En als je wel wil? Dan kan het gewoon? Dan kan een 47 jarige analfabete schoonmaakster die werkt via het uitzendbureau met 3 kinderen thuis een aantal stappen ondernemen die haar loon ophogen van minimumloon tot 2000 bruto?quote:Op woensdag 25 november 2009 17:07 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Oh. Het zal zeker niet voor iedereen gelden. Mensen die niet willen zijn er genoeg, maar die keuze ligt uiteraard alleen bij hun.
Natuurlijk kan ze dat. Het zal misschien niet makkelijk zijn en zal haar heel wat avonduurtjes kosten, maar dat lijkt mij prima haalbaar.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:16 schreef LesStroud het volgende:
[..]
En als je wel wil? Dan kan het gewoon? Dan kan een 47 jarige analfabete schoonmaakster met 3 kinderen thuis een aantal stappen ondernemen die haar loon ophogen van minimumloon tot 2000 bruto?
Natuurlijk niet.quote:Op woensdag 25 november 2009 16:35 schreef LesStroud het volgende:
Ik vraag me af hoe zeer de aanname dat indien ontevreden, je je loon simpelweg kunt upgraden ( door hard werk of opleiding) tot een gewenst niveau, voor iedereen geldig is.
In nog geen 1 op de 3 gemeentenquote:Op dinsdag 24 november 2009 22:55 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik dacht eerder aan zoiets als feitelijke onderbouwing;
2.8; "Enkele honderdduizenden huishoudens met een laag inkomen bevinden zich in een positie waarin het financieel niet of nauwelijks lonend is een baan te aanvaarden of meer uren te gaan werken."
3.2; "De armoedeval wordt in 51 van de 182 gemeenten gesignaleerd"
Die gevallen zullen er best zijn. Overall ga ik vanuit dat het werken nog steeds loont.quote:6.1; "Veel huishoudens met een laag inkomen maken gebruik van inkomensafhankelijke regelingen als huursubsidie, bijzondere bijstand en kwijtschelding van lokale lasten. Gevolg is dat een inkomensstijging, bijvoorbeeld door betaald werk te vinden of meer uren te gaan werken, deels wordt tenietgedaan door verlies aan inkomensafhankelijke voorzieningen. Dit ontmoedigende effect kan tot gevolg hebben dat huishoudens in een ‘armoedeval’ terecht komen: zij kunnen zich niet door middel van eigen arbeidsinspanningen uit de armoede bevrijden. Hoewel het bestaan van de armoedeval al geruime tijd bekend is, en ondanks de lippendienst die alom wordt bewezen aan het belang van de bestrijding van dit probleem, is de armoedeval nog steeds springlevend."
http://www.coelo.nl/rapporten/armleeuw.pdf
Ik bedoel ook niet dat iedereen miljonair wordt. Ik doel op de stelling dat armoe een keuze is . En dat als mensen genoeg hebben van het krap zitten dat ze dan mogelijkheden hebben uit die situatie te komen.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Loon op gewenst niveau is bij de meesten loon op onrealistisch niveau.
De overheid dient in deze twee belangrijke pijlers te hebben: 1. iedereen een fatsoenlijk inkomen (fatsoenlijk = noodzakelijkheden, zonder franje). 2. zoveel mogelijk mensen aan de slag.
1 en 2 bijten elkaar op dit moment en daar zou de overheid creatiever in moeten worden.
Wat mensen allemaal willen vind ik minder belangrijk. Ik wil ook zoveel. Moet ik ook zelf voor knokken.
Nee, ik wijs jou op het feit dat je niet constructief begint. Kun je niet tegen kritiek?quote:Op woensdag 25 november 2009 16:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Ga je nu ineens weer het tere zieltje uithangen?
Nou, niet heel goed, aangezien ik gewoon een feit vermeld.quote:Het is een bekrompen benadering, ik leg uit waarom.
Dat vind ik een beetje vreemd, aangezien verborgen werkloosheid in de bezigheidstherapie zit. Geen werk, maar dan maar werk creëren. Met het verlagen van het minimumloon kun je echter werk in je land houden.quote:Ik zie dat als een variatie op verborgen werkloosheid.
Dat is een opvatting. Het is ook nog maar de vraag. Je hoeft niet meteen naar die ¤ 2,50. Je kan ook 20% verlagen. Als je daarbij de werkweek 20% op rekt kan je er nog steeds van rondkomen.quote:Als er geen werk voor iemand is om van te leven, kun je niet echt spreken van werkgelegenheid natuurlijk.
Ook binnen de EU. Zie Spyker. Die gaan naar GB omdat men daar goedkoper kan produceren. Met een lager minimumloon (CAO zal ook een rol spelen natuurlijk) had men die beslissing wellicht niet genomen. Ik ken overigens de achtergronden niet, dus wellicht speelt het hier geen rol.quote:Maar productiewerk verdwijnt dan ook naar lage lonenlanden zoals ik al aangaf.
Het is prima om daar een speerpunt van te maken, maar het lijkt mij geen branche waar je nog tienduizenden in kwijt kan.quote:En daarom had ik het dus over laagopgeleid maar hoogwaardig werk. Vakmanschap, dat vaardigheid vereist. Mensen komen van heel de wereld om bij werven in Friesland hun jacht te bestellen. In Afrika of China kan dat veel goedkoper, maar dan hebben ze niet de kwaliteit die ze willen, in Nederland weten we wel hoe we met mensen die op school er heel weinig van bakten die kwaliteit kunnen leveren.
Dat is natuurlijk zo. Je kan niet alles tegenhouden. Maar hoe lager het minimumloon, hoe meer bedrijven die stap gaan maken en ook hoe eerder. Het is niet voor niets dat Duitsland veel meer productiewerk in eigen land houdt.quote:Je kunt toch niet concurreren met lagelonenlanden, want lagelonenlanden zijn doorgaans ook lagewoonlastenlanden en lagekostenvoorhetlevensonderhoudlanden.
Kennelijk begrijp je niet wat er staat. Ik wil helemaal geen volledige werkgelegenheid, dat is een utopie. Wat ik wel iets vind om over na te denken is het minimumloon. En aangezien ik het nodig vind dat mensen rond kunnen komen kan dat inhouden dat je deels werkt en deels een uitkering ontvangt. Dat is vandaag ook voor velen de realiteit, het is niet nieuw zeg maar...quote:Melkertbanen heten dat. Het is een beetje een communistische benadering, je gooit gewoon de kosten op één hoop en de baten op één hoop, en je verdeelt het werk wat er is onder iedereen, en dan kun je jezelf op de borst kloppen dat er volledige werkgelegenheid is. Maar het is schijnwerkgelegenheid.
Deels is het wel bezigheidstherapie. Wat denk je dat work-first is? Het begint met mensen in een werkritme te krijgen.quote:Dat zou dan een keuze zijn voor een andere invulling van structurele werkloosheid. Want als mensen met hun talenten en hun inzet niet hun brood en dak waard zijn dan is er dus gewoon geen werk voor hun. Dat is wat werk is, je talenten te gelde maken. Het is geen bezigheidstherapie.
Prima, maar ik denk dat het weinig extra arbeidsplaatsen op gaat leveren. Desondanks zou ik zeggen: gewoon uitwerken en als het kans van slagen heeft doen.quote:Wat ik betoogde was, en is nog steeds, dat je bepaalde sectoren stimuleert zodat daarin echte werkgelegenheid ontstaat voor laagopgeleiden, en zulke werkgelegenheid dat ze een hoge arbeidsproductiviteit kennen.
Wellicht gemeenten waarbij zo weinig mensen in de bijstand zitten dat er helemaal niets gesignaleerd wordt...quote:Op woensdag 25 november 2009 17:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Vreemd, want waarom dan niet bij allemaal? Waar zit het em in?
In specifieke gevallen, met subsidies. Niet de regel volgens mij. Voor iedereen weer anders....quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bijstand kan gewoon 100% minimumloon zijn, dus dit is aantoonbaar onjuist.
Dan vind ik die 50+ in vergelijk met 180+ maar weinig. Te weinig om te zeggen dat hier een probleem schuilt.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wellicht gemeenten waarbij zo weinig mensen in de bijstand zitten dat er helemaal niets gesignaleerd wordt...
Ik ben er wel van overtuigd dat een hoop mensen die nu geen baan kunnen vinden dat wel kunnen als het water aan de lippen staat. Ik ken daar uit mijn eigen omgeving meerdere voorbeelden van.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:52 schreef LesStroud het volgende:
Ik bedoel ook niet dat iedereen miljonair wordt. Ik doel op de stelling dat armoe een keuze is . En dat als mensen genoeg hebben van het krap zitten dat ze dan mogelijkheden hebben uit die situatie te komen.
Wat volgens mij gewoon bedoeld wordt is dat er het beschreven fenomeen zich (volgens dit rapport, voor zover de feiten bekend zijn dus na onderzoek) in 51 gemeenten voordoet obv de gestelde criteria.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:40 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In nog geen 1 op de 3 gemeentenVreemd, want waarom dan niet bij allemaal? Waar zit het em in?
Omgekeerd is het net zo: werkgevers zoeken de beste baan voor het beste loon. Zo werkt economie nu eenmaal. Waarom fysiek zwaar werk ondanks dat het idd vaak erg zwaar is toch slecht betaalt? Dat komt door vraag en aanbod.quote:Die gevallen zullen er best zijn. Overall ga ik vanuit dat het werken nog steeds loont.
Verder: werkgevers maken maar vaak misbruik door veel werk minimaal te belonen. Waarom (zwaar) productiewerk met het minimumloon wordt afgescheept is voor mij een raadsel. Daar zit het probleem, niet bij de overheid die terecht huursubsidie ed voor de zwaksten geeft. Genoeg situaties te verzinnen waarbij met de huidige bijstandsuitkering niet meer kan rondkomen. Dat was 30 jaar gelden wel even anders.
Nee, de lonen aan de onderkant zijn te laag.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:45 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Uitkeringen zijn dus veel te hoog.
Jawel. Dat is dan de gewone bijstandsuitkering (voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden). Daar komen de subsidies bovenop, alsmede langdurigheidstoeslag.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:59 schreef EchtGaaf het volgende:
In specifieke gevallen, met subsidies. Niet de regel volgens mij.
Ik ben bang dat het juist in de grote gemeenten wordt geconstateerd. Dus daar waar de concentraties zitten. Dan kun je met 51 gemeenten al 95% te pakken hebben.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:00 schreef EchtGaaf het volgende:
Dan vind ik die 50+ in vergelijk met 180+ maar weinig. Te weinig om te zeggen dat hier een probleem schuilt.
Dat iets in theorie zou kunnen wil nog niet zeggen dat het realistisch of wenselijk is. Zeker als er kinderen in het spel zijn (die onderwijs moeten volgen om iets te noemen) is er wat voor te zeggen om (nood)voorzieningen te hebben. Dat kun je dan zelf erg vervelend vinden, maar het levert denk ik minder problemen op dan letterlijk afwachten tot mensen spontaan veranderen in volledig zelfredzaam.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:22 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Natuurlijk kan ze dat. Het zal misschien niet makkelijk zijn en zal haar heel wat avonduurtjes kosten, maar dat lijkt mij prima haalbaar.
Hoe dan ook, het is niet genoeg om te concluderen dat in de volle breedte sprake is van een armoedeval.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:01 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Wat volgens mij gewoon bedoeld wordt is dat er het beschreven fenomeen zich (volgens dit rapport, voor zover de feiten bekend zijn dus na onderzoek) in 51 gemeenten voordoet obv de gestelde criteria.
Het is dus niet bijvoorbeeld zo dat het zich in nog 20 gemeenten voordoet zonder dat men er onderzoek naar heeft gedaan. Dwz natuurlijk, afgaande op dit rapport.
[..]
En stel is het prijsmechanisme dan ook meer dan eens ter discussie.quote:Omgekeerd is het net zo: werkgevers zoeken de beste baan voor het beste loon. Zo werkt economie nu eenmaal. Waarom fysiek zwaar werk ondanks dat het idd vaak erg zwaar is toch slecht betaalt? Dat komt door vraag en aanbod.
Wie zegt dat het ene mechanisme beter is dan het andere? Het ligt er puur aan wat je als uitgangspunt neemt. Als geld het enige is wat telt dan heb je gelijk. Ik kiezer liever een ander uitgangspunt nl. het menselijk kapitaal. Uiteindelijk bereik je daar meer mee. De mensen centraal stellen ipv het geld.quote:De quantitative labour theory stelt dat prijzen (dus ook lonen) tot stand komen door de hoeveelheid werk die erin zit. Maar die theorie deugt niet. In de praktijk bepalen vraag en aanbod dat, dwz: de (marginale) waarde die anderen toekennen aan een geleverde dienst. In gewone mensentaal: wat een gek er voor geeft.
Het probleem is dat IEDEREEN maar blijft denken in termen van geld. Kies je een ander uitgangspunt, menselijk kapitaal, dan gelden ineens andere wetten die net zo hard zijn als gravitatie.quote:Dat kun je natuurlijk geen prettige waarheid vinden. Maar het is gewoon een economisch feit waar je net zomin omheen kunt als de zwaartekracht. Wel kun je natuurlijk wat bijsturen, maar mensen naar zwaarte belonen kan niet zonder dat je problemen als werkloosheid e.d. creeërt. En ik denk dat je het met me eens moet zijn dat je nog altijd beter een wat mindere baan kunt hebben, dan helemaal geen baan.
Dat is natuurlijk kul.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:01 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee, de lonen aan de onderkant zijn te laag.
Vertel eens...quote:Op woensdag 25 november 2009 18:07 schreef EchtGaaf het volgende:
Kies je een ander uitgangspunt, menselijk kapitaal, dan gelden ineens andere wetten die net zo hard zijn als gravitatie.
Aha, daar gaan we dus. Bestaan er geen alleenstaanden? Het gaat dus wel degelijk om specifiek gevallen.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jawel. Dat is dan de gewone bijstandsuitkering (voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden).
voor het bestaansminimum niets meer dan terecht. De armoedeval, vor zover die bestaat, wordt door gierige bedrijven veroorzaakt. Kan je niet beter betalen, dan heb je gene bestaansrecht wmb.quote:Daar komen de subsidies bovenop, alsmede langdurigheidstoeslag.
Als het niet anders kan dan dit, dan weet ik zeker dat we iets goed fout doen.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk kul.
Als jij het voor het zeggen krijgt zit straks 20% van de beroepsbevolking structureel thuis en als je de uitkeringen daar op aan gaat passen is Nederland ook snel failliet.
Ik zou dan graag de verdeling willen zien. Nogmaals ik kan er niks mee. En dan nog moet je de volle breedte, dus ook kleine gemeentes meenemen natuurlijk.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het juist in de grote gemeenten wordt geconstateerd. Dus daar waar de concentraties zitten. Dan kun je met 51 gemeenten al 95% te pakken hebben.
Dat zette me aan het denken..quote:Op woensdag 25 november 2009 18:01 schreef DS4 het volgende:
Overigens bestrijd ik nogmaals dat we in NL armoede kennen.
Gehuwden en samenwonenden zijn "specifieke gevallen"?quote:Op woensdag 25 november 2009 18:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Aha, daar gaan we dus. Bestaan er geen alleenstaanden? Het gaat dus wel degelijk om specifiek gevallen.
Dat betwist ik niet, maar het is wel een probleem.quote:voor het bestaansminimum niets meer dan terecht.
Kul. Het wordt veroorzaakt door al die subsidies.quote:De armoedeval, vor zover die bestaat, wordt door gierige bedrijven veroorzaakt.
Ja, laten we vooral nog minder werkgelegenheid creëren, dan komen er pas echt meer banen...quote:Kan je niet beter betalen, dan heb je gene bestaansrecht wmb.
Nee, EG, die bestaan niet, want iedereen leeft via jouw kostwinnersmodel.quote:Op woensdag 25 november 2009 18:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Aha, daar gaan we dus. Bestaan er geen alleenstaanden? Het gaat dus wel degelijk om specifiek gevallen.
Wederom de vraag: waar en wanneer was het beter geregeld?quote:Op woensdag 25 november 2009 18:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Als het niet anders kan dan dit, dan weet ik zeker dat we iets goed fout doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |