quote:Op donderdag 3 december 2009 18:19 schreef nuget het volgende:
lijkt mij ook wel ja, en weigeren is een beetje dom aangezien je (zij) nog niet aangenomen is
Dat dacht ik dus ook idd.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:19 schreef error_404 het volgende:
Nee, maar dat lijkt me duidelijk, tenzij ze 24/7 betaald wordt.
Ja hoor, dat mag de werkgever best eisen, net zoals jouw vriendin dat best mag weigeren.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Vraag is: mag de werkgever haar privénummer eisen terwijl ze al het nummer van haar vaste lijn hebben?
Ghehe.. kheb nog wel eentje liggen die ik in Ierland heb gehad.. 'k zal die aan haar gevenquote:Op donderdag 3 december 2009 18:21 schreef Adelante het volgende:
Koop 'n prepaid simkaart en geef dat nummer door.
Ik geef 't door. Thanksquote:Op donderdag 3 december 2009 18:23 schreef erikkll het volgende:
prepaid mobieltje van 2 tientjes kopen, nummer doorschakelen naar vaste lijn.
1. wat voor baan is het?quote:Op donderdag 3 december 2009 18:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik sprak een vriendin van me vandaag en ze zei dat ze wat problemen had met haar - waarschijnlijk - toekomstige werkgever.
Die eist namelijk haar mobiele telefoonnummer van haar bij indiensttreding. Haar privénummer dus. Onder het mom van "we willen dat je we je altijd kunnen bereiken".
Haar mening is: "Als ik niet op het werk ben op tijden dat ik moet werken, heb ik laten weten dat ik er niet ben (ziek of vakantie of andere oorzaak). Als ik er niet ben op tijden dat ik niet hoef te werken, is dat mijn vrijetijd en kun je iets inspreken op m'n antwoordapparaat van m'n vaste lijn. En als ik werk, kun je me daar bereiken."
Vraag is: mag de werkgever haar privénummer eisen terwijl ze al het nummer van haar vaste lijn hebben?
Daar is de huistelefoon voor. En als zij te laat is, moet zij zelf de baas op de hoogte stellen. Ik zie al voor me dat iedereen een mobieltje moet aanschaffen zodat de baas kan vragen waar je blijft...quote:4. Als ze nou eens te laat is, dan moet het werk toch kunnen bellen waar ze blijft? Dat lijkt me HEEL normaal.
Waarom doorschakelen?quote:Op donderdag 3 december 2009 18:23 schreef erikkll het volgende:
prepaid mobieltje van 2 tientjes kopen, nummer doorschakelen naar vaste lijn.
Geen baan waar ze een mobiele telefoon voor nodig is. Kantoorbaan.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:28 schreef Nembrionic het volgende:
1. wat voor baan is het?
Niks over een mobiele telefoon. Het is "policy" van het bedrijf.quote:2. wat staat er in het contract dat ze gaat tekenen?
Ik heb er geen problemen mee, maar zij wil haar mobiele telefoon gebruiken in geval van nood. Ze wil niet door Jan en alleman gebeld worden over de kleinste wissewasjes die ook wel via de vaste lijn of haar werkplek gedaan kunnen worden.quote:3. waar is ze nou WERKELIJK bang voor? Ik vind het een beetje paranoide![]()
O.a. daarvoor heeft ze dus een vaste lijn. Daar kunnen ze ook naartoe bellen.quote:4. Als ze nou eens te laat is, dan moet het werk toch kunnen bellen waar ze blijft? Dat lijkt me HEEL normaal.
Vind ik ook wel een goede.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:28 schreef diomedes het volgende:
Volgens mij vrij simpel.
Wat heeft haar baas te eisen als ze nu GEEN mobieltje had?
Dus zeggen dat dat mobieltje er gewoon niet is. Klaar.
Anders zal de baas zelf voor haar een mobieltje aan moeten schaffen als haar werk dat verlangt.
Dan kan ze beter gewoon ZEGGEN dat ze niet door jan en alleman gebeld wil worden voor wissewasjes?quote:Op donderdag 3 december 2009 18:28 schreef diomedes het volgende:
Volgens mij vrij simpel.
Wat heeft haar baas te eisen als ze nu GEEN mobieltje had?
Dus zeggen dat dat mobieltje er gewoon niet is. Klaar.
Anders zal de baas zelf voor haar een mobieltje aan moeten schaffen als haar werk dat verlangt.
quote:
Die telefoon is er niet...voor het werk. Niets liegen, zeggen waar het op staat. Je begint sowieso met de vraag WAT nu als ik geen mobiel zou hebben.quote:Dan kan ze beter gewoon ZEGGEN dat ze niet door jan en alleman gebeld wil worden voor wissewasjes?
Liegen dat ze geen mobiel heeft die vervolgens 10x per dag afgaat als ze op kantoor zit gaat opvallen bij de baas. Tja, hoe betrouwbaar ben je dan nog als werknemer?
Dat zeg ik ook altijd met de telefoon opnemen in de auto, kreeg laatst commentaar dat ik niet altijd bereikbaar was, maar heb ze fijn gemeld dat, zo lang zij me geen carkit betalen, ik geen telefoon opneem in de auto. En buiten werktijd neem ik ook niet op als ik daar geen zin in heb. Misschien dat ik van gedachte zou veranderen als ik eens een beter salaris zou krijgen, maar zolang dat niet gebeurt, hebben ze het er maar mee te doenquote:Op donderdag 3 december 2009 18:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja ik heb er persoonlijk geen problemen mee.
Maar ik heb wel van die simpele principes. Als ik bereikbaar moet zijn dan lever mij een telefoon met abbo en niet zeiken over het feit dat ik er af en toe ook mobiel mee bel.
En er zit een uitknop op de telefoon. Je kunt hem ook uitzetten vergeten niet bij je hebben.
Mijn baas krijgt het nummer van mijn vaste lijn niet. Van mijn mobiel heeft hij wel, maar hij heeft me er slechts 1 keer (onder werktijd! opgebeld).
Juist...simpel zat lijkt me? Mensenn die moeilijk doen over een telefoonnummertje maar ondertussen wel alle sofinummers, bankrekeningnummers etc weggeven alsof het snoep isquote:Op donderdag 3 december 2009 18:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook altijd met de telefoon opnemen in de auto, kreeg laatst commentaar dat ik niet altijd bereikbaar was, maar heb ze fijn gemeld dat, zo lang zij me geen carkit betalen, ik geen telefoon opneem in de auto. En buiten werktijd neem ik ook niet op als ik daar geen zin in heb. Misschien dat ik van gedachte zou veranderen als ik eens een beter salaris zou krijgen, maar zolang dat niet gebeurt, hebben ze het er maar mee te doen
Dat dus....quote:Op donderdag 3 december 2009 18:58 schreef Repeat het volgende:
Wat een gezeik om niks zeg, jezus
En alsof je werkgever je iedere dag gaat bellen als je zo'n futiel kutbaantje hebt
Goed principe. En zo zou ik het ook doen.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook altijd met de telefoon opnemen in de auto, kreeg laatst commentaar dat ik niet altijd bereikbaar was, maar heb ze fijn gemeld dat, zo lang zij me geen carkit betalen, ik geen telefoon opneem in de auto. En buiten werktijd neem ik ook niet op als ik daar geen zin in heb. Misschien dat ik van gedachte zou veranderen als ik eens een beter salaris zou krijgen, maar zolang dat niet gebeurt, hebben ze het er maar mee te doen
Dat dus...quote:Op donderdag 3 december 2009 18:58 schreef Repeat het volgende:
Wat een gezeik om niks zeg, jezus
En alsof je werkgever je iedere dag gaat bellen als je zo'n futiel kutbaantje hebt
Ik heb ze meegemaakt hoorquote:Op donderdag 3 december 2009 19:56 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Dat dus...
Godverdomme, is het dan zo moeilijk om gewoon je mobiele nummer te geven voor geval van nood. Die baas van haar heeft wel wat beters te doen dan de hele dag TS bellen. Als je over zoiets kleins gaat bitchen zou ik je niet eens in mijn kantoor hoeven hebben. Een beetje loyaliteit naar je werk toe is ook al te veel gevraagd blijkbaar. Je laat zeker ook om 17.00 alles wat je in je hand hebt vallen om naar de parkeerplaats te rennen?
Echt ongelofelijk dat soort mensen... Ik weet dat het tegenwoordig moeilijk is om als bedrijf een goed team bij elkaar te krijgen en dit soort topics bewijst weer waarom dat zo is. Wat zijn er toch veel inhoudsloze mensen tegenwoordig.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:57 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik heb ze meegemaakt hoor
Of die om een kwartier voor het einde al beginnen op te ruimen en doen alsof ze heel druk zijn zodat ze niets nieuws gevraagd wordt
Op punt 1 geef ik je gelijk, zonder carkit neem ik in de auto niet op. Maar dat is simpel, aangezien de baas die prent van ¤ 150,- waarschijnlijk ook niet zal dokken.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook altijd met de telefoon opnemen in de auto, kreeg laatst commentaar dat ik niet altijd bereikbaar was, maar heb ze fijn gemeld dat, zo lang zij me geen carkit betalen, ik geen telefoon opneem in de auto. En buiten werktijd neem ik ook niet op als ik daar geen zin in heb. Misschien dat ik van gedachte zou veranderen als ik eens een beter salaris zou krijgen, maar zolang dat niet gebeurt, hebben ze het er maar mee te doen
Werk jij voor de baas of werkt de baas om jouw baan te behouden? Zo lang jij niet laat zien wat je in je hebt en wat je voor je baas wil doen gaat hij er echt niet over nadenken om jou een hoger salaris te geven hoorquote:Op donderdag 3 december 2009 18:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Misschien dat ik van gedachte zou veranderen als ik eens een beter salaris zou krijgen, maar zolang dat niet gebeurt, hebben ze het er maar mee te doen
Als blijkt dat ze inderdaad voor elk wissewasje bellen, dan kun je die telefoon in ieder geval uitzetten buiten werktijd. En als blijkt dat ze eigenlijk nooit bellen, dan kun je altijd nog je eigen nummer doorgeven.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:21 schreef Adelante het volgende:
Koop 'n prepaid simkaart en geef dat nummer door.
Ze heeft toch een telefoonnummer opgegeven.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:27 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Ik zou haar dus nooit aannemen, de zeikdoos. Je personeel moet gewoon te bereiken zijn als er een invaller nodig is of er iets anders dringend is, ik kan me niet voorstellen dat de werkgever dagelijks, of zelfs wekelijks haar gaat bellen. Zo gaat dat tegenwoordig.
Ja een waar ze niet al te vaak op te bereiken is.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ze heeft toch een telefoonnummer opgegeven.
Dus? Waarom zou ze 24/7 bereikbaar moeten zijn?quote:Op donderdag 3 december 2009 20:33 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
[..]
Ja een waar ze niet al te vaak op te bereiken is.
En daarbij is er 'n antwoordapparaat. Dus zodra dat afgeluisterd is, kan ze contact opnemen met 't werk.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus? Waarom zou ze 24/7 bereikbaar moeten zijn?
Dat vind ik wel een vereiste, maar ik zou dan ook geen HEMA-loon betalen.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus? Waarom zou ze 24/7 bereikbaar moeten zijn?
Volgens mij heb je geen idee waar het over gaat.quote:Dat vind ik wel een vereiste, maar ik zou dan ook geen HEMA-loon betalen.
Oke, je hebt een puntje, ik zou het ook niet eisen, wel vriendelijk vragen. Maar als ik het vervolgens niet krijg zou ik dat natuurlijk wel meenemen in mijn beoordeling over het personeelslid, als die goed te bereiken is buiten de mobiel om moet het inderdaad geen punt zijn maar als er nooit opgenomen word denk ik niet dat ik het contract zou verlengen.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:21 schreef diomedes het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen idee waar het over gaat.
Ondanks dat ik het er over het algemeen wel mee eens ben, dat je een beetje flexibel moet zijn tegenover je baas en dat je niet zo moeilijk zou moeten doen over een telefoon nummer, zet ik toch wel mijn vraagtekens neer over het feit dat een baas het mobiele nummer zou EISEN. Vragen is een heel ander verhaal.
Dan dok je dus op je prepaidkaart omdat je naar je vaste lijn belt.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:23 schreef erikkll het volgende:
prepaid mobieltje van 2 tientjes kopen, nummer doorschakelen naar vaste lijn.
Tijdens vakanties heb ik sowieso mijn eigen nummer niet mee. Een prepaid vodafoonkaartje net zo makkelijk. Alleen de mensen die mij moeten bereiken kunnen me bereiken. Wel zo lekker.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:42 schreef GizartFRL het volgende:
Mijn huidige werkgever heeft net als mijn vorige werkgever mijn mobiele nummer.
Ben in het afgelopen jaar 1 keer gebeld.
bij mij vorige werkgever was dat sowieso 2 keer per vrije dag en de eerste 4 dagen van mijn vakantie meerdere keren.
Bereikbaar zijn is geen probleem, maar als het maar met mate gebeurd.
Ik heb er op zich ook niet zo'n probleem mee om mijn mobiele nummer af te geven, alleen toen ze laatst 15x keer op 1 dag hadden gebeld vroeg ik me toch wel even af waar ze mee bezig waren...quote:Op donderdag 3 december 2009 21:50 schreef Nizno het volgende:
[..]
Tijdens vakanties heb ik sowieso mijn eigen nummer niet mee. Een prepaid vodafoonkaartje net zo makkelijk. Alleen de mensen die mij moeten bereiken kunnen me bereiken. Wel zo lekker.
En op vrije dagen wordt ik soms wel eens gebeld, zollang ze nuttig bellen zeg ik er niets van. Zodra het bellen om het bellen is ga ik klagen. En dan kan het dus ook prima zijn dat ik privenummers gewoon niet meer opneem.
Als je gaat eisen dat iemand 24/7 bereikbaar is, mag je rustig beginnen te denken aan 3x modaal... minimaal. Ik heb een mobiel van 't bedrijf, die staat (bijna) altijd aan, maar dan nog neem ik 'm buiten werktijd rustig niet op als mij dat niet uitkomt of ik geen zin heb.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:36 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een vereiste, maar ik zou dan ook geen HEMA-loon betalen.
Als je de vriendin van TS een ongeluk krijgt gaat de werkgever van TS vriendin op mobiel bellen om dr te vertellen dat ze een ongeluk heeft gehad?quote:Op donderdag 3 december 2009 22:03 schreef Mikkie het volgende:
Ik zie het probleem niet helemaal, er wordt spastisch gedaan om niets... Als je een simpele 9-17 kantoorbaan hebt hangt je werkgever heus niet elk moment van je vrije tijd aan de lijn om je te bellen, zo iemand heeft ook wel wat beters te doen. Het is meer voor noodgevallen, het 'stel dat'-verhaal. Mocht je vriendin een ongeluk krijgen of mocht er iets aan de hand zijn, dan is het handig om bereikbaar te zijn. Loyaliteit, noemen ze dat. En ja, dat werkt twee kanten op. Het niet willen geven van je nummer zou zomaar geïnterpreteerd kunnen worden als een gebrekkig arbeidsethos, dat lijkt me niet echt een etiketje dat je wil hebben nog voordat je aan je werk begint.
Bij mijn huidige werkgever weten ze ook mijn mobiele nummer. Ik ben er in de ruim twee jaar dat ik er werk nog geen tien keer op gebeld. Meestal was het een collega die een dienst wilde ruilen of een leidinggevende met een verzoek om in te vallen. Twee keer was er een noodgeval. Oh noes, wat een ramp als ze je dan bellen! Je kunt zelfs dan nog nee zeggen, het feit dat je opneemt laat echter wel een vriendelijkere indruk achter dan wanneer je je nummer niet wil geven.
quote:Op donderdag 3 december 2009 22:03 schreef Mikkie het volgende:
Ik zie het probleem niet helemaal, er wordt spastisch gedaan om niets... Als je een simpele 9-17 kantoorbaan hebt hangt je werkgever heus niet elk moment van je vrije tijd aan de lijn om je te bellen, zo iemand heeft ook wel wat beters te doen. Het is meer voor noodgevallen, het 'stel dat'-verhaal. Mocht je vriendin een ongeluk krijgen of mocht er iets aan de hand zijn, dan is het handig om bereikbaar te zijn. Loyaliteit, noemen ze dat. En ja, dat werkt twee kanten op. Het niet willen geven van je nummer zou zomaar geïnterpreteerd kunnen worden als een gebrekkig arbeidsethos, dat lijkt me niet echt een etiketje dat je wil hebben nog voordat je aan je werk begint.
Bij mijn huidige werkgever weten ze ook mijn mobiele nummer. Ik ben er in de ruim twee jaar dat ik er werk nog geen tien keer op gebeld. Meestal was het een collega die een dienst wilde ruilen of een leidinggevende met een verzoek om in te vallen. Twee keer was er een noodgeval. Oh noes, wat een ramp als ze je dan bellen! Je kunt zelfs dan nog nee zeggen, het feit dat je opneemt laat echter wel een vriendelijkere indruk achter dan wanneer je je nummer niet wil geven.
3*modaal.. Luilekkerland is linksaf kerel. We hebben het hier niet over 24*7 in standby, dat mag wettelijk niet eens. Het gaat er om dat je in uitzonderlijke gevallen te bereiken bent. Als je werk daar misbruik van maakt, dan kun je altijd nog klagen en simpelweg niet meer opnemen. De realiteit is dat je zelden gebeld zult worden. En ik zie het probleem niet om gebeld te worden i.v.m. de vraag of je bijvoorbeeld in kan vallen voor een zieke collega, of een dienst ruilen.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:59 schreef anboni het volgende:
[..]
Als je gaat eisen dat iemand 24/7 bereikbaar is, mag je rustig beginnen te denken aan 3x modaal... minimaal. Ik heb een mobiel van 't bedrijf, die staat (bijna) altijd aan, maar dan nog neem ik 'm buiten werktijd rustig niet op als mij dat niet uitkomt of ik geen zin heb.
De vriendin van TS is onderweg naar d'r werk en krijgt een aanrijding. Werkgever weet van niks maar ze is wel te laat inmiddels. WG gaat bellen en krijgt 'r thuis niet te pakken, dus probeert mobiel.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als je de vriendin van TS een ongeluk krijgt gaat de werkgever van TS vriendin op mobiel bellen om dr te vertellen dat ze een ongeluk heeft gehad?
Of hoe moet ik dat voor me zien??
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. Als mensen over zoiets al moeilijk doen...quote:Op donderdag 3 december 2009 22:11 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
De vrouw waar TS het over heeft is er duidelijk zo ééntje die ervan overtuigd is dat de baas God op z'n blote knietjes mag danken dat ZIJ voor HEM wil werken. Die snapt niet dat er sprake is van een wederzijds voordeel van een baan. Die mensen moet je met een korrel zout nemen en het liefst nog even niet aannemen ook.
Dat ook ja. Dat zou je zelf ook prettig vinden. Zowel wanneer jij degene bent die een dienst moet ruilen, als wanneer je werkgever bent en met een personeelsprobleem zit.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:19 schreef Metatron het volgende:
De realiteit is dat je zelden gebeld zult worden. En ik zie het probleem niet om gebeld te worden i.v.m. de vraag of je bijvoorbeeld in kan vallen voor een zieke collega, of een dienst ruilen.
OM te vragen of je je vrije maandag wil ruilen met een andere dag, i.v.m. ziekte van een collega. Bijvoorbeeld. Of omdat er mensen zijn die WEL 60 uur per week in de zaak steken, net even wat info nodig hebben die jij ergens hebt opgeborgen, en die ze niet kunnen vinden.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:20 schreef Modus het volgende:
Afgezien van gem. 1 noodgeval per 2 jaar ofzo, waarvoor zou de werkgever je in vredesnaam moeten bellen buiten werktijd?
wrom kunnen collega's oid nie op vaste foon bellen dan voor dienstruil of inval?quote:Op donderdag 3 december 2009 22:19 schreef Metatron het volgende:
[..]
3*modaal.. Luilekkerland is linksaf kerel. We hebben het hier niet over 24*7 in standby, dat mag wettelijk niet eens. Het gaat er om dat je in uitzonderlijke gevallen te bereiken bent. Als je werk daar misbruik van maakt, dan kun je altijd nog klagen en simpelweg niet meer opnemen. De realiteit is dat je zelden gebeld zult worden. En ik zie het probleem niet om gebeld te worden i.v.m. de vraag of je bijvoorbeeld in kan vallen voor een zieke collega, of een dienst ruilen.
ja valt idd wat voor te zeggen.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:21 schreef Mikkie het volgende:
[..]
De vriendin van TS is onderweg naar d'r werk en krijgt een aanrijding. Werkgever weet van niks maar ze is wel te laat inmiddels. WG gaat bellen en krijgt 'r thuis niet te pakken, dus probeert mobiel.
Het is niet alleen maar negatief ofzo.
Omdat ze die misschien niet altijd opneemt omdat ze er niet altijd is? En soms iets haast of prioriteit heeft? Dan is het nogal kortzichtig van iemand om niet je mobiele nummer te geven om eventueel 1 minuut op een hele dag vrij te maken voor een anderquote:Op donderdag 3 december 2009 22:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
wrom kunnen collega's oid nie op vaste foon bellen dan voor dienstruil of inval?
Net of je kan verwachten dat je op je mobiel wel 24/7 bereikbaar bent.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Omdat ze die misschien niet altijd opneemt omdat ze er niet altijd is? En soms iets haast of prioriteit heeft? Dan is het nogal kortzichtig van iemand om niet je mobiele nummer te geven om eventueel 1 minuut op een hele dag vrij te maken voor een ander.
Omdat tegenwoordig nu eenmaal vrijwel iedereen een mobiel heeft, en de kans dat je daarmee iemand te pakken krijgt nu eenmaal stukken groter is. Misschien heb je het gemist, maar de jaren 70 waar iedereen 's avonds om 17:30 aan de piepers zat en de rest van de avond thuis op de bank zijn echt een beetje voorbij hoor.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
wrom kunnen collega's oid nie op vaste foon bellen dan voor dienstruil of inval?
[..]
Ja, zover doordenken is aan de meesten niet besteed. Die hebben namelijk dezelfde instelling dat ze buiten werktijd heilig zijn.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Omdat ze die misschien niet altijd opneemt omdat ze er niet altijd is? En soms iets haast of prioriteit heeft? Dan is het nogal kortzichtig van iemand om niet je mobiele nummer te geven om eventueel 1 minuut op een hele dag vrij te maken voor een ander.
Nee, maar de kans dat je iemand te pakken krijgt is simpelweg wat groter. Mijn God, wat doen mensen hier meoilijk over misschien 2 telefoontjes in een jaar. Als dat dan allemaal zo verschrikkelijk is, die minieme inbreuk op je vrije tijd, beloof je dan plechtig dat je je op je werk ook ALLEEN maar met werk bezighoudt? Of telt browsen, bellen, mailen, MSN-en en FOK!ken dan ineens niet meer?quote:Op donderdag 3 december 2009 22:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Net of je kan verwachten dat je op je mobiel wel 24/7 bereikbaar bent.
Ik zou die niet geven, en als de baas door blijft vragen:quote:Op donderdag 3 december 2009 18:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik sprak een vriendin van me vandaag en ze zei dat ze wat problemen had met haar - waarschijnlijk - toekomstige werkgever.
Die eist namelijk haar mobiele telefoonnummer van haar bij indiensttreding. Haar privénummer dus. Onder het mom van "we willen dat je we je altijd kunnen bereiken".
Haar mening is: "Als ik niet op het werk ben op tijden dat ik moet werken, heb ik laten weten dat ik er niet ben (ziek of vakantie of andere oorzaak). Als ik er niet ben op tijden dat ik niet hoef te werken, is dat mijn vrijetijd en kun je iets inspreken op m'n antwoordapparaat van m'n vaste lijn. En als ik werk, kun je me daar bereiken."
Vraag is: mag de werkgever haar privénummer eisen terwijl ze al het nummer van haar vaste lijn hebben?
Weten dat je niet gestoord kan worden door het werk is ook wat waard.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:31 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nee, maar de kans dat je iemand te pakken krijgt is simpelweg wat groter. Mijn God, wat doen mensen hier meoilijk over misschien 2 telefoontjes in een jaar. Als dat dan allemaal zo verschrikkelijk is, die minieme inbreuk op je vrije tijd, beloof je dan plechtig dat je je op je werk ook ALLEEN maar met werk bezighoudt? Of telt browsen, bellen, mailen, MSN-en en FOK!ken dan ineens niet meer?
Het hoeft ook geen probleem te zijn, maar het is gewoon een feit dat een mobiele telefoon het leven op heel veel punten een stuk makkelijker maakt. Ik zie gewoon echt niet waarom je er op voorhand al van uit zou moeten gaan dat een werkgever dat zou misbruiken.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:31 schreef Modus het volgende:
Bij sommige banen is er simpelweg nooit sprake van voor zieke collega's invallen en vrije dagen ruilen (dat heeft echt nog nooit 1 werkgever aan me gevraagd), en aangezien we helemaal niks weten over de betreffende baan is het een beetje voorbarig om te concluderen dat dat bij haar ook wel het geval zal zijn.
En verder dat geneuzel altijd over ongelukken, er zijn hele volksstammen die hun hele leven geen ongeluk krijgen, dat zijn allemaal van die ontzettend kleine kansen. Toen niemand een mobiel had was het ook geen probleem. Te laat komen evenmin, je kwam gewoon een half uur later. Maar nu je wel kan bellen is het ineens wel een probleem.
In dat soort gevallen geef je je nummer aan de secretaresse door, die verbind de telefoontjes wel door. Zij geeft dat nummer dan niet door aan anderen zodat je tenminste alleen maar tijdens normale uren gestoord wordt. Als het een normale secretaresse is.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:19 schreef Metatron het volgende:
[..]
3*modaal.. Luilekkerland is linksaf kerel. We hebben het hier niet over 24*7 in standby, dat mag wettelijk niet eens. Het gaat er om dat je in uitzonderlijke gevallen te bereiken bent. Als je werk daar misbruik van maakt, dan kun je altijd nog klagen en simpelweg niet meer opnemen. De realiteit is dat je zelden gebeld zult worden. En ik zie het probleem niet om gebeld te worden i.v.m. de vraag of je bijvoorbeeld in kan vallen voor een zieke collega, of een dienst ruilen.
Wat een gelul. Alsof een werkgever die met een korte vraag belt zo ontzettend veel 'storender' is dan wie dan ook die belt. Ik vind het echt maar een hoop gezeik om niks.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:32 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Weten dat je niet gestoord kan worden door het werk is ook wat waard.
Toen nog niemand internet had deden we communicatie ook via de fax. Dat wil nog niet zeggen dat we dat nu nog steeds doen...quote:Op donderdag 3 december 2009 22:31 schreef Modus het volgende:
Bij sommige banen is er simpelweg nooit sprake van voor zieke collega's invallen en vrije dagen ruilen (dat heeft echt nog nooit 1 werkgever aan me gevraagd), en aangezien we helemaal niks weten over de betreffende baan is het een beetje voorbarig om te concluderen dat dat bij haar ook wel het geval zal zijn.
En verder dat geneuzel altijd over ongelukken, er zijn hele volksstammen die hun hele leven geen ongeluk krijgen, dat zijn allemaal van die ontzettend kleine kansen. Toen niemand een mobiel had was het ook geen probleem. Te laat komen evenmin, je kwam gewoon een half uur later. Maar nu je wel kan bellen is het ineens wel een probleem.
TS heeft het over de werkgever die het nummer vraagt. Ik interpreteer dat als HR/PZ die het heeft. Niet dat het op het prikbord hangt of zo.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:35 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
In dat soort gevallen geef je je nummer aan de secretaresse door, die verbind de telefoontjes wel door. Zij geeft dat nummer dan niet door aan anderen zodat je tenminste alleen maar tijdens normale uren gestoord wordt. Als het een normale secretaresse is.
Ik wel. Je ziet in dit topic al users die moeilijk gaan doen met een prepaidkaartje kopen voor de vakantie. Belachelijk.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:36 schreef Metatron het volgende:
[..]
Wat een gelul. Alsof een werkgever die met een korte vraag belt zo ontzettend veel 'storender' is dan wie dan ook die belt. Ik vind het echt maar een hoop gezeik om niks.
Dit uit de OPquote:Op donderdag 3 december 2009 22:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
TS heeft het over de werkgever die het nummer vraagt. Ik interpreteer dat als HR/PZ die het heeft. Niet dat het op het prikbord hangt of zo.
KUNNEN bereiken is wat anders dan ZULLEN bereiken.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:39 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Dit uit de OP
"we willen dat je we je altijd kunnen bereiken"
interpreteer ik toch anders.
Voor je het weet moet je je baas op je hyves laten. 'Want we willen je wel even krabbelen als dat moet. 'quote:Op donderdag 3 december 2009 22:37 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Toen nog niemand internet had deden we communicatie ook via de fax. Dat wil nog niet zeggen dat we dat nu nog steeds doen...
De kans dat je op je mobiel bereikbaar bent is gewoon veel groter dan op een vaste lijn. En ongelukken kun je niet plannen. Die krijg je je hele leven niet en als je 2 dagen op je nieuwe werk bent krijg je die ochtend een ongeluk en kan de werkgever jou niet bereiken.
Ik zie het hele probleem niet met je nummer afgeven, je wilt toch ten minste een beetje loyaal naar je bedrijf overkomen, als je voor zoiets gaat zeiken in je eerste week bij mijn bedrijf haal je het einde van de proeftijd niet hoor, kom op zeg.
Als het alleen PZ was, hadden ze wel iets anders gezegd hè? Altijd kunnen bereiken zou ik onwenselijk vinden. Binnen het bedrijf ben ik loyaal en werk ik 200% voor het bedrijf, maar daarbuiten heb ik mijn eigen privéleven.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:40 schreef Metatron het volgende:
[..]
KUNNEN bereiken is wat anders dan ZULLEN bereiken.
Mijn god zeg, hoe ver wil je dat geneuzel doorvoeren? 99% kans dat het om niets meer gaat dan de MOGELIJKHEID om contact op te nemen in uitzonderlijke of dringende gevallen. Is zelfs dat beetje loyaliteit richting een bedrijf al te veel gevraagd?quote:Op donderdag 3 december 2009 22:40 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Voor je het weet moet je je baas op je hyves laten. 'Want we willen je wel even krabbelen als dat moet. '
Wat is er zo lastig aan het woord privé in privé-nummer?
ja belachelijk idd dat ik geen zin heb in extra kosten op mijn telefoonrekening door roaming.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:38 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik wel. Je ziet in dit topic al users die moeilijk gaan doen met een prepaidkaartje kopen voor de vakantie. Belachelijk.
Ja, en? Betekent dat dat ze je niet eens meer mogen bellen met een simpel vraagje?quote:Op donderdag 3 december 2009 22:42 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Als het alleen PZ was, hadden ze wel iets anders gezegd hè? Altijd kunnen bereiken zou ik onwenselijk vinden. Binnen het bedrijf ben ik loyaal en werk ik 200% voor het bedrijf, maar daarbuiten heb ik mijn eigen privéleven.
Dan sturen ze maar een mailtje en als ik zin heb check ik mijn zakelijke mail. Als mensen mij menen te moeten bellen terwijl ik vrij ben hebben zij hun zaken niet goed op orde. Daar ga ik niet bereikbaar voor zitten wezen.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:46 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ja, en? Betekent dat dat ze je niet eens meer mogen bellen met een simpel vraagje?
Ik heb dat in 15 jaar nog niet aan de hand gehad (buiten standby diensten dan), en dat terwijl doorgaans naast PZ ook m'n directe collega's m'n privé nummer hebben. Als je een beetje normaal met je collega's omgaat is dat ook gewoon vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:49 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Dan sturen ze maar een mailtje en als ik zin heb check ik mijn zakelijke mail. Als mensen mij menen te moeten bellen terwijl ik vrij ben hebben zij hun zaken niet goed op orde. Daar ga ik niet bereikbaar voor zitten wezen.
Want wat er dan gebeurt is 'oh, Bowlingbal is morgen vrij, maar ik heb het nu erg druk. Weet je wat, ik bel hem morgen wel om te vragen waar dit of dat staat'. Dat kun je beter voorkomen dan achteraf te gaan zeiken dat je niet zomaar een privé-nummer moet bellen.
Natuurlijk is dat vanzelfsprekend, maar ik wil mensen eerst leren kennen voordat ik dat doe.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:55 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ik heb dat in 15 jaar nog niet aan de hand gehad (buiten standby diensten dan), en dat terwijl doorgaans naast PZ ook m'n directe collega's m'n privé nummer hebben. Als je een beetje normaal met je collega's omgaat is dat ook gewoon vanzelfsprekend.
Dat vertrouwen groeit vanzelf. Daarbij, als iemand er net gaat werken zal niemand hem ook gaan bellen om te vragen waar iets staat.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:58 schreef Metatron het volgende:
Het zal wel een interpretatieverschil zijn, maar ik zie de opmerking 'zodat we je kunnen bereiken' nou niet als het telefonisch equivalent van de 'ik ga poepen' nachtbagger-slowchat op FOK. Ik denk echt dat je in beginsel wel iets meer vertrouwen in werkgever en collega's mag hebben.
Ook wel weer erg zwart-wit he.. Als je in een project team zit en er is een acuut probleem precies in het gebied waar jij degene bent die daar de meeste kennis van heeft, vind ik het echt geen probleem als ik daar 1 keer op een vrije dag over wordt gebeld.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:55 schreef Bowlingbal het volgende:
Dat mensen bereikbaar moeten zijn in hun vrije tijd toont in mijn ogen alleen maar falen van de organisatie aan. Als ze dat dus nodig hebben voor hun continuïteit zou ik er maar niet gaan werken.
Als iemand nu zou solliciteren voor topmanager is dat misschien een ander verhaal, maar daar lijkt mij in de OP geen sprake van.
Daar is toch de 'huistelefoon' voorquote:Op donderdag 3 december 2009 23:02 schreef Metatron het volgende:
Maar wel waar hij blijft, als-ie om 10:00 nog niet op de stoep staat.
dus dan kun je ook gewoon op je vaste nr worden gebeld....quote:Op donderdag 3 december 2009 23:04 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Ook wel weer erg zwart-wit he.. Als je in een project team zit en er is een acuut probleem precies in het gebied waar jij degene bent die daar de meeste kennis van heeft, vind ik het echt geen probleem als ik 1 keer op een vrije dag over wordt gebeld.
Wordt het echter 15 keer per dag is er wel een probleempje ja..
Maar dan nog.. Mensen.. U kunt uw mobiel ook uitzetten! Is echt niet eng hoor.. Een paar uurtjes even niet bereikbaar zijn!
ja maar stel nou dat die vriendin van TS op straat ligt te creperen en wacht op de ambulance. Dan moet vriendin wel op kunnen nemen op dr mobiel!quote:
Wat heeft dat met haar werkgever te maken?quote:Op donderdag 3 december 2009 23:07 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja maar stel nou dat die vriendin van TS op straat ligt te creperen en wacht op de ambulance. Dan moet vriendin wel op kunnen nemen op dr mobiel!
Dus geef je je huis telefoonnummer en heeft de werkgever gewoon niet te zeiken dat hij perse een mobiel nummer wil hebben.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:09 schreef Ringo het volgende:
Tering hé, dan neem je toch gewoon niet op als het werk belt? Spreekt die chef van haar de voicemail in.
Of je laat je mobiel gewoon standaard thuis liggen. Lekker rustig.
de werkgever belt om 10 uur smorgens om te vragen waar vriendin blijft. Want ze is te laat omdat ze op straat ligt.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:10 schreef D. het volgende:
[..]
Wat heeft dat met haar werkgever te maken?
Die is permanent doorgeschakeld naar mijn mobielquote:Op donderdag 3 december 2009 23:05 schreef Nizno het volgende:
[..]
dus dan kun je ook gewoon op je vaste nr worden gebeld....
jij liever dan ikquote:Op donderdag 3 december 2009 23:32 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Die is permanent doorgeschakeld naar mijn mobiel
Nummer herkenning doet echt wonderen hoor.. Kunnen ze die man/vrouw die dat bedacht heeft niet een Nobel prijs geven oid?quote:
Dat. En spreek de voicemail in met "Hallo met mij, u heeft vast een verkeerd nummer gedraaid want niemand belt me ooit".quote:Op donderdag 3 december 2009 18:21 schreef Adelante het volgende:
Koop 'n prepaid simkaart en geef dat nummer door.
Goeiemorgen wat een bullshitaanname zegquote:Op donderdag 3 december 2009 22:49 schreef Bowlingbal het volgende:
Want wat er dan gebeurt is 'oh, Bowlingbal is morgen vrij, maar ik heb het nu erg druk. Weet je wat, ik bel hem morgen wel om te vragen waar dit of dat staat'. Dat kun je beter voorkomen dan achteraf te gaan zeiken dat je niet zomaar een privé-nummer moet bellen.
Mijn voicemail: Heuh volgens mij issie er niet, ik kijk ff....................Ja hij is weg.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat. En spreek de voicemail in met "Hallo met mij, u heeft vast een verkeerd nummer gedraaid want niemand belt me ooit".
"Grappige" voicemailsquote:Op vrijdag 4 december 2009 01:08 schreef sig000 het volgende:
[..]
Mijn voicemail: Heuh volgens mij issie er niet, ik kijk ff....................Ja hij is weg.
Bij net zulke foute collega's of in de kroeg?quote:
Foute collega's zijn de tofste.quote:Op vrijdag 4 december 2009 01:24 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Bij net zulke foute collega's of in de kroeg?
Precies.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:21 schreef Adelante het volgende:
Koop 'n prepaid simkaart en geef dat nummer door.
Of je leest de OP nog eens goed.quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:00 schreef Devz het volgende:
Ik vind TS een beetje moeilijk doen om niks.
Het is voor noodgevallen of dienstwissels. Hij gaat je echt geen kerst-smsjes sturen oidquote:Op donderdag 3 december 2009 22:40 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Voor je het weet moet je je baas op je hyves laten. 'Want we willen je wel even krabbelen als dat moet. '
Wat is er zo lastig aan het woord privé in privé-nummer?
Inderdaad. Bottomline van dit hele topic. Opgelost, slotje? Zinloze discussie dit.quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:08 schreef Repeat het volgende:
Mensen die hierom zeiken zullen nooit wat bereiken.
-edit- verkeerd gelezen, onzin opmerkingquote:Op vrijdag 4 december 2009 11:43 schreef Alicey het volgende:
Er zijn mensen die niet eens een mobiel hebben.
quote:Op donderdag 3 december 2009 18:28 schreef Nembrionic het volgende:
3. waar is ze nou WERKELIJK bang voor? Ik vind het een beetje paranoide
quote:Op donderdag 3 december 2009 18:52 schreef Nembrionic het volgende:
Ik zie een enorme storm in een heel klein glaasje water. Wat een zeurdoos
Dat sowieso.quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:08 schreef Repeat het volgende:
Mensen die hierom zeiken zullen nooit wat bereiken.
Fijne baas ben jij. Te lam om mensen die om zakelijke redenen bereikbaar moeten blijven een mobiel te geven. Maar wel verwachten dat die 22 man altijd voor jou klaar staan.quote:Op vrijdag 4 december 2009 01:38 schreef hooibaal het volgende:
Ik heb 22 man in dienst. Van alle 22 heb ik het mobiele nummer, geen van hen heeft er problemen mee gehad om het aan zijn/haar werkgever te geven. Gebruik ik het? Tuurlijk, want ik heb het. Als ik problemen heb met bezetting, bel ik ze. Soms nemen ze op. soms ook niet. Ze kunnen immers zien wie er belt en als ze geen zin in mij hebben drukken ze me wel weg, ik zal ze er nooit op vangen. En collega's met een beetje verantwoordelijke functie wil ik ook nog wel eens bellen met een zakelijke vraag (waarom is dit-of-dat zo-of-zo gedaan!?) En dan geldt hetzelfde. Ik zie echt het probleem niet, iedere ontvangende kan nog altijd zelf bepalen of hij/zij opneemt. Iemand die zo moeilijk doet over het afgeven van zoiets banaals als een telefoonnummer, maar vrolijk voor iemand anders gaan werken. Kom op, zeg, ik stalk je niet.
Kul. Want op het werk kan de baas haar sowiezo bereiken. En in de privetijd heeft hij niks met haar te schaften. Als er iemand ziek is of de planning om moet en er is geen vervanger, heeft hij zijn zaakjes slecht georganiseerd. Voor je het weet belt je baas je als je ligt te krikkenquote:Op vrijdag 4 december 2009 01:39 schreef ConnerJohn het volgende:
Ik zou haar niet eens aannemen. Als ze de werkgever al niet vertrouwd met haar telefoonnummer dan zal ze over andere dingen ook zeiken. Als je geen mobiel hebt dan is het anders maar bewust aangeven dat je het niet wilt geven geeft een vreemd signaal af.
En ziedaar een schoolvoorbeeld, de reden waar de vriendin van TS bang voor is. En die angst lijkt me, gezien het opEISEN door haar baas, niet ongegrond.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
Toen ook mijn mobiele nummer afgegeven "alleen voor noodgevallen". Tot ik eens met veel moeite een dag vrij moest hebben omdat mijn vriendin geopereerd werd. Of ik wel even bereikbaar wilde blijven, "want voor noodgevallen hebben we dat toch afgesproken".
Dit (non)argument "en anders gewoon uitzetten buiten werktijd" is nou al tig keer voorbijgekomen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 11:53 schreef fruityloop het volgende:
Ik zou hem geven, en indien ze er mee aan de haal gaan gewoon uit zetten buiten werktijd en het aankaarten bij de leidinggevende.
Wat een kulvergelijkingquote:Op donderdag 3 december 2009 18:54 schreef Nembrionic het volgende:
Juist...simpel zat lijkt me? Mensenn die moeilijk doen over een telefoonnummertje maar ondertussen wel alle sofinummers, bankrekeningnummers etc weggeven alsof het snoep is
Dat staat er los van. Je baas moet niet eens de mogelijkheid hebben om woef te zeggen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:06 schreef Ringo het volgende:
Feit blijft dat de meeste klagers hier gewoon niet het lef hebben om de telefoon NIET op te nemen als het werk op vrije uren naar huis belt. Kuddedieren met het syndroom van Pavlov, die in de houding springen zodra ze hun ringtone horen. De frustratie over zoveel menselijk onvermogen projecteren ze uit arren moede op hun "baas" (woef), naar wiens pijpen ze schijnbaar 24/7 moeten dansen. Hebben ze zichzelf ooit wijsgemaakt.
Het hele idee van een "baas" is verkeerd. Dan ga je er al van uit dat jij wezenlijk ondergeschikt bent aan de ander. Ieder verzoek van "boven" zal je dan ook opvatten als een order. En een order is nu eenmaal een vorm van vrijheidsberoving.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat staat er los van. Je baas moet niet eens de mogelijkheid hebben om woef te zeggen.
ow en jij wilt zeggen dat een werkgever die naast een vast telefoonnummer ook een mobiel nummer wil hebben van de werkgever niet onder de titel baas valt?quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het hele idee van een "baas" is verkeerd. Dan ga je er al van uit dat jij wezenlijk ondergeschikt bent aan de ander. Ieder verzoek van "boven" zal je dan ook opvatten als een order. En een order is nu eenmaal een vorm van vrijheidsberoving.
Tsk, je draait de zaken om. Jij maakt een baas van zo iemand. Voor de honderdste keer: je bent niet verplicht om op te nemen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:00 schreef Nizno het volgende:
[..]
ow en jij wilt zeggen dat een werkgever die naast een vast telefoonnummer ook een mobiel nummer wil hebben van de werkgever niet onder de titel baas valt?
Dan kun je net zo goed weigeren om je mobiele nummer af te geven aan zo iemand.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tsk, je draait de zaken om. Jij maakt een baas van zo iemand. Voor de honderdste keer: je bent niet verplicht om op te nemen.
Nee natuurlijk niet. Dan ga je bij voorbaat al een conflict aan, zonder dat daar reden voor is. De telefoon niet opnemen op een moment dat je dat niet uitkomt, is gewoon een teken van onafhankelijkheid en je goed recht. Kan je altijd later uitleggen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:34 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan kun je net zo goed weigeren om je mobiele nummer af te geven aan zo iemand.
Maak ik hem nog meer werkgever ipv baas.
ik zeg niet dat zo'n werkgever het slecht met mij voor heeft. Echter op het vaste nummer zit dan ook een antwoordaparaat en kun je als daar een bericht op staat net zo makkelijk terug bellen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Dan ga je bij voorbaat al een conflict aan, zonder dat daar reden voor is. De telefoon niet opnemen op een moment dat je dat niet uitkomt, is gewoon een teken van onafhankelijkheid en je goed recht. Kan je altijd later uitleggen.
Daarnaast is het misschien slim om niet meteen te veronderstellen dat een buiten werktijd bellende werkgever het slecht met je voor heeft.
Afwachten? Dan had TS daar duidelijk over moeten zijn.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:22 schreef Peter het volgende:
Iedereen neemt maar vanalles aan over de baas van TS'dr vriendin.. Is het niet handig om eerst af te wachten wat de motivatie is?
Ik vind 240 euro per jaar voor misschien vijf telefoontjes aardig aan de prijs. Vooral als iemand zelf al de mogelijkheid heeft om bereikbaar te zijn (want die telefoon hebben ze toch al, die schaffen ze niet aan voor de werkgever).quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Kul. Want op het werk kan de baas haar sowiezo bereiken. En in de privetijd heeft hij niks met haar te schaften. Als er iemand ziek is of de planning om moet en er is geen vervanger, heeft hij zijn zaakjes slecht georganiseerd. Voor je het weet belt je baas je als je ligt te krikkenAls de baas zo graag wil dat je bereikbaar bent, geeft hij je maar een mobiel van de zaak. Kost hoeveel, twee tientjes per maand? Wat een zak van een werkgever ben je dan als dat er niet eens vanaf kan
Wel je mensen bereikbaar willen laten zijn, maar het mag niks kosten.
Dan heb je zelf ook een ruggengraat van spaghetti. Na het derde onbenullige klotetelefoontje bel je je werkgever op en vraag je wat de bedoeling nu is. Dat je gewoon acht uur werktijd schrijft (op een goedgekeurde vrije dag, tegen 300% is dat ofzo), of dat je inderdaad voor noodgevallen bereikbaar bent, en hij lekker de rest van de telefoontjes door collega's laat afhandelen. Dat is niet de weg, maar als de werkgever zo laks met jou omgaat, kun je het hard spelen.quote:Ik heb ook eens zo'n fijne baas gehad. Het mocht allemaal niks kosten. Toen ook mijn mobiele nummer afgegeven "alleen voor noodgevallen". Tot ik eens met veel moeite een dag vrij moest hebben omdat mijn vriendin geopereerd werd. Of ik wel even bereikbaar wilde blijven, "want voor noodgevallen hebben we dat toch afgesproken". Ik heb de hele dag telefoon gehad vanwege allemaal onbenullige zaken. Bleek dat die pik de telefoon gewoon naar mijn mobiel had doorgezet.
Juridisch heb je wel vaker gelijk. En juridisch heeft je werkgever ook vaak gelijk. Punt is dat het vaak fijn samenwerkt als je elkaar gewoon tegemoet komt, los van allerlei wettelijke regels waar je mee aan komt zwaaien.quote:Kijk, ik snap ook wel dat dat een uitzonderlijk geval is, maar ik vind dat je werk en prive gewoon gescheiden moet houden. Dan maar een prepaid nummer of een telefoon van de zaak. Juridisch is je vrije tijd en je telefoonnummer gewoon van jou en dat hoef je met niemand te delen.
Als je in ruil daarvoor betaald wil worden wel ja. Zo is het nu eenmaal: jij doet wat ik zeg en in ruil daarvoor krijg je salaris. Dat creëert een afhankelijkheidsrelatie. Altijd geweest.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het hele idee van een "baas" is verkeerd. Dan ga je er al van uit dat jij wezenlijk ondergeschikt bent aan de ander. Ieder verzoek van "boven" zal je dan ook opvatten als een order. En een order is nu eenmaal een vorm van vrijheidsberoving.
Kan je vinden, maar ten eerste is dat de keus van de baas (hij vindt dat er iemand bereikbaar moet zijn) en ten tweede is 240 euro peanuts voor een baas. Bovendien kost een prepaid telefoon twee keer niks.quote:Op zaterdag 5 december 2009 22:59 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind 240 euro per jaar voor misschien vijf telefoontjes aardig aan de prijs. Vooral als iemand zelf al de mogelijkheid heeft om bereikbaar te zijn (want die telefoon hebben ze toch al, die schaffen ze niet aan voor de werkgever).
Ja dat werkt goed als je baas alle telefoontjes naar jou heeft doorgeschakeld. Dan krijg je jezelf aan de lijn. Interessant, ik had mezelf nog niet gebeld vandaag.quote:Dan heb je zelf ook een ruggengraat van spaghetti. Na het derde onbenullige klotetelefoontje bel je je werkgever op en vraag je wat de bedoeling nu is. Dat je gewoon acht uur werktijd schrijft (op een goedgekeurde vrije dag, tegen 300% is dat ofzo), of dat je inderdaad voor noodgevallen bereikbaar bent, en hij lekker de rest van de telefoontjes door collega's laat afhandelen. Dat is niet de weg, maar als de werkgever zo laks met jou omgaat, kun je het hard spelen.
Mja, klopt. In theorie. In de praktijk zie je echter dat het vaak de werknemer is die geacht wordt meer naar het midden te bewegen en dat de baas geen duimbreed toegeeft. Samenwerken werkt goed als beide partijen een gelijk aandeel in de situatie bijdragen, en in een afhankelijke arbeisdsrelatie ligt dat vaak toch anders.quote:Juridisch heb je wel vaker gelijk. En juridisch heeft je werkgever ook vaak gelijk. Punt is dat het vaak fijn samenwerkt als je elkaar gewoon tegemoet komt, los van allerlei wettelijke regels waar je mee aan komt zwaaien.
Ach ja, heel veel werknemers zijn handige profiteurs, die mooi gebruik maken van het feit dat ze nauwelijks enige verantwoordelijkheid hoeven te dragen maar wel netjes elke maand worden uitbetaald. We moeten dan ook heel snel naar een systeem toe waarin een werknemer niet meer in dienst is maar zelfstandige, autonoom, vrij, niet gebonden aan enige CAO maar verantwoordelijk voor eigen presteren. Dan is dit soort gemeut snel voorbij, geloof me.quote:Op zondag 6 december 2009 00:33 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Kan je vinden, maar ten eerste is dat de keus van de baas (hij vindt dat er iemand bereikbaar moet zijn) en ten tweede is 240 euro peanuts voor een baas. Bovendien kost een prepaid telefoon twee keer niks.
[..]
Ja dat werkt goed als je baas alle telefoontjes naar jou heeft doorgeschakeld. Dan krijg je jezelf aan de lijn. Interessant, ik had mezelf nog niet gebeld vandaag.
Bovendien was ik de enige die een beetje verstand had van het systeem en derhalve wisten collega's niet eens waar ze moesten beginnen als ze werden gebeld. Ja, mijn baas had het echt kut georganiseerd. Nogmaals, het mocht allemaal niks kosten. Heeft me ook eens van ziekbed afgebeld. Heeft ook niet lang geduurd voor ik daar ontslag nam.
[..]
Mja, klopt. In theorie. In de praktijk zie je echter dat het vaak de werknemer is die geacht wordt meer naar het midden te bewegen en dat de baas geen duimbreed toegeeft. Samenwerken werkt goed als beide partijen een gelijk aandeel in de situatie bijdragen, en in een afhankelijke arbeisdsrelatie ligt dat vaak toch anders.
Hoe doe je dat dan als je ergens solliciteert? Staat er dan een telefoonnummer in je CV, of moeten bedrijven maar mailen/per reguliere post contact opnemen?quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:09 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Fijne baas ben jij. Te lam om mensen die om zakelijke redenen bereikbaar moeten blijven een mobiel te geven. Maar wel verwachten dat die 22 man altijd voor jou klaar staan.
Laat ik het eens omdraaien: ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt (grote en kleine) en nergens hebben ze mijn prive of mobiel nummer gevraagd (behalve een). Dat is tenslotte van mij en dat wordt niet gebruikt voor werkgerelateerde zaken. Een baas die te lam is om het onderscheid tussen werk en prive van zijn werknemers te respecteren moet maar kabouters in dienst nemen. Kom op zeg, ik ben je bitch niet.
En daar sla je de spijker op zijn kop. Ik ben niet direct voor de vogelvrije benadering, maar bijvoorbeeld de Amerikaanse manier leert je wel een hele andere mentaliteit.quote:Op zondag 6 december 2009 01:21 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ach ja, heel veel werknemers zijn handige profiteurs, die mooi gebruik maken van het feit dat ze nauwelijks enige verantwoordelijkheid hoeven te dragen maar wel netjes elke maand worden uitbetaald. We moeten dan ook heel snel naar een systeem toe waarin een werknemer niet meer in dienst is maar zelfstandige, autonoom, vrij, niet gebonden aan enige CAO maar verantwoordelijk voor eigen presteren. Dan is dit soort gemeut snel voorbij, geloof me.
Er wordt veel te veel geklaagd in NL, zonder dat daar enige daadkracht tegenover staat. Wat dat betreft is de crisis een uitkomst. Eindelijk de kans om die uitvreters de tent uit te schoppen.
In welk geval het ook geen probleem is in het geval van TS. Maar je weet niet of ze daar misschien terecht is gekomen via een tussenpersoon oid, en bovendien kan je in een CV net zo goed een prpaid nummer zetten.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |