abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75159677
Korte vraag;

Waarom is een aanvullende beurs afhankelijk van het inkomen van je ouders? Ik betaal mijn studie geheel zelf en ben nog thuiswonend. Gaat men er bij de IBG van uit dat

A) je ouders je opleiding betalen
B) je ouders niet je opleiding betalen maar je wel financieel hier in steunen.

?
  maandag 30 november 2009 @ 20:53:59 #2
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_75159717
Meestal gaan ze uit van A.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_75159752
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:52 schreef Apfel. het volgende:
Korte vraag;

Waarom is een aanvullende beurs afhankelijk van het inkomen van je ouders? Ik betaal mijn studie geheel zelf en ben nog thuiswonend. Gaat men er bij de IBG van uit dat

A) je ouders je opleiding betalen
B) je ouders niet je opleiding betalen maar je wel financieel hier in steunen.

?
Ze gaan er bij de IBG inderdaad vanuit dat je ouders je financieel zullen steunen waar mogelijk. Bij een bepaalde inkomensgrens is dit volgens de IBG het geval, dus vervalt dan je aanvullende beurs.
  maandag 30 november 2009 @ 20:56:11 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_75159806
Nog erger: waarom is een uitkering NIET afhankelijk van je ouders?
censuur :O
pi_75159821
De overheid en daarmee de IB-groep gaan er vanuit dat je ouders inderdaad bijdragen aan de kosten van je studie. Als zij dus onder een bepaald minimum verdienen schiet de IB-groep te hulp in de vorm van een aanvullende beurs.
pi_75159847
Het is gewoon een kut regeling. Zeker als je ouders gescheiden zijn.
Ze zouden naar je huidige situatie moeten kijken eigenlijk.
pi_75159885
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:57 schreef sebaz het volgende:
Het is gewoon een kut regeling. Zeker als je ouders gescheiden zijn.
Ze zouden naar je huidige situatie moeten kijken eigenlijk.
Hoezo dat dan?
pi_75160062
Vind het maar vaag, ik snap heel goed dat mijn ouders niet mijn hele opleiding betalen en zelfs helemaal niks betalen. Het is namelijk iets dat ik wil doen, daar hoeven hun natuurlijk niet voor te betalen. Vind het dan wel debiel dat de ib groep dan niet hierop inspringt door hogere beurzen te geven. Maar goed niets aan te doen, jammer dat mijn vermoeden is bevestigd Ik hoopte andere info te horen (dat ik nog een prestatiebeurs kon aanvragen oid).
pi_75160122
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:02 schreef Apfel. het volgende:
Vind het maar vaag, ik snap heel goed dat mijn ouders niet mijn hele opleiding betalen en zelfs helemaal niks betalen. Het is namelijk iets dat ik wil doen, daar hoeven hun natuurlijk niet voor te betalen. Vind het dan wel debiel dat de ib groep dan niet hierop inspringt door hogere beurzen te geven. Maar goed niets aan te doen, jammer dat mijn vermoeden is bevestigd Ik hoopte andere info te horen (dat ik nog een prestatiebeurs kon aanvragen oid).
Deze discussie is ook al meerdere keren gehouden en ik vind het persoonlijk redelijk normaal dat ouders bijdragen in de studiekosten van hun kind.
pi_75160132
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:58 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Hoezo dat dan?
Men gaat er vanuit dat je ouders mee betalen. Maar als je vader in het buitenland zit en zijn belastingpapieren wat creatief invult zullen we maar zeggen dan krijgt de student later de rekening voor de acties van de ouder(s)
Laat ik het zo zeggen...als je ouders uit elkaar zijn, dan heeft dat vaak effect op een gezin. Dat begrijpt de IB groep niet zo goed.
Vaak resulteert het in vrijwillige bijdragen die nooit betaald worden
pi_75160181
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:03 schreef sebaz het volgende:

[..]

Men gaat er vanuit dat je ouders mee betalen. Maar als je vader in het buitenland zit en zijn belastingpapieren wat creatief invult zullen we maar zeggen dan krijgt de student later de rekening voor de acties van de ouder(s)
Laat ik het zo zeggen...als je ouders uit elkaar zijn, dan heeft dat vaak effect op een gezin. Dat begrijpt de IB groep niet zo goed.
Vaak resulteert het in vrijwillige bijdragen die nooit betaald worden
Er zijn meerdere situaties waarbij ouders niet meebetalen, hoeft niet per se gescheiden ouders te zijn. Dat is vervelend, maar niet onoverkomelijk.
pi_75160397
Tsja,dat is waar.
Je moet dan maar even het IB groep reglement erbij pakken om te kijken hoe je, voor je stufi, los kan worden gemaakt van je ouders.
Is nogal wat werk en vraag niet hoe, maar het kan...
pi_75160934
Nog maar te zwijgen over het feit dat je moet terugbetalen als je te veel hebt verdient. Wordt je niet bijgestaan door de ib groep om je studie te betalen, ga je werken. Moet je nog het stukje OV en basisbeurs terugbetalen als je meer dan zoveel euro verdient. Heel tegenstrijdig, ze willen zeker dat je bij hun gaat lenen in plaats van dat je gaat werken.

Terugbetalen onder het mom; je hebt zoveel verdient, dan hoeft de IB niet mee te betalen aan je studie.
pi_75161008
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:20 schreef Apfel. het volgende:
Nog maar te zwijgen over het feit dat je moet terugbetalen als je te veel hebt verdient. Wordt je niet bijgestaan door de ib groep om je studie te betalen, ga je werken. Moet je nog het stukje OV en basisbeurs terugbetalen als je meer dan zoveel euro verdient. Heel tegenstrijdig, ze willen zeker dat je bij hun gaat lenen in plaats van dat je gaat werken.

Terugbetalen onder het mom; je hebt zoveel verdient, dan hoeft de IB niet mee te betalen aan je studie.
Als jij het presteert om tijden een studiejaar meer dan 13.000 euro te verdienen is het niet meer dan terecht dat je stufi wordt stopgezet.
  maandag 30 november 2009 @ 21:22:01 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_75161020
Irritant is dat want mijn ouders zijn stinkend rijk maar ondertussen weigeren ze een cent bij te dragen aan mijn studie in het kader van zelfstandigheid. Op zich wel logisch voor iemand die gaat studeren op d'r 24ste nadat ze al 7 jaar uit huis was. Maar toch, zuur dat ik daardoor best veel bij moet lenen. Uitgaande van mijn eigen inkomen zou ik zeker iets van 400 euro krijgen.
Resistance is futile.
  maandag 30 november 2009 @ 21:23:54 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_75161120
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:21 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als jij het presteert om tijden een studiejaar meer dan 13.000 euro te verdienen is het niet meer dan terecht dat je stufi wordt stopgezet.
Ja, maar stel dat je dus 3 dagen per week werkt en goed verdient, dan verdien je dat vrij makkelijk hoor. Ik verdien iets van 800 euro per maand, soms 1000. Als ik een dag per week of een paar avonden extra zou werken, dan zou ik binnen no time die grens over gaan. Om nog niet te spreken van de studenten die zelf al een bedrijf hebben. En ik MOET wel 3 dagen werken om rond te komen.
Resistance is futile.
  maandag 30 november 2009 @ 21:24:37 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_75161155
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:09 schreef sebaz het volgende:
Tsja,dat is waar.
Je moet dan maar even het IB groep reglement erbij pakken om te kijken hoe je, voor je stufi, los kan worden gemaakt van je ouders.
Is nogal wat werk en vraag niet hoe, maar het kan...
Dan moet je al jaren verwikkeld zijn in een onverenigbaar conflict met je ouders én dit aan kunnen tonen.
Resistance is futile.
  maandag 30 november 2009 @ 21:25:54 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_75161215
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:03 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Deze discussie is ook al meerdere keren gehouden en ik vind het persoonlijk redelijk normaal dat ouders bijdragen in de studiekosten van hun kind.
Ik ook, maar ook weer niet in alle gevallen. Een student die op zijn 24ste nog eens besluit om de schoolbanken in te duiken en daarvoor al jaren fulltime gewerkt heeft bijvoorbeeld.
Resistance is futile.
pi_75161263
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ja, maar stel dat je dus 3 dagen per week werkt en goed verdient, dan verdien je dat vrij makkelijk hoor. Ik verdien iets van 800 euro per maand, soms 1000. Als ik een dag per week of een paar avonden extra zou werken, dan zou ik binnen no time die grens over gaan. Om nog niet te spreken van de studenten die zelf al een bedrijf hebben. En ik MOET wel 3 dagen werken om rond te komen.
Als jij de tijd en gelegenheid hebt om naast je studie zoveel te werken en te verdienen vind ik het terecht dat de overheid dan zegt dat je geen recht meer hebt op stufi. En het gaat om een verzamelinkomen van 13.000 euro per jaar, dat is toch ruim 1000 euro per maand en dan heb je nog eventuele aftrekposten wat je verzamelinkomen nog drukken.
pi_75161295
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik ook, maar ook weer niet in alle gevallen. Een student die op zijn 24ste nog eens besluit om de schoolbanken in te duiken en daarvoor al jaren fulltime gewerkt heeft bijvoorbeeld.
Idd, zo zit ik ook.
pi_75161323
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nee dan niet inderdaad, maar bij een persoon die het 'normale' traject volgt, dus middelbare school - MBO/HBO/WO vind ik het wel normaal (uitzonderingen daargelaten).
pi_75161434
Het is heel logisch vind ik, de regering heeft een bepaald bedrag uitgerekend voor het levensonderhoud van een student (natuurlijk wat aan de lage kant). De IB kan dit bedrag niet aan iedereen uitkeren omdat daar gewoon teveel studenten voor zijn. Je ouders zijn verplicht om je financieel te helpen om het geld voor je levensonderhoud bij elkaar te krijgen tijdens je studie. Alleen kunnen niet alle ouders dit omdat hun inkomen zelf te laag is. Deze worden door de IB tegemoet gekomen. Snap niet zo goed waarom dit niet eerlijk is..
pi_75161481
Je ouders zijn als ik het goed heb verplicht het bedrag bij te dragen dat jij anders aan aanvullende beurs zou hebben gehad. Bij het aanvragen hiervan kun je trouwens ook een verzoek indienen om het inkomen van één of beide ouders niet mee te laten tellen, indien bijvoorbeeld al sinds lange tijd de relatie met de ouder(s) verstoord is.

In mijn geval was het trouwens makkelijk omdat ik officieel maar één ouder heb (moeder), die zat in de uitkering.

Je kunt ook bij de IB-groep een klacht indienen als je ouder(s) wel betaalplichtig zijn maar weigeren te betalen.

Ik zou je ouders hiermee confronteren en hun laten weten dat ze (ook als jij straks op jezelf gaat wonen!) in feite het bedrag van een aanvullende beurs per maand aan jouw studie dienen mee te betalen. Bij weigering kun je je dan bezinnen op verdere stappen en dat kun je dan met ze overleggen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_75161513
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:26 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als jij de tijd en gelegenheid hebt om naast je studie zoveel te werken en te verdienen vind ik het terecht dat de overheid dan zegt dat je geen recht meer hebt op stufi. En het gaat om een verzamelinkomen van 13.000 euro per jaar, dat is toch ruim 1000 euro per maand en dan heb je nog eventuele aftrekposten wat je verzamelinkomen nog drukken.
Oftwel: Als je ahrd werkt, moet je geld afstaan en lig je de hele dag op de bank, dan krijg je geld. Zo werkt de Nederlandse overheid en ook de IB-groep. Ik moet ook een deel van m'n stufi terug betalen, omdat ik te veel heb verdient. Daarbij doe toch een van de moeilijkste technische studies. Een of andere vrijetijdskunde student die elke dag tot 14:00 uur uitslaap, veel minder naar college moet, zou zomaar 400 euro per maand krijgen.

Kromme regelingen.

Ze zouden het moeten baseren op de tijd die erbij zou kunnen werken, maar goed dat is natuurlijk niet zo makkelijk te meten.
  maandag 30 november 2009 @ 21:36:03 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_75161597
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:33 schreef JohnDDD het volgende:
Je ouders zijn als ik het goed heb verplicht het bedrag bij te dragen dat jij anders aan aanvullende beurs zou hebben gehad. Bij het aanvragen hiervan kun je trouwens ook een verzoek indienen om het inkomen van één of beide ouders niet mee te laten tellen, indien bijvoorbeeld al sinds lange tijd de relatie met de ouder(s) verstoord is.

In mijn geval was het trouwens makkelijk omdat ik officieel maar één ouder heb (moeder), die zat in de uitkering.

Je kunt ook bij de IB-groep een klacht indienen als je ouder(s) wel betaalplichtig zijn maar weigeren te betalen.

Ik zou je ouders hiermee confronteren en hun laten weten dat ze (ook als jij straks op jezelf gaat wonen!) in feite het bedrag van een aanvullende beurs per maand aan jouw studie dienen mee te betalen. Bij weigering kun je je dan bezinnen op verdere stappen en dat kun je dan met ze overleggen.

Bezinnen op verdere stappen tegen je ouders. Gast, die mensen hebben als het goed is hun hele leven al krom gelegen voor je, hoezo stank voor dank? Bezinnen op verdere stappen zal dan zijn berekenen hoeveel je bij moet lenen.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')