zwarte piet is een principe van jou?quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:58 schreef Heider00sje het volgende:
Ik weiger mijn principes opzij te zetten voor een andere cultuur.
Zwarte pieten zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur.
grappig, de meeste mensen hebben geen schoorsteen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:01 schreef Schanulleke het volgende:
Het roet in mijn schoorsteen is nu eenmaal zwart. Ik zie dat bij dit leven ook niet meer veranderen eigenlijk.
Mijn jeugdcultuurquote:Op dinsdag 24 november 2009 22:59 schreef IHVK het volgende:
[..]
zwarte piet is een principe van jou?
en voor welke 'cultuur' zet je jouw 'principe' dan opzij volgens jou?
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:02 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Mijn jeugdcultuurIk ben opgegroeid met zwarte pieten.
Naast dat, zou het een teken zijn dat we weer een stukje van onze Nederlandse gebruiken opzij zetten voor een andere cultuur (de zwarten).
Roet is zwart, dat is 1. 2 is dat de traditie zo is. We gaan Jezus toch ook niet ineens aan een galg hangen. Of met een nekschot laten afmaken. Hij had ooit 12 aanhangers. Dat zijn er nog 12. Ze zijn nog altijd blank en met dezelfde namen. En we hebben ook nog altijd een koningshuis kortom tradities hou je in erequote:Op dinsdag 24 november 2009 23:01 schreef IHVK het volgende:
Graag zou ik het willen dat mensen voor ze reageren de OP lezen en ingaan op argumenten in de OP.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:04 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
Sommige zaken moet je niet willen emanciperen.
Die zien eruit alsof ze het eerstvolgende kindje dat ze tegenkomen in stukjes scheuren en oppeuzelenquote:Op dinsdag 24 november 2009 23:00 schreef Heider00sje het volgende:
Laat ik mijn argument meteen maar even onderbouwen met een alles-zeggend plaatje:
[ afbeelding ]![]()
![]()
![]()
![]()
Alsof 'Sinterklaas' een vastgeroeste traditie is.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:04 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
Sommige zaken moet je niet willen emanciperen.
Bedankt voor deze one-liner.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:07 schreef marcodej het volgende:
Een Piet hoort gewoon zwart te zijn. Klaar.
Heel veel blijkt uit de geschiedenis.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:10 schreef LXIV het volgende:
De vraag is hoeveel je aan het Sinterklaasfeest kunt veranderen voordat het niet meer het Sinterklaasfeest is.
De kerstman, (Santa Claus) is ook een verbasterde vorm van Sinterklaas. Ik vind er maar weinig aan. Tradities behoud je door ze te koesteren en in ere te houden. En niet met iedere politiek-correcte wind hem zijn kruis af te pakken, er een vrouw van te maken of zijn Pieten door de regenboog heen te laten varen.
Waarom was Sinterklaas zelf trouwens niet van kleur verschoten. Ik bedoel: álle Pieten veranderen van kleur, en toevallig nét de Sint niet! Leg dat maar eerst eens uit dan!
Oh. Je wilt echt een serieuze discussie. Prima.quote:
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:00 schreef Heider00sje het volgende:
Laat ik mijn argument meteen maar even onderbouwen met een alles-zeggend plaatje:
[ afbeelding ]![]()
![]()
![]()
![]()
Nee ik had een heel topic gemaakt omdat ik op zoek was naar one-liners.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:18 schreef marcodej het volgende:
[..]
Oh. Je wilt echt een serieuze discussie. Prima.
Ik snap die heisa ook niet en ik heb ook genoeg van die discussie. Mensen die het Sinterklaasfeest een racistisch ding vinden (Anouk) snappen het niet en zijn kleinzerig. Geen enkele liefhebber van het Sinterklaasfeest heeft racistische associaties met Zwarte Piet. En volgens mij behandeld de Sint zijn knechten ook heel redelijk. Ik heb nou niet het idee dat er misbruik van ze gemaakt wordt. En de Pieten zijn altijd heel vrolijk, dus zelf lijken ze er ook geen last van te hebben. Iedereen roept maar, en roept maar. Maar aan de Pieten zelf wordt niets gevraagd.
![]()
En ja, tradities veranderen. Maar die veranderen ´natuurlijk´ en niet door kunstmatige, politiek-correcte ingrepen. Zeker niet als dat een belachelijk verhaaltje is zoals Pieten die van kleur veranderen als ze door een regenboog varen. Zo´n bizar verhaal heb ik nog nooit gehoord. Dat kan namelijk niet. Zwarte Pieten zijn normale mensen en geen aliens die van kleur kunnen veranderen.
Ja, maar wat moet je dan? Het maar laten gebeuren? Amenooitniet.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:22 schreef IHVK het volgende:
[..]
Maar als er een paar mensen regenboogpieten willen, maar een andere groep mensen daartegen protesteren, dan is dat toch ook kunstmatig?
Zwarte pieten voeren een act uit. Negers niet.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:23 schreef LXIV het volgende:
Die pieten zijn maar een paar weken per jaar.
Laten we dan om iedereen tevreden te houden, alle échte negers in de kleuren van de regenboog verven. Dat komt toch een stukje minder bedreigend over op straat. En denk al al die naargeestige wijken in de Bijlmer. Die zouden er een stuk vrolijker uitzien met allemaal van die bontgekleurde medemensen die rondhangen in portieken en viaducten.
Links Nederland zijn zin, Wilders blij, iedereen blij. Is dat geen idee? En die negers vertellen we gewoon dat het door de regenboog komt.
Zwarte Pieten voeren helemaal geen act uit. Ze doen belangrijk werk en maken kindjes blij.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:25 schreef IHVK het volgende:
[..]
Zwarte pieten voeren een act uit. Negers niet.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:25 schreef IHVK het volgende:
[..]
Zwarte pieten voeren een act uit. Negers niet.
Want het één sluit het ander uit?quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:26 schreef marcodej het volgende:
[..]
Zwarte Pieten voeren helemaal geen act uit. Ze doen belangrijk werk en maken kindjes blij.
Welke act voeren de Pieten uit dan? Ze ´spelen´ geen Zwarte Piet, ze zijn het.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:27 schreef IHVK het volgende:
[..]
Want het één sluit het ander uit?
Clini-clowns voeren ook geen act uit wil je zeggen.
Dit bedoel ik dus.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:29 schreef Noway666 het volgende:
Politiek correcte geneuzel.Stelletje zure zuurpruimen en politiek correct kontdraaiers. Waarom overal zo dingen achter zoeken en proberen te verdoezelen terwijl de mogelijk "gekwetsten" zich niet eens gekwetst voelen. Bah.
Over 50 jaar mag er geen paard meer gebruikt worden want dat is dierenmishandeling, rood mag ook niet gebruikt worden, alle menselijke en dierlijke instincten associëren deze kleur met gevaar en dat past toch niet bij de kindervriend.
Over kindervriend gesproken, in belgië in de sinterklaas geen kindervriend meer maar een vriend van pappa en pappa neemt de kado's aan van piet.
Kom op mensen er is nog veel meer af te breken en te verpesten! Valt me tegen!
Dit land kan zo veel beter.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:29 schreef marcodej het volgende:
[..]
Welke act voeren de Pieten uit dan? Ze ´spelen´ geen Zwarte Piet, ze zijn het.
Ja hallo, jij wilde een serieuze discussie. Dan neem ik de Zwarte Pieten heel serieus ook.quote:
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:00 schreef Heider00sje het volgende:
[ afbeelding ]![]()
![]()
![]()
![]()
Ga jij eens in op mijn argumenten.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:01 schreef IHVK het volgende:
Graag zou ik het willen dat mensen voor ze reageren de OP lezen en ingaan op argumenten in de OP.
quote:
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:22 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee ik had een heel topic gemaakt omdat ik op zoek was naar one-liners.![]()
Maar als er een paar mensen regenboogpieten willen, maar een andere groep mensen daartegen protesteren, dan is dat toch ook kunstmatig?
George Carlin verwoord het beter dan ik kan:quote:
quote:I don't like words that hide the truth. I don't words that conceal reality. I don't like euphemisms, or euphemistic language. And American English is loaded with euphemisms. Cause Americans have a lot of trouble dealing with reality. Americans have trouble facing the truth, so they invent the kind of a soft language to protest themselves from it, and it gets worse with every generation. For some reason, it just keeps getting worse. I'll give you an example of that. There's a condition in combat. Most people know about it. It's when a fighting person's nervous system has been stressed to it's absolute peak and maximum. Can't take anymore input. The nervous system has either (click) snapped or is about to snap. In the first world war, that condition was called shell shock. Simple, honest, direct language. Two syllables, shell shock. Almost sounds like the guns themselves. That was seventy years ago. Then a whole generation went by and the second world war came along and very same combat condition was called battle fatigue. Four syllables now. Takes a little longer to say. Doesn't seem to hurt as much. Fatigue is a nicer word than shock. Shell shock! Battle fatigue. Then we had the war in Korea, 1950. Madison avenue was riding high by that time, and the very same combat condition was called operational exhaustion. Hey, were up to eight syllables now! And the humanity has been squeezed completely out of the phrase. It's totally sterile now. Operational exhaustion. Sounds like something that might happen to your car. Then of course, came the war in Viet Nam, which has only been over for about sixteen or seventeen years, and thanks to the lies and deceits surrounding that war, I guess it's no surprise that the very same condition was called post-traumatic stress disorder. Still eight syllables, but we've added a hyphen! And the pain is completely buried under jargon. Post-traumatic stress disorder. I'll bet you if we'd of still been calling it shell shock, some of those Viet Nam veterans might have gotten the attention they needed at the time. I'll betcha. I'll betcha.
Mooi stukje.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:38 schreef Ps2K het volgende:
[..]
George Carlin verwoord het beter dan ik kan:
[..]
Wat is je punt?quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:38 schreef Ps2K het volgende:
[..]
George Carlin verwoord het beter dan ik kan:
[..]
Dat we aan het vertrutten zijn en bang zijn om een ander voor het hoofd te stoten/beledigen.quote:
En dat stel ik op prijs! Fijn dat ook eens iemand aan mij denkt.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:31 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ja hallo, jij wilde een serieuze discussie. Dan neem ik de Zwarte Pieten heel serieus ook.
Mijn schoorsteen is beroet genoeg om de Pieten zwart te houden tot ze bij iemand zonder schoorsteen aankomen. Kwestie van stoken.quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:02 schreef IHVK het volgende:
[..]
grappig, de meeste mensen hebben geen schoorsteen.
Idd, er is toch ook geen verbod op het offerfeest waar beesten geslacht worden, en er is toch echt een "minority"in Nederland die daar heel erg tegen is, vanuit een of ander geloofsovertuiging, de veganisten etc.quote:Op woensdag 25 november 2009 08:51 schreef CyclingGirl het volgende:
Zwarte Piet is Zwarte Piet en geen gele, blauwe, paarse, etc Piet. Het is al jaren zo en dat er mensen zijn die ervoor kiezen om in Nederland te wonen is dat prima, maar dan hebben ze zich ook aan onze tradities te houden. Wij verbieden het Suikerfeest en het Zomercarnaval toch ook niet?
Mensen kunnen ook gewoon ophouden met zeiken en accepteren dat zwarte pieten van oudsher bij dit kinderfeest horen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:57 schreef IHVK het volgende:
Punt is dat we elk jaar toch weer dezelfde discussie hebben. Over het wel of niet racistisch zijn van de zwarte piet. En iedereen heeft volgens mij wel genoeg van die discussie. Een regenboogpiet is een mooie oplossing.
waarom in godsnaamquote:Op woensdag 25 november 2009 07:30 schreef maess het volgende:
Ik ben 100% hollands, en ook niet echt multicultureel opgevoed, maar ik heb geen probleem met regenboog pieten. Het feest wil ik wel behouden, maar dat zwarte gedoe mogen ze er wel uit houden.
qftquote:Op dinsdag 24 november 2009 23:51 schreef MrX1982 het volgende:
Politiek correct geneuzel die regenboogpieten. Volwassenen die een (kinder)traditie proberen te verpesten omdat ze op zoek zijn naar een utopische consensus om alles en iedereen altijd maar proberen te behagen.
Sinterklaas met zwarte pieten is een mooie traditie die in ere gehouden dient te worden. Er moet niet altijd rekening gehouden worden met de gevoelens van een (verwaarloosbare) groep. Een van de grootste nadelen van een multiculturele samenleving als je het mij vraagt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |