quote:Komt een vrouw bij de dokter in simpele taal
AMSTERDAM – Kluuns bestseller Komt een vrouw bij de dokter is er nu ook in 'eenvoudige' taal. Voor de boekenserie Leeslicht is het boek herschreven voor de anderhalf miljoen volwassen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven.
© ANP
De bewerkte versie van Komt een vrouw bij de dokter komt tegelijk met de gelijknamige film. De verfilming van Kluuns werk door regisseur Reinout Oerlemans gaat maandag in Amsterdam in première.
“Ik ben gaan schrijven om mijn verhaal aan zoveel mogelijk mensen te vertellen. Ik schrijf niet voor de grachtengordel, maar juist voor een groot publiek”, aldus de schrijver. ''Het is een eer dat men mijn roman in andere vormen wil gieten."
Moeilijke woorden
In de hertaalde versie zijn moeilijke woorden zoals 'internist', 'kijkoperatie', en 'chemotherapie' onderstreept en worden ze achterin het boek uitgelegd. Ook zijn de zinnen ingekort en makkelijker leesbaar gemaakt.
In Komt een vrouw bij de dokter beschrijft Raymond van de Klundert (Kluun) de ziekte en het overlijden van zijn echtgenote. De roman is inmiddels in meer dan twintig talen vertaald.
Carice van Houten, Barry Atsma en Anna Drijver spelen de hoofdrollen in de film.
Nouja, de hoofdpersonage is gewoon een klootzak eigenlijk.quote:Op maandag 16 november 2009 15:31 schreef Nikmans het volgende:
Wat is trouwens zo slecht aan dat boek dan? Ik heb het nog nooit gelezen maar die titel duikt constant overal op en ik ben eigenlijk wel benieuwd waar al die haat vandaan komt
De mate van beschaving van een maatschappij kan men aflezen aan hoe men met de zwakkeren omgaat.quote:Op maandag 16 november 2009 15:26 schreef Adelante het volgende:
Waarom wordt alles tegenwoordig aangepast voor een maatschappij van ongeletterden en ongeleerden![]()
Een n00b is succesvol -> haat.quote:Op maandag 16 november 2009 15:31 schreef Nikmans het volgende:
Wat is trouwens zo slecht aan dat boek dan? Ik heb het nog nooit gelezen maar die titel duikt constant overal op en ik ben eigenlijk wel benieuwd waar al die haat vandaan komt
Dat vraag ik me dus ten zeerste af. Ik denk dat het merendeel van deze mensen überhaupt niet aan een boek begint. Dat die drempel ook bij een dumbed down versie te hoog is. Simpelweg door het feit dat het een BOEK is.quote:Op maandag 16 november 2009 15:36 schreef zovty het volgende:
Veel van die anderhalf miljoen mensen zouden niet aan de normale versie van het boek beginnen, maar wel aan deze dumbeddown versie.
Daar denkt de uitgever, die er marktonderzoek naar heeft gedaan, anders over.quote:Op maandag 16 november 2009 15:38 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus ten zeerste af. Ik denk dat het merendeel van deze mensen überhaupt niet aan een boek begint. Dat die drempel ook bij een dumbed down versie te hoog is. Simpelweg door het feit dat het een BOEK is.
Misschien lukt dat wel met de simpele taal editie.quote:Op maandag 16 november 2009 15:36 schreef Dj_unkie het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel een goede zet. Ze verkopen meer aangezien het boek een groter aanspreekpunt heeft.
Trouwens een prima boek...jammer dat ik het nooit uitgelezen heb
Blijkbaar.quote:Op maandag 16 november 2009 15:50 schreef zovty het volgende:
Daar denkt de uitgever, die er marktonderzoek naar heeft gedaan, anders over.
En de moslims dan!quote:Op maandag 16 november 2009 15:57 schreef Hetiszover het volgende:
Er komt vast ook nog een versie voor autisten, schizofrenen en demente bejaarden
Autisten-versie: de hoofdpersoon gaat niet meer vreemd als zijn vrouw kanker heeft, maar gaat WoW-spelen
Schizofrenen-versie: Het boek bestaat uit twee 'boeken', voor het andere deel moet je het boek omdraaien.
Demente bejaarden: elke bladzijde is hetzelfde
Die krijgen een versie waarin de hoofdpersoon vreemd gaat met geiten.quote:
Waar de hoofdpersoon met Geer of Goor gaat stappen in A damquote:Op maandag 16 november 2009 16:05 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Die krijgen een versie waarin de hoofdpersoon vreemd gaat met geiten.
Nu nog een versie voor homo's.
Geen Carmen maar Kars en geen borstkanker maar aids.quote:Op maandag 16 november 2009 16:05 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Die krijgen een versie waarin de hoofdpersoon vreemd gaat met geiten.
Nu nog een versie voor homo's.
Aids ipv kanker en poppers ipv coke en XTC.quote:Op maandag 16 november 2009 16:06 schreef Ladidadida het volgende:
Geen Carmen maar Kars en geen borstkanker maar aids.
En vreemdgaan enkel met de boerka aanquote:Op maandag 16 november 2009 16:05 schreef OeJ het volgende:
[..]
De laatste maaltijd van Carmen met couscous of een broodje shoarma.
En de hoofdpersoon is opeens geen snelle reclamejongen meer, maar een fabrieksarbeider.quote:Op maandag 16 november 2009 16:07 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
En vreemdgaan enkel met de boerka aan
Echt?quote:Op maandag 16 november 2009 16:33 schreef de_boswachter het volgende:
Vrouwen soppen daarop als ze weten dat je dat gelezen hebt.
Zeg ben jij nou een ventquote:Op maandag 16 november 2009 16:37 schreef Adelante het volgende:
Ik ben er in begonnen, maar heb het nooit uitgelezen, vond het niks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
Inderdaad.quote:
quote:Op maandag 16 november 2009 16:33 schreef de_boswachter het volgende:
Kluun is wel een baas.
Als je bij een feestje de titel: Er komt een vrouw bij de dokter noemt, in een gezelschap met veel vrouwelijk schoon.... dan ben je gegarandeerd van pussy die avond.
Vrouwen soppen daarop als ze weten dat je dat gelezen hebt.
Het is het probleem erachter. Als je alles maar gaat aanpassen aan die ene die niet mee kan komen, wonen we straks in een groot debielengesticht. En die kant gaat het wel op in Nederland.quote:Op maandag 16 november 2009 17:31 schreef FunkyHomosapien het volgende:
wat is nou het probleem van jullie allemaal?
het is toch niet zo dat alleen de makkelijkere versie verkrijgbaar is? je kan ook gewoon het normale boek kopen maar alle fokkers gaan huilen over dat iemand die minder goed is met de taal nu ook een "oke" boek kan lezen.
goede ontwikkeling.
jaja dat klopt, maar hier wordt niet het hele boek voor IEDEREEN vervangen, maar is het OPTIONEEL.quote:Op maandag 16 november 2009 17:36 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Het is het probleem erachter. Als je alles maar gaat aanpassen aan die ene die niet mee kan komen, wonen we straks in een groot debielengesticht. En die kant gaat het wel op in Nederland.
Kan er een persoon niet omgaan met paddo's: verbieden voor allemaal.
Loopt er kansloos tuig te spijbelen? Terwijl ze alle tijd op school nodig hebben? Dan schoolplicht voor alle kinderen en allemaal 30 uur + per week op school, want de zwaksten hebben dat nodig.
Zijn er zeer zwakke mensen, die wel eens ziek kunnen worden van een uniek kaasje? Verbieden die hap!
enz enz..
Dan moet je deze versie proberen, misschien snap je het dan! Maar het is inderdaad een kutboek, dat geef ik toequote:Op maandag 16 november 2009 16:37 schreef Adelante het volgende:
Ik ben er in begonnen, maar heb het nooit uitgelezen, vond het niks.
Als ik in school steeds de makkelijke boekjes mocht lezen was ik nooit verder gekomen dan groep 3.quote:Op maandag 16 november 2009 17:40 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
jaja dat klopt, maar hier wordt niet het hele boek voor IEDEREEN vervangen, maar is het OPTIONEEL.
dit is gewoon lekker zeiken omdat jij het boek wel kan lezen en zij niet en daarom mogen ze maar geen makkelijker boek hebben.
een voor dyslectische mensen? ik heb een goede vriend die het leuk vindt om boeken te lezen maar het is te moeilijk voor hem, of de boeken hebben een dom kinderverhaaltje.quote:Op maandag 16 november 2009 17:48 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Als ik in school steeds de makkelijke boekjes mocht lezen was ik nooit verder gekomen dan groep 3.
Alles aanpassen en makkelijke opties geven is mensen dom houden.
Nee, het gaat erom dat schrijven ooit een kunstvorm was. Je moest lezen wat de schrijver had bedacht, in zijn bewoordingen en beeldspraak . Nu gaat het een kant op waarin je een schrijver kan gaan vertellen hoe jij het wil lezen. Wat voor 'kunst' zit daar nog in dan?quote:Op maandag 16 november 2009 17:40 schreef FunkyHomosapien het volgende:
jaja dat klopt, maar hier wordt niet het hele boek voor IEDEREEN vervangen, maar is het OPTIONEEL.
dit is gewoon lekker zeiken omdat jij het boek wel kan lezen en zij niet en daarom mogen ze maar geen makkelijker boek hebben.
En dan heb ik het over een boek van Kluun!quote:Op maandag 16 november 2009 17:50 schreef LesStroud het volgende:
Zeggen: Het is okay om dom te zijn, wij passen het wel aan jou aan in plaats van andersom.
wat is het probleem om boeken wat makkelijker te maken, OPTIONEEL? dat doen ze toch ook bij je belastingaangifte? of ben je dan te dom en had je maar beter moeten opletten bij de economieles?quote:Op maandag 16 november 2009 17:49 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat schrijven ooit een kunstvorm was. Je moest lezen wat de schrijver had bedacht, in zijn bewoordingen en beeldspraak . Nu gaat het een kant op waarin je een schrijver kan gaan vertellen hoe jij het wil lezen. Wat voor 'kunst' zit daar nog in dan?
Ik vind de belastingaangifte nou niet direct een kunstvorm. Die van mij althans niet.quote:Op maandag 16 november 2009 17:52 schreef FunkyHomosapien het volgende:
wat is het probleem om boeken wat makkelijker te maken, OPTIONEEL? dat doen ze toch ook bij je belastingaangifte? of ben je dan te dom en had je maar beter moeten opletten bij de economieles?
Dus jij las in groep 3 dit:quote:Op maandag 16 november 2009 17:48 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Als ik in school steeds de makkelijke boekjes mocht lezen was ik nooit verder gekomen dan groep 3.
Alles aanpassen en makkelijke opties geven is mensen dom houden.
point being?quote:Op maandag 16 november 2009 17:54 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Ik vind de belastingaangifte nou niet direct een kunstvorm. Die van mij althans niet.
Dus het is onderdeel van een lesmethode?quote:Op maandag 16 november 2009 17:54 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Dus jij las in groep 3 dit:
[ afbeelding ]
In plaats van dit:
[ afbeelding ]
?
Voor mensen die leren lezen, maar al ouder zijn, zijn de tweede boekjes minder aantrekkelijk. Normale boeken simpeler maken en de lastige woorden uitleggen is dat een goed alternatief.
Een man zonder benen geef je toch ook een rolstoel?quote:Op maandag 16 november 2009 17:50 schreef LesStroud het volgende:
Zeggen: Het is okay om dom te zijn, wij passen het wel aan jou aan in plaats van andersom.
precies, die maat van mij moet carry slee boeken lezen, dat is ongeveer zijn niveau. nee dat is leuk als 26 jarige man.quote:Op maandag 16 november 2009 17:54 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Dus jij las in groep 3 dit:
[ afbeelding ]
In plaats van dit:
[ afbeelding ]
?
Voor mensen die leren lezen, maar al ouder zijn, zijn de tweede boekjes minder aantrekkelijk. Normale boeken simpeler maken en de lastige woorden uitleggen is dat een goed alternatief.
Ja.quote:Op maandag 16 november 2009 17:52 schreef FunkyHomosapien het volgende:
of ben je dan te dom en had je maar beter moeten opletten bij de economieles?
Goed idee! Ik worstel er al dagen mee.quote:Op maandag 16 november 2009 17:56 schreef Monolith het volgende:
Een boek van Kluun versimpelen.![]()
Misschien moeten ze triangels tegenwoordig ook maar leveren met een instructievideo.
Dat is de point idd. Kunst is iets van de kunstenaar voor het publiek, zoals de kunstenaar het bedoeld heeft. Als je het niet kan bevatten is dat jammer.quote:Op maandag 16 november 2009 17:54 schreef FunkyHomosapien het volgende:
dus als het een kunstvorm is mag het niet? dat slaat als een lul op een drumstel.
wat een domme elitaire onzinquote:Op maandag 16 november 2009 17:57 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dat is de point idd. Kunst is iets van de kunstenaar voor het publiek, zoals de kunstenaar het bedoeld heeft. Als je het niet kan bevatten is dat jammer.
Ik hoorde dat Fiep Westendorp de illustraties zal verzorgen en dat het lettertype schreefloos en zeker van de 18pt-orde zal zijn.quote:Op maandag 16 november 2009 17:56 schreef Monolith het volgende:
Een boek van Kluun versimpelen.![]()
Misschien moeten ze triangels tegenwoordig ook maar leveren met een instructievideo.
Als je de OP leest, staat er inderdaad dat het bedoelt is voor zo'n anderhalf miljoen mensen die nog moeite hebben met lezen. Het lijkt me dat die daar iets aan willen doen als ze de moeite lezen zo'n boek te lezen.quote:Op maandag 16 november 2009 17:56 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dus het is onderdeel van een lesmethode?
Wij gaan het hier niet over eens worden.quote:
nounou, het komt allemaal als een beetje "DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!@!" niveau over.quote:Op maandag 16 november 2009 18:03 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Wij gaan het hier niet over eens worden.
Dan zal ik het nog wat moeilijker voor je maken: ik begrijp het dan weer wèl, vanuit commercieel oogpunt. Er is kennelijk een markt voor, en degene die die mogelijkheid heeft gezien is erg slim geweest. En zoals je zegt: het is optioneel, dus je hóeft de zwakzinnigen-versie niet te lezen. Het is dus allemaal slechts mijn mening, die ik hier heb verkondigd.
Het is wel een pracht-itempje voor de oudejaarsconference, denk ik ja, als alle "en dan denk je dat je alles gehad hebt"-voorvallen van het voorbije jaar de revue passeren.quote:Op maandag 16 november 2009 18:04 schreef FunkyHomosapien het volgende:
nounou, het komt allemaal als een beetje "DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!@!" niveau over.
Dit is niet voor verstandelijk gehandicapten. Er bestaat in Nederland een tendens om alles maar makkelijk te maken. Alles moet leuk zijn.quote:Op maandag 16 november 2009 17:56 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Een man zonder benen geef je toch ook een rolstoel?
Slechte ziende een bril?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
jij wilt het gewoon zo moeilijk mogelijk maken voor de mensen die een boek willen lezen en die daar moeite mee hebben.quote:Op maandag 16 november 2009 18:06 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dit is niet voor verstandelijk gehandicapten. Er bestaat in Nederland een tendens om alles maar makkelijk te maken. Alles moet leuk zijn.
Ergens moeite voor moeten doen is verdacht. Dingen die niet iedereen snapt al helemaal. Dus als er een stukje literatuur * kuch* uit komt, moet er dus ook een makkelijke versie komen. Zodat iedereen het snapt en het makkelijk is, en het aan de dumbass-eisen van vandaag voldoet. .
Maar er zijn dingen die niet iedereen snapt. Wat is er mis met concluderen dat literatuur niet voor iedereen is weggelegd? Dan ga je toch de film kijken?
Ja. De elite wil niet dat het plebs zich met hen vermengt. Die gaan maar naar een Toppers-concert-dvd kijken.quote:Op maandag 16 november 2009 18:08 schreef FunkyHomosapien het volgende:
jij wilt het gewoon zo moeilijk mogelijk maken voor de mensen die een boek willen lezen en die daar moeite mee hebben.
hij zat bij tante esquote:Op maandag 16 november 2009 15:36 schreef Anne het volgende:
[..]
Nouja, de hoofdpersonage is gewoon een klootzak eigenlijk.
En veel mensen denken dat alles waargebeurd is, in het boek. Dus dat maakt Kluun een klootzak.
Maar het valt allemaal wel mee.
Zoiets.
Men past de kwantummechanica ook niet aan mij aan omdat ik het niet snap. Dat is niet eerlijk,.quote:Op maandag 16 november 2009 18:08 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
jij wilt het gewoon zo moeilijk mogelijk maken voor de mensen die een boek willen lezen en die daar moeite mee hebben.
Of ze lezen een echt boek.quote:Op maandag 16 november 2009 18:10 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Ja. De elite wil niet dat het plebs zich met hen vermengt. Die gaan maar naar een Toppers-concert-dvd kijken.
Het is voor mensen die nooit (fatsoenlijk) hebben leren lezen, en daarom moeite hebben met boeken lezen. Nu kunnen ze eens een grotemensenboek lezen, waardoor ze gestimuleerd worden het te leren.quote:Op maandag 16 november 2009 18:06 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dit is niet voor verstandelijk gehandicapten. Er bestaat in Nederland een tendens om alles maar makkelijk te maken. Alles moet leuk zijn.
Ergens moeite voor moeten doen is verdacht. Dingen die niet iedereen snapt al helemaal. Dus als er een stukje literatuur * kuch* uit komt, moet er dus ook een makkelijke versie komen. Zodat iedereen het snapt en het makkelijk is, en het aan de dumbass-eisen van vandaag voldoet. .
Maar er zijn dingen die niet iedereen snapt. Wat is er mis met concluderen dat literatuur niet voor iedereen is weggelegd? Dan ga je toch de film kijken?
prima gezegdquote:Op maandag 16 november 2009 18:11 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Het is voor mensen die nooit (fatsoenlijk) hebben leren lezen, en daarom moeite hebben met boeken lezen. Nu kunnen ze eens een grotemensenboek lezen, waardoor ze gestimuleerd worden het te leren.
Het feit dat jij analfabetisme koppelt aan een gebrek aan intelligentie zegt meer over jou dan over de mensen die dit boek daadwerkelijk nodig hebben.
Daarbij vind ik je echt zeldzaam kortzichtig als je tegen bovengenoemde mensen zegt, ach, het is niet voor iedereen weggelegd, ga maar naar de film.
Kluun levert sowieso nauwelijks punten opquote:Op maandag 16 november 2009 18:13 schreef Garisson72 het volgende:
Zou het bij de scholieren die het op hun boekenlijst zetten dan ook maar de helft van de punten opleveren als ze de light-versie lezen?
Dat dus. Prima toch dat er zo'n boek komt als mensen dat willen?quote:Op maandag 16 november 2009 18:11 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Het is voor mensen die nooit (fatsoenlijk) hebben leren lezen, en daarom moeite hebben met boeken lezen. Nu kunnen ze eens een grotemensenboek lezen, waardoor ze gestimuleerd worden het te leren.
Het feit dat jij analfabetisme koppelt aan een gebrek aan intelligentie zegt meer over jou dan over de mensen die dit boek daadwerkelijk nodig hebben.
Daarbij vind ik je echt zeldzaam kortzichtig als je tegen bovengenoemde mensen zegt, ach, het is niet voor iedereen weggelegd, ga maar naar de film.
Ga er maar vanuit dat het van de meeste leraren mag...quote:Op maandag 16 november 2009 18:15 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Kluun levert sowieso nauwelijks punten op
Ja, maar bij ons op school was het zo dat je 20 punten moest halen. En een schrijver is zoveel punten. Kluun is een 1.quote:Op maandag 16 november 2009 18:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat het van de meeste leraren mag...
bijv welke boeken zijn dan veel waard?quote:Op maandag 16 november 2009 18:18 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Ja, maar bij ons op school was het zo dat je 20 punten moest halen. En een schrijver is zoveel punten. Kluun is een 1.
Leuk systeem. Bij ons moest je gewoon 6 (?) boeken lezen. De meeste mensen hadden 'Het gouden ei' bovenaan hun boekenlijst staan...quote:Op maandag 16 november 2009 18:18 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Ja, maar bij ons op school was het zo dat je 20 punten moest halen. En een schrijver is zoveel punten. Kluun is een 1.
van mij had het niet gemogen, of iig niet meer dan een boekquote:Op maandag 16 november 2009 18:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat het van de meeste leraren mag...
Hermans, Bordewijk, Reve, Mulisch, Claus?quote:Op maandag 16 november 2009 18:19 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
bijv welke boeken zijn dan veel waard?
Van mij had het ook niet gemogen, maar ja. Harry Potter wordt tegenwoordig ook regelmatig toegestaan door leraren Engels.quote:Op maandag 16 november 2009 18:20 schreef Adelante het volgende:
[..]
van mij had het niet gemogen, of iig niet meer dan een boek
bij ons 7 boeken. En als je dan onder het gewenste puntenaantal zat, had je punten aftrek op je mondeling, 2 punten per punt dat je onder de 20 zat.quote:Op maandag 16 november 2009 18:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Leuk systeem. Bij ons moest je gewoon 6 (?) boeken lezen. De meeste mensen hadden 'Het gouden ei' bovenaan hun boekenlijst staan...
de ontdekking van de hemelquote:Op maandag 16 november 2009 18:19 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
bijv welke boeken zijn dan veel waard?
Dat vind ik pas dikke meuk.quote:Op maandag 16 november 2009 18:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hermans, Bordewijk, Reve, Mulisch, Claus?
Bordewijk en Hermans produceren toch geen moeilijke zinnen? Dat het verhaal je niet kon boeien, tja... 'De donkere kamer van Damokles' is hartstikke spannend, en 'Karakter' vond ik ook goed door te komen.quote:Op maandag 16 november 2009 18:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dat vind ik pas dikke meuk.
Dat leest zich toch niet lekker weg ? Ooit eens een poging gewaagd op 5 HAVO.... gelukkig bestond er scholieren.com
Moeite hebben met Hermans, Reve of Mulisch.quote:Op maandag 16 november 2009 18:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Dat vind ik pas dikke meuk.
Dat leest zich toch niet lekker weg ? Ooit eens een poging gewaagd op 5 HAVO.... gelukkig bestond er scholieren.com
Dat dus.quote:Op maandag 16 november 2009 15:29 schreef Nikmans het volgende:
Kortere zinnen!!!!!!! Ik zou als schrijver juist boos worden als mijn zinsconstructies werden afgeslacht voor een publiek dat mijn werk toch niet waardeert
Waar is de tijd gebleven van literaire helden als Couperus
Omdat het moeilijke te moeilijk voor jou is?quote:Op maandag 16 november 2009 21:22 schreef phpmystyle het volgende:
Simpele taal is niets voor mij. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Neehoor. Maar misschien heb jij inderdaad wel behoefte aan simpele instructies. Maakt niet uit joh.quote:Op maandag 16 november 2009 21:23 schreef S.Seagal het volgende:
[..]
Omdat het moeilijke te moeilijk voor jou is?
Is het teveel gevraagd om moeite te doen voor een boek? Voor je het weet wordt alles in jip en Janneke-taal gebracht. Omdat dat zo lekker simpel is.quote:Op maandag 16 november 2009 18:11 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Omdat die anderhalf miljoen die nu moeite hebben met lezen en schrijven niet gestimuleerd worden zich meer te ontwikkelende.quote:Op maandag 16 november 2009 21:36 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Literatuur toegankelijker maken zodat er meer mensen van kunnen genieten, wat is daar nou mis mee?
Of juist wel? Ik zou dit boek overigens niet als literatuur willen bestempelen.quote:Op maandag 16 november 2009 21:39 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Omdat die anderhalf miljoen die nu moeite hebben met lezen en schrijven niet gestimuleerd worden zich meer te onwilkkkelen.
ja, dat is teveel gevraagd voor mensen die nog niet helemaal goed kunnen lezen.quote:Op maandag 16 november 2009 21:33 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Is het teveel gevraagd om moeite te doen voor een boek? Voor je het weet wordt alles in jip en Janneke-taal gebracht. Omdat dat zo lekker simpel is.
Juist niet. Waarom zou je? Alles wordt toch wel naar jouw niveau aangepast.quote:
jij bent echt zo'n "ik lees boeken en dat is wel intelligent en dus mag niemand anders boeken lezen anders ben ik misschien niet meer dat kleine percentage van de bevolking die nog boeken leest!quote:Op maandag 16 november 2009 21:43 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Juist niet. Waarom zou je? Alles wordt toch wel naar jouw niveau aangepast.
Wat een schijt klachtquote:Op zich is dit boek an sich een klacht waard.
Wie quote jij?quote:Op maandag 16 november 2009 21:48 schreef Asics het volgende:
[..]
Wat een schijt klacht![]()
Je moet gewoon geen boeken lezen die te moeilijk zijn voor je.
Het is gewoon een kutboek, dat niet zou misstaan in de boeketreeks.quote:Op maandag 16 november 2009 21:48 schreef Asics het volgende:
[..]
Wat een schijt klacht![]()
Je moet gewoon geen boeken lezen die te moeilijk zijn voor je.
Nee, maar het feit dat jij op deze types kotst zegt alweer genoeg.quote:Op maandag 16 november 2009 21:47 schreef FunkyHomosapien het volgende:
je gaat zeker ook op vrijdagmiddag naar het boekencafé om onder het genot van een cappuccino een of ander leip boek te bespreken met andere pretentieuze intelligenten?
dat jij mensen het niet makkelijker wil maken om te lezen omdat ze het verhaal anders niet begrijpen zegt al genoeg.quote:Op maandag 16 november 2009 22:53 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Nee, maar het feit dat jij op deze types kotst zegt alweer genoeg.
Dunno. Ging ervan uit. Zelf nooit gelezen.quote:Op maandag 16 november 2009 21:41 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Of juist wel? Ik zou dit boek overigens niet als literatuur willen bestempelen.
Het is toegankelijker. Beter met iets makkelijks beginnen en vorderen dan helemaal niet beginnen.quote:Op maandag 16 november 2009 21:39 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Omdat die anderhalf miljoen die nu moeite hebben met lezen en schrijven niet gestimuleerd worden zich meer te ontwikkelende.
quote:Op maandag 16 november 2009 21:47 schreef FunkyHomosapien het volgende:
je gaat zeker ook op vrijdagmiddag naar het boekencafé om onder het genot van een cappuccino een of ander leip boek te bespreken met andere pretentieuze intelligenten?
hansjequote:Op maandag 16 november 2009 23:49 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
![]()
Mensen met gevoel voor stijl, mensen die podverredomme nog eens een boek gelezen hebben, he. Dan zit ik in dat literaire café, en ik luister naar de prachtige Franse chansons, van Jacques Brel en Édith Piaf. En ik filosofeer wat met iemand naast me over allerlei onderwerpen, en over dit, en over dat, en over zus, en over zo. En we drinken een pilsje, en ach, kom, ik neem er nog een. En we filosoferen, en filosoferen, en dan raak je in vervoer door de prachtige chansons.
Pretentieuze zak.quote:Op maandag 16 november 2009 23:49 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
![]()
Mensen met gevoel voor stijl, mensen die podverredomme nog eens een boek gelezen hebben, he. Dan zit ik in dat literaire café, en ik luister naar de prachtige Franse chansons, van Jacques Brel en Édith Piaf. En ik filosofeer wat met iemand naast me over allerlei onderwerpen, en over dit, en over dat, en over zus, en over zo. En we drinken een pilsje, en ach, kom, ik neem er nog een. En we filosoferen, en filosoferen, en dan raak je in vervoer door de prachtige chansons.
Moet je even doorbladeren naar de verklarende woordenlijst achterin.quote:
quote:Op maandag 16 november 2009 16:21 schreef Hetiszover het volgende:
Bij de KLB-versie eindigt elk hoofdstuk met een klacht en de hoofdpersoon wordt de hele tijd gebasht door zijn vrienden. Carmen zit de hele dag zo >in bed en roept dat Stijn er niet mee om kan gaan.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:17 schreef Copycat het volgende:
[..]
Moet je even doorbladeren naar de verklarende woordenlijst achterin.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:17 schreef Copycat het volgende:
[..]
Moet je even doorbladeren naar de verklarende woordenlijst achterin.
Dat is een hele mooie quote van Hans Teeuwen uit (als ik het goed heb) dat dan weer wel.quote:Op maandag 16 november 2009 23:49 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
![]()
JIJ hoeft je niet aan te passen, het boek krijgt een tweede uitgave zodat minder-geletterden misschien ook een keer iets anders dan een brugklas boek kunnen lezen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is een hele mooie quote van Hans Teeuwen uit (als ik het goed heb) dat dan weer wel.
@ die communist. Hoezo moet iedereen zich aan passen aan proletarische mensen. Onee dat is de Karl Marx filosofie.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Wat een debiel volk in dit topic. Laaggeletterden, die allerlei redenen kunnen hebben voor hun laaggeletterdheid, tot zwakbegaafdheid aan toe, zouden maar 'gewoon moeten leren lezen'. Gewoon bij Suske-en-Wiskes beginnen, dan word je vanzelf een lezer van niveau!
Zeker nooit bedacht dat mensen die mogelijkheid misschien wel helemaal niet hebben?
Ach ja, wat verwacht ik ook van Fok!ers, die zouden nog beweren dat je een putjesschepper huursubsidie moet weigeren omdat hij met een beetje inspanning gewoon miljonair kan worden.
Je naam zegt al genoeg.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Wat een debiel volk in dit topic. Laaggeletterden, die allerlei redenen kunnen hebben voor hun laaggeletterdheid, tot zwakbegaafdheid aan toe, zouden maar 'gewoon moeten leren lezen'. Gewoon bij Suske-en-Wiskes beginnen, dan word je vanzelf een lezer van niveau!
Zeker nooit bedacht dat mensen die mogelijkheid misschien wel helemaal niet hebben?
Ach ja, wat verwacht ik ook van Fok!ers, die zouden nog beweren dat je een putjesschepper huursubsidie moet weigeren omdat hij met een beetje inspanning gewoon miljonair kan worden.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:03 schreef McGilles het volgende:
Mama komt bij de dokter
Mama hoort dat ze kanker heeft
Papa is niet blij
Papa gaat huilen neuken met andere vrouwen
Mama gaat kapot
* kan·ker de; m -s 1 ziekte waarbij kwaadaardige** gezwellen*** optredenquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:03 schreef McGilles het volgende:
Mama komt bij de dokter
Mama hoort dat ze kanker* heeft
Papa is niet blij
Papa gaat huilen
Mama gaat kapot
Veel te lange post joh, lijkt wel een boek, bah! Doe eens samenvatten met legenda graag!quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:23 schreef Marouska het volgende:
Ik vind het wel dubbel: ik kan mij enerzijds heel goed vinden in de gedachte dat literatuur (of wat er voor door moet gaan...) niet iets is dat je af moet zwakken alleen omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan. Ik snap bijvoorbeeld Haruki Murakami niet altijd (waar hééft die gozer het soms over...?!), maar dat komt deels door mijn gebrek aan kennis betreft de Japanse cultuur en gewoontes. Ik verwacht niet dat het boek daarom maar gekortwiekt moet worden en dat de schrijver aan artistieke vrijheid in moet leveren. Ik denk dat veel mensen hier bang zijn dat de 'essentie' van een boek wordt vernield als je het gaat versimpelen, ofwel (compleet) anders verwoorden: het gaat vaak immers niet om het verhaal dat wordt verteld, maar om de manier waarop het door de schrijver wordt gebracht. Daar moet je niet mee rommelen.
Anderzijds snap ik best dat er mensen zijn die moeite hebben met lezen, maar ook niet tot lezen gestimuleerd worden door Carry Slee en zulke puberale onzin. Eigenlijk zouden er aparte boeken voor zulke mensen moeten worden gemaakt, die van oorsprong al 'simpeler' zijn. Het lijkt mij voor een schrijver best een interessant uitdaging. Zo wordt oorspronkelijk werk niet teniet gedaan, en hebben laaggeletterden alsnog iets te lezen. Want het is absoluut waar dat dit een ernstig en vervelend probleem is.
Dit is de eerste keer dat ik iets verstandigs van je lees.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
In Engeland hebben ze de Penguin Classics, dat zijn toch ook redelijk toegankelijke literaire werken? Misschien een idee om zoiets ook in Nederland te introduceren. 'Het gouden ei', dat soort boeken.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:23 schreef Marouska het volgende:
Anderzijds snap ik best dat er mensen zijn die moeite hebben met lezen, maar ook niet tot lezen gestimuleerd worden door Carry Slee en zulke puberale onzin. Eigenlijk zouden er aparte boeken voor zulke mensen moeten worden gemaakt, die van oorsprong al 'simpeler' zijn. Het lijkt mij voor een schrijver best een interessant uitdaging. Zo wordt oorspronkelijk werk niet teniet gedaan, en hebben laaggeletterden alsnog iets te lezen. Want het is absoluut waar dat dit een ernstig en vervelend probleem is.
goeie argumenten!quote:Op maandag 16 november 2009 21:51 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Het is gewoon een kutboek, dat niet zou misstaan in de boeketreeks.
Dan eis ik kan kwantummechanica ook makkelijk gemaakt wordt want dat begrijp ik niet en dat is niet eerlukquote:Op maandag 16 november 2009 23:13 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
dat jij mensen het niet makkelijker wil maken om te lezen omdat ze het verhaal anders niet begrijpen zegt al genoeg.
Precies. Lezen over de wederwaardigheden van artistieke schrijverstypes in de grachtengordel, dat sluit nou ook niet aan bij de wereld van gemiddelde laaggeletterde.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:23 schreef Marouska het volgende:
. Eigenlijk zouden er aparte boeken voor zulke mensen moeten worden gemaakt, die van oorsprong al 'simpeler' zijn. Het lijkt mij voor een schrijver best een interessant uitdaging. Zo wordt oorspronkelijk werk niet teniet gedaan, en hebben laaggeletterden alsnog iets te lezen. Want het is absoluut waar dat dit een ernstig en vervelend probleem is.
quote:Op donderdag 19 november 2009 13:07 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dan eis ik kan kwantummechanica ook makkelijk gemaakt wordt want dat begrijp ik niet en dat is niet eerluk![]()
![]()
Ik ga lezen ; )quote:Op donderdag 19 november 2009 13:15 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En nu?
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |