quote:
Op zaterdag 5 december 2009 10:49 schreef voice-over het volgende:...Een oncoloog vertelde me eens dat 70 procent van zijn diagnostisch onderzoek eigenlijk medisch overbodig is. Daar schrik ik van, dan heb je het over aanzienlijke bedragen.”...
Ja, daar zit bijvoorbeeld ook in die nationale campagnes voor het uitstrijkje en de mammogrammen. Juist hierdoor wordt een hoop vroegtijdig opgespoord en scheelt dús levens en kosten.
Dit stukje vind ik ook zo typerend:
quote:
Een beroemd voorbeeld is bijvoorbeeld de schimmelnagel. De patiënt heeft daar heel weinig last van, maar de behandeling wordt nog steeds vergoed. „De tandverzorging voor jongeren tot 21 jaar zit nog in het basispakket, maar misschien kan dat ook minder.”
Een goede mondhygiëne in je jeugd heb je je leven lang iets aan. Het scheelt enorm veel kosten denk ik om het juist dáár aan te pakken en niet pas als iemand op zijn dertigste aan de bruggen moet.
En dit vind ik persoonlijk ook heel tekenend:
quote:
Ook over de noodzaak en effectiviteit van de pilvergoeding of ivf-behandeling is in het verleden veel gediscussieerd, zegt Hermans. En die discussie komt ongetwijfeld terug. Niet voor niets schrapte kabinet Balkenende I deze vergoeding deels, een maatregel die Balkenende IV weer terugdraaide.
Gevolg: in sommige huishoudens is de pil misschien niet te betalen. Zijn dit de huishoudens die je met nog meer kinderen wilt zegenen? In de regel niet. Overtijdsbehandelingen, abortussen en ongewenste kinderen kosten een hoop meer (leed) dan elke dag een pilletje.
Daarnaast is de leeftijdsgrens die eraan hangt ook bezopen. Tot 21 is het niet de bedoeling dat je zwanger raakt (beslissen wij) en daarna mag je het ineens koud zelf doen (als je het kan betalen).
Voor mij voelt dit echt als een verworven recht en mogelijkheid dat geslachtofferd wordt. Iets zegt mij dat dit nooit gebeuren zou als mannen kinderen konden krijgen. Potverdomme, ik moet lid worden van Opzij!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team