+1 scherpquote:Op dinsdag 1 december 2009 12:08 schreef sanger het volgende:
Draai het eens om. Als jij die dag vergoed zou krijgen (je vrije dag notabene) dan zou ik tweede kerstdag vergoed willen hebben. Dat is toch immers ook een feestdag en die valt nu op mijn vrije zaterdag. Ik wil die zaterdag ook wel een andere keer inhalen
Als zaterdag voor jou een normale werkdag is, ben je gewoon vrij op Tweede Kerstdag omdat het een feestdag is. Het gaat mij niet om compensatie, het gaat mij gewoon om het recht op 26 roostervrije dagen per jaar. Kerst is geen roostervrije dag, maar een nationale feestdag. Een dag waarop heel Nederland in principe vrij is, zelfs als je 40 uur per week werkt. Als ik in week 52 "tijdelijk" 40 uur per week zou gaan werken, met bijbehorend loon (dat dus 40/36e van mijn huidige loon is), zou ik die vrijdag ook vrij zijn...quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:04 schreef anboni het volgende:
Deze vraag komt volgens mij ieder half jaar wel voorbij, en iedere keer is het antwoord volgens mij ook hetzelfde: nee, je hebt geen recht om die dag op een ander moment op te nemen. Tweede kerstdag valt op een zaterdag, voor sommige beroepsgroepen ook een normale werkdag, maar die krijgen anderen ook niet gecompenseerd.
-1 kromme redenatiequote:Op dinsdag 1 december 2009 12:08 schreef sanger het volgende:
Nee dat mag niet. Jij kiest om part time te werken en dus bewust op die dag niet te werken. Dat dit nu (voor jou) ongelukkig uitkomt met eerste kerstdag is jammer maar helaas.
Draai het eens om. Als jij die dag vergoed zou krijgen (je vrije dag notabene) dan zou ik tweede kerstdag vergoed willen hebben. Dat is toch immers ook een feestdag en die valt nu op mijn vrije zaterdag. Ik wil die zaterdag ook wel een andere keer inhalen
Wat anboni bedoelt is:quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:13 schreef isogram het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusver.
[..]
Als zaterdag voor jou een normale werkdag is, ben je gewoon vrij op Tweede Kerstdag omdat het een feestdag is.
Ik snap je punt, maar je gaat wel voorbij aan iets:quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:08 schreef sanger het volgende:
Nee dat mag niet. Jij kiest om part time te werken en dus bewust op die dag niet te werken. Dat dit nu (voor jou) ongelukkig uitkomt met eerste kerstdag is jammer maar helaas.
Draai het eens om. Als jij die dag vergoed zou krijgen (je vrije dag notabene) dan zou ik tweede kerstdag vergoed willen hebben. Dat is toch immers ook een feestdag en die valt nu op mijn vrije zaterdag. Ik wil die zaterdag ook wel een andere keer inhalen![]()
Je krijgt nu van een aantal mensen hetzelfde antwoord misschien kan je het beste gewoon op je werkgever afstappen en het er over hebben. Leg je voorstel daar neer dan.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:20 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar je gaat wel voorbij aan iets:
Het is gewoon een praktijkafspraak dat ik mijn roostervrije dagen elke tweede vrijdag opneem. Dat is NIET iets dat contractueel vastligt. Wat vastligt, is dat ik 36 uur per week werk. Daaruit vloeit voort dat ik op jaarbasis (52 weken) recht heb op 26 roostervrije dagen.
Ik schuif trouwens wel vaker met roostervrije dagen, mede omdat ik een beroep heb waarbij er soms iets tussenkomt waardoor schuiven handiger is of wenselijk is. Ik wil trouwens ook niet de dag vergoed krijgen, zoals je aangeeft, maar de dag verschuiven.
Je vergelijking met de zaterdag snap ik trouwens niet. Zaterdag is geen reguliere werkdag; in mijn beroep tenminste niet. Mijn reguliere werktijden zijn maandag t/m vrijdag, van 08.30 tot 17.00 uur. Als Koninginnedag toevallig in het weekend valt, ga ik echt geen extra vrije dagen opeisen. Over Tweede Kerstdag (nu op zaterdag) hoor je me evenmin. Het gaat mij dus om mijn recht op 26 roostervrije dagen, naast de algemene feestdagen die iedere Nederlander heeft.
Een "praktijkafspraak" is ook een contractueel vastgelegde afspraak. Mondeling dan wel, maar het is net zo geldig als een zwart-op-wit gemaakte afspraak.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:20 schreef isogram het volgende:
Ik snap je punt, maar je gaat wel voorbij aan iets:
Het is gewoon een praktijkafspraak dat ik mijn roostervrije dagen elke tweede vrijdag opneem. Dat is NIET iets dat contractueel vastligt. Wat vastligt, is dat ik 36 uur per week werk. Daaruit vloeit voort dat ik op jaarbasis (52 weken) recht heb op 26 roostervrije dagen.
Voor anboni is zaterdag roostervrij. Hij heeft bv een contract voor 40 uur per week, afgesproken is dat hij werkt op maandag t/m vrijdag, 8 uur per dag. Dan is hij zaterdag en zondag dus roostervrij.quote:Je vergelijking met de zaterdag snap ik trouwens niet. Zaterdag is geen reguliere werkdag; in mijn beroep tenminste niet. Mijn reguliere werktijden zijn maandag t/m vrijdag, van 08.30 tot 17.00 uur. Als Koninginnedag toevallig in het weekend valt, ga ik echt geen extra vrije dagen opeisen. Over Tweede Kerstdag (nu op zaterdag) hoor je me evenmin. Het gaat mij dus om mijn recht op 26 roostervrije dagen, naast de algemene feestdagen die iedere Nederlander heeft.
En wat is het verschil? In beide gevallen krijg wil je er een dag extra vrij voor krijgenquote:Op dinsdag 1 december 2009 12:20 schreef isogram het volgende:
Ik wil trouwens ook niet de dag vergoed krijgen, zoals je aangeeft, maar de dag verschuiven.
Ik ga dat inderdaad maar eens vragen hier intern, bedankt voor het meedenken, de suggesties en het tegenwichtquote:Op dinsdag 1 december 2009 12:26 schreef Karina het volgende:
Ik zou het bij je werkgever navragen, want bij het bedrijf waar ik werk is het bijvoorbeeld WEL zo dat als je op vrijdag normaal parttime dag hebt, je die dag dan mag "verschuiven" omdat het Kerst is (en Oud en Nieuw, dat valt ook op vrijdag dit jaar).
Dit zei je er in je OP niet bij. Als er vaker met die dag geschoven wordt, kun je allicht met je baas bespreken of dat nu ook mogelijk is. Maar nog steeds, je hebt geen recht daarop.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:20 schreef isogram het volgende:
Ik schuif trouwens wel vaker met roostervrije dagen, mede omdat ik een beroep heb waarbij er soms iets tussenkomt waardoor schuiven handiger is of wenselijk is. Ik wil trouwens ook niet de dag vergoed krijgen, zoals je aangeeft, maar de dag verschuiven.
De praktijk is ook dat we regelmatig verschuiven. Ik ga het wel bij de werkgever navragen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Een "praktijkafspraak" is ook een contractueel vastgelegde afspraak. Mondeling dan wel, maar het is net zo geldig als een zwart-op-wit gemaakte afspraak.
Je hebt een vreemde definitie van roostervrij. In mijn optiek is roostervrij een term die alleen van toepassing is op vrije dagen die binnen je reguliere werkuren vallen. Op zaterdag en zondag ben ik gewoon vrij. Als je een baan hebt waarbij de zaterdag een reguliere werkdag is, bijvoorbeeld in een klediingwinkel ofzo, dan gaat de vlieger op die jij noemt. Het verschil heb ik hiermee hopelijk uitgelegd.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor anboni is zaterdag roostervrij. Hij heeft bv een contract voor 40 uur per week, afgesproken is dat hij werkt op maandag t/m vrijdag, 8 uur per dag. Dan is hij zaterdag en zondag dus roostervrij.
Jij hebt per twee weken 1 extra dag roostervrij afgeproken met je werkgever. Ik snap het verschil tussen een roostervrije zaterdag en een roostervrije vrijdag niet.
Nou "vergoed" kun je ook nog uitleggen als "financiële compensatie". En daar ben ik dus niet op uit. In mijn optiek is het ook geen extra dag, maar een vervangende dag.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:32 schreef ktnxbye het volgende:
En wat is het verschil? In beide gevallen krijg wil je er een dag extra vrij voor krijgen
Ja, en als Koniginnedag of eerste/tweede kerstdag een keer op woensdag vallen, heeft hij net zo goed pech.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:44 schreef isogram het volgende:
Een collega die zijn roostervrije dagen opneemt op elke tweede woensdag, heeft dit jaar 26 keer op woensdag vrij. Daarnaast heeft hij zijn reguliere verlofuren en alle feestdagen die in de werkweek vallen: Tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Eerste Kerstdag.
Ik heb recht op 104 roostervrije dagen per jaar (de zaterdagen en zondagen). Maar nu tweede kerstdag op zaterdag valt verandert dat toch ook niet?quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:13 schreef isogram het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusver.
[..]
Als zaterdag voor jou een normale werkdag is, ben je gewoon vrij op Tweede Kerstdag omdat het een feestdag is. Het gaat mij niet om compensatie, het gaat mij gewoon om het recht op 26 roostervrije dagen per jaar. Kerst is geen roostervrije dag, maar een nationale feestdag. Een dag waarop heel Nederland in principe vrij is, zelfs als je 40 uur per week werkt. Als ik in week 52 "tijdelijk" 40 uur per week zou gaan werken, met bijbehorend loon (dat dus 40/36e van mijn huidige loon is), zou ik die vrijdag ook vrij zijn...
Wat hij zegt !quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:53 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik heb recht op 104 roostervrije dagen per jaar (de zaterdagen en zondagen). Maar nu tweede kerstdag op zaterdag valt verandert dat toch ook niet?
Als een nationale feestdag op een dag valt die je normaliter niet werkt dan is dat pech.
Zoals ik het zo ver lees niet. TS heeft een contract voor 36 uur per week, dat is in hun geval geimplementeerd door de ene week 40 en de andere 32 uur te werken. Misschien kan TS nog met z'n werkgever afspreken dat die uren vrij opneembaar worden (zeg maar 'traditionele' ATV/ADV/geefereennaampjeaan dagen)quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:55 schreef sanger het volgende:
Krijg je je roostervije dag doorbetaald of niet?
Nog even ter aanvulling.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:53 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik heb recht op 104 roostervrije dagen per jaar (de zaterdagen en zondagen). Maar nu tweede kerstdag op zaterdag valt verandert dat toch ook niet?
Als een nationale feestdag op een dag valt die je normaliter niet werkt dan is dat pech.
Dat laatste overweeg ik sowieso al, maar dat is een andere discussie. Ik zou het liefst gewoon een "bundel" willen die ik naar eigen inzicht kan besteden. Dus alle 180 reguliere verlofuren EN 208 'roostervrije' uren (26x8) gewoon samen in één pakket van 388 besteedbare verlofuren, uiteraard wel in goed overleg.quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:59 schreef anboni het volgende:
Zoals ik het zo ver lees niet. TS heeft een contract voor 36 uur per week, dat is in hun geval geimplementeerd door de ene week 40 en de andere 32 uur te werken. Misschien kan TS nog met z'n werkgever afspreken dat die uren vrij opneembaar worden (zeg maar 'traditionele' ATV/ADV/geefereennaampjeaan dagen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |