quote:
Op donderdag 19 november 2009 19:42 schreef Bolkesteijn het volgende:Hmmm, dat zou kunnen, de weg die de SP bewandeld heeft vind ik sowieso verstandiger. Wel blijft overeind staan vind ik dat dit soort gesprekken niet geheim moeten blijven, de volksvertegenwoordiging moet zich niet via geheimen blijvende gesprekken inlaten met de regering.
Doet er natuurlijk niet toe. Als je aan een vertrouwelijk gesprek deelneemt dan blijft de inhoud vertrouwelijk. Als de inhoud niet vertrouwelijk is en blijft, krijg je een ander soort gesprek. Als het een openbaar gesprek wordt, dan geldt natuurlijk ook dat Balkenende de ministeriele verantwoordelijkheid heeft voor de inhoud, en dan wordt het dus vanzelf dom geleuter.
Of het staatsrechtelijk zuiver is om dit soort gesprekken te houden, dat weet ik eigenlijk niet. Feit is dat de kamer het hoogste orgaan is in het staatsbestel, en dat de kamerleden individueel kunnen beslissen of ze meedoen aan een vertrouwelijk gesprek of niet. Ze kunnen ook beslissen dat de koningin dit niet mag organiseren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.