abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:33:24 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_75180135
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:30 schreef joers1 het volgende:

[..]

of je verder wel normaal bent......
Nee verder ook niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_75180154
Normaal is kut.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_75180180
Toch de band die ons "Oerend Hard" heeft geschonken, J.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:35:47 #54
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_75180228
Das duidelijk. Iemand die z'n kind een kussen op het hoofd wil drukken bij een VMBO-advies (hoe cynisch je het ook bedoelt) is best abnormaal ja
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_75180301
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:35 schreef joers1 het volgende:
Das duidelijk. Iemand die z'n kind een kussen op het hoofd wil drukken bij een VMBO-advies (hoe cynisch je het ook bedoelt) is best abnormaal ja
Maar door die test komt speknek er nu wel al in groep 1 achter. Het is natuurlijk vele malen makkelijker een kind van 4 met een kussen te smoren dan een bijna middelbare school puber van 12.
De tests zo jong zijn dus eigenlijk verantwoordelijk voor spekneks acties.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:37:55 #56
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_75180318
Dat is helemaal waar
pi_75180368
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:30 schreef joers1 het volgende:

[..]

of je verder wel normaal bent......
Het verontrustende is is dat ik academici wel vaker hoor praten over VMBO ers als wezens van een andere planeet. Waar zij ' niets mee hebben'.

En als ik ze dan vraag hoe ze dan reageren als hun kind VMBO advies zou krijgen komt vaak een lacherig antwoord' dan stop ik het terug'. Of ze zeggen gewoon ronduit ' dat gaat niet gebeuren'...
When it comes to survival..
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:40:23 #58
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75180421
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:29 schreef joers1 het volgende:

[..]

Dat is volkomen terecht in groep 8.
In de brugklas krijgen ze het ook....als we ze in groep 8 al geen huiswerk geven, moet je de ouders eens horen klagen als ze op de brugklas zitten: "Dat hebben ze op de basisschool NOOOOIT geoefend, schandalig!"
Persoonlijk vind ik het op de middelbare school ook nog steeds onwenselijk.

Kinderen maken al redelijke lange en intensieve dagen op school, met regelmatige druk om te presteren tijdens S.O.'s en proefwerken en tentamens en examens. Dan zie ik liever dat ze gewoon om 3 uur uit zijn, en iets voor zichzelf kunnen gaan doen. Genieten van hun jeugd voordat ze 40+ jaar achter elkaar moeten werken.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:40:25 #59
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_75180424
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:29 schreef joers1 het volgende:

[..]

Dat is volkomen terecht in groep 8.
In de brugklas krijgen ze het ook....als we ze in groep 8 al geen huiswerk geven, moet je de ouders eens horen klagen als ze op de brugklas zitten: "Dat hebben ze op de basisschool NOOOOIT geoefend, schandalig!"
Huiswerk op de basisschool is van de gekke. Daar is de basisschool niet voor bedoelt en beperkt de tijd van de kinderen om kind te kunnen zijn al voor dat ze überhaupt naar de middelbare school gaan.

Als ik eerlijk ben vind ik het idee van standaard huiswerk sowieso verwerpelijk.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_75180468
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:39 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Het verontrustende is is dat ik academici wel vaker hoor praten over VMBO ers als wezens van een andere planeet. Waar zij ' niets mee hebben'.
Je weet dat FOK! over het algemeen niet een perfecte afspiegeling van de realiteit is? Het sterft hier van de universiteitsgastjes die er nog achter moeten komen dat ze straks GEEN 150k per jaar gaan verdienen en dat de wereld helemaal niet op ze zit te wachten met hun gewauwel. Maar laat ze, wij lachen straks wel.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:42:34 #61
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_75180503
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:41 schreef Jarno het volgende:

[..]

Je weet dat FOK! over het algemeen niet een perfecte afspiegeling van de realiteit is? Het sterft hier van de universiteitsgastjes die er nog achter moeten komen dat ze straks GEEN 150k per jaar gaan verdienen en dat de wereld helemaal niet op ze zit te wachten met hun gewauwel. Maar laat ze, wij lachen straks wel.
Je staat er duidelijk boven
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:42:49 #62
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_75180508
Laat ik nou net leerkracht zijn van een groep 8 en midden in die materie zitten.
Ik deel adviezen uit, over het voortgezet onderwijs. Gelukkig zijn de meeste mensen tegenwoordig realistischer. Maar zo'n 5 tot 10 jaar geleden? Ik heb ooit zo'n proletenstel voor me gehad. Meneer Pappie was orthodontist (incl. rose bloes en geruit sjaaltje onder zn hals), maar zoonlief kon no way naar de Havo....of ik dan tóch even mijn advies wilde wijzigen, want het kon niet zo zijn dat "de zoon van de ortho naar de Mavo moest" (dat zei die man letterlijk).
Nou zwicht ik niet voor dat soort emotioneel gelal, dus nee....advies NIET opgekrikt. Zoonlief werkt inmiddels als stratenmaker waarschijnlijk is hij de scghande van de familie. Vreselijke vader was dat!!
pi_75180532
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:42 schreef kingmob het volgende:

[..]

Je staat er duidelijk boven
Zei ik dat?
pi_75180564
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:41 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik heb het ook over IRL mensen.

Lekker kom je dan terecht als kind dat wat praktischer is. Bij ouders die alles onder universitair nivo zien als getrainde apen.
pi_75180581
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:42 schreef joers1 het volgende:
Laat ik nou net leerkracht zijn van een groep 8 en midden in die materie zitten.
Ik deel adviezen uit, over het voortgezet onderwijs. Gelukkig zijn de meeste mensen tegenwoordig realistischer. Maar zo'n 5 tot 10 jaar geleden? Ik heb ooit zo'n proletenstel voor me gehad. Meneer Pappie was orthodontist (incl. rose bloes en sjaaltje), maar zoonlief kon no way naar de Havo....of ik dan tóch even mijn advies wilde wijzigen, want het kon niet zo zijn dat "de zoon van de ortho naar de Mavo moest" (dat zei die man letterlijk).
Nou zwicht ik niet voor dat soort emotioneel gelal, dus nee....advies NIET opgekrikt. Zoonlief werkt inmiddels als stratenmaker
Ik zou mensen gewoon eens hun eigen keuze (ism hun kinderen) laten maken om mee te beginnen. Leuk dat je als leerkracht advies mag uitbrengen maar het is van de zotte dat dat bindend zou zijn.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:46:00 #66
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_75180622
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:44 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik zou mensen gewoon eens hun eigen keuze (ism hun kinderen) laten maken om mee te beginnen. Leuk dat je als leerkracht advies mag uitbrengen maar het is van de zotte dat dat bindend zou zijn.
Dat is niet bindend....het is een ADVIES
Zoonllief werd aangemeld op de Havo, maar is daar nooit aangenomen (ook omdat zijn cito dramatisch gemaakt is). Adviezen zijn nooit bindend, dan zou het geen advies zijn namelijk.
Leerkracht maalkt een advies (op basis van alle gegevens uit het leerlingvolgsysteem en allerlei tests). Dat advies word door de school voor VO meegenomen in hun keuze o meen kind wel/niet aan te nemen.
pi_75180628
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:44 schreef Jarno het volgende:
Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ouders hebben volgens mij vaak te hoge verwachtingen van hun kind, een leraar of lerares kan mijns inziens beter (en objectiever!) inschatten wat het kind wel en niet aankan.
pi_75180672
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:46 schreef joers1 het volgende:

[..]

Dat is niet bindend....het is een ADVIES
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het zo niet gebracht word. Zie oa mijn eerdere post.
pi_75180689
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ouders hebben volgens mij vaak te hoge verwachtingen van hun kind, een leraar of lerares kan mijns inziens beter (en objectiever!) inschatten wat het kind wel en niet aankan.
Daarom, een advies is goed, zelfbeschikking is beter. Als ik op m'n bek wil gaan op het gymnasium moet dat kunnen toch? Mits ik alle verantwoordelijkheid daaromtrent ook zelf neem uiteraard.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:48:54 #70
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_75180718
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Zo is het maar net.
We geven alleen aan, wat in ONZE OGEN de beste vervolgstap ZOU zijn voor het kind, gezien zijn leerprestaties, houding, motivatie etc. Ouders bepalen waar ze het kind aanmelden. Alleen of ze aangenomen worden is dan de vraag. Dat doet de school voor VO vrijwel altijd in overleg met de leerkracht van groep 8, in elk geval bij twijfelgevallen. En dat is maar goed ook.
Er zullen best veel ouders zijn die het beste met hun kind voor hebben en dat ook naar goed geweten invullen, maar als het gaat over voortgezet onderwijs-adviezen, worden veel ouders ineens "blind" voor de échte capaciteiten van hun eigen kind.
pi_75180730
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:48 schreef Jarno het volgende:
Daarom, een advies is goed, zelfbeschikking is beter. Als ik op m'n bek wil gaan op het gymnasium moet dat kunnen toch? Mits ik alle verantwoordelijkheid daaromtrent ook zelf neem uiteraard.
Betaal jij dan ook het onterecht genoten schoolgeld?
pi_75180751
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:48 schreef joers1 het volgende:

[..]

Zo is het maar net.
We geven alleen aan, wat in ONZE OGEN de beste vervolgstap ZOU zijn voor het kind, gezien zijn leerprestaties, houding, motivatie etc. Ouders bepalen waar ze het kind aanmelden. Alleen of ze aangenomen worden is dan de vraag. Dat doet de school voor VO vrijwle altijd in overleg met de leerkracht van groep 8, in elk geval bij twijfelgevallen
Waarom hamerden die ouders dan zo op een ander advies?
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:50:43 #73
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_75180775
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:43 schreef Jarno het volgende:

[..]

Zei ik dat?
Ik vond dat nogal impliciet uit je verhaal. Overigens is het de vraag of de te hoge verwachtingen van universitair geschoolden enkel bij hun ligt. Praktisch hun hele leven lang wordt ze een dergelijk perspectief voorgehouden, zolang ze maar voldoen aan enkele arbitraire eisen. De werkelijkheid van de markt is natuurlijk veel complexer dan netjes leren voor tentamens...
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:51:24 #74
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75180794
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:42 schreef joers1 het volgende:
Ik deel adviezen uit, over het voortgezet onderwijs. Gelukkig zijn de meeste mensen tegenwoordig realistischer. Maar zo'n 5 tot 10 jaar geleden? Ik heb ooit zo'n proletenstel voor me gehad. Meneer Pappie was orthodontist (incl. rose bloes en geruit sjaaltje onder zn hals), maar zoonlief kon no way naar de Havo....of ik dan tóch even mijn advies wilde wijzigen, want het kon niet zo zijn dat "de zoon van de ortho naar de Mavo moest" (dat zei die man letterlijk).
Nou zwicht ik niet voor dat soort emotioneel gelal, dus nee....advies NIET opgekrikt. Zoonlief werkt inmiddels als stratenmaker waarschijnlijk is hij de scghande van de familie. Vreselijke vader was dat!!
Heel leuk voor je, en misschien ga jij heel goed om met die verantwoordelijkheid om adviezen te geven enzo, maar persoonlijk had ik een zwaar-gelovige oude zak in groep 8, die me achterin de klas zette omdat ik kind van 'gescheiden ouders' was, en dus sowieso wel een achterstand moest hebben.

Die gaf me destijds het advies VMBO/MAVO mee, terwijl ik in alle klassen daarvoor bij de slimste leerlingen hoorde. Vervolgens scoorde ik met mijn CITO bij de hoogste procenten van het land, en is later op de middelbare school nog eens, na doorverwezen te zijn na zo'n instantie, gebleken dat ik hoogbegaafd blijk te zijn. Anyway, die leraar heeft goed op zijn kop gekregen van de directrice vanwege zijn houding richting koters van gescheiden ouders, maar als kind zit je dus een heel schooljaar bij zo'n bevooroordeelde eikel in de klas.

Dus zoals je je kunt voorstellen, ben ik tegen een dwingend advies van leraren, aangezien je als leerling en als ouders dus volledig afhankelijk bent van de vakkundigheid van zo'n leraar.
pi_75180803
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:49 schreef Jarno het volgende:

[..]

Waarom hamerden die ouders dan zo op een ander advies?
Omdat het gymnasium je al ziet aankomen met een lager advies.

Als ik in die situatie zat zou ik een intelligentietoets bij mijn kind laten doen doen om uitsluitsel te geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')