abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 08:54:06 #51
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_74983711
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 22:10 schreef thingamajig het volgende:
Weer een puik plan van de enige partij in Nederland die zich daadwerkelijk inzet voor het terugdringen van onze bemoeizuchtige en geldverspillende overheid!
Je bedoelt de partij die een van de grootste voorstanders is voor een extrakrachtige en extra grote extra bestuurslaag? (de EU)
Carpe Libertatem
pi_75001481
@sneaky, m'n reactie komt op z'n vroegst morgen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:54:21 #53
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_75015127
quote:
“Kijk naar de jeugdzorg. De minister maakt afspraken met de provincies, terwijl dat prima ook op gemeentelijk niveau zou kunnen”, stelt Pechtold.
Dat werkt vast overzichtelijk, al die gemeentes in overleg.

Beter zouden ze de oude hiërarchie weer in ere kunnen herstellen in plaats van al die bestuurslagen die zich despotisch gedragen. Landelijk maakt beleid en provinciaal voert dit door naar de gemeentes.
Life is what you make it.
pi_75035399
Eindelijk weer een goed plan van D66, minder bureaucratie en minder overheid lijkt me een goed plan.
Zijn ze ook tegen de km heffing?
  zaterdag 28 november 2009 @ 13:05:32 #55
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_75081988
Op zich een mooi plan, op voorwaarde dat de nu bestaande provinviehuizen letterlijk worden afgebroken en er één 'landsdeelhuis' per regio voor terugkomt. Als je die clubs laat zitten waar ze zitten en dan laat fuseren voel je op je klompen aankomen dat je een extra bestuurslaag creëert.

Daarbij denk ik dat -wil zo'n plan echt in opzet slagen- het gelanceerd moet worden in een breder programma van decentraliserende maatregelen, waarin ook het aantal gemeenten minimaal gehalveerd wordt en er een groot deel van de beleidsinhoudelijke dingen die het rijk nu doet ook in de keten naar beneden moeten.

En als we dan bezig zijn, dan ook maar meteen een slag slaan met burgers betrekken bij het tot stand komen van beleid.

Hoe dan ook: Forza Democraten!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_75087715
Ik begrijp niet echt waarom D66 altijd zo graag wil morrelen aan de bestuurlijke structuur van Nederland. Alsof je daarmee alle problemen oplost. Het creëert eerder nieuwe problemen, omdat je weer van alles moet gaan herorganiseren en herstructureren. Ik zie echt het nut niet.
  zaterdag 28 november 2009 @ 17:16:08 #57
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_75087977
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:04 schreef isogram het volgende:
Ik begrijp niet echt waarom D66 altijd zo graag wil morrelen aan de bestuurlijke structuur van Nederland. Alsof je daarmee alle problemen oplost. Het creëert eerder nieuwe problemen, omdat je weer van alles moet gaan herorganiseren en herstructureren. Ik zie echt het nut niet.
Het is geen directe oplossing van problemen, maar draagt daar wel aan bij. Het huis van Thorbecke is als systeem niet meer slagkrachtig en responsief genoeg gezien de vorm van de huidige samenleving. In die samenleving waarin veel burgers zich niet meer gehoord voelen en betrokken willen zijn bij hun omgeving is het eigenlijk van de zotte dat de meeste besluitvoering gecentraliseerd is. Veel problemen spelen zich af in lokale context. Dat soort problemen moeten ook lokaal opgelost kunnen worden, met burgers/bewoners, en mede aan de hand van een lokaal bestuur dat daarvoor middelen heeft.

pi_75088477
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:16 schreef AgLarrr het volgende:
Het is geen directe oplossing van problemen, maar draagt daar wel aan bij. Het huis van Thorbecke is als systeem niet meer slagkrachtig en responsief genoeg gezien de vorm van de huidige samenleving. In die samenleving waarin veel burgers zich niet meer gehoord voelen en betrokken willen zijn bij hun omgeving is het eigenlijk van de zotte dat de meeste besluitvoering gecentraliseerd is. Veel problemen spelen zich af in lokale context. Dat soort problemen moeten ook lokaal opgelost kunnen worden, met burgers/bewoners, en mede aan de hand van een lokaal bestuur dat daarvoor middelen heeft.
De afgelopen 10 jaar zijn gemeenten juist massaal geherindeeld in grote delen van Nederland. Wat levert dat precies op? Ik zie nog steeds geen enkel nut of noodzaak daarvan. Het bestuur komt daardoor juist verder van de burgers te staan. Het afschaffen van provincies lost dat probleem niet op; het creëren van nieuwe landsdelen (in plaats van provincies) is feitelijk hetzelfde als provincies "herindelen" en dus ook geen oplossing.

Als lokale politiek zo belangrijk is voor burgers, hoe komt het dan dat de opkomst bij lokale verkiezingen altijd sterk achterblijft bij landelijke verkiezingen? Dat ligt dan toch aan die burgers zelf? Ze gaan zelf niet stemmen, ze tonen zich zelf niet betrokken en ze verdiepen zich zelf niet in de materie.
  zondag 29 november 2009 @ 18:46:33 #59
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_75116645
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:34 schreef isogram het volgende:

[..]

De afgelopen 10 jaar zijn gemeenten juist massaal geherindeeld in grote delen van Nederland. Wat levert dat precies op? Ik zie nog steeds geen enkel nut of noodzaak daarvan. Het bestuur komt daardoor juist verder van de burgers te staan. Het afschaffen van provincies lost dat probleem niet op; het creëren van nieuwe landsdelen (in plaats van provincies) is feitelijk hetzelfde als provincies "herindelen" en dus ook geen oplossing.
Er waren ruim 1000 gemeenten in Nederland, talloze waterschappen, allemaal bestuurlijke eilandjes die tezamen bakken met geld kosten. Daar is een enorme slag gehaald qua kostenefficiëntie en daar een valt een nog grotere slag te halen. Wat moet een dorp van 5000 inwoners met een eigen ambtelijk apparaat + politiek stelsel?
quote:
Als lokale politiek zo belangrijk is voor burgers, hoe komt het dan dat de opkomst bij lokale verkiezingen altijd sterk achterblijft bij landelijke verkiezingen? Dat ligt dan toch aan die burgers zelf? Ze gaan zelf niet stemmen, ze tonen zich zelf niet betrokken en ze verdiepen zich zelf niet in de materie.
Deels ligt dat aan burgers zelf. Deels ligt het aan de manier waarop ook gemeenten georganiseerd zijn, de manier waarop men burgers betrekt in beleidsvorming en -voering.

pi_75324080
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:34 schreef isogram het volgende:

[..]

De lokale politiek heeft nauwelijks wat te zeggen in Nederland, dus ik neem het de mensen niet echt kwalijk dat ze zich geen hol intereseren om de locatie van speeltuintje A en de plaatsing van een drempelt in straat B .
Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
Is that a scroll in your toga, or are you just happy to see me?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')