Ik kom hier zo nog even op terug, ben ff bezig atm maar moet hier natuurlijk even op reageren.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Phew
[..]
Lees ik hier uit dat een bankier sjoemelt met cijfertjes om een zo gunstig mogelijk resultaat te krijgen?
[..]
Dit zijn drie punten uit het model die natuurlijk een benadering zijn. TomTom beweegt veel heftiger dan de AEX en wordt gezien als een riskanter aandeel, terwijl een Ahold of KPN veel minder heftig fluctueert ten opzichte van de AEX en als veiligere aandelen gezien worden. Je tweede kritiekpunt snap ik niet helemaal...
Wat betreft dat derde kritiekpunt, ik heb voor de gein net de quotes van GE gedownload en het aantal proc. afwijkingen per dag geplot.
[ afbeelding ]
Zie, absoluut geen perfecte normaalverdeling, maar het heeft er wel wat van weg. De categorieën tussen -1 en 1 % scoren veel hoger dan die tussen 2 en 4% bijvoorbeeld. Even heel terzijde. Dr zitten overigens wel rare afrondissues in Excel 2003 merk ik op, hopelijk zijn die verholpen met Office 2007
In de hoofdlijnen zit het wat mij betreft wel snor met CAPM ondanks de vele tekortkomingen. Iedereen weet dat wanneer je portefeuille geheel uit TomTom bestaat, je dan slapeloze nachten krijgt van al die ups en downs en dat een aandeel als KPN een en al saaiheid oplevert. Wanneer je je portefeuille zou verdelen over KPN en TomTom (+ natuurlijk meer aandelen) heb je op basis van het verleden een portfolio die voor jou de juiste mix is tussen verwacht rendement en risico wat je daarmee wilt lopen.
[..]
Maar wanneer iedereen kennis heeft van dat model en dr naar handelt... wat dan? Dan vallen die abnormal profits toch ook weg logischerwijs.
Om nog even terug te komen op de efficiënt market hypothesis.
[..]
Het hele eiereten van de efficiënte markthypothese is voor mij punt 2. Degenen die het dichtst bij het nieuws zitten, kunnen het snelst handelen en de juiste beslissing nemen en dan zeker de insiders die met voorkennis handelen. Maar goed, daarom zijn er ook zoveel onwetende particulieren die een half jaar achter lopen qua nieuwsverwerking en bijvoorbeeld door nu pas in te stappen in de 'bearrally' over een jaar weer tot de conclusie komen dat de rendementen toch niet zo heel denderend zijn.
Financiele markten volgen min of meer een powerlaw. Ga dat maar eens fitten. Klopt een stuk beter.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:59 schreef Falco het volgende:
Zie, absoluut geen perfecte normaalverdeling, maar het heeft er wel wat van weg.
Als bewegingen die eens in de 100 miljard jaar voorkomen in de afgelopen 10 jaar bijvoorbeeld 5x zijn opgetreden, dan kun je met een bijna 100% zekerheid de hypothese verwerpen dat het onderliggende proces een normaalverdeling volgt.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:32 schreef Falco het volgende:
Nee juist goed om zulke kritiek te leveren, zometeen begon ik er nog heilig in te geloven, ahoewel ik zelf toch nog meer een efficiënte markthypothese-aanhanger ben. Die verklaart namelijk ook waarom er afwijkingen mogelijk zijn die eens in de 100 miljard jaar voorkomen.
Ja .... En dat toont aan dat die Beta gewoon een theoretisch gegeven is waar je in de werkelijkheid geen fluitketel mee kuntquote:Op woensdag 2 december 2009 20:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Lees ik hier uit dat een bankier sjoemelt met cijfertjes om een zo gunstig mogelijk resultaat te krijgen?
[..]
Dit vind ik maar enge gedachtes! Ik ga echt niet mijn verwachte rendementen calculeren voordat ik ook maar iets aangeschaft heb. Winst is winst, uitgaan van een 'expected return' is in mijn ogen hetzelfde als gokken op hoeveel de uitslag tussen Ajax - Feyenoord zal zijn.quote:Wanneer je je portefeuille zou verdelen over KPN en TomTom (+ natuurlijk meer aandelen) heb je op basis van het verleden een portfolio die voor jou de juiste mix is tussen verwacht rendement en risico wat je daarmee wilt lopen.
Daar ben ik het wel mee eens, degene die het dichts bij het nieuws zitten kunnen daar zeker goed van profiteren ivm. mensen die dat niet kunnen doen. Het is alleen misschien een discutabele stelling om te zeggen dat onwetende particulieren achterlopen op nieuws en nu pas instappen. Je kunt ook zeggen dat ze juist wel weet van hebben maar het eventueel anders inschatten.quote:Het hele eiereten van de efficiënte markthypothese is voor mij punt 2. Degenen die het dichtst bij het nieuws zitten, kunnen het snelst handelen en de juiste beslissing nemen en dan zeker de insiders die met voorkennis handelen. Maar goed, daarom zijn er ook zoveel onwetende particulieren die een half jaar achter lopen qua nieuwsverwerking en bijvoorbeeld door nu pas in te stappen in de 'bearrally' over een jaar weer tot de conclusie komen dat de rendementen toch niet zo heel denderend zijn.
Dat klopt. We hadden nooit de bewegingen van de afgelopen 100 jaar kunnen zien wanneer er een normaalverdeling was geweest.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als bewegingen die eens in de 100 miljard jaar voorkomen in de afgelopen 10 jaar bijvoorbeeld 5x zijn opgetreden, dan kun je met een bijna 100% zekerheid de hypothese verwerpen dat het onderliggende proces een normaalverdeling volgt.
Het wel of niet waar zijn van CAPM als asset pricing model staat in principe los van de efficiente markt hypothese. Als een ander asset pricig model de praktijk wellicht beter zou beschreven zou dat geen invloed hebben op de conclusies van de efficiente markt hypothese.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. We hadden nooit de bewegingen van de afgelopen 100 jaar kunnen zien wanneer er een normaalverdeling was geweest.
Wat ik me wel afvraag is hoe zich dit verhoudt met de efficiënte-markthypothese
Ik zie niet direct een tegenstrijdigheid met efficiente markthypothese (niet dat ik het daar persé mee eens ben trouwens). Ongeacht de verdeling die je volgt kan het nog steeds zo zijn dat alle informatie die je kunt weten direct in de koersen zit verwerkt. Dat is wat efficiente markthypothese betekent. Maar dat sluit dus niet uit dat je grote en onvoorspelbare bewegingen kunt krijgen.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. We hadden nooit de bewegingen van de afgelopen 100 jaar kunnen zien wanneer er een normaalverdeling was geweest.
Wat ik me wel afvraag is hoe zich dit verhoudt met de efficiënte-markthypothese
Gedeeltelijk mee eens, maar beta of DCF geeft iig een benadering aan op basis van assumpties die waarschijnlijk niet kloppen, maar het is iig een benadering die naar verwachting dichter bij de waarheid zal liggen dan een random gok.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ja .... En dat toont aan dat die Beta gewoon een theoretisch gegeven is waar je in de werkelijkheid geen fluitketel mee kunt![]()
[..]
Aan de andere kant geeft het wel een beeld van wat de verhoudingen risico en rendement zijn. Het zomaar gokken op een trade zonder je risico profiel te weten en blij zijn met je winst is op lange termijn ook te simplistisch. Iedereen die zijn risico niet goed weet in te schatten is op lange termijn failliet.quote:Dit vind ik maar enge gedachtes! Ik ga echt niet mijn verwachte rendementen calculeren voordat ik ook maar iets aangeschaft heb. Winst is winst, uitgaan van een 'expected return' is in mijn ogen hetzelfde als gokken op hoeveel de uitslag tussen Ajax - Feyenoord zal zijn.
[..]
Alleen zitten er heel veel mensen dicht bij het nieuws, dus hoe ga je die dan weer verslaan.quote:Daar ben ik het wel mee eens, degene die het dichts bij het nieuws zitten kunnen daar zeker goed van profiteren ivm. mensen die dat niet kunnen doen. Het is alleen misschien een discutabele stelling om te zeggen dat onwetende particulieren achterlopen op nieuws en nu pas instappen. Je kunt ook zeggen dat ze juist wel weet van hebben maar het eventueel anders inschatten.
Ik denk dat de theoretische en marktwaarde van opties dan niet meer klopt. De far out of the money opties met een hele lange looptijd zijn dan altijd te goedkoop.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie niet direct een tegenstrijdigheid met efficiente markthypothese (niet dat ik het daar persé mee eens ben trouwens). Ongeacht de verdeling die je volgt kan het nog steeds zo zijn dat alle informatie die je kunt weten direct in de koersen zit verwerkt. Dat is wat efficiente markthypothese betekent. Maar dat sluit dus niet uit dat je grote en onvoorspelbare bewegingen kunt krijgen.
De werking van financiele markten kun je een beetje vergelijken met mikado (dat spel met die stokjes). Meestal als je een stokje pakt gebeurt er weinig, maar soms pak je een bepaald stokje en gebeurt er opeens heel veel. Alle stokjes herschikken zich dan op een onvoorspelbare manier opnieuw en er ontstaat er een nieuwe min of meer stabiele situatie, totdat... etc.
Dat is willekeur, omdat niet iedereen het nieuws op dezelfde manier interpreteertquote:Op woensdag 2 december 2009 21:53 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Alleen zitten er heel veel mensen dicht bij het nieuws, dus hoe ga je die dan weer verslaan.
Mee eens. Een imperfect model is altijd beter dan niets. Zolang je er maar de beperkingen van het model weet en begrijpt.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:53 schreef MrUnchained het volgende:
Gedeeltelijk mee eens, maar beta of DCF geeft iig een benadering aan op basis van assumpties die waarschijnlijk niet kloppen, maar het is iig een benadering die naar verwachting dichter bij de waarheid zal liggen dan een random gok.
Als deze stelling waar zou zijn, dan zou iedereen wel enkel far out of the money opties kopen.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de theoretische en marktwaarde van opties dan niet meer klopt. De far out of the money opties met een hele lange looptijd zijn dan altijd te goedkoop.
Hehe, wij leren als we een model hebben die niet mooie resultaten oplevert, we de cijfers wat moeten aanpassen (of een variabele er moeten uitgooien) zodat het wel klopt, of dat het een significanter resultaat geeft. En niet de uitleg waarom het model wat je in de 1e plaats krijgt geen goed resultaat op levertquote:Op woensdag 2 december 2009 21:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mee eens. Een imperfect model is altijd beter dan niets. Zolang je er maar de beperkingen van het model weet en begrijpt.
Ja, als je Black&Scholes gebruikt met een normaalverdeling dan onderschat je gegarandeerd de waarde van far OTM opties.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de theoretische en marktwaarde van opties dan niet meer klopt. De far out of the money opties met een hele lange looptijd zijn dan altijd te goedkoop.
Klopt, maar stel om 16h komt ISM non-manufacturing US uit, je kijkt op je Bloomberg en ziet een verwachting van 54.1 staan en hij komt binnen op 52.2, wat is je winnende strategie? Iedereen zal zien, he dat valt tegen, dus verkoopt de markt, volgende stap is dat iedereen de componenten tot zich door laat dringen en misschien een genuanceerdere conclusie gaat trekken, maar hoe ga je dat als individueel persoon consequent sneller en beter doen dan de rest van de wereld?quote:Op woensdag 2 december 2009 21:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat is willekeur, omdat niet iedereen het nieuws op dezelfde manier interpreteert
Curve-fittingquote:Op woensdag 2 december 2009 22:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hehe, wij leren als we een model hebben die niet mooie resultaten oplevert, we de cijfers wat moeten aanpassen (of een variabele er moeten uitgooien) zodat het wel klopt, of dat het een significanter resultaat geeft. En niet de uitleg waarom het model wat je in de 1e plaats krijgt geen goed resultaat op levert
Dat was wel het model voor de theoretische waarde dat ik voor ogen had. We snappen elkaar weer!quote:Op woensdag 2 december 2009 22:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, als je Black&Scholes gebruikt met een normaalverdeling dan onderschat je gegarandeerd de waarde van far OTM opties.
Je beschrijft hier de methodiek van curvefitting. Bij curvefitting mag het omdat je test op samenhang en dat kun je nooit verwerpen. Bij alle andere modellen moet je gewoon in ogenschouw nemen dat een model een simplificatie is van de werkelijkheid. Dan is het ineens wel belangrijk waarom je bepaalde variabelen gebruikt en andere weer nietquote:Op woensdag 2 december 2009 22:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hehe, wij leren als we een model hebben die niet mooie resultaten oplevert, we de cijfers wat moeten aanpassen (of een variabele er moeten uitgooien) zodat het wel klopt, of dat het een significanter resultaat geeft. En niet de uitleg waarom het model wat je in de 1e plaats krijgt geen goed resultaat op levert
Jaaa, maar ik beleg voor het uitkomtquote:Op woensdag 2 december 2009 22:04 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Klopt, maar stel om 16h komt ISM non-manufacturing US uit, je kijkt op je Bloomberg en ziet een verwachting van 54.1 staan en hij komt binnen op 52.2, wat is je winnende strategie? Iedereen zal zien, he dat valt tegen, dus verkoopt de markt, volgende stap is dat iedereen de componenten tot zich door laat dringen en misschien een genuanceerdere conclusie gaat trekken, maar hoe ga je dat als individueel persoon consequent sneller en beter doen dan de rest van de wereld?
Die Leloux ken ik dus persoonlijk. Tot nu toe waren al zijn aanbevelingen correct ook nog. Alhoewel voorzicht, maar correct.quote:Op woensdag 2 december 2009 18:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Deze kunnen we ook gaan inlijsten morgen.
JP Morgan die eventjes 2 miljoen aandeeltjes gaat dumpen.quote:Op woensdag 2 december 2009 19:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Ben op 6,89 ingestapt voor de technische rebound na de minicrash van het aandeel. Koersdoel toen een bescheiden 20% op 8,40. Hoger als 7,50 kwam het aandeel niet.
Bij de 6 euro overwogen te verkopen, me meer fundamenteel in TT verdiept. Ze hebben toch wel een paar goede innovatieve producten, zoals IQ-routes het automotive-gebeuren en uitstekend kaartmateriaal. Binnen het gebied van navigatie is het toch wel een topper. Veel unieke kennis ook.
Gedubd en toch maar gehouden. We zien het verder wel. Misschien dat ik een stoploss op 5 euro zet als het aandeel daar in de buurt komt. Het is allemaal wel een beetje vreemd dat het ook gisteren zo slecht presteerde.
Ik krijg heel erg zin om morgen ochtend direct Spyker te gaan shorten (maar heb ik geen ervaring in met kleinere fondsen, iemand?)quote:Beleggers dichten een eventuele overname van Saab door Spyker ogenschijnlijk een grote kans van slagen toe. Het aandeel Spyker noteerde woensdag bijna 29 procent hoger.
Op de assumptie dat de eerste spike vaak een overdreven reactie is? Mocht dat waar zijn dan leg ik toch gewoon erg grote blokken zowel aan de bovenkant of de onderkant van de markt in het orderboek op het moment dat jij je positie inneemt? Die strategie kan ik net zo lang blijven doen, totdat jij je positie dermate scherp moet innemen dat je ongeveer break-even draait.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jaaa, maar ik beleg voor het uitkomtanders snij ik mezelf natuurlijk in de vingers. Ik neem juist profijt van de spike die komt door het nieuws. (een aantal hedgefunds werken zelfs solely op deze strategie!) Ik neem mijn positie bijv. morgen een minuutje voor het nieuws uit en verkoop direct na het nieuws.
Succes met Spyker shorten, als particulier vrij lastig vrees ik. Misschien kun je die Oost-Europese vriend van ze opbellen of je van hem nog wat stukken mag lenen.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:14 schreef tjoptjop het volgende:
Spyker wil Saab kopen
[..]
Ik krijg heel erg zin om morgen ochtend direct Spyker te gaan shorten (maar heb ik geen ervaring in met kleinere fondsen, iemand?)
Theoretisch model ja, maar ik denk niet dat optiehandelaren dat in onaangepaste vorm gebruiken. Ik zou graag de tegenpartij van een optiehandelaar zie zo zijn OTM opties prijst.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was wel het model voor de theoretische waarde dat ik voor ogen had. We snappen elkaar weer!De afwijking van de marktwaarde op die theorie zou je statistisch moeten onderzoeken.
Ik relateer dat altijd aan volumes, immers die directe spike die uitkomt is in mijn optiek niet een overdreven reacties maar domweg een teken of confirmatie van automatische trades die dezelfde strategieën toepassen.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:15 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Op de assumptie dat de eerste spike vaak een overdreven reactie is? Mocht dat waar zijn dan leg ik toch gewoon erg grote blokken zowel aan de bovenkant of de onderkant van de markt in het orderboek op het moment dat jij je positie inneemt? Die strategie kan ik net zo lang blijven doen, totdat jij je positie dermate scherp moet innemen dat je ongeveer break-even draait.
Je had in ieder geval een positief (beter dan zero-sum) resultaat gehad wanneer je sinds 1900 altijd wat van dat soort opties in bezit had gehad. En dat zou eigenlijk niet zo logisch zijn.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Theoretisch model ja, maar ik denk niet dat optiehandelaren dat in onaangepaste vorm gebruiken. Ik zou graag de tegenpartij van een optiehandelaar zie zo zijn OTM opties prijst.
quote:Op woensdag 2 december 2009 22:18 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Succes met Spyker shorten, als particulier vrij lastig vrees ik. Misschien kun je die Oost-Europese vriend van ze opbellen of je van hem nog wat stukken mag lenen.
Het geldt voor alle financiele markten en er zijn historische records die veel verder teruggaan dan 100 jaar (tulpenbollen e.d.)quote:Op woensdag 2 december 2009 22:21 schreef LXIV het volgende:
Of de beurskoersen zijn de afgelopen 100 jaar een anomalie geweest. Dat zou ook gekund hebben.
Ik volg je niet helemaal. Je gaat voor het cijfer er bestens in (long dan wel short op basis van TA?) en dat leg je gelijk je verkoop order als beveiliging in. Vervolgens komt het cijfer uit en dan gebruik je toch nog de volumes om het vervolg van je strategie te bepalen, maar in feite is je strategie dan al een gegeven dus hoe ga je die dan nog aanpassen?quote:Op woensdag 2 december 2009 22:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik relateer dat altijd aan volumes, immers die directe spike die uitkomt is in mijn optiek niet een overdreven reacties maar domweg een teken of confirmatie van automatische trades die dezelfde strategieën toepassen.
Overigens hoef ik mijn positie niet erg scherp in te nemen, ik ga namelijk op bestens order er in en op limiet order of trailing order uit. Altijd na aanschaf een verkoop order zetten een paar punten onder je koop order zodat je niet te grote verliezen draait en als je winst maakt hem eigenhandig de deur uitgooien.
Inderdaad. Een tulpenbol van 100.000 gulden terwijl ze normaal rond de 10 cent verhandeld worden, plus of min 5 cent, zou dan één keer in de geschiedenis van het universum maal 100 kunnen voorkomen. Toch is het de afgelopen 500 jaar gebeurd.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het geldt voor alle financiele markten en er zijn historische records die veel verder teruggaan dan 100 jaar (tulpenbollen e.d.)
Dat verklaart een hoop.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:27 schreef TeringHenkie het volgende:
http://www.interactivebrokers.com/en/trading/ViewShortableStocks.php?key=spyker&cntry=dutch&tag=Netherlands&ib_entity=llc&ln=
Computer says nooooo
De mensen die tulpenbollen voor 100.000 gulden verkochten hadden inderdaad een edge. De edge is in dit geval gezond verstand. De dotcom was natuurlijk hetzelfde verhaal. Ik geloof dus ook niet in volledig efficiente markten.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:31 schreef LXIV het volgende:
Mijn gevoel zegt trouwens dat dit niet helemaal met de efficiente markt overeenkomt. Niet dat kopers en verkopers niet met elkaar in evenwicht zijn, dat kan niet anders, maar wel dat er ergens een edge tussen zou kunnen zitten vanwege dit. Mijn gevoel zegt me dat.
Ik kijk naar de volumes voordat het uitkomt want er zit namelijk veel error in zo'n spike. Wat je vaak op zo'n dag ziet als er een belangrijk cijfer uitkomt dat de markten relatief(!) gezien weinig doen en de volumes dus laag zijn en rustig opbouwen naar zo'n moment (of bijna stilliggen)quote:Op woensdag 2 december 2009 22:29 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Ik volg je niet helemaal. Je gaat voor het cijfer er bestens in (long dan wel short op basis van TA?) en dat leg je gelijk je verkoop order als beveiliging in. Vervolgens komt het cijfer uit en dan gebruik je toch nog de volumes om het vervolg van je strategie te bepalen, maar in feite is je strategie dan al een gegeven dus hoe ga je die dan nog aanpassen?
Had je vanmiddag op 6.13 moeten doen.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:35 schreef TeringHenkie het volgende:
Mijn gevoel zegt trouwens dat ik ING moet kopen
Dat hoor ik al weken van jouquote:Op woensdag 2 december 2009 22:35 schreef TeringHenkie het volgende:
Ja. Als je dat als zuivere definitie van de efficiente markt neemt wel. Maar als je daar van afleidt dat er dus geen edge te behalen valt (alle informatie beschikbaar, iedereen handelt in wezen rationeel) dan zouden deze anomalieen eigenlijk niet voor moeten komen. Na 911 daalde de markt trouwens eerder gestaag dan met een enorme sprong! Het leek wel alsof het eerst moest bezinken.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
De mensen die tulpenbollen voor 100.000 gulden verkochten hadden inderdaad een edge. De edge is in dit geval gezond verstand. De dotcom was natuurlijk hetzelfde verhaal. Ik geloof dus ook niet in volledig efficiente markten.
Maar in principe heeft het soort verdeling dat de markt volgt niks te maken met EMH. Dat is misschien makkelijker voor te stellen als je denkt aan externe events zoals 9/11. Ook als alle informatie onmiddellijk in de koers verwerkt zit kun je grote sprongen krijgen.
In de VS staat het aandeel nu hoger genoteerd dan in Amsterdam.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:35 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik vind dit wel wat hebben. Je speelt in op de onzekerheid van een verwacht cijfer en minimaliseert je verliezen bij een onverwachte stijging/daling. Het enige kutte is dus dat een 'overshoot' in elke richting je stoploss kan activeren terwijl de koers na enkele minuten gestabiliseerd zou kunnen zijn. Ik heb nu echt allemaal ideen over hoe je je stoploss moet definieren als direct gevolg van de demping van je overshoot...:')quote:Op woensdag 2 december 2009 22:40 schreef sitting_elfling het volgende:
En voor het cijfer uitkomt, ga ik een minuutje daarvoor (long of short) op basis van een model. Dan inderdaad verkoop order neer zetten zodat hij niet op de bodem van de spike verkoopt, maar al op een 1/5e of 1/4e van de spike die naar beneden gaat. Want dat kan veel geld schelen..
Met 1000 stukjes zekerquote:Op woensdag 2 december 2009 22:46 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
In de VS staat het aandeel nu hoger genoteerd dan in Amsterdam.
Is dat dit.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:46 schreef lyolyrc het volgende:
In de VS staat het aandeel nu hoger genoteerd dan in Amsterdam.
Maar in dit soort scenarios kan een stop enorm veel slippage hebben. Ook beweegt de koers nog weleens binnen een seconde wild beide kanten op.quote:Op woensdag 2 december 2009 22:47 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik vind dit wel wat hebben. Je speelt in op de onzekerheid van een verwacht cijfer en minimaliseert je verliezen bij een onverwachte stijging/daling. Het enige kutte is dus dat een 'overshoot' in elke richting je stoploss kan activeren terwijl de koers na enkele minuten gestabiliseerd zou kunnen zijn. Ik heb nu echt allemaal ideen over hoe je je stoploss moet definieren als direct gevolg van de demping van je overshoot...:')
Materiaal voor een backtest dit..!
Nieuwsbericht bij Binck zegt:quote:Op woensdag 2 december 2009 22:57 schreef Arcee het volgende:
Is dat dit.
Zo nee, wat is het dan? Zo ja, dan is er (iets) meer afgegaan dan op het Damrak.
Eerst wordt de prijs op WS genoemd, met daarachter het verschil met de slotkoers op het Damrak.quote:Aegon 4,83 (-0,62%) ArcelorMittal 26,96 (-0,41%) ASML Holding 21,74 (0,51%) ING Groep 6,35 (0,63%) Kon. Olie 20,26 (-0,20%) Philips 19,21 (-0,10%) Unilever 21,23 (0,09%)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |