Oh dan weet ik ook waar het is. Pasgeleden nog langsgekomenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:08 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Boswachter vanaf Roermond is het met de auto in een half uurtje te doen.
Bij Landhotel Cox de grens over, de A52 volgen tot aan Monchengladbach. Daar de A61 pakken in zuidelijke richting.
Net onder Monchengladbach vind je al de 1e groeves.
Het heeft te maken met de bruinkoolwinning bij Garzweiler.
In Duitsland wordt er nog ontzettend veel op bruinkool gestookt.
Als je op Google earth kijkt, zie je in die omgeving ook ENORME bruine vlakken in het landschap.
De Grond wordt afgegraven tot 200/300Meter diep!!!! Hiervoor moet dus alles wijken, wegen, huizen, dorpen, steden en noem maar op. Uiteindelijk wordt een gebied zo groot als de provincie Utrecht weggebaggerd.
Over de baggers (schaufelrader) gepsroken. Deze zijn bijna 100 meter hog en daarmee de grootste voertuigen ter wereld.
De A61 is nu verbreed om het verkeer van de A44 op te vangen, die er nu uitligt om dat hier gegraven gaat worden.
Daarna wordt deze wer heraangelegd en gaat de A61 eruit.
Ik wist dat er wel eens kleine dorpjes afgebroken werden, maar dat er complete snelwegen gesloten worden is nieuw voor mij.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:09 schreef Sjoerd102 het volgende:
[ afbeelding ]
Kapelletje in Hölz Juchen (februari 2009)
[ afbeelding ]
De verlaten dorpsstraat
[ afbeelding ]
De voormalige A44
[ afbeelding ]
Het kapelletje augustus 2009. En is waarschijnlijk de volgende dag aan de beurt voor de sloophamer
[ afbeelding ]
Dit is de helft van de dorpsstraat. De andere helft (achter mij) was tussen februari en augstus gesloopt.
Da's alweer een tijdje terug, hoor! Ik woon inmiddels al weer 20 jaar in dat 'nieuwe' gebouwquote:Op maandag 11 januari 2010 09:59 schreef hasse8 het volgende:
(...)
Verlaten gebouwen zijn cool! In Harderwijk heeft jarenlang het Piusziekenhuis in het centrum leeggestaan... Met een beetje moeite kon je daar wel binnenkomen, heel spannend vond ik dat vroegah... Tegenwoordig overigens een modern appartementengebouw, helaas...
Ik was hier 22 november. Met uitzondering van de twee of drie huizen aan het begin van het dorp is alles weg. Alleen de watertoren net buiten het dorp stond er nog. Even buiten het dorp kun je op het knooppunt van de A44 en A46 midden op de snelweg staan. Tot twee jaar geleden stonden daar zelfs de wegaanwijzers nog:quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:09 schreef Sjoerd102 het volgende:
[ afbeelding ]
Kapelletje in Hölz Juchen (februari 2009)
[ afbeelding ]
De verlaten dorpsstraat
[ afbeelding ]
De voormalige A44
[ afbeelding ]
Het kapelletje augustus 2009. En is waarschijnlijk de volgende dag aan de beurt voor de sloophamer
[ afbeelding ]
Dit is de helft van de dorpsstraat. De andere helft (achter mij) was tussen februari en augstus gesloopt.
quote:Op zondag 24 januari 2010 17:45 schreef Gwywen het volgende:
Zo, die verlaten dorpen Garzweiler en Etzweiler moet je eens opzoeken op Google Earth, echt ongelooflijk dat dat zomaar, letterlijk van de aardbodem verdwijnt ten bate van bruinkool(!)winning.
Ik reed er een paar weken geleden nog langs, die graafdingen zijn zo groot dat Discovery Channel er een programma van een uur mee kan vullen en ze vanuit de ruimte zichtbaar zijn
Er heeft een tijd geleden een stuk in de krant gestaan over dorpen in Oost-Duitsland die moeten verdwijnen ten gunste van de bruinkoolwinning, soms werd een dorp gewoon verplaatst, dat heet: de kerk werd verplaatst en de bewoners moesten gewoon nieuw bouwen. Gewone huizen zijn 't kennelijk niet waard om verplaatst te worden.quote:Op zondag 24 januari 2010 18:02 schreef littledrummergirl het volgende:
wat apart dat ze overal alleen die kerkjes laten staan.. bijgelovig gedoe lijkt het wel
Dat is Otzenrath zoals ik er een paar jaar geleden binnen reed.quote:Op zondag 24 januari 2010 21:30 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Er heeft een tijd geleden een stuk in de krant gestaan over dorpen in Oost-Duitsland die moeten verdwijnen ten gunste van de bruinkoolwinning, soms werd een dorp gewoon verplaatst, dat heet: de kerk werd verplaatst en de bewoners moesten gewoon nieuw bouwen. Gewone huizen zijn 't kennelijk niet waard om verplaatst te worden.
Ik vraag me af hoe zoiets voelt als je wortels al generaties lang op zo'n plek liggen.
Edit: op Wikipedia staan ook nog wat foto's:
Otzenrath
[ afbeelding ]
Jep! Ik ben er nog binnen wezen fotograferen met Chanty trouwens. Leuk gebouw! Een iets ander kasteeltje staat nu nog in Pesch (buiten gebruik), en in Spenrath staat die gele herenboerderij nog (werkend).quote:
Dat kaartje is inmiddels wat achterhaald. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Pesch als eerste zou verdwijnen, maar dat is nog grotendeels intact, en gedeeltelijk zelfs nog bewoond. De bewoners kijken je ook echt aan alsof je een ramptoerist bent (en dat ben je natuurlijk eigenlijk ook). Otzenrath is van de aarbodem verdwenen, letterlijk. Er ligt nu een gat van 100m diep. Holz is binnenkort aan de beurt.quote:afbeelding ]
Hier kun je precies zien welke dorpen er eerdaags leeg staan, "leuk" voor foto's![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze worden goed gecompenseerd, en ze komen als gemeenschap weer bij elkaar in compleet nieuwe dorpen net buiten het gebied.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:34 schreef Leipo666 het volgende:
echt bizar, krijgen die mensen compensatie of gaan de meeste er financieel aan onderdoor?
Ja, best groot inderdaadquote:Op zondag 24 januari 2010 18:00 schreef Puala het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ze zijn idd best groot
de A61 is een paar jaar geleden verbreed om de extra capaciteit van de A44 op te vangen. Als de 44 is leeggebaggerd, wordt de grond weer opgevuld en de weg opnieuw aangelegd. De A61 zal dan eruit gaan, en leeggebaggerd worden.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:29 schreef Klonk het volgende:
weet wat geleerd, wist niet dat ze Garzweiler zo ver naar het westen wilden trekken, binnen nu een paar jaar dus ook een complete verplaatsting van een van de belangrijkste snelwegen van Duitsland, want die 61 zal wel hetzelfde lot wachten als de 44
Dat ding was vanavond op Discovery, 1 steentje en dat ding nokt ermee.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:44 schreef Gwywen het volgende:
Financieel wel ja. De huizen worden opgekocht door de bruinkoolmaatschappij. Maar ik vind dit toch wel een heel typisch staaltje van 'de mens staat in dienst van de economie' terwijl het m.i. best andersom mag zijn.![]()
Ik vond overigens laatst online foto's van de straat waar mijn ouderlijk huis staat, dat zijn huizen van >100 jaar oud, echt raar om te zien dat er op die foto's nog helemaal niks is, alleen maar weilanden en de dijk in de verte als herkenningspunt. Maar goed dat is niet helemaal ontopic geloof ik![]()
Misschien voorstanders voor een apart topic dat daarover gaat? Foto's van plekken die nu volgebouwd staan, en hoe (meestal: idyllisch) die er vroeger bij lagen?
[..]
Ja, best groot inderdaad
[ afbeelding ]
Volgens mij was dat zijn Oost-Duitse broertje.quote:Op maandag 25 januari 2010 22:46 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat ding was vanavond op Discovery, 1 steentje en dat ding nokt ermee.
WTFquote:Op donderdag 28 januari 2010 14:35 schreef FrankRicard het volgende:
van http://nl.wikipedia.org/wiki/Marnehuizen
Het dorp, dat 14 miljoen eurokostte,
Alleen moet je regelmatig wat opdringerige fotografen uit je huis jagenquote:Op zondag 31 januari 2010 17:54 schreef 2cv het volgende:
Voordeel als je in een (nieuwe) stad woont waar niemand (meer) wil wonen: de huizenprijs is laag en je hebt geen last van de buren (of andersom). Qua criminaliteit zal het ook wel meevallen.
Hey das aan de a59 ten hoogte van waspik, als je vanuit de a27 richting den bosch rijdt zie je hem aan de rechterkant... ik heb er al eerder verwonderd naar gekeken.. misschien toch maar eens van dichtbij bekijkenquote:Op zondag 10 januari 2010 23:02 schreef RaakKinderCola het volgende:
En wat ik laatst nog zag toen ik naar Den Bosh reed; een kerkhof van verlaten bussen bij Waspik
http://www.urbanadventures.eu/gallery/buskerkhof/index.html
het schijnt er moeilijk te zijn om te komen, omdat ze het daar niet zo op fotograven hebben.
Warm, maar daar zit hij niet.quote:Op zondag 31 januari 2010 22:23 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Hey das aan de a59 ten hoogte van waspik, als je vanuit de a27 richting den bosch rijdt zie je hem aan de rechterkant... ik heb er al eerder verwonderd naar gekeken.. misschien toch maar eens van dichtbij bekijken
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=waspik&sll=52.356138,4.825619&sspn=0.023013,0.077162&ie=UTF8&hq=&hnear=Waspik,+Waalwijk,+Noord-Brabant&ll=51.69323,4.940457&spn=0.002647,0.01929&t=h&z=16&layer=c&cbll=51.693223,4.940455&panoid=qcGWpEg1FUVi1vpzn0OxPw&cbp=12,202.84,,1,5.75 hierzo dacht ik![]()
schijnt wel een (waak)hond te zitten![]()
Er staat bij Garzweiler niet zo gek veel meer, en wat er staat is dichtgetimmerd. Holz bestaat niet meer, Otzenrath is een diep gat in de grond, Spenrath heeft nog één werkende boerderij, tenminste: eind vorig jaar. Het zou zo maar kunnen dat die inmiddels ook verlaten en dichtgetimmerd is. Dan blijft Pesch over. Dat staat nog, en er wonen ook nog wat mensen, maar ook dat is een aflopende zaak. Borsemich is de volgende plaats op de lijst, maar aangezien daarvoor nog heel wat gegraven moet worden voor ze daar in de buurt zijn, denk ik dat dat op zijn vroegst pas over een jaar of twee interessant wordt. Pesch is dus je beste optie.quote:Op maandag 1 februari 2010 00:48 schreef k_man het volgende:
Ik ben nu twee keer in Doel geweest en dat wordt ook met de maand leger en leger. Alle mensen die een huurcontract hadden hebben inmiddels hun huizen moeten verlaten. Alleen enkele eigenaren wonen er nog. Een stuk of tien.
Eén van de bizarre dingen van Doel is dat van veel huizen de deur gewoon open is. Je wandelt zo naar binnen. Plus dat het dorp inmiddels van voor naar achter, van onder naar boven onder handen is genomen door graffityspuiters (zie mijn flickr, bij 'visited places')
Hoe is dat met die dorpjes bij Garzweiler? Alles dicht getimmerd of...?
Ow, cool!quote:Op maandag 1 februari 2010 00:55 schreef RonaldV het volgende:
Maar iets meer naar het zuidwesten ligt nog een bruinkoolmijn, en ook daar wordt gesloopt. Ik ben er alleen nog nooit geweest. Misschien eind februari/begin maart maar eens doen, dan zal ik ook weer eens in Pesch kijken.
Ik ben die dag zoals het er nu naar uitziet niet alleen.quote:
Das toch tussen Capelle en Waalwijk, net voorbij het Labbegat zit een buskerkhof, duidelijk zichtbaar vanaf de A59quote:Op zondag 31 januari 2010 22:23 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Hey das aan de a59 ten hoogte van waspik, als je vanuit de a27 richting den bosch rijdt zie je hem aan de rechterkant... ik heb er al eerder verwonderd naar gekeken.. misschien toch maar eens van dichtbij bekijken
Dat valt dus enorm meequote:Op maandag 1 februari 2010 14:58 schreef Demon_Hunter het volgende:
Tvp, vlak bij pieterburen liggen ook spookdorpen volgens mij.
hmm mja ik dacht dat ik die te pakken hadquote:Op maandag 1 februari 2010 12:27 schreef Guard het volgende:
[..]
Das toch tussen Capelle en Waalwijk, net voorbij het Labbegat zit een buskerkhof, duidelijk zichtbaar vanaf de A59
Streetview
Dat is dat circuit waar James May een racebaantje op heeft gebouwd om met z'n speelgoedautootjes het hele circuit te rijdenquote:Op maandag 1 februari 2010 12:55 schreef Guard het volgende:
Ook best wel intessant (minder dan een spookdorp, maar toch):
Brooklands Circuit
Legendarisch Engels circuit met banked corners, nog duidelijk zichtbaar op sateliet beelden.
Deel van het cricuit is er nog, deel heeft moeten wijken voor een woonwijk en industrie terreintje.
[ afbeelding ]
Yup daar ken ik het ook vanquote:Op maandag 1 februari 2010 20:50 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Dat is dat circuit waar James May een racebaantje op heeft gebouwd om met z'n speelgoedautootjes het hele circuit te rijden
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb weer wat gevonden, een verlaten treinstation in Abchazië/Georgië
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |