quote:
Phew

quote:
Zonder gekheid. Ik vind alles wat met die beta berekend moet worden eigenlijk grote kul. Die beta is een grote flaw. Een vriend van me die na z'n master aan de gang mocht als bankier moest eens een presentatie houden over de valuatie methode van een bedrijf. Zn baas kwam binnen, keek er even na, dat bedrag is veel te laag, gooi die beta even omhoog en dan heb je een betere vergelijking(

)
Lees ik hier uit dat een bankier sjoemelt met cijfertjes om een zo gunstig mogelijk resultaat te krijgen

?
quote:
Sowieso heeft het CAPM (net zoals TA) veel tekortkomingen.
1. Men gaat er van uit dat de variantie van je rendement een goede methode is om je risico te bepalen?
2. Sowieso, CAPM gaat uit van iedereen gelijk is.. wat niet zo is(ook al wil je het toepassen met de efficiënte market hypothesis )
3. Men gaat er van uit dat de rendementen die je verkrijgt, in een normaal verdeeld model kunt stoppen.
Dit zijn drie punten uit het model die natuurlijk een benadering zijn. TomTom beweegt veel heftiger dan de AEX en wordt gezien als een riskanter aandeel, terwijl een Ahold of KPN veel minder heftig fluctueert ten opzichte van de AEX en als veiligere aandelen gezien worden. Je tweede kritiekpunt snap ik niet helemaal...
Wat betreft dat derde kritiekpunt, ik heb voor de gein net de quotes van GE gedownload en het aantal proc. afwijkingen per dag geplot.
![]()
Zie, absoluut geen perfecte normaalverdeling, maar het heeft er wel wat van weg. De categorieën tussen -1 en 1 % scoren veel hoger dan die tussen 2 en 4% bijvoorbeeld.
Even heel terzijde. Dr zitten overigens wel rare afrondissues in Excel 2003 merk ik op, hopelijk zijn die verholpen met Office 2007In de hoofdlijnen zit het wat mij betreft wel snor met CAPM ondanks de vele tekortkomingen. Iedereen weet dat wanneer je portefeuille geheel uit TomTom bestaat, je dan slapeloze nachten krijgt van al die ups en downs en dat een aandeel als KPN een en al saaiheid oplevert. Wanneer je je portefeuille zou verdelen over KPN en TomTom (+ natuurlijk meer aandelen) heb je op basis van het verleden een portfolio die voor jou de juiste mix is tussen verwacht rendement en risico wat je daarmee wilt lopen.
quote:
Ik moet overigens voor 1 van mijn vakken op de uni een stelling schrijven over "of FA en TA self defeating zijn, in combinatie van gebruik met de efficiënte market hypothesis." Ik ben waarschijnlijk de enige van de hele faculteit die er tegen in gaat om het tegendeel met een eigen algoritme/TA/FA model te bewijzen dat je de markten wel kunt verslaan en met een model abnormal profits kunt behalen.
Maar wanneer iedereen kennis heeft van dat model en dr naar handelt... wat dan? Dan vallen die abnormal profits toch ook weg logischerwijs.
Om nog even terug te komen op de efficiënt market hypothesis.
quote:
1. De zwakke vorm beweert dat je met TA geen abnormal profits kunt behalen en met FA wel. Je kunt wel degelijk met TA abnormal profits behalen, maar op lange termijn wordt het wat lastiger
2. Men gaat er vanuit dat men met TA en FA geen goede rendementen kan halen alleen met insider informatie. Ja, met insider informatie haal je altijd goede rendementen
3. Dit is de enige interessante die goed terug te relateren valt aan het CAPM model. Rendemten worden teruggeschreven naar een model van normale verdeling, en in dat geval is er altijd een relatief kleine groep de buitensporig winst maakt. Maar om dat
volledig op geluk af te dwingen, gaat mij wat ver..
Het hele eiereten van de efficiënte markthypothese is voor mij punt 2. Degenen die het dichtst bij het nieuws zitten, kunnen het snelst handelen en de juiste beslissing nemen en dan zeker de insiders die met voorkennis handelen

. Maar goed, daarom zijn er ook zoveel onwetende particulieren die een half jaar achter lopen qua nieuwsverwerking en bijvoorbeeld door nu pas in te stappen in de 'bearrally' over een jaar weer tot de conclusie komen dat de rendementen toch niet zo heel denderend zijn.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>