Auto's worden niet zuiniger?quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:00 schreef Sloggi het volgende:
Wat klopt er dan niet aan onderstaande tabel? Als je die moet geloven scheelt het vrij weinig.
http://www.anwb.nl/binari(...)wb_overzicht_aol.pdf
Dit wantrouwen is van hetzelfde soort waardoor ik denk dat de problemen en de privacyschennis van de OV chipkaart nog niet voorbij zijn.. Dat ze erin zijn geslaagd om het gedrocht door de OV reiziger zijn strot te douwen, wil nog niet zeggen dat het ding ethisch is of opeens niet meer fraudegevoelig.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Deze wantrouwen is dezelfde soort wantrouwen die is ontstaan voor de introductie van de OV chipkaart wat nu eigenlijk probleemloos is geintroduceerd.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef kdijkstra het volgende:
Staat trouwens als commentaar bij dat bij de berekening uit is gegaan van maximum bedragen en mogelijk naar beneden wordt bijgesteld.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Voor de rest lijkt de omslagpunt ergens bij de 15000km te liggen. Lijkt me een gemiddeld aantal. Staat trouwens als commentaar bij dat bij de berekening uit is gegaan van maximum bedragen en mogelijk naar beneden wordt bijgesteld.
London vergelijk met een binnenstad?quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:08 schreef Dr.Nikita het volgende:
Een binnenstad vergelijken met een heel land waar je zelfs voor een karrenspoor gaat betalen. Right
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier moest ik wel hardop om lachen![]()
En het wantrouwen is volkomen terecht:quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:01 schreef kdijkstra het volgende:
Deze wantrouwen is dezelfde soort wantrouwen die is ontstaan voor de introductie van de OV chipkaart wat nu eigenlijk probleemloos is geintroduceerd.
quote:Justitie wilde pasfoto's van ov-chipreizigers
Uitgegeven: 31 augustus 2009 12:38
AMSTERDAM - De rechter blijkt Justitie te hebben verboden pasfoto's van ov-chipkaartreizigers te vorderen voor onderzoek. De gegevensbeheerder wilde de informatie niet verstrekken. Voor de zaak bleek de informatie niet nodig.
© ANP
Dat blijkt uit een vonnis van de rechtbank in Rotterdam. De uitspraak dateert al van juni, maar komt nu pas in de publiciteit. Inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad, want het Openbaar Ministerie vindt dat ze dergelijke gegevens wel moeten mogen opvragen.
Onderzoek
Aanleiding voor de zaak is een onderzoek naar een aanranding in Rotterdam in 2007, waarbij er een vermoeden bestond dat de dader gebruik zou hebben gemaakt van de metro. Daarom vorderde het Openbaar Ministerie gegevens van klanten, die op 6 mei 2007 tussen 10 uur 's avonds en middernacht op de metrostations Maashaven en Heemraadlaan waren geweest.
Niet alleen werd gevraagd om naam, adres en woonplaats van de reizigers, maar ook om een pasfoto. Dat laatste weigerde gegevensverwerker Trans Link Systems met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Onder protest moest het bedrijf de informatie toch leveren, maar stapte direct naar de rechter om te voorkomen dat deze informatie zou worden gebruikt.
Rechtszaak
Kern in de discussie is dat een foto informatie geeft over het ras en soms de levensovertuiging van iemand en daarom niet zomaar gevorderd kan worden. Niet alleen wetgeving in Nederland verbiedt dat, maar ook de Europese richtlijn voor privacy. Voor het opvragen van dergelijke informatie zou dan ook toestemming van een rechter-commissaris nodig zijn.
De rechter is het met dat verweer eens. De afbeeldingen moesten aan Trans Link Systems worden teruggeven en mochten niet in het onderzoek worden gebruikt.
Beroep
In een reactie stelt het Openbaar Ministerie in Rotterdam het niet met de beslissing eens te zijn en in beroep te zijn gegaan. Omdat dit een bijzondere procedure is, komt de zaak nu direct bij de Hoge Raad uit.
Trans Link Systems zegt in een reactie blij met de uitspraak te zijn en de privacy van klanten belangrijk genoeg te vinden om naar de rechter te stappen. "Wij hebben in onze systemen en organisatie een veelheid aan maatregelen getroffen om de privacy van klantgegevens te waarborgen.
Zo ook hoe moet worden omgegaan met vorderingen van politie en jusitie.", zegt financieel directeur Gerben Nelemans tegenover NU.nl. "In het weigeren van dit vorderingsverzoek zijn we door de rechter terecht in het gelijk gesteld. We zien de procedure bij de Hoge Raad dan ook met vertrouwen tegemoet."
Niet noodzakelijk
Overigens bleek de informatie van de ov-chipkaart niet noodzakelijk voor het oplossen van het misdrijf. De verdachte kon met reguliere opsporingsmethoden worden aangehouden en veroordeeld.
Het ov-chipkaartsysteem registreert alle reizen, die bij persoonlijke kaarten te koppelen zijn aan een losse database met persoonsgegevens. Reisgegevens worden zeven jaar bewaard. Trans Link Systems zegt nog in overleg met de Belastingdienst te zijn om deze periode te verkorten.
Oh, dat is het! Omdat auto's zuiniger worden, worden we gestraft met een hogere wegenbelasting.. En ik maar denken dat accijnzen dienen om overmatig gebruik te ontmoedigen..quote:
[Heb er geen problemen mee hoor dat je op taalfouten let. Ik zou er wat zorgvuldiger in moeten zijn. Ik type dit er een beetje tussendoor in en heb als enig excuus dat ik in het verleden in het buitenland heb gewoond.]quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dit wantrouwen is van hetzelfde soort waardoor ik denk dat de problemen en de privacyschennis van de OV chipkaart nog niet voorbij zijn.. Dat ze erin zijn geslaagd om het gedrocht door de OV reiziger zijn strot te douwen, wil nog niet zeggen dat het ding ethisch is of opeens niet meer fraudegevoelig.
(Sorry voor het wijzen op de taalfout. Normaal negeer ik dat soort dingen omdat ze niks met de discussie te maken hebben, maar deze kon ik niet laten gaan..)
Nou nee. Er bestaan sinds de introductie ook anonieme OV chipkaarten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:16 schreef Hukkie het volgende:
En het wantrouwen is volkomen terecht:
Waar het natuurlijk om gaat is dat het OM in een poep en een scheet informatie kan opvragen van mensen die toevallig 'op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren'. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is, en dat zal met de GPS kastjes niet anders zijn. De goeden en de kwaden hebben hier helemaal niets mee te maken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:20 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Nou nee. Er bestaan sinds de introductie ook anonieme OV chipkaarten.
Voor de rest moeten de goeden altijd bloeden voor de kwaden.
Dat is fijn, dat ROVER achter de privacyschending staat.. Als de kaart toch niet gehackt wordt, ondanks dat dat wel schijnt te kunnen, dan is dat meegenomen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:19 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
[Heb er geen problemen mee hoor dat je op taalfouten let. Ik zou er wat zorgvuldiger in moeten zijn. Ik type dit er een beetje tussendoor in en heb als enig excuus dat ik in het verleden in het buitenland heb gewoond.]
De OV chipkaart is tussentijd al lang en breed geevalueerd en niet alleen door de overheid. Ook ROVER (die van te voren erg negatief was) geeft nu steeds meer signalen af van waardering. OV chipkaart lijkt goed te werken en al die doem verhalen vooraf blijken gewoon niet uit te komen. Er zullen ongetwijfeld incidenten zijn maar zeker niet in dien aard dat een systeem onbruikbaar is.
Jawel, dat hebben we een paar weken geleden al kunnen zien bij Kassa, daar zat Diederik Samson en die zei: "Ja, we kunnen het autorijden natuurlijk niet grátis maken he?" Met zo'n smerig klein lachje erbijquote:Op vrijdag 20 november 2009 18:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Oh, dat is het! Omdat auto's zuiniger worden, worden we gestraft met een hogere wegenbelasting.. En ik maar denken dat accijnzen dienen om overmatig gebruik te ontmoedigen..
Maar hier komt de aap definitief uit de mouw: Het is uitzuigerij!
Daar heb ik ook al een paar keer aan gedacht tijdens deze discussie idd.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel, dat hebben we een paar weken geleden al kunnen zien bij Kassa, daar zat Diederik Samson en die zei: "Ja, we kunnen het autorijden natuurlijk niet grátis maken he?" Met zo'n smerig klein lachje erbij
Er bestaat niet zoiets wat unhackable is.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dat is fijn, dat ROVER achter de privacyschending staat.. Als de kaart toch niet gehackt wordt, ondanks dat dat wel schijnt te kunnen, dan is dat meegenomen.
Ik blijf het griezelig vinden. Ik zie de noodzaak niet, ze kunnen ook de huidige statistieken gebruiken om het treinverkeer op de reizigers af te stemmen.
Helaas wel. Daarom wordt BPM straks afgeschaft om nieuwe auto's goedkoper te maken.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:17 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh, dat is het! Omdat auto's zuiniger worden, worden we gestraft met een hogere wegenbelasting.. En ik maar denken dat accijnzen dienen om overmatig gebruik te ontmoedigen..
Maar hier komt de aap definitief uit de mouw: Het is uitzuigerij!
Wordt vervangen door een CO2-taks.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:39 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Helaas wel. Daarom wordt BPM straks afgeschaft om nieuwe auto's goedkoper te maken.
Enfin, de ene taks of de andere taks, we gaan nog meer uitgeknepen worden.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:42 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wordt vervangen door een CO2-taks.
We zijn geen mensen meer, maar een hulpbron, een exploitatiemiddel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Enfin, de ene taks of de andere taks, we gaan nog meer uitgeknepen worden.
Niet helemaal waar natuurlijk. Al dit geld is nodig om het werkweigeraars mogelijk te maken om thuis op te bank te zitten. Die vinden het allemaal wel best hoor.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We zijn geen mensen meer, maar een hulpbron, een exploitatiemiddel.
Ik vind het geen wonder dat we aan alle kanten gecontroleerd gaan worden. Er zou eens opstand kunnen uitbreken..
Je kan ook ergens overdrijven. Nederland is nog altijd een van de meest welvarende landen in de wereld. Ook na de crisis zal dit zo blijven.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
We zijn geen mensen meer, maar een hulpbron, een exploitatiemiddel.
Ik vind het geen wonder dat we aan alle kanten gecontroleerd gaan worden. Er zou eens opstand kunnen uitbreken..
Welvarend, maar voor wie? Voor mensen in verzorgingshuizen? Voor mensen die in de armoedeval zitten? Voor Jan Modaal die uitgeknepen en bespioneerd gaat worden nadat hij al wordt uitgeknepen door geprivatiseerde nutsinstelingen.. Of voor mensen die miljoenen op jaarbasis verdienen en zichzelf tientallen procententen per jaar extra toeschuiven + een bonus als ze hun werk goed doen (Dat laatste heb ik nooit begrepen trouwens. Je wordt al betaald om je werk goed te doen lijkt me, maar goed..)quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:04 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Je kan ook ergens overdrijven. Nederland is nog altijd een van de meest welvarende landen in de wereld. Ook na de crisis zal dit zo blijven.
Er worden geregeld onderzoeken gedaan hoe gelukkig een land is. Kon zo snel enkel van 2007 vinden maar recenter zijn ze ook uitgevoerd met een soortgelijk resultaat.
http://www.dag.nl/binnenl(...)land-gelukkig-136967
Tijd om jan modaal eens te vergelijken met andere landen? Zijn echt weinig landen waar jan modaal de vrijheiden kent zoals Nederland met daarbij ook de welvaart.quote:Op vrijdag 20 november 2009 19:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Welvarend, maar voor wie? Voor mensen in verzorgingshuizen? Voor mensen die in de armoedeval zitten? Voor Jan Modaal die uitgeknepen en bespioneerd gaat worden nadat hij al wordt uitgeknepen door geprivatiseerde nutsinstelingen.. Of voor mensen die miljoenen op jaarbasis verdienen en zichzelf tientallen procententen per jaar extra toeschuiven + een bonus als ze hun werk goed doen (Dat laatste heb ik nooit begrepen trouwens. Je wordt al betaald om je werk goed te doen lijkt me, maar goed..)
Niet in Nederland iig. HIer was het net andersom.quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:19 schreef Matty___ het volgende:
[..]
was het niet zo dat iemand een te hoge boete kreeg maar met het gps logsystem in zijn auto kon aantonen dat hij zich wel aan de snelheid hield?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |