abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:10:27 #1
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74974529
quote:
AMSTERDAM – De provincies zijn als overheidslaag overbodig en kunnen daarom worden opgeheven.
© ANP

Daarvoor pleit D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold tegenover NU.nl.

'Gedacht kan worden aan vier landsdelen', aldus Pechtold. Ook de waterschappen kunnen naar inzicht van D66 worden opgeheven.

Volgens Pechtold is door partijbelangen de bestuurlijke indeling sinds 1848 niet meer wezenlijk veranderd. “Partijen als CDA en PvdA bieden vanwege eigenbelang weerstand tegen vernieuwing. Daarom kiest dit kabinet voor stilstand.”

Bureaucratie

Volgens de D66-leider is het nut van de provinciale bestuurslaag beperkt, zorgt deze voor onnodig veel bureaucratie en kost deze bovendien enorm veel geld.

“Kijk naar de jeugdzorg. De minister maakt afspraken met de provincies, terwijl dat prima ook op gemeentelijk niveau zou kunnen”, stelt Pechtold.

Bestuurlijke organisatie

Hij wil dat de bestuurlijke organisatie van Nederland wordt bekeken bij de brede heroverwegingen. Het opheffen van de provincies scheelt volgens de parlementariër honderden miljoenen per jaar.

Hoeveel landsdelen er moeten komen en hoe deze er uit moeten zien kan Pechtold nog niet zeggen.

Hij zal zijn voorstel tot opheffen van de provincies dinsdagavond indienen bij de begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken.
Weer een puik plan van de enige partij in Nederland die zich daadwerkelijk inzet voor het terugdringen van onze bemoeizuchtige en geldverspillende overheid! De provincie is echt de meest nutteloze bestuurslaag van Nederland.

Deze stukjes zijn wel een beetje raar, maar dat zal aan nu.nl liggen:
quote:
'Gedacht kan worden aan vier landsdelen', aldus Pechtold.
en
quote:
Hoeveel landsdelen er moeten komen kan Pechtold nog niet zeggen.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:12:56 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_74974661
Amerika heeft ''states''
Duitsland heeft ''Bundesländer''

see what i did there

pechtold voor president
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_74974809
Wie gaan dan die landsdelen besturen? Dat worden grotere organisaties dan de huidige provincies. Grotere organisaties hebben de neiging bureaucratischer te zijn. Dit is in strijd met het subsidiariteitsbeginsel, waar ik in principe wel voorstander van ben.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_74974923
alles voor de stemmen.. nu alleen nog Turkije buiten de EU houden en het wordt nog eens wat met D66
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:21:42 #5
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975055
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:16 schreef teknomist het volgende:
Wie gaan dan die landsdelen besturen? Dat worden grotere organisaties dan de huidige provincies. Grotere organisaties hebben de neiging bureaucratischer te zijn. Dit is in strijd met het subsidiariteitsbeginsel, waar ik in principe wel voorstander van ben.
Dat is helemaal niet gezegd. Er moeten vooral goede afspraken worden gemaakt over wat die landsdelen wel en niet gaan doen.

Veel taken van de huidige provincies kunnen best naar de gemeentes toe. Deze gemeentes zullen dan wel meer met elkaar samen moeten gaan werken. Ik denk trouwens niet dat dat een probleem is, daar diverse gemeentes nu ook al vaak betrokken zijn en samenwerken bij zaken waar de provincies over gaan, zoals het aanleggen van een weg.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:21:48 #6
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_74975059
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:12 schreef cherrycoke het volgende:
Amerika heeft ''states''

see what i did there

pechtold voor president
Je vergeet de counties.

Dit bewijst maar weer dat Pechtold media-geil is en nep-innovatief.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_74975079
weer zo'n non-issue. Maar ach, als Wilders niet in het nieuws is om af te schieten, moet ie maar wat anders verzinnen.
Op vrijdag 17 juni 2005 20:22 schreef Echtwelkloon het volgende:
Ik heb wat pauper lemmings gezien in mijn tijd, maar dit slaat alles. :')
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:22:25 #8
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975085
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:18 schreef kawotski het volgende:
alles voor de stemmen.. nu alleen nog Turkije buiten de EU houden en het wordt nog eens wat met D66
Helemaal niet alles voor de stemmen. D66 pleit al ontzettend lang voor het terugdringen van de overheid en dit past daar prima in.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:22:55 #9
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_74975109
Is de PVV ook niet voor het opheffen van de provincies en de waterschappen?
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:23:31 #10
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_74975136
Ik zeg het niet graag, maar ik moet als PVV'er zeggen dat Pechtold hier een heel goed punt heeft. Er zijn veel te veel belastingen voor een kleurenpalet aan overheidsorganen, waarvan de meerwaarde nogal onduidelijk zijn.
I am not impressed by your performance
pi_74975148
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:12 schreef cherrycoke het volgende:
Amerika heeft ''states''

see what i did there

pechtold voor president
Amerika heeft ' States' omdat dit (van oorsprong) onafhankelijke staten waren, met eigen regeringen en wetten etc. die de ' Verenigde' Staten werden. IS wat anders dan onze provicies. Alhoewel, het Koninkrijk der Nederlanden, kwam natuurlijk voort uit de Bataafse Rebubliek en die kwam natuurlijk weer na de Rebubliek der Verenigde Nederlanden....

Enfin, bladiebla, ik vind het een top idee. Weg met die extra bestuurlijke laag in ons kleine kikkerlandje. Waar hebben we het helemaal over. Er zijn elders in de wereld 'gemeenten' die even groot zijn als heel Nederland bij elkaar.

Beter is het allemaal in Europees verband te zien. Je ebt m.i. veel meer aan (grensoverschrijdende) regios die met elkaar verbonden zijn (economisch) en verregaand samenwerken. Hoeft geen extra bestuurlijke laag bij enzo.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_74975184
D66 FTW!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:25:56 #13
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975230
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:22 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Is de PVV ook niet voor het opheffen van de provincies en de waterschappen?
Ik kan niet zo snel iets vinden op de site van de PVV over bestuurlijke vernieuwing. Maar ja, wat wil je ook met een one-issue partij die af en toe doet alsof het ergens anders ook kaas van heeft gegeten en daar dan altijd keihard in faalt.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:26:33 #14
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_74975270
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:23 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Amerika heeft ' States' omdat dit (van oorsprong) onafhankelijke staten waren, met eigen regeringen en wetten etc. die de ' Verenigde' Staten werden. IS wat anders dan onze provicies. Alhoewel, het Koninkrijk der Nederlanden, kwam natuurlijk voort uit de Bataafse Rebubliek en die kwam natuurlijk weer na de Rebubliek der Verenigde Nederlanden....

Enfin, bladiebla, ik vind het een top idee. Weg met die extra bestuurlijke laag in ons kleine kikkerlandje. Waar hebben we het helemaal over. Er zijn elders in de wereld 'gemeenten' die even groot zijn als heel Nederland bij elkaar.

Beter is het allemaal in Europees verband te zien. Je ebt m.i. veel meer aan (grensoverschrijdende) regios die met elkaar verbonden zijn (economisch) en verregaand samenwerken. Hoeft geen extra bestuurlijke laag bij enzo.
ik wou net zeggen Nederland was vroegaaaaah ook verdeeld in provincies maar goed

wat wil pechtold eigenlijk bereiken met het schrappen van provincies ?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:27:00 #15
279329 GSP
pi_74975286
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:25 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Ik kan niet zo snel iets vinden op de site van de PVV over bestuurlijke vernieuwing. Maar ja, wat wil je ook met een one-issue partij die af en toe doet alsof het ergens anders ook kaas van heeft gegeten en daar dan altijd keihard in faalt.
Faalhaas. Kritiek hebben is prima, maar kom niet met die kletskoek aanzetten.
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:27:06 #16
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975290
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:26 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

ik wou net zeggen Nederland was vroegaaaaah ook verdeeld in provincies maar goed

wat wil pechtold eigenlijk bereiken met het schrappen van provincies ?
kostenbesparing, voornamelijk
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:28:02 #17
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_74975332
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:27 schreef thingamajig het volgende:

[..]

kostenbesparing, voornamelijk
denk je dat het reëel is om dan maar de provincies te schrappen? wie gaat alle provinciale besturingen overnemen dan en hoe of wat?
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:29:20 #18
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975380
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:27 schreef GSP het volgende:

[..]

Faalhaas. Kritiek hebben is prima, maar kom niet met die kletskoek aanzetten.

Maar laten we niet verder afdwalen van het topic
batman!
pi_74975417
de PVV wilde dit al langere tijd..
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:30:45 #20
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975432
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:28 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

denk je dat het reëel is om dan maar de provincies te schrappen? wie gaat alle provinciale besturingen overnemen dan en hoe of wat?
Ambtenaren bij de provincie kunnen best wel wat harder werken. Bovendien voorkom je ongenodig veel gelul en overleg. Gemeentes zijn nu toch altijd ook betrokken bij wat de provincie doet, dus dat kunnen ze ook best zelf.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:31:45 #21
279329 GSP
pi_74975473
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:29 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Maar laten we niet verder afdwalen van het topic

Ja en nu?
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:32:31 #22
279329 GSP
pi_74975500
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:30 schreef Sjappel het volgende:
Wist ik niet, maar het verbaast me niks.
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:33:40 #23
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975545
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:30 schreef Sjappel het volgende:
Heb je een bron? Want ik kan niets vinden.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:35:09 #24
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975595
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:32 schreef GSP het volgende:

[..]

Wist ik niet, maar het verbaast me niks.
Typisch PVV, alles klakkeloos aannemen...
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:38:17 #25
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975731
De VVD wil de rol van de provincies in ieder geval verkleinen en Lid Verdonk wil de provincies ook afschaffen. De aanhang groeit.

Alleen wat de PVV wil is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk willen ze eerst peilen en draaien ze daarna naar het standpunt van de meerderheid, zoals met bijna alle zaken.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:38:21 #26
279329 GSP
pi_74975733
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:35 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Typisch PVV, alles klakkeloos aannemen...
Dankzij jouw bijdrage ben ik "genezen" en stem ik vanaf nu op de PVDA en loop ik mee in de fakkeltochten tegen Wilders.
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:39:57 #27
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74975798
De VVD wil de rol van de provincies in ieder geval verkleinen en Lid Verdonk wil de provincies ook afschaffen. De aanhang groeit dus al.

Alleen wat de PVV wil is nog niet duidelijk. Waarschijnlijk willen ze eerst peilen en draaien ze daarna naar het standpunt van de meerderheid, zoals met bijna alle zaken.
batman!
pi_74975899
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:39 schreef thingamajig het volgende:

Weet zelf zeker dat ze een tijd geleden terug wilden naar 4 provincies. Kan nu helaas geen bron vinden, het zou kunnen dat ze van mening zijn veranderd.
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:43:22 #29
279329 GSP
pi_74975944
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:39 schreef thingamajig het volgende:
De VVD wil de rol van de provincies in ieder geval verkleinen en Lid Verdonk wil de provincies ook afschaffen. De aanhang groeit dus al.

Net zoals D66 doet zeg maar.
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:49:53 #30
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74976241
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:42 schreef Sjappel het volgende:

[..]

Weet zelf zeker dat ze een tijd geleden terug wilden naar 4 provincies. Kan nu helaas geen bron vinden, het zou kunnen dat ze van mening zijn veranderd.
Dat zou heel goed kunnen met die draaikonten...
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 22:54:34 #31
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74976425
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:43 schreef GSP het volgende:

[..]

Net zoals D66 doet zeg maar.
Owja?

Ik noem:

- Versoepeling van het ontslagrecht (eerst voor, nu tegen);
- Oprekken van de AOW-leeftijd (eerst voor, nu tegen);
- Afschaffen minimumloon (eerst voor, nu tegen);
- Een vlaktaks (eerst voor, nu tegen);
- Verplicht werk voor uitkeringsgerechtigden (eerst voor, nu tegen);
- Uitkeringen omlaag (eerst voor, nu tegen).

Allemaal standpunten waarover Wilders in een paar jaar gedraaid is. Nu mag jij proberen net zoveel (of meer) grote standpunten te noemen waar Pechtold over is gedraaid. Succes jochie

Ow en probeer eens inhoudelijk te reageren...
batman!
pi_74976474
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:23 schreef GSP het volgende:
Ik zeg het niet graag, maar ik moet als PVV'er zeggen
Huh, ben jij Wilders dan? Er is namelijk maar één PVV'er, en dat is Wilders. Je kan namelijk helemaal geen lid worden van die 'partij'.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:01:38 #33
279329 GSP
pi_74976673
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:54 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Owja?

Ik noem:

- Versoepeling van het ontslagrecht (eerst voor, nu tegen);
- Oprekken van de AOW-leeftijd (eerst voor, nu tegen);
- Afschaffen minimumloon (eerst voor, nu tegen);
- Een vlaktaks (eerst voor, nu tegen);
- Verplicht werk voor uitkeringsgerechtigden (eerst voor, nu tegen);
- Uitkeringen omlaag (eerst voor, nu tegen).

Allemaal standpunten waarover Wilders in een paar jaar gedraaid is. Nu mag jij proberen net zoveel (of meer) grote standpunten te noemen waar Pechtold over is gedraaid. Succes jochie

Ow en probeer eens inhoudelijk te reageren...
Gekozen burgemeesterschap al vergeten? Je weet wel, het stokpaardje van D66 wat al heel snel bij het vuil gezet werd toen ze met het paasakkoord onder druk kwamen te staan. Vervolgens werd de Graaf zelf burgemeester

edit: ervan uitgaande dat het klopt wat jij allemaal zegt. Iets waar ik nog enorme vraagtekens bij kan zetten.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:07:00 #34
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74976858
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:01 schreef GSP het volgende:

[..]

Gekozen burgemeesterschap al vergeten? Je weet wel, het stokpaardje van D66 wat al heel snel bij het vuil gezet werd toen ze met het paasakkoord onder druk kwamen te staan. Vervolgens werd de Graaf zelf burgemeester

edit: ervan uitgaande dat het klopt wat jij allemaal zegt. Iets waar ik nog enorme vraagtekens bij kan zetten.
Ah, je geeft 1 voorbeeld van een standpunt waar de D66 niet eens op is gedraaid, maar wat enkel even naar de achtergrond is geschoven. Nou, I'm impressed, je hebt me duidelijk overtroffen

Als je aan me twijfelt raad ik je aan om de onafhankelijkheidsverklaring van Wilders en het PVV verkiezingspamflet uit 2006 nog eens te lezen en die te vergelijken met de huidige stanpunten op de website. Heb je ook geen reden meer om te twijfelen.
batman!
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:11:22 #35
279329 GSP
pi_74977010
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:07 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Ah, je geeft 1 voorbeeld van een standpunt waar de D66 niet eens op is gedraaid, maar wat enkel even naar de achtergrond is geschoven. Nou, I'm impressed

Als je aan me twijfelt raad ik je aan om de onafhankelijkheidsverklaring van Wilders en het PVV verkiezingspamflet uit 2006 nog eens te lezen en die te vergelijken met de huidige stanpunten op de website. Heb je ook geen reden meer om te twijfelen.
Ehm, nu moet je dat punt niet gaan downplayen. Het gekozen burgermeesterschap was één van de weinige hete hangijzers die D'66 tijdens de kabinetformatie had ingevoerd. Toen D'66 destijds een klein beetje onder druk kwam te staan, hebben ze aangetoond, dat kiezersbeloftes ondergeschikt zijn aan het behoud van het pluche.

En, er zijn nog veel meer punten op te rakelen. Zal ik nog zeker doen als ik wat meer tijd heb.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:18:18 #36
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74977272
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:11 schreef GSP het volgende:

[..]

Ehm, nu moet je dat punt niet gaan downplayen. Het gekozen burgermeesterschap was één van de weinige hete hangijzers die D'66 tijdens de kabinetformatie had ingevoerd. Toen D'66 destijds een klein beetje onder druk kwam te staan, hebben ze aangetoond, dat kiezersbeloftes ondergeschikt zijn aan het behoud van het pluche.

En, er zijn nog veel meer punten op te rakelen. Zal ik nog zeker doen als ik wat meer tijd heb.
Downplayen

Vooralsnog heb je geen enkele reactie gegeven op het gedraai van Wilders, maar heb je alleen maar je eigen onwetendheid aangetoond door niet op de hoogte te zijn van de veraderingen in standpunten van de PVV.
batman!
pi_74977296
Goh, daar duikt weer zo'n D66 hervormingsplan op. Leuk en aardig, maar als je wilt bezuinigen kun je ook kijken naar het takenpakket en de invulling ervan. Daarnaast zitten bij gemeentes doorgaans lang niet altijd de juiste mensen om het werk van de provincie over te nemen. Gevolg is dat dat werk naar Den Haag verkast. Wie zit daar op te wachten?
Nogmaals als je een kleinere (goedkopere) overheid wilt zijn er andere, betere voorstellen te bedenken.

Bovendien, hoe lullig en chauvinistisch het moge zijn, veel mensen voelen zich (buiten de randstad) verbonden met hun provincie. Hier wel in elk geval. Zonde om dat te slopen terwijl ik nu al durf te voorspellen dat het gewoon weer meer gaat kosten dan opleveren.
pi_74977500
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:16 schreef teknomist het volgende:
Wie gaan dan die landsdelen besturen? Dat worden grotere organisaties dan de huidige provincies. Grotere organisaties hebben de neiging bureaucratischer te zijn.
Ik zag ergens een voorbeeld. Gelderland heeft 1,9 miljoen inwoners, de 3 noordelijke provincies samen 1,8 miljoen maar Gelderland kan toe met 1000 ambtenaren minder dan de drie noordelijke provincies samen. Dat is ongeveer het aantal ambtenaren van de provincie Groningen en bijna 2 keer het aantal van de provincie Drenthe. Toch wel een aardig verschil.
quote:
Dit is in strijd met het subsidiariteitsbeginsel, waar ik in principe wel voorstander van ben.
Oh ik ook maar met de groeiende rol van de gemeente en de voortdurende herindelingen is het best een goede vraag of de tussenlaag van de provincie nog het nut heeft waar ze ooit voor bedacht is.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:24:29 #39
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_74977515
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:18 schreef sneakypete het volgende:
Goh, daar duikt weer zo'n D66 hervormingsplan op. Leuk en aardig, maar als je wilt bezuinigen kun je ook kijken naar het takenpakket en de invulling ervan.
Dat lijkt me vanzelfsprekend. Als je iets afschaft, dan moet je wel kijken naar het werkpakket. En wat zijn de betere voorstellen voor het verkleinen van de overheid?

Wat betreft je opmerking over de verbondenheid met de provincie buiten de randstad heb je wel gelijk en is iets waar ik nog niet over na had gedacht. Ik kom voor mijn werk veel in Friesland en daar zijn ze inderdaad echt van de provincie.
batman!
pi_74977529
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:11 schreef GSP het volgende:
Toen D'66 destijds een klein beetje onder druk kwam te staan, hebben ze aangetoond, dat kiezersbeloftes ondergeschikt zijn aan het behoud van het pluche.
Goh, daar heb je precies de reden te pakken waarom de PVV zijn standpunten steeds aanpast.
  dinsdag 24 november 2009 @ 23:27:35 #41
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74977629
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:25 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Goh, daar heb je precies de reden te pakken waarom de PVV zijn standpunten steeds aanpast.
Ja, maar dat Wilders de ene keer voor versoepeling van het ontslagrecht is en de andere keer volledig tegen maakt hem wel een windvaan, maar wel Windvaan Wilders!
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_74977662
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:18 schreef sneakypete het volgende:
Goh, daar duikt weer zo'n D66 hervormingsplan op. Leuk en aardig, maar als je wilt bezuinigen kun je ook kijken naar het takenpakket en de invulling ervan. Daarnaast zitten bij gemeentes doorgaans lang niet altijd de juiste mensen om het werk van de provincie over te nemen. Gevolg is dat dat werk naar Den Haag verkast. Wie zit daar op te wachten?
Nogmaals als je een kleinere (goedkopere) overheid wilt zijn er andere, betere voorstellen te bedenken.
Dan moet je die betere voorstellen ook wel even noemen natuurlijk .
quote:
Bovendien, hoe lullig en chauvinistisch het moge zijn, veel mensen voelen zich (buiten de randstad) verbonden met hun provincie. Hier wel in elk geval. Zonde om dat te slopen terwijl ik nu al durf te voorspellen dat het gewoon weer meer gaat kosten dan opleveren.
Ach vaak is dat meer met de streek dan met de provincie. En dergelijke chauvinistische gevoelens zijn in korte tijd op te bouwen mocht dat nodig zijn
pi_74978099
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan moet je die betere voorstellen ook wel even noemen natuurlijk .
Je kunt ze in tal van topics lezen en aanvechten .
Ik erger me aan reorganiseren om het reorganiseren. Lagere belastingen zie ik er niet van komen.
Ben jij voor? Zoja, waarom? Of ben je meer weer aan het pesten?
quote:
Ach vaak is dat meer met de streek dan met de provincie. En dergelijke chauvinistische gevoelens zijn in korte tijd op te bouwen mocht dat nodig zijn
..zeker een randstedeling.
pi_74978194
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:24 schreef thingamajig het volgende:

Wat betreft je opmerking over de verbondenheid met de provincie buiten de randstad heb je wel gelijk en is iets waar ik nog niet over na had gedacht. Ik kom voor mijn werk veel in Friesland en daar zijn ze inderdaad echt van de provincie.
Het Fries is zelfs een erkende taal. Toch zielig om zo'n volkje dan te ontheemden/op te delen. Wat dus nogmaals weer tal van kosten met zich meebrengt door eindeloos gesteggel over de nieuwe invulling welke na langdurig beraad alsnog vele kinderziektes blijkt te hebben waarover dan weer gepolderd moet worden en er een rapport komt waar de kamer vragen over stelt waarbij Pechthold door boze Limburgers wordt gevlaaid en
pi_74978420
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:41 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Je kunt ze in tal van topics lezen en aanvechten .
Ik erger me aan reorganiseren om het reorganiseren. Lagere belastingen zie ik er niet van komen.
Ben jij voor? Zoja, waarom? Of ben je meer weer aan het pesten?
[..]
Ik ben niet per definitie tegen. De bestuurslaag van de provincie heeft naar mijn idee de laatste jaren veel van haar nut en meerwaarde verloren bijvoorbeeld door dat het rijk steeds meer taken bij de gemeenten heeft neergelegd. Voor bepaalde regionale coördinatie is het heel nuttig maar dat kan ook op andere manieren. Verder zijn ze vooral een interessante bron van inkomsten voor de gemeenten in ruil voor wat inspraak over dingen waar een provincie zich niet mee moet willen bemoeien (de inrichting van een dorpscentrum bijvoorbeeld..). Op RO vlak proberen ze zich nu vaak ook een nieuwe rol aan te meten die ze niet past naar mijn idee.

Daarin valt naar mijn idee een flinke winst te behalen. Bijvoorbeeld door te snijden in het takenpakket of bijvoorbeeld door de provincies intensiever te laten samenwerken.
quote:
..zeker een randstedeling.
Nope een Drent. En hier is het echt meer de streek die leeft dan de provincie en dat gaat ook op voor de buren in Overijssel en Friesland.
pi_74978537
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:43 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Het Fries is zelfs een erkende taal. Toch zielig om zo'n volkje dan te ontheemden/op te delen. Wat dus nogmaals weer tal van kosten met zich meebrengt door eindeloos gesteggel over de nieuwe invulling welke na langdurig beraad alsnog vele kinderziektes blijkt te hebben waarover dan weer gepolderd moet worden en er een rapport komt waar de kamer vragen over stelt waarbij Pechthold door boze Limburgers wordt gevlaaid en
Hebben de Tukkers hun eigen taal en identiteit verloren omdat ze al eeuwen onderdeel zijn van Overijssel? En hier zijn de verschillen tussen de bewoners van beide kanten van de Reest (Overijssel en Drenthe) een stuk kleiner dan die met de Drenten in de veenkoloniën die eerder halve Groningers zijn.

Volgens mij is het identiteitsgevoel van de provincies overschat op de limbo's en een deel van de Friezen na misschien.
pi_74978872
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hebben de Tukkers hun eigen taal en identiteit verloren omdat ze al eeuwen onderdeel zijn van Overijssel? En hier zijn de verschillen tussen de bewoners van beide kanten van de Reest (Overijssel en Drenthe) een stuk kleiner dan die met de Drenten in de veenkoloniën die eerder halve Groningers zijn.
Volgens mij is het identiteitsgevoel van de provincies overschat op de limbo's en een deel van de Friezen na misschien.
Tja wanneer is iets overschat? Hier leeft het sowieso (ik durf te wedden dat de D66 er hier dus geen punten mee scoort). Dat is de emotionele kant en ik verwacht sowieso geen toename in binding na een reorganisatie. Daarnaast wijs ik erop dat dat weer geld gaat kosten en ongetwijfeld weer aan kinderziektes zal leiden.
De provincie heeft als hoofdtaak regionale ordening en alles wat daarbij komt kijken (infra, waterschap enz.). Is het een goed idee om dat naar gemeentes over te hevelen? Ik denk dat ze dan in no-time gaan steggelen en bij Den Haag aankloppen, wat weer voor een grote kloof gaat zorgen.
Alles bij gemeentes dumpen lijkt me dus geen optie.
Is het veel efficiënter en prettiger voor de kleinere regio's om het dan allemaal in de Tweede Kamer uit te laten vechten. Moeten Kant en Rutte in debat over de riolering tussen Tilburg en Breda?
En trouwens, wat doen we met de Eerste Kamer? Ik begrijp dat het in theorie allemaal wel kan, maar ik zie er vooralsnog weinig in.

Wat betreft het snijden en kijken naar een samenwerkingsverband zie ik je voorstellen graag tegemoed, daar zit misschien een goed alternatief in
pi_74979038
Je zou aan landsdelen kunnen denken voor de dingen die regionaal gecoördineerd moeten worden. En aan min of meer vrijwillige regionale samenwerkingsverbanden. Die kunnen vaak een stuk logischer worden ingedeeld dan de oude provinciegrenzen. Dan zijn de waterschapsgrenzen (steeds vaker de grenzen van de afwateringsgebieden) vaak al een stuk beter doordacht.
pi_74979130
quote:
Op woensdag 25 november 2009 00:04 schreef du_ke het volgende:
Je zou aan landsdelen kunnen denken voor de dingen die regionaal gecoördineerd moeten worden. En aan min of meer vrijwillige regionale samenwerkingsverbanden. Die kunnen vaak een stuk logischer worden ingedeeld dan de oude provinciegrenzen. Dan zijn de waterschapsgrenzen (steeds vaker de grenzen van de afwateringsgebieden) vaak al een stuk beter doordacht.
Daar ga ik een nachtje over slapen, maar vooralsnog blijf ik sceptisch. Het klinkt handig maar mijn scepsis is dat er bij zulke veranderingen vaak allerlei apen uit mouwen klimmen en ik me afvraag in hoeverre er medewerking gaat komen.
pi_74983338
Ik zal proberen er vanavond even op terug te komen.
  † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 08:54:06 #51
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_74983711
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:10 schreef thingamajig het volgende:
Weer een puik plan van de enige partij in Nederland die zich daadwerkelijk inzet voor het terugdringen van onze bemoeizuchtige en geldverspillende overheid!
Je bedoelt de partij die een van de grootste voorstanders is voor een extrakrachtige en extra grote extra bestuurslaag? (de EU)
Carpe Libertatem
pi_75001481
@sneaky, m'n reactie komt op z'n vroegst morgen.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:54:21 #53
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_75015127
quote:
“Kijk naar de jeugdzorg. De minister maakt afspraken met de provincies, terwijl dat prima ook op gemeentelijk niveau zou kunnen”, stelt Pechtold.
Dat werkt vast overzichtelijk, al die gemeentes in overleg.

Beter zouden ze de oude hiërarchie weer in ere kunnen herstellen in plaats van al die bestuurslagen die zich despotisch gedragen. Landelijk maakt beleid en provinciaal voert dit door naar de gemeentes.
Life is what you make it.
pi_75035399
Eindelijk weer een goed plan van D66, minder bureaucratie en minder overheid lijkt me een goed plan.
Zijn ze ook tegen de km heffing?
  zaterdag 28 november 2009 @ 13:05:32 #55
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_75081988
Op zich een mooi plan, op voorwaarde dat de nu bestaande provinviehuizen letterlijk worden afgebroken en er één 'landsdeelhuis' per regio voor terugkomt. Als je die clubs laat zitten waar ze zitten en dan laat fuseren voel je op je klompen aankomen dat je een extra bestuurslaag creëert.

Daarbij denk ik dat -wil zo'n plan echt in opzet slagen- het gelanceerd moet worden in een breder programma van decentraliserende maatregelen, waarin ook het aantal gemeenten minimaal gehalveerd wordt en er een groot deel van de beleidsinhoudelijke dingen die het rijk nu doet ook in de keten naar beneden moeten.

En als we dan bezig zijn, dan ook maar meteen een slag slaan met burgers betrekken bij het tot stand komen van beleid.

Hoe dan ook: Forza Democraten!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_75087715
Ik begrijp niet echt waarom D66 altijd zo graag wil morrelen aan de bestuurlijke structuur van Nederland. Alsof je daarmee alle problemen oplost. Het creëert eerder nieuwe problemen, omdat je weer van alles moet gaan herorganiseren en herstructureren. Ik zie echt het nut niet.
  zaterdag 28 november 2009 @ 17:16:08 #57
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_75087977
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:04 schreef isogram het volgende:
Ik begrijp niet echt waarom D66 altijd zo graag wil morrelen aan de bestuurlijke structuur van Nederland. Alsof je daarmee alle problemen oplost. Het creëert eerder nieuwe problemen, omdat je weer van alles moet gaan herorganiseren en herstructureren. Ik zie echt het nut niet.
Het is geen directe oplossing van problemen, maar draagt daar wel aan bij. Het huis van Thorbecke is als systeem niet meer slagkrachtig en responsief genoeg gezien de vorm van de huidige samenleving. In die samenleving waarin veel burgers zich niet meer gehoord voelen en betrokken willen zijn bij hun omgeving is het eigenlijk van de zotte dat de meeste besluitvoering gecentraliseerd is. Veel problemen spelen zich af in lokale context. Dat soort problemen moeten ook lokaal opgelost kunnen worden, met burgers/bewoners, en mede aan de hand van een lokaal bestuur dat daarvoor middelen heeft.

pi_75088477
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:16 schreef AgLarrr het volgende:
Het is geen directe oplossing van problemen, maar draagt daar wel aan bij. Het huis van Thorbecke is als systeem niet meer slagkrachtig en responsief genoeg gezien de vorm van de huidige samenleving. In die samenleving waarin veel burgers zich niet meer gehoord voelen en betrokken willen zijn bij hun omgeving is het eigenlijk van de zotte dat de meeste besluitvoering gecentraliseerd is. Veel problemen spelen zich af in lokale context. Dat soort problemen moeten ook lokaal opgelost kunnen worden, met burgers/bewoners, en mede aan de hand van een lokaal bestuur dat daarvoor middelen heeft.
De afgelopen 10 jaar zijn gemeenten juist massaal geherindeeld in grote delen van Nederland. Wat levert dat precies op? Ik zie nog steeds geen enkel nut of noodzaak daarvan. Het bestuur komt daardoor juist verder van de burgers te staan. Het afschaffen van provincies lost dat probleem niet op; het creëren van nieuwe landsdelen (in plaats van provincies) is feitelijk hetzelfde als provincies "herindelen" en dus ook geen oplossing.

Als lokale politiek zo belangrijk is voor burgers, hoe komt het dan dat de opkomst bij lokale verkiezingen altijd sterk achterblijft bij landelijke verkiezingen? Dat ligt dan toch aan die burgers zelf? Ze gaan zelf niet stemmen, ze tonen zich zelf niet betrokken en ze verdiepen zich zelf niet in de materie.
  zondag 29 november 2009 @ 18:46:33 #59
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_75116645
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:34 schreef isogram het volgende:

[..]

De afgelopen 10 jaar zijn gemeenten juist massaal geherindeeld in grote delen van Nederland. Wat levert dat precies op? Ik zie nog steeds geen enkel nut of noodzaak daarvan. Het bestuur komt daardoor juist verder van de burgers te staan. Het afschaffen van provincies lost dat probleem niet op; het creëren van nieuwe landsdelen (in plaats van provincies) is feitelijk hetzelfde als provincies "herindelen" en dus ook geen oplossing.
Er waren ruim 1000 gemeenten in Nederland, talloze waterschappen, allemaal bestuurlijke eilandjes die tezamen bakken met geld kosten. Daar is een enorme slag gehaald qua kostenefficiëntie en daar een valt een nog grotere slag te halen. Wat moet een dorp van 5000 inwoners met een eigen ambtelijk apparaat + politiek stelsel?
quote:
Als lokale politiek zo belangrijk is voor burgers, hoe komt het dan dat de opkomst bij lokale verkiezingen altijd sterk achterblijft bij landelijke verkiezingen? Dat ligt dan toch aan die burgers zelf? Ze gaan zelf niet stemmen, ze tonen zich zelf niet betrokken en ze verdiepen zich zelf niet in de materie.
Deels ligt dat aan burgers zelf. Deels ligt het aan de manier waarop ook gemeenten georganiseerd zijn, de manier waarop men burgers betrekt in beleidsvorming en -voering.

pi_75324080
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:34 schreef isogram het volgende:

[..]

De lokale politiek heeft nauwelijks wat te zeggen in Nederland, dus ik neem het de mensen niet echt kwalijk dat ze zich geen hol intereseren om de locatie van speeltuintje A en de plaatsing van een drempelt in straat B .
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Is that a scroll in your toga, or are you just happy to see me?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')