Moet geen probleem zijn dunkt mequote:
Dat laatste vind ik dan weer raar en oneerlijk, alsof het dan geen moeite zou kosten ofzo.quote:Op woensdag 25 november 2009 09:51 schreef sempron2400 het volgende:
Autisme als cultuur: het autisme wordt vrijwel niet gezien als een beperking (laat staan handicap), maar als een gezonde neurologische variatie. Men spreekt ook wel van neurodiversiteit. Autisme is dan een unieke manier van leven, met bijbehorende gewoontes.
Het woordenboek vermeldt het volgende:
tist de; m innerlijke ~ autisme
tis•ten tistte, h getist zich autistisch gedragen
tist•heid de; v autisme, autistische zelf
tist•je het; o -s iemand met lager functionerend autisme
Dat wist ik niet: mensen met hoogfunctionerend autisme vallen blijkbaar niet onder de tistjes. Ik denk dat dat komt omdat zij in de grote massa opgaan, niet echt opvallen.
quote:Op woensdag 25 november 2009 15:06 schreef Cassandra87 het volgende:
Weet je dat ik die ook wil lezen?
Kun je ze niet lenen van de bibliotheek?
Het is echt de vraag vanuit welk perspectief de onderwerpen worden benaderd, juist omdat er overeenkomsten in grote lijnen zijn, en een ieder verschillend is. Waar kun jij je het meest in vinden?
Wat wil je ermee bereiken?
Deze link doet het niet trouwens.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:35 schreef Cassandra87 het volgende:
http://picarta.pica.nl/DB=2.34/SET=45/TTL=1/SHW?FRST=1
Erop klikken, zoeken op henault, eerste boek, vervolgens klikken op aanvragen, inloggen met bibliotheekgegevens en voilaquote:Op woensdag 25 november 2009 16:05 schreef DeepChord het volgende:
[..]
Deze link doet het niet trouwens.
TVP
partly b, but mostly cquote:Op woensdag 25 november 2009 15:35 schreef Cassandra87 het volgende:
http://picarta.pica.nl/DB=2.34/SET=45/TTL=1/SHW?FRST=1
Als ie t doet. Als je lid bent van de bieb kun je m uit alle bibliotheken bestellen en laten afleveren bij jouw bibliotheek
Kneepjes onder de knie krijgen, mbt seksualiteit?
Ik wilde m ook lezen omdat ik a) nieuwsgierig ben hoe relaties en dergelijke door sommige ervaren worden, inlevingsvermogen and such, b) omdat ik zelf ook enigszins raar tegenover relaties en seksualiteit sta en c) toch wil weten hoe ik e.e.a. moet en kan benaderen
jou eerste alinea deel ik volledigquote:Op woensdag 25 november 2009 16:34 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik zie seksualiteit de laatste tijd sowieso in heel ander perspectief, maar dan meer relaties in t algemeen! Letterlijk seks is maar een klein onderdeeltje hiervan. Maar wel machtig mooi wat een relatiebreuk en een ontmoeting met iemand kan veroorzaken om je hele denkpatronen bij te stellen!
Om te gaan met bepaalde situaties, bedoel je interactie tussen 2 personen, bijv een ander aanspreken op iets wat je niet bevalt om maar een heel plat voorbeeld te benoemen? Of gewoon uberhaupt de andere sekse begrijpen
De OP staat nergens. Misschien kan iemand er een wiki van maken.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:47 schreef robuust89 het volgende:
jazeker!
waar staat de OP trouwens? (voor de volgende keer)
even zonder dollen; die woorden heb ik net bedacht, vond ik wel grappig klinken![]()
Ik blijf hier wel lekker op Fok! zittenquote:Op woensdag 25 november 2009 17:45 schreef Cassandra87 het volgende:
een wiki?
We kunnen wel een eigen forum starten
Leef jij het zou ik zeggen.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:47 schreef Cassandra87 het volgende:
wat wij altijd hadden met vaste forum bezoekersfoto's en quotes in de openingspost zodat je direct wist wie wie is. ook leuk
maar ik vind dat de op wel wat fleuriger mag
metaforisch gezien zie ik het zo; toen ze op school de cursus flirten gaven, lag ik ziek op bedquote:Op woensdag 25 november 2009 17:11 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik kan me er nog niet helemaal een beeld bij vormen (pm!) maar dat er al ideeën gevormd worden voor je iemand kent is helaas waar.
Dat zijn o.a. die normen en waarden die in de maatschappij gelden, maar ik vraag me nu serieus af, waar komen die vandaan? Wie heeft dat ooit bedacht? Is er een landelijk memo rondgegaan?
En dan af en toe hele stomme dingen die je wel doet omdat t zo hoort maar waar je eigenlijk helemaal niet achterstaat. Dus de logica ontgaat mij sowieso.
Vrouwen hebben het toch makkelijker dan mannen.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:00 schreef francis998 het volgende:
hmm..ik kan het ff niet helemaal meer volgen.
Maar dat van flirten..snap ik zelf ook niet helemaal. Ik weet wat het is..en krijg het idee dat ik vaak genoeg geflirt heb..maar doe het zonder het te weten.
nou..daar ben ik het niet helemaal mee eens.Vrouwen hebben al genoeg problemen...zoals hormonale schommeling rondom maandelijkse periode etc. En vrouwen staan bekend als meer emotioneel dan mannen en dat is lastig genoeg..laat staan voor vrouwelijke autisten.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:25 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Vrouwen hebben het toch makkelijker dan mannen.
ah, heb je me posts gelezen in het vorige deel?quote:Op woensdag 25 november 2009 22:32 schreef francis998 het volgende:
[..]
Verder een vraagje aan jullie..iig aan de wat jongere onder ons. Hoe doen jullie het in de omgang met ouders iig als thuiswonende..want het moet super lastig zijn. En voor autisten zijn emoties ook wat lastiger zeggen ze..dus dan moet het ook lastiger om jezelf uit te kunnen leggen...
en het gaat dan vooral om de omgang met de NT ouder?
En het is bekend dat er veel autisten zijn met problemen rondom het sociale aspect van het leven, maar hebben jullie daar ook last van via middelen(lees: pc(chat), telefoon, sms etc)???
Ik heb je PM gelezen..en heb miss net ff wat verkeerd gereageerd..sorry daarvoorquote:Op donderdag 26 november 2009 11:36 schreef robuust89 het volgende:
[..]
ah, heb je me posts gelezen in het vorige deel?dat is niet echt vrolijk...
(gaat op zoek naar kopieer en plakwerk)
uh, om even met de deur in huis te vallen, ik vind sms en msn strontirritant, omdat sommige mensen geen smileys gebruiken als ze wat zeggen, waardoor ik die tekst meervoudig kan interpreteren. lol, pas nog!
ik ken zo'n meid, een vriendin van me, die is in het echt heel gezellig, maar op msn..
ze spreekt me zo aan:
zij: hoi
ik: doei
ik: ik ga weer naar huis, les is afgelopen:P
zij: dan niet (of iets in die richting, weet het niet precies. enniewee, niet aardig iig)
ik: doeiiii!
ik: vrolijkheid:P
op zo'n moment heb ik zo van: waarom de f*ck spreek je me aan? moet ik je opvrolijken ofzo? ga fietsen!
(vandaar dat ik smileys overuse, als je je dat afvraagt)
ach, gelukkig zijn er veel mensen die het wel doen
een gewoon telefoongesprek is oke, maar heb er een hekel aan om het antwoord apparaat in te sprekenben altijd bang dat ik iets vergeet :p
( u heeft pm (: )
Okee, ik weet dat jongeren wat meer kortaf zijn in contact, ook op MSN en SMS en vaker op enter drukken.. maar denk dat als je had getypt: "sorry, de les is afgelopen, ik ga naar huis, tot gauw, laterr" en dan pas doeii.. dat het dan misschien wel okee was. Maar ik zou niet te zwaar aan haar reactie tillen.quote:Op donderdag 26 november 2009 11:36 schreef robuust89 het volgende:
ik ken zo'n meid, een vriendin van me, die is in het echt heel gezellig, maar op msn..
ze spreekt me zo aan:
zij: hoi
ik: doei
ik: ik ga weer naar huis, les is afgelopen:P
zij: dan niet (of iets in die richting, weet het niet precies. enniewee, niet aardig iig)
ik: doeiiii!
ik: vrolijkheid:P
op zo'n moment heb ik zo van: waarom de f*ck spreek je me aan? moet ik je opvrolijken ofzo? ga fietsen!
Klopt helemaal..en tja..ik gebruikte msn doorgaans juist veel voor contact met familie...omdat ze te ver weg wonen om ze irl te spreken. En telefoon is toch stukken duurder.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:28 schreef Perico het volgende:
[..]
Okee, ik weet dat jongeren wat meer kortaf zijn in contact, ook op MSN en SMS en vaker op enter drukken.. maar denk dat als je had getypt: "sorry, de les is afgelopen, ik ga naar huis, tot gauw, laterr" en dan pas doeii.. dat het dan misschien wel okee was. Maar ik zou niet te zwaar aan haar reactie tillen.
En euhmm mensen spreken je aan als ze gewoon even willen praten, of verveeld zijn, of interesse in je hebben.. niet alleen omdat ze informatie, of iets anders van je willen.
Zelf chatte ik veel meer in de begindagen van internet. Nu praat ik nog maar een paar keer per week kort met iemand op MSN of Facebook. Maar ik vind het wel een aardige manier van contact hebben, buiten mijn familie spreek ik namelijk niemand doorgaans in het "echt".
*iets met 'plank' en 'misslaan' xDquote:Op donderdag 26 november 2009 16:04 schreef francis998 het volgende:
[..]
Ik heb je PM gelezen..en heb miss net ff wat verkeerd gereageerd..sorry daarvoor(Beetje vage/stomme reactie van mij
).
Je geeft wel veel antwoord op mn vragen..en grotendeels kan ik me er best in herkennen zit in een vergelijkbare situatie..alleen is het nog onbekend of ik autistisch ben. Eigenlijk zou het me niks verbazen.
En ja..ik had je posts al gelezen..alleen toen zat ik niet met die vragen. Want al die vragen komen uit situaties met mijn moeder thuis.
Ik kan nogal de hele dag achter de pc zitten..heb 0 sociaal leven..en zit inmiddels al sinds begin augustus thuis..zonder maar iets te doen...en er ontstaat toch de nodige frictie..
omdat ik en mn ma heel anders zijn...en zij ook niet altijd helemaal mijn functioneren snapt...we kijken overal heel anders tegen aan..
En aangezien er een kleine kans bestaat dat ik miss een vorm van autisme heb..kijk ik of ik raakvlakken kan vinden.
Zo klap ik aan de telefoon meestal totaal dicht..terwijl ik via msn wel veel beter kan praten..maar vooral met familie die in Verweggistan woont..en er zowat 0 contact is...dus is er wat via de mail.
En persoonlijk contact vind ik leuk..en ik ben super sociaal..maar zolang het een redelijk kleine groep is is het oke..maar meestal praat ik niet..maar observeer ik..en kijk ik..en lach wel mee..om de grappen enzo.
Maar meestal heb ik echt zoiets van "oké, leuk"..en meer weet ik niet te zeggen...en veel mensen behalve zo'n 4/5 is het msn gesprek opeens afgelopen er word dan niks meer gezegd..terwijl als ik fysiek bij de persoon ben gaat het wat makkelijker...maar neigt het ook snel dood te lopen
En er was vooral 1 oom waarmee ik uren kon praten via msn als irl, en meestal was het dan constant elkaar plagen..en lastig vallen..en ook heel over pc onderwerpen enzo. En bij die oom voel ik me gewoon 100% oké, alleen nu is er 0 contact meer..sinds mijn terugkeer naar Nederland..en dat is zwaar balen..want dat was een van de "weinig"(lees bijna geen) sociale contacten.
hmm...tja...ik had een toffe oomquote:Op donderdag 26 november 2009 17:01 schreef robuust89 het volgende:
[..]
*iets met 'plank' en 'misslaan' xD
je vraag was hoe het zat met tistjes en de thuissituatie, dus ik zoek mijn oude posts op ter lering ende vermaeck, zodat je daaruit haalt dat het bij mij thuis niet zo tof is
en doe niet zo herkenbaar joh!(oh nee, ik heb niet zo'n toffe oom
) kortom, veel aspecten uit je verhaal zijn herkenbaar
![]()
hoe zit het trouwens met de vragenlijsten met 600 vragen?
Oke dat is waarquote:Op woensdag 25 november 2009 22:32 schreef francis998 het volgende:
[..]
nou..daar ben ik het niet helemaal mee eens.Vrouwen hebben al genoeg problemen...zoals hormonale schommeling rondom maandelijkse periode etc. En vrouwen staan bekend als meer emotioneel dan mannen en dat is lastig genoeg..laat staan voor vrouwelijke autisten.
(dit post ik ff als neutraal zijnde)
Jonger?quote:Verder een vraagje aan jullie..iig aan de wat jongere onder ons. Hoe doen jullie het in de omgang met ouders iig als thuiswonende..want het moet super lastig zijn. En voor autisten zijn emoties ook wat lastiger zeggen ze..dus dan moet het ook lastiger om jezelf uit te kunnen leggen...
en het gaat dan vooral om de omgang met de NT ouder?
Nee, die middelen zijn handig alhoewel je soms wel even over een drempel moet zetten.quote:En het is bekend dat er veel autisten zijn met problemen rondom het sociale aspect van het leven, maar hebben jullie daar ook last van via middelen(lees: pc(chat), telefoon, sms etc)???
hmmm ik ben 23...en met jongere bedoel ik dus degene die nog thuiswonen.quote:Op donderdag 26 november 2009 21:17 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Jonger?Hoe jong ben jij? Ik ben 27 en woon gelukkig niet meer bij mijn ouders. Overigens is mijn moeder geen NT-er(bordeline) en het contact verloopt nu goed aangezien ik afstand heb genomen. Maar vroeger was er nogal eens ruzie.
![]()
[..]
Nee, die middelen zijn handig alhoewel je soms wel even over een drempel moet zetten.
Volgens mij ben je dan een van de jongere hierquote:Op donderdag 26 november 2009 21:40 schreef francis998 het volgende:
[..]
hmmm ik ben 23...en met jongere bedoel ik dus degene die nog thuiswonen.
Ik zelf kan me echt geen leven voorstellen zonder thuis te wonen..
heeft ook te maken aan social/familie situatie.
Ik woon alleen in NL met mn ma..en verder heb ik eigenlijk geen vrienden.
Enne vraagje..hoe doe je die multiquote?
Ook een manier is 2 browservensters te openen met het topic. In het eerste venster druk je dan steeds op "quote dit bericht", waarna je het in zijn geheel kniptquote:Op donderdag 26 november 2009 21:40 schreef francis998 het volgende:
Enne vraagje..hoe doe je die multiquote?
Tja..als ik het zo lees kan dat er bij makkelijk uitkomen als resultaat. Ik pas me altijd aan aan mijn medemens in de omgeving..tot dusdanig toe..dat als er iets sociaals is..en de medemens drinkt...drink ik ook wel wat..drinkt de medemens niet..ik ook nietquote:Van dat soort vragen kwam dus de conclusie dat ik sociaal wenselijk gedrag vertoonde. Maar je maakt die vragenlijsten met een doel, net wat je zegt, sommige vragen kun je linken aan een stoornis of iets dergelijks, die vragen zitten er ook tussen om iets uit te sluiten of juist niet.
Ik kreeg vragen als, ben je vaak boos, nee. Heb je iemand wel eens iets willen aandoen, nee. Zoek je vaak ruzie, nee.
(test was voor borderline)
Maar ik ben echt zelden boos, ik zoek nooit ruzie, ik ben vredelievend. Conclusie, sociaal wenselijk?
hmm..aan de ene kant is het goed..maar het bewust flirten is juist beter..want dan weet je wat je doet..en welke reacties je veroorzaakt..en ik heb 1x in een niet al te prettige situatie gezeten door dat onbewust geflirtquote:Oke dat is waar , alleen ik bedoelde dat vrouwen het makkelijker hebben op het gebied van flirten net zoals je zelf ook al aan geeft dat je het soms niet eens door hebt dat je aan het flirten bent.
Hmm..daar had ik niet bij stilgestaan.quote:Volgens mij ben je dan een van de jongere hier zo ver ik weet is de rest ouder dan 23 hier.
Dat snap ik wel. Ik kan mij niet voorstellen om nog langer bij mijn ouders te wonen. Een eigen plaats, zelf dingen kunnen etc. Contacten heb ik niet veel maar daar heb ik niet altijd behoefte aan.
Tja..ik merk wel wat verschil. En mede ook door de situatie..zit zelf in een 2 persoons gezin/familie hier in Nederland..dus dat heeft ook veel invloed.quote:ik ben 22
Tijdelijk thuiswonend, huisje wordt volgende zomer opgeleverd, maar mijn ex loopt te zieken dus t loopt niet helemaal lekker met de hypotheek.
Wilde ook dat ik mn eigen plekje weer had, meer beter dit dan in mn relatie vast zitten.. Ik heb normaal gesproken voldoende aan 1 contact in de 2 weken tot ik mijn beste vriend had leren kennen en nu zit ik daar de helft van de week, i-de-aal, toch nog een paar avonden t gevoel alsof je weer op jezelf zit. En het is een stuk gezelliger.. als ik alleen zit voel ik me toch lui enz. en een beetje rot..
Goede tip!!!quote:Ook een manier is 2 browservensters te openen met het topic. In het eerste venster druk je dan steeds op "quote dit bericht", waarna je het in zijn geheel knipt
Dat plak je dan vervolgens in browservenster 2, wat je multiquote antwoordbericht wordt, compleet met je eigen inbreng.
Ongeschreven regels. En juist die regels zijn voor tistjes ongrijpbaar. Mensen gedragen zich het liefst sociaal wenselijk. Ik kan het mensen met autisme (voor een groot deel) aanraden, omdat je daar gewoon het verst mee komt. Als je je innerlijke tist te veel laat spreken, denk ik dat je minder snel aansluiting vindt.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:11 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik kan me er nog niet helemaal een beeld bij vormen (pm!) maar dat er al ideeen gevormd worden voor je iemand kent is helaas waar.
Dat zijn o.a. die normen en waarden die in de maatschappij gelden, maar ik vraag me nu serieus af, waar komen die vandaan? Wie heeft dat ooit bedacht? Is er een landelijk memo rondgegaan?
En dan af en toe hele stomme dingen die je wel doet omdat t zo hoort maar waar je eigenlijk helemala niet achterstaat. Dus de logica ontgaat mij sowieso.
Hmm..klopt..daarom zeggen ze vaak dat je ongeschreven regels aan tisten moet leren..quote:Op donderdag 26 november 2009 22:29 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ongeschreven regels. En juist die regels zijn voor tistjes ongrijpbaar. Mensen gedragen zich het liefst sociaal wenselijk. Ik kan het mensen met autisme (voor een groot deel) aanraden, omdat je daar gewoon het verst mee komt. Als je je innerlijke tist te veel laat spreken, denk ik dat je minder snel aansluiting vindt.
Morgen nog een dagje werken en dan, als alles goedgaat, naar de autismesoos in Rotterdam
Nu kan het nog. In 2010 wil ik gaan breken met mijn autisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |