Nu ga ik eerst wat receptenwebsites (iemand daar al tips voor?) afstruinen voor wat inspiratie.quote:Benodigdheden:
Varkenshaas
Heinz Hot Ketchup
Honing
Sjalotjes
Tijm
Knoflook
Rozemarijn
Laurierblad
Peper
Zout
Olijfolie
Tagliatelle
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe een halve fles Heinz Hot Ketchup in een schaal (of meer als je meer saus wil).
Snijd 4 á 5 sjalotjes in grove stukken en doe die bij de Hot Ketchup in de schaal.
Pers 2 teentjes knoflook voeg er 1 eetlepel honing bij.
Roer dit door elkaar.
Leg twee laurierblaadjes in een ovenschaal, strooi wat tijm en rozemarijn erbij.
Snijd de varkenshaas in kleine stukjes en leg die in de ovenschaal, doe wat olijfolie over de varkenshaas en bestrooi hem hierna met peper en zout.
Giet de saus over de varkenshaas en verdeel deze goed over de schaal.
Zet dit alles 25 tot 30 minuten in het midden van de oven.
Kook de tagliatelle in 9 minuten gaar (of volg de aanwijzingen op de verpakking).
Serveer apart.
WTF!quote:Één persoon daarvan lust absoluut géén groente
Dat denk ik nu inderdaad ookquote:
Wat de boer niet kent... Het betreft mijn vriendje trouwens.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:38 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
WTF!
Hoe narrow minded kun je zijn
Kan ook, maar ik wil niet teveel losse gerechten omdat we al een soep, voor-, tussen-, hoofd-, en nagerecht hebben. En als het hoofdgerecht dan ook uit heel veel losse gerechten bestaat is dat denk ik too much.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:42 schreef Loodje het volgende:
Het is misschien beter om dan wat kleinere losse gerechtjes te doen die makkelijk te maken zijn. Dan kun je groenten gewoon stomen of koken zoals je op internet kunt vinden, wanneer je verschillende gerechtjes maakt dan is er altijd voor ieder wat wils.
"eten wat de pot schaft, anders zoek je maar iemand anders"?quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:44 schreef Anne het volgende:
Wat de boer niet kent... Het betreft mijn vriendje trouwens.
Zijn zusje is hetzelfde, dus ik geef de schuld aan zijn ouders.
Mochten jullie tips hebben om hem in de toekomst wel groente te laten leren eten, graag.
Goed ideequote:Op zaterdag 5 december 2009 15:52 schreef anboni het volgende:
[..]
"eten wat de pot schaft, anders zoek je maar iemand anders"?(begin simpel: ijsbergsla, komkommer, tomaat en een simpele dressing, misschien zelfs gewoon slasaus)
Nee sorry, ik zei het wat ongelukkig, maar we hebben nog geen hoofdgerecht. Dat is mijn taak.quote:Maar je zegt dat jullie al een ander hoofdgerecht hebben? Misschien dat jij je met je beperkte kookervaring beter kunt beperken tot een bijgerecht bij het andere hoofdgerecht? (en komend jaar als de donder gaan leren koken, zodat je het volgend jaar wel kunt)
Die schrijf ik op als Plan C, waarbij de pizza's Plan D worden.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:55 schreef Dagonet het volgende:
Leen bij iedereen die je kent een gourmetstel en doe dat. Is voor jezelf een heel stuk makkelijker ook omdat je minder hoeft te rennen vliegen en draven, iedereen werkt in z'n eigen tempo door en je kan 't het zeker met zo'n lange groep lekker een paar uur uithouden.
Juist niet, denk ik. Dan is het toch wel erg makkelijk om voor de vertrouwde dingen te gaan (merk ik zelf ook, ik lust best wat groenten, maar er zijn er ook zat waar ik zonder verder bij na te denken voorbij loop)quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:57 schreef Anne het volgende:
Goed idee. Het is ook de bedoeling dat hij straks zelf gaat koken en volgens mij draagt dat ook wel mee aan dingen proberen? Toch?
Dan is dat gourmetten inderdaad nog niet zo'n gek idee. Koop bij de slager een kant en klaar gourmetpakket (wel ruim vooraf bestellen waarschijnlijk), snij wat groente in stukjes (paprika, uien, champignons), cherrytomaatjes erbij. Voor de volledigheid nog 'n simpele salade erbij.quote:Nee sorry, ik zei het wat ongelukkig, maar we hebben nog geen hoofdgerecht. Dat is mijn taak.
Maar we hebben dus wel meerdere gerechten waarbij het hoofdgerecht op mij is gevallen, omdat het bij mij thuis plaats gaat vinden. Anderen maken hun gerechten al van tevoren en met een hoofdgerecht is dat wat lastiger.
Ik kan het ook niet meer wijzigen, dus ik moet wel.
Ik dacht precies hetzelfde.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:55 schreef Dagonet het volgende:
Leen bij iedereen die je kent een gourmetstel en doe dat. Is voor jezelf een heel stuk makkelijker ook omdat je minder hoeft te rennen vliegen en draven, iedereen werkt in z'n eigen tempo door en je kan 't het zeker met zo'n lange groep lekker een paar uur uithouden.
Helemaal mee eens, lekker gaan tafelgrillen/gourmetten etc. Voor ieder wat wils en jij overleeft de avond ook.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:17 schreef Stali het volgende:
[..]
Ik dacht precies hetzelfde.
Voor zestien mensen een hoofdgerecht koken terwijl je in principe nog nooit gekookt hebt dat lijkt mij niet haalbaar.
Haha, je gelooft het echt. De verpakking ja, die is excellent.quote:Op zondag 6 december 2009 11:17 schreef Oceanonix het volgende:
Bij de AH heb je vlak voor de kerst hele mooie excellent producten. Die zien er mooi uit en zijn heel erg lekker. Zo heb je een mooie maaltijd en sta je niet uren in de keuken met de kans dat het mislukt....
er is echt niets mis mee. Ken jij ze wel?quote:Op zondag 6 december 2009 11:48 schreef charon het volgende:
[..]
Haha, je gelooft het echt. De verpakking ja, die is excellent.
Ik bedoel er mee dat het geen toeval is, dat er ineens 'Excellent' producten in de schappen liggen tijdens de feestdagen. Ik zeg niet dat het slechte waar is, wel dat vooral de prijs en verpakking excellent zijn.quote:Op zondag 6 december 2009 13:21 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
er is echt niets mis mee. Ken jij ze wel?![]()
De TS heeft nauwelijks ervaring in de keuken. Laten we het vooral niet te moeilijk maken.
Oven? Checkquote:Op zondag 6 december 2009 11:17 schreef Oceanonix het volgende:
Bij de AH heb je vlak voor de kerst hele mooie excellent producten. Die zien er mooi uit en zijn heel erg lekker. Zo heb je een mooie maaltijd en sta je niet uren in de keuken met de kans dat het mislukt....
http://www.ah.nl/fullscreenflash/mixnmatch Hier kan je je hele hoofdmaal samenstellen.
Nu komt de catch: heb je een oven?
Ik heb volgens mij iets van 8 pannen, dus dat moet wel voldoende zijn.quote:Op zondag 6 december 2009 11:51 schreef Karina het volgende:
Heb je wel genoeg pannen en zijn die ook groot genoeg? En borden en bestek en zo. Ik zou gewoon gaan gourmetten of fonduen.
Begrijp ik dan goed dat 'ie alleen maar vlees eet??quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:34 schreef Anne het volgende:
3. Één persoon daarvan lust absoluut géén groente of vis (met uitzondering van komkommers en vissticks)
Zie je dat echt voor je? Spruitjes wokken voor 16 personen? Een gemiddelde, hollandse wok kan amper een hoeveelheid voor 2 personen aan!quote:Op zaterdag 19 december 2009 11:30 schreef scrub_nurse het volgende:
spruitjes uit de wok: halveer de spruitjes (niet al te grote) , doe n beetje olijfolie in n wok, wok de spruitjes een paar minuten aan,
Tuurlijk moet dat lukken! Je moet gewoon kiezen voor een hoofdgerecht waarbij je iets in de oven kan bereiden, op het fornuis, of eventueel in de frituurpan.quote:Op zondag 20 december 2009 21:29 schreef Anne het volgende:
En die AH Excellent dingen voor 16 man kan ik natuurlijk wel kwijt in bijvoorbeeld mijn oven.
Sorry, maar normaal gesproken komen we allemaal bij mijn ouders eten en die hebben een best wel kleine keuken en hadden tot dit jaar bijvoorbeeld ook geen oven. En ook hen is het altijd gelukt om heel uitgebreid te koken voor 16 man.
Dus! Het moet lukken!
quote:Op maandag 21 december 2009 18:12 schreef Dipkip het volgende:
Als je een oven hebt en het mag wat kosten, koop dan het nieuwe kerstkookboek van Nigella Lawson en maak haar kalkoen. Ik kan hem ook hier posten als het je wat lijkt
Hoofdgerecht: kalkoen met citroenricottavullingquote:Op dinsdag 22 december 2009 11:16 schreef Amyrlin het volgende:
Waarschijnlijk ook hier kalkoen en ik ben op zoek naar een goed recept, zou je dit willen posten?
Ziet er erg lekker uit !quote:
Ik ben van plan foto's te maken van mijne dus ik kan nog wel even laten weten hoe het gegaan isquote:Op donderdag 24 december 2009 14:02 schreef Amyrlin het volgende:
Ziet er erg lekker uit !
Jammer genoeg gaat dit niet meer lukken want het is voor morgen en de kalkoen ligt ergens anders in de koelkast.
Ik heb het recept wel opgeslagen want volgens mij is dit ook lekker met een grote maiskip, of voor een volgende Kerst.
Dus iig bedankt
En, wat is het geworden?quote:Op zondag 20 december 2009 21:40 schreef Anne het volgende:
Dat mijn vader (let wel, mijn moeder kan niet echt koken) ervaring heeft is waar, maar je had het nu over de hoeveelheid waarvan je denkt dat ik het niet kwijt kan. Maar dat valt denk ik wel mee.
Aardappels of pasta koken op de pitten, dat moet dan toch ook wel lukken?
En de saus, die hotketchup, die past ook wel in de oven. Dat zijn hooguit 3 schalen (ik denk zelfs dat ik het met 2 wel red).
Trouwens, mijn vader is er als het goed is ook bij, met het koken.
Dus die kan ook nog even helpen als het moet.
Maar goed! Ik ga morgen dus beslissen wat ik ga maken. Of veilig voor de pasta, omdat ik weet hoe het moet. Of voor iets totaal anders en dan dus een soort risico nemen. Ik neig naar optie 1, maar ik kijk wel hoe enthousiast ik morgen ben.
Een uurtje van te voren begonnen en dan voor 16 mensen een maal op tafel. Mijn complimenten!quote:Op zondag 27 december 2009 18:21 schreef Anne het volgende:
Nee, ik ben niet ingestort hoor, hehe.
Ik ben dit topic een beetje uit het oog verloren. Ik had het wat leuker willen vullen met foto's van het oefenen en de dag zelf, maar ik heb er gewoonweg geen tijd voor gehad vanwege klussen en héél véél schoonmaken.
Ik ben in ieder geval (ook weer vanwege hetzelfde tijdgebrek) een uurtje vantevoren begonnen met koken, voordat het op tafel moest staan. En dat ging prima. Alles stond ook tegelijk op tafel.
Iedereen vond het lekker! Ik had wel wat teveel gemaakt, dus ik ben het vanavond weer aan het eten, hehe.
Het is in ieder geval Plan B geworden met daarnaast nog een bonensalade (met sjalotjes, azijn, mayonaise, olijfolie, wat peper en.. dat was het volgens mij).
Volgend jaar mag ik een andere gang gaan maken, maar ik hoop dan wat meer ervaring te hebben en anders schop ik dit topic gewoon weer omhoog!.
Toch moet je een talent voor koken hebben. De Laura Dekker van het koken. Neem vrij van schoolquote:Op zondag 27 december 2009 20:21 schreef Anne het volgende:
Voor de rest kan ik niks hoor Stali.
Ik heb die ochtend, voor het kerstontbijt samen met mijn ouders, stiekem op internet opgezocht hoe lang ik een ei in een pannetje met water moest koken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |