abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75177127
Ik werk 36 uur per week. Dit betekent dat ik om de week op vrijdag vrij heb, bijvoorbeeld afgelopen vrijdag, vrijdag 11 december en... je voelt 'm aankomen: 25 december; Eerste Kerstdag.

Op die dag heeft iedereen natuurlijk sowieso vrij. Nu is mijn vraag: sta ik in mijn recht als ik die roostervrije vrijdag op een ander moment opneem? Dat zou me namelijk goed uitkomen omdat ik redelijk krap in mijn verlofuren zit en rond de jaarwisseling nog wel wat vrij wil.

De reden waarom ik zelf denk dat het WEL kan, is de volgende: ik heb gewoon recht op 26 roostervrije dagen per jaar; daar is mijn loon op afgestemd. Als ik toevallig steeds op woensdag roostervrij nam, zou ik die dag gewoon kunnen opnemen. Kerst is sowieso een vrije dag voor iedereen.
pi_75177214
Deze vraag komt volgens mij ieder half jaar wel voorbij, en iedere keer is het antwoord volgens mij ook hetzelfde: nee, je hebt geen recht om die dag op een ander moment op te nemen. Tweede kerstdag valt op een zaterdag, voor sommige beroepsgroepen ook een normale werkdag, maar die krijgen anderen ook niet gecompenseerd.
pi_75177222
nee je hebt gewoon pech helaas.
pi_75177267
Nee, dat recht heb je niet.
Wat je wel kan doen, is in overleg met je werkgever gaan en vragen of je iets kunt regelen met hem.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:08:05 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75177332
Nee dat mag niet. Jij kiest om part time te werken en dus bewust op die dag niet te werken. Dat dit nu (voor jou) ongelukkig uitkomt met eerste kerstdag is jammer maar helaas.

Draai het eens om. Als jij die dag vergoed zou krijgen (je vrije dag notabene) dan zou ik tweede kerstdag vergoed willen hebben. Dat is toch immers ook een feestdag en die valt nu op mijn vrije zaterdag. Ik wil die zaterdag ook wel een andere keer inhalen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75177400
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:08 schreef sanger het volgende:
Draai het eens om. Als jij die dag vergoed zou krijgen (je vrije dag notabene) dan zou ik tweede kerstdag vergoed willen hebben. Dat is toch immers ook een feestdag en die valt nu op mijn vrije zaterdag. Ik wil die zaterdag ook wel een andere keer inhalen
+1 scherp
pi_75177494
Dank voor de antwoorden tot dusver.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:04 schreef anboni het volgende:
Deze vraag komt volgens mij ieder half jaar wel voorbij, en iedere keer is het antwoord volgens mij ook hetzelfde: nee, je hebt geen recht om die dag op een ander moment op te nemen. Tweede kerstdag valt op een zaterdag, voor sommige beroepsgroepen ook een normale werkdag, maar die krijgen anderen ook niet gecompenseerd.
Als zaterdag voor jou een normale werkdag is, ben je gewoon vrij op Tweede Kerstdag omdat het een feestdag is. Het gaat mij niet om compensatie, het gaat mij gewoon om het recht op 26 roostervrije dagen per jaar. Kerst is geen roostervrije dag, maar een nationale feestdag. Een dag waarop heel Nederland in principe vrij is, zelfs als je 40 uur per week werkt. Als ik in week 52 "tijdelijk" 40 uur per week zou gaan werken, met bijbehorend loon (dat dus 40/36e van mijn huidige loon is), zou ik die vrijdag ook vrij zijn...
pi_75177574
quote:
Nee dat mag niet. Jij kiest om part time te werken en dus bewust op die dag niet te werken. Dat dit nu (voor jou) ongelukkig uitkomt met eerste kerstdag is jammer maar helaas.

-1 kromme redenatie
pi_75177590
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:13 schreef isogram het volgende:
[..]

Als zaterdag voor jou een normale werkdag is, ben je gewoon vrij op Tweede Kerstdag omdat het een feestdag is.
Wat anboni bedoelt is:
Hij is op zaterdag altijd vrij (weekend). Maar omdat 26 december (2e Kerstdag) op een zaterdag valt, is hij dáárom vrij en wil dus zijn "normale" vrije zaterdag op een andere dag "inhalen". Dat is dus gelijk aan jouw situatie. En dat is natuurlijk van de zotte.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:18:33 #10
140318 Thy...
Met puntjes
pi_75177646
Als je je roostervrije dag standaard op vrijdag hebt heb je pech.
Als je je roostervrije dag per week variabel indeelt (en dit toegstaan is door je werkgever) kan je proberen je roostervrije dag op een andere dag van die week in te plannen.
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
pi_75177728
quote:

Ik snap je punt, maar je gaat wel voorbij aan iets:

Het is gewoon een praktijkafspraak dat ik mijn roostervrije dagen elke tweede vrijdag opneem. Dat is NIET iets dat contractueel vastligt. Wat vastligt, is dat ik 36 uur per week werk. Daaruit vloeit voort dat ik op jaarbasis (52 weken) recht heb op 26 roostervrije dagen.

Ik schuif trouwens wel vaker met roostervrije dagen, mede omdat ik een beroep heb waarbij er soms iets tussenkomt waardoor schuiven handiger is of wenselijk is. Ik wil trouwens ook niet de dag vergoed krijgen, zoals je aangeeft, maar de dag verschuiven.

Je vergelijking met de zaterdag snap ik trouwens niet. Zaterdag is geen reguliere werkdag; in mijn beroep tenminste niet. Mijn reguliere werktijden zijn maandag t/m vrijdag, van 08.30 tot 17.00 uur. Als Koninginnedag toevallig in het weekend valt, ga ik echt geen extra vrije dagen opeisen. Over Tweede Kerstdag (nu op zaterdag) hoor je me evenmin. Het gaat mij dus om mijn recht op 26 roostervrije dagen, naast de algemene feestdagen die iedere Nederlander heeft.
pi_75177820
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:20 schreef isogram het volgende:

[..]

Het is gewoon een praktijkafspraak dat ik mijn roostervrije dagen elke tweede vrijdag opneem. Dat is NIET iets dat contractueel vastligt. Wat vastligt, is dat ik 36 uur per week werk. Daaruit vloeit voort dat ik op jaarbasis (52 weken) recht heb op 26 roostervrije dagen.

Ik schuif trouwens wel vaker met roostervrije dagen, mede omdat ik een beroep heb waarbij er soms iets tussenkomt waardoor schuiven handiger is of wenselijk is. Ik wil trouwens ook niet de dag vergoed krijgen, zoals je aangeeft, maar de dag verschuiven.

Je vergelijking met de zaterdag snap ik trouwens niet. Zaterdag is geen reguliere werkdag; in mijn beroep tenminste niet. Mijn reguliere werktijden zijn maandag t/m vrijdag, van 08.30 tot 17.00 uur. Als Koninginnedag toevallig in het weekend valt, ga ik echt geen extra vrije dagen opeisen. Over Tweede Kerstdag (nu op zaterdag) hoor je me evenmin. Het gaat mij dus om mijn recht op 26 roostervrije dagen, naast de algemene feestdagen die iedere Nederlander heeft.
Je krijgt nu van een aantal mensen hetzelfde antwoord misschien kan je het beste gewoon op je werkgever afstappen en het er over hebben. Leg je voorstel daar neer dan.

Bij ons hebben die mensen in elk geval ook pech. Eentje is er zo erg dat hij vanwege deze redenen zijn vrije dag op woensdag heeft want dan heeft hij geen gezeur met goede vrijdag, 2e paas en 2e pinkster.
  Moderator dinsdag 1 december 2009 @ 12:26:12 #13
9859 crew  Karina
Woman
pi_75177905
Ik zou het bij je werkgever navragen, want bij het bedrijf waar ik werk is het bijvoorbeeld WEL zo dat als je op vrijdag normaal parttime dag hebt, je die dag dan mag "verschuiven" omdat het Kerst is (en Oud en Nieuw, dat valt ook op vrijdag dit jaar).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_75178001
quote:

Een "praktijkafspraak" is ook een contractueel vastgelegde afspraak. Mondeling dan wel, maar het is net zo geldig als een zwart-op-wit gemaakte afspraak.
quote:
Voor anboni is zaterdag roostervrij. Hij heeft bv een contract voor 40 uur per week, afgesproken is dat hij werkt op maandag t/m vrijdag, 8 uur per dag. Dan is hij zaterdag en zondag dus roostervrij.
Jij hebt per twee weken 1 extra dag roostervrij afgeproken met je werkgever. Ik snap het verschil tussen een roostervrije zaterdag en een roostervrije vrijdag niet.
pi_75178122
quote:
Ik wil trouwens ook niet de dag vergoed krijgen, zoals je aangeeft, maar de dag verschuiven.
En wat is het verschil? In beide gevallen krijg wil je er een dag extra vrij voor krijgen
pi_75178272
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:26 schreef Karina het volgende:
Ik zou het bij je werkgever navragen, want bij het bedrijf waar ik werk is het bijvoorbeeld WEL zo dat als je op vrijdag normaal parttime dag hebt, je die dag dan mag "verschuiven" omdat het Kerst is (en Oud en Nieuw, dat valt ook op vrijdag dit jaar).
Ik ga dat inderdaad maar eens vragen hier intern, bedankt voor het meedenken, de suggesties en het tegenwicht

Overigens heb ik met Oud en Nieuw weer niets te maken, omdat ik die vrijdag anders niet roostervrij zou zijn. Wat de opmerking betreft over de collega die bewust op woensdag vrij neemt: in 2010 is bevrijdingsdag op woensdag... en dat is eens per 5 jaar een feestdag (dus ook komend jaar).
pi_75178290
quote:
Dit zei je er in je OP niet bij. Als er vaker met die dag geschoven wordt, kun je allicht met je baas bespreken of dat nu ook mogelijk is. Maar nog steeds, je hebt geen recht daarop.
pi_75178548
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Een "praktijkafspraak" is ook een contractueel vastgelegde afspraak. Mondeling dan wel, maar het is net zo geldig als een zwart-op-wit gemaakte afspraak.
De praktijk is ook dat we regelmatig verschuiven. Ik ga het wel bij de werkgever navragen.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:28 schreef spijkerbroek het volgende:
Voor anboni is zaterdag roostervrij. Hij heeft bv een contract voor 40 uur per week, afgesproken is dat hij werkt op maandag t/m vrijdag, 8 uur per dag. Dan is hij zaterdag en zondag dus roostervrij.
Jij hebt per twee weken 1 extra dag roostervrij afgeproken met je werkgever. Ik snap het verschil tussen een roostervrije zaterdag en een roostervrije vrijdag niet.
Je hebt een vreemde definitie van roostervrij. In mijn optiek is roostervrij een term die alleen van toepassing is op vrije dagen die binnen je reguliere werkuren vallen. Op zaterdag en zondag ben ik gewoon vrij. Als je een baan hebt waarbij de zaterdag een reguliere werkdag is, bijvoorbeeld in een klediingwinkel ofzo, dan gaat de vlieger op die jij noemt. Het verschil heb ik hiermee hopelijk uitgelegd.
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:32 schreef ktnxbye het volgende:
En wat is het verschil? In beide gevallen krijg wil je er een dag extra vrij voor krijgen
Nou "vergoed" kun je ook nog uitleggen als "financiële compensatie". En daar ben ik dus niet op uit. In mijn optiek is het ook geen extra dag, maar een vervangende dag.

Een collega die zijn roostervrije dagen opneemt op elke tweede woensdag, heeft dit jaar 26 keer op woensdag vrij. Daarnaast heeft hij zijn reguliere verlofuren en alle feestdagen die in de werkweek vallen: Tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Eerste Kerstdag.

En als ik hetzelfde lijstje maak, kom ik niet verder dan 25 vrije vrijdagen, met daarnaast precies dezelfde feestdagen. Ik tel dan toch echt één dag verschil, terwijl ons loon en contract hetzelfde zijn...

Maar goed, genoeg discussie wat mij betreft: ik ga het aan de werkgever vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2009 12:44:51 ]
pi_75178788
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:44 schreef isogram het volgende:
Een collega die zijn roostervrije dagen opneemt op elke tweede woensdag, heeft dit jaar 26 keer op woensdag vrij. Daarnaast heeft hij zijn reguliere verlofuren en alle feestdagen die in de werkweek vallen: Tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Eerste Kerstdag.
Ja, en als Koniginnedag of eerste/tweede kerstdag een keer op woensdag vallen, heeft hij net zo goed pech.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:53:05 #20
65960 sanger
pi_75178836
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:13 schreef isogram het volgende:
[..]

Als zaterdag voor jou een normale werkdag is, ben je gewoon vrij op Tweede Kerstdag omdat het een feestdag is. Het gaat mij niet om compensatie, het gaat mij gewoon om het recht op 26 roostervrije dagen per jaar. Kerst is geen roostervrije dag, maar een nationale feestdag. Een dag waarop heel Nederland in principe vrij is, zelfs als je 40 uur per week werkt. Als ik in week 52 "tijdelijk" 40 uur per week zou gaan werken, met bijbehorend loon (dat dus 40/36e van mijn huidige loon is), zou ik die vrijdag ook vrij zijn...
Ik heb recht op 104 roostervrije dagen per jaar (de zaterdagen en zondagen). Maar nu tweede kerstdag op zaterdag valt verandert dat toch ook niet?

Als een nationale feestdag op een dag valt die je normaliter niet werkt dan is dat pech.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:55:20 #21
65960 sanger
pi_75178912
Krijg je je roostervije dag doorbetaald of niet?
pi_75178938
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik heb recht op 104 roostervrije dagen per jaar (de zaterdagen en zondagen). Maar nu tweede kerstdag op zaterdag valt verandert dat toch ook niet?

Als een nationale feestdag op een dag valt die je normaliter niet werkt dan is dat pech.
Wat hij zegt !
pi_75179049
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:55 schreef sanger het volgende:
Krijg je je roostervije dag doorbetaald of niet?
Zoals ik het zo ver lees niet. TS heeft een contract voor 36 uur per week, dat is in hun geval geimplementeerd door de ene week 40 en de andere 32 uur te werken. Misschien kan TS nog met z'n werkgever afspreken dat die uren vrij opneembaar worden (zeg maar 'traditionele' ATV/ADV/geefereennaampjeaan dagen)
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:24:12 #24
65960 sanger
pi_75179805
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:53 schreef sanger het volgende:

[..]

Nog even ter aanvulling.

Als jij je roostervrije dag wilt verschuiven dan werk je die week maar 24 uur ipv de 32 die je zou moeten. Als je dan wel je gewone salaris krijgt dan zou je 8 uur teveel betaald krijgen. Normaal gesproken zou je die dag ook geen inkomen hebben (en naast die vrijdag dus ook 32 uur moeten werken).
pi_75179841
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 12:59 schreef anboni het volgende:
Zoals ik het zo ver lees niet. TS heeft een contract voor 36 uur per week, dat is in hun geval geimplementeerd door de ene week 40 en de andere 32 uur te werken. Misschien kan TS nog met z'n werkgever afspreken dat die uren vrij opneembaar worden (zeg maar 'traditionele' ATV/ADV/geefereennaampjeaan dagen)
Dat laatste overweeg ik sowieso al, maar dat is een andere discussie. Ik zou het liefst gewoon een "bundel" willen die ik naar eigen inzicht kan besteden. Dus alle 180 reguliere verlofuren EN 208 'roostervrije' uren (26x8) gewoon samen in één pakket van 388 besteedbare verlofuren, uiteraard wel in goed overleg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')