Hoezo? Ze krijgen hier gratis geld, geef ze eens ongelijk.quote:Op zondag 29 november 2009 15:11 schreef mazaru het volgende:
Wie niet kan integreren, zou niet moeten emigreren.
De meeste gastarbeiders waren helemaal niet van plan om te blijven dus waarom integreren.quote:Wie niet kan integreren, zou niet moeten emigreren.
Mijn vaders kant is Indonesisch, mijn moeders kant Nederlandsquote:Op zondag 29 november 2009 15:39 schreef Noordin het volgende:
DjjinN,je Indonesische of Indische familie?
Waarom zouden ze dan blijven.quote:Op zondag 29 november 2009 15:35 schreef Noordin het volgende:
De meeste gastarbeiders waren helemaal niet van plan om te blijven dus waarom integreren.
en dat is niet alleen tussen christenen en moslims , moslims hebben in veel gebieden in problemen met andere geloofsstromingen.quote:Op zondag 29 november 2009 15:44 schreef Muzz_ het volgende:
Marokkanen zijn moslims, de Indo's die in Nederland gevestigd zijn voornamelijk christenen of atheisten.
Moslims passen zich veel moeilijker aan dan andere bevolkingsgroepen.
Nou als ik zeg Indo dan denk iedereen Indonesier.Tegenwoording noemen Indonesiers zich ook Indo....quote:Ik denk dat je mensen verwart met het gebruik van zowel 'Indo's', 'Indische Nederlander' en 'Indo-Europeanen'. Zegt toch gewoon 'Indo's', dan snapt iedereen wat je bedoelt.
De inlandse bevolking van Indonesië had weinig keuze destijds, hè. De Hollanders kwamen daar en hoppa, het was ineens hún gebied. De mensen aldaar moesten zich wel aanpassen en (tegen de tijd dat ze in de jaren 50 naar Nederland kwamen) pasten ze zich al generaties aan aan een andere cultuur. Niet zo gek dat ze zo goed geïntegreerd zijn in Nederland.
Maar wil je 't nu eigenlijk hebben over Indo's of over Marokkanen en Turken?
Dat is precies wat ik wilde zeggen, en los van die intergratie, Indo's kunnen altijd nog dat argument erbij halen wanneer het geklaag weer in opmars is. Het is een beetje vergelijkbaar met buitenlanders die Nederland voor zichzelf claimen, en allemaal mensen maar klagen, terwijl dat best wel hypocriet is gezien de geschiedenis van de Nederlandse natie.quote:Op zondag 29 november 2009 15:40 schreef Natalie het volgende:
De inlandse bevolking van Indonesië had weinig keuze destijds, hè. De Hollanders kwamen daar en hoppa, het was ineens hún gebied. De mensen aldaar moesten zich wel aanpassen en (tegen de tijd dat ze in de jaren 50 naar Nederland kwamen) pasten ze zich al generaties aan aan een andere cultuur. Niet zo gek dat ze zo goed geïntegreerd zijn in Nederland.
Wat een gezwets. Nederland heeft nooit de behoefte gehad indonesie te koloniseren- men werkte liever samen met de indonesische adel om het land te besturen ten bate van economisch gewin.quote:Op zondag 29 november 2009 15:59 schreef RaXz het volgende:
[..]
Het is een beetje vergelijkbaar met buitenlanders die Nederland voor zichzelf claimen, en allemaal mensen maar klagen, terwijl dat best wel hypocriet is gezien de geschiedenis van de Nederlandse natie.
Ik ben het met je eensquote:Op zondag 29 november 2009 15:56 schreef WAARHEID het volgende:
De indiers zijn goed geintegreerd. De cijfers tonen dit aan. En betrekkelijk snel ook, binnen 1 generatie.
We zitten nu al met de zesde generatie marrokanen die volgens de cijfers afwijkend gedrag vertonen ten opzichte van de autochtoon.
Hoe dat komt?
Ik kan 1 ding bedenken dat voor ELKE etnische groep geld.
Indo's vermengden zich met nederlanders.
Marrokanen TROUWEN NIET met nederlanders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zijn we niet goed genoeg voor ofzo.
Affijn, trek je conclusies.
Volgens groen-links moeten we gewoon even geduld hebben.quote:
Ik niet. Je ziet ze wel "mengen". Bovendien lijkt het me bij lange na niet genoeg alleen dat als gradratie voor integratie te gebruiken.quote:
Indo's dusquote:Op zondag 29 november 2009 @ 15:55 schreef Noordin het volgende:
Nou als ik zeg Indo dan denk iedereen Indonesier.Tegenwoording noemen Indonesiers zich ook Indo....
Maar ik bedoel mensen van gemengde afkomst de Indo-Europeanen of ook wel Indische Nederlanders.
Niet tegenover, hoor.quote:Datz niet helemaal waar.Ze hebben minder moeite omdat ze de Nederlandse cultuur al hebben.Ze vormden een aparte groep tegenover de Indonesiër.
Nee, doen we ook niet.quote:Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat als hier gesproken wordt over Indonesiers of Indo's dan bedoelen ze eigenlijk mensen van gemengde afkomst:de Indo of de Indische Nederlander,enz.
We praten dan niet over de echte Indonesiers.
Je doet je naam in ieder geval geen eer aan.quote:Op zondag 29 november 2009 16:02 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
Wat een gezwets. Nederland heeft nooit de behoefte gehad indonesie te koloniseren- men werkte liever samen met de indonesische adel om het land te besturen ten bate van economisch gewin.
Dat heeft niks te maken met voor zichzelf claimen- de eerste die dat roept moeten ze in de noordzee uit een vliegtuig gooien
Bij mij andersomquote:Op zondag 29 november 2009 @ 15:47 schreef DjinN het volgende:
[..]
Mijn vaders kant is Indonesisch, mijn moeders kant Nederlands
Dat maakt mij dus een Indo
-weg; beetje normaal doen graag-quote:Op zondag 29 november 2009 16:07 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Je doet je naam in ieder geval geen eer aan.
Insinueer je nou dat ik een onjuiste weergave van feiten moet zien als een argument en bovendien ook nog eens moet weerleggen met argumenten (of althans, wat daarvoor moet doorgaan bij jou)?quote:Op zondag 29 november 2009 16:11 schreef WAARHEID het volgende:
-hou het normaal-
Daar barst het van op Fok- mijn minarettenverbod topic verdwijnt ook zomaar, vreemde zaak.
quote:Op zondag 29 november 2009 16:11 schreef WAARHEID het volgende:
Daar barst het van op Fok- mijn minarettenverbod topic verdwijnt ook zomaar, vreemde zaak.
Waar blijft m'n vliegtuig?quote:Op zondag 29 november 2009 16:02 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
Dat heeft niks te maken met voor zichzelf claimen- de eerste die dat roept moeten ze in de noordzee uit een vliegtuig gooien
Dus je hebt er nog familie zitten?quote:Op zondag 29 november 2009 @ 16:26 schreef RaXz het volgende:
Waar blijft m'n vliegtuig?![]()
Kan ik er ook in de buurt van Nederlands-Indië uit gegooid worden? Dan kan ik meteen wat verre familie opzoeken.
Je bedoel Indische niet INdiers want dat zijn mensen uit India.quote:De indiers zijn goed geintegreerd. De cijfers tonen dit aan. En betrekkelijk snel ook, binnen 1 generatie.
We zitten nu al met de zesde generatie marrokanen die volgens de cijfers afwijkend gedrag vertonen ten opzichte van de autochtoon.
Hoe dat komt?
Ik kan 1 ding bedenken dat voor ELKE etnische groep geld.
Indo's vermengden zich met nederlanders.
Marrokanen TROUWEN NIET met nederlanders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zijn we niet goed genoeg voor ofzo.
Affijn, trek je conclusies.
Als het goed is wel, waarschijnlijk op Bali. Ik wil er nog altijd een keer heen, teveel video's gezien van de vakantie's van m'n moeder, opa en oma.quote:Op zondag 29 november 2009 16:27 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dus je hebt er nog familie zitten?
Ik ook!
Al moet ik zeggen dat ik geen idee heb waar. Zal wel op Java zijn. Dat komt de rest ook vandaan.
Kun je even aanwijzen waar dat in het partijprogramma staat? GroenLinks heeft andere opvattingen dan andere partijen ja, maar 'geduld hebben tot het vanzelf goedkomt' is niet het officiele GL-standpunt hoor.quote:Op zondag 29 november 2009 16:05 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
Volgens groen-links moeten we gewoon even geduld hebben.
Tja op deze manier kan je er nog eens 250 jaar voor uittrekken.
Is dat eerlijk tegenover ons in het nu?
Tegenover onze kinderen in het straks?
Later, later, later - denkt links dat wij kleine kinderen zijn ofzo die je met vage beloftes koest kan houden daar waar onrecht ons deel is?!
Oke,maar in de kolonial tijd was het anders.Zeg maar een soort apartheid met onderaan de maatschappelijk ladder de Indonesier en bovenaan de Nederlanders in hun tropische bubbel en daartussen de Indo's/gemengbloedigen.Om het simpel te zeggen een Indo voelde zich niet een Indonesiër.quote:Tenminste, zo heb ik mijn familie er nooit over horen praten (en zo denk ik er zelf ook niet over)
En da's ook meteen het verschil tussen het integreren van Indo's in Nederland en Turken en Marokkanen in Nederland: de Indonesiër mengde zich met Nederlanders. Bij Turken en Marokkanen komt het nog erg vaak voor dat ze trouwen met mensen van hun eigen afkomst. Ik kan me voorstellen dat dat zeker invloed heeft op de mate waarop je 'aangepast' ben aan de Nederlandse cultuur.
quote:
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat als hier gesproken wordt over Indonesiers of Indo's dan bedoelen ze eigenlijk mensen van gemengde afkomst:de Indo of de Indische Nederlander,enz.
Nee, doen we ook niet.
Maar als ik eerlijk ben hoor ik ook zelden iemand praten over Indonesiërs. Als zijnde: de volbloed Indonesiër. Ik hoor hier in Nederland voornamelijk over Indo's, en dat zijn dan ook ook - veruit in de meeste gevallen - mensen die daadwerkelijk van gemengd bloed zijn. (En ook heel goed weten wat het verschil is, for that matter)
Ik denk dat heeft te maken met dat de Indo's een Nederlandse of Europese achtergrond hebben.quote:
Marokkanen zijn moslims, de Indo's die in Nederland gevestigd zijn voornamelijk christenen of atheisten.
Moslims passen zich veel moeilijker aan dan andere bevolkingsgroepen.
Bedoel je dat Indo's en Molukkers het zelfde zijn?quote:en dat is niet alleen tussen christenen en moslims , moslims hebben in veel gebieden in problemen met andere geloofsstromingen.
Indo's hebben ook in het begin problemen gekend zeker toen de molukkers zich niet begrepen cq gehoord voelde.
Is Toch wel oneerlijk.Ten eerste de meeste Indo's hebben de Nederlandse Nationaliteit en datz niet omdat Indonesie een kolonie was.Spraken de taal enz.quote:Dat is niet oneerlijk om te zeggen, maar op zijn hoogst zou je kunnen zeggen dat ze nog wat meer tijd moeten hebben. Toen een indo het land in kwam was het ook niet direct allemaal koek en ei.
quote:Op zondag 29 november 2009 15:11 schreef mazaru het volgende:
Wie niet kan integreren, zou niet moeten emigreren.
Ken het gevoel. Ben er zelf ook nooit geweestquote:Op zondag 29 november 2009 @ 16:31 schreef RaXz het volgende:
[..]
Als het goed is wel, waarschijnlijk op Bali. Ik wil er nog altijd een keer heen, teveel video's gezien van de vakantie's van m'n moeder, opa en oma.
Ik snap ook niet waarom "Indo" ineens als "Indonesisch" gezien wordt. Ik ben zelf een Indo en dan krijg je mensen die mij vragen "Oooh, kom je uit Indonesië?". Ja, daarom ben ik zo blank met groene ogenquote:Op zondag 29 november 2009 15:55 schreef Noordin het volgende:
[..]
Nou als ik zeg Indo dan denk iedereen Indonesier.Tegenwoording noemen Indonesiers zich ook Indo....
Maar ik bedoel mensen van gemengde afkomst de Indo-Europeanen of ook wel Indische Nederlanders.
Datz niet helemaal waar.Ze hebben minder moeite omdat ze de Nederlandse cultuur al hebben.Ze vormden een aparte groep tegenover de Indonesiër.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat als hier gesproken wordt over Indonesiers of Indo's dan bedoelen ze eigenlijk mensen van gemengde afkomst:de Indo of de Indische Nederlander,enz.
Veel mensen denken dat Indo hetzelfde is als Indonesisch.Het is niet helemaal raar,want Indo's( je ouders/grootouders) komen wel uit Nederlands-Indië/Indonesië.quote:Ik snap ook niet waarom "Indo" ineens als "Indonesisch" gezien wordt. Ik ben zelf een Indo en dan krijg je mensen die mij vragen "Oooh, kom je uit Indonesië?". Ja, daarom ben ik zo blank met groene ogen
Alle Indonesiërs die ik heb ontmoet die hierheen zijn gekomen zijn goed geïntegreerd. Ze spreken niet allemaal even perfect Nederlands (petjoh galore), maar verder gaat het prima. Ik denk dat het voor hen misschien ook wel wat makkelijker is, omdat Indonesiërs misschien wat makkelijker geaccepteerd worden dan sommige andere groepen ofzo. Misschien is het gewoon ook een mentaliteitskwestie.
Indische Nederlanders zijn naar mijn mening ook gewoon Nederlanders
Je bedoel de Indo's.Jah...niet verwonderlijk:mensen met een Nederlandse Achtergrond of een gemengde afkomst.quote:Alle Indonesiërs die ik heb ontmoet die hierheen zijn gekomen zijn goed geïntegreerd. Ze spreken niet allemaal even perfect Nederlands (petjoh galore), maar verder gaat het prima. Ik denk dat het voor hen misschien ook wel wat makkelijker is, omdat Indonesiërs misschien wat makkelijker geaccepteerd worden dan sommige andere groepen ofzo. Misschien is het gewoon ook een mentaliteitskwestie.
Waarom naar Nederland komen als je je niet kan aanpassen? Veel mensen, en niet eens de Nederlanders exclusief maar overal ter wereld of dat nou in Turkistan of Timboektoe is, eisen van immigranten en zelfs van Toeristen of ze nou tijdelijk of voor altijd blijven dat iemand zich aanpast.quote:Op zondag 29 november 2009 15:35 schreef Noordin het volgende:
En nog iets de Indo/Indische Nederlander waren officeel Nederlands of wel Nederlands Staatsburger in Nederlands-Indie/Indonesie.
De meeste Indonesiers waren dat niet,wel onderdaan maar geen Nederlander.
Hey Mazara
[..]
De meeste gastarbeiders waren helemaal niet van plan om te blijven dus waarom integreren.
Ik bedoelde echt Indonesiërs. Ik geloof dat ik je inderdaad verward hebquote:Op woensdag 2 december 2009 02:00 schreef Noordin het volgende:
witchfynder
[..]
Veel mensen denken dat Indo hetzelfde is als Indonesisch.Het is niet helemaal raar,want Indo's( je ouders/grootouders) komen wel uit Nederlands-Indië/Indonesië.
Indo's/Indische zijn in bijna alle kleuren:groen,blauwe ogen,blond of licht blanke huid,licht bruin,bruin(vroeger en nu)
Tegenwoordig noemen Indonesiërs zichzelf ook Indo....dats helemaal verwarrend.
Ik vind zelf dat je beter kan spreken van Indische of Indische Nederlander dan Indo.Dat geeft ook meteen de achtergrond aan.De Indische cultuur dus de cultuur van de Indo in Indonesië bestaat eigenlijk niet meer.Dat is meegegaan met de Indo/Indische naar Nederland.
Nu begrijp ik het even niet?Heb je nu over de Indonesiër of over de Indo's/Indische Nederlanders.De mensen die hier zijn gekomen zo rond de jaren 50 en 60,dezelde groep die nu Indonesiers worden genoemd zijn geen Indonesiërs de meesten zijn Indo's/Indische Nederlanders.
Ik weet wat petjoh is maar wat is petjoh galore?Indonesiërs spreken geen petjoh ze hebben hun eigen taal:Bahasa Indonesische of/en hun eigen taal of dialect;Javaans,Balinees,enz.
Mensen van gemengde afkomst dus de Indo,die spraken naast het Nederlands ook Petjoh,Petjoh is een gemengde taal,een soort mengelmoes van Javaans,Maleis en Nederlands en andere invloeden.
[..]
Je bedoel de Indo's.Jah...niet verwonderlijk:mensen met een Nederlandse Achtergrond of een gemengde afkomst.
Ik denk niet dat het makkelijk was...zijn echt niet goed behaneld.
Ik denk ook dat het een probleem is, dat veel Marokkanen hun huwelijkspartners uit Marokko importeren. Zo krijg je weer mensen binnen die de cultuur niet kennen, de taal niet/nauwelijks spreken, vaak een lage/geen opleiding hebben genoten, etc. Ik blijf me er over verbazen, dat ik, als Brit die niet eens vast in Nederland woont, beter Nederlands spreek dan menig Marokkaan die gewoon in Nederland is geboren. Als men blijkbaar al niet de moeite wilt nemen om de taal te leren, dan is er echt iets goed mis. Dat lijkt me een eerste vereiste om te kunnen integreren en iets van je leven te maken.quote:Op zondag 29 november 2009 16:28 schreef Noordin het volgende:
[..]
Je bedoel Indische niet INdiers want dat zijn mensen uit India.
Beetje raar......je moet mengen anders is het niet goed......
Oh ben je een Brit? Dat kon ik aan je naam en ondertitel niet zien hoorquote:Op woensdag 2 december 2009 12:29 schreef Limey het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het een probleem is, dat veel Marokkanen hun huwelijkspartners uit Marokko importeren. Zo krijg je weer mensen binnen die de cultuur niet kennen, de taal niet/nauwelijks spreken, vaak een lage/geen opleiding hebben genoten, etc. Ik blijf me er over verbazen, dat ik, als Brit die niet eens vast in Nederland woont, beter Nederlands spreek dan menig Marokkaan die gewoon in Nederland is geboren. Als men blijkbaar al niet de moeite wilt nemen om de taal te leren, dan is er echt iets goed mis. Dat lijkt me een eerste vereiste om te kunnen integreren en iets van je leven te maken.
Correctie: WIL men niets weten van hun achtergrond, want dat Indonesie van tegenwoordig is ook maar een gewoon 3e-wereldland, terwijl delen van Nederlands-Indie ten minste nog iets voorstelden.quote:Op zondag 29 november 2009 15:09 schreef Noordin het volgende:
Wat me opvalt als men over Indo's/Indische Nederlanders spreek,men over de Indonesier heeft...
Zoals laats Minister Vder Laan sprak over dat de integratie van de Indonesier wel goed verlopen is,enz.....
En ook hier in de forum lees ik over de Indonesier(s).....En toch wordt er vaak uitgelegd wat de Indo eigenlijk is,ook hier in deze forum.
Ze Zijn de minst begrepen groep van Nederland.Ze zitten hier al ongeveer 50 or 40 jaar(hele kleine groep iets langer)En nog steeds weet men niet van hun achtergrond......
Ik vraag me af als er een immigratie geweest zou zijn van echte Indonesiers naar Nederland zou er dan nog een sprake zijjn van integratie?Ik denk voor de meesten niet.Ongeveer 90% van de Indonesiër/Inlander sprak geen Nederlands en ongeschoold.De overige echte Indonesier ongeveer 10% had direct met de Nederlanders te maken of was van goed afkomst,enz.
Daarentegen de Indo/Indische Nederlander zijn Indo-Europeanen dus gemengde afkomst,westers opgevoed.Land waar hun Opa,Vader,Grootmoeder,Moeder,Voorouders vandaan komen.
Dan is het toch oneerlijk om tegenover Marokkanen,Turken,enz,te zeggen dat die groep wel goed is geintegreerd dan kunnen jullie dat ook.....
Ja, heel misschien 'toen', maar nu kun je immigratie naar NL natuurlijk wel vergeten.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:50 schreef Loodje het volgende:
Mijn opa is van toendertijd (oorlogstijd) naar Nederland gekomen, hij is een indonesier uit de rimboe. Een gedeelte van mijn familie woont daar nog. Spreken inderdaad geen Nederlands, mijn vader, opa en zijn zussen echter wel. Mijn Indo familie spreekt ook Nederlands. Dus sprake van immigratie zou goed kunnen.
BTW, dat hier alleen indo's of indonisiers zijn met een Christelijke of atheistische achtergrond klopt niet. 30% van de indo's of indonesiers hier zijn moslim. hun vertakkingen vaak ook.
Echter is wel een grotere percentage christen of atheist.
De overgrote groep normale mensen in Indonesie inderdaad doet gezellig mee met de rest van het land. Gelukkig maar, anders was het hier niet te harden geweest vermoed ik zo.quote:Op donderdag 3 december 2009 01:41 schreef Witchfynder het volgende:
Nou ja, moslim...ze zijn net zo moslim als wij christen zijn. Ik kende van die zogenaamde moslim Indonesiërs...vierden gewoon ook kerst enzo. Zolang ze maar konden makan-makan
.
Dats is mooi van haar.quote:Ik bedoelde echt Indonesiërs. Ik geloof dat ik je inderdaad verward heb . Ik bedoelde te zeggen dat niet alle Indonesiërs die in Nederland zijn gaan wonen even goed Nederlands spreken, sommige praten een beetje petjoh (zoals een vriendin van mijn moeder). Dat neemt overigens niet weg dat zij wel hun best doen te integreren in de Nederlandse cultuur. Ik heb het gisteravond hier even met een Indonesische over gehad. Zij is 5 jaar geleden naar Nederland gekomen. Uit dat gesprek is gekomen dat er in Indonesische nog steeds een bewondering heerst voor Nederland en de Nederlandse cultuur. Na tig generaties is het zeer van net na de oorlog wel voorbij en een hoop jonge Indonesiërs zien een hoop van de haat tegen Nederland als propaganda van Soekarno (althans, volgens een geschiedenisstudent uit Bali die ik ooit sprak aldaar).
Deze Indonesische spreekt na 5 jaar overigens uitstekend Nederlands. Wat meer literair taalgebruik volgt ze niet altijd, maar ze leert graag. Ze heeft een jaar hier Nederlands geleerd en een overbruggingsjaar Havo4/5 gedaan en heeft vervolgens gestudeerd. Hulde @ haar .
Ik ben het er niet mee eens dat Indonesiërs zich Indo's gaan noemen. Ik weet niet of zij dit doen om aansluiting te vinden bij de Indische Nederlanders of dat dit bij de straattaal hoort (van Mocro's, Anti's en waar mijn stad ineens Roffa wordt genoemd ).Overigens is het mij opgevallen (ik zie het op de pasar malam bijvoorbeeld) dat donkere Indo's zich vaak meer allochtoon gedragen dan blankere Indo's. Blanke Indo's zien zichzelf vaak als gewoon Nederlander, althans ik wel. Ik zie de Indische groep sowieso als deel van Nederland, ook al worden volgens de wet als allochtoon gezien (meen ik).
Kennen de andere hier het type 'sonic the hedgehog indo'? Dat is een term die ik ooit verzonnen heb, toen ik tig Indische jongens (derde generatie) zag, die er allemaal uitzagen alsof ze uit een Japanse tekenfilm komen, met Sonic/Dragonball haar en hiphop kleren .
Rimboe?Wat deed je opa in de rimboe?quote:Mijn opa is van toendertijd (oorlogstijd) naar Nederland gekomen, hij is een indonesier uit de rimboe. Een gedeelte van mijn familie woont daar nog. Spreken inderdaad geen Nederlands, mijn vader, opa en zijn zussen echter wel. Mijn Indo familie spreekt ook Nederlands. Dus sprake van immigratie zou goed kunnen.
Pisang plukken in de kampongquote:Op donderdag 3 december 2009 02:03 schreef Noordin het volgende:
[..]
Rimboe?Wat deed je opa in de rimboe?![]()
Ja, maar wat men dan vergeet is dat het hier in Nederland en de rest van Europa ook zo was. Hier had je ook een klassenmaatschappij waar de lagere klasse als vuil werd gezien terwijl de hoge klasse in hun herenhuizen van hun rijkdom (vaak nog uit de koloniën) genoot en hun personeel uitschold. Dat was echt niet anders dan in Indië.quote:Op donderdag 3 december 2009 01:54 schreef Noordin het volgende:
De gewone Indonesiers werden in hun eigen land gewoon bestempelt en behandeld als 3de rangs burgers of lager.
De Nederlander en ook wel(niet allemaal,natuurlijk de achtergrond)de Indo's/Indische Nederlander in hun mooie pyama's lekker in de tuin of op de veranda een kopje thee drinken .....even poseren....ohhh wat is het toch mooi hier.![]()
quote:Wat mij vooral stoort is dat bij dekolonisatie een hoop Indonesiërs gewoon snoeihard genaaid zijn. Nederland had mooie plannen liggen voor dekolonisatie, om er een federatie van te maken van autonome staten zodat nagenoeg elk volk hun eigen gebied had. Soekarno wilde dit echter niet en, met steun van die sukkels van een VS, gingen een hoop Indonesiërs (Bali, Lombok, Molukken, Papoa Nieuw-Guinea) van een Nederlandse overheersing naar een Javaanse tirannie. De plantingspolitiek van Soeharto was al helemaal het summum.
Tegenwoordig ziet men dat ook wel in, dat ook Soekarno en Soeharto veel fouts gedaan hebben en men plaatst het wellicht beter in een context. Op punt ziet men ook wel in dat Nederland een hoop goed gedaan heeft in Indonesië, zo zei die geschiedenisstudent en heeft men nog best ontzag voor de Nederlandse cultuur. En zolang we in niet een djas toetoep met een zweep achter hen aan rennen, vinden ze het allemaal prima . Al moet ik zeggen dat hoe Indonesiërs soms werken ze dat wel verdienen .
Ja, ze houden hun tengels wel thuis ja, dat is een groot voordeel van dat volk.quote:Op zaterdag 5 december 2009 06:23 schreef GasTurbine het volgende:
Omdat Indo's en Indonesiërs niet aan Marietje en Toos in de metro zitten.
quote:Op zondag 29 november 2009 15:09 schreef Noordin het volgende:
Wat me opvalt als men over Indo's/Indische Nederlanders spreek,men over de Indonesier heeft...
Zoals laats Minister Vder Laan sprak over dat de integratie van de Indonesier wel goed verlopen is,enz.....
En ook hier in de forum lees ik over de Indonesier(s).....En toch wordt er vaak uitgelegd wat de Indo eigenlijk is,ook hier in deze forum.
Ze Zijn de minst begrepen groep van Nederland.Ze zitten hier al ongeveer 50 or 40 jaar(hele kleine groep iets langer)En nog steeds weet men niet van hun achtergrond......
Ik vraag me af als er een immigratie geweest zou zijn van echte Indonesiers naar Nederland zou er dan nog een sprake zijjn van integratie?Ik denk voor de meesten niet.Ongeveer 90% van de Indonesiër/Inlander sprak geen Nederlands en ongeschoold.De overige echte Indonesier ongeveer 10% had direct met de Nederlanders te maken of was van goed afkomst,enz.
Daarentegen de Indo/Indische Nederlander zijn Indo-Europeanen dus gemengde afkomst,westers opgevoed.Land waar hun Opa,Vader,Grootmoeder,Moeder,Voorouders vandaan komen.
Dan is het toch oneerlijk om tegenover Marokkanen,Turken,enz,te zeggen dat die groep wel goed is geintegreerd dan kunnen jullie dat ook.....
Prima zaak dat oplossen tussen de Nederlanders- dat hebben de saksen toch ook gedaan net als de kanniefaten de batavieren, die honderduizenden franse hugenoten de miljoen belgische vluchtelingen uit ww1-quote:Op zondag 6 december 2009 21:19 schreef aychelle het volgende:
[..]
hebben ze wel trots voor hun cultuur ik vraag het me af. Ze zijn zo opgelost in de nederlandse samenleving en trouwen allemaal met nederlanders. Het komt soms best nep over op een vreemde manier. Ze doen het helemaal zelf, en dan bedoel ik niet dat ze moeten gaan stelen en schreeuwen. Maar ze hebben erzelf voor gekozen om op te lossen tussen de nederlanders
En het probleem is...quote:Op zondag 6 december 2009 21:19 schreef aychelle het volgende:
[..]
hebben ze wel trots voor hun cultuur ik vraag het me af. Ze zijn zo opgelost in de nederlandse samenleving en trouwen allemaal met nederlanders. Het komt soms best nep over op een vreemde manier. Ze doen het helemaal zelf, en dan bedoel ik niet dat ze moeten gaan stelen en schreeuwen. Maar ze hebben erzelf voor gekozen om op te lossen tussen de nederlanders
Chinezen doen dit ook niet, het is als blanke Nederlander vrijwel onmogelijk om een echte Chinese Nederlander te trouwen. Zie wat daarvan komt... oh nee, toch niet alleen ellende, ze doen het alleen op een betere manier dan de gemiddelde Turk of Marokkaan in Nederland.quote:Op maandag 7 december 2009 00:08 schreef WAARHEID het volgende:
[..]
treurig dat marrokanen en turken zich niet willen vermengen met andere etniciteiten,
de geschiedenis toont duidelijk welk lot dit soort groepjes die zich willen distanieren te wachten staat. En wie plaatst wie nou eigenlijk buiten de maatschappij op deze manier? Ga zo door denkt Wilders
Nou, mijn oma was puur Chineesquote:Op zondag 13 december 2009 07:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Chinezen doen dit ook niet, het is als blanke Nederlander vrijwel onmogelijk om een echte Chinese Nederlander te trouwen. Zie wat daarvan komt... oh nee, toch niet alleen ellende, ze doen het alleen op een betere manier dan de gemiddelde Turk of Marokkaan in Nederland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |