abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 december 2009 @ 14:11:09 #51
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75803296
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 11:30 schreef scrub_nurse het volgende:
spruitjes uit de wok: halveer de spruitjes (niet al te grote) , doe n beetje olijfolie in n wok, wok de spruitjes een paar minuten aan,
Zie je dat echt voor je? Spruitjes wokken voor 16 personen? Een gemiddelde, hollandse wok kan amper een hoeveelheid voor 2 personen aan!
  zaterdag 19 december 2009 @ 14:21:54 #52
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_75803523
je hoeft ook nier per persoon 200gr spruiten te wokken he als bijgerechtje prima te doen
pi_75853758
tvp voor het resutaat.
Ik zou toch AH Excellent dingen nemen. Smaakt best goed en je kan het in ieder geval nog helemaal zelf laten verbranden in de oven etc.

Ik zou er gewoon niet aan beginnen. Ook pasta voor 16 man niet.
Pasta kook je ls volgt: neem 1 liter water per 100 gram pasta en breng het aan de kook met een flinke snuf zout. Voeg de pasta toe en kook tot al dente. (ergens tusen de 7 en 10 minuten).

Je hebt 125 gr pasta per persoon nodig en dat moet je dus koken in:
125x16x1liter= 20 liter water. Hoe ga je dat in vredesnaam aanpakken?
En hier nog ff een inschatting voor de hoeveelheden voor je recpet voor 16 personen:

Benodigdheden:
2 kilo Varkenshaas
2 flessen Heinz Hot Ketchup
10 lepels Honing
10 Sjalotjes
2 bossen Tijm
10 tenen Knoflook
2 takken Rozemarijn
8 Laurierblad
Peper
Zout
Olijfolie
2 kilo Tagliatelle
pi_75854358
En die AH Excellent dingen voor 16 man kan ik natuurlijk wel kwijt in bijvoorbeeld mijn oven .

Sorry, maar normaal gesproken komen we allemaal bij mijn ouders eten en die hebben een best wel kleine keuken en hadden tot dit jaar bijvoorbeeld ook geen oven. En ook hen is het altijd gelukt om heel uitgebreid te koken voor 16 man.

Dus! Het moet lukken!
pi_75854720
Ik hoor graag of het allemaal gelukt is. Vergeet niet dat je ouders al een jaartje of wat kookervaring hebben.

Ik denk trouwens dat rollades of kippen in een braadzak voor 16 man net in een gemiddelde oven gaat. Als je dan een grote bak sla maakt en luxe aardappels in de schil kookt, heb je een heel aardig kerstdiner. Die aardappels kan je dan op 4 pitten koken, dat moet lukken.
pi_75854925
Dat mijn vader (let wel, mijn moeder kan niet echt koken ) ervaring heeft is waar, maar je had het nu over de hoeveelheid waarvan je denkt dat ik het niet kwijt kan. Maar dat valt denk ik wel mee.
Aardappels of pasta koken op de pitten, dat moet dan toch ook wel lukken?

En de saus, die hotketchup, die past ook wel in de oven. Dat zijn hooguit 3 schalen (ik denk zelfs dat ik het met 2 wel red).

Trouwens, mijn vader is er als het goed is ook bij, met het koken.
Dus die kan ook nog even helpen als het moet .

Maar goed! Ik ga morgen dus beslissen wat ik ga maken. Of veilig voor de pasta, omdat ik weet hoe het moet. Of voor iets totaal anders en dan dus een soort risico nemen. Ik neig naar optie 1, maar ik kijk wel hoe enthousiast ik morgen ben.
pi_75856210
quote:
Op zondag 20 december 2009 21:29 schreef Anne het volgende:
En die AH Excellent dingen voor 16 man kan ik natuurlijk wel kwijt in bijvoorbeeld mijn oven .

Sorry, maar normaal gesproken komen we allemaal bij mijn ouders eten en die hebben een best wel kleine keuken en hadden tot dit jaar bijvoorbeeld ook geen oven. En ook hen is het altijd gelukt om heel uitgebreid te koken voor 16 man.

Dus! Het moet lukken!
Tuurlijk moet dat lukken! Je moet gewoon kiezen voor een hoofdgerecht waarbij je iets in de oven kan bereiden, op het fornuis, of eventueel in de frituurpan.

En plannen. Een saus kun je van te voren klaar maken en als het vlees bijna klaar is nog even verwarmen. Een salade kun je ook al van te voren klaar maken.

Veel succes morgen!
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
pi_75868923
Voor 16 mensen zou ik een rollade pakken. Die kan gewoon in de oven. Of een stoofschotel ofzo
Succes in elk geval
pi_75870267
Ik zou ook gewoon voor een stoofschotel gaan. Gewoon één pan, alle tijd en rust en je keurig aan een recept houden, als de gasten aan tafel zitten hoef je dan bijna niks meer te doen. Als je zo weinig ervaring hebt moet je niet op 6 pitten tegelijk bezig zijn terwijl je wordt afgeleid door je gasten. Begin 's ochtends. Pak er een stoel bij, een afvinklijstje en ga systematisch en in alle rust een recept afwerken. En zorg dat de temperatuur juist is.

Dan hoef je nauwelijks te timen, en dat is het moeilijkste als je geen ervaring hebt.

Dan kun je daar nog een aardappelpuree, een gratin of gebakken aardappels bij doen. Het is makkelijk als het in de oven kan. Duurt het langer, dan stooft die stoofpot wat langer, niks aan de hand. Mislukt het, dan kun je altijd nog een paar zakken friet halen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_75873026
Dat is wel een uitdaging! Vergeet niet dat alles ook op hetzelfde tijdsstip klaar moet wezen ( dus het is handig dat je in elk geval een beetje gevoel hebt voor hoe lang iets duurt) Voor 16 mensen thuis koken is echt niet hetzelfde als voor 4 mensen, als je het anders nooit doet. Iets frituren duurt dan ook veel langer bijvoorbeeld en je staat de hele tijd in de keuken of het wordt al weer koud. Bij pasta moet je goed roeren zodat het niet aan elkaar blijft plakken tijdens het koken (zoals gezegd hierboven gebruik grote pannen met veel water).
Misschien is een zelfgemaakte aardappelsalade als bijgerecht een idee, die kun je makkelijk de dag ervoor maken. Een warm bijgerecht is natuurlijk net iets leuker. Voor het gemaak aardappelpuree uit een zakje met extra bijvoegingen ( verse kruiden , klontje roomboter of een beetje geraspe kaas). Dan rollade of stofschotel ( als je zoveel pannen hebt). En in plaats van groente een salade met 2 verschillende zelfgemaakte dressings, of groente waar het niet zo heel precies op de kookpunt aankomt, rode kool met appel (uit een glas) bijvoorbeeld. Het is dan wel meer "opwarmen", maar je moet de lat de eerste keer ook niet te hoog willen leggen. Laat je helpen door iemand, zodat jij de controle/ overzicht kunt houden en het snijwerk/ poetswerk/ roeren/ opletten dat niets overkookt aan iemand anders overlaat, want als je gasten ook gerechten meebrengen, dan hebben die misschien ook nog een beetje hulp / spullen nodig om het uit te serveren of plek op de oven/ in de diepvries/ koelkast, net op het tijdstip dat jij nog zelfs aan het koken bent.

Als je de tafel ruim op tijd heel mooi opmaakt scheelt dat ook al een beetje.

[ Bericht 18% gewijzigd door Zana op 21-12-2009 15:30:56 ]
pi_75873299
Stampot rucola met geitenkaas:

Aardappelpuree voor stampot
rucola
spekjes
geitenkaas.

Zodra puree gaar is mik je de rucola er door tezamen met gebakken spekjes en geitenkaas. Klaar.

bereidingstijd voor 4 personen: 10 minuten
bereidingstijd voor 16 personen: 15 minuten
pi_75888655
Als je een oven hebt en het mag wat kosten, koop dan het nieuwe kerstkookboek van Nigella Lawson en maak haar kalkoen. Ik kan hem ook hier posten als het je wat lijkt (alleen geen plaatjes dan). Eventueel kun je hem vullen maar dat hoeft niet.

Het is echt makkelijk, je moet alleen een soort marinade pekelspul maken in een grote emmer of teil (dat is gewoon specerijen enzo kopen en in het water smijten) en de kalkoen daar 1-2 dagen in laten op een koele plek. Dan droog maken en met een supersimpel spulletje inkwasten en in de oven (afhankelijk van de grootte 2,5-3,5 uur) en af en toe bedruipen.

Het fijne is hij heeft ook nog rusttijd - dus je haalt hem er rond de tijd dat je het voorgerecht serveert uit en dan pleur ik een aardappelgratin (of 2, past ook) in de oven en die is dan warm als je het hoofdgerecht opdient en die kalkoen blijft wel warm, doe je alufolie om en je kan zo drie kwartier laten staan.

Ik maak mijne met een citroenricottavulling die ik dan weer van een ander recept heb. Ik kook hier voor 10 man maar je kan mijn diner zo aanpassen naar 16 - PB me even als je mijn recepten en planning wil dan email ik ze.
pi_75917124
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:12 schreef Dipkip het volgende:
Als je een oven hebt en het mag wat kosten, koop dan het nieuwe kerstkookboek van Nigella Lawson en maak haar kalkoen. Ik kan hem ook hier posten als het je wat lijkt

Waarschijnlijk ook hier kalkoen en ik ben op zoek naar een goed recept, zou je dit willen posten?
  Moderator / Miss SHO dinsdag 22 december 2009 @ 13:57:36 #64
22592 crew  Ole
pi_75923614
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_75925850
Thanks

Ik was vooral benieuwd naar het pekelen, ik zal het eens doorlezen daar.
pi_75996114
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:16 schreef Amyrlin het volgende:
Waarschijnlijk ook hier kalkoen en ik ben op zoek naar een goed recept, zou je dit willen posten?
Hoofdgerecht: kalkoen met citroenricottavulling
Voor de kalkoen:
- +/- 6 liter water
- 2 sinaasappels, in vieren gesneden
- 125 gram tafelzout (fijne maling)
- 3 eetlepels zwarte peperkorrels
- 3 takjes peterselie
- 1 takje tijm
- 2 laurierblaadjes
- 1 kaneelstokje
- 1 eetlepel (15 ml.) karwijzaad
- 4 kruidnagels
- 2 eetlepels pimentkorrels
- 4 stuks steranijs
- 2 eetlepels witte mosterdzaadjes
- 200 gr. kristalsuiker
- 2 uien, ongepeld, in vieren gesneden
- 1 stuk gemberwortel (+/- 6 cm.), ongeschild, in 6 plakjes gesneden
- 7 eetlepels (105 ml.) ahornsiroop / maple syrup (natuurwinkel / reformwinkel koop je dat)
- 4 eetlepels vloeibare honing
- 75 gram boter
- 1 kalkoen van 5 kilo, zonder ingewanden
o Grote emmer / teil
o Kwastje
o Grote braadslee
o Vleesthermometer
Voorbereiding (2 dagen van te voren): Maak de emmer goed schoon. Doe het water in de emmer. Knijp de kwarten sinaasappel uit boven de teil en doe de kwarten ook in de emmer. Doe alle ingrediënten behalve de kalkoen in de emmer. Roer goed zodat de suiker en siroop oplossen (hierbij gebruik je de helft van de siroop, de rest gebruik je bij het glaceren). Verwijder het opbindtouw van de kalkoen en schud hem een beetje los. Leg de kalkoen in de emmer, als hij niet helemaal onderstaat voeg dan nog wat water toe. Zet de emmer afgedekt op een koele plek (denk aan ongedierte als je hem in de schuur zet zoals ik: afdekken met folie, vastbinden, en iets zwaars er op!).
Voorbereiding (ochtend van kerstdiner): haal de kalkoen uit de pekel en gooi de pekel weg. Wrijf / dep de kalkoen voorzichtig droog met keukenpapier. Vul de kalkoen volgens het recept van de vulling. Laat de kalkoen op kamertemperatuur komen (min. 1 uur) voor hij de oven ingaat.
Voorbereiding (4 ½ uur voor het opdienen): verwarm de oven voor op 200 graden. Smelt de boter en de andere helft van de ahornsiroop samen in een pannetje op een laag vuur. Kwast de kalkoen in met dit glazuur. Leg de kalkoen in de braadslee met de buik omhoog. Zet de kalkoen in de oven (4 uur voor opdienen). Bedruip de kalkoen regelmatig zolang hij in de oven staat. Controleer de temperatuur na 3 oventijd door de thermometer tussen poot en lijf te prikken (dikste deel): 75 graden is ruim genoeg. Als de kalkoen nog niet gaar genoeg is moet hij nog wat langer in de oven blijven (er is uitlooptijd voor een half uur langer), anders mag hij er uit. Dek de kalkoen losjes af met aluminiumfolie en laat hem rusten (30-60 minuten afhankelijk van of hij langer in de oven bleef).
Serveren: leg de kalkoen op een serveerschaal. Verwijder de cocktailprikkers bij de buikholte. Snijd aan tafel de kalkoen aan.

Voor de vulling:
- 3 sneetjes witbrood van 2 dagen oud, zonder korst
- 1 ½ citroen
- 3 bakjes ricotta (250 gr. per stuk)
- 5 eieren
- 1 ½ bakje platte peterselie (15 gr. per stuk)
- Zout
- Peper
o Cocktailprikkers
Verkruimel de boterhammen met de keukenmachine. Rasp de citroenen en pers er 1 uit. Snij de peterselie fijn. Doe de ricotta, de eieren, de citroenrasp, 3 eetlepels citroensap, de peterselie, peper en zout in de mengkom bij het brood. Meng goed door elkaar. Vul de buikholte van de kalkoen met dit mengsel: doe dit losjes, niet aanstampen. Steek het vel rond de buiholte dicht met cocktailprikkers, zodat de vulling niet uit de kalkoen loopt tijdens het braden.
pi_76013126
quote:
Op donderdag 24 december 2009 00:04 schreef Dipkip het volgende:

[lekker recept]

Ziet er erg lekker uit !

Jammer genoeg gaat dit niet meer lukken want het is voor morgen en de kalkoen ligt ergens anders in de koelkast.

Ik heb het recept wel opgeslagen want volgens mij is dit ook lekker met een grote maiskip, of voor een volgende Kerst.

Dus iig bedankt
pi_76018447
quote:
Op donderdag 24 december 2009 14:02 schreef Amyrlin het volgende:
Ziet er erg lekker uit !

Jammer genoeg gaat dit niet meer lukken want het is voor morgen en de kalkoen ligt ergens anders in de koelkast.

Ik heb het recept wel opgeslagen want volgens mij is dit ook lekker met een grote maiskip, of voor een volgende Kerst.

Dus iig bedankt
Ik ben van plan foto's te maken van mijne dus ik kan nog wel even laten weten hoe het gegaan is
pi_76104945
quote:
Op zondag 20 december 2009 21:40 schreef Anne het volgende:
Dat mijn vader (let wel, mijn moeder kan niet echt koken ) ervaring heeft is waar, maar je had het nu over de hoeveelheid waarvan je denkt dat ik het niet kwijt kan. Maar dat valt denk ik wel mee.
Aardappels of pasta koken op de pitten, dat moet dan toch ook wel lukken?

En de saus, die hotketchup, die past ook wel in de oven. Dat zijn hooguit 3 schalen (ik denk zelfs dat ik het met 2 wel red).

Trouwens, mijn vader is er als het goed is ook bij, met het koken.
Dus die kan ook nog even helpen als het moet .

Maar goed! Ik ga morgen dus beslissen wat ik ga maken. Of veilig voor de pasta, omdat ik weet hoe het moet. Of voor iets totaal anders en dan dus een soort risico nemen. Ik neig naar optie 1, maar ik kijk wel hoe enthousiast ik morgen ben.
En, wat is het geworden?
pi_76107305
En is het gelukt?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_76107315
quote:
Op zondag 27 december 2009 16:27 schreef Isabeau het volgende:
En is het gelukt?
Ja doei.
  zondag 27 december 2009 @ 17:45:33 #72
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76109786
Vermoedelijk is Anne ingestort. Voor 16 man koken in een huiskeuken is al een verschrikking en als je er geen ervaring mee hebt onmogelijk.
Ik heb het een tijdje wekelijks moeten doen, maar wat een crime. Alle routine handelingen die je normaal just in time uitvoert moet je ver van te voren plannen. Je kan niet even een uitje hakken terwijl je het vlees aanschroeit zeg maar. Verder loop je uit de pannen en schalen, duurt alles extreem lang en gaat aanbakken mis omdat er teveel vocht vrijkomt bij grote hoeveelheden vlees etc. Je kan dit alles wel oplossen en voorkomen maar dat vereist toch wel enige ervaring.
Here we are now, entertain us.
pi_76110941
Nee, ik ben niet ingestort hoor, hehe.

Ik ben dit topic een beetje uit het oog verloren. Ik had het wat leuker willen vullen met foto's van het oefenen en de dag zelf, maar ik heb er gewoonweg geen tijd voor gehad vanwege klussen en héél véél schoonmaken.

Ik ben in ieder geval (ook weer vanwege hetzelfde tijdgebrek) een uurtje vantevoren begonnen met koken, voordat het op tafel moest staan. En dat ging prima. Alles stond ook tegelijk op tafel.

Iedereen vond het lekker! Ik had wel wat teveel gemaakt, dus ik ben het vanavond weer aan het eten, hehe.

Het is in ieder geval Plan B geworden met daarnaast nog een bonensalade (met sjalotjes, azijn, mayonaise, olijfolie, wat peper en.. dat was het volgens mij).

Volgend jaar mag ik een andere gang gaan maken, maar ik hoop dan wat meer ervaring te hebben en anders schop ik dit topic gewoon weer omhoog!

.
pi_76111025
Bij het oefenen kwam ik gelukkig trouwens weer achter dingetjes die ik nodig heb, maar niet had (vergiet bijvoorbeeld).
En op de dag zelf moest het nagerecht een rasp hebben, maar die had ik ook niet.

Dus zo heb ik weer steeds een lijstje met dingen die ik toch eens moet gaan halen!
  zondag 27 december 2009 @ 20:06:26 #75
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76114664
quote:
Op zondag 27 december 2009 18:21 schreef Anne het volgende:
Nee, ik ben niet ingestort hoor, hehe.

Ik ben dit topic een beetje uit het oog verloren. Ik had het wat leuker willen vullen met foto's van het oefenen en de dag zelf, maar ik heb er gewoonweg geen tijd voor gehad vanwege klussen en héél véél schoonmaken.

Ik ben in ieder geval (ook weer vanwege hetzelfde tijdgebrek) een uurtje vantevoren begonnen met koken, voordat het op tafel moest staan. En dat ging prima. Alles stond ook tegelijk op tafel.

Iedereen vond het lekker! Ik had wel wat teveel gemaakt, dus ik ben het vanavond weer aan het eten, hehe.

Het is in ieder geval Plan B geworden met daarnaast nog een bonensalade (met sjalotjes, azijn, mayonaise, olijfolie, wat peper en.. dat was het volgens mij).

Volgend jaar mag ik een andere gang gaan maken, maar ik hoop dan wat meer ervaring te hebben en anders schop ik dit topic gewoon weer omhoog!

.
Een uurtje van te voren begonnen en dan voor 16 mensen een maal op tafel. Mijn complimenten!
pi_76115074
Even in een uurtje voor zestien man koken. .
Anne, mag ik bij jou in de leer?
pi_76115174
Voor de rest kan ik niks hoor Stali .

Ik heb die ochtend, voor het kerstontbijt samen met mijn ouders, stiekem op internet opgezocht hoe lang ik een ei in een pannetje met water moest koken.
  zondag 27 december 2009 @ 21:37:54 #78
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76118080
quote:
Op zondag 27 december 2009 20:21 schreef Anne het volgende:
Voor de rest kan ik niks hoor Stali .

Ik heb die ochtend, voor het kerstontbijt samen met mijn ouders, stiekem op internet opgezocht hoe lang ik een ei in een pannetje met water moest koken.
Toch moet je een talent voor koken hebben. De Laura Dekker van het koken. Neem vrij van school
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')