abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75326282
quote:
Rotterdam, 5 dec. Politicus Geert Wilders is vrijdag door het OM gedagvaard in de strafzaak tegen hem. De leider van de Partij voor de Vrijheid wordt vervolgd voor het aanzetten tot haat, aanzetten tot discriminatie en belediging van een groep (moslims) wegens godsdienst.

Dat staat in de dagvaarding tegen hem die 21 pagina's telt. Wilders heeft de dagvaarding gepubliceerd op de website van de PVV.

Zoals eerder bekend werd, begint de zaak tegen Wilders op 20 januari met een regiezitting. Dan wordt alleen het verloop van de zaak besproken, de inhoudelijke behandeling begint daarna.

De advocaat van Wilders, mr. A. Moszkowicz tekent beroep aan tegen een deel van de dagvaarding, het beledigen van een groep. Daarvoor kan de rechter maximaal een jaar gevangenisstraf opleggen. Volgens Moszkowicz moet dat komen te vervallen. Hij verwijst daarbij naar een uitspraak die de Hoge Raad 10 maart deed.

De Raad sprak een actievoerder vrij die een poster voor zijn raam hing met onder meer de tekst ‘Stop het gezwel dat Islam heet’, In die zaak oordeelde de Hoge Raad dat niet iedere kritiek op een godsdienst ook meteen kritiek op de gelovigen inhoudt

NRC Handelsblad
Het is overduidelijk dat Wilders de moslims als groep beledigt en niet alleen maar de islam. Verwijzen naar de uitspraak van 10 maart is een beetje raar aangezien GW veel meer fascistische uitspraken heeft gedaan dan alleen maar de islam een gezwel noemen, zoals de deportatie van miljoenen moslims uit Europa.

Wilders is net als Saddam Hoessein bij voorbaat schuldig en dat heeft ie helemaal aan zichzelf te danken en niet omdat de rechters zogenaamd links zouden zijn! Ik kan niet wachten tot die man als een veroordeelde racist door het leven gaat, en het kan me niets schelen dat deze zaak hem zgn. alleen maar media-aandacht zal opleveren, net of de media nu zo wijs zijn en hem negeren? Dacht het niet!

Wilders for president? Ja misschien alleen van het KKK-gedeelte in de gevangenis!

Mijnheer de rechter, 1 jaar gevangenisstraf voor Geert Wilders please, Dank U Wel.

pi_75326578
Wat moeten we hier van zeggen? We zullen zien of de verdachte Geert W. (woon of verblijfplaats onbekend) schuldig is, en dan nog. Het interesseert me eigenlijk niks. Wat er ook voor uitspraak komt, Wilders zal het toch wel naar z'n hand zetten. En daarom maak ik me er ook niet zo druk om.
pi_75326598
tvp
Feyenoord Rotterdam
pi_75327414
Onze held wordt toch wel vrijgesproken
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_75327593
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 23:53 schreef bijdehand het volgende:
Tuurlijk wordt hij vrijgesproken. De aanklager heeft geen poot om op te staan.
pi_75327634
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:01 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Kun jij dit onderbouwen?
pi_75327666
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:04 schreef Basilicumman het volgende:

[..]

Kun jij dit onderbouwen?
Dat laat ik aan Moskowitch over. Die is daar heel erg goed in.
  zondag 6 december 2009 @ 00:06:44 #8
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75327694
Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het toch vooral een showproces gaat worden.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_75327712
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Inderdaad Beter dan ons
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_75327718
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:06 schreef Hukkie het volgende:
Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het toch vooral een showproces gaat worden.
Daar waren Stalin en Lenin erg goed in.

pi_75327748
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je kunt toch een poging wagen? Niet geschoten is altijd mis.
  Moderator zondag 6 december 2009 @ 00:09:17 #12
249559 crew  Lavenderr
pi_75327749
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:06 schreef Hukkie het volgende:
Dat denk ik ook Hukkie.
  Moderator zondag 6 december 2009 @ 00:10:02 #13
249559 crew  Lavenderr
pi_75327767
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:09 schreef Basilicumman het volgende:

[..]

Je kunt toch een poging wagen? Niet geschoten is altijd mis.
Het is me te laat en ik heb teveel wijn in me, dus daar waag ik me liever niet aan.
  zondag 6 december 2009 @ 00:10:53 #14
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_75327785
Even snel tussendoor; wat zijn de consequenties voor de PVV en Widers als politicus als ie veroordeeld wordt en dus een strafblad krijgt?
Dit, dus.
pi_75327946
het politieke proces gaat dus beginnen..
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  zondag 6 december 2009 @ 00:23:32 #16
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_75328103
De leider van de Partij voor de Vrijheid wordt vervolgd voor het aanzetten tot haat, aanzetten tot discriminatie en belediging van een groep (moslims) wegens godsdienst.

Op deze punten kan hij makkelijk vrij gesproken worden..

Want hij kan het op het gooien op het verdedigen tegen over de mensen die de Jihad uit spreken tegen ongelovige of anders gelovigen.

Want dat is natuurlijk wel al voor 80% de waarheid waarom Wilders tegen het geloof is wat de Islam heet
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  zondag 6 december 2009 @ 00:27:39 #17
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75328197
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:10 schreef Buitendam het volgende:
Even snel tussendoor; wat zijn de consequenties voor de PVV en Widers als politicus als ie veroordeeld wordt en dus een strafblad krijgt?
Dit is misschien wel een aardig stuk; Wat als Wilders veroordeeld wordt?
DeviantArt
  zondag 6 december 2009 @ 00:36:17 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_75328366
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:23 schreef RAVW het volgende:
De leider van de Partij voor de Vrijheid wordt vervolgd voor het aanzetten tot haat, aanzetten tot discriminatie en belediging van een groep (moslims) wegens godsdienst.

Want hij kan het op het gooien op het verdedigen tegen over de mensen die de Jihad uit spreken tegen ongelovige of anders gelovigen.

Want dat is natuurlijk wel al voor 80% de waarheid waarom Wilders tegen het geloof is wat de Islam heet
Nope. Het 'tu quoque' ("ja maar hullie doenut ook") is geen verdedigingsgrond. Er is geen rechtbank die dat nog als verweer accepteert.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_75328402
Betaalt hij Moszkowicz wel uit eigen zak?
  † In Memoriam † zondag 6 december 2009 @ 00:40:32 #20
137949 Disana
pi_75328463
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:37 schreef OldJeller het volgende:
Nee, er is een stichting die het geld voor zijn proces int. Wederom, donaties uit het buitenland.
  zondag 6 december 2009 @ 00:40:45 #21
66444 Lord_Vetinari
pi_75328469
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:37 schreef OldJeller het volgende:
Ik vermoed dat de PVV dit zal betalen. En aangezien totaal onduidelijk is, waar de PVV zijn geld vandaan krijgt, kan het best zijn dat een of andere Amerikaanse of Israelische organisatie uiteindelijk de rekening betaalt.
pi_75328549
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 23:53 schreef bijdehand het volgende:
Als die veroordeeld wordt denk ik dat die er meteen 15 zetels bij heeft in de peilingen.
  zondag 6 december 2009 @ 00:45:45 #23
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_75328576
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:44 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Als die veroordeeld wordt denk ik dat die er meteen 15 zetels bij heeft in de peilingen.
Duizenden mensen die dan stemmen op een crimineel. Dat zal apart zijn.
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:17 schreef qonmann het volgende:
het politieke proces gaat dus beginnen..
Uiteraard. Hirsch Ballin himself draait aan de knoppen. Ik heb het vanmiddag nog gezien. Hele vergadering van het PvdA, CDA en de reptilians, die Wilders willen veroordelen.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 6 december 2009 @ 00:47:01 #24
248844 Bowlingbal
pi_75328613
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:23 schreef RAVW het volgende:

Imams die hier haat zaaien worden ook het land uit gezet. Maar iets zegt me dat dat feit je niet goed uitkomt.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 6 december 2009 @ 00:47:17 #25
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_75328621
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:44 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Spijtig alleen dat hij dan misschien niet meer verkiesbaar is.
DeviantArt
pi_75328689
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:47 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Imams die hier haat zaaien worden ook het land uit gezet. Maar iets zegt me dat dat feit je niet goed uitkomt.
Sinds wanneer ben jij mod?!?!
pi_75328699
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:40 schreef Disana het volgende:

[..]

Nee, er is een stichting die het geld voor zijn proces int. Wederom, donaties uit het buitenland.
Populair jongen, onze Wilders.

Alsof ze hem gaan veroordelen
  zondag 6 december 2009 @ 00:51:14 #28
248844 Bowlingbal
pi_75328707
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Sinds wanneer ben jij mod?!?!
Sinds de reptilians besloten hebben Wilders te vervolgen in een politiek proces geleid door Kim Jong Il. Uiteraard geleid door de Bilderberggroep, de groep waar TRU het dag in dag uit over heeft. En andere samenzweringen.
- Donald Love
  zondag 6 december 2009 @ 00:55:11 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75328775
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:40 schreef Disana het volgende:

[..]

doe eens een bron voor die conclusie.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 6 december 2009 @ 00:57:36 #30
66444 Lord_Vetinari
pi_75328832
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:45 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

In 2002 stemden 1,6 miljoen idioten mensen op een dooie. Ik verbaas me sindsdien nergens meer over.
  zondag 6 december 2009 @ 00:58:37 #31
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_75328848
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:51 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Sinds de reptilians besloten hebben Wilders te vervolgen in een politiek proces geleid door Kim Jong Il. Uiteraard geleid door de Bilderberggroep, de groep waar TRU het dag in dag uit over heeft. En andere samenzweringen.
!
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  zondag 6 december 2009 @ 01:02:59 #32
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75328947
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

In 2002 stemden 1,6 miljoen idioten mensen op een dooie.
dat waren proteststemmen volgens mij. mensen die het walgelijk vonden dat links fortyun demoniseerde en daardoor de linkse volkert vrijspel gaven om het normaal te vinden om in een democratie iemand niet alleen monddood, maar morsdood te maken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_75329475
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

In 2002 stemden 1,6 miljoen idioten mensen op een dooie. Ik verbaas me sindsdien nergens meer over.
Ze stemden toen niet naar iemand, maar tegen het toenmalig kabinet.
Hoelang duurt het voordat jij en je soort dat eens snapt?

Het feit dat de PvdA, CDA en VVD keer op keer zoveel zetels kunnen halen vind ik pas verbazingwekkend.
  zondag 6 december 2009 @ 03:59:02 #34
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_75331007
Refragmental, misschien is het zo dat ondanks alle kritiek die men op deze partijen kan hebben, zowel terecht als onterecht, ons land sinds WO2 - in vergelijking met vele andere (Westerse) landen, goed wordt bestuurd. En dat met name deze partijen daar verantwoordelijk voor zijn.

Het stemmen op outsiders zoals Fortuyn is erg riskant. Figuren als Chávez en Schwarzenegger zijn ook op die manier aan de macht gekomen.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_75331039
quote:
Rotterdam, 5 dec. Politicus Geert Wilders is vrijdag door het OM gedagvaard in de strafzaak tegen hem. De leider van de Partij voor de Vrijheid wordt vervolgd voor het aanzetten tot haat, aanzetten tot discriminatie en belediging van een groep (moslims) wegens godsdienst.
Het werd tijd. En het lijkt me niet mogelijk dat hij hier vrijgesproken wordt. Als dat wel gebeurt, dan wil ik wel eens weten wat je dan moet doen om schuldig te zijn aan deze aanklacht.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_75331054
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:45 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

[..]

Uiteraard. Hirsch Ballin himself draait aan de knoppen. Ik heb het vanmiddag nog gezien. Hele vergadering van het PvdA, CDA en de reptilians, die Wilders willen veroordelen.
Dat hij dat is, is toch ook nu al wel duidelijk. En een bepaalde groep mensen maakt dat niets uit. Ze hebben een beeld gekregen door de media enz enz van moslim terroristen en denken dat iedere moslim een potentiele piloot is die het WTC binnen vliegt. Zo wordt het al 8 jaar gebracht. Pleegt een moslim een misdaad, dan wordt het er meteen even expliciet bijvermeld dat het om een moslim gaat. De simpele mens gaat nog geloven dat alle moslims tuig zijn ook. Zo makkelijk is haat zaaien blijkbaar. En Wilders doet daar lekker aan mee, met zijn 'islam is een achterlijk geloof'. Alsof iedere moslim zo leeft zoals hij bepaalde passages uit de koran haalt. De man spoort niet en is een gevaar voor dit land.
pi_75331076
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:47 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Spijtig alleen dat hij dan misschien niet meer verkiesbaar is.
Laten we het hopen, want deze man dient - net als Fortuyn en Janmaat - hoe dan ook gestopt te worden. Iemand die niet meer individueel mensen beoordeelt maar zomaar hele groeperingen van hetzelfde beticht, is een gevaar. Helemaal als je nog in de politiek zit ook. De gewone mens neemt vrij snel iets aan van een politicus en dat is wel gebleken de laatste tijd. De gewone mens dient dus te worden beschermd tegen zichzelf.
pi_75331092
quote:
Op zondag 6 december 2009 01:32 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Ze stemden toen niet naar iemand, maar tegen het toenmalig kabinet.
Hoelang duurt het voordat jij en je soort dat eens snapt?

Het feit dat de PvdA, CDA en VVD keer op keer zoveel zetels kunnen halen vind ik pas verbazingwekkend.
Hou toch op man. Paars heeft het lange tijd geweldig gedaan. Zodra het even wat minder gaat (en het gaat áltijd in golfbewegingen in een land) dan ligt de schuld bij de regering en gaat het simpele volk zogenaamde protest stemmen uitbrengen. Hoe dom kun je zijn!!! Nu krijgt de regering weer de schuld van iets waar de hele wereld mee te kampen heeft, namelijk de recessie. Maar zo gaat dat nou eenmaal. Gelukkig hebben ze nog even voordat er verkiezingen zijn, dus het vertrouwen in dit kabinet gaat vanzelf weer stijgen.
  zondag 6 december 2009 @ 07:52:46 #39
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_75331525
quote:
Op zondag 6 december 2009 04:12 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Laten we het hopen, want deze man dient - net als Fortuyn en Janmaat - hoe dan ook gestopt te worden.
Nogal een gewaagde uitspraak vind jet niet?
quote:
Iemand die niet meer individueel mensen beoordeelt maar zomaar hele groeperingen van hetzelfde beticht, is een gevaar.
Hij beticht helemaal geen groeperingen en ook geen individuele mensen. Hij beoordeeld de islam als ideologie. Een goede moslim dient het voorbeeld van de profeet Mohammed te volgen (aangezien die in de islam als de perfecte mens gezien wordt). Ik raad je aan om de hadith eens te lezen en je dan een mening te vormen over de ideologie die daarin wordt uitgedragen. Die mag -en moet volgens mij- wel degelijk scherp veroordeeld worden.
quote:
Helemaal als je nog in de politiek zit ook. De gewone mens neemt vrij snel iets aan van een politicus en dat is wel gebleken de laatste tijd. De gewone mens dient dus te worden beschermd tegen zichzelf.
Denk je echt dat het zo simpel is? En hoe zou die gewone mens dan tegen zichzelf beschermd moeten worden? Toch maar afschaffen die democratie?
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
  zondag 6 december 2009 @ 09:47:23 #40
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_75331831
quote:
Wilders is net als Saddam Hoessein bij voorbaat schuldig
Niemand is ooit bij voorbaat al schuldig. Als je dat wel denkt ben je niet beter dan een middeleeuwe horige die met zijn hooivork en fakkel in de lucht een oud vrouwtje voor heks uitmaakt, zodat ze op de brandstapel komt.

TS is een omakiller.

[ Bericht 0% gewijzigd door kanaiken op 06-12-2009 09:58:42 ]
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_75331905
Ik snap niet dat ze dit doen. Op deze manier stijgt z'n populariteit des te meer.
pi_75331938
Als hij daadwerkelijk een jaar wordt vastgezet dan kan je verwachten dat er opstanden komen
pi_75332215
De kans dat hij veroordeeld wordt, is vrij klein. Althans, het lijkt mij erg vreemd gezien de jurisprudentie in Nederland (ten aanzien van soortgelijke zaken).

Het argument dat ik hier langs zie komen, "dat ze hem niet moeten vervolgen, omdat hij dan populairder zal worden", is wat mij betreft onzin. Het rechtssysteem moet gewoon altijd haar werk doen, ongeacht de populariteit van de persoon die het betreft. Geen systeem van klassen a.u.b.
Allah Al Watan Al Malik
pi_75332317
quote:
Op zondag 6 december 2009 04:12 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Laten we het hopen, want deze man dient - net als Fortuyn en Janmaat - hoe dan ook gestopt te worden.
Heb je staan juichen toen Volkert van der G. toesloeg ??
Het geweld komt altijd van Links, ook in dit topic.
Het is dan ook een politiek proces
  zondag 6 december 2009 @ 10:51:38 #45
66444 Lord_Vetinari
pi_75332331
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:08 schreef Personan het volgende:
Als hij daadwerkelijk een jaar wordt vastgezet dan kan je verwachten dat er opstanden komen
Ah, hetzelfde soort opstanden van vrienden van gepakte crimineeltjes, waarvan diezelfde PVV roept dat daartegen het leger maar moet worden ingezet? Ik hoop dat ze consequent genoeg zijn om dat in dit geval dan ook te eisen.
  zondag 6 december 2009 @ 10:52:51 #46
66444 Lord_Vetinari
pi_75332345
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:50 schreef qonmann het volgende:

[..]

Heb je staan juichen toen Volkert van der G. toesloeg ??
Het geweld komt altijd van Links, ook in dit topic.
Het is dan ook een politiek proces
Nee, het is een strafrechtelijk proces. Politieke processen kent Nederland niet. Dat meneer een politicus is, geeft hem geen vrijbrief om dingen te roepen en te doen waarvoor jij en ik ook voor de rechter zouden moeten komen. Vandaar die blinddoek van Vrouw Justitia.
pi_75332368
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ah, hetzelfde soort opstanden van vrienden van gepakte crimineeltjes, waarvan diezelfde PVV roept dat daartegen het leger maar moet worden ingezet? Ik hoop dat ze consequent genoeg zijn om dat in dit geval dan ook te eisen.
..dit is anders dit is een politiek proces
sowieso die achterlijke vergelijkingen van jou
pi_75332379
quote:
Op zondag 6 december 2009 10:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, het is een strafrechtelijk proces. Politieke processen kent Nederland niet. Dat meneer een politicus is, geeft hem geen vrijbrief om dingen te roepen en te doen waarvoor jij en ik ook voor de rechter zouden moeten komen. Vandaar die blinddoek van Vrouw Justitia.
neen hoor ,. maar geloof vooral wat je wilt geloven.
Als het hof het zonodig nog even moet rechtzetten, bezweken onder de stem van het volk
  zondag 6 december 2009 @ 10:56:30 #49
262 Re
Kiss & Swallow
pi_75332383
taakstrafje in de baarsjes oid
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 6 december 2009 @ 10:58:16 #50
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75332396
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:01 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat heeft de aanklager wel degelijk.

Het zou fijn zijn als je éérst de aanklacht even doorneemt en daarna pas stoer en zelfverzekerd roept dat de aanklager geen poot heeft om op te staan

Waar Geert de fout in gaat is dat hij juist EXPLICIET de islam en alle wereldlijke problemen met de islam projecteert op de individuele Marokkaan die tasjes rooft. Hij verbindt ethniciteit en religie aan elkaar en schoffeert zodoende wel degelijk MENSEN (Marokkanen zijn geen religie) en maakt zich daarnaast ook schuldig aan indirect racisme.
Intelligent, but fucked up.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')