen.
  zondag 6 december 2009 @ 10:36:58 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75332174
quote:

Sla iemand eens op z'n bek met je maglite... Of loop eens met je maglite op een ruzie af.

Kom dan gerust terug
  zondag 6 december 2009 @ 10:38:09 #14
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_75332183
quote:
Anyway, deze X-marker is legaal.
quote:
X-marker is een zelfverdedigingsspray,(Qua uitelijk zou hij verward kunnen worden door het wettelijk verboden traangas of pepperspray maar x-marker is niet verboden door de Nederlandse wetgeving). Dit houdt in dat hij alleen in noodsituaties gebruikt mag worden. Dit betekent grofweg wanneer lijf, eerbaarheid of goederen in gevaar zijn of zullen gaan komen. Een kanttekening is dat dit alleen mag als er echt geen andere optie is om deze "aanval" af te wenden. Dus, als men weg kan komen moet men het ook doen. Als men zeker weet het bovenstaande van toepassing is mag x-marker gebruikt gaan worden.
Het product heeft de volgende werking:
Na het verlaten van de spray zal de blauwe vloeistof vrijwel direct na impact op het lichaam, (lees gezicht), zich omvormen tot een schuimerige laag. Het beste is dit te vergelijken met het opschuimen van scheerschuim.

Doordat de dader het zicht wordt ontnomen zal hij zijn aanval staken om het schuim uit zijn ogen te verwijderen. Vanaf dit moment zal het slachtoffer de tijd krijgen om te ontkomen aan de aanvaller en zich in veiligheid te brengen. Om een dader te pakken te krijgen zal men aangifte moeten doen en zal men een persoonsomschrijving moeten maken. Omdat de aanval een grote mate van stress en angst met zich meebrengt en vaak volkomen onverwachts plaatsvind is het voor de meeste slachtoffers vaak onmogelijk om een correcte en complete persoonbeschrijving te doen. Dit met gevolg dat een dader vaak niet kan of mag worden vervolgd.

zondag 6 december 2009 @ 10:39:05 #15
162388 Bragi
GOD-VER-DOMME!
pi_75332187
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:36 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Sla iemand eens op z'n bek met je maglite... Of loop eens met je maglite op een ruzie af.

Kom dan gerust terug
Wat probeer je nou te zeggen? Ik ondersteun je eerdere opmerking alleen maar.
  zondag 6 december 2009 @ 10:40:56 #16
61387 ne0n
Geile Beer.
pi_75332206
gewoon de brandblusser gebruiken .. dat is -50°C, lekker koel 8)
Proud Supporter of Royal Antwerp F.C. !
  zondag 6 december 2009 @ 10:42:16 #17
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75332218
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:39 schreef Bragi het volgende:

[..]

Wat probeer je nou te zeggen? Ik ondersteun je eerdere opmerking alleen maar.
Wat ik probeer te zeggen is dat je link niet helemaal duidelijk was
pi_75332302
Je mag altijd een bus deodorant in je auto hebben, en een life-hammer. En er is zelfs een goed reden om dat onder handbereik te hebben, zeker voor de life-hammer.

Er staat niet voor niets 'niet in de ogen spuiten' op een bus deodorant, en met een life-hammer kan je veel beter een slag maken in de beperkte ruimte van je auto, denk maar eens aan een rover die zijn handen door het passagiersraam steekt.
Als je hem goed met het puntje op de bovenkant van de hand raakt heeft hij er wel een paar dagen last van (ik in ieder geval wel, ik gaf een zacht tikje op mijn eigen hand om te testen hoe veel pijn dat deed)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 6 december 2009 @ 10:52:27 #19
152525 Knuffelzacht
Pathologische leugenaar
pi_75332340
wat mij ooit eens is verteld is dat de maglite vanaf 5 batterijen als slagwapen wordt gerekend of het waar is is een ander verhaal
Ik ben tenminste niet bang voor broccoli!!
Arrogantie is een ander woord voor zelfkennis
Hoe langer ik Bi ben hoe lesbischer ik word
Life: Highly overrated but you still gotta play the game
  zondag 6 december 2009 @ 10:53:03 #20
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75332347
Het is sowieso context gebonden of iets een wapen is of niet.
pi_75332564
Gewoon deo in je auto hebben, zit je in ieder geval veiliger dan pepperspray. En als iemand je klem gaat rijden en dreigend op je af komt mag je gewoon 112 bellen hoor, niks mis mee.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zondag 6 december 2009 @ 11:14:12 #22
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_75332624
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:09 schreef rene90 het volgende:
Gewoon deo in je auto hebben...
En een aansteker, en je hebt een wapen idd..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_75332833
Je bent in bezit van een verboden wapen.
Je gebruikt een verboden wapen.
Je pleegt mishandeling.

Alles bij elkaar gaan we denk ik naar een euro of 300-400, misschien nog een voorzichtige schatting.
  zondag 6 december 2009 @ 11:32:31 #24
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_75332914
Als hij bij wonder de weg naar zijn wagen terugvind of je hebt de ruzie net op een autosnelweg zijn er risico's ja.

Man vs automassa
Auto vs andere auto's

Maar je kunt er niet dood aan gaan ofzo. Beetje tijdelijk blind, op bureau krijg je een lekkere oogdouche
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
  zondag 6 december 2009 @ 11:37:07 #25
238900 Koekz
Der Meister
pi_75332996
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:27 schreef bijderechter het volgende:
Je pleegt mishandeling.

Alles bij elkaar gaan we denk ik naar een euro of 300-400, misschien nog een voorzichtige schatting.
Hoger.

Verboden wapenbezit is vastgesteld.
Gebruik van een verboden wapen is voorkomen.
Mishandeling met verzwarende omstandigheden (gebruik van een wapen) is ook voorkomen.

Nou ligt het er natuurlijk aan of je al een strafblad hebt. Zo ja heb je de kans dat je een celstraf krijgt, voorwaardelijk of niet. Zo niet krijg je waarschijnlijk een immens hoge boete, moet je een schadevergoeding betalen, dokterskosten betalen en krijg je alsnog een voorwaardelijke celstraf.

Oftewel... Doe maar niet
  zondag 6 december 2009 @ 11:37:57 #26
238900 Koekz
Der Meister
pi_75333009
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Het is sowieso context gebonden of iets een wapen is of niet.
Ligt eraan. Als het in de wet op wapens en munitie is opgenomen is het gewoon een wapen. Ongeacht de context.
pi_75333027
Wat een hypocriete man. Jou gaan klemrijden en stilstaan, terwijl hij wil dat jij sneller had gereden. Hij heeft er waarschijnlijk veel aan gehad zeg.
  Official ESF Kreviewer zondag 6 december 2009 @ 11:39:51 #28
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75333050
Vroeger hingen er altijd van die posters in het politiebureau.
Daar stonden dan wapens op en daaronder: "Verboden wapenbezit? 10.000 gulden!"
  zondag 6 december 2009 @ 11:42:38 #29
238900 Koekz
Der Meister
pi_75333099
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:34 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Daar waar staat dat het lopen met een honkbalknuppel of keukenmes strafbaar is

Ga nou niet wijs doen. Het gaat er om dat het een wapen wordt zodra er geen duidelijke reden is waarom je er mee rond loopt.
Ga nou niet wijs doen vriend.

Een beveiliger mag wel degelijk met een maglite rondlopen. Simpelweg om het feit dat ze ook op donkere plekken komen in het pand waar ze werken.
pi_75333166
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:39 schreef Kreator het volgende:
Vroeger hingen er altijd van die posters in het politiebureau.
Daar stonden dan wapens op en daaronder: "Verboden wapenbezit? 10.000 gulden!"
Dan is de prijs mooi gestegen, voor een wapen van de 2e categorie, pepperspray dus, (voorhanden hebben), staat nu een max. boete van 7400 euro.
pi_75333313
Pepperspray of traangas

U mag geen busje pepperspray of traangas in uw handtas hebben. Ook niet als het puur bedoeld is voor zelfverdediging. Pepperspray en traangas vallen onder categorie II en zijn verboden. Ze mogen alleen door daartoe bevoegde wapenhandelaren in Nederland worden verkocht aan personen die bevoegd zijn deze wapens voorhanden te hebben.

http://www.justitie.nl/on(...)egorieen/#paragraph2

---

Heb zelf een tijd geleden ook pepperspray voor mijn moeder+zus gekocht. Er loopt wel eens raar volk rond na het uitgaan, toch wat zelfverdediging als er wat gebeurd.
  zondag 6 december 2009 @ 11:58:05 #32
187674 Sigmund666
pi_75333350
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:55 schreef GuitarJJ het volgende:
Pepperspray of traangas

U mag geen busje pepperspray of traangas in uw handtas hebben. Ook niet als het puur bedoeld is voor zelfverdediging. Pepperspray en traangas vallen onder categorie II en zijn verboden. Ze mogen alleen door daartoe bevoegde wapenhandelaren in Nederland worden verkocht aan personen die bevoegd zijn deze wapens voorhanden te hebben.

http://www.justitie.nl/on(...)egorieen/#paragraph2

---

Heb zelf een tijd geleden ook pepperspray voor mijn moeder+zus gekocht. Er loopt wel eens raar volk rond na het uitgaan, toch wat zelfverdediging als er wat gebeurd.
Belachelijk. Je moet je als vrouw ook kunnen verdedigen. Je verblindt er alleen iemand mee, meer niet. Een dolk, stanleymes, vlindermes, okay, logisch, Maar pepperspray
  zondag 6 december 2009 @ 12:19:47 #33
238900 Koekz
Der Meister
pi_75333720
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:58 schreef Sigmund666 het volgende:

[..]

Belachelijk. Je moet je als vrouw ook kunnen verdedigen. Je verblindt er alleen iemand mee, meer niet. Een dolk, stanleymes, vlindermes, okay, logisch, Maar pepperspray
Dus moet je maar met een wapen over straat? Leer dan een degelijke vechtsport.
Volgens jouw beredenering mag je dus ook zomaar met een pistool over straat? Het is dan wel een ander soort wapen maar een wapen is een wapen.
pi_75333774
quote:
Op zondag 6 december 2009 12:19 schreef Koekz het volgende:

[..]

Volgens jouw beredenering mag je dus ook zomaar met een pistool over straat? Het is dan wel een ander soort wapen maar een wapen is een wapen.
Maar een wapen richt wel blijvende schade aan, pepperspray nou niet bepaald..
  zondag 6 december 2009 @ 12:26:43 #35
238900 Koekz
Der Meister
pi_75333826
quote:
Op zondag 6 december 2009 12:23 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Maar een wapen richt wel blijvende schade aan, pepperspray nou niet bepaald..
Echt? Wonden genezen toch? Is nou niet echt blijvend.
En pepperspray kan ook even hard fout gaan, allergische reacties bijvoorbeeld.
pi_75335006
Okee, dus beter het gebruik vermijden en goed verbergen in de auto. Het ligt nu in het dashboardkastje, maar ga een minder voor de hand liggende plek nemen.
De boete die er eventueel komt, die neem ik voor lief.

Deze keer ben ik nog weg kunnen komen, een volgende keer rijdt zo'n vent me misschien klem op een manier dat snel wegkomen niet meer lukt. Bang uitgevallen ben ik niet, maar als er zo'n beul van 1m90 en 100 kilo op je af komt, dan is dat ff schrikken.
Zo te lezen kan de boete meevallen bij noodzakelijk gebruik. Er mensen doelbewust mee aanvallen, of er mee te koop lopen is wat anders, da's zeker.
En 112 bellen zie ik in zo'n geval niet zitten, de reactie moet iets sneller komen vind ik zelf.
  zondag 6 december 2009 @ 13:20:56 #37
187674 Sigmund666
pi_75335054
quote:
Op zondag 6 december 2009 12:19 schreef Koekz het volgende:

[..]

Dat zeg ik nergens. Maar met pepperspray schakel je tijdelijk iemand uit. Je trekt je busje, sprayt in iemands gezicht en loopt gewoon weg. Moet je maar niet zo laf zijn vrouwen aan te randen/ aan te vallen.
pi_75335987
quote:

[ afbeelding ]
Zelfs voor inbrekers slaan met speelgoed honkbalknuppels krijg je al straf in dit land
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 6 december 2009 @ 14:17:48 #39
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75336750
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:42 schreef Koekz het volgende:

[..]

Ga nou niet wijs doen vriend.

Een beveiliger mag wel degelijk met een maglite rondlopen. Simpelweg om het feit dat ze ook op donkere plekken komen in het pand waar ze werken.
Daar hebben we lichtknopjes voor

Zodra de bewaker met een maglite in zijn handen door een pand loopt waar allemaal mensen lopen en gewoon lampen hangen, dan heeft die bewaker ofwel een bestemming voor die maglite en kan hij deze aantonen, of hij is strafbaar.

Al helemaal als hij ermee naar een melding van een ruzie of vechtpartij gaat.
pi_75337958
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:26 schreef Esmerallda17 het volgende:

[..]

Ik heb zelf een 4D Maglite, en ik kan je verzekeren dat als ik je daarmee een mep geef stel je je mening zeker bij.steld.

De behuizing van die Maglite is van alluminium en dat komt wel iets harder aan dan het rubber van een wapenstok.
pi_75338648
Als jij je er veiliger mee voelt moet je gewoon zo'n busje pepeprspray in de auto leggen. Kans is toch vrijwel nihil dat je auto door de politie wordt doorzocht oid. En mocht je het ooit moeten gebruiken dan zie je dan wel weer wat de consequenties zijn.

Ik zou het zelf niet snel doen, omdat je niet weet hoe je 'belager' gaat reageren als jij met pepperspray gaat spuiten. Het risico lijkt me te groot dat het alleen maar verder gaat escaleren. Kun je beter je auto in de achteruit zetten en gassen
pi_75339113
Pleisterspray is de oplossing, wordt ook vaak als tip meegeven bij stewardessen.
voel de vrijheid alles mooi te maken
pi_75339616
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:29 schreef Palomar het volgende:
Ik zou het zelf niet snel doen, omdat je niet weet hoe je 'belager' gaat reageren als jij met pepperspray gaat spuiten. Het risico lijkt me te groot dat het alleen maar verder gaat escaleren. Kun je beter je auto in de achteruit zetten en gassen
Nee, het is ook niks voor dagelijks gebruik. Het busje is 3 jaar houdbaar, en ik zie het me al over die tijd weggooien omdat het toch niet gebruikt is.
Maar ik heb gezien hoe effectief het is.......vond hier 2 jaar geleden een junk in het noodtrappenhuis (kun je van buitenaf in). Politie gebeld, kwamen binnen 5 minuten ter plekke. Die junk maakte aanstalten tot problemen en werd even gesprayed. Daar ga je gewoon echt van out omdat de pijn zo groot is dat je je daar helemaal op richt, en niet op iets anders.
Voor mij is het "just in case" en was ook een test of de winkel het vanuit duitsland zou opsturen naar NL.
pi_75340252
Het probleem met dingen als deo en pleisterspray is dat die spray geen bereik heeft. Na misschien 20cm is het wel op. Pepperspray spritzt over een paar meter een goeie straal.
pi_75340680
Belachelijk dat Nederland hierin zo afwijkt van de rest van de Europa, zegt ook wel iets over de waarde die de Nederlandse politiek aan slachtoffers toekent.
  zondag 6 december 2009 @ 16:53:50 #46
238900 Koekz
Der Meister
pi_75340888
quote:
Op zondag 6 december 2009 14:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Daar hebben we lichtknopjes voor

Zodra de bewaker met een maglite in zijn handen door een pand loopt waar allemaal mensen lopen en gewoon lampen hangen, dan heeft die bewaker ofwel een bestemming voor die maglite en kan hij deze aantonen, of hij is strafbaar.

Al helemaal als hij ermee naar een melding van een ruzie of vechtpartij gaat.
Tsja, om je eigen woorden nogmaals te herhalen: Ga nou niet wijs doen

Lichtknopjes heb je ten eerste niet overal, dat is reden 1
Tweede reden is heel simpel. Wat doe je als de stroom uitvalt?
Dan heb je nog snachts buiten... Zit ook geen lichtknopje hoor.

En stel he, stel... Er komt daadwerkelijk een agent (lijken wel gek) een beveiliger op z'n vingers tikken omdat hij/zij een maglite heeft... Dan zegt die beveiliger heel makkelijk: "Ik breng hem net terug naar de meldkamer " dan is er ook niets meer te maken.

Dus het is heelsimpel.
Beveiligers lopen indien nodig (want het is lang niet altijd want die dingen zijn retezwaar om er de hele dag mee te lopen) met een maglite en er is niemand die er iets van zegt. Hoe strafbaar jij ook vindt dat het is!
quote:
Op zondag 6 december 2009 16:47 schreef JohnLocke het volgende:
Belachelijk dat Nederland hierin zo afwijkt van de rest van de Europa, zegt ook wel iets over de waarde die de Nederlandse politiek aan slachtoffers toekent.
Daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens.
pi_75341014
Sowieso heb je zaklampen die 1/5e van het formaat van een Maglite hebben en veel meer licht geven....
  zondag 6 december 2009 @ 17:20:52 #48
238900 Koekz
Der Meister
pi_75341690
quote:
Op zondag 6 december 2009 16:57 schreef Repeat het volgende:
Sowieso heb je zaklampen die 1/5e van het formaat van een Maglite hebben en veel meer licht geven....
Klopt, en welke daarvan hebben een accu?
pi_75341928
pak anders hairspray, zelfde bijtende effect, 'standaard' in vrouwen tas en aardig bereik (niet de mousse pakken! )
pi_75375441
Je bent gewoon strafbaar als je pepperspray bij hebt. Wat denk jij te bereiken met pepperspray? Mocht jij je bedreigd voelen en naar een wapen grijpt als pepperspray zul je zelf ook last hebben van de spray. Dit omdat de waarschijnlijk in kort contact bent met de tegenpartij. Dus is redelijk zinloos.

En die vent die zegt dat een beveiliger strafbaar is als je een maglite bij hebt die is neit goed wijs haha. Dat is echt een domme opmerking.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_75376264
Ik heb ook pepperspray gekocht voor mijn vriendin.
Ze voelt zich er veiliger mee.

Als ze het ooit gebruikt zal ze daar wel een goede reden voor hebben.
Ik neem ook aan dat een 'aanvaller' niet van plan is even later aangifte
te doen bij de politie.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  maandag 7 december 2009 @ 16:38:46 #52
238900 Koekz
Der Meister
pi_75376875
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef mighty_myte het volgende:
Ik heb ook pepperspray gekocht voor mijn vriendin.
Ze voelt zich er veiliger mee.

Als ze het ooit gebruikt zal ze daar wel een goede reden voor hebben.
Ik neem ook aan dat een 'aanvaller' niet van plan is even later aangifte
te doen bij de politie.
Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaan
pi_75399588
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:38 schreef Koekz het volgende:

[..]

Mishandeling is helaas voor je vriendin een van de misdrijven waar geen aangifte voor nodig is om tot vervolging over te gaan
pi_75417122
quote:
Op zondag 6 december 2009 17:20 schreef Koekz het volgende:

[..]

Klopt, en welke daarvan hebben een accu?
Ligt eraan welke MagLite het over gaat, maar er zijn er genoeg.
MagLite is een overgewaardeerd kutmerk.
Wij zijn servicecenter en distribueren een flink deel van de MagLites voor Nederland maar we krijgen er echt veel terug voor reparatie.
Daarna verbruiken ze echt heel veel batterijen en lampjes, en de led maglites zijn helemaal om te janken.
5 en 6 cellen worden trouwens niet meer gemaakt, hebben we ook amper geen vraag meer naar.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 8 december 2009 @ 19:04:21 #55
238900 Koekz
Der Meister
pi_75418459
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 18:25 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ligt eraan welke MagLite het over gaat, maar er zijn er genoeg.
MagLite is een overgewaardeerd kutmerk.
Wij zijn servicecenter en distribueren een flink deel van de MagLites voor Nederland maar we krijgen er echt veel terug voor reparatie.
Daarna verbruiken ze echt heel veel batterijen en lampjes, en de led maglites zijn helemaal om te janken.
5 en 6 cellen worden trouwens niet meer gemaakt, hebben we ook amper geen vraag meer naar.
Nou... Weet niet waar het aan ligt maar heb al 6 jaar dezelfde MacCharger. 1 keer het lampje moeten vervangen nadat ik hem heb late vallen
Is half LED en half gewoon lampje trouwens.
pi_75424717
quote:
Op zondag 6 december 2009 12:26 schreef Koekz het volgende:

[..]

Echt? Wonden genezen toch? Is nou niet echt blijvend.
En pepperspray kan ook even hard fout gaan, allergische reacties bijvoorbeeld.
Jammer maar helaasch dan, had meneertje maar niet 50-cent-wannabee/AEL-fanboi/kaalkopje/pikey moeten worden
pi_75424892
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:38 schreef Koekz het volgende:

maw, zijn vriendin moet het zich maar laten welgevallen dat zij gedutrouxed wordt? eens kijken of jij nog zo politiek correct reageert als we jou of jouw vriendin/moeder eventjes bewerken; dan kom jij ook maar wat snel terug op je gegeil op de wet

btw; slechte stroman in jouw vorige post
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:09:42 #58
238900 Koekz
Der Meister
pi_75426761
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 21:31 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

maw, zijn vriendin moet het zich maar laten welgevallen dat zij gedutrouxed wordt? eens kijken of jij nog zo politiek correct reageert als we jou of jouw vriendin/moeder eventjes bewerken; dan kom jij ook maar wat snel terug op je gegeil op de wet

btw; slechte stroman in jouw vorige post
Nee, hij of zijn vriendin had maar moeten regelen dat ze er iets tegen kan doen.

Het is geen gegeil op de wet, het is meer de haat aan wapens. Iedereen die met een wapen op straat gaat zonder daar nadrukkelijk toestemming voor te hebben verdient gewoon met dat wapen zelf gepakt te worden.
pi_75428906
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 22:09 schreef Koekz het volgende:
Nee, hij of zijn vriendin had maar moeten regelen dat ze er iets tegen kan doen.
Binnen de wettelijke kaders zijn je mogelijkheden daartoe nogal beperkt, to say the least. Beetje ongelijke strijd tegen thug-wannabees die hun bad rep moeten halen halen uit hun pipa's en kniffa's.

Sorry maat, maar zo'n "zou u me aub niet in elkaar willen slaan/neersteken/-schieten? dank je wel" mentaliteit die onze grrristenlijke regering door onze strotten heen probeert rammen getuigt van een kinderlijke naļviteit. Neuh, dan kan je beter vertrouwen op wapens waarmee je heel overdreven om moet wil je echt zwaar letsel bezorgen.
quote:
Het is geen gegeil op de wet, het is meer de haat aan wapens. Iedereen die met een wapen op straat gaat zonder daar nadrukkelijk toestemming voor te hebben verdient gewoon met dat wapen zelf gepakt te worden.
Wat zou he een stuk rustiger zijn als we dat nou eens consequent gaan toepassen
pi_75429322
Ik heb iig deze in de auto liggen, geeft dan wel geen licht, maar kan je iemand toch wel aardig mee raken

pi_75429468
De kunst is dus, om in normale gebruiksvoorwerpen wapens te zien, en deze indien nodig ook te gebruiken.

Zelf heb ik wel eens iemand een gat in z'n kop geslagen met een plastic tas met daarin een blik groenten. Zoiets kun je met een gerust hart naast je op de stoel leggen, geen agent die het als wapen zal zien. Verder lijkt me de hairspray een goede tip voor in de handtas, flinke sleutelhanger aan je sleutelbos (zo'n klosje zoals ze in hotels hebben) enz.
En nog een tip: voel je je bedreigd, of word je hinderlijk achtervolgd door een boze weggebruiker, maak dan meteen een foto van die auto of persoon met je mobieltje. Kan al tijdens het rijden, als je je achteruitkijkspiegel gebruikt.
  dinsdag 8 december 2009 @ 23:31:47 #62
238900 Koekz
Der Meister
pi_75430060
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Binnen de wettelijke kaders zijn je mogelijkheden daartoe nogal beperkt, to say the least. Beetje ongelijke strijd tegen thug-wannabees die hun bad rep moeten halen halen uit hun pipa's en kniffa's.

Sorry maat, maar zo'n "zou u me aub niet in elkaar willen slaan/neersteken/-schieten? dank je wel" mentaliteit die onze grrristenlijke regering door onze strotten heen probeert rammen getuigt van een kinderlijke naļviteit. Neuh, dan kan je beter vertrouwen op wapens waarmee je heel overdreven om moet wil je echt zwaar letsel bezorgen.
[..]
Nou niet zo nee
Maar een paar flinke klappen en schoppen teruggeven lijkt me perfect. Sterker nog. Als iemand je bedreigt gewoon gelijk neerhoeken.
quote:
Wat zou he een stuk rustiger zijn als we dat nou eens consequent gaan toepassen [ afbeelding ]
Ja he
pi_75431566
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:52 schreef Knuffelzacht het volgende:
wat mij ooit eens is verteld is dat de maglite vanaf 5 batterijen als slagwapen wordt gerekend of het waar is is een ander verhaal
Het blijft een zaklamp (ok in je zak past ie niet meer.... een draagbare lamp dan )

Een honkbalknuppel is ook een zeer effectief slagwapen, maar niet per definitie illegaal om te (ver)kopen of te bezitten.

Je mag zo'n object alleen niet gebruiksklaar los onder je autostoel of in de kofferbak hebben liggen, dan heb je de intentie om het als wapen te gebruiken, of wek je i.i.g. de indruk deze intentie te hebben, en dat is verboden. Maar niet direct gebruiksklaar netjes in de daarvoor bestemde verpakking meenemen is gewoon toegestaan.

Ik zou het sterk vinden als de maglite 5+ modellen expliciet in de wet staan als wapen, want het stukje dat al eerder in dit topic staat dekt dit al. Het is niet primair als wapen gemaakt, maar wel verboden als het zo gebruikt wordt/kan worden. Anders zouden ze eigenlijk alle lange zware voorwerpen bij naam moeten gaan noemen
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 23:10 schreef Repeat het volgende:
Ik heb iig deze in de auto liggen, geeft dan wel geen licht, maar kan je iemand toch wel aardig mee raken

[ afbeelding ]
Waarmee je dus ook problemen kan krijgen als ie los in je auto ligt, ook al is het een autogereedschap.

[ Bericht 7% gewijzigd door Fleischmeister op 09-12-2009 00:31:29 ]
pi_75432654
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:40 schreef ne0n het volgende:
gewoon de brandblusser gebruiken .. dat is -50°C, lekker koel 8)
Is -80°C Nog beter dus, tenzij je per ongeluk een poederblusser hebt

Ik heb altijd een maglite in mijn auto liggen. Zelfs een keer vragen over gehad van een politieagent maar ik zei dat de koplampen van de auto nog wel eens uitvielen en dan een zaklamp nodig had om er bij te komen.
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
pi_75435936
Ik zou het risico niet nemen TS!

In theorie kan je tienduizenden euros boete en jįren celstraf (alleen voor het bezit al) krijgen, dit vanwege de categorie in de wapenwet waar dit onder valt (als je met een mes rondloopt is de maximumstraf bijvoorbeeld aanzienlijk lager). In de praktijk zal het niet zo ver komen, maar ik zou het risico niet nemen. Ik neem aan dat je sowieso een strafblad er aan over houdt.

Als het echt alleen voor in de auto is zou ik inderdaad een brandblusser kopen. Dat is sowieso geen slecht plan om in je auto te hebben. Multifunctioneel.
Volgens de Frontpage werkt het ook tegen (5) tijgers.
  woensdag 9 december 2009 @ 21:07:30 #66
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_75460107
Ik zou het gewoon op een busje deo houden die je in de ogen kan spuiten, het bereik is nix idd (30 cm ofzo) maar dat moet geen probleem zijn. Je hoeft ze maar 2 seconden te verblinden en een trap in de kloten te geven. Daarna is het wel afgelopen
pi_75463650
Ik heb een busje pepperspray in mijn handtas zitten. Een keer gekocht op vakantie in Duitsland.
Ook ik voel me er veiliger mee. Mocht ik een keer in een onveilige situatie bevinden, hoop ik dat alleen al dreigen misschien wel genoeg helpt om er snel vandoor te kunnen gaan ( ). En zo niet, dan kan ik mij altijd verdedigen met een niet-dodelijk wapen.
Het belangrijkste is toch wel dat het mij zelf een gevoel van veiligheid geeft Vriendlief heeft ook nog aangeboden om een maglite voor me te kopen, dus dan ben ik ook in de auto "veilig"
pi_75464176
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:34 schreef Locusta het volgende:
Ik heb een busje pepperspray in mijn handtas zitten. Een keer gekocht op vakantie in Duitsland.
Ook ik voel me er veiliger mee. Mocht ik een keer in een onveilige situatie bevinden, hoop ik dat alleen al dreigen misschien wel genoeg helpt om er snel vandoor te kunnen gaan ( ). En zo niet, dan kan ik mij altijd verdedigen met een niet-dodelijk wapen.
Het belangrijkste is toch wel dat het mij zelf een gevoel van veiligheid geeft Vriendlief heeft ook nog aangeboden om een maglite voor me te kopen, dus dan ben ik ook in de auto "veilig"
Ben je niet bang hier een strafblad door op te lopen? Of krijg je dat hier niet voor. (gezien de maximale straffen, tienduizenden euro's boete, en jaren celstraf, lijkt het mij dat je ook een strafblad krijgt mocht je gesnapt worden)
pi_75464433
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:45 schreef Gulo het volgende:
Ben je niet bang hier een strafblad door op te lopen? Of krijg je dat hier niet voor. (gezien de maximale straffen, tienduizenden euro's boete, en jaren celstraf, lijkt het mij dat je ook een strafblad krijgt mocht je gesnapt worden)
Hmmm, ik heb niet het idee dat het zo'n vaart loopt. Volgens mij is de boete voor verboden wapenbezit 75 euro en dat heb ik er wel voor over. Als de keus is om verkracht te worden zonder me te kunnen verdedigen (ik ben niet erg groot of sterk) of een busje pepperspray leeg te spuiten in het gezicht van mijn aanvaller en daar eventueel een (fikse) boete voor te krijgen, dan kies ik voor dat laatste.

Ik loop er verder ook niet mee te koop dat ik dat heb (behalve anoniem op een forum ) en ga er zeker niet stoer mee lopen doen. Het zit in mijn tas en die wetenschap geeft mij een gevoel van veiligheid.
pi_75465074
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:49 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hmmm, ik heb niet het idee dat het zo'n vaart loopt. Volgens mij is de boete voor verboden wapenbezit 75 euro en dat heb ik er wel voor over. Als de keus is om verkracht te worden zonder me te kunnen verdedigen (ik ben niet erg groot of sterk) of een busje pepperspray leeg te spuiten in het gezicht van mijn aanvaller en daar eventueel een (fikse) boete voor te krijgen, dan kies ik voor dat laatste.

Ik loop er verder ook niet mee te koop dat ik dat heb (behalve anoniem op een forum ) en ga er zeker niet stoer mee lopen doen. Het zit in mijn tas en die wetenschap geeft mij een gevoel van veiligheid.
In praktijk zal het wel meevallen denk ik inderdaad, al denk ik wel dat je meer dan 75 euro kwijt zult zijn. Het wordt immers zwaarder aangerekend dan wanneer je met een mes rondloopt (zie categorie-indeling van de wapenwet, valt in zelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens)

Wikipedia zegt hier overigens het volgende over:
Belgiė en Nederland is pepperspray een verboden wapen. Het valt in categorie II van de WWM (wapenwet) en bezit in het openbaar wordt derhalve bestraft met een geldboete van de derde categorie of vierde categorie of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar.

Maar zover zal het zoals gezegd wel niet komen, boete van 4e categorie is echt enorm namelijk.
pi_75465587
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:02 schreef Gulo het volgende:
In praktijk zal het wel meevallen denk ik inderdaad, al denk ik wel dat je meer dan 75 euro kwijt zult zijn. Het wordt immers zwaarder aangerekend dan wanneer je met een mes rondloopt (zie categorie-indeling van de wapenwet, valt in zelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens)

Wikipedia zegt hier overigens het volgende over:
Belgiė en Nederland is pepperspray een verboden wapen. Het valt in categorie II van de WWM (wapenwet) en bezit in het openbaar wordt derhalve bestraft met een geldboete van de derde categorie of vierde categorie of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar.

Maar zover zal het zoals gezegd wel niet komen, boete van 4e categorie is echt enorm namelijk.
Ach ja... aan de andere kant zie je mensen die dood door schuld ten laste worden gelegd wegkomen met 1 jaar rijontzegging (vandaag in de praktijk meegemaakt) en mensen die zichzelf moeten verdedigen een fikse celstraf krijgen... dus daar wil ik mij ook niet blind op staren. Ik ken de risico's en desondanks heb ik nog steeds het busje in mijn handtas zitten (overigens is het anti-dog spray )

Maar zoals ik al zei: ik loop er niet mee te koop en heb ook niet echt zozeer de intentie om het te gebruiken, het geeft mij gewoon een gevoel van veiligheid. En dat is onbetaalbaar
pi_75473613
ja die blauwe smurfenspray is legaal, blijkt ook te branden je de dader kun je de komende dagen nog herkennen
pi_75473709
tvp
pi_75475396
quote:
Op woensdag 9 december 2009 23:15 schreef Locusta het volgende:

[..]

Ach ja... aan de andere kant zie je mensen die dood door schuld ten laste worden gelegd wegkomen met 1 jaar rijontzegging (vandaag in de praktijk meegemaakt) en mensen die zichzelf moeten verdedigen een fikse celstraf krijgen... dus daar wil ik mij ook niet blind op staren. Ik ken de risico's en desondanks heb ik nog steeds het busje in mijn handtas zitten (overigens is het anti-dog spray )

Maar zoals ik al zei: ik loop er niet mee te koop en heb ook niet echt zozeer de intentie om het te gebruiken, het geeft mij gewoon een gevoel van veiligheid. En dat is onbetaalbaar
Toch raad ik je aan een vechtsport te leren zoals pencak silat of krav maga. Dan hoef je namelijk niet je handtas door te zoeken naar je wapen maar weet je gewoon gelijk wat je moet doen. En is bovendien niet strafbaar.

En trouwens. Over die boete die je krijgt. Prima. Maar stel, je wil over 10 jaar voor de overheid werken. Dan zeggen ze heel simpel nee, mevrouw heeft een strafblad.
pi_75482083
Gast, de meeste mensen zijn fysiek echt niet in staat om met krav maga ofzo aanvallers te lijf te gaan. Hairspary of die smurfenzooi is veel beter.
  donderdag 10 december 2009 @ 15:26:57 #76
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75484465
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:23 schreef Henno het volgende:
Waarmee je dus ook problemen kan krijgen als ie los in je auto ligt, ook al is het een autogereedschap.
Onzin.
Wat zou je meer nodig moeten hebben, gewoon een nemen in de maat van je wieldoppen of trekhaak en voila.

En mensen die stellen dat vrouwen maar een vechtsport moeten leren..
Alsof een vrouw met een beetje techniek wel een man aan kan
pi_75485542
quote:
Op donderdag 10 december 2009 15:26 schreef fs180 het volgende:

[..]

En mensen die stellen dat vrouwen maar een vechtsport moeten leren..
Alsof een vrouw met een beetje techniek wel een man aan kan
Alsof een vrouw met een busje spul in haar handtasje wel een man aankan..
Het gaat sowieso om schijnveiligheid. Je hebt vertrouwen in een busje spul, of je hebt vertrouwen in je lichaam.
  donderdag 10 december 2009 @ 16:12:38 #78
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75486010
Nou zover ik weet is pepperspray een stuk effectiever dan een vrouwenhand tegen je wang. Vriendin wist niet had ik een aantal jaar terug thuis kwam, dus ik kreeg bij binnenkomst iets tegen mijn hoofd geslingerd, meer dan 'auw' kwam er niet uit. Vrouwen zijn gewoon niet sterk en dat mag je best compenseren.
pi_75486675
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:12 schreef fs180 het volgende:
Nou zover ik weet is pepperspray een stuk effectiever dan een vrouwenhand tegen je wang. Vriendin wist niet had ik een aantal jaar terug thuis kwam, dus ik kreeg bij binnenkomst iets tegen mijn hoofd geslingerd, meer dan 'auw' kwam er niet uit. Vrouwen zijn gewoon niet sterk en dat mag je best compenseren.
Het is inderdaad effectiever, als je het ook gebruikt.

Als je een klap tegen je kop krijgt ga je niet in je handtasje graaien naar dat busje pepperspray waarschijnlijk. Ik denk dat je met je hand de zere plek afschermt en auw roept. Dat zou ik waarschijnlijk doen. Daarna komt pas misschien het besef dat er nog een klap kan komen, en dat de wereld niet zo lief is wat ik tot dan toe geloofde.
  donderdag 10 december 2009 @ 16:33:11 #80
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75486746
Je punt? Je kan ook ondertussen terwijl je in je handtasje graait gezien worden door een oud vrouwtje die schrikt, en rent de straat op, iemand in een auto mist haar nog maar net en rijdt daarna jouw overvaller aan. JA DAT KAN OOOOK
pi_75487082
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:33 schreef fs180 het volgende:
Je punt? Je kan ook ondertussen terwijl je in je handtasje graait gezien worden door een oud vrouwtje die schrikt, en rent de straat op, iemand in een auto mist haar nog maar net en rijdt daarna jouw overvaller aan. JA DAT KAN OOOOK
Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.
pi_75487488
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:41 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Mijn punt is dat ik weinig heil zie in een busje pepperspray omdat je er waarschijnlijk te laat mee bent.
En waarschijnlijk zelf ook slachtoffer wordt van de wolk pepperspray wat het voor de dader een stuk makkelijker maakt. Uit onderzoek is ook al duidelijk geworden dat mensen die zichzelf bewapend hebben vaker slachtoffer zijn en vaker mishandeld worden. Waarom ? Omdat ze geneigd zijn meer risico te nemen door de schijnveiligheid van een wapen.
pi_75488151
pepperspray kan je gewoon via duitse webshops bestellen. ze versturen het gewoon naar Nederland Maak je maar niet zo druk over verboden wapenbezit, het is geen pistool ofzo
  donderdag 10 december 2009 @ 18:12:54 #84
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75489942
Ik gewoon van de verhalen die ik van vrouwen hoor uit. Meestal 's avonds in het weekend, dat ze ergens heen fietsen (ja vrouwen fietsen ook wel eens niets mis mee) en dan lastig worden gevallen doro een groepje hangjongeren. Loopt vaak genoeg goed af, soms ook niet.
pi_75490412
quote:
Op donderdag 10 december 2009 11:02 schreef Koekz het volgende:
Toch raad ik je aan een vechtsport te leren zoals pencak silat of krav maga. Dan hoef je namelijk niet je handtas door te zoeken naar je wapen maar weet je gewoon gelijk wat je moet doen. En is bovendien niet strafbaar.
Ik ben 1.65 en weeg zo'n 55 kg met 0,0 conditie. Wat kan ik uithalen tegen een aanvaller? Buiten het feit dat ik dan misschien in paniek ben, ben ik ook geen topatleet met superkracht en supersnelheid.
Ik ben het met je eens dat het geen kwaad kan om basistechnieken van een vechtsport te leren, maar met 1 graai in mijn handtas heb ik het busje bij de hand. En als alleen al dreigen werkt, ben ik blij
quote:
En trouwens. Over die boete die je krijgt. Prima. Maar stel, je wil over 10 jaar voor de overheid werken. Dan zeggen ze heel simpel nee, mevrouw heeft een strafblad.
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.
pi_75490607
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:10 schreef Synthesist het volgende:
pepperspray kan je gewoon via duitse webshops bestellen. ze versturen het gewoon naar Nederland Maak je maar niet zo druk over verboden wapenbezit, het is geen pistool ofzo
Volgens de wapenwet is het een oorlogsgas en valt het daarmee in dezelfde categorie als bijvoorbeeld automatische vuurwapens.
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:30 schreef Locusta het volgende:
Maar ik heb (nogmaals) helemaal niet de intentie om de pepperspray te gebruiken. Het zit alleen in mijn tas om mijzelf een gevoel van (al is het schijn)veiligheid te geven, met de gedachte dat ik in ieder geval iets heb om me te kunnen verdedigen zonder dat het direct een verloren zaak is.
Het risico bestaat er ook niet zozeer uit dat je het een keer gebruikt (die kans lijkt me tamelijk gering). De kans dat je bij een (preventieve) fouillering tegen de lamp loopt lijkt me groter. Althans er zijn best wel wat gebieden waar de apv preventief fouilleren toestaat.
pi_75490769
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:30 schreef Locusta het volgende:

[..]

Het risico is dus

- De tijd om naar je spray te grijpen kun je beter gebruiken om te vluchten.
- De Spray kan afgepakt en tegen je gebruikt worden.
- Je kan zelf de spray inademen en zodoende uitgeschakeld worden.
- De aanvaller kan extra agressief worden omdat jij een wapen pakt.
- De spray heeft niet altijd op iedereen hetzelfde effect, bij sommigen doet het zelfs niets.
- De situatie is zelden optimaal zodat je uberhaupt geen tijd hebt om je spray te zoeken en omdat de situatie nieuw is en je niet getrained bent in het gebruik van spray vergeet je het zelfs te pakken.

Echt, mocht je echt wat willen doen dan is een schop in het kruis een stuk effectiever dan het gebruik van pepperspray.
pi_75490940
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:41 schreef gelly het volgende:

[..]

Het risico is dus

- De spray heeft niet altijd op iedereen hetzelfde effect, bij sommigen doet het zelfs niets.
- De situatie is zelden optimaal zodat je uberhaupt geen tijd hebt om je spray te zoeken en omdat de situatie nieuw is en je niet getrained bent in het gebruik van spray vergeet je het zelfs te pakken.

Echt, mocht je echt wat willen doen dan is een schop in het kruis een stuk effectiever dan het gebruik van pepperspray.
Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengt )
  donderdag 10 december 2009 @ 18:51:59 #89
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75491049
quote:

[..]

Het risico is dus

Het is geen ideale oplossing nee, daarom is het ook geen standaard uitrusting van een vrouw nee. Maar het is beter dan niets, en wegrennen activeert alleen maar het prooi idee, sta je nog machtelozer als hij je na 3 stappen al beet heeft
pi_75491053
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:48 schreef Gulo het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Het werkt wel degelijk effectief. Bovendien geeft Locusta aan dat het haar een gevoel van veiligheid geeft, hetgeen mij ook zeer voornaam lijkt. (alleen al om dat gevoel van haar niet te willen ondermijnen zal ik hier niet stellen dat pepperspray geen veiligheid met zich mee brengt )
Bovendien, alles beter dan je als de spreekwoordelijke gewillige sitting duck te laten aftuigen of tjoelkeren door een straataap/pikey.
  donderdag 10 december 2009 @ 18:52:18 #91
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_75491058
Peperspray en al die andere zooi moet je niet gebruiken. Daar kun je meer shit meekrijgen dan je er mee oplost. Je plaatst jezelf acuut in het verkeerde hokje als je er iets mee doet.

Maar geen rechter zal je veroordelen als je een goeie maglite in de auto hebt, ja de 5 of 6 D cell variant is dubieus, maar ik heb een 4 D cell en daar kun je _behoorlijk_ mee meppen. En ja, als je je auto uitstapt met dat ding in je hand dan kun je daar ook problemen mee krijgen net als met deo en een noodhamer. Dan heb je namelijk al de intentie om er iets mee te gaan doen. Met een zaklamp kun je nog zeggen dat je schade aan je voertuig wilde vaststellen. Deo lijkt me lastiger..

Dus wat moet ik doen Pikkebaas ?? Heel simpel. Niet de auto uit gaan !! Gebruik je automagische vergrendeling en blijf lekker in je blikken bastion de tegenpartij verblijden met de aanblik van je middelvinger.

Laats had ik op kanaleneiland een aanvaring met wat rifaapjes die kennelijk vonden dat ik ze niet genoeg respect betoonde omdat ik toeterde omdat ik ze bijna van de sokken reed omdat ze plotseling midden op straat overstaken. Dus, gelijk aan m'n portieren rukken, jammer, die zijn op slot. Even de ruitensproeier een trekje geven en de heren gingen opgefrist verder op hun pad. Maar ik ga m'n wagen niet uit.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_75491491
Los van het feit dat ik nu enorm off-topic ga geloof k nooit dat een vrouw zich afdoende kan verdedigen met een maglite.
Anders gezegd, ik ben er van overtuigd dat ik het 'win' van bijna alle vrouwen met een maglite (enorm sterke horken of vrouwen die bedreven zijn in martial arts daargelaten).

edit: oh, ik zie dat de TS een man is. Zie deze opmerking dan maar voor in het algemeen.
pi_75491680
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:48 schreef Gulo het volgende:

[..]

Juist dat (misplaatste) gevoel van veiligheid zorgt ervoor dat mensen die een wapen op zak hebben de confrontatie vaker opzoeken i.p.v. te vermijden wat ze normaal gesproken zouden doen. Bijvoorbeeld tegen iemand die 's avonds de weg wil vragen.. of op een andere manier "eng" overkomt. In veruit de meeste gevallen zijn er tig andere (legale) manieren effectiever dan het gebruik van pepperspray. Wegrennen, schreeuwen, etc. Ongetrainde mensen die pepperspray gebruiken zijn voornamelijk een gevaar voor zichzelf en anderen.

Bovendien is het verstandiger wat te doen aan die angstige gevoelens die meestal niet op feiten zijn gebaseerd maar op een foutief beeld van de werkelijkheid. Vrouwen zijn bijvoorbeeld meestal slachtoffer van geweld/aanranding door een bekende, niet door een man met een lange jas op een donker plekje. Die kans is ongeveer even groot als aangereden te worden door een trein.
pi_75491779
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:08 schreef gelly het volgende:

[..]Vrouwen zijn bijvoorbeeld meestal slachtoffer van geweld/aanranding door een bekende, niet door een man met een lange jas op een donker plekje. Die kans is ongeveer even groot als aangereden te worden door een trein.
Meen je dat? Dat vind ik moeilijk te geloven. Kan je dit met enige gegevens onderbouwen, of stoelt het alleen op eigen vermoedens?
pi_75492165
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:10 schreef Gulo het volgende:

[..]

Meen je dat? Dat vind ik moeilijk te geloven. Kan je dit met enige gegevens onderbouwen, of stoelt het alleen op eigen vermoedens?
B.v.
quote:
DEN HAAG - Bijna een kwart van de meisjes en vrouwen tussen de 15 en 25 jaar heeft ooit te maken gehad met seksueel geweld. Bij jongens ligt dit met 4 procent een stuk lager. De meeste daders waren bekenden van het slachtoffer.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)eksueel-geweld.dhtml
quote:
• Het merendeel van de plegers is een bekende van het slachtoffer. Bij vrouwelijke
slachtoffers is de pleger vaak de partner of ex-partner (21 resp.16 procent) of een
vage kennis (15 procent). Bij mannelijke slachtoffers is de pleger vaak een buurtgenoot
(25 procent), vage kennis (23 procent) of ‘iemand anders’ (21 procent).
• Meisjes zijn vooral het slachtoffer van hun vader (19 procent), een ander familielid
(32 procent) of een buurtgenoot (23 procent). Jongens zijn vooral slachtoffer van
een buurtgenoot (32 procent), een vage kennis (19 procent) of ‘iemand anders’ (46
procent). In 14 procent is de vader de pleger, een ander familielid wordt niet
genoemd.
http://www.seksueelgeweld.info/doc/websheet_sg_jan_09.pdf
  donderdag 10 december 2009 @ 19:21:53 #96
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_75492291
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:00 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Alsof een vrouw met een busje spul in haar handtasje wel een man aankan..
Het gaat sowieso om schijnveiligheid. Je hebt vertrouwen in een busje spul, of je hebt vertrouwen in je lichaam.
Geef mij maar een busje pepperspray die ik onverwachts in iemand met 10 jaar Krav Maga ervaring spuit. Even kijken wie er wint
pi_75492324
quote:
Ah zo. Ik begrijp je even verkeerd. Ik dacht dat je het had over bekenden die ze op straat tegen zouden komen waar ze dan door aangerand zouden worden. Dat leek me al vreemd.
  donderdag 10 december 2009 @ 19:25:12 #98
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_75492433
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:41 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Als je als meisje al een paar minuten achtervolgt wordt door een onbekende man dan heb je alle tijd om in je handtasje te zoeken naar de pepperspray.
pi_75492546
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:25 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Als je als meisje al een paar minuten achtervolgt wordt door een onbekende man dan heb je alle tijd om in je handtasje te zoeken naar de pepperspray.
En dan ? Dan laat je 'm zo dichtbij komen dat de spray effect heeft of is het slimmer om weg te rennen, ergens aan te bellen , iemand aan te spreken of hard te gaan schreeuwen ? Zoals ik al zei, de situatie is zelden zo dat een ongetraind persoon z'n situatie veiliger kan maken door het gebruik van pepperspray.
pi_75492846
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:28 schreef gelly het volgende:

[..]

En dan ? Dan laat je 'm zo dichtbij komen dat de spray effect heeft of is het slimmer om weg te rennen, ergens aan te bellen , iemand aan te spreken of hard te gaan schreeuwen ? Zoals ik al zei, de situatie is zelden zo dat een ongetraind persoon z'n situatie veiliger kan maken door het gebruik van pepperspray.
En zoals jij hier allerlei scenario's bedenkt zijn er ook tig scenario's te bedenken waarin pepperspray wel de beste oplossing geweest. Ligt er maar aan door welke kleur bril je kijkt.
  donderdag 10 december 2009 @ 19:37:43 #101
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_75492904
quote:

- De spray in de ogen spuiten geeft je juist de tijd om te vluchten
- als je in de situatie komt dat je gedwongen bent het te pakken moet je gelijk spuiten ipv dreigen en de gelegenheid geven om het te laten afpakken
- idd, niet tegen de wind in spuiten
- en daarom moet je dus gelijk spuiten
- dat is onzin, het werkt bij iedereen, het verschil is alleen dat de een uitgeschakeld op de grond valt en de ander blijft staan en zich nog prima kan verzetten in een worsteling/arrestatie. Maar niemand rent met dat spul in de ogen achter je aan.
- niet elke situatie leent zich ervoor idd maar bijvoorbeeld wel als je al een tijdje achterna gelopen wordt door iemand.

Pepperspray en daarna een schop in het kruis werkt nog effectiever
pi_75492958
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:36 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

En zoals jij hier allerlei scenario's bedenkt zijn er ook tig scenario's te bedenken waarin pepperspray wel de beste oplossing geweest. Ligt er maar aan door welke kleur bril je kijkt.
Ik ben op zoek naar de eerste, help je mee ?
pi_75493046
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:39 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik ben op zoek naar de eerste, help je mee ?
Er zijn genoeg onderzoeken gedaan naar zelfverdediging en ook naar pepperspray. Misschien verstandiger om die eerst eens te zoeken en door te nemen, ipv losse flut-uitspraken doen gebaseerd op niets meer dan je beperkte fantasie, vooroordelen en politieke achtergrond.
  donderdag 10 december 2009 @ 19:41:32 #104
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75493048
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:36 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

pi_75493190
quote:
Ik krijg altijd jeuk van dat soort onderzoeken die impliceren dat een pets op dr kont qua impact op gelijke hoogte te stellen zijn met full-blown (pogingen tot) verkrachting. Bovendien zijn vrouwen verre van betrouwbare wezens als het op sexueel geweld/misbruik aankomt; zodra de man in kwestie heeft afgedaan in de relatie wordt de vuile was buiten gehangen, en vaker dan niet wordt er niet geschroomd een en ander te overdramatiseren. Ik heb op dit forum cijfers voorbij zien komen die stelden dat 50% van alle aangiften daarvan gelogen is tijdens de scheiding. Gewoon pure wraakacties om de voogdij over de kinderen te krijgen en de vader buitenspel en als kop van jut neer te zetten plus een flinke zak alimentatie op de koop toe.
quote:
En dat klopt dan weer wel; verkrachting en sexueel misbruik heeft heel weinig met het popiejopie dogma "nerd met sexgebrek" maar praktisch alles met "show the bitch who's boss".
pi_75493274
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:41 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Er zijn genoeg onderzoeken gedaan naar zelfverdediging en ook naar pepperspray. Misschien verstandiger om die eerst eens te zoeken en door te nemen, ipv losse flut-uitspraken doen gebaseerd op niets meer dan je beperkte fantasie, vooroordelen en politieke achtergrond.
Oh, kloontje, ik zie het alweer. Succes met je volgende.
  donderdag 10 december 2009 @ 19:49:23 #107
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_75493395
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:52 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Bovendien, alles beter dan je als de spreekwoordelijke gewillige sitting duck te laten aftuigen of tjoelkeren door een straataap/pikey.
True, bij een keuze tussen teveel geweld waarbij je een strafblad krijgt of te weinig waardoor je het slachtoffer wordt en het ziekenhuis ingaat kies ik het eerste.

Vorig jaar werd een jongen in z'n nek gestoken, waarna hij permanent verlamd raakte. Twee weken later pleegde hij vrijwillig euthanasie omdat hij niet de rest van z'n leven als een kasplantje wilde doorbrengen.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1748320.ece

Het is achteraf gepraat maar die jongen had in dit voorbeeld beter teveel geweld kunnen gebruiken dan te weinig (waardoor de tegenstander een mes kon pakken).
  donderdag 10 december 2009 @ 19:56:01 #108
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75493659
Los hiervan vind ik wel dat de nederlandse wet hier de weinig ruimte voor geeft. je moet je af laten tuigen en hopen dat het goedkomt, terwijl ik geen moment zou twijfelen om een mes in iemand ribben te gooien als de situatie dat vereist. Geef de zwakkeren maar iets om zich te verdedigen.
pi_75493738
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:56 schreef fs180 het volgende:
Los hiervan vind ik wel dat de nederlandse wet hier de weinig ruimte voor geeft. je moet je af laten tuigen en hopen dat het goedkomt, terwijl ik geen moment zou twijfelen om een mes in iemand ribben te gooien als de situatie dat vereist. Geef de zwakkeren maar iets om zich te verdedigen.
slinkse "logica" zullen we maar zeggen
  donderdag 10 december 2009 @ 19:58:29 #110
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75493761
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:57 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

slinkse "logica" zullen we maar zeggen
Leg uit?
pi_75495473
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:58 schreef fs180 het volgende:

[..]

Leg uit?
Het zijn met name de mensen uit dat kamp die op dit vlak de mensen die wensen zich te (kunnen) verdedigen opeens wčl regeltjesgeil met het wetboek om de oren slaan, en dan vaak ook nog op een toontje waarmee ze impliceren dat zģj de grote criminelen zijn ipv de tokkies die bij het minste geringste al gelijk met wapengekletter komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door ErictheSwift op 10-12-2009 21:39:09 ]
  donderdag 10 december 2009 @ 20:54:28 #112
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75496011
dat is geeneens een normale zin mčn formuleer er een leesbare zin van en ik reageer inhoudelijk
pi_75497502
quote:
Op donderdag 10 december 2009 20:54 schreef fs180 het volgende:
dat is geeneens een normale zin mčn formuleer er een leesbare zin van en ik reageer inhoudelijk
verkapte ik-heb-geen-argumenten-meer-dus-ga-ik-maar-uit-wanhoop-de-spelling-nazi-uithangen-post

[ Bericht 0% gewijzigd door ErictheSwift op 10-12-2009 21:39:39 ]
pi_75500077
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:08 schreef gelly het volgende:
Juist dat (misplaatste) gevoel van veiligheid zorgt ervoor dat mensen die een wapen op zak hebben de confrontatie vaker opzoeken i.p.v. te vermijden wat ze normaal gesproken zouden doen. Bijvoorbeeld tegen iemand die 's avonds de weg wil vragen.. of op een andere manier "eng" overkomt. [...]
Ik vind niet dat je dit zo kunt zeggen. Hoe kun jij in hemelsnaam stellen dat ik (want ik voel mij hier toch aangesproken) door mijn busje pepperspray het gevaar meer op ga zoeken? Je kent me helemaal niet
  vrijdag 11 december 2009 @ 08:37:16 #115
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_75507239
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:49 schreef slashdotter3 het volgende:
Het is achteraf gepraat maar die jongen had in dit voorbeeld beter teveel geweld kunnen gebruiken dan te weinig (waardoor de tegenstander een mes kon pakken).
Oftewel : The best defence is the attack without mercy.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_75508608
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:58 schreef Sigmund666 het volgende:

[..]

Ok, maar wat nou als je als vrouw een dronken handtastelijk ventje bespuit, en hij in al zijn blinde pijn voor een aanstormende taxi komt oid?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_75508909
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:25 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Het lijkt me niet aannemelijk dat iemand je minutenlang achtervolgt alvorens toe te slaan.
pi_75508942
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:03 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ok, maar wat nou als je als vrouw een dronken handtastelijk ventje bespuit, en hij in al zijn blinde pijn voor een aanstormende taxi komt oid?
Zonde van de taxi.
  vrijdag 11 december 2009 @ 11:21:41 #119
238900 Koekz
Der Meister
pi_75511024
Even terugkomend op de hoogte van de boete als je gepakt wordt

De straf die er op staat is een geldboete in de derde categorie of een celstraf van ten hoogste 4 jaar.
Dus... Je gaat 4 jaar de cel in, lijkt me sterk bij eerste vergrijp, of, wat aannemelijk is, je krijgt een boete.
De derde categorie loopt tot ¤7.400.
Succes met betalen zou ik zeggen.

Edit:
Bovenstaande is verboden wapenbezit.

Onderstaande komt er bovenop als je het gebruikt:

Artikel 301, lid 1: Mishandeling met voorbedachten rade:
Celstraf van ten hoogste 4 jaar of boete van vierde categorie

Artikel 304: De in de artikelen 300-303 bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd:
Artikel 304, lid 3: "Indien het misdrijf wordt gepleegd door toediening van voor het leven of de gezondheid schadelijke stoffen." << Ja dat is pepperspray

Uiteindelijk kom je dan uit op een celstraf van ten hoogste 8 jaar welke verlengd mag worden met een derde wat betekend dat je maximaal 10 jaar en 8 maanden gevangenis straf krijgt.
Mocht je de geld boete krijgen kan je maximaal ¤25.950 (ex. verhoging) en ¤34.600 incl. verhoging.

Gaan we nog even verder want er werd iets gezegd wat er nou gebeurt als die persoon voor een taxi loopt...

Artikel 301, lid 1 wordt dan vervangen met Artikel 301, lid 3.
Hierin staat: "Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Het maximum van de 5e categorie geldboete is ¤74.000.

Dit is wel allemaal een worst case scenario maar het is wel reėel.

[ Bericht 30% gewijzigd door Koekz op 11-12-2009 11:45:13 ]
pi_75518517
Het punt dat het verboden is en risico's met zich meebrengt was mij, en nu ook de rest van de lezers die het nog niet wisten, zelfs voor het begin van dit topic al duidelijk

Dus kunnen we misschien even weer terug naar de vraag van TS?
Hoe zit het als je een busje pepperspray hebt, ondanks de risico's, en het gebruikt ter zelfverdediging? Is hier misschien jurispundentie (schrijf ik dat goed? ) over?
  vrijdag 11 december 2009 @ 15:34:14 #121
238900 Koekz
Der Meister
pi_75519913
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:57 schreef Locusta het volgende:
Het punt dat het verboden is en risico's met zich meebrengt was mij, en nu ook de rest van de lezers die het nog niet wisten, zelfs voor het begin van dit topic al duidelijk

Dus kunnen we misschien even weer terug naar de vraag van TS?
Hoe zit het als je een busje pepperspray hebt, ondanks de risico's, en het gebruikt ter zelfverdediging? Is hier misschien jurispundentie (schrijf ik dat goed? ) over?
jurisprudentie schrijf je het

Ik weet niet of het er is. Iemand anders misschien?
Al gebruik je het voor zelfverdediging blijven het dezelfde wetten die je overtreedt. Dat wil niet zeggen dat je vierkant geboeid afgevoerd wordt maar er worden zeker vragen gesteld en het zal ook voorkomen.
Tijdens het voorkomen (en het verhoor van te voren al) kan je je gewoon beroepen op noodweer. De rechter zal dan beslissen om je wel of niet te straffen.
  maandag 14 december 2009 @ 11:29:36 #122
165633 eriksd
The grand facade...
pi_75607466
quote:
Op zondag 6 december 2009 11:27 schreef bijderechter het volgende:
Je pleegt mishandeling.

Voor wat betreft punt 1 en 2; voorgezette handeling. Dat is één feit. Mishandeling kan je pareren met noodweer. Mijn schatting is dat je een boete krijgt voor verboden wapenbezit, zo rond de 150.

Klassiek arrest is Bijlmer Noodweer; iemand verdedigde zich met een vuurwapen zonder vergunning en schoot in verdediging 2 mensen dood. Werd veroordeeld voor verboden wapenbezit; 1000 gulden boete.

[ Bericht 14% gewijzigd door eriksd op 14-12-2009 11:36:14 ]
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 14 december 2009 @ 11:33:37 #123
165633 eriksd
The grand facade...
pi_75607611
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 11:21 schreef Koekz het volgende:
Even terugkomend op de hoogte van de boete als je gepakt wordt

De straf die er op staat is een geldboete in de derde categorie of een celstraf van ten hoogste 4 jaar.
Dus... Je gaat 4 jaar de cel in, lijkt me sterk bij eerste vergrijp, of, wat aannemelijk is, je krijgt een boete.
De derde categorie loopt tot ¤7.400.
Succes met betalen zou ik zeggen.

De hoogte van een boete is van zoveel zaken afhankelijk. Dit is geen reele schatting.

Edit:
Bovenstaande is verboden wapenbezit.

Onderstaande komt er bovenop als je het gebruikt:

Artikel 301, lid 1: Mishandeling met voorbedachten rade:
Celstraf van ten hoogste 4 jaar of boete van vierde categorie

Er is geen voorbedachte rade

Artikel 304: De in de artikelen 300-303 bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd:
Artikel 304, lid 3: "Indien het misdrijf wordt gepleegd door toediening van voor het leven of de gezondheid schadelijke stoffen." << Ja dat is pepperspray

Discutabel.

Uiteindelijk kom je dan uit op een celstraf van ten hoogste 8 jaar welke verlengd mag worden met een derde wat betekend dat je maximaal 10 jaar en 8 maanden gevangenis straf krijgt.
Mocht je de geld boete krijgen kan je maximaal ¤25.950 (ex. verhoging) en ¤34.600 incl. verhoging.

Je loopt nu allemaal niet relevante artikelen aan elkaar te koppelen, met dien verstande dat er ook artikelen bijzitten die echt nergens op slaan gegeven de situatie van TS.

Gaan we nog even verder want er werd iets gezegd wat er nou gebeurt als die persoon voor een taxi loopt...

Artikel 301, lid 1 wordt dan vervangen met Artikel 301, lid 3.
Hierin staat: "Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Niet voorzienbaar, echt een nihile kans dat je hiervoor veroordeeld wordt. Sowieso, feiten bij een zaak verzinnen

Het maximum van de 5e categorie geldboete is ¤74.000.

Dit is wel allemaal een worst case scenario maar het is wel reėel.

Ik stel voor dat je je in een studie rechtsgeleerdheid gaat verdiepen.

[ Bericht 4% gewijzigd door eriksd op 14-12-2009 11:38:52 ]
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_75607810
quote:
Op zondag 6 december 2009 16:06 schreef Osramp het volgende:
Daar ga je gewoon echt van out omdat de pijn zo groot is dat je je daar helemaal op richt, en niet op iets anders.
Dat verschilt heel erg per persoon. Ik zie hier wekelijks 30 mensen bespoten worden met pepperspray op het werk (in het kader van training) en er zitten toch aardig wat mensen tegen die er niet zo heel veel last van hebben. En vooral gasten met drugs op reageren soms niet op de spray, op youtube genoeg voorbeelden. Vooral met coke e.d. merk je het minder snel.

Als je het vanuit de auto gaat spuiten en de wind staat verkeerd, dan krijg je het zelf ook in je ogen en lig jij naast die man op de grond als je er niet zo goed tegenkan. In iedergeval kan je niet verder rijden het eerste uur, dus tja... ik zou het echt afraden.
pi_75607863
Best een beetje een vreemd schemergebied in de wetgeving eigenlijk. Met een potlood mag je gewoon over straat lopen maar die wil je ook niet in je oogkas geboord krijgen.
HĘLP.
pi_75607896
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:18 schreef Osramp het volgende:
Ben laatst bedreigd door een andere automobilist, omdat ik 55 reed waar je 50 mocht en hij dat te langzaam vond. Passeren was daar helaas niet mogelijk dus had ik sneller moeten rijden volgens die man. Dat kwam hij me even vertellen nadat hij me had klemgereden.
Niet leuk, aangifte gedaan maar dat was zinloos aangezien het nummerbord vals was (in elk geval niet bij die auto/man hoorde, was van een 56jarige dame).

Enfin, voor mijn eigen veiligheid heb ik nu een busje pepperspray in de auto. Maar wat is nu mijn risico als ik het in zo'n geval gebruik? De aanvaller zal er niets blijvends van overhouden, maar ik gebruik wel een verboden wapen. Een boete van 50-100 euro vind ik niet echt een probleem, maar als het meer wordt dan zal ik moeten oppassen met gebruiken.

Ik weet dat het een verboden wapen is, en dat op bezit en gebruik een flinke straf staat. Maar wat bij zelfverdediging?
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:14 schreef Osramp het volgende:

[..]

Nee! De automobilisten die ik tegenkom, zijn dus net zo kortzichtig als wat ik hier lees. Dan kunnen we net zo goed overal enkelbaans wegen aanleggen, als normaal ritsen als aso wordt gezien. Maar ik ga me wel wat asocialer opstellen tegenover hufters die uit de rij komen. Zal wel eens uitstappen en de pepperspray testen.

Verdediging he, uhuh

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2009 11:41:13 ]
  maandag 14 december 2009 @ 12:31:23 #127
238900 Koekz
Der Meister
pi_75609371
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:33 schreef eriksd het volgende:

De hoogte van een boete is van zoveel zaken afhankelijk. Dit is geen reele schatting.
Absoluut! Maar het kan wel!

Er is geen voorbedachte rade.
En geen voorbedachte rade? Je bewapend jezelf van te voren en bent van plan dit wapen te gebruiken tegen een persoon (welke nog onbekend) die je bedreigt.

Discutabel.
Je vindt pepperspray geen schadelijke stof? Het is voor niets opgenomen in de wet wapens en munitie? Als je het discutabel vindt. Leg dan eens uit waarom.

Je loopt nu allemaal niet relevante artikelen aan elkaar te koppelen, met dien verstande dat er ook artikelen bijzitten die echt nergens op slaan gegeven de situatie van TS.
Nee hoor. Ik pak gewoon alles waarvoor je aangehouden kan worden op zo'n moment. dat wil niet zeggen dat je er ook veroordeeld kan worden. Voorbeeld:
Iemand bedreigd jou. Jij slaat hem. Je wordt aangehouden en beroept je op noodweer.
Dan word je nog wel vrijgesproken waarschijnlijk en hoef je ook niet in voorarrest (voor mishandeling ) maar je bent op dat moment toch aangehouden.

Niet voorzienbaar, echt een nihile kans dat je hiervoor veroordeeld wordt. Sowieso, feiten bij een zaak verzinnen.
Ik haalde het erbij omdat iemand anders ermee kwam. En het inderdaad een immens kleine kans dat het gebeurt maar de mogelijk bestaat wel.

Ik stel voor dat je je in een studie rechtsgeleerdheid gaat verdiepen.
Nee Dat doe jij toch al
Vertel ik hoe ik het zie en gooi jij dat omver met jouw studie
pi_75620846
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:37 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

- De spray in de ogen spuiten geeft je juist de tijd om te vluchten
- als je in de situatie komt dat je gedwongen bent het te pakken moet je gelijk spuiten ipv dreigen en de gelegenheid geven om het te laten afpakken
- idd, niet tegen de wind in spuiten
- en daarom moet je dus gelijk spuiten
- dat is onzin, het werkt bij iedereen, het verschil is alleen dat de een uitgeschakeld op de grond valt en de ander blijft staan en zich nog prima kan verzetten in een worsteling/arrestatie. Maar niemand rent met dat spul in de ogen achter je aan.
- niet elke situatie leent zich ervoor idd maar bijvoorbeeld wel als je al een tijdje achterna gelopen wordt door iemand.

Pepperspray en daarna een schop in het kruis werkt nog effectiever
Ik spreek uit ervaring. Het werkt NIET bij iedereen. Vaak genoeg mensen vol in het verzet gezien die eerst vollebak gepepperd zijn. Op mij werkt het wel ik krijg last maar bij een aantal klasgenoten van mij werkte het ook niet. Die voelde het hooguit een beetje prikken en een iritant gevoel maar die konden hun ogen gewoon openhouden. Dat betekend dat je dus NIET ben uigeschakeld.

Verder is het gewoon nutteloos om die spray mee te nemen. Ik weet niet of iemand ooit onder grote adrenaline/stress situatie heeft gestaan. Maar het eerst wat je doet is stil staan en alles wat je vast hebt vast houden. Dan ligt het eraan hoe getrained je bent en ga je schakelen om jezelf te verdedigen. Maar als je totaal ongetrained in iets bent zal jou eerst reactie schrikken zijn. Dan ben je dus al te laat. Vooral tegen een grote vent en als je zelf niks bij te zetten hebt heb je dus niks aan pepperspray.

Als je wel getrained bent moet je toevallig tijdens je gevecht wat al begonnen is je tas bij hebben. Hem opendoen. Je pepperspray pakken. Richten. Hopen dat hij er niet tegen kan. Maar omdat hij je al aangevallen heeft en waarschijnlijk binnen 1-2 meter van je af staat is de kans 75% dat je zelf ook last krijgt van de spray.
Oftewel die pepperspray gaat je niet redden als je ECHT aangevallen wordt.
pi_75621120
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:49 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

True, bij een keuze tussen teveel geweld waarbij je een strafblad krijgt of te weinig waardoor je het slachtoffer wordt en het ziekenhuis ingaat kies ik het eerste.

Vorig jaar werd een jongen in z'n nek gestoken, waarna hij permanent verlamd raakte. Twee weken later pleegde hij vrijwillig euthanasie omdat hij niet de rest van z'n leven als een kasplantje wilde doorbrengen.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1748320.ece

Ik denk dat je vergeet dat je wel degelijk geweld mag gebruiken om jezelf te VERDEDIGEN. Maar van te voren pepperspray in je tas stoppen dan als iemand je LASTIG valt meteen te sprayen is beetje teveel van het goede.

Valt iemand jou echt aan en wordt je mishandeld of iets anders en je verkoopt die vent een aantal hoeken zal jij echt niet veroordeeld worden. (elke zaak anders natuurlijk).
  maandag 14 december 2009 @ 19:34:47 #130
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75623690
quote:
Op maandag 14 december 2009 18:30 schreef Pro_Shifty het volgende:

[..]

Ik denk dat je vergeet dat je wel degelijk geweld mag gebruiken om jezelf te VERDEDIGEN. Maar van te voren pepperspray in je tas stoppen dan als iemand je LASTIG valt meteen te sprayen is beetje teveel van het goede.

Valt iemand jou echt aan en wordt je mishandeld of iets anders en je verkoopt die vent een aantal hoeken zal jij echt niet veroordeeld worden. (elke zaak anders natuurlijk).
Als jij hem een paar hoeken kunt geven heb je bar weinig aan een spray ja. Ik zal ook nooit iets meenemen om die paar marokkaantjes af te weren. Maar als vrouw zijnde zou ik het waarschijnlijk wel meenemen. Vooral met het gedrag van de jeugd van tegenwoordig, als je iemand verkeerd aankijkt worden ze al boos
En over teveel van het goede, je wordt zeker weten vervolgd als je van te voren al wapens meeneemt om je te kunnen verdedigen, zelf als je een wapen op zak hebt omdat een of andere gek je al meerdere keren probeerde aan te randen
pi_75624724
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:16 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Het lijkt me niet aannemelijk dat iemand je minutenlang achtervolgt alvorens toe te slaan.
dat gebeurt echt wel hoor... niet bij ruziezoekers, maar echt wel bij aanrandingen e.d.

Ik heb overigens geen pepperspray in mijn tas. hell, ik heb niet eens een tasje mee, over het algemeen. Ik ben ook nooit aangevallen o.i.d. Weet niet wat ik zou doen, waars. proberen wat klappen af te weren en verder vrees ik dat ik een leuke boksbal zou maken want ik kan echt niet vechten..
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_75626604
Ik vind dat de politie eigenlijk ook meer moeite zou moeten doen om zo'n figuur te pakken. Natuurlijk moet zo'n hufter keihard gestraft worden en het rijbewijs moet worden ingetrokken. Laat de politie maar een compositietekening maken en zet die maar op internet met bijbehorende informatie. Elk dorp en stad zou een site moeten hebben met dat soort informatie, waarop burgers kunnen reageren en mee kunnen helpen met de opsporing.

Zoals al is opgemerkt kan een wapen heel goed tegen je gebruikt worden. Daarnaast is de kans op vervolging door justitie bij zelfverdediging tegen zo'n hufter aanwezig.
pi_75626792
edit: <knip>

Was al beantwoord >.<
pi_75631633
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:38 schreef Bragi het volgende:

[..]

Anyway, deze X-marker is legaal.
[..]

Die heb ik gekocht bij Hes van Zweeden: http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d38.html (staatie niet op ,maar in de winkel hebben ze 'm wel)
Love is in the air!
pi_75907721
quote:
Op maandag 14 december 2009 20:38 schreef rutger05 het volgende:
Ik vind dat de politie eigenlijk ook meer moeite zou moeten doen om zo'n figuur te pakken. Natuurlijk moet zo'n hufter keihard gestraft worden en het rijbewijs moet worden ingetrokken. Laat de politie maar een compositietekening maken en zet die maar op internet met bijbehorende informatie. Elk dorp en stad zou een site moeten hebben met dat soort informatie, waarop burgers kunnen reageren en mee kunnen helpen met de opsporing.

Zoals al is opgemerkt kan een wapen heel goed tegen je gebruikt worden. Daarnaast is de kans op vervolging door justitie bij zelfverdediging tegen zo'n hufter aanwezig.
Uhm, dat gebeurt allemaal haha. Aan zo'n compositie foto heb je geen kont want die lijken vrijwel nooit. Maar als er info is dan staat dat regelmatig op het internet of het komt op de tv.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')