Nee, als je een contract voor onbeperkte tijd krijgt mag je ook nooit meer bij dat bedrijf wegquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:58 schreef Precizionist het volgende:
En kan ik überhaupt wel als ik een lopend contract heb ontslag nemen?
zo ja,wat zijn hiervan dan de gevolgen ( ik neem aan dat het contractbreuk is? )?
Daarom noemt men het immers ook een contact voor onbeperkte tijdquote:Op vrijdag 20 november 2009 22:59 schreef tha_rizzo het volgende:
[..]
Nee, als je een contract voor onbeperkte tijd krijgt mag je ook nooit meer bij dat bedrijf weg
Alleen serieuze posts please...quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:59 schreef tha_rizzo het volgende:
[..]
Nee, als je een contract voor onbeperkte tijd krijgt mag je ook nooit meer bij dat bedrijf weg
Ja maar, ik heb zegmaar een baas die alles wil weten en als je dan zegt van gaat je niks aan is het ook zo stom want ik moet in de toekomst nog vaak bij de desbetreffende supermarkt komen omdat het de dichtsbijzijnde is. (loopafstand)quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:02 schreef Stali het volgende:
Kijk even in je contract, wrs. heb je een opzegtermijn van een maand en die kun je dan voor jezelf gebruiken om een andere baan te zoeken.
Maar maak je echt niet druk om smoesjes e.d. het is gewoon allemaal zakelijk en je hoeft je besluit aan niemand te verantwoorden hoor..
Geef dan eens serieuze antwoord op de eerste reactie.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:01 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Alleen serieuze posts please...
dit is niet KLB
Gaat moeilijk, er staat vrij weinig op dat contract. ik neem aan 1 maand omdat anderen ook al wegwaren in een maand ( wegens slecht werken ).quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:04 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Geef dan eens serieuze antwoord op de eerste reactie.
Wanneer je werkgever daar om vraagt, ben je dit echter wel verplicht te geven, maar ik denk dat dat bij de AH wel zal meevallenquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:02 schreef Stali het volgende:
Kijk even in je contract, wrs. heb je een opzegtermijn van een maand en die kun je dan voor jezelf gebruiken om een andere baan te zoeken.
Maar maak je echt niet druk om smoesjes e.d. het is gewoon allemaal zakelijk en je hoeft je besluit aan niemand te verantwoorden hoor..
Meestal is een proeftijd van 2 maanden waarin je zonder pardon op straat gezet kan worden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:06 schreef Precizionist het volgende:
[..]
Gaat moeilijk, er staat vrij weinig op dat contract. ik neem aan 1 maand omdat anderen ook al wegwaren in een maand ( wegens slecht werken ).
Zo waarschijnlijk is dat niet. In ca. 90% van de contracten voor bepaalde tijd staat geen termijn voor tussentijdse opzegging.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:01 schreef Jopen het volgende:
Als ze dat stilzwijgend hebben verlengd zal dat weer voor een periode van 6 maanden zijn geweest.
Kijk even in je contract wat betreft het opzeggen. Waarschijnlijk zul je gewoon een maand opzegtermijn hebben.
In dat geval heb je een opzegtermijn van 1 maand.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:14 schreef Precizionist het volgende:
ik heb het contract weer even opgesnorkeld en die zegt:
Zoals afgesproken gaan we met u een dienstverband aan voor:
- Bepaalde tijd, nl. van 06-02-2009 tot 06-09-2009; tussentijdse opzegging voor beide partijen met in achtname van de wettelijke bepalingen is mogelijk.
Er staat verder dus niet bij vermeld wat die wettelijke bepalingen dan wel niet zijn.
kortom, poep :S?
Zal dus gewoon een maand zijn, tenzij in de CAO een andere termijn is afgesproken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:14 schreef Precizionist het volgende:
ik heb het contract weer even opgesnorkeld en die zegt:
Zoals afgesproken gaan we met u een dienstverband aan voor:
- Bepaalde tijd, nl. van 06-02-2009 tot 06-09-2009; tussentijdse opzegging voor beide partijen met in achtname van de wettelijke bepalingen is mogelijk.
Er staat verder dus niet bij vermeld wat die wettelijke bepalingen dan wel niet zijn.
kortom, poep :S?
Ze nemen de wettelijke bepalingen over, dat is dus 1 maand.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:15 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Zal dus gewoon een maand zijn, tenzij in de CAO een andere termijn is afgesproken.
Ja, maar als ergens in zijn ct een CAO bepaling is opgenomen. Daarbij is de CAO afwijking ook een wettelijke bepaling. Genoeg contracten gezien waarin een hoop elkaar tegenspreekt. Nu weet ik niet wat er in de desbetreffende CAO staat, maar goed.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:16 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ze nemen de wettelijke bepalingen over, dat is dus 1 maand.
CAO gaat boven individueel contract dus als de CAO anders bepaald geldt dat.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:16 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ze nemen de wettelijke bepalingen over, dat is dus 1 maand.
Nee hoor. Je kunt gewoon met de termijn opzeggen zonder opgaaf van reden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:08 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Wanneer je werkgever daar om vraagt, ben je dit echter wel verplicht te geven, maar ik denk dat dat bij de AH wel zal meevallen
Artikel 669 | BW7, Boek 7, Titel 10, Afdeling 9quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:21 schreef Stali het volgende:
[..]
Nee hoor. Je kunt gewoon met de termijn opzeggen zonder opgaaf van reden.
De praktijk is sociaal gezien meestal anders en dan kun je een smoesje verzinnen om niet te hoeven zeggen dat je het een klotebaan vindt. Maar verplicht ben je het niet.
Fout. Een proeftijd voor 2 maanden kan alleen als het contract voor langer dan 2 jaar is of onbepaalde tjid. Bij contracten korter dan 2 jaar is de proeftijd maximaal 1 maand.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:08 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Meestal is een proeftijd van 2 maanden waarin je zonder pardon op straat gezet kan worden.
Ja en de AH mag ook geen leeftijdsdiscriminatie toepassen, maar stiekem doen ze dat oogluikend wel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:23 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Artikel 669 | BW7, Boek 7, Titel 10, Afdeling 9
Degene die de arbeidsovereenkomst opzegt, geeft de andere partij op diens verzoek schriftelijk opgave van de reden van opzegging.
Reden: geen zin meer.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:23 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Degene die de arbeidsovereenkomst opzegt, geeft de andere partij op diens verzoek schriftelijk opgave van de reden van opzegging.
Maar daar ging het niet omquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ja en de AH mag ook geen leeftijdsdiscriminatie toepassen, maar stiekem doen ze dat oogluikend wel.
Klopt, en doen ze het wel dan is er sprake van géén proefperiode.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Fout. Een proeftijd voor 2 maanden kan alleen als het contract voor langer dan 2 jaar is of onbepaalde tjid. Bij contracten korter dan 2 jaar is de proeftijd maximaal 1 maand.
Ja, ik bedoel, zo'n bedrijf houdt zich wel vaker niet aan de wet.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:26 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Maar daar ging het niet om
En daar kan in het CAO bij worden afgeweken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Fout. Een proeftijd voor 2 maanden kan alleen als het contract voor langer dan 2 jaar is of onbepaalde tjid. Bij contracten korter dan 2 jaar is de proeftijd maximaal 1 maand.
Bij contracten voor onbepaalde tijd is dat anders. Die kun je altijd tussentijds opzeggen met inachtneming van wettelijke bepalingen en individueel overeengekomen bepalingen. In contracten voor bepaalde tijd moet het echter expliciet zijn overeengekomen anders is het alleen mogelijk met wederzijds goedvinden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:08 schreef FunkyHomosapien het volgende:
ja kan gewoon weg hoor.
heb ik ook gedaan, met mijn vaste contracten bij: AH, Jumbo, Kruidvat.
ze doen er echt niet moeilijk over, tenzij je fulltime werkt, misschien.
Nee. Dat kan niet. Dwingend.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En daar kan in het CAO bij worden afgeweken.
Het mag gevraagd worden maar je bent niet verplicht de reden te vertellen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:23 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h133.htm#1332quote:
quote:Van de (maximale) duur van de proeftijd kan een cao schriftelijk afwijken. De proeftijd wordt echter nooit langer dan 2 maanden.
Nee hoor, is dwingend recht. Enige afwijking die mag is in het voordeel van de werknemer (en dus kortere termijnen) maar dat spreekt voor zich omdat de wetgeving spreekt over maximale termijnen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En daar kan in het CAO bij worden afgeweken.
Dat ben je wel, maar de reden hoeft niet de werkelijke reden te zijnquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:28 schreef Stali het volgende:
[..]
Het mag gevraagd worden maar je bent niet verplicht de reden te vertellen.
De maximale termijn is dus 2 maanden, maar daar mag je van afwijken zolang het niet langer wordt dan 2 maandenquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h133.htm#1332
[..]
Maar dat haalt zelfs de quote van dennis101 al aanquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:31 schreef Renesite het volgende:
Dat afwijken mag inderdaad alleen in het voordeel van de werknemer... Maar daar ging het in die zin niet over... Toch blijft het dwingend met een maximum welke gevoerd moet worden.
We praten heerlijk in 3voudquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar dat haalt zelfs de quote van dennis101 al aan
edit- laat maar, ik zag dat Sanger het al had benadruktquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:28 schreef Stali het volgende:
[..]
Het mag gevraagd worden maar je bent niet verplicht de reden te vertellen.
Jullie hebben helemaal gelijkquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar dat haalt zelfs de quote van dennis101 al aan
Precies en dus is het geouwehoer en ben je de reden niet verplicht.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat ben je wel, maar de reden hoeft niet de werkelijke reden te zijn
Ik heb twee linkjes bekeken (en uiteraard mijn wetboek erbij gepakt) en er wordt gesproken van een maximum van twee maanden bij tijdelijke contracten van twee jaar. Dat is ook juist. Een proeftijd van twee maanden mag bij een contract voor bepaalde tijd van 2 jaar. Is het contract korter dan die twee jaar dan is het maximaal 1 maand.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:46 schreef Dennis101 het volgende:
Was ik weer, heb er eens mijn studieboek voor recht erop nageslagen en nog even rondgezocht, maar het lijkt er toch op dat ik gelijk heb.
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=18880
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=31813
http://www.intermediairpw.nl/artikel.jsp?id=1603366
http://nl.wikipedia.org/wiki/Proeftijd_(arbeidsovereenkomst)
http://www.deondernemer.n(...)st-...-bepaalde-tijd
quote:Artikel 652 (BW)
1. Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.
2. De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen.
3. Bij het aangaan van een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.
4. Bij het aangaan van een overeenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:
a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren.
b. twee maanden, indien de overeenkost is aangegaan voor twee jaren of langer.
Maak hem dan even af:quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik heb twee linkjes bekeken (en uiteraard mijn wetboek erbij gepakt) en er wordt gesproken van een maximum van twee maanden bij tijdelijke contracten van twee jaar. Dat is ook juist. Een proeftijd van twee maanden mag bij een contract voor bepaalde tijd van 2 jaar. Is het contract korter dan die twee jaar dan is het maximaal 1 maand.
Om duidelijkheid te scheppen de exacte tekst van artikel 652 Boek 7 titel 10:
[..]
quote:5. Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand.
6. Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
7. Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden worden, is nietig.
En waar baseer je dit op?quote:Op zaterdag 21 november 2009 00:23 schreef leipeshitouwess het volgende:
Als je ontslag neemt onder je contracttijd heb je opzegtermijn van 4 weken. Ze kunnen geen ontslag weigeren
Stiekem iets oogluikend doen bestaat nietquote:Op vrijdag 20 november 2009 23:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ja en de AH mag ook geen leeftijdsdiscriminatie toepassen, maar stiekem doen ze dat oogluikend wel.
Bij een 0-uren contract liggen de zaken natuurlijk iets andersquote:Op zondag 22 november 2009 20:33 schreef FlinkeNaam het volgende:
bij mijn ah nemen sommige mensen met een 0 uren contract gewoon ontslag door hun sleutel enzo in te leveren, en daarna niet meer te komen. Ze gaan je echt niet aanklagen als je dat doet..
Natuurlijk is het wel wat netter dat je het aangeeft en nog 4 weken door werkt
Is dit dan geen 0 uren contractquote:Op zondag 22 november 2009 20:41 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Bij een 0-uren contract liggen de zaken natuurlijk iets anders
Dit is nog minder dan een 0 uren contract!quote:Op zondag 22 november 2009 20:46 schreef FlinkeNaam het volgende:
[..]
Is dit dan geen 0 uren contract
Zo werkt dat uiteraard nietquote:Op zondag 22 november 2009 21:14 schreef Vloris het volgende:
[..]
Dit is nog minder dan een 0 uren contract!
Voorzover ik het kan volgen is het enige contract wat TS heeft afgelopen op 06-09-2009. Tenzij d'r in dat contract ook iets staat over stilzwijgend verlengen werkt hij dus zonder contract en mag hij uberhaubt blij zijn nog geld te krijgen van z'n baas!
Geen idee, dat wordt nergens vermeldt.quote:Op zondag 22 november 2009 20:46 schreef FlinkeNaam het volgende:
[..]
Is dit dan geen 0 uren contract
Als je de wet kent ken hem dan goed.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:25 schreef sanger het volgende:
[..]
Verhip je hebt gelijk..quote:
Is inderdaad opzegtermijn van één maand.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:15 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In dat geval heb je een opzegtermijn van 1 maand.
Goeie kickquote:
Nog steeds??quote:Op woensdag 19 oktober 2011 00:53 schreef Precizionist het volgende:
Dit is een topic van twee jaar geleden, maar jongens, ik werk er nog steeds !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |